25 Nisan 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

25 Nisan 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

MİLLİYET ŞALI Ekonomi Encümenler çalışıyorlar Ticaret odaları kongresi menlerinde neler görüşülüyor? Mmtaka Ticaret Odaları kon- gresinde raporları tetkik etmek üzere ayrılan üç encümen hep bir- den dün tetkikata başlamışlardır. Birinci encümen yaş sie is tihsal ve ticareti hakkımda Hakkı lerde meyvacılık ve konservecili- ği tetkik ettikten sonra memleket. gene Hakkı Nezihi Beyin Odalar birlikleri veya birliği yapılması hakkındaki noktai nazarın ihtiva eden raporu tetkik etmektedir. Üçüncü encümen Bahri Doğan Beyin yumurta ihracatı ve bu ih- racattan kazandığımızı arttırma tetbirleri hakkındaki o raporunu tetkik etmektedir. Bahri Bey rapo- runda şunların yapılmasını lüzum- Tu görmektedir. 1 — Taze yumurtaların muhte- Mf suretlerle mubafaza edilmişler- den tefriki ve ambalâjlarının üze- rine buna göre marka vazı, 2 — Yumurtaların sikletlerine göre tazyıkı. 3 — Ambalâjlarda nazarı dik- kat tutulacak şeraitin etraflıca tes bitidir. Bunu müteakip yumurta ihracatının daha ziyade mükem- meleştirilmesine doğru ilerlenmesi temin edilebilir. Şube açmak istiyorlar İspanya Ziraat nezaretinin Bars- londa bir pamuk sanayii komitesi vardır. Bu komite pamuk sanayii- nin inkişafına ve hariçte mahreç- ler bulmağa çalışmaktadır. İspanya ile memleketimiz ara- iktımadi münasebatm inkişa- fı için bu komite İstanbulda bir şube açmak tasavvurundadır. Bu- nun için tetkikat yapılmaktadır. Komite azasından şehrimize gelen ir zat dün Ticaret Odasını ziya- retle bu hususta Odanın yardımı- nı istemiştir. Tosyada kümes! Kastamoni vilâyetinin Tosya ka- a Masrile CU. - © Mükemmel zasında tiftik ve keten ipliğinin | Mekteplerde her sabah karıştırılmasile bir kumaş yapıl- andedilecek mıştır. Bu kumaşın bir çok mezi- yetleri bulunmakta ve tiftiği asri hayatta bir çok sabalarda kullanı- İnbilmeek b hir hale getirmektedir. satılabilen bu kaman » hami Ticaret Odası- ve satış imkânları bn edilebilmesi istenmiştir. O- da devlet müessesatı ve emtiyazlı şirketlerde: yerli malı kullanılma- sı lâzım geldiği hakkındaki kanu- na istinaden bu gibi yerlere bu ku maştan nümuneler göndermiştir. Bu kumaştan bilhassa çok güzel bayrak yapılabilmektedir. (İş Bankasından alınan çetveldir) 24 NİSAN 1933 Akşam Fiatları İstikrazlar Tahvilit İstikraz dahili 90— : Hekayeler 2 Elektik — D. Muvahhide Tramvay ii Gümrükler Tümel İş Bankası Name Kuponsuz. s0 ” Hamiline ku Müe sein vi ; Gmenie Am 1150 yoz $ İtikat dey. 2305 | —— Sirke dey. 2— e 250 380 $ Şark m. eca 245 Şir. hariye —— 1E— 2 Telefen 0 ÇEK FİATLARI 1206 $ Prağ 736 İ Viyma 5278 $ Madrit BASİ Berlin 34 İ Varşova #63 $ Peşin Cenevre 245917 Bükre, Setin 6740 Belgrat Ameterdem YERI) $ Morkova NUKUT (Satış) Kuruş 4 20 f Fran Wi $ 1 gin yo 1 İsterlin 70 1 Pareta 1 Dolar | 20 $ 1 Mark 20 Liret 318 $ 1 Zelei 20 £. Belçika “YS İ 1 Peogm 20 Drahemi o 7550 $ 20 Ley 20, levkre 820. $ 20 Dinar 20 Lava M.