31 Mart 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

31 Mart 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

Düğün gecesi Türhçe » ( Oynayanlar: Naşit Hazım, Fahri, AH ve arka- daşları ) Mukaddes yalan — İngilizce (Oy- sayanlar: Charle Boyer. Geçen hafta Elhamra sinemasında gösterilmeye başlamış olan (Düğün gecesi) daha doğrusu orta oyunu fil mi tahmin ettiğimiz gibi halk tabaka- sı tarafmdan pek tutulduğu o cihetle sinema, filme daha yeni sahneler ilâ- ve ederek bir hafta daha ekranda tutmaya karar vermiştir. Buna ilâve olarak ta meşhur Fran siz artisti (Charle Bayer) Şarl Bua- yenin çevirdiği ingilizce (Mukaddes yalan) filmini göstermetedir. Artistik'te 13444 numaralı Fransızca - ( Oynayanlar: Tania Fedor, Leon Mathot ) 13444 Numaralı Pasaport — Fran- sızca (Oynayanlar: Leon Mathot, Tania Feder) Artistik sinemasının bu hafta gös- terdiği bu film bir macera filmi adde- dilebilir. Filmi iki maruf Fransız ar- tisti çeviriyor. Leon Mathot öteden beri Fransız filmlerinde baş roller al- mış İyi bir artistir. Tanin Fedor da Comedi Frnncaise artistlerindendir. Ve son zamanlarda çok film Ki Hattâ (Milton) un Sai filminde esaslı bir rol alriişt.. 13444 inle İ: pasaportun mevzuu şudur: Poslanya krallığına giden bir Fran- uz yolcu trende güzel bir kadınla ta- Bşıyor. Bu kadının bir sıkıntısı varı Pasa- portu yok. Fransadan kendisini karı- sı gibi huduttan geçirmesini rica edi- yor. Teklif pek mülâym şey değil amma kadın da güzel Hudutta Pos lavya polisleri bir anarşist kadn ara» maktadırlar. Bü kadın, o kadındır. Kadın vaziyeti itiraf ediyor. Yakalar nıyor. Fransız da beraber. Nihayet bir aşk macerası yözünden kadını ka- çırıyorlar, Fransız da yakasmı kurta» rıyor. Film seyirciyi sıkmayacak bir eserdir. Tania Fedor güzel ve Ma- fhot mütevazıdır. Alkapone Yüzü damgalı adam) İngilizce Bu hafta Glo ineması birma. cera filmi gösteriyor. Bu filmin osas- ları maruf kaçakçı (Al Kapone) ni hayatımdan alınmıştır. Hattâ rivayo- Sa vi züyam. tüik, çeviri eline vali (AI Kapone) nin adamlarının taarrı- zuna bile uğramış. (Al Kapone — bapistedir). Filmin bütün g pan hususiyeti kanun harici bir talim adamların muttasıl adam öldürme leri ve tehlike geğirmeleridir. Filmde oynayanlar içinde dünya ekranların tanıdığı meşhür arti ler görülmüyorsa da (Kamonte) is. A e mile Al Kapone rolünü yapan genç artist bu rolde muvaffak olmakta- dır. Film de dara öldürmek, cam çer. bu. win ayni meneak azal lunan bir kaçakçı rakıbi diğer bir ka- çakçıyı öldürtmek için onun muavini İ olan (Kamonte) yi ele geçiriyor ve © vasıta ile rakıbini yok ediyor. Bu adamı da kendine muavin yapıyor. Gün geçtikçe bu muavin müthiş bir şey oluyor ve kendi patronunu da öldürüyor. Bütün şehre dehşet | saçı- yor. Filmin meraklılığını kırmamak için daha fazla tafsilât vermiyoruz. Film seyircileri sıkmadan ve müte- madi bir heyecan içinde