25 Temmuz 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

25 Temmuz 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

© klar yapılıyor. Kez © takviyesi maksadile diğer memleket Yanan: $.N. SURİYE MESELESİ 2 Abdülhamit: İkinci bir “Hü Zatışahanenin Berot ve Suriye vilâ- ri raporlardan, abe vilâyetler ahalinin pek fonalaş- tğı anlaşılmıştı. Sultan Hamsi, tehlikeyi görünce ted- birlere savaştı. Vali ve kumandanlara Halil Rifat Paşaya, tahriren ve resmen Başkâtip tebliğ olunduk- tan sonra Mabeyinci Sarıca zade Ragıp Paşa, müşarinüleyh sadrazamın Nişan- taşında kâin konağına akşam geç vakit | gönderilerek | sifahi hazı iradatı seniye daha tebliğ ettirilmişti, Bu meyanda Sultan Hamidin şu söz Teri söylediğini ve hasbıhal tarzında Sad razam Halil Rifat Paşaya nakl ve tez- gârını emreyi ü merham Ragıp Pa şa lisanından duydum. Sultan Hamit: « — Runların, İngilizlerin, Fransız- ların Arabistanda ve sair vilâyetlerimiz. 3e hararetle takin ve tatbik ettikleri ka- rıştırıcı siyaset; Hicaz, Bağdat şimen- diferlerini kendi menafi ve arzularına takrip edebilmek ve ayni zamanda 1248, 1250, 1290 tarihlerinde olduğu gibi bi- zi izaç etmek, şavda isyanlar, rl gin meli Cehelde, Havranda, Maruniler züleri birleştirip İlilmizenini Muser valisi de malüm olduğu üzere fer. Pek mühim ta Sultan Hamitle Kayser Vil ne diyor? — Abdülhamidin ceva Yıldönümü merasimine biz de iştirak ediyoruz. Galatasaray izçilerin len 25 kişilik bir perşembe günü Daçya vapuru ile E kampında toplanacak tr Kal vi balam Ret a ba susta su izahabı — Dünya izçileri, ağuslosun birinden 15 ine kadaf”Gödölü karıpında toplana- caklardır. bayrağımız da ilk defa olarak Beynelmilel izçiler arasında dalgalana- ene Macar Si sabık ve Bey. nelmilel iziler meclisi Bay re somte Teleky'nin riyaseti la hazır. izçiler kampa kabul iyecek, mekteplere yerleştirilecek- lerdir. Budapeşte'de ayni zamanda dün- ya m kongresi de toplanacaktır. Gödölü kampi, şehre güzel (yollarla bağlıdır. Macar Nsibi hükümeti Amiral Hortby cenapları da bu müddet zarfın- gi va eden ilk üç kısmını ikmal etmiştir. © Pu husustaki rapor gelecek içtimada kat'i şeklini alacaktır. igortası, mesai saatleri ve #aireye dair bulunacaktır. Ali iktrsat lerdeki bu nevi teşekküllerin çalışma ! tetkik edilecektir. Tetkikatın intizaren meclis bü. cusua takviyesine karar verilmiştir. kâr iskelesi” muahedesi yapmıyaca- ğım! Diyor. — Kayser Vilhelm'in İstanbulu ziyareti. Mer hakkı (Milliyet) indir. bir anlaşma ve mukavele yapıp bağlan mayacağım!” demişti. Evet, Sultan Hamit, bu fill ve ka- rarında sebat ve ısrar edip siyasi bir muahode veya mukavele yapmamıştı. Fa- kat bütün bu sebat ve ısrarma rağmen ecnebi devetlerin siyasi, iktısadi ihtiras- larından yakasını Yalnız gerek açık ve gereke gizli su- yette siyasi bir istirak âmali kayt ve tespit edilmemişti. Sultan Hamidin siyasetiyle Almanya veya sair devletlerin siyasetleri arasın- rihi bir vesika helm, ne konuştular? — Kayser, bı. — Setten Hamit irticalen söy Propaganda Seyahati : > ee ; Dün Avusturyadan bir seyyah kafilesi geldi Dün Avusturya lise ve orta mektep #muallimleri ve Darülfünun talebesin- | den mürekkep 85 kişilik bir seyyah kafilesi konvansiyonel treni ile şehri- mize gelmiş ve Royal oteline inmiş Seyyahlar Wiener Akademiseher K! arasmdandır ve geçen vene de zamanlarında şehrimize