25 Nisan 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

25 Nisan 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

MİLLİYET SALI 25 NİSAN 1933 Milliyet 25 NİSAN 1933 İdarehana : Ankara caddesi, 100 Na Telgraf sdresi : İst Milliyet alefon Numaraları: Başmuharrir ve Müdür : Yazı işleri Müdürlüğü : İdare ve Matbaa £ © ABONE ÜCRETLERİ : Türkiye için Hariç için LE EE 24318 24319 24310 racnat , lyetini kabul etmez. BUGÜNKÜ HAVA Yeşilköy rasat merkezinden verilen malümeta göre bugün bara bulatlu ve kismen yoğmurlu olacak, rüzgâr gimeli istikametlerden erecektir. 4-33 tarihinden hava tazyik 754 mi- İd, em ar 13 de e e N . . » Bizim Turing .. Klüp ne yapıyor? Bizde de başka yerlerde olduğu gibi bir Turing klüp var ve bu Tu- ring klüp bizde de seyyahlar için bir takım şeyler yapıyor, amma ba zı yapılacak şeyler var ki; bilmem neden? Ma paaeni Ben bundan iki sene evvel Atinaya yaptı; kısa seyahatte Atinanın ad yapılan ve(Maraton) gölü tesmiye edilen bende gitmiştik. Güzel man zaralı olan bu sun'i göle giden as- falt yol da güzel idi.. Lâkin orada öturacak bir yer kıs. On gün evvel Atinaya ufak bir seyahat yapıp avdet eden yakmla- rımdan birisi bu bendin en güzel yerine Atina Turing klüp atrafın- dan şık, şirin ve temiz bir kahve yaptırıldığını ve seyyahların ora- da çaylarını alıp soğuk yemekler yediklerini anlattı.. Geçen cuma günü de İstanbulun henüz görme- diğim yerlerini araştırırken yolum Kuruçeşme sırtlarında denize ba- kan bir kahveye düştü. Tabiat ne kadar zengin ise o kadar fakir o lan bu kahvede oturacak bir düzü- ne iskemleden ve içecek bir acı Kahveden başka bir şey, hattâ lo- kum bile yoktu. İstanbulda değil seyyahlara hat- tâ İstanbullulara bile gösterilecek ne güzel ve lâtif yerler vardır. Bu- ralarda yaptırılacak ufak ve temiz (Pittoresgue) ve bizde şairane de- nen güzel manzaralı yerleri hak. kında beni tenvir etmelerini rica ithaf merak edip gidenler olacağına hiç şüphem yok, amma (Turing klüp) ün bunlardan bir tanesine bile kah ve yaptıracağna kanaatim yok. Halbuki bu kahveler, bilhama şyablardan para tünden masrafını çıkardıktan baş- Milliyet'in edeti romanı: 84 Eski paraların ! 726,137 lira 57 İ bu şahitler parayı saymaya, iptal | tinabe varaka ve zaptının Ankara Mahkemelerde Para sulistimali tebdili esnasında kuruş ihtilâs et- mekten maznun mülga Düyunu- umumiye ser veznedarı M. Meri Teodoranın Ankara Ağırceza mah kemesinde cereyan eden muhake- mesinde İstanbulda bulunan bazı şahitlerin istinabe suretiyle dinle- nilmelerine karar verilmişti. Dün Ağırceza mahkemesinde bu şahit- ler dinlenilmişlerdir. . Madelyano Jozefo, Loraki, Mihal ismindeki damgası vurmaya ve yeni tedavü- le çıkacak paralara Hüseyin Cahit imzası atmaya memur olduklarını söylemişler, birşey bilmediklerini, Meri Teodoranın büyük bir aileye mensup ve çok iyi bir adam oldu- ğunu söylemişlerdir. Mahkeme is- Ağırceza mahkemesine gönderil- mesine