15 Ağustos 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

15 Ağustos 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Yazan:' S.N. Her bakla (Milliyet) indir. Mübareküssabah neler yapmıştı? Mübareküssabahın akdettiği ittifa ii — Maharebeda gösterilen ya- rarlıklar. — Netice ve Abdülhamidin kullandığı siyaset.. Hünkâr, Basradan vali ve kuman- Asn Ferik Mehmet Muhsin Paşa ve Bağdattan dahi bir Liva Paşa kuman- dalarında olarak yirmi tabur kadar hıker sevkettirdiği gibi, o kendisinin pek sevdiği İbnirreşit Emir Mehmede Büretimalısusada haberler göndererek Mübareküssabaha, karşı sekiz on bin raddesinde mükemmel, mmüsellâh bir kuvvet hazırlatıp sevkettirmişti. Filvaki Mübareküssabah, Mentefek Şeyhi Sadun Paşayı daireiitifakma al- mış ve Vahabilerden Şeyh Abdurrah- man Ferhanın da bunlara zahir olma- sı mukarrer bulunmuşsa da o muntd$ zam bir kuvvelaıkeriyenin tesiri baş” ka olduğundan ve İbnirreşidin muha- rebe meydanına yetiştirdiği o mühim miktarda kuvveti dahi hayli yararlık gösterdiğinden Mübareküssabah, Ne- cit kıtasında taarruzunda muvaffak olamamış, yalnız “Erriyaz,, nahiyesi ahalisi kendi rızalarile mutavaat ve teslimiyet gösterdiklerinden, oraya gi- rebilmişti, “Arabistanıvasati,, denilen o Necit Mutasarrıflığı ve İbnirreşidin mutavat tın bulunduğu Hayy kasabası ve saire masun kalmıştı. Fakat bu badirede Emir Mehmedi, dayısı, (İngilizlerin deşriki ile muharebe haricinde gafil rak öldürmüştü. Sultan Hamit, müteveffa Emir Mehmedin oğlunu ve zevcesini, saltanatının devamı müdde- tince ferih, fahur beslemişti. İbnirreşit kabailinin gösterdiği 3a- dakate ve ifa ettikleri fedakârane hizmetlere mukabil senevi mutat ve mürettep olan otuz altı bin kuruş öd ve amber ve bil'at sürresi o sene iki çat yani yetmiş ici bin kuruş altın pa- ra olarak gönderilmiş ve ba; ik- İşte Bağdat simendifer hattımın Al. manlara verilmesine karşı ika olunan budirelerden biri de bu vaka olup im- tiyazın bir müddet için daha geri k: masına sebebiyet vermiş ve bir hayli kimselerin kanları beyhnde yere dö- külmüştü. . Yukarıda kaydettiğimiz baz hâdi- selerden şarkta, yani “Memalikimah- rusa,, dahilinde, gerek tarikat, gerek aşiret şeyhlerinin vaziyetleri, halleri ve hüviyetleri bir dereceye kadar an- Haşılmaştar. Sultan Hamit bunlardan tamamen haberli, malümatı vardı. Bir kere hep- ini tanır ve bilirdi; sonra rak onların siyasi emellerine alet ol- duklarını da takdir ederdi. Diger taraftan kendisinin İmameti- islâmiye hasebile muhafazasına me- m olduğu ehlisünnet akaidine açık- a muhalif olan Şiilere Rafzi- ere Aliyullahlara, Melek Tavsilere di de Mevlevi tarikatine mensup ! Terfi etti (Başı 1 inci sahifede) rafya muallimi Saffet, Kandili Kız Lisesi tarih coğrafya muallimi Münif Kemal, Konya Kız Muallim Mektebi terbiye ve vuhiyat muallimi Osman Nuri, Kabataş Lisesi edebiyat muall:- mi Behçet, Ankara Erkek Lisesi riya ziye mhallimi Mehmet Rasim Beylerin maaşları 70 liradan 80 liraya, Pertev- niyal Liseyi rijaziye muallimi Mehmet Kemalettin, Bursa Lisesi riyaziye mu allimi Ahmet Tevfik, keza Bursa