tutar. Yalnız yine tekrar edelim ki; çok adam öl- dürülmekte ve çok cephane yakıl- maktadır. Melek'te Aşk ölü; ölünce #Fransızça — di Oynayanlar: Clive Brook, Charles Boyer, Ciaudette Colbert Bu film harp esnasında dul kalmış, daha doğrusu dul kaldığını zannetmiş bir çok zevcelerin halini mütalaa etmek- tedir. Hazin ve karışık bir psikoloji gös- terir. Müellif bile bu karışıklığı ancak | ölüm ile halledebilmiştir. Belli başlı üç artistin (Clive Brook, Charles Boyer, Clatdette Colbert, üçü de iyi oynamış ve rolünü kavramıştır. Filmin mevzuu şöyle hulâsa edilebilir: Harp esnasında bir ingiliz zabiti Pa- visle bir hasta bakıcıyı seviyor ve cep- beye hareket edeceği gün onunla evle- nip hareket ediyor. Kadın bir müddet sonra kocasının öldüğünü öğreniyor! çok müteessir oluyor. Kadın gebedir. Çocuğunu doğuru; iyor, Ve bütün bu ha- Martene Dietrich birkaç gün evvel bir at kazası geçirdi Elhamra — Düğün Türkçe, Mukaddes yalan: İn; Artistik — 13444 numa saport: Fransızca, dizeler olup dururken yanımda çalıştığı l askeri doktorln sevişiyorlar. Yavaş Y: veğ ba mek ölüye Hari Miiyor veni nün birinde öldü zannedilen ingiliz za- biti meydana çıkıyor. Filmin temeli bu- radadır ve bu karışık vaziyet zaten sih- hati pek yerinde olmıyan ingilizin ö- Tümü ile hallediliyor. Opera'da Meçhul adam eme İngilizce — Oynayanlar: ( Char les Farrel, Joan Benneth bir iki cinayet ve bir takım takipler bu- lunan bir eserdir. Majik'te Engüzel intikam Fransızca — ( Oynayanlar: Jeanne Helbin, Süzg Vernon Gani nite) yani mükabil tab- kikat ismile A tanınmış olan bu film bir , Bir hırsızlık esnasında bir polis öldü rülüyor ve katil olarak masum birisi i- İ dama mahküm duyor. Bu masum mah- emine ölen polisin er. kek kardeşi asıl katili meydana mak için büyük bir çete ile pençeleşiyor- lar, Bütün film budur. “ İpekfilm,, in yıldızları Melek sinemasında bu hafta “İpele- film” in “Alşam” gazetesi | vantasile tertip ettiği sinema yıldızı yoksa ge rami güzel hanımlar gö- MİLLİYET CUMA 31 MART 1933 Haftanın filmleri Mukaddes yalan filminde Charles Böğür ve Rutta Chatertno Glorya — Allkapone: İngilizce Majik — En güzel intikam: Fransızca. Opera— Meçhul adam: İngilizce Buhaftaki Paramount dünya haberleri Kihamra ve Meleh sinemalarında 1 — İngilterede Cheltenham — İngiltere büyük milli at yarışlara yazılmış olan 24 alın bir tecrübe ko- Şusu, “2 — Paris — Fransız bütçe nazı- rı yeni vergi koymadan Fransız büt çesinin denkleşeceğinden bahsediyor. 3 — Amerikada Miami —75 genç kız, (Miss Florida) yı intihap edecek jürmin ö: 4 — Lyon — Lyon panayırmı ret eden Fransa Reisicimhurunu balk alkışlıyor. 5 — Los Angeles — Senelik moto- siklet müsabakalarında bazı kazalar “Garmosh ülüyer. 6 — zetlerden 17 tanesi ilk i mışlardır. Asil yıldızlar simdi bu 17 i- | çinden ayrılacaktır. | rünmüyorlar. Söylendiğine göre bu nam eeeeaeee Aşa ölünce filminde Claudei ..... bahriyesinin dört tayyare gemisi olu- yor. 9 — Paris — İlkbahar bayramı şenlikttri. 