— İ 1 Çernoveş 1 Florin M4 1 An Zi Ker. Çek (OI20İ 1 Mecidiye ; Bankeot Poliste Bir soygun çetesi | Polis bu çeteyi de nihayet ele | geçirmiş bulunuyor İstanbul zabıtası bir müddetten be- ri mahalleler arasında muhtelif soy- gunculuklar yp bir hırsız çetesini ,yakalamıştır.. Bu çete, Onnik, İzak ve Nihat isminde üç kafadardır.. Onmik, İzak ve Nihat, Tarabya ve Yeniköy semtlerinde birçok soygunculuklar yapmışlardır. Üç ahbap çavuşlar dük- almak istediklerini söyliyorlar, içle- rinden biri dükkün sahibini vor, ötekiler -de bundan istifade ede- rek içerden gözlerine kenirdikleri e pa yayı aşımıyorlardı. .Bu usul ile şimdi. ye kadar muhtelif dükkânlardan is- Hari jilet bıçakları, kaşar peyniri ve diğer birçok eşya aşırılmıştır. Suç- sandığını açarak içinden dö, ar »e ile çatal kaşık, gelin du ha bazı eşya aşırmış, fakat yali kibatı neticesinde yakayı ele vermiş. tir, İ Bir kadın kavgası Taksimde Bekâr sokağında oturan Münevver H. komşusu Memnune Ha- mmla aleyhinde işittiği bir dedikodu- dan müteessir olarak kavga etmiş ve Memnune Hanımı fena * halde döv- müştür. Kumar oynarken Kadıköy polis © merkezi e Badi Bey isminde bir zatın evinde kumar oynan. diğın: haber almış ve evde yapılan a- raştırmada kumar şında o- Yun oynayan 5 kişi yakalanmıştır. Ma #anın üstünde bulunan para ve fişler müsadere edilmiştir. i evler Polis zabıtai ablâkiye şubesi Bey. Sölunda ve Galatada © yeniden içinde gizli fuhuş yaprlan dokuz evi k mış ve bu evlere devam ettikleri göndermiştir. Silâh taşıyanlar Usküdarda bazı şüpheli yerlerde yapılan araştırmalarda Mehmet is minde birinde ruhsatsız olarak bir ta- banca ve birçok fişekler, Ahmet is- minde bi inde büyük bir ka ma, Osman, Şükrü ve İsmail isimlerin de üç kişide de büyük bıçaklar buluna rak müsadere edilmiştir. Ruhsatsız si lâh taşıyanlar Adliyeye teslim edilmiş lerdir. Bir çocuk boğuldu Ramide iki yaşında Hızır ismindeki gocuk kuyuya düşerek boğulmuştur. Cümhuriyet Halk Fırkası Bey- koz kaza merkezinde bir musiki şubesi küşat edilmiştir. Üç ay ew- velden vücude getirilen ve devam- hı çalışmalarla güzide bir heyet ha line getirilen bu saz şubesinin kü- şat resmi 23 Nisan günü yapılmış- tır. Açılma resmi gece yapılmış ve bu münasebetle Beykoz kaza mer- kezi binası önünde binlerce,halk İ decek, ondan sonra Maarif Vekâleti bütün mektep- lerde her sabah bir “ant” mera- simi yapılması için mühim bir ka- rar vermiştir. Bu karar birkaç gü- ne kadar Maarif müdürlüğüne ta- mim edilecektir. Her sabah mek- tebin bütün talebesi konferans sa- lonuna veya bahçeye toplanacak, bir talebe çıkıp şu andı okuyacak tır: “Türküm, doğrayum, çalışka- nım, Yasam küçüklerimi korumak, büyüklerimi saymak, yardumu, bu- Varlığım Türk varlığına armağan olsun.” Bütün talebe bu anda iştirak e- Mir söylenerek merasime nihayet ve- rilecek ve talebe sınıflarma dağı- lacaklardır. Bu ant merasimi eskiden