Li: sesi riyaziyo munllimi Ahmet Necati, Eyüp orta metkebi türkçe muallimi Niyazi, Vofa orta mektebi türkçe mu allimi Hidayet, İstanbul Erkek Lisesi riyaziye muallimi Mehmet Lütfi beyle rin maşları 55 şer liradan 70 er lira- ya, Pertevniyal tabiiye muallimi Ke- mal beyle, Edirne orta mektebi türk- çe muallimi Fatma Şevket Hanım, Yorgek orta mektebi fransızca mualli mi Mehmet Vehbi, Kadıköy e ta- biiye muallimi Sadettin Âli, Kasta: mu Lisesi mal Beylerin maaşları 40 liradan 55 liraya çıkarılmış ve terfi Tistesi tasdik edimiştir. Liste bundan başka yüzler- ce muallimin daha terfiini ihtiva et- mektedir. Yeni İngiliz Sefiri 1018 1819'da Pa hane Müsteşarlığına, 1921 de Tahran orta el çiliğine tayin edilmiş, 1926 ya kadar Tahranda kalmıştır. Sir Perey Loraine 1926 Atina orta elçisi, 1929 da da İngil terenin Mısır ve Sudan fevkalâde elçisi tur. Sabık sefir Sir George Clark, Teşri- nievvel iptidasma kadar memleketimiz de kalacaktır. LONDRA, 14 (A.A) — Kral Me sir va Sudan fevkalâde komiseri Sir Per Yarın: “Ortalığı velveleye veren bir haber Sultan Hamit Mevlevilerden rol Kllaşayos her Reşat Efendiye biat olanacakmı $! — Köşe başlarını polisler, jan- darmalar tutumrş. sehir halkı dehset içinde! m a a a Ge Yüzlerce muallim | Kotra safasi ! İçindekiler hea edebiyat muallimi ey Ke | karşı ciddi, müessir bir siyazetimânin takip etmediği, müsamahakdr davran- devletin ve memleke- tin dahili ve harici emniyet ve selâme- tini tehdit eden bu muzir unsurlara müsamaha göstermekle vazifesini yap | madığı muhakkaktır. Hattâ, “İslâm kendisinin tel- re, Bahailere varıncı- ya kadar bütün muhaliflere arasıra il- üfatlar, ihsanlar ettiği de vakidir. Akkâdaki Şeyh Bahseddine ve İs- tanbulda “müsafirihas,, olan o Şeyh Cemaleddini Efgani'ye, Şeyh Bün- re karışmış, önayak olmuş bir feyle- softu, Sultan Hamit, mumaileyhi tal if ve tatyip'ader, fakat takip ve te- Tassuttan da geri durmazdı. Sultan Hamidin meşayihe karşı ii tizam ettiği mntedil idare siyaseti bo- şuna değildi. Çünkü kendisi güya hi- İâfetinebeviye ve meşihat ve imami islâmiye kuvveikutsiyesinin tecelligâ- hı olduğundan turukualiye şeyhlerini ayni zardan mütalca ile kır- mak, incitmek işine gelmiyordu. Bizzat kendisi “Şaziimağribi” ta- rikatine dahildi. Yıldız yokuşunun or- ta yerinde mükemmel, muhteşem bir Şazli tekkesi yaptırmış ve Trabulus- garplı merhum Şeyh Zafir ve Şeyh Hamza Efendileri oturtmuştu. o Os manbey matbaasında bastırdığı “Ev- rslı Sazli” ye ve (Hizbülbahir) e, cuma ve pazartesi geceleri devam €- derdi. Ağni zamanda © Ortaköyde kâin “Yahyaefendi,, dergâhiyerifine de in- tisabı vardı. Pederi Abdülmecit Hzn merhuma gibi Yahyaefendiye meclüp- “Bazı höz bendelerinden, , binielle ür dergâhta nefis kitapları havi bir kütüzhane tesis eden Gidiş Müdü- rü Hacı Mahmut ve csbak Şeyhislüm Musa Kâzım Efendilerden menkul ol- duğu üzere hünkâr, Pir Yahyaefendi- nin İkerametlerine kail olup uzun ba- hisler edip, ona karşı derin ihlâs ve bürmet gösterirmiş! Hattâ bir gün, Hacı Mahmut OE- fendi, Yahyaefendi dergâhmda o bir kütüphane tesis