31 Mart 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

31 Mart 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Tariht tefrika: 138 Ee teklif ediyordu: Te öüvüzl ve todafti bir ititake e ii ir 93 felâketleri ve İgnatief © gnatief evvelâRomanyadân Besa. rabyayı koparmağa çalışacaktı | Romanya, kendisini Rusyanın minnetine lâyık sayıyordu. Türkiyeye tâbi sayıldık- ları halde Ruslara kapılarını açmışlar, bütün nakliye işlerini elemi Pilev. ne önünde Ruslar Bir taraftan bu vaziyet, diğer taraf- Me ri or lan Alman Bleichroder Bankasınm ma Mn e Hariciye Nazırı, İg- m ya in Nere yorlardı Bratiano, kat'i sarette ret cevabı ver- di: — Ceneral, dedi, Pilevne önünde Rus davası uğrunda bu kadar kurban veren Romanyalılar, bu kadar fedakârldarma karşı anavatanlarından bir parçanın ken- di gövdelerinden koparılıp alınmasına razı olamazlar. Biz Rusyaya bu fodakür- lığı yapmağa razı olsak millet bizi par- — Anavatanlarından me dediniz? Be- sarabya, Ulahlar, yahut Moldavenleric meskün bir toprak değildir. Bilirsiniz ki burası aslında bir Tatar yurdudur. Ba cak namını alan bu arazide Kırım Han. ları, sonra Nogay Hanları hükümet sür müşlerdir. Kurun bize | geçtiği zaman Türkler burasını kendi idareleri altına aldılar. Sonra biz burasını kurtardık. İdaremize aldık. (Devams var) Spor Macarlarla hazırlık İstanbul Futbol heyetinden: Bayramda şehrimize gelecek © lan Macar profesyonel Boçkay ta- kımı ile İstanbul birinci Oküme mabteliti'le - karşılaşacaktır. Bu maça hazırlık olmak üzere Taksim Stadında birinci ve ikinci küme- muhtelitleri bir tâlim maçı yapa- eşyalarile ray kulübünde hazır bulunmaları ehemmiyetle tebliğ olunur. Avni, Nihat (Galatasaray) Sad- & Hüsnü, Feyzi, Hakkı, Eşref, Şe- e rr Sabih, Salâhaddin. Reşat (İstanbulspor) Zeki,Yaşar, Fikret, Cevat, (Muzaffer, Niyazi Bekâm, Vecihi, Riza (Hilâl) Me- çe Yağar (Anadolu) Seyfi (Bey- Bulgar güreşçiler gelmiyor Bayramda İstanbula getirilme. si etrafında muhabere cereyan e- LLUZA IYET CUMA 31 Manda meselesi M. Mussolini plânında böyle bir şey yok PARİS, 30 (ALA.) — M. Paul Boncour, dün öğleden sonra Me- busan meclisi hariciye encümenin de borçlar meselesini izah etmiş ve Mussolini plânmı okumuştur. Mumaileyh, Fransanm Millet. nun haricinde hiç bir şey yapamı- yacağını beyan etmiştir. M. Paul Boncour, Mus: nımn mandalar meselesi: bahsetmekte olduğuna dair olan şayiaları tekzip etmiştir. Mumaileyh, müteakiben Mac Donald plânı hakkındaki mütalâ- alarını söylemiş ve Avusturyadaki | vakayii bu vakayiin haric? noktai nazardan haiz olduğu ehemmiyet- le mütenasip bir dikkatle takip et mekte olduğuna dair encümene te- minat vermiştir. LONDRA, 30 (A.A.)-—iİngiliz gazeteleri, Mac Donald - Mussoli- ni görüşmesi hakkında hâlâ maka leler yazmakta, bu konuşmaların ehemmiyetine dikkati çekmekte- dir. Gazeteler, Avrupada sulhu te- mellendirmek ve harp tehlikeleri- ni uzaklaştırmak maksâdmı gü- den İngiliz - İtalyan dostluğunun kuvvetlendiğini temin etmektedir. ies Marsilyada Fransa aleyhine konferans PARIS, 30 (ALA.) — Paris - Midi gazetesinin Marsilyadan al- dığı bir habere göre, M. Ludwig, Marsilyada verdiği bir konferans- ta Versailles muahedesi için “Gu- rurdan doğmuş bir şımarıklık” de- miştir. Konferansta bulunanlar, bu sözü şiddetle protesto etmişlerdir. Fakat sükün inde edilmiştir. M. Ludwig, harp sıkıntıları hakkında da bir takım şiddetli ten kitler yürütmüştür. çe, Konlerana sükün içinde bitmiş zükmüğü aleyhinde propagandalar