mek- teplerde yapılan bayrak merasimi nin yerine kaim olacaktır. EL işi muallimleri Maarif Vekâleti emrinde kursla ara muntazaman devam ederek e- lişi ve hayvn doldurm işlerinde ih- tisas kazanmış muallimler mevcut olduğundan bunların istifade e- dilmek üzere isimleri vilâyetler itibarile tesbit edilmiştir. Yakında hazırlanacak Türkiye tarih tabii müzesi esasları için bu muallimlerden istifade edilmek ü- zere vilâyetlere bir tamim gönde- rilecektir. Bu tamimde bu mual- limlerden ne şekilde istifade edi- leceği ve hayvanatın ne şekilde ihzarı âzım sin geieiği bildirilecektir. Dahili i: istikraz Rağbet FUR çoğal- mıya başladı 933 Ergani Demiryolu istikrazi- nın birinci A tertibi satışının son günleridir. Bugünler de istikraz | tahvili almak için yapılan talepler ilk günlerle kıyas kabul etmiyecek kadar çoktur. Bir taraftan mali müesseseler A tertibinden satılmıyacak (tahvil bulunursa almak için hazırlanmak tadırlar. Maamafih halkın bütün | tahvilleri olarak buna meydan vermiyecekleri anlaşılmaktadır. İş Bankasının gösterdiği kolay- lık tahvillere karşr rağbetin art- masında en büyük âmil olduğu görülmektedir. Ticaret kaptan mektebi Haber aldığımıza göre, Balta hi- | manındaki Balıkçılık enstitüsü Or taköy'deki Bahri Ticaret mektebi. | nin bulunduğu yere nakledilecek tir. Bahri Ticaret mektebi de Bal. | ta limanındeki Balıkçılık enstitüsü. ! nün binasma geçecektir. Mektepten çıkan mülâzım kap- tanların vapurcular tarafından is- | tihtam edilmeleri için tedbirler a- Immıştır. Bu mülâzim kaptanlara ellişer lira aylık verilecektir. Ma- Koni altmışar lira alacaklar. ir, Beykozda C, H. F. musiki" şubesi toplanmış, hararetli tezahürat ya- pılmıs, nutuklar söylenmiştir. Kü. şat merasimini mütcakıp saz heye- tarafımdan bir konser ve geç vakte kadar tezahürat de- yam etmiştir. verilmiş Bu münasebetle şubeyi teşkil e- den zevatın merkez binası önünde grup halinde çekilmiş bir resimle- rini dercediyoruz. ır 25. NİSAN 1933. Çocuk haftası Program ve li ve konferans- lar devam ediyor ü idi. sonra Halkevinde Halkevi musiki azasmdan Selman ve Ta- ir Beyler tarafmdan Banço ve piyano ile güzel bir konser veril miştir. Halkevinde Dr. Ali Şükrü Bey tarafından da çocuk sıhhatı mev- zuu etrafında bir konferans veri- lecekti, Doktorun rahatsızlanması üzerine konferans tehir edilmiş- tir. Bugün Halkevinde gürbüz ço- cuk müsabakası yapılacaktır. Mü- sabakayı kazanan çocuklara altın mürekkepli kalem, madalyon gi- bi hediyeler verilecektir. Müsabakaya girmek üzere dün 6 kadar gürbüz çocuk müracaat etmiş ve kayıtları yapılmıştır. Gürbüzlük müsabakası İstanbul Halkevi Reisliğinden: Bugün saat 15 de Evimizde me- me ve mama ları arasnda birer gürbüzlük müsabakası yapı- lacak ve “kazananlara hediyeler verilecektir. Müsabakaya çocuklarını kay- dettirenlerin ve kaydettirmek is- teyenlerin 14,5 da Halkevi Mer- kezinde bulunmaları rica olunur. Mektepler İki gündür tatil olan mektepler bugün