edeceğini arzedince, Sultan Hamit, memnuniyetle kabul ve müsaade ettilten başka kitap came- kânları ve rafları için iki yüz lira ih- vermiş ve münasebet düşürerek: Gerek ben, gerek rahmetli pe- derim, Yahyaefendinin maneviyatın dan çok iyilikler görmüşüz ve İde- ömrümüzde türbesine karşı rımızı uzatarak yatmamışız, oturma. muşız! Demiştir. * (Arkası var) Veliaht Reşat Efen - Yenikapı Mevlevihanesinde Cefa oldu (Baş: 1 inci sahifede) valtak olamadığından Fehmi Efendi kot raya bağlı olan filikaya atlamış ve No- Bar Efendiye yardımcı gitmiştir. Bun lar uğraşırlarken kotranın sahile bağlı ipi koymuş ve içindekiler açılmağa baş- tamışlardır. Bu vaziyet karşısında Behmi ve No- bar Efendiler filika ile Tavşan adasına çıkmışlardır. Katrada Necdi diler kalmışlardır. yelken direği kırılmıptr.. çim korkudan Nobar Efendi, kendisin güvenerek Tavşan adasından yalnız başına Hikaya bimiş ve kotrayı takip etmek mecburi- yetinde kalmıştır. Ve ü da zmn yetişmiştir. adan Mehmet ve Necdet efendi- ir almış, Büyükadanın kumsal bir ta- rafına bırakmıştır. Kotrada kalan Ali Efendiyi almağa geldiği zaman gece olmuş ve Nobar e- fendinin de takati kalmadığı gibi şiddet li ösen rüzgâra kotra kapılarak akmtile Yalova açıklarma gelmişler ve maaş ü- zerinde korkulu bir gece e Imdat, seslerini duyan Sli Pazar sabahı dalgaların tesirile Ada larina gelmişler ve adadan görülmüş lerdir. Ada kaymakamlığı bir motor göndermiş ve bunlar da Burgaz adasına çıkarılmışlardır. Ali ve Nobar Eefndiler 61 saat deniz! üstünde kalmışlarsa da bir gağiğenin yazdığı gibi bunlar ölmüş ve boğulmuş değillerdir. yemi Ehli hayvanlar sergisi ANKARA, 14 (AA) — Yüksek | yarış ve wlah encümeninin eyii hayvantarmergisi 9 eyli iile cak ve 23 eylülde kahanacaktır. <i Lorainenin Ankara Büyük Elçiliği tayinini MİLLİYET SALI 15 AGUSTOS 1933 IHARİCIH Propaganda Devam ediyor Avusturya | Umumi Harpte hıyanet mi etti? MUNİCH, 14 (A.A.) — Anschluss lehine Alman propagandasma devam edilmektedir. Bu cümleden olarak, bir konferans «, Hababourg'ların harpten evvelki vaziyetlerini siyasi cihetten muhake- me etmiş, Âvasturyağışa kakiki vazife sinin Almanyanm şarka doğru ilerle mesine yardım etmek olduğunu, Habs- | bu anlaşma ve kaynaşma | bourg' ğa mani olmalarının Avusturyanın fe etini teşkil ettiğini söylemiş! Konferanıçı, Avusturyanın fiklerile gizli müzakerele: girişerek umumü harpte himaye fakat “Cüce bir hükümet” ol almak is temekten Avusturya halkının bu siya- seti tasvip etmediğini söyliyerek şun- ları ilâve etmiştir: — Almanlarla Avusturya arasında ki bu facia, Avusturya, artık bu sefer ebediyen, Almanyanın tekrar şark ba samağ: olana kadar devam edecek ve ancak o zaman nihayet bulacaktır.” VİYANA, 14 (A,A.)