BERLİN, 30 (A.A.) — Wolff A : Jansından: Bütün gazeteler, Almanyanm bir çok teşekkülleri ve bu arada Alman gazete tabileri cemiyeti ile sabık Yahudi muharipler cemiye- $i, hariçte Almanya aleyhine yapıl makta olan propagandaya karşı kat'i bir vaziyet altmışlar ve kabi- nenin noktai nazarma iştirak et- ein oldukları beyan etmişler. M. Norman Davis Londrada LONDRA, 30(AA.) — M. ili Paristen geçer ken iki kısa tebliğ ilmişti. © Roma tebliğinde deniliyordu ki: imumi vaziyeti tetkik eden nazırlar, Avrupanın dört büyük devleti arasında i mesai im- hakkında İtal 8 kili tarafından ileri Talak e lifi müzakere etmişlerdir.” Bundan sonra İngiliz Be ;veki- li Mac Donald Paristen Fransız Başvekili M. Daladier ile meşredildi: ; “İngiliz Başvekili ile Hariciye nazırı Londraya avdet etmek üze. re Paristen Fransız Başvekili ile Hariciye nazırını ve kendilerine Roma | | mülâkatı hakkında malümat ye © mişlerdir. Fransız nazırları, İngi: ne Mkilelelaşlarına bü seklini tan dolayı teşekür beyan etmiş- İsrdir. Tek yakından tetkik edi | rin de muvafakatleri alınmasın. çük İtilâf Devletleri arasındaki tesanüt her zamankinden ziyade v5 | rada MART, 1933 HABERLER Ne yapacaklardı. Kral söyleyor Almanyada müthiş bir suikast anlaşıldı RECKLENGHAUSEN, 30. A. A. — Zabita Ren ve Vestafalye sanayi hav- #alarında şubeleri bulunan hir komünist infilik maddeleri teşkilâ © meydana çıkarmıştır. Bu teşkilit mensupları köp- rüleri ve binaları atmak için komünuist reislerinden talimat almışlardır. Zabita otuz komünist reisi tevkif etmiştir. Bun lar suçlarını itiraf etmişlerdir. 500 den fazla el bombası ve bir çok silâh ve mü- himmat ele geçmiştir. Diğer taraftan Satrop de pek çok infilik maddeleri bu- lunmuştur. Bunların patlaması müthiş bir felâkete sebep olabilirdi. Casusluk mu? BÜKREŞ, 30 (A.A.) — Birim ci kolordu kumandanı ve sabık harbiye nezareti umumi kâtibi Ce neral Popetco'nun feci surette öl- müş ölduğu haber verilmektedir. Müteveffa, harbiye nezareti u- mumi kâtipliğinde bulunduğu si- Skoda silâh fabrikalarma inâhim siparişler Yepmmeiiik ia lâm olduğu veçhile bu fabrikanın mümessili geçenlerde casusluk töh metile tevkif edilmiştir. Bundan başka M. Seletzky'nin kasasmda Romanyanın teslihatı- na ait ve Popesco imzalı bir çok raporlar bulunmuş olduğu ve har- biye nezareti erkânının Skoda fab rikasına yapılan siparişlerden mü him komisyonlar almış oldukları söylenmektedir. Zabitler ticaret yapamayacaklar ANKARA, 30 (Telefonla) — Adliye Encümeni zabitlerin tica- ret yapamıyacağına dair olan lâ- yihayı kabul etmiştir. Encümenin lâyihada yaptığı tadilâta göre ihtiyat zabitleri se- ferberlik veya manevra zamanla- rında sanatların bilvasıta yaptı. rabileceklerdir. Darülfünun bütçesinde tekaüt tahsisatı ANKARA, 30 (Telefonla) — İstanbul Darülfünunun 932 ki masrafları namı ile konulmuş tahsisat sarledilmiş bulunmasına mış olan muallim ve memerlarla sene nihayetine kadar muamelele- ri ikmal edilecek bulunanların te- kaüt maaş ve ikramiyelerinin te- diyesi için 15 bin rte ihtiyaç hâ sil olmasına binaen bütçede mu- nakale suretile bu paranın temini hakkında Meclise bir lâyiha sev- kedilmiştir. Askeri tedris kanunu ANKARA, 30 (Telefonla) — Hükümet Askeri tedris kanun lâ- yihasının jandarmaya mensup za- bitlerle küçük zabitlere de teşmil edilmesi hakkında bir tezkere ile Meclise müracaat etmiştir. Kadastro kanuvu ANKARA, di (Telefonla) — Almanyada hâkim vaziyete geç- mesi üzerine, Lehistan bile bu