açılacaktır. Dün de şehri- mizin muhtelif semtlerindeki ilk mekteplerde çocuklar toplanarak | müsamereler eğlenceler tertip e- dilmiştir. Hava dün yağıslı oldu- undan talebe gezmeğe götürülme miştir. Mütehassısları İki'altın madeni bil giz! geliyor ber aldığımıza göre, İktisat Vekake tarafından Amerika'dan iki maden mütehassısı celbedilmiş tir. Mütehâssıslar Türkiye'ye, gel mek üzere 'yola iki mütehassıs bilhassa altm ma» denile meşgul olacaklardır. Diğer taraftan petrol taharriya- tı yapacak 'olan Cevat Eyüp Bey 15 mayısta Amerika'dan hareket edecektir. Cevat Eyüp B. Amerika da maden mühendisliği tahsil et- miş ve Amerika maden ocakların- da çalışmıştır. C. Merkez Bankası Cümhuriyet Merkez Bankası ! hisse senetlerine ait 932 senesi hissei temettüü dünden itibaren tevzia başlanmıştır. Memurlardan 100 liralık bir hisse senedi için 70 lira veriniş bulunanlara, beher hisse için kazanç ve sair vergiler çıktıktan #onra 514 kuruş temettü verilmektedir. Sözderleme toplantısı Dün ikinci umumi içtima Tahrir işleri Üsküdar ve Kadıkö- yünde başlıyor Bugünden itibaren Üsküdar ve Kadıköy kazalarında müsakkafat yapılan tahrirlere emlâk | sahiple- rinin bir pim itiraz etmiş oldu- ğundan bu sene yeni esasa göre Galatasaray Lisesine ait olup Vilâyete gönderilmiş olan evrakı bugünlerde idare heyeti tetkika başlıyacaktır. Yeni sefir Arnavutluk sefiri dün şehrimize geldi Arnavutluğun Ankara sefirliğine tayin edilen Cavit Bey Leskovikli, şeh- rimize © gelmiştir. Cavit Bey Türkiye nin yetiştirdiği Ar- navutluk ricalin- dendir. Cavit Bey Ma Harbiye mektebinden me - zun olduktan son- ra Balkan harbine kadar Türk ordu- sunda ve Erkânı Harbiye mektebin- de hizmet eti Cavit B. mülâzimi evvel rütbesinde i- ken Arnavutluğa giderek — orduda hizmete başlamış: bar, 4 sene evel dip lomasi mesleğine girmiştir. Son me- | muriyeti Arnavutluğun Üsküp Jene- ral konsolosluğu idi. Cavit Bey birkaç güne kadar Ankaraya gidecektir. Ye- ni sefir, dün bize çok sevdiği Türkiye» de Arnavutluğu temsile memur edil- diğinden dolayı memnuniyet duydu- ğunu ve iki memleket arasmda esasen mevcut olan dostluk hislerini bir kat daha kuvvetlendirmeğe çalışacağını söylemiştir. Asaf Bey Arnavutluk sefareti başkötibi Asaf Bey, terfian Cavit Beyden münhal ka- lan Arnavutluğun Üsküp Jeneral kon solosluğüna tayin edildiğinden bugün memleketimizi terkedecektir.. Asaf Bey Türkiyede yetişmiş ve üzün müd- det memleketimizde Arnavutluğu tem sil etmiş bir zattır; Arnavutlukça mü- him bir vazife olan Üsküp Jeneral kon solosluğuna tayininden dolayı kendisi ni tebrik ederiz. Asaf Beye muvaffa- kıyet temenni ederken kendisini ziyade sevdirmiş olduğu memlek: i ze tekrar avdetini temenni ederiz. * Fransız mebuslarından M.'Cor- beiller, dün şehrimize gelmiştir. M. Corbeiller dün Fransız sefiri Comte de Chambrun'ü ziyaret et- miş ve öğle yemeğini sefirle bir- likte yemiştir. M. Corbeiller dün camileri gezmiştir. * Şehrimizde