— Munich rad yo postası tarafından neşredilen tari bi nutkun Kritz Koaus isminde birisi tarafından verildiği tavzih olunuyor. Hatip, ezcümle, “Avustyryanın mürte kip bir hükümetin yardım: ile bir Tu na imperatorluğu yapmak üzere fena idare edilen gayretler sarfettiğini söy lemiştir. Yeni teşebbüs yapılıcak ons PARİS, 14 (A,A.) — Havas Ajan- andan: Dailyteleyraph ve Daily He- rald gazeteleri, Münih telsi nan neşriyatı hakkında yaz kalelerde Paris, Roma ve Londra hü- kürtler sıkı bir temas halinde: bulundukları kaydedilmektedir. Da- « ily Herald gazetesi bilhassa diyor ki Bu hükümetler, kat'i ve şiddetli bir teşebbüste Bulunmak — hususunu dev piş etmekte mutahıktırlar. — Bununla beraber bu meseleyi Milletler Cemiye tinin tetkikine arzetmek yoli he- nüz bir teşebbüse girişilmemiştir. Da- ily Telegraph gazetesi de şu fikri ile- ri sürüyor: “Münih telsiz istasyonu: Dun programının bemen ve fi su rette değiştirilmesini temin Al man hükümetinin, - henüz vakli geç- memiş iken ve derhal © müdahalede bulunması gerek olduğu kanaati hü- küm sürmektedir.” News Chronicle gazetesi de Münih istasyonunun faaliyetini ve bu meşri- yatını hoş görmemektedir. Godos ve Rossi'yi 30 tay- yare karşılıyacak MARIGNANE, 14 (A.A.) — Codos ile Rossi Le Bourget de çarşamba gü- sü saat 17,30 de bekleniyor. Otuz tay yare Melon ile Le Buorget arasında kendilerini karşılamağa gidecektir. aim ne İrlanda son bağları da kırmak istiyor PARİS, I4(A.A.) — (Temp) gazetesi İrlanda vaziyeti hakkında bu günkü başmakalesinde bir tetkik yap maktadır. Bu yazıdan şu parçaları a- lıyoruz: «Bugünlerde Irlandada gittikçe art- makta olan karışddığın sebebi Valera hükümetinin İngiltereye karşı kullan niş olduğu siyasetin o seticelerinden doğrudan doğruya doğan hoşmutruz- tuklardır. Valera hükümeti İngiltereye yapı lan sadakat yeminini kaldırmak, İn- giltere tarafından İrlandanın ziraat © arzisinin geriye satın alabilmesi için verilen paranın senelik taksitlerini ver- memek ve 1922 de İrlanda ile re tere arasında yapılan mmuahede hüki lerini bozarak cenup katolik mar İngiltere arasmda mevcut son bağ ları da kırmak istemektedir. DUBLİN, 14 (A.A.) — Saat 16.45 te şehirde sükünet tamamen tecessüs etmiştir. Şehir tabii manzarasını al mış gibidir. Balho: filosu “döndü” ORTEBELLO, 14 (A.A.) — Hava mareşalı Balbonun idaresi altında Li. do ve Romadan ayrılan İtalyan bava filosuna dahil tayyarelerin hepsi saat 7,39 da hiç bir hâdise olmaksızm Or- tebellova gelmislerdi Hakem kararı Bugün.. (Başi 4 inci sahifede) tedir. Halbuki bazı Separe de ae is yata döktükleri anlaşılmaktad. im İe, Vapurcular BÜ ei idare Saniiiei azim sından İsmail Hakkı Beyin vapur sahi- bi olmadığı halde aralarına karıştığın- dan bahisle bir kaç vapuren tarafından Deniz ticaret müdürlüğüne bir istida verilmiştir. İsmail Hakkı Bey Birlik ida ve heyetine vapurcular tarafından inti- bap edilmiş ve Paşabahçeli Comal Be- yin Vapur şirketinde ortak olarak bu- İunduğu anlaşılmış olduğundan ba isti- da üzerine yapılacak müamele görüle memiştir. Vapurların kıymeti Hususi vapurların meayenelerini bis tiren komisyo>, 33 vapurdan bir kısmır- na kiymet biçmiştir, Kıymetler gizli tu tulmaktadır. Dün de toplanan komisyon, nihayet 3- itirecek ABERLER İşsizlerin sayısını Azaltmak için.. Radikal ve demokratların tavsiye ettiği çareler SOFYA, 14 (A.A.) — Radikal ve Demokrat fırkalar beynekmilel anlaşma kongresinin ikinci celsesi, dün