15 Ağustos 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

15 Ağustos 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

MİLLİYET SALI 15 AĞUSTOS 1933 Muğla yaylalarında hayat Hâla kahvelerinde gecelikli ve takun- yalı insanlar gezen yerler MILAS (Milliyet) — Kapkara, hen ayni neviden doldurduğu bu yerin ismi ae karabağlar» ir Mağ ln şehrinden, irtifa itibariyle da ğa düşen Karabağlar, balk bla sayfiye itihaz edilmiştir. Ben buraya ne zaman gitsem, aklıma Refik Halidin «Şeftali bahçeleri» isimli hikâyesi ge- lir. Bilhassa Karabağları gördükten son va o hikâyeyi okumak daha lezzetli ol- sa gerek. Her Muğlalının burada 3 - 4 dönüm bir tarlası Yi, yurt denilen, gayet ipi. yapılmış - bir evceğizi vardır. Bu tarlaların etrafı kesiklerle ve çitlerle çevrilmiştir. Kuş bakışı bakıla- cak olursa; simsiyah ağaçlar, bunların ortasında açı tarlalar, bağlar ve bembeyaz, temiz badanalı yurtlar görü ii yı geçmez; Odaların önü tır. hemen ayazlık tabir edilen sofaya çıkılır. Her evin önünde bir kuyu vardır. Kuyuların suları buz gibi ve, kireç derecesinin faz- | lalığına rağmen, tatlıdır. Herkes bu su- ya içer. Bu havaliyi İkışn tamamiyle su basar ve İsimse gelip gidemez. Yol ları tabii irimlerdir. Karabağlar yolla rında yürüyen bir kimse, iki tarafın yük sek toprak yığım ve ağaçları arasında etrafını görmez. Yurtlar dahi birbirini görmezler. Yolları, tabii su dar, dardır. Bir otomobil yahut araba yolda bir merkeple bile karşılaşsa , bek- İemek mecburiyetindedir. Yaylada siv- ritinek, akrep yoktur, Bütün kış su dur duğu için. yazım daimi tebellrat saye: sinde Milâs'tan 10 ve Muğladan 3 - derece farkeder. Bütün Muğla halkı yazın Temmuz iptidasından Teşrinler nihayetine, yani yağmurlar başlayıp ta; her yeri su ba- smcaya kadar burada oturur, Karabağ- lar geniş bir yeri işğal eder; üç binden Aydın Elektrik Şirketi AYDIN (Milliyet) — Esas mukave- lenamesinin vekiller heyetince tastik e dilli ve idere meclisinin seçildiğini evvelce bildirdiğim. ye şehri elektrik kooperatif şirketi tak yazılmağı Halkımız bu ç a makta ve alâka pöstermektedir. Şimdi- ye kadar kaydolanlar mühim bir yeküne tutmaktadır. Kayıt muamelesini arkası alınınca diğer sahada çalışılmağa başla- aacaktı ali 5 Nazilli pamuk ıslah istasyonu AYDIN (Milliyet) — Valimiz beye- fendi, Nazilliye giderek orada kurulacak pamuk tohumu ıslah istasyonunun inşa- at işlerini tetkik etmişlerdir. Bu hususta vilâyette teşekkül o &den bir komisyon faaliyete geçmiştir. Vilâyet makamı is tasyon binalarının bir an evvel yapılma» 8 ve tesisatın bitirilmesi için çok yakm- dan alâkadar olmakta ve sıkı takip et- mektedir. imes Aydın-Çine yolu büyük bir ihtiyaca cevap verecek AYDIN, (Milliyet) — Geçenlerde Milâstan Ayda gelen, bir arkadaşımız. Aydın - Çine yolu hakkında Miliyette çıkan yazısında çok haklı olarak Sirat İ e ey buğday ve sebzevat yapılır. Ağaçların altma, her sene yeni alman danalar ve