March 31, 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

March 31, 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

Bugün 343 inci yıldönümü münasebetile ihtifal yapı" lacak olan Mimar Sinanın büyük eserir Süleymaniye hakkında 6 ıncı sayıfamızda tetkik makalesi “16 inci Yıl . Sayı : : 5469 Tahrir Telefonu: 24379 VAKIT #8 OCUMA,3I M 31 MART a - 1933 Benz boğaz- lar meselesi (Lozan) muahedesine merbut boğazlar mukavelesile beynelmi - lel bir rejime tâbi olan Çanakkale | ve İstanbul boğazları Cenevrede | a İ silâhsızlanma konferansında son günlerde mevzuu O bahsolmağa başlamıştır. Ve meselenin den ortaya çıkması Türkiyenin te- şebbüsile vukua gelmiştir. o Türk murahhası Cemal Hüsnü B. Mak- donald projesi hakkında hüküme tin noktai nazarını izah ederken boğazlardaki yirmi kilemetrelik, Ayni zamanda Trakyada Bulgar ve Yunan hudutlarındaki otuz ki- lometrelik gayri askeri mıntaka kaydının kaldırılmasını istemiştir. Buisüretle Türkiye mukavelesinin muayyen bazı mad- delerinin değiştirilmesi ileriye sürmüş oluyor. Cenevre silâhsızlanma konfe « ransında her memleketin silâhla rın mümkün olduğu kadar azalt mak çareleri arandığı sırada Tür - kiyenin bir muahede ile gayri as- keri bir hale konmuş olan bazı mıntakaları tekrar silâhlamak ta lebini ortaya atmasını belki bazı yeni- boğazlar davasını kimseler anlıyamazlar, Belki de bu İ hareketi mantıksız bulurl Halbuki meselenin mah haklı VE TEK MMantktdir; Cenevre silâhsızlanma konferan - smda her memleketin kara, deniz, ve hava kuvvetlerini azaltmak çin kararlar verilecektir. Bu ara - da tabii Türkiyenin kara, deniz ve hava kuvvetlerine de ilişilecektir. Muayyen ölçülerle umumi surcite bir memleketin müdafaa kuvvet leri azaltılırken esasen bu ölçüler haricinde olarak daha evvelden bu memleket hakkında konmuş o- idame etmek doğru olabilir mi? Boğaz- larda ve Trakya hudutlarındaki gayri askeri mıntaka usulünün il- gasını icap ettiren birinci sebep budur. Fakat bundan başka diğer mü - him bir sebep daha vardır ki bu da diğer memleketlerde muahede- çok lan askeri tahdidatı artık lerle müesses gayri askeri bir ta“! kım mıntakaların kaldırılmasına teşebbüs edilmesidir. Herkes biliyor ki Cenevrede si- lâhlanmakta beraberlik davasını ortaya atmış olan Almanyanın noktai nazarı bugün artık prensip itibarile hiç bir itiraza uğramıyor, Yalnız bu davanın tatbikat saha sında silâhsızlanma konferansın - da şimdiye kadar kabul edilen, bundan sonra da kabul edilecek olan kararlarla telifi yolları aranı- yor. Binaenaleyh, milletler arasın - da silâhlanmakta beraberlik pren- sipine uymıyan bu vaziyet hiç şüp- hesiz diğer memleketlerde de kal- kacaktır. Buarada gerek boğazlar, gerek Trakya hudut mıntakasın - daki gayri tabii vaziyet te nihayet bulmak lâzımdır. Bunun içindir ki | hükümet mevzuu bahis davayı or- taya atmakla cok isabet etmiştir. Mehmet Asım ” (Dovamı 2 inci sayıfağa) Bitir Almanlar beyanname Almanyada Hitlerin reis oldu” | ğu nasyonal - sosyalistlerin Yahu dilere karşı büyük bir mücadele | açması bütün dünyadaki Yahudi leri ayaklandırmıştır. Yahudiler Hitlercilerin çalış - malarına karşı koymak için muka- ! bil cephe almışlar ve her tarafta birlikler yaparak Almanlara hücu- ma