6 Eylül 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

6 Eylül 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Eski Darülfünun müderris- leritarafından Maarif vekiline gönderilen mektuplarda kad- roların yeniden tetkiki istendi ma di Sahip ve Başmuharriri: Siirt Meb'usu MAHMUT FİATI 5 KURUŞTUR 8 inci sene No. 2720 2 Can alacak Basit işler Hemen her gün bütün gazeteler- de İstanbula ait işler bir kaç m yer tutuyor. Fakat İstanbul işleri arasında asıl mühim olan bir iki noktayı unutuyoruz. Şehrin imarı, güzelleşmesi işlerin ahenk içinde yürümesi ba kımından ehemmiyetli olan bu bir bula ait her ve selenin alâkadar olduğu idare ile hallediyoruz. Fakat birden bire, şehrin başka bir tarafında (ayni mesele için bir başka idare tara- fından tam tersine hareket olun- duğunu görüyoruz. Meselâ belediye İstanbul şehri