keçiler bağlanır. Bu hayvanlar yaz ayla ülandıktan rında orada beslenir, Yaj son ra, Karabağ specialitesi olan giye kebabı yapılır. Sucuklar, kavurualar, velhâsıl bütün kaşlık neva: lesini Muğla, Karabağlarda hazırlar. Kavurması kendilerinin olsun; fakat püryâni enfestir, Yere bir kuyu kazılır; zl Jmeire derinliğinde bir mevi firme (çi tuğla ve çimento ile srranır. A- — yakılır ve güzelce yağlanmış, bahar- lanmış, soğan ve domatesi bol bir oğlak aşağıya indirilir. Bu hayvan burada bir saat, belki daha fazla bir zaman pişer. Fırının dibine sızan yağlardan da plâv yaparlar. Karabağların hiç gezilecek bir yeri yoktur. Allışmıyan bir kimse sıkın tıdan patlar! İhtiyar ve geniş kavak a- Zaçlarınn altında, uzun sedirler ve ba- ir sıralanmış kahveleri vardır. Bum- lardan en meşhurlarının isimleri: Ayva» k, Keyfoturağı, Tozlu, Berberler, ve sa- iredir... Yaylanın, geç eren Be, zümleri de çok ve tavla oynadıkları, lâklikiyatla vakit geçirdikelri görülür. Muğlada işi olan. lar, sabahları merkeplerine binerek işle- rine giderler. Akşam oldu mu, otomo- bil merkep sesleri ile irimle- rin içi dolar. Muğladan arası 25-30 dakika olan Karabağlara bir akın baş- lar. Vilâyet merkezi yalnız yabancı tüc carlar ve memurlara kalır, Gecenin, yay lada başlıyan serin havasına «Limona- taz derler; herkes bu azlama limonatayı içe içe rahat bir uykuya dalar. Aydında veremle mücadele AYDIN, (Milliyet) — Halkımızın sıhhat ve sağliğiyle çok alâkadar olan diğer sahalarda olduğu ribi sıhhat işle- rin de çok ehemmiyet veren valimizin calanmek © üzeredir. Koktarlarımzdan teşkil edilen komite cemiyetin nizamna- ymsini hazırlamaya başlamıştır İki Şaki teslim oldu ADANA, 14 — Andirinin kumar İr köyünden ve ejkıyn reislerinden Hacı Bey oğlu Hacı ve arkadaşı Duru iken Dede silâh cephane ve bomba- jandarma takip müfre zesine teslim olmuşlardır. ayi İlk incir AYDIN, (Milliyet) — İlk tur. fanda incir Ayda ve bahçe sahi- bi tarafından valimiz beye takdim olunmuştur. İncir müstahsillerimize bereket- Miili iyi fiat ve kolay satış di- İzmir, Muğla, Denizli Vilâyetle- ri incir mıntakaları da Aydın incir mücadele müfettişliğine bağlan- daki azinden katiyyen dönmiyen Aydın Evkaf idaresi hüm reddetti, Bereket 0- tomobil ve kamyonlar Eylül 15 inde yeni yoldan işlermeğe haşlıyacaldar ve yeni yolun beş köprüsü bit- miş, iki könrü ile toprak düzeltmesi de 15 Eylüle de bitirilerek gidiş, gelişe Aydm - Çine yolu üzerinde 16 kilo? yor, Eylülde iki sene evvel 70,00 liraya m ll Dalama köprüsiyle bu yolu bir- men Vay yapımına müh Icf amelelerle Me inşaat faaliyetine şahit ini salâhiyettarlardam aldığım esk Hee sklelyoru Aydında Paşayaylaya gi iden yol iL Sak 2m iyim yil da günde 20 amele çalışmakta Ağustos Zafer bayramında bu kısmın a- şılma merasimi yapılacak ve Paşa yay- Je otomobille gidip gelme kabil ola- ver, Valimizin vilâyetimize hediye ettiği eserler içinde Paşa yaylası yolu şüphe- siz