başlamışlardır. Öğrendiğimize göre merke; Londrada olan Yahudi düşmanl na karşı olanlarla mücadele cemi- yeti Yahudileri Almanlara karşı mücadeleye davet eden bir beyan- | name neşretmiştir, Bunun üzerine | İstanbulda bulunan Yahudiler de | kendi aralarında gizli bir birlik yaparak çalışmağa başlamışlardır. | Bu çalışmanın ilk tezahürü bu giz- | li birlik tarafımdan bütün Yahudi: | lere hitaben neşredilen bir beyan” | namedir. Bu beyannamede şöyle denil - mektedir: “Yahudi; Sehi öldürmek; seni | Almanyada Yahudilerle alış veriş edilmemesi için alınan tedbirlerden i boğmak istiyenlere karşı derhal | uyan, Bulunduğun müesseselerde çekmek için çalışıyorlar. Seni istemiyorlar. Bu adamlara büyük milletinin büyük varlığını göster. Bu adamlarla te- ması kes, Asil Yahudi haydi ileri.,, | Dün meçhul adamlar daktilo makinelerinde yazmış oldukları | bu beynnameleri İstanbuldaki bü: | | tün Alman müesseselerile bu mü- esseselerde dağıtmışlardır. Saat tam birde de Yüksek kak | dırımla Beyoğlunda İstiklâl cad-| desindeki bir çok Alman müesde selerine, mekteplere, ticarethane- lere varıncıya kadar tevzi etmiş » lerdir. yalnız senin paranı bulunan Musevilere Beyannameler Öğrendiğimize göre daktilo ile yazılmış olan bu beyannameler üç büyük ince kâğıt üzerindedir. Bu kâğıtlarda Almanyada yapı- lan son Yahudi düşmanlığından bahsedilmekte ve Musevileri Mu sevileri sevmiyenlere karsı müca - dele icin teşvik etmektedir. Bu beyannameler bütün Alman müesseseleri müdürlerine ve ma- ğaza sahiplerine gönderilmiştir. Küçük kâğıt üzerinde olan beyan- İ haberler almış olduğunu söylemiştir. İ Almanyaya karşı yapacakları bir harbin pek İ evvelâ Çankırıya, oradan da Ereğ: nameler ise diğer kısımda yazdı - ğımız şekilde olup daktiloda kop- Istanbul Yahudileri de | aleyhine dağıttılar ! “Hitler Alman Yahudilerini tehdit ediyor BERLİN, 30 (A.A) — Başvekil, nazır- iade görüştüğü sırada bugün de ecnehi ieribalardan ve “bilhassa Londra ve New- Yorktan Almanya, aleykinde propaganda ve boykotaj yapılmakta olduğuna dair bir takim Mumaileyh, bundan. sonra Yahudilerin ecnebi memleketlerde Almanya aleyhine yap- | makta oldüklur; propagandaya karşı alman müdafan tedbirlerinden bahseylemiş ve Nas | yonal - sosyalist fırkası tarafndan vücuda getirilen bir halk hareketinin bir takım kim- #öleri ferdi olarak incitmek ve onlara karşı şiddet münmelesi göstermek | tehlikelerini | bertaraf etiniş olduğunu ve fakat Yahudilerin siddetli bir sirette Alman Yabudilerini mw- tazarrır edeceğini bilmeleri lâzım geldiğini söylemiştir. yası kâğıtlarile çoğaltılmış ve her | İ tarafa dağıtılmıştır. Dün akşam bu hususta müraca- at ettiğimiz resmi şu izahat verilmiştir: — Bugün öğleyin böyle bir me- sele olmüştur. Alman mektebinde Musevi talebeler biribirle- rini mektepten çıkarmak için böy- le şeyler yazmışlar ve dağıtmış - lardır. Maamafih mesele hakkın - da tahkikata devam edilmektedir. Başvekilimiz Pazartesi günü iktisat ve- kilile seyahata çıkacak .KARA, 30 (Hususi) — Başvekil (Oİsmet Paşa Hazretleri Bayramdan evvel Anadoluda ya - pacakları seyahate Pazartesi gü- nü başlıyacaklardır. İsmet Paşa Hazretlerine İktisat vekili Celâl Bey refakat edecek, li, Zonguldak havzasma gidilecek- tir. 