gelmişlerdi Soyyaklama kir kan Avanlieğal, biz kısmı da çektir Seyyahlar üç gün yeb rimizde kalacaklar, çarşamba günü Carnarv vapuru ile Selânik, Golos, Atina, Korfu, Brindizi, Venedik, Tir. | yesteye gidecekler, oradan memleket erine dönerler We sayakati tr tip edenlerden ve Wiener Akademis- <her Klüb müemislerinden M. Robert Heinz Engel dün seyahatları halkım- da bize dedi ki: — Klübümüzün 500 azası vardır. Avrupaya seyahatlar tertip ediyor, kış sporları mi Alplarda ski eğ- lenceleri ya; kişilik bir k kafe ile gelmiş- tik. Türkiyeye seyahat çok iatifndeli olduğundan bu sene 55 kişilik bir kafi le ile geldik. Bugün Avusturyada hiç imseye harice seyahat için müsaade etmiyorlar; bu da buhrandan ve bil. hassa Almanların bizi boykot etme- lerinden ileri gelmetkedir; fakat bi- ze hariç memleketlerde Avusturya le hine propaganda yapmak maksadile lerini arzu ediyor.” - Alman inkılâbının temel direği BERLİN, 24 A.A. — Volff Ajansın- Dün Prusya başvekili M. Goering" yalist inkılâp direği - olarak tavsif ediyorlar. iş liği Alman İL En ve tesirli bir tamamlayıcı unsur olarak te lâkki ediyorlar. ————————— Su maksatla bütçeye 4 bin lira kadar bir tahsisat ilâvesi hususunda Başve- bülete temennide bulanulacaktır. © hirede gida siddetli bir zelzele tişse- ; bin bira mefruşat vesnii i vuşları şimdilik binanın yalnız üst katı- Defin hazırlığı İktısat konferansı riyaset divanı bugün toplanıyor LONDRA, 24 A.A. — Londra konfe- ransının son sünlerinde dominyonların istifadeler teminine çalışmışlardır. Altın ölçüsüne bağlı devletlerden yüz gerirerek Amerikaya doğru tevcih eden- İngilterenin vaziyeti de şüphesiz serbest bir döviz lehine dominyonların yaptıkla- rı tazyik neticesidir. LONDRA, 24 A.A, —.. Londra kon: | feransının mahdut azadan mürekkep reislik divam büronun yarın öğleden son ra yapacağı umumi içtiman bildireceği teklifleri kararlaştırınak için busün saat 10 da M. Mine Donald'ın reisliği altında toplanmıştır. Toplenti bittikten sonra hâsıl olan zan ve imtihan ransm mesaisine yeniden nasıl başlaya- cağı hususunun acıken teyin edilmesin de rsrar etmiştir, Konferansın icabında yapacağı reis vekilinden ve komisyonun reis, yekillerile ranortörlerinden mürekkep bulunmaktadır. LONDRA, HAA. yonun yeniden gözden geçirilen raporu bu sabah neşredilmiştir. Bu ranor esasa nit hiç bir değişikliği: havı değildir. Yal- nız şimdiye kadar elde edilen neticelere göre cok nikbin veya lüzumsuz sayılan mütalen tefsirleri nazara almamakla iti. fa etmiş M. Troçki Marsilyada MARSILYA, 24 A.A. bugün Bulgaria vapuru ile Marsilyaya gelmiştir. M. Teodei Marsil. yada karaya cikar cıkmaz bir otomobile binerek Fransanın orta kısmına doğru gitmişter e — Çinde mütareke PEKİN, 24 A.A. — Son yapılan mü- tereke şartlarma uyarak. Jâponlar. Çinin .cenubumdaki gayri askeri -untakadan gekilmişlerdir. Bu mıntakanın Japonlar tarafından tahliyesinin bu ey sonunda biteceği tah- mim ediliyor. Kahirede zelzele KAHİRE, 24 A.A, — Bu sabah Ka- dimiştir..