bulunmakta olan Yunan Darülfünun talebesi dün akşam, Bulgaria vapuru ile mem- leketlerine dönmüşlerdir. CAVIT BEY yapıldı, kararler verildi Istanbul vilâyet söz derleme heye- ti dün öğleden sonra belediye mecli- sinde, vali muavini Ah Rıza Beyin ri- İkinci içtmamı yapmıştır. İçtimaa 90 kadar aza iştirek etmiştir. Celse açılmen faaliyet komitelerinin ime okunmuştur. Evvelâ vilâyet derleme heyeti nama seçilmiş olan altı kişilik murakabe komisyonunun raporu okundu. Raporda komisyonun | şimdiye kadar 12 içtima yaptığı ihti. a dolayı aza adedinin çoğaltıl. | mekteplere fişler gönderildiği, YALA Ki fişler bastırıldığı, ilk tedrisat müfettişlerinden tetkik komisyonları teşkil edildiği, vekâlete © şimdiye ka- 'darki faaliyet hakkında beş rapor gön derildiği bildiriliyordu. Gönderilen bu beş raporun hölâsrları okundu. Rapo- derleme işinde fazla me- isi ınlerin vekâletçe taltifi te- menni ediliyordu. Bundan sonra dört faaliyet komitesinin raporları okundu. Evvelâ söz derleme komitesinin re ru okundu. Raporda şimdiye kadar 20 binden fazla öz fişi derlendiği, bunların içinde mükerrer ve lügatte olanların tasfiye edildiği, merkezine 8938 yeni söz gönderildiği bidiriliyordu. Halk bilgisi komitesi ra porunda da muallimler arasında vazi- fe taksimi yapıldığı, derleme ocakla- rından gelen fişlerin tasnif bunların biner biner merkeze rilmesine karar verildiği yazılıyordu. Halk sanat ve edebiyatı komitesi ra- porunda da bu işlerle alâkadar birçok zevat davet edilerek malümatları alın deği beyan ediliyordu. Sanat Ye mâ il raporunda İse re gönderildiği, malümatlarından is- tifade edilmek Üzere esnaf cemiyetle- ri murahhasları davet edildiği, sedef- çilik, kakmacılık, yazmacılık, törpöcü Hik ve saire gibi sanatlarm tetkik €- dildiği beyan ediliyordu. Raporların okunup tasvibinden sonra reis vali mu avini Al Rıza Bey dedi ki: — Üçay zarfmda arkadaşların gösterdiği mesai merkezce mucibi memnuniyet olduğunu arzedebilirim. Maarif müdürü Haydar Bey dedi ki: — İlk içtimada intihap edilen altı kişilik komitede ben de varım. Ari- daki z zaman içinde çok iyi faaliyet gösterildi. Komitemiz derleme heyeti namma çalıştığı için vereceğiniz bir ktif varsa şimdi burada tespit e- Verilecek bir direktif olmadığın- dan içtimaa nihayet verildi. Alman heyeti getirmiştir. ği ırpam Bir eksiğimiz var! Paris Elçilik dairemizi ziyaret ederek intibalarını yazan bir Fran sız muharriri Türkiyenin Avrupa siyasetine karıştığı tarihtenberi geçen eo hulâsa ettikten sonra il ediyor ve ee iyor ve şöy — Büyük harpten sonra arz ü- zerinde tekevvün eden yeni hâdise lerin en büyüğü Türk inkılâbıdır. Gazi, nesillerin muvaffak olama- dığı hareketi bir hamlede ve bir kaç hafta içinde yapmış, Türk mil letini asırlar aşırtarak bugünkü mevkiine çıkarmıştır.” İçinde bulunduğumuz için de- rinliğini kavrıyamadığımız inkılâ- bın böyle hariçten krokisi çizildi- ği zaman yaşadığımız hedefin kıy metini daha iyi anlıyoruz. Bugünkü