kârar vermiştir. Eroinciler Altıncı Müstantik Salih Bey e- roin kaçakçılığı tahkikatına dün de devam etmiştir. Dün polisin tahkikat fezlekesinde ismi geçen şahitlerden bir kısmı dinlenilmiş- tir. Bugün de isticvaplara devam olunacaktır. Adliyeye verildiler Üsküdarda Osman isminde bir kahvecinin kahvesine gece yarı- sından sonra şüpheli bazı kimsele- ri toplayarak kumar oynattığı za- bıtaca haber alınmış ve kahvede yapılan araştırmada bir takım kım selerin esrar kabağı içerek gürül- ü seslerle kumar oynadıkları görülmüş ve hepsi yakalanarak Adliyeye verilmiştir. ka kâr bile bırakır... Ahşap ve köy evleri şeklinde olması çok daha müreccah olan bu kahveleri tak- sitle yapabilecek şirketlerin de ad- reslerini - eğer Turing klüp bilmi- yorsa - yazabilirim. Çocukların istedikleri!. 23 Nisanda sokakları dolduran cıvıltılar arasında Taksim âbidesi- ne giden yavrucuklarm ellerinde bazı yazılar gördüm. Hepsi (iste- riz) e bağlanan bu levhalardaki yazılardan aklımda kalanlar şün- lardır: (Hava güneş) (Hürmet) (Azarlanmamak) (Sinemalardan kurtulmak) (Yalnız yatmak) Eğer bunları istemek için ço- cuk olmak lâzım gelirse bende hemen geri dönebilirim... (Hava ve güneş) hele bu sene o kad. burnumda tütüyor ki, sormayın. Nisan 25 hâlâ güneşi santigramla gelince; bu- (Hürmet) etmeyene (hürmet) edilmez... (Azarlanmamak). Ah, benon- dan hâlâ müştekiyim, Bu yaşa gel- dim. (kaça? demeyiniz.) Gün geç- ; birinden azar işitmiyeyim. ih mem. (Sinemalardan kurtulmak). Bu da âlâ amma, sonra nereye gidece- ğiz?. Belediyenin yaptığı hangi bahçeye?. Gü parkındaki mezbeleye mi?,. Hem işin garibi bir taraftan çocukların eline (sine malardan kurtulmak) isteriz diye levha veriyor, öteden de çocukla- rı bedava sinemaya götürüyoruz. Bu ne turşu o ne perhiz? (Yalnız yatmak). Bu bahis bi- raz çatallıdır.. Kurcalamasak iyi olur, ru İçe de vardır. İste- meyen 'alnız çocuklara mü- nasebetini doğrusu anlayamadım Ayıp değil yal, FELEK MAKEDONYA Aşk, Hin, Polilika ve Kan. “Makedonya Rizorta” Mason lo casınn venerabli olan Karasu, bir iki kere öksürdükten sonra; kiye vatandaşlarının bu satırları bü- yük bir hürmetle size ( bildirmemize sebep olmuştur. Biz, üzerinde doğdu- ğumuz toprakları seviyoruz ve kani bulunuyoruz ki büyük Avrupa devlet- leri hakkımızda esaslı | hiç bir fikre sahip bulunmamaktadır. 5 “Makedonya hakkında £ 3ırf haki- Müellifi: Nizamettin Nazif seresemamereresssmiieieiiiie ei ile kal A : çisem lümen er tarafından gösterilen çareler hep tat- bik kıymetinden bulunmuş- da fikrini söylemek, her hangi bir ec- nebi kadar bir Türkiye vatandaşınm da hakkı değil midir? Avrupa Make- donyayı alah etmek istedikçe ahval bilâkis daha ziyade karışıyor, ihtilâl- er biribirini kovalıyor. o Makedonya halledilmez bir muamma oluyor. Son | dört senelik tecrübeler © Avrupa için | lüzumsuz bir yorgunluk ve Osmanlı lar içim yeni bir mazarrat olmuştur. Kabul edilen