«0 Amerika ve Sovyetler. NEVYORK, 4 A.A. — He alâkadar eden bir makale yazısıştır. Bu eazete diyor ki: nın ücüncü beynelmilellik faaliyeti mesu- | Üsküdarda hastane (Başı Yinci sahifede) tir. 10 bin lira yalnız alât ve edevata sar- fedil, 16 bin Dira & we tadilâta, 8 harcanmı tır. Haslahanenin mümkün olan bül lâvazımı ve mefrusatı yerli mafından re tarılmıştır. Bazı edevat noksanları da kontenjandan edanak üzeredir. Hastahane şimdilik 40 yataklıdır ve dahili, harici hastalara mahsustur. Ayri | <a 5 de ihtiyat yatak vardır. Hasta ko- m işgal etmektedir. Gelecek sene yatak | adedinin (80) g liği mukarre olduğun dan alt kata da yatak konacaktır. Hastahane doktor kadrosu sertabip ve dahiliye mütehassısı Yakup Hüseyin, ©- peratör Tevfik Beylerle iki asistandan i- barettir. Asistanlar henüz tayin edilme” miştir. Hastahanenin dişçisi Nejat, ecza” Muhtacin için meccanendir ve ücretli yataklar da günde 1, 2, 3 lira olarak üç kısumdır. Dün öğleğin ilk olarak üç, beş hasta müracast etmiş ve yatırılmıştır. Dün bastahanenin küşadimi vali ve belediye reisi Muhi tim B. yapmış ve şu mutku hanrmefendinin. sebeplerle faaliyetinin tatil etmisti. Meclisi umunsinin muhterem azası noksanı siddetle hissederek ve bu hissi- yatı icra da akssttirerek bu müessesenin tekrar açılması kararlaştı ılı. Birçok meli müşkülüta ve ilk tah- sisatın yalnız bir tek lira olmasına rağ- men nihayet bugün Üsküdarda bir has- tahanc açılmasma muvaffak olundu. Türkiye hâlâsnm hücceti olan Lausanne senedini, ”. munatliyel dilerken hastahaneyi 2- ge yorunu. Vali B. bunun üzerine hastahane serta» bibi Yakup Hüseyin Beyin verdiği ma- kaşla kapıdaki kurdeleyi kesmiş ve da- vetliler içeri girerek müeteteyi gezmiş- lerdir. Hastahanenin açılması münasebetile Başvekil Pe. Hz. ne ve Sıhhiye Vekili- ne telgraflar çekilmiştir. MİLLİYET SALI 25 TEMMUZ HARİCİ HABERLER — İiktnat komüs- | dı ” lar tarafından aknıp götürüldüğü bildi. 195 Harp borçları Müzakereleri M. Moley idare edecek LONDRA, 24 (A.A.) — Daily Ex- press'in Vaşingtan muhabirinin bildir diğine göre İngiliz ve diğer devletler le harp borçları meselesinin tanzimi müzakerelerini Amerika namma M Moley idare edecektir. Muhabir bu intihabın İngiltere için hayırlı olamı- yacağını, zira M. Moley'in İngiltere- nin Amerikaya bütün borçlarını mek üzere zır olmak ihtima- ara Wi bulunduğunu ilâve ediyor. Buharlı vapurun 150 nci yılı LYON, 24 A.A. — Havas Ajansın dan: Dün, Fransız Jouffroy d'Abbans tarafından buharlı vapurun 150 inci yıl- dönümü kutlulanmıştır. Pyroscape ismini taşıyan çarklı ilk bu- harlı vapur 15 temmuz 1781 de Saone üzerinde, o zamanlar huhar pompası is- mile anılan bir makine ile tecrübe edil- mişti. Vapur saatte muştı ki ö zaman hu. bucuk fersah yol al- im reğhim bir rekor. amk Faşistler artık aza istemeyor ROMA, 24 A.A. — Bir ağustos 1933 den itibaren milli faşist fırkasma artık aza kaydedilmiyeceği haber veriliyor. glam Ruslar Japon ajansını tekzip ediyor MOSKOVA, 24 A.A. — Mançuri is- tasyonunu işgal etmek maksadiyle Sov. yetlerin asker tahsit ettiklerine dair Ja- pon Reno Ajansmın verdiği haberleri — Ajansı kat'i olarak tekzihe mezun-| ——— Çocuk ticareti PALERMO, 24 A.A. — Ücü kız ço cuğunu 125 liret mukabilinde başkasına satmakla zannaltma bulunan Nina Bel- İomonte adi: kadın üc sene sekiz ay ha> se mahlcim edilmistir. Kadınım cürüm ortakları, bu satış mu- amelesini kolaylaştıran ebe ile çocuğu a- lan ve nüfus siciline sahte bir adla kay. dettiren karı ve koca da ayni cezaya çarptırılmışlardır. ei M. Mussolini'nin Şika- goya hediyesi ROMA, 24 A.A. — M. Mussolini Şi- kago şehrine, 4 metre uzunluğunda ve. şil mermerden bir sütun hediye etmeğe karar vermişti.. Bu sütun Ostie'de ya- pılan hafriyatia bulunmuştur. 