en mühimdir. Bu yol açıldıktan son- ra bir çok hasta yurttaşlar Paşa yayla. sına çıkacak ve şifa bulacaklardır. Ümmi öğüne m NV ser ettişliği im” cir kurdu ile mücadele için şimdi. den tedbirlerini almış, kadrosunu hazırlamıştır. Geçen sene çok fay dası görülen mücadele, * bu sene daha sıkı yapılacak ve geçen sene elde edilen tecrübelerden istifade edileceği için daha çok fayda elde edilecektir . İzmirde altın madeni mi? nacaktır. İktsat vekilinin Ankarava avdetinden sonra bu iş halledilebile- Altın müdeninin” gök zengin * olda fu iddia ediliyor. — Aydınlılar İstanbula geliyorlar AYDIN, (Milliyet) — Aydm Kırmızı Ay Cemiyeti Halkevi ile elbirliği yaparak İstanbula bir 8e- yahat tertip etmektedr. Seyahate bir çok yurttaşların iştirâk edece- ği anlaşılıyor. Bu seyahatta Bursa ve Yalovaya da da uğranacaktır. azillide piy piyango NAZILLI, (Milliyet) — Nazilli Halkevi tarafından atlı spor kulü- bü menfaatine tertip olunan piyan- go dün çekilmiş ve 400 liralık Ma- car kısrağı Aydın vilâyet daimi en- cümeni azalarından Ahmet Emin Beye çıkmıştır. Germencikte İmar işleri ee Çarşı bitirildi, yeni kal- dırımlar yapılacak GERMENCİK, (Milliyet) — Nabi- yemiz Belediyesinin imar faaliyeti hizla yürümektedir. Evvelce ğ Türü” Yağını çer hürdür. Onümüzdeki Perşembeden itibaren te reyağı, yuğurt, peynir gibi gıda madde leri pazarda açık yerlerde ve toprak ün tünde satılmıyarak yeni çarşıda satıla- caktır. Belediye hu sene bütçesine 5000'met re marahba kaldırım inşası irin tahsisat koymuştu. Kaldırım inşasına başlanmış ve bir ay içinde 1500 metre muraböa kaldırım yaptırılmıştır. Belediyemizin çalışkan reisi Tabir Beyin memleketin imarı ve iş lerinin Belediye kanunu çevresi içinde yürümesi ve elde edilen peticeler nahi- ye halkını çok memmun etmektedir. Nümune köyünde bayrak ÇİNE, (Miliiyet) — Dünkü Cuma günü şaza fırka idare heyeti Kayma, kam Bey, Belediye reisi ve bütün me- murların iştirakiyle, hükümetçe nümü- ne köyü yapılan Karağular köyüne gi- “> bayrak çekme merasimi yapmış” Bayrağı köyün en ihtiyarı çekmiş ve Fırka resi Atıf Bey Cümburiyetin fazir eti ve sancağın kutsiyeti hakkında söz ler söylemiştir. Didenlere, presi ayran sunmuş- lardır. Köyden dönülmüştür. Aydında belediye tahsilâtı AYDIN, (Milliyet) — Beledi- yemiz tahsilatı normal seneler a- yarmda gitmektedir. Maaşlar iki aydır muntazaman ay başında ve- rilmekte ve belediye borçları gü- nünde tediye olunmaktadır. Senelerdenberi istenmiyen bir çok belediye hakları takibat neti- cesi tahsil olunmuştur. Bu meyan- da 300 liraya kadar belediyeye bor cu olan mükellefler de vardır. Bayramiçte filoksera BAYRAMIÇ, (Milliyet) — Bu sene kazamız ve havalisi bağlarına “Filoksera, , hastalığı arız olduğun- dan mahsül geçen seneye nisbetle yüzde yetmiş beş noksandır. Bağcı- larımız pek fazla mutazarrır olduk larını söylemektedirler, e EL YA Hali tasfiyede Barut ve Mevaddı İnfilâkiye İnhisarı Türk