'DİLİMİZ 2 20 inci liste — ANKARA, 30 (A.A.) — Karşılıkları ara” nacak Arapça ve Fursça kelimelerin 20 mw- | maral listesi şudur: 1 — Vahşet 2 — Vahamet 8 — Vaki (Vukudan) 4 — Vasıta 5 — Vebal 8 — Vecit (Vecitten) 7 — Veda 8 — Velhasıl 9 — Vesika 10 — Vicdan 11 — Yadipâr 12 — Yakin 13 — Yani 14 — Yegüne 15,.— Yeis Listelerde çikan Kelİfielerden manaları birden fazla olanların ber munası için ayrı karşılıklar ileri sürülebilir. Karşılıkları gönderen zatlarm gönderdik- leri karşılıklardan duyulmuş, işitiimiş olma. yanları, hangi kaynaklardan aldıklarım güs- termeleri, UBulduğumuz kelimeler ve okuyucula makamlardan |" ç İdare Tele dare Telefonu: Posta umum müdürü, telefon ücretleri yakındı indirilecektir, diyor 24370 “Bir kaç semtte sakin vücuda getirilecek Umumi merkez ikinci reisi Beyazıt meb'usu Halit | Beyin teftişi hakkındaki beyanatı Beyazıt meb'unu Halit Bey İstanbulda spor faaliyetini tet- | kik ve teftiş etmiş olan Türkiye idman cemiyeti ittifakı umumi merkez ikinci reisi Beyazıt meb- usu Halit Bey Ankaraya dönmüş, ve muhabirimize şu beyenatta bu - Tunmuştur: Kalp100lira Nasıl tutuldu? Bir bankanın veznedarı işin farkına vardı Piyasaya 100 liralık “evrakı| nakdiyenin sahtelerinin sürüldü :| günü ve bu hususta borsa komi -| serliği ile zabıtaca tahkikata baş - landığını dün yazmıştık, Yaptığımız tahkikata göre, pi - yasaya sahte para sürme işi şöyle yapılmıştır, Bundan iki gün evvel Roma bankasında veznedar Menahim Efendi bir müşterisinin getirdiği paraları ve bu arada dört, beş ta - ne yüz liralığı sayarken yüzlük lerden birinin eline daha: kaba| geldiğini hissetmiş, dikkatle ba -| kınca bunun-diğer üç yüz liralık - tan farklı olduğunu » görmüştür. Veznedar şüphelendiği yüz lira - lığı bir müddet daha tetkik ettik - ten ve arkadaşlarına gösterdikten | (Devamı » tari sayıfada) — Kapıcı, acaba Fikri Bey bu- rada m oturur? — Buradaydı ama şimdi zarlıktadır » .» — Çabuk mu gelir? me rımızın gönderdiği karşılıklar beşinci sayıfa- muzdadır,) | leri — Gömmeye götürdüler, pek çabuk dönemez sanırım. Kulüpler için bir kısmından istifade edilecek olan Beyazıt meydan — İstanbulun ittifalımıza da- | hil olan ve olmıyan klüplerinden bazılarını mıntaka reisi İbrahim Kemal Beyle birlikte gezdim. Bü- tün sporcu arkadaşlarımızın bir çok mahrumiyetlere rağmen süküt Avukatlar Dünkü toplantıda 1 İstifa edenler yeniden seçildiler İstan» bül barosun * katlar fevka- lâde toplantı. larını mışlardır. yap * İl Toplan» v tt saat on Birine sele beşte başla Halil Hilmi Bey (o mış, , evvelâ adliye meslek mektebi mezunları" nm, beş sene hâkimlik yaptıktan sonra avukatlık edip edemiyecek* mevzuu 'görüşül- müş, reis Ha- il Hilmi Bey, © * bu hususta i bazı . izahat iverm iş» ir. Neticede, I beşsene hâ- kimlik yapan i adliye mes- lek mektebi mezunlarının avukat olabilecekle- ri mütaleasma iştirak olunmuş * | tur. raporu okunmuş, tasdik edilmiş, hesap müfettişliklerine intihap ya- pılarak, - Cevdet Fahri've * Necati Beyler seçilmişlerdir. Bütün bunlar bitince, istifa e- den birinci ve ikinci reislerle baro inzibat meclisi azalarının yerine intihap yapılmasına geçilmiştir. Reylerin verilip ayrılması on sekiz buçuğa kadar sürmüş, neti- cede istifa eden birinci reis Halil (Devamı * inci mayıfada)