Fransız murahhası M, Borele'in riyasetinde Fen Alerdemisinde yapılmıştır. M. Herriot celsede hazır bulunuyardu. Muhtelif devletlerin omurahhasları rözoamenin birinci meselesi olan işsize Tik ve gümrük duvarları hakkında rapor larını vermişlerdir. Bütün murahhaslar gümrük maniala- | ranan duvarlarının kaldırılması lehinde söz söylemişlerdir. | Bulgar murahhas Avrupa Gümrük birliği ve tek paralı beyaslmilel bir ban İ ka yapılmasını dAvrapa federasyonu i- | giz iki merbalcr olarak tavsiye etmiş “Fransız murahhası, herkesin dikkati ni çeken bir mutukta istihsalât küçük tedbirlerle ve büyük iktisadi karışıklık lar yapılarak değil, tetkik edilmiş tedbir lerle tanzim edilmesini söylemiş Fransız murahası, haftada iş, ücretli tatil usullerini ve işçil hm kabiliyetini artırmakla beraber is sal kuvvetlerini azaltmağı tavsiye etmiş tir. Bundan başka işsizlerin sayısını a- zaltnak üzere fabrikalara girme yaşla. rının geciktirilmesini, tekaüt yaşların ilerletilmesini söylemiştir. Yeni Almanya Bir İngiliz : tarihçisi inti- balarını anlatıyor LONDRA, 14 (A.A.) — Volff A- jansı bildiriyor; Tanınmış İngiliz ta- iile ve gi çam va gönderdiği bir emin şu suretle an Intıyore Almanyada tatbk edilmekle olan yeni idare tarzının temelleri başlıca milli birlik, yurt sevgisi, çalışma, dir- lik düzenlik, sağlam vücutluluk, be- den ve ahlâk temizliği; devletin, aile- lerin ve fertlerin refahı üllkülerinden ibarettir. Almanların istedikleri sulk, müsa- vat prensibinin adalete uygun surette tatbiki temeline dayanacak bir sulh halidir. Avcılar Sofyada SOFYA, 13 (Avcılarla beraber gi- birimizden) — Varnadan çok Hepimiz de fevklâde verlik e gösteren zat- onda İ öalmleidek. Pravadi istasyonunda en e kıyafetlerle Türk hanımları ve — zarif bir buketle hediyeler verdi. Balkenların, ormanların, suların, te- miz pak köylerin güzellikleri içinden ge giz « Sofya bir ova üzerine yayılmış geniş ir şehir, "kezine doğ, kürlerimizi ve gördüklerimizi arzettik. Mühterem Elçimiz Tevfik Kâmil Bey ve hepimizi öğle ziyafetine davet Dan oçlamt otş ül ne ziyaret ettik. avcıları tenezzüh ettikten son ra wwdet etmişlerdir. M. Mussolini tayyarecilere teşekkür etti ROMA, 14 (A.A.) — İstifani Ajan sı bildiriyor: Dün kral Guririnal sara yında Balbo ile arkadaşlarını kabul et tikten sonra bı halkın şiddetli alkışları arasında Costantin zafer â- bidesine gidişlerinde hâzır bulunmuş” tur. M. Mussolini bu münasebetle söy- bir nutukta demiştir ki: Babrimuhitçiler tam bir klâsik sas hada Romalıların zaferini hak etmiş- lerdir. Bunlar İtalyan, inkılâbın ve Sümer Bankın tiği yere taşınacaktır. Küba'da vaziyet gergin; Amer harp gemileri gönderdi VAŞINGTON, MM A.A. —M Roosevelt, üç harp gemisinin muh temel taarruzlara karşı Amerika vatandaşlarının mal ve canlarını hima- ye için derhal Küba'ya gönderilmesini emretmiştir. Adada vaziyet Fev- İkalâde gergin olarak devam etmektedir, HAVANA, 14 A.A. — Amerikan torpito muhriplerinden Taylor ve Çizim Haan ümmi HOME. Ziraat memurları kongresi ANKARA, 14 (Telefonla) — İzmirde eylül iptidalarında bir