Anonim “Şirketinden: Hali tasfiyede BARUT VE MEVAD- DI İNFİLAKIYE İNHİSARI Türk A- monim Şirketinin heyeti umumiyesi 1933 senesi eylâlünun 2 sine müsadif cünüartesi günü saat 10 da Şirketin Ga- latada Bahtiyar harimdaki merleezinde fevkalâde surette toplanacaktır. Muhre- rem hissedarların bilesale veya bilvekâ- Je hâmil ve sahip bulundukları senetle- Fİ içtima gününden eni az bir hafta cv- veline kadar Şirket Tasfiye heyetine tevdi ederek hühul verakası almaları ve müsyön gün ve saatta içtimida he- set bulunmaları Tica ölanür, Ruzname: 1) Tasfiye memurlarının tasfiye me- #aisi hakkındaki raporlarının kıraatı. 2) Tasfiye hesapların vaziyeti 3) Şirket aktifinin tasfiyesi hususun daki itilüfnamenin tedikik ve tasdiki 4) Şirketin eski Meclisi İdare azala- rı ve mürakiplerinin tebriyesi hakkın- da'kacar itasr, (6374) Jstanbul Ticaret Müdürlüğünden: Rehin üzerime ödünç para verenler hakkındaki nizamnameye tevfikan ma- aş cüzdanı üzerine ödünç para vörmek suretile icrayi ticaret etmek üzere ken- disine izin verilmiş olan İstanbulda Ba- yazıtte Sarnıçlı handa 6 No. Ir yazili. neyi Kanüni ticaretgâh yapmış olan Kayserli 1291 doğumlu Rum milletin. den Taşçı oğlu Mihalâki eferidi bü ke: te müracaatla ticaretini terk ettiğini beyan ile teminat akçesinin geri verik mesini istediğinden yukarıda yazılı me ameleden dolayı kendisile alâka ve İli- şikleri olanların hakları varsa © dramak üzere birer hafta fasıla ile yapıl olan 3 ilândan itibaren 3 ay zarfında | mumaileyhe “veyahut daltemize evrakı müsbitelerile müracaatları ve bu.müd. | detin hitamından sonra mevcut olan te- minat akçesi geri verileceğinden artık bu baptaki taleplerin dinleniniyeceği | bilinmek Üzere keyfiyet nizaranemenin 15 inci maddesine tevfikan ilân olunuk. (6381), İzmit nasıl | Eğleniyor Eğlenceler bazan sefalı, bazan cefalı oluyor İZMİT, (Milliyet) — Bu sene yaz, İzmite naz ve niyazla gelen bir maze- nin oldu. Buna rağmen şehrimizde yaz mevsimi fena geçmiyor. Her gün- kü hayat meşgalelerinden yorgun, ar- gm dönenler gezmek, hava almak ih- tiyacını duyuyor. Ağustos güneşinin bunaltıcı sıcak- lığınm izleri akşamları yavaş yavaş silinirken, renk renk, çeşit çeşit elbi- selsre bürünen, yan iğilmiş, çapkınca giyilmiş berelerile genç kız ve kadm- ları, kolları sıvalı, yakası açık, fiyaka- #1 yerinde delikanlıları kâh vapur is- kelesinde, kâh Saray bahçesinde, kâh Bostanlarda gezerken görür bu, neşeli kafilelerin gamsızlığından zevk duyar sınız. Körfezin nihayetlendiği yerde mini mini bir adacık büyük rağbet gö ren hüdaylnâbit bir plâjdır. Burada bir akşam kadınlar bir ak- de Belediye bahçesi bir mahşer gibi kalabalıktır. Nisbeten yaşlı, insanlar buraya gelir, denizde yapılan eğlen- celeri seyrederler. Bu yıl sandal isim- leri de enteresandır. Yavrum, Cicim, Çapkın... bu kabilden.. Gece sine- malar, yer bulunamıyacık kadar kala İzmitin saat kalesi balık olur.. Film de güzel olursa