31 Mart 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 12

31 Mart 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 12

Büy Pa ük Bir Artist: ul Muni / Yüzü Bereli Adam |J © Amerikada 1932 senesi büyük si | “nema mükâfatını kazanmış ve A- merika hükümetile uzun bir mü - Bu akşam, Glorya sinemasında cadeleden sonra (o oynatılmasına müsaade edilmiş olan “Scaraface Yüzü bereli adam) filmi oynıya - cak. Bu film meşhur Amerikalı ka- çakçı ve haydut Al Caponenin ha yatından alınmış çok kuvvetli ve çok psikalojik bir eserdir. Lâkin © filmin vak'aları o kadar cok, hare keti o kadar fazladır ki, insan, bir ; bakışta terbiyevi ve içtimai kıy - “metini, vermek istediği dersi göre- © miyor. “Marcel Proust, un eserleri nasıl iki üç defa o okunulduktan — sonra kendisini vermeğe başlıyor ve nasıl birkaç dafa ayni lezzetle okunuyorsa, bu film de birkaç de- fa ayni lezzetle görülüyor ve her , görülüşte bir başka çehresi, bir| başka hususiyeti, bir başka mana- sı anlaşılıyor. “Yüzü bereli adam — Buna , Sonlışlıkla (Yüzü damgalı adam) | demişler — Amerikada kaçakçıla- rn hükümetle olan zahiri müca - > delelerine rağmen hakikatte ikti - dar sandalyesinde oturanların i - daresinde olduğunu gösteren bir “filmdir. Bu itibarla Amerika san- —sörü bu filme uzun müddet müsa- “ade etmemişti. Çünkü o zaman- “lar, hükümet bu kaçakçılar tara - — fından idare ediliyordu, nihayet vaziyet değişince, yani intihabatta yeni cümhur reisi olan Mister Ruvzeltin kazanaca billi olun - ca filmin gösterilmesine mü- saade edildi ve büyük bir muvaf- fakıyet kazandı (Bundan bir se - ne evvel). ». 4 “Yüzü bereli adam,, anlatılır bir film değildir. Bu film bir içti- mai devreyi anlatan büyük bir e- serin hiçbir inceliği ve hususiyeti kaybolmadan bir buçuk (saatlik bir film haline teksif edilmiş bir hulâsasıdır. Onun vak'a (tarafımı anlatmakla okuyucularıma bir şey anlatmış olacağımı O zannetmiyo- orum. Çünkü bunu gözlerile göre - cekler. Ben bu yazıyla, okuyucu - larımın bu filmi seyrederken, her filmde olduğu gibi sadece “İyi, yahu “Kötü,, gibi basit bir hüküm i vermelerini istemediğim için, bir parça düşünmelerini istiyeceğim, bir parça umumi harpten sonra insanların mektepten yeni çıkmış çocuklar gibi çılgınlıklar yaparak hayata atılışlarını hatırlamalarını; bu asırda paranın her lekeyi nasıl sildiğini, “Buyurun kürküm,, dar- bımeselinin ne kadar gözde oldu - gunu düşünmelerini ; insan denilen mahlükun başkalarına yaptığı $e- yin kendisine yapılmasına razı ol mayışın uutulmamalarını istiyece- ğim. Filmin kahramanı Paul Muni -| dir. Bu genç artist, pek az san'at- kâra nasip olmuş bir tip yaratıyor. Paul Muni 1897 senesinde, Po- lonyada Lembergde (doğmuştur. mm... | Ailesi seyyar tiyatro artistliği ya- pardı. Kendisi yahudidir,asıl ismi | “Muni Veisenfreund,, dur. | Muni 11 yaşında ilk defa sah- neye çıktı, ve 60 yaşında bir ihti - yar adam rolü oynadı. Bu hâdise Amerikada oluyordu ve o gün, per de aralarında, ak sakallı bir ihti- yarın küçük