Kü- çük İtilâf kombinezonuna Erg doğru tema; 1 ii tadili le Hulösa, hinde ve aleyhinde gi zümre» ler arasındaki ihtilâf en nazik n safhayasma girmiş bulunuyor. Ve Avrupanın bugün karşılaştığı en ehemmiyetli mesele budur. Mua- hedelerin her halde değişeceğine bir emrivâki nazarile bakılabi. lir. Bütün mesele bunun ne şeki de ve ne mikyasta yapılacağı noktasmdadır. sızlanma hakkındaki projesi mü- zakere edilirken, murahhasımız Cemal Hüsnü Bey de boğazlara sit bir teklif ileri sürmüştür. Ger- değiştinlmesine, ge Ankara yapılmıştır. Seyrisefalnin büt- | yapacağı istilrazlara ikinci değiştirilmesine istedi. Lâyiha üze fainin Afyon yetiştiriciler madde hakkındaki ka- ka Encümeni bayramd. müzakeresine Tahrikler er karşısında itidali bırakmamalı BELGRAT, 30. A. A. — Akşam ga- aeteleri Kral Aleksandrm P. 'etit Jowrnal muhabirine yaptığı beyanatı dağ gibi yazmakta, bu beyanat hakkında uzun & ayn hee parla Bu gazeteler, Kralın özünün e hemmiyetine dikkatı ile Kral beyanatı sırasında muhabire demiştir ki: kanlılıktan o ayrılmamak, tahrikler karşısında o çök büyük itidal göstermelidir Prwvda gazetesi bilhassa diyor ki : — Yuposlavyanın sulhperverliği Kral Aleksandrım Petit Journal O muhabirine yaplığı beyanatla ifade edilmiş bulun. maktadır. Bu beyanat beynelmilel vaziyetin ka- rşıklığı karşısmda Yuposlavyamn gös- terdiği sarsılmaz sükün ve sükünetin parlak bir delili mahiyetini haizdir. Mecliste kabul edilen ” kanunlar ANKARA, 30. A. A. — Büyük Mil. let Meclisi bugün reis vekili Esat Beyin riyasetinde toplanmıştır. Refik Şevket Beyin şifahi takririne İktisat Vekili ile Maarif Vekilinin cevabı, takrir sahibi bulunmadığından gelecek içtiman bira- kalmıştır. Müteakiben Devlet Demir yollarının Konya sulama idaresinin, Ankara İmar müdürlüğünün ve Yüksek mühendis mektebinin ve İstanbul Darülfününün muhtelif bütçe senelerine ait hesabı kati lüyihalarıla Müh Müdafan Vekâleti 932 bütçesinde ve diğer bütçelerde, tuz im- bisarı bütçesinde münakale icrasına nit lâyihalar müzekere ve kabul edildi. Şurayi askerinin içtima tarihini de- iştiren lâyiha ile askeri muhakeme usa- lü kanununun 34 üncü maddesinin tadi- line ve 89 uncu maddesine bir fırka ilâ- vesile askerlik mükelefiyeti kanununun 29 uncu maddesinin ri hizmetlerdeki erkân ve zabitlerile sü- vari zabitlerinin binek hayvanlarının devletçe inşesine asieeri mektepler talo- besiyle ihtiyat zabit mamzetlerine verile- cek maaş ve tahsisatı fevkalâdeye müte- dair kanuna ilâve edilecek (o maddelere, seferberlik haricinde ordu — hizmetinde ücretle kullanılacak ahaliye ait hayvan- ların ve nakil vasitalarının ziya ve tahri- bi halinde devletçe tazminine, otomatık. telefon kanuna bir fırka ilâve- sine ait lâyihaların birinci müzakereleri isefainin istikrazı İktisat Vekili Celâl Bey Ufaklık para ANKARA, 30 (Telefonla) — Maliye encümeni yeni ufaklık pa lâ. kimiz müzakere ve kabul etmiş tir. Adiiye teşkilâtı ANKARA, 30 (Telefonla) — Adliye ka) mad bl teki kayışları. verd Cemal Hüsnü Bey, boğazlarm sa- hillerile Trakya hudutlarında si- lâhlardan tecrit edilen bir takım muahedesinin, tadili mevzuu bah- solan muahedeler arasmda bulun- madığmı cevap olarak bildirmek- le beraber, devletlerin münase- betleri tam müsavat esasına daya- 2; yeni prensiplere vaar; etti- rileceğine göre, bu bitaraf mın takaların da ortadan kalkması tabiidir. Bu, boğazlardan girip çı- kacak ticaret ve harp gemileri hakkındaki hükümleri ilga etmi- yor. Onlar Lausanne'da hr