ıslahat o Makedonyada Başvekille temas! İktısadi teşkilât (Başı 1 inci sahifede) tebaki istihkaklarının bono usulile de- ğil, malların nakten satılarak bedeli- nin istihkak nisbetinde vakit vakit tevzii suretile arkas alınması daha Benim fikrimce, bu tarzı e ha ziyade uzatmak gibi bir tehlike istilzam edebilir. Ne de ol. sa, ben şahsan bu gayrimübadillik me selesinin radikal surette halline ve bu için lâzım gelirse fedakârlığa kat anılmasına taraftarı. Çünkü bugün- kü gidişle işin 3 - 5 senede değil 10 - 15 senede arkası almamaz. » Gayri mübadiller ve işleri bir an evvel bil kümetin gösterdi aleyh, biz, gayrimübadiller, nin bir an evvel elde “edilmesi için yeni bir tedbir düşünmiye mecburuz. Bunu hissettiğim için Ankaradan ge- lir gelmez cemiyet idare heyetine va- ziyeti izah ettim. Arkadaşlar mütale- amı tasvip ederek, bu meselenin evve- lâ hariçten 15 -20 gayrimübadilin iş. F i z yetle meselenin halline doğru gidilme sine karar verdiler. Perşembe günü cemiyet merkezinde bunun için topla- nacağız. » Kırtasiyecilikten — şikâyet Şurasını da ilâve etmek isterim ki, gayrimübadillik meselesine | taallük ©- den bir takım tetkikat uzun eşkâl ve merasime tâbi tutulmak ve bir takım kırtasiyecilik içinde boğulmak yüzün den çok zaman kaybediyoruz. Anka. ra seyahatinde buna da temas eitim. Öyle zannsi ki, ilk tedbir ola- rak bunu da laştıracağız.. Firari emlâkini tarama Firari emlâkinin aranması, rama ameliyesi icrası, bir tecrübe ma- hiyetinde olarak ilk defa İzmir'de tat bik olunmuştur. Şimdiye kadar orada 700 bin liralık emlâk meydana çıka- yekün, de teşmilini Maliye vekâletinden rica ettik. Vekâlet, arzumuzu terviç etti, Biri Istanbul vilâyetinin belediye hu- dudu haricindeki aksamında ve müca- vir vilâyetlerde, diğeri Adana - Mer- sin ve üçüncüsü Trabzon » Sartisun Sinop vilâyetlerinde olmak üzere üç heyetin izamı takarrür eyledi. Bu he- yetler mayısta işe başlamak Üzere ce- miyet ü isimleri vam ederken ayni * arsöfiyenii diğer dört mıntakada daha “tatbiki için te- şebbüste bulunacağız. “Bü “ heyetler, Maliye ve cemiyet namıhâ ikişer aza- Hasan Bey gitti Balkan haftasına iştirak etmek üzere Atina'ya gidecek olan Ha- san ve Ruşen Eşref ' Beyler dün sabah Romania vapuru ile Pireye hareket etmişlerdir. Mesken bedeli Bütün maarif işlerini toplayan yeni maarif teşkilâtı kanunu hazi- randan itibaren tatbik edilecektir. Yalnız yeni kanundaki 111 inci maddenin tatbiki iki sene müddet karar vermişti. Fakat buhran do- layısile idareyi hususiyeler şimdi- lik bu parayı veremiyeceklerini bildirmişlerdir. Binaenaleyh muallimler bare- defi de memleketi müstakbel bir ink. raz karşısın, iidafaa etmek azmi- dir. Hemen ilâve edelim ki; bu boya- natımızda zerre kadar dini veya mil- (Başı Linci sahifede) lar ve hububatın mevaddıecnebiye- den temizlenmesi işi bu meyandadır. ir, fındık, zeytinya- sasları tespit edilmektedir. 