10 — Los Angeles — Oki Şikina isminde Japon pehlivanma Japon gü- reşinde mağlüp olan Jim Londos dö- vüşte intikam alıyor. Marlene Dietrich Daha iki hafta evvel (Sarışın Ve- nüs) te gördüğümüz Marlene Diet- rich ismindeki Alman artistini elbet- | te hepiniz tanırsınız. İlk önce Emil Yanninga ile birlikte almanca olarak Almanyada çe (Mavi Melek) filminde tanı bu artist şimdi Amerikadadır. Bu se- ne İki üç filmini gördük. larlene Dietrich sinema âleminde düşkün ka- dın rolünü en iyi yapabilen artist ola- rak tanınmıştır. Amerikada hakkında kuvvetli pro- paganda yapılan bu kadın — (Greta Garbo) dan güzeldir ama, o (Greta) kadar yüksek bir artist değildir. Marlene Dietrich son zamanlarda kadın elbisesini bırakıp (oerkek (o elbi- sesi giymeğe başlamıştır. Zaten bir zamanlar bir fantoziden ibaret sayı lan kadmların erkek kılığma girme- leri, plâj pijamaları ile yavaş yavaş modaya girerken kadmlık âleminde erkek biçimi giyinmek aruzları da ol ile tutulacak şekilde belirmeğe başla” mıştır. Marlene Dietrich bu fikri kuv- vetle müdafaa eden kadınların başın- dadır. Marlene Dietrich erkek kostümünü bilhassa pratik ve iktısadi olduğu için tercih etti söylemektedir. Emsali- le biliyoruz ki bugün bize (o pek tabii görülen bir çok âdetler ve kılıklar ev. velâ sinema yıldızlarında ve okranla- ğamız te Colbert ve Charles Boyer aerearerrerreaasaresseame sesese rare rare Birinci Sahifeden Geçen Yazılar| Münasebat Kesiliyor mu? (Başı Yinci sahitede) acağını ve sefirin emin olabilece- ğini söylemiştir. M. Litvinof, bu gibi usullerin ve bilhassa tazyik usulle rinin ara sira Meksikada muvaffak olabileceğini, fakat Sovyet Rusyada daha evvelden akim kalmaya (o mah- küm olduğunu ilâve etmiştir. M. Litvinofun bu beyanatı üzerine Büyük Britanya sefiri İngiliz bükü- matiz yi tasarıldığı. tedbirleri bildirme israr etmemi tir. İngiliz gazetelerinin yazdıklarıma 1ya ile Sovyet münasebet- lerinin temamen deri alim i tihdaf eden tedbirler mevzuu bahiş olmaktadır. İngiliz Sefiri çağırıldı LONDRA, 30A.A. — Moskova'da, ki İngiliz elçisi, fikri sorulmak ve re. Mesalinei ilaci olacak LONDRA, 30 ALA. —. Tacirlerden mürekkep bir kütleye hitap © eden Sovyet sefiri M. Maiski, İngiliz mü- Münakaşalı Konferans (Başı. 1 inet sahifede) ğumu anlayorum. Dilimizin bugünkü sevimli akışı hiç şüphe yol ki üç dört sene evvel yoktu. Beş on sene evvelki yazıların karşısında ise artık “Amini” diyo- Geçen gün merhum Abdullah Cevdetin bir tercümesi elime geçti. Şörle bir göz akim, Amman, De çete. fil bir Ya şunu a edeyim: Ben hiçbir şeyde fanatizmi sevmem. Bu yı öz türkçe yazacağız diye bazen öyle g garibeler ortaya a tıyorlar ki bunların karşısında “aca- ba bu bizim güzel ve cana yakın di- m midir? diye insan bir acıya ka- ge) türkçe “yıkadım” kelime- si varken “yudum”, eçimlendim» de- mek neye iyi? az Dilimize : yereden O yabancı ke limelerin yerine mutlaka | türkçe a- #ıldan kelime gi eler — Bence İstanbulda konuşulan dil, çok pürüzsüz ve çok ümre Bugünkü yazı dilimizin çok sadeleşmiştir. Sabık Babi e pi tarihe mal olmuş bir kli le yer etmiş çok kullanılan kelimeli Ti dorhal çıkarmağa «imkân varmı? Hangi medeni dil var ki içinde baş- ka ilerden iw gelip yerleşmiş kelime- hendişlerinin 15 gün sonra aleni su. rette muhakeme edileceklerini ve baklarında adilâne karar verileceği- mİ ve o zaman herkesin mesele hak- kında bir fikir hâsıl edebileceğini be- yan etmiştir. “ği Almanlar, bu iş için çok esaslı bir inkılâp yapmış bulunuyorlar. Meselâ televizyona uzak gören, telefona u- zak konuşan, sinemaya ışık oyunu gibi kelimeler Bülamili Fakat ge- ne bütün Almanlar telefona inler sinemaya sinema diyorlar. Alışmak zamana bağlıdır. Müm- künse ve tam ifadeli ise türkçe asıl- dan kelimeler alınmalıdır. coşkun ol- makta bir çok milletlerden üstünüz. Yeni bulunacak özlü kelimelerin benimsenmesinde de — her alışkan- lik. için lâzım olan müsyyen zaman dan evvel — harekete geçeceğimi: eminim. Bu noktada şahsi bir düşün- cem vari Fen ve ilim kitaplarında beynel etmeğe mecbur oluşumuzdur. Tabii bu mütalea ili ve orta mektep kitap- larına ait — Diğer Türk lehcelerinden isti- fade çayzmm mi? Bu cevabı dil mütehassısların. dan dinlemek daha faydalı olur. — Bulunan karşılıkları musunuz? — Gündelik gazetelerle yapılan kelimelerin karşılıkları insana nis geliyor. Ben bazılarında ka; lan bir şeyi bulmuş gibi tuhaf bir s0- vince uğramyorum. Dün Halkevi kitaphanesine dilden derlemeler” i: tap geldi. Okuyabildi; na geniş bir ümit ve kanaat verdi: Emin oldum ki artık türkç. melerle her istediğimizi Okonuşup yazmak mümkündür. Halkevindeki Münakaşalı Konferans Dün akşam Halkevinde saat 17 de dil hakkında münakaşalı bir kon- or mn mi 11111 foran» verilmiştir. Konferansta Da- rülfünun hocaları talebeler, muallim ler Konferansı Köp rülüzade Fuat B. açmış, dil inkılâbı ve dil anketinin ve mahi- yetini izah etmiştir. Fuat Bey uzun asırlar içinde Türkçemizin arap ve acem tesirleri altında kalarak garip bir Osmanlıcaya inkılâp ettiğini,Türk söz köklerinin çok zengin olduğuna mila izah etmiştir. Fuat Beyden kaç batip öz alma herkes dil inkılâbına dair fikirlerini söylemiştir. Gelen karşılıklar Liste: vo Tübi: Yasayı, yurdu, kabullanmak, bağlanmak. Tabet: Ölü andığı. Tül: 1 kinci ve soraki. Tarih: Eski, yeni, yu, çenk, kazanç, zaman bildiricisi. Tecil: Sonraki. Telin uslandırmak, Teommül. üşünüş. Temmi: Düşünceli yü- rüyüş. Tecssüf: Künrüğumü bill Teessür; Acı duygu, Tesssür: Yokken yaradılan yer, açılma, Tahir: Geriye bo rakış, geçiktirmek. Tekit: "Tekrar tek- tar. Telif: uzlaşmak, ara bulmak, Te min: yapmak, becermek (yapılması iste- nen bir işin istenmesinden evel yapılışı) Tesir: ulaşış, dokunuş, değiş, (Misal: söz derleme savaşı bütün Türklere öyle ulaştr, değdi ki; ilk yurt kardeşleri bile cümbüş, dernek “apıyorlar). Sarıyer il Liste: (18) uymak mastarından : uyan. Ta. bts ölü sandığı. Tali: arkadan gelen, Tarih: geçmiş, gün bilimi, gün sayısı Tecil: Geri bırakırak. Tedip: uslandır- reis Mekki Hikmet Be cut işleri tetkik ederek yeni çalış- Tekit: sağlamlaştırma, Telif uzlaştır- Baroda yeni intihap (Başı Linci sahifede) bat meclisi yerine yenisinin seçil mesine geçilmiş, birinci ve ikinci reisler için ayrı, inzibat azaları i- çin ayrı rey varakaları yazılarak intihap yapılmış ve saat beşte rey lerin tasnifine başlanarak intiha- bın neticesi alınmıştır. Bu neticeye nazaran istifa eden birinci reis Halil Hilmi ve ikinci ler tekrar intihap edilmişlerdir. İnzibat mec lisi azalıklarına da Osman Nuri ve Ömer Faruki Beyler ipkaen, Salih Zühtü, Cemalettin Fazıl, Hünsü Nuri, Ali Galip, Hamdi Ha lim, Halil Nuri, Haşim Refet, Rı- fat Ahmet Beyler de yeniden seçil mişlerdir. Yeni inzibat meclisi Cumartesi günü ilk içtimamı yapacak ve mev ma yolunu tespit edeceklerdir. ma. Tesmmül: düşünmek, o düşünceye dalmak, Teenni : düşünerek. Teessi Yazık olsun. Tecasür: sıkmtı, üzüntü. geçiktirme, ma, Temin; iğleme, sızı, 13444 numarali pâsaport filminde Tania Fedor rında görülmüş hattâ garibimize git miş, sonra yavaş yavaş tabii telâkki. lerimize girmiştir. Bir kaç sene sonra kadınların er- kek gibi giyinmiyeceğini bize kim te- min edebilir.? i Don Ouichotte Brükselde kralm da bulunduğu Metropole sinemasının muhteşem bir müsameresinde Pabat'ın son S virdiği film olan Don Çuichotte yük bir muvaffakryetle ai tir. i Bu filmin mümessilleri maruf mu- ganni Chaliapine ile Dorville maruf pay bütün hususiyetlerini te- barüz ettirmişlerdir. Ramon Novarro Ramon Novarro'nün konturatı bit- miştir. Son filmi “Nil adamı” idi. Mammafih artist iki yeni film için an gaje edilmiştir. Bu sebepten Avrupa- ya seyahatini ve vereceği konserleri tehir etmiştir. Voronof sinemada “Cinsi esrar” isminde Viyanada çevrilen bir filmden çok tedir. Dr. Voronofun usullerinden bahseden bu film bir çok taraflardan talep edilmektedir. Filmde briç Meşhur briç oyuncularından Cul- berston kardeşler, briçe ait bir kaş kısa film çevirdikten sonra, Amerika- dan hareket etmişlerdir. 12 kişi daha! Bursa maznunları ile alâkaları görüldü Bursadan mevcuden gönderi len ve komünistlik tahrikâtı maktan suçlu 15 kişinin bı temasta bulunduğu şahıslar hak- kında polisçe yapılan tahkikat ik. mal edilmiş ve dün 12 kişi mevcu den Adliyeye teslim olunmuşlar. dır. Maznunlar ve tahkikat evrakı i Müstantikliğe ez İstintak hâkimi maznunları tevkif etmiştir. * Yapan meclisi relel 5 ATINA, 30 (A.A.) — Mebusan meclisi reisliğe hükümet tarafın- dan namzet gösterilen M. Noziki diy ve ar Gi dedesi takiyetim birin& ola “mukavemetli sinirlere malik değilseniz # eğik ne denim ire dei