8 Haydutlar bir milyoneri kaçırdılar VARIS, 24 A.A. — Nevyork Herald | gazetesinin Şikagodan aldığı bir telgraf- ta milyonerlerden (M. Ursheli'm haydut- rilmiştir. : Katil dünde Bulunamadı (Başı 1 inci sahifede) bıta dün kız kardeşinin Kasımpaşada ki evini de aramıştır. Kaka cihet- lerinde saklandığı söylenmektedir. Vak'aya sebebiyet veren Hacı Meh- met Efendinin karısı ve suçlu baston- cu Nurinin sabık metresi ve yaralı bahriyeli Mehmet Hasanın sevgilisi Mazim Hamam da. pelisçe iadesi . Dün bir mubarrimiz Ni ve Hanımla görüşmüştür. Nazire Ha nım diyor ki: — Evliyim; fakat yedi seneden be- vi kocam Hacı Mehmet Efendiden madık; amma henüz resmen ayrılmış — Kendisinin nerede olduğunu da bilmiyorum. Altı seneden beri Tah sin İbrahim Beyin trikotaj da çalışıyorum. Bastoncu Nuri ile bundan üç sene evvel tanıştık ve be- raber yaşamağa başladık. Kendisinin vaziyeti evvelce iyi idi. Son günlerde işleri fena gitti. Ben bakmağa başla- dım. Bundan üç gün evvel altındaki yatağı da alıp götürmek, satmak iste- di. Yücikükm Aramızda büyük kav- ga çıkt. Kendisile ayrıldık; fakat o, beni takip ediyordu. Bahriyeli Mehmet Hasana gelince: dan bir gece evvel yani cumar- tesi Fatihte hemşiremin evin de bir eğlenti o vardı. Gece eve İönüyordum. o Nuruosmaniye- den geçerken Babriyeli Mehmet Hi #an karşıma çıktı ve eve kadar geldi. Bahriyeli Mehmel vak'a günü sabahi | beni fabrikaya kadar takip etti ve | saat 11 de doğruca fabrikaya gene gelerek benim katıma çıktı ve bana | da: — Saat 12 ye kadar sokağa çıkmı- am sonra sana gösteririm. de- “en de: — Çıkarım, sana ne? de- “Sonra aşağıda vak'a olmuş” Vazife uğrunda ölen polis memu- runun cenazesi kaldırıldı Vekâlet memurun ailesine yardımda bulunmuştur ANKARA, 24 (Telefonla) — Altındağ mahallesinde sabıkalı bir şeririn yapmak istediği cinayete mani olmak üzere imdada koşan si- vil bir polis memuru bu sabıkalının hücumundan aldığı biçak yaraları neticesinde vazife uğurunda şehit olmuştur. Cenazesi bugün merasim- le kaldırılmıştır. Katil, Erzurumlu Ömer oğlu Emin, azılı bir sabıkalı- dır. Beş ay evvel nişanlısı Ayşe adında bir kadım yaralayarak mah- küm olmuş ve ahiren ceza kanununun tadili münasebetiyle yirmi gün evvel hapishaneden çıkmıştır. Fakat şerir bu sefer Ayseyi öldürmeği tasarlamış ve cumartesi Altındağ mahallesine giderek Ayşenin otur- duğu eve tecavüze başlamıştır. Ayşenin feryadı üzerine civarda otur. makta olan emniyet müdürlüğü si vil memurlarından Müeyyet Ef. hâ. dise yerine koşmuştur. Müeyyet E fendinin müdahalesine karşı Emin bıçakla üzerine yürümüş ve onu muhtelif yerlerinden biçaklamıştır. Müeyyet Efendi derhal kendini toplayarak yaralarına rağmen katilin üzerine hücum ederek merkumu altına almış, bıçağını elinden kurtar- muştır, Şeriri yaralarının tztırabına vağmen zapteden Müeyyet Efendi onu yetişen polislere teslim etmis kendisi de hastahaneye o naklolun- muştur. Memur bütün gayretlere rağmen dün akşam ölmüştür. Bu- gün yapılan cenaze merasiminde Dahiliye vekili, vali, vilâyet beledi- ye, emniyet müdürlüğü erkânı bulunmuştur. Emniyet müdür muavini Şinasi Bey mezar başında bir hitabe irat etmiştir. Müeyyet Efendinin ailesine Dahiliye vekâleti yardımda bulunmuştur. Bugün vali Nevzat Bey merhumun evine giderek ailesine taziyede bulunmustur. Nafia Vekili Ankaraya dönüyor