bu kalabalık kat kat artar.. Pazartesi akşamları Üssübahri binasında veri- len konserlere şehrin en mümtaz, ai- leleri, şahsiyetleri gider. Orkestranın sanatkâr gençleri, muhterem şefi İh- san Bey bol bol alkışlanır ve tombala- da şans tecrübeleri yapılır. Denilebilir ki bu haftada bir akşam İzmi temiz, eğenceli bir gecesi olur. - Cuma günleri hayat bam başkadır. Gençler yapılacak lik maçlarını sabır- uzlıkla bekiyder, dedikodusunu gün- lerce evvel yaparlar. Yeni yapılmakta olan mıntaka sahası binlerce meraklı- getli ve cazibeli bir merak var. Ma- Balledeki çocuklar bile ya Idmanyurt- la Ya İttihatsporludur. . Bir vakitler gençlerinin çoğunu. ear sporlarla uğraşır, çalışır görür, sevinir, takdir. ederdik. Şi teme boksun Con Tüneyleri, reşin cakalı elemanları, denizin yunus ları birer birer görünmez oldular, Ne- redeler acaba?.. Cuma günleri vapur iskelesini tık- İm taklam dolmuş görürsünüz. Değir- mendere, Gölcük mesirelerine — git- mek için halk akın akın motorlara binerler. Herkesin elinde sepet, yiye- cek nevalelerle Felekten hoşça bir gün daha çalmak isteler. — İskele ko- mik sahnelerle doludur. Kalabalıkta bağıran, koşan, haykıran it sesleri perde perde yükselir. Bir an o- Tur ki hep nazarlar şu iri yarı adamın telâğlı, haline bakar gibi olur: — Kız Güllü Güllü, . Ses veren ol- mayınca olanca hızıyla haykırır: — Avrat değil yaçayı ayı. . Bu haller dönerken de aynile vaki» dirs Curıa günleri gezmeğe, eğlen- meğe » bazan safalı ve bazan da bir hayli cefalı bir âlemden sonra yaz Cevdet YAKUP Harabeleri ziyaret NAZİLLİ, (Milliyet) — Nazilli ndan wa harabelerine gitmişler ve tettikatta bulunmuşlardır. Karacasu Fırka höyet seyyahla- rı misafir ederek şereflerine öğle yemeği vermiş ve harabelerde tet- kikat yaş n beraber bulunmuş lardır. Nazilli Halkevi bu bafta da Sel çük belerine bir sey;kut tertip | ir, lm ii RAİL BANDİRMA, (Milliyet) — dırma işlek bir ticaret m ni zamanda çok mühim bir ihracat iskelesidir. Her sene buradan Av- rupanın muhtelif fimanlarına bil- bassa Marsilya, Tiryeste, Ceneve Hamburg, Barselona külliyetli mik tarda zahire ve hububat ihraç edil- mektedir. Bu yıl mahsulün bere- ketli olması ihracat miktarını ar- tıracaktır. Tahmine nazaran yeni mahsulden Avrupaya 12 bin küsür ton bakla, 17 binton yulaf, 5 bin | ton burçak, 3 bin ton nuhut ile iki ! Yerli mallar Sergisi kapanıyor Dün sergiyi Dahiliye ve- kili ve Recep B. gezdiler Yerli mallar sergisi bu alışam saat 23,5 (yirmi üç buçukta) kapanacaktır. Sergiyi dün 30 binden fazla ziyaretçi | gezmiştir. Son gün olması münassbetile İ bugün sergiye çok fazla tehacüm olma- 41 ihtimalini anzarı dikkate alan sergi | tertip heyeti bu hususta icap eden terti batı almıştır. Cümhuriyet Halk Fırkası umumi kâ- tibi Recep Bey dün öğleden sonra ser- giyi ziyaret etmiştir. Recep Bey bütün pavyonları sergi tertip heyeti memurla rmın refakatile gezmiş ve hemen her pavyon hakkında