zira- at memurları kongresi yapılacakve kongreyi Ziraat Vekili açacaktır. Buğday depoları inşa ediliyor ANKARA, 14 (Telefonla) — Çerikli, Balıkesir, Şefaatli, Yerköy, Denizli ve Akşehirde biner tonluk buğday depolarının. inşa ihaleleri dün yapılmıştır. Bu inşaat iki buçuk ayda ikmal edilecektir. idare merkezi ANKARA, 14 (Telefonla) — Sümer Bank yeni teşkilâtı ilerile- miştir. Banha idarei merkeziyesi eylül birde yeni binasına taşınacak olan Cümhuriyet Merkez Bankasının Ziraat Bankası içinde işgal er. Sümer Barkın burada eylül ortasına doğru ye- ni kadrosile işe başlayabileceği tahmin olunmaktadır. Tarsus ovasının sulanması için MERSİN, 14 (A.A.) — Tarsus ovasinn. sulanması nehrinden açılacak hanal ve cetvelere için Berdan merasimi Tarsus kasaba ve köylülerinden mürekkep büyük bir halk kütlesinin iştiraki- le yapıldı. Merasime Vali Bey riyaset etmiş ve Mersin Tarsus bele. diye reisleri, umumi meclis azaları devair müdürleri de bulunmuşlar. dır. Açılacak olan bu kanal seksen bin dönüm toprak sulayacaktır. T-D. T. Cemiyetinde toplantılar ISTANBUL, 14 ŞA.A.) — T.D.T. Cemiyeti umumi katipliğinden: T. D. T. Cemiyeti umumi merkez heyeti bu- gün umumi kâtip Ruşen Eşref Beyin reisliği altında Dolmabahçe sarayında toplanarak biri saat dokuz buçuktat öteki saat 14 te başlıyan iki celse yap- mıştır. Bu toplanışlarda Osmanlıcadan türkçeye karşılıklar klavuzu için an- kete konulmuş olan sözlerin karşılık- Refik Bey Üniversitede (Başı 1 inci sabitede) etmiştir. Bu sırada emanete fakülte reisleri de gelmiş ve burada bir top- lantı yapılmıştır. Fakültelerin makil işlerine bir an evvel başlanması için vekil bey idare heyetine icap eden ta- limatı vermistir. Refik Bey dün saat 17 de şehrimizde bulunan ecnebi pro- fesörleri kabul etmiştir. Profesörler emin Neşet Ömer Bey tarafından Ve- kil beye takdim edilmiştir. Dün, Üni- versite kadrosu haricinde bulunan ba- zı sabık profesörler Maarif vekili ve- kili Dr. Refik Beyi ziyaret ederek bir müddet görüşmüşlerdir. Sabık profe- sörlerin vekil beri si sebebi ziyaretleri anlaşılamamıştır. Refik Bey bugün de Üniversiteye gelerek tetkikatına de- vam edecektir. Ecnebi profesörler Şehrimizde bulunan beş beynelmilel şöhreti haiz ecnebi profesör perşem- be günü Avrupaya döneceklerdir. Bu profesörlerin Üniversitemizde kürsü alıp almıyacakları malüm değildir. Bu profesörlerden Jannes Franck dün de miştir kiz —iI sonra Avrupaya gidiyoruz. Burada iversite hakkında yaptık. Ders senesi haşmda tekrar te tanbula geleceğiz. Üniversitede kür- sü alacağımız şimdiden malüm değil. dir.” Refik Beyin beyanatı İslahat komitesinin dünkü toplantı- sından sonra Maarif vekil vekili Dr. Refik Bey bir mubarririmizi kabul e- derek $u beyanatta bulunmuştur: — Arkadaşım Dr. Reşit Galip Beye fendinin sıhhi sebepler dolayısile isti- fasa üzerine, Maarif Vekâletimi idare- ye vekâleten memuriyetim dün Reisi- cümhur Hazretlerinin yüksek tasvip- lerine iktiran etti, Üniversite teskilâ- a dolayısile bir müddet latanbulda ça- lışacağım. Malümdur ki Darülfünu- nan ilahı hakkında Büyük Millet