çocuklarla zıpzıp oynadığı görülmüştü. Paul Muni 1928 senesinde Fox şirketine girmişti, Fakat onu ora - da ikinci derecede rollerde kul » landılar. Sonra Muni bu filmi oçevirdi. Yukarda da söylediğimiz gibi san- sür müsaade etmedi. Film oynan madı. Fakat Varner biraderler bu filmi hususi surette seyrederken Muniyi görmüş, onu derhal kendi şirketine almışlardı. Yalnız, Muni bir şart koydu ve dedi ki: — Sizin şirkete girmek için bir sürü vasıtalara müracaat etme - dim. Beni yıldız olarak reklâm e dip etmemenize de ehemmiyet ver miyorum. Fakat ancak kendi iste- diğim rolleri oynıyacağım bu şar- tı kabul ederseniz.. Varner biraderler bu şartı ka - bul ettiler ve Muni “Ben kaça - ğım!,, filmini çevirdi. — Bu film henüz İstanbulda gösterilmemiş - tir — Holivutta bu artist için geçim- siz diye bir sürü şayialar dolaşır. Bunlar yalandır. Sadece Muninin istediği... Fakat bunu kendi ağ * zından dinleyiniz: —Bir artist için Kameranın karşı sında oynamak kâfi derecede güç ve sıkmtılı bir iştir. nsan, hakikat hissini verebilmek için müthiş bir İ gayret sarfetmek mecburiyetinde- idir. Tam bu aralık stüdyoya bir İ sürü ziyaretçi girdiğini (o görünce insanın sinirlerinin nasıl bozulaca- | ğını tasavvur edersiniz. Bu itibar- | la ben çalışırken, stüdyoya ak - törler ve işi olanlardan başkasının girmesine müsaade etmem. Bu sözleri söyliyebilecek Opek çok artist tanımıyoruz. fa, Aşk ölünce Paris, Muharebe. Gece. İzinli bütün asker ve zabitler sabah şa - fak sökerken kıt'alarma dönmiye mecburdurlar. Hasta bakıcı Silvia Suffolk ve yüzbaşı Tony Ciyd pek çok sevi - şiyorlar. Fakat bir hissi kablelvu- kula ayrılmak istemiyorlar. Son kararları ne olursa olsun evlen - mektir, Pariste top ateşi (altında son gecelerini evli olarak geçire - ceklerdir. Tony, kalbi kırık karargâha dönmüştür. Biraz zaman sonra Silvia has- tancde tedavisile meşgul | düşmüştür. Bir Amerikalı kendisi ni kurtarmıştır. Hafızasını kaybet miştir. Uzun bir tedavi neticesin - d» kevdisine gelir ve hemen ka rısmı âramıya koyulur. İzini bulup otele gelir ve orada kocasile beraber ikamet ( ettiğini öğrenince vaziyeti anlıyarak kaç * rak ister. Fakat Silvia onu tanı mıştır. Gaudin, kocasile beraber gidezeğini söyliyerek ayrılır. Lâkin Tony, karısının Gaudini aeydiğini anlamıştır ve iki gencin hayatımı mes'ut (o geçirmeleri için ortadan kaybolur. » a Bu film, dün akşamdan beri Üstte : Claudette Colbert ile Clive Brook. Yada : Paul Muni Altta : Tanin Fedor ile Leon olduğu | Melek sinemasında gösteriliyor. bir fransız çavuşundan Tony'nin | Boyer ve Claudett Colbertdir. Çok harp meydanında (düştüğünü ve bir daha bulunmadığını öğrenir. Kadının gençliğine ve cesaretine hayran olan bu adam, iyileşince kadını ve evlâdını yanma alır. Gaudin kadmla evlenmeyi ister. Kadın hala ümitvar, bekliyeceği - ni söyliyerek kabul etmez. Fakat birkaç ay sonra İsviçreye gittik - leri zaman kendilerini kaldıkları olele karı koca gibi kaydettirir - ler Tony zehirli gazle boğulmuş ve güzel bir