izahat almıştır. Akşama doğru Dahiliye Vekili Şük rü Kaya Bey de sergiyi ziyaret etti ve | bütün pavyonları gezdi. Vekil Bey ser- giden ayrılırken: — Çok terakki var bu sene, sergi faz la muvaffak olmuş. Diyerek sergi heye- tini tebrik etmiş ve muvaffakiyetler di- lemiştir. Cümhuriyet gençler mehafili sergi- yi iştirak eden firma sahipleri şerefine dün akşam bir veda müsameresi vere- rek «Yapışkanlar» komedisini temsil et- mişlerdir. Gençler bu temsillerinde mu vaffak olmuşlar ve alkışlanmışlardır. Dr. A. KUTIEL yeğ denizden görünüşü bin çuval keten tohumu sevkedil. mektedir. Zahire tüccarları ve ecnebi şir- ket mümessilleri, şimdiden müba- yeaya başlıyarak anbarlarına depo ettirmektedirler. Pek yakında Av- rupaya sevkiyat başlamış olacak- tır. ne 5 buçuk kuruşa satılan bakla bu sene 3 . Diğer mahsul fiatlerinde o nisbette düşüktür. Şerir bir katil AYDIN, (Milliyet) — Çinenin Akçaova nahiyesinin Belen köyün- i de 23 gün evvel çok feci bir cina- yet olmuştur. Bu köyde 10 yaşla öküz güdüyorken, ayni köyden ge ne Mehmet oğlu Mustafa isminde bir şerir tasalutta bulunmuş ve cür münü örtmek için 10 £ yaşındaki Mustafayı göle atmış ve öldürmüş tür, Akşam köye (o dönmemesinden şüphelenen ana ve babası (ertesi gün Mustafanın cesedini göl kena rmda buluyorlar ve hükümete ha- ber veriyorlar. o Meseleye elatan hükümet katil Mustafanın ortadan kaybolmasından şüpheleniyar ve Mustafanın tutulması için tertibat alınıyor. 23 gündür izini saklıyan şerir yakalanacağını o hissedince | Aydm Cümhuriyet Müddeiumun'i. liğine teslim olmuştur. Aydın hanımlarının yerinde bir teşebbüsü AYDIN, (Milliyet) — Nüfusun üremesi için en mühim çare çocuk ölümünün önüne geçmek olduğu herkesin bildiği bir hakikattir. Ço- cukları ise en ziyade süt çağında tehlikeye maruzdurlar, Bunu dik- kate alan Aydın münevver hanım- Karaköy, Topçular caddesi No. 33 5936 417 Satılık ŞEVROLE Kamyon 79 model çalışır halde, lâstikleri yeni. Beşiktaş, Akacetler, Aziriye 73 (6368) 5451 Akyazı Kereste Akyazı Askeri kereste fabr" | ve şahadetnamesi, ları “Süt çocuklarını himaye ce- miyeti,, namile bir cemiyet kurma, çok teşebbüslerinden dolayı ken mak ve muvaffakiyet diler: borçtur. Fabrikası Müdürlüğünder: ikası ambarlarından takribex olunur. (4085) Istanbul Gümrükleri Başmüdürlüğünden: “1 — İstanbul Gümrükleri Başmüdürlüğüne 14lira asli maaşlı bir telefon memuru alm acaktır. İmtihan günü 20 ağus- tos 933 pazar günü saat ikidedir. Taliplerin imtihana girebil- mek hakkını haiz olduklarını aşağıda yazılı evrakın imtihan gü nünden bir gün evvel Başmüdü iyete teslim etmeleri lâzımdır. A — Oturduğu yerin adresini göstermek şartile istida. B — Bir Ortamektebinden veya daha yüksek mektep me- zunu ise şahadetnamesi ve çalıştığı yerden sertifika ve Si le alâkası olup olmadığına vesi ka. C — Hükümet Doktorluğundan musaddak sıhhat tapbru (4087) Börek eren rmda Mehmet oğlu Mustafa kırda SER LE yeğ