ELAZIZ, 24 (Milliyet) — Nafia vekili Hilmi Bey Ergani madeni- ne kadar şimendiler inşaatını teftiş ettikten sonra, ba sabah saat sekiz de Malatya yolu ile Ankaraya dön dü. Sporcular Leningratta Milli havalar çalınarak samimiyetle karşılandılar LENİNGRAT, 24 (A.A.) — Türk | sporcu heyeti dün buraya istasyonda merasimle ka Heyetin vürudünde Tür! milli havaları çalınmıştır. Cevdet Ko- rim Beyle Leningrat terbiyesi bedeni- ye reisi M., Durmackin birer nutük tenti etmişlerdir. Öğle üzeri misafir- lerin şerefine bir ziyafet verilmiştir. Bu ziyafet fevkalâde samimi bir ha- ve, içinde geçmiştir. Prag maslahatgüzarı ANKARA, 24 (Telefonla) — Prağ maslahatgüzarlığına (Otayin edilen Vasfi Bey bu akşam Ankarada hare- ket ak Kesilmiş ize de dün sabak 5 Maltepede trenin çarptığı Salih Z le Vefat eden Mehmet Bedri Beyin e dırılmış, Silivrikapıda defnedilmiştir. | Yanan tayyare Tayyare ve motörlerimiz de araştırma yapıyor ANKARA, 24 A.A, — Pire ile Rador arasında kaybolan tayyarenin sabilleri- ize yakın bir yerde kazaya uğramış ol- İ ması ihtimaline karsı hükümetimizce ge- rek tayyareler, gerek gümrük muhafaza motörleri ve gerek sahillerde jandarma kıtaatımız vasıtasıyla aranmasına devam edilmektedir. Bir ceset bulunda ATİNA, 24 A.A. — Bir gezinti yap- eki Efendi oğlu 12 yaşında Hüseyin de enazesi dün arkadşları tarafından hak Bursa Osmanlı Bankasını soyanlar dün getirildi (Başr b inci sabilede) ve bu esnada İstanbul Emniyet mü- cürü Fehmi Bey de bulunmuştur. Katil ve şakiler Samsunda olduğu gibi bu isticvap esnasında da gerek yol soygunculuğu yaptıkların ve muhtelif cinayetleri yaptıklarını ve gerek bankayı soyduklarını itiraf et- mişlerdir. Samacsdâki evrak doğru- ca Bursaya gönderilmiştir. Sakiler, Bursadaki cinayeti irtikâp ettikten sonra kaçmışlar ve bir gün kudar da İstanbulda bir hamamda kalmışlardır. Buradan da Erzurum vapurile Samsun taraflarına kaçmış- lardır. İstanbul Emniyet müdürü Fehmi Bey bu işle ehemmiyetli suret te meşgul olup bunların burada nere lerde saklanmış olduklarının tesbitine pılmıştır. Şerirlerden Karabekir 16 yaşında olmasa rağmen bir çok Gi- hayetlerin failidir. Tahkikata bugün de devam edile- cektir. Katillerin bu akşam veya Ya- rn Bursaya gönderilmeleri muhte- meldir. Şerirler korku içindedirler. Cumhuriyet vapuru nasıl getirildi? İneboludan hareketini müteakıp makinesinin bir borusu tıkanan Cüm- huriyet vapuru, dün saat 8,5 ta lima- amızdan gönderilen Eğe vapuru ta- rafından çekilerek limanımıza getiril. miştir. Zonguldak'tan Cümhuriyet va purunun yanma gönderilen Kızılır- mak vapuru da Zonguldağa dönmüş- tür. (Cümbhuriyet) yolcuları da, Eğe'ye aktarma edilerek şehrimize gelmiş- lerdir. Cümhuriyet, Eğe tarafından çekilerek getirilmekle | beraber, ma- kinesi de yolda işletilmiş ve kendisi da dört mil sürat yapmıştır. Verilen malümata göre Cümhuriyet vapurundaki ârıza, makinesinin süz geç vazifesini gören bir borusundaki tıkanmadan ileri gelmiştir. Yolda, denize dalgıç indirilerek boru mışsa da bu sefer de vapurun sürati azalmıştır. Kızılırmak ve onu takiben Eğe'nin gönderilmesi, haylı kalaba- yolcular kuvvei müneviye- Cümhuriyet vapuru, ihtiyaten mu- ayene ve tamir edildikten sonra sefe- ve çıkarılacaktır. Gülcemal vapuru, Cümhuriyetin yerine yarın Karadeni se hareket edecektir. Eğe vapuru bu gün İskenderiyeye hareket edecek- tir,