havası var. Meçhul adam Cenup âsilazdelerinden biri o - lan Medison Kley, kızı Salemi Jan ile Redvut şehrinin madenler bulunan sahasındaki geniş mali» kânelerinde yaşamaktadır. Salomi Bil, gençliği, güzelliği ve cazibesile kendini herkese sev- dirmiştir, Kızın perestişkârları a - rasında kumarbaz bir sergüzeştei olan Jak Marburi ile köpek me- Pasaport 13444 Andre dö Büssak işleri . için -! Poslvaya'ya hareket ediyor. İsmi- Bin Madam Kerradek olup Pos « İ lavya'ya kocasının o yanma git - mekte bulunduğunu söyliyen bir ! kadınla ahbap olur. Kadm pasa - | porto olifadığından O kendisini zevcesi olarak göstermesini Büs - sak'tan rica eder, Büssak'n buna pek canı sıkı” lm ise de kadınım güzellik ve ca - zibesine dayanamaz, kabul eder.. Bu sırada Poslavya'da anarşist bir casus kadının kraliyeti devir - mek istediği haberi üzerine zabıta şiddetle faaliyete geçer. Andre dö Büssak Poslavya'ya muvasaletinde, Mösyö Kerradek'i her yerde ararsa da bulamaz. O vakit meçhul kadın hüviyetini if - şa ederek, polis tarafından aran « makta bulunan müthiş ihtilâlei - nin kendisi olduğunu, arkadaşla - rına bir haber götürmek için hu - dudu geçmek lâzem geldiğini ve bunun için Büssak'ı alet olarak kullandığı söyler. Sarayda, bir müsamere esnasın da, ihtilâlci kadın, Kralın haya - tına suikast yapmak isterse de Büssak vaktinde yetişip buna mâ- ni olur, ve ihtilâlci kadının şeriki cürmü olmakla maznunen tevkif olunacağı sırada kralın yaverle - rinden biri, sevdiği bu kadını tay- yareyle kaçırır.. Büssak ta bu su- retle kürtulmuş olu, evine ve ka- rısma'döner., * » » Uzun azmandır sahn>den çeki » lip rejisörlükle meşgul olan Leon Matholt bu filmde oynıyor Yanın- da Tania Fedor vardır. oFilmbu ! akşamdan itibaren Artistikte gös- terecektir. raklısı, eşraftan Ruf Vatres bulun- maktadır. Kız, tarlalar ve orman larda koşup dolaşmaktan zevk al- ' makta ve bunların aşk hikâyeleri- ne tamamen lâkayt kalmaktadır. Bir gün civardaki derede çocuk- larla yıkanırken, O hayvanla geç - | mekte olan meçhul bir şahıs ona yolu sorar. Kız dereden çıktıktan sonra Beldvinin kendini gözetle « i mekte olduğunu görerek fena hal- de kızar. Eve geldiği vakit, Ruf ba basından desti izdivacını istemek- tedir. Baldvini öldürdüğü takdir - de onunla evlenmeğe söz verir... Ruf bunu reddeder. O esnada şehre gelen meçhul şahıs, kardeşile olan eski bir ma- cerasından dolayı aradığı Baldvi - ni bularak öldürür. Polis müdürü adamları ve Ruf köpeklerile onu taki pederler ve ele geçirirler Bunu haber alan kız müteessir olur ve onu hayatında ilk erkek olarak öper, Meçhul şahıs, tam a- sılacağı esnada kaçar. Memleketi terketmeden evvel son saatinde kendisini kucaklıyan © Salomiyi görmiye gelir. Kız, sevmeğe baş - ladığı bu şahsı saklar, fakat, © 6s- nada gelen Marburi onu meydana çıkarır. Bununla beraber kızın ısrarı ü- zerine serbest bırakır. # “ “ Opera sineması dün akşam bu filmi göstermeğe başladı. Artistle- ri Charles Farrel'le Joan Bennet - tir. rare sana “m VEEE BE A