hayatımızın Avrupa medeniyeti yanında aksayan taraf ları şüphesiz ki pek çoktur. Aile ve cemiyet âlemi henüz kıvamını bulmamıştır. Görüşleri- miz ve düşünüşlerimiz henüz isti- kametini bulmamıştır. Hislerimiz henüz bizi alüatacak kadar geri ve hamdır. Terbiye ve yenişme $ii yacak kadar benliğimize tir. Bir fesli ecnebi gördüğümüz zaman hayretle bakıyoruz. Gaze- telerde bir falcı havadisi okuduğu muz zaman dudak büküyoruz. Ço cuklarımız arapça yazıyı görünce bizim Hiyeroğlif görmemiz gibi şaşırıyorlar ve biz dünden bu gü- ne intikal eden harp nesli medre- seyi, çarşafı kafesi, Arap harfini ve bilhassa püsküllü fesi o kadar unuttuk ki dünün bu dekoru için- de hiç yaşamamış gibi (kendimizi bugünün mahsulü gibi görüyoruz. Türk milletinin cevherindeki bu kabiliyeti keşfeden Mustafa Ke- mal inkılâbı özünü © bulduktan sonra Türkün benliğini kaplıyan pasları temizlemekte güclük cek- medi. Bizi Eyüp mezarlıkları, (Fatih türbeleri, bekçi sopaları ve köpek havlamalarından mürekkep bir sesli film dekoru içinde gören ve gösteren bazı Avrupa muharrirje- ri artık Türkiyede kendilerine böy * le efsanevi mevzular bulamadıkla- rı için müteessir oluyorlar. Fakat bir milletin roman mev- zandan daha geniş bir çerçeve İ- çinde görenler inkılâp hamleleri- nin minare, mezartaşı manzara- sından daha kıymetli o olduğunu takdir ediyor ve Türk inkılâbını bu asrın en azametli bir siyasi hâ- Bugünün gençliğine bu inkılâ- bın tarihini ezberletmek lâzımdır. (Lenin) in bütün hayatı Rus ço- cuklarmın kafasında yaşar. (Mu- solini) nin doğduğu O gündenberi geçirdiği ömrün bü tafsilâtr kendi namına tesis edilen âbide- nin içinde İtalyan milletinin gözü- ne ve ruhuna arzedilmiştir. Daha dün Almanyaya bir disiplin koyan (Hitler) için bütün Alman rozet, bayrak ve heykel atölyeleri hare- kete geçmişlerdir. İnkılâp tarihimizi, Gazi Müsta- fa Kemali çocuklarımıza daha iyi tanıtmamız lâzımdır. Burhan CAHİT Terkos heyeti umumiyesi Dün Terkos şirketi heyeti umu- miyesi fevkalâde olarak toplana: cak ve şirketin tasfiyesi meselesi- ni görüşecekti. Ekseriyet olmadı- ğından, toplantı 24 mayıs'e bıra- kılmıştır. —— Sabiha H.ın cenazesi Nisanın birinde Berlinde Staaken tayyare meydanmda vukua gelen fe- ci bir tayyare kazası neticesinde Türk mülâzimlerinden Zeki Beyin refikası Sabiha Zeki Hanım vefat etmişti. biha Hanım için Berlinde büyük bir cenaze alayı yapıldıktan sonra cena» #e İstanbula gönderilmiştir. Sabiha H. ın cenazesi dün sabahki konvansiyo- nelle Sirkeciye gelmiştir. > Sirkeciden cenaze bir otomobille Cağaloğlunda oturan ailesine Oteslim edilmiştir. Ce- nazeyi Berlinden şehrimize kadar bir Sabiha Ha- Bımm tabutu büyük bir Türk beyra- ye sarılmıştı.. Tabutun baş taral ir Hitler bayrağı, ayak tarafına im- peratorluk bayrağı konmuştu. Berlin- den verilen Hitlercilere ve sair teşek» küllere ait birkaç çelenk te tabutun önünden gidiyordu. Sabiha Hanımm gi İ defin merasimi bugün yapılacaktır.