ide kalıyor. i'ga a mek istenilen daki kayıtlardan ibarettir. Ve em. geç haklı olan bu moktai nazarı azm kabul edileceğinden erin olabiliriz. Silahsızlanma konferansı, Mac Donald'ın teklifini müzakere et- tikten sonra 25 nisana kadar faa- liyetini tatil etmiştir. Konferansın geçen haftadan tatili mevzuu ba- his isede küçük devletler Re- mada verilen kararlara karşı pro- Çorumda Muhakemeler öö Dün altı maznun muhakeme edildi ÇORUM, 30 (Milliyet) — Bu- gün Ağırcezada Mardinin şahidi- ye mahallesinden 52 yaşında Sa- lik oğlu Şeyh Musanin mahkemesi yapılmıştır. Şeyh Musa Ramazan- da ikindi namazından çıkarken papaçlakda: “Bu ezan dağil dans havasi. Ayıp olmasa sizinle dans oynardım” demekten suçludur. Hüviyeti tesbit edilmiş ve sa- bıkası olmadığını söylemişsede Mardin Ağırceza mahkemesinden gelen evrakın tetkikinde Beledi- ye int”Sabına fesat karistırdiğin- den zan altına alınarak delâil bu- lunamadiğından beraet ettiği ve şeker kaçakçılığından 6 ay hapse mahküm edildiği anlaşılmış ve ken disi de itiraf etmiştir. Şahitler hakkında da kürt şive sile: “Ata benim düşmanımdır kendisile aramızda muteahhitlik- ten dolayı niza vardır. Şemsi Şe- yh ise daha cami yüzü görmemiş- tir. Namaz kilmaz demiştir. Neti- cede şahitlerin ifadelerinin tel- grafla celbine ve mahkemenin 4 nisana talikine karar verildi. Bundan sonra Tunuslu Habi- bin, Erbaali simitçi Osmanın, Bar- tinli Feyzullah ve Hasanın mah- kemesi yapılmıştır. Mektep kitapları ANKARA, 30 (A.A.) — Aldı- ımız malümeta göre Maarif Ve- kâleti mektep kitapları hakkında yeni tesbita ettiği proğrama göre sene neşretmeyi kararlaştırdı- ğı kitaplardan ilk mekteplerin bi- rinci sınıflarına mahsus kıraat, dördüncü ve beşinci stnıflara mah sus tarih ve Yurt Bilgisi kitapları de köy mekteplerinin üçüncü sınıf larına ait Tarih ve Coğrafya, Yart Bilgisi, orta mekteplerine mahsus Fen Bilgisi kitaplarının tabı ve tevzii işini müteahhitlere ihaleyi kararlaştırmıştır. Bu hususta icap eden hazırlıklar ikmal edildikten sonra yapılacak üç senelik ihale gi şartları yakında ilân olunacak Bütçe üzerinde tetkikat ANKARA, 30 (Telefonla) — Bütçe encümeni Maarif büt, müzakeresine devam Bugün Ziraat Vekâleti romanın müzakeresi ikmal olunmuş, Sıhhi- ye Vekâleti bütçesinin müzakere sine geçilmiştir. Encümen Ziraat fakültesi için celbi takarriir eden ecnebi profe- sörler hakkında bütçeye konan 230.000 liralık tahsisatı kabul et- Demir yolları mütahassısı ANKARA, 30 (Telefonla) — Amerikalı Demiryollar mit mütehassı- sı bu sabah geldi. İstasyonda Na Hia Vekâleti ve demiryollar idare- si erkân tarafından karşılandı. Nafia Vekili Hilmi Bey mütehassı sı öğleden sonra kabul etmiştir. Mütehassıs ise e umumi vaziyetini tetkik ile heyyacka devam etmek İk BA slk büyük devletlerin hepsi de Mac Donald teklifi hakkında ald teklifini kabul etmiştir. A saslar da teklifi iyi telâkki et di ve ezeli emniyet meselesini tekrar ileri sürmüş, Fransız hükü- metinin teklifi ince, uzun tet- kik edeceğini bildirmiş fakat pro- jenin aleyhinde bulunmamıştır. Binaenaleyh teklifin heyeti umu miyesi iyi kabul edildi denebilir. Ancak teferrüatma (geçildikten sonradır ki müşkülât baş göstere- cektir. Bununla beraber, bugün silâhsızlanma meselesi muahede- ak tadil işi akm karışmış bulu- Esasen silâhsrzlanmaya en büyük engel de o tadil meselesi de balledileceğinden silâhsızlan- ma teşebbüsü de muvaffak olacak demektir. v.. Almanyada Hitler fırkası Ya” hudiler aleyhine büyük bir mü