Meclisinin izhar ettiği arzu üzerine, hükümetçe iki sen: bi mütehassıs vasıtasile yaptırılan tet kikat bitmiş ve neticede Darülfünu- etli bir ili irilmesi, şahsi bir siyaset ek değil, Büyük Mecli- sin kabul ettiği bir kanun ile bir dev- edilecektir. - Vatanımızda kuvvetli ve her cephesinde bugünün ihti tamamile uygun bir ilim e etmişti ii İslnhat işi o zamana ka- tir. © etmiş olacaktır. Hocaları açıkta kalmış vüee derslerin imtihanmı, Üniversite idare heyeti ta rafından seçilecek vekiller yapacak- tar. İkmal imtihanları & on beşine kadar sürecek ve yürmi teş- rinievvelde yeni Sedrizak arel başlı racaktır. Dişçi mgktebi i sıra dükkânların alınarak, mektebe ilhakı takarrür etmiştir. Bu dükkânların bu- lunduğu yerler tamir ve tadil odilerek burada tedavi klinikleri vücude geti- rilecektir. Yeni ders senesi başına az ları gar m Dün cemiyetin eti- meloji kolu kolbaşı Hasan Ali Beyin reisliği altında toplanarak gerek türk. çe lehçeleri arasında ve gerek türkçe ile başka diller arasmdaki - etimoloji - samba günü saat doluuz buçukta tek rar toplanacaktır. IM.Edouard Herriot Sofyadan yarın sabah gelmesi bekleniyor M. Herriot ağlebi ihtimal Va ak şümki trenle Ankaraya gidecektir. Muh sizi Yanima şilili önlü ya retleri tarafından kabul edilecektir. Kya Ünlion Française de Fransır kalonisi tarafından şerefine bir öğle zi- yafeti verilecektir. M. Herriot radikalliği anlattı SOFYA, 14 (ALA) — Radikallar demokratlar birliği kongresinin dün- anlatmışlardır. M. Herriot radikalliği şöyle izah etmiştir: Radikallık öyle bir akidedir ki, me tod olarak fenni ve gaye olarak da ahlâk ele alır. EE yl kani Ali Rana Bey Tekirdağ- dan döndü Gümrük ve İnhisarlar vekili Ali Rana Bey Tekirdağı şarap fabrikası- nın teftişinden dün şehrimize avdet etmiştir. TEKİRDAĞ 14 (Milliyet) — Şeh- rimizde bir gece misafir kalan Güre- rük ve İnhisarlar vekili Ali Rana Bey bu sabah refakatlerindeki zevat, vali ve belediye reisi beylerle zahire bor- sasına gelerek, müstahsilin piyasaya arztmiş olduğu mahsulât hakkında izahat aldı. Milliyet namma yaptığım mülâkatta şarap fabrikası, Gümrük ve İnhisar idarelerinde tetkikatta bu- lunduğunu ve şarap fabrikasının müs tahsili himaye eder bir şekilde yürü- mesini arru ettiklerini ve günden gü- ne mütekâmil bir vaziyet alan ve Te- kirdağı bağcılarını ihya eden şarap fabrikasını . beğendiklerini söyledi. Borsada alum satım işi ile alâkadar tüccara ve ticaret odası reisine veda ederek gümrük muhafaza vapurile İs- tanbula döndü. Fransiz Reisicümhuru kaza geçirdi PARİS, 14 (A. A.) — Paris Seir gazeteşinin bildirdiğine göre doğdu. Metz'e gitmiş olan M. Alebri Lobruns yolda, bisikletli birisi çarpmış ve de- virmiştir. Bu küçük hâdise fena bir bebi bala iğ hati çok iyi bir balde olan Fransız reisicümhuru dün Merey den uzun bir seyahata çıkmaştır. ——————-— vakit kaldığından, Üniversite kadro- sunun bir an evvel tamamlanmasına çalışılmaktadır. Yeniden almacak mu avin ve asistanlar için açılacak müsa- baka imtihanları programları, Ünivor- site idare heyet i tarafından hazırlan mağa başlanmıştır.