12 — Büyük istihsal maddelerimi- zin maliyet fiatinin indirilmesi için | esaslı tetkikat yapılmaktadır. 13 — Ambalâj ine ehemmi. | yet verilmektedir. 14 — Başlıca ihracat maddelerimi- zin ticaretini işkâl eden dahili ve ha- rici maniler tetkik ve tesbit edilmiş- tir. Bunlar içinde idari bir kararla re- folunabilecekler tesbit edilerek bir proje hazırlanmaktadır. 15 — Standardizasyon ile meşgul olmak üzere bir büro tesis edilecek- tir. Büro teşkilâtı hakiımda bir proje hazırlanmaktadır. 17 — İbracat mallarımızın harice sevkinde Türk gemilerinden ne dere- ce istifade edilebileceği araştırılmış ve tesbit edilmiştir. 18 — Gene ihracat mallarımızın ha rice sevkinde Yunan gemilerinden ne derece istifade edileceği tesbit edil - miştir. 19 — Alelümüm ihracat navlunla- için bazı kararlar alın- yeni esaslara göre tanzim edilecek- tir. 22 — Borsalar kanumu üzerinde tet kikat yapılmaktadır. 23 — Borsalar nizamnamesi tetkik tedir. adetlerinin değiştirilmesi lüzumlu gö- rülmektedi. — Uzüm, incir, tütün ve zeytin- | yağı için birer ofis teşkili mutasavver- dir. 26 — Türk mahanlât ve mamulâtı için bir alâmeti | farikn ihdas edile cektir. 27 — Mmtaka müdürleri teşkilâtı yerine ofis teşkilâtı ikamesi etrafında ehemmiyetli tetkikat yapılmaktadır. 28 — Iktısat veküâletinin merkez teş kilât kuvvetlendirilecektir. 29 — Ticaret odaları takviye edile cektir. nün ihtiyacına göre çok meşgul olunan bir meseledir. me 10 ike ağ z EE Atina mülâkâatı (Başı 1 inci sahifede) ket edecek olan Celâl Beye Hariciye müsteşarı Numan İhracat ofisi nsüdürü Cemal, İş Bankasından Sami Beyler refakat etmektedir. Atina - Pire Ti- caret mümessilimiz Halil Mithat Bey heyete orada iltihak edecektir. İkti- sat Vekili Celâl Bey İstanbul sı Ticaret odaları il ihtina eden şu mektubu göndermiştir! İstanbul mıntakası Ticaret oda ları kongre reisi Bahri Doğan Beye “İstanbul Ticaret mıntakası kong- resinin bildirilen kararından fevkalâ- de memnun ve mütehassis oldum. Te- şekkür ederim. gre için muvaffakıyetler diler ve bü- tün azaya bürmetlerimin iblâğını ri- “n vekili Celâl fendi dün İktısat il öğleden evvel ve sonra İş Bankasın- da meşgul Celâl Bey dün »i ziyaretle bir muşlardır. tur.. Makedonya dili diye bir dil, bir hars mevcut mudur? Hayır.. O halde Makedonya da mevcut değil. | dir. Bugünkü Makedonya Osmanlı İmparatorluğunun bir parçasıdır. Bu | parça bu imparatorluktan ayrılamaz. kadınları Umumi dühüliye 30 kuruştur. Talebe bugün Toplanıyor (Başı İnci sahifede) olarak Sultanahmet Sulh hâkimi tara- fından tahkikatın ikmaline kadar tev kiflerine karar verilen 24 talebe dün müddeiumumilik tarafından © Dördün- cü istintak hâkimine tevdi edilmişler- dir., Adliye koridorlarında Mevkuf talebeye tevkifhanede ken dilerini müteessir etmiyecek surette bir muamle yapılmış, ceraimi âdiye- den mevkuf sabıkalılarm bulunduğu koğuşlarla irtibatı olmıyan ayrı ve hususi bir daire tahsis edilmiştir. 23 Nisanda mevkuf talebe kendilerini ziyaret etmek istiyen . arkadaşlariyle görüştürülmüşlerdir.. Dün bu talebe- ler İstintak hâkimi Salih Beyin huzu- runa çıkarılmak üzere adliyeye getiril mişlerdir. Fakat sabahleyin istintak tahkikatı başlayamadığı ri gene tevkifaneye dir. Mevkuf talebelerin arkadaşların- dan mühim bir yekün tutan bir çok kız ve erkek talebe sabahtan akşam geç vakte kadar arkadaşları hakkın. da verilecek kararı öğrenmek üzere Adliye koridorlarında beklemişler, mevkuf arkadaşları getirilir ve götü- rülürken şapkalarmı çıkarıp sessizce onları selâmlamışlardır. Talebeler ve avukatlar Talebe birliği namına veya mevkuf talebenin arkadaşları namına hiç kim se baroya müracaat etmemiştir... Esa. sen dün baroda da böyle bir müraca- ata muhatap olacak kimse bulunma- mıştır. Ancak bu gençlerin vekâletle- rini kabule mütemayil avukatlar var- dır.. Bu avukatlar meyanmda bilhas- sa Sami, Cevdet Ferit, Rahmi, o Cemil, Mehmet Adil, İrfan Emin, Abdullah, Aziz Zeynel, Ali Naci, Muzaffer Lüt- fi, Nuri, Yusuf Ziyaettin, Nazmi Nu- ri, eski ağırceza reisi Sabri, oğlu Se- mih Sabri, Mehmet Ziyaettin, Vasfi Aziz, Etem Ruhi, Kâmi, Hidayet Ha- di beyler mevkufların arkadaşlarm- dan kendilerine müracaat edenlere gençlerin müdafaasını maalmemnuni- ye fahriyen kabule âmade olduklarını bildirmişlerdir. Daha birçok avukat- lar da gençlerin vekâletini fahriyen kabule âmade bulunduklarını ihsas et mişlerdir. Hattâ isimlerini neşrettiği- miz avukatlardan bir kısmma dün mevkuf talebe üçer beşer vekâletleri- ni vermişlerdir. Maamafih dün henüz istintak tahkikatı başlamamış olduğu vazifelerine başlama- tahkikatlarına devam etmetkedirler. Dün birlik ida- re heyetinden Münevver Hanım müd- deiumumilik tarafından, nümayişte nutuk veren Sungur Hanım da Emni- yet Müdürlüğü tarafından celp ve is. milleti oturmal Mevzuumuzu bir başka daha tetkik ede- biliriz. Okuyor ve haber alıyoruz ki leri mes'ut, müsterih ve hep yarınla- rından emin bir halde mi yaşamakta- derlar?,, Zabitlerden biri yeni bir sigara ya- karken; — Çok doğru... Çok kuvvetli... gür İSE beyik GLORYA SİNEMASINDA ADOLPHE MENJOU-MİNA GOMBELL-JOAN MARSCH tarafından temsil edilmiş gayet mühim ve aiâkabahş bir eser BEKÂRLIK MACERALARI 3 mayıs çarşamba akşamı mevsimin son konseri > Sinema ve Münir Nurettin Konseri Parisin bütün büyük terzihanelerinin zarafetleri ve en güzel Bu çarşamba akşamından itibaren AŞK MODASI Büyük lüks filminde ELHAMRA sinemasında görüneceklerdir. Baş rollerde: RENATE MUELLER ve GEORG ALEXANDER Yarın akşamdan itibaren fiatlarda tenzilât: Hususi 50 | I . . . İttihadı Milli Türk Sigorta Şirketi Harik ve hayat üzerine sigorta muamelesi icra eyleriz Sigortaları halk için müsait şeraiti havidir Merkezi idaresi: Galatada Ünyon Hanında Acentası bulunmayan şehirlerde acenta aranmaktadır. Tel.: Beyoğlu : 4887 1488 12437) (2436) Bu günkü program 18 den 18,45 kadar Saz (Makbule hanim). 1845 den 19 kadar Örkestra. 18 den 19,30 kadar Selim Sarı Bey tarafından gocuk haftası münasibetile konferanı an 20 kadar Fransızca ders (İlerlemiş ara) 20 den 20,45 kadar Hikmet Riza bantmi (Ses) 20,45 den 21,30 kadar Sar (Hafer Ahmet Bey) 2150 den 22 karar Madmazel Rorintal tara tından taganni 1350 Ankarapalastan, - 1860. Riyaseticümhür Filharmonik orkestrası: Berlior Ouverture Carnavale Ro“ main. Micheli 3 em: Petite Suite. o Komzak Valse Sowvenir de Bada 1840 - 1830 Gramofon 19.0 - 2010 Viyolensel konseri (Edip B- 2010 Anan VARŞOVA; 11 m. 13410; Plâk. 1635: Müsahabe - Piâk 18: Senfonik konser (Borowsky, Rozyey, Wi nidwsky). 19,25: Haberler. Dame muaj 2105: Şarkılar. 7248: Piyans konseri (Pro- kofjew, Skriabin, Palmaren). 2125: Müte len, 2340: Dans musikisi. BUDAPEŞTE, 550 m 18,55: Orkestra konseri. konseri, 2335: Caz MÜNİH 532 m. simli 3 va hara raporu 20285 perdelik VİYANA, Si7 m. Puccini'nin “Manto” isi Angel : Kene Puccini'nin “ musikili prças, 2350: Bar musiki” si MİLÂNO - TORİNO - FLORANA 2048: Plâk 2105: Haberler - Pek Söz ler - 21,50: Karışık meşriyat. 236: Radyo orkestrası, PRAG 487 m. 18,85: Plâk. Sözler. 2030 “Kommediant Hermelin” isimli 4 perdeli piyon, 22.30: Beet- hoven'in keman sonatları İle piyano - keman parçaları. 23,20: Hafif musiki, şen parçalar, ZÜRİH 458 m. “Le Chalet” isimli 1 perdeli opera, 2288: Radyo orkestrası, Gevap edilmişler, bilâhara serbest birakılmışlardır. İlk tahkikat İlk tahkikat denilen müstantiklik tahkikatına da dün dördüncü müstan tik Salih Bey tarafından saat 16,30 da başlanılmış, saat 12 de tevkifaneye pıaltına getirilmişler ve teker teker müstantik huzuruna sevkedilmişler dir. Bu beş talebeden sonra iki talebe daha getirilmiş ve onlar da imüstantik Dün istintak hâkimi © tarafından iş- tcvap edilenler Tevfik, Şevki, Şevket, Abdullah Cevdet, Bürhnnettin, Ragıp, Mehmet, Cemal Beylerdir.. Mütebaki maznunlar bugün istievap edilecek lerdir. İsticvap neticesinde mevkufi- yetlerinin devamına lüzum görülme- yenler serbest bırakılacaklar, mevku- fen tahkikatlarının devamma lüzum görülenlerin ise haklarında tevkif ka- Tarı ısdar edilecektir. İstievabatın bu- gün neticelenmesi muhtemeldir. zel! — diye mırıldandı — Karasu devam etti: Makedonyadaki kargaşalıklara taraf- tardır ve bu karışıklıkları yapanlars yardım etmeğe hazırdır. Eğer Bul“ garlar rahat durmuş ve silâha sarıl” çiftlikler yakılmasa; köylüleri öldürülmeseydi Avrupa bu toprakların talihine lâkayt kalacak” tı. Hâdiselerin içinde yaşamış olmak #alâhiyetile bildiririz ki, Makedonys” ya taallâk eden her tedbir ölü doğ” muş bir çocuk gibidir. o Avrupa b“ hastalığın sırrına henüz © erememif” tir. Yanlış başlanan şeyler yanlış 5© tceler doğurur.Makedonyada iki hal” zümresi vardır zannediliyor. Bir t8 rafta müslümanlar yani ( gözleri ka cellâtlar ve dizer tarafta elleri kole” zavallı mazlümlar, zavallı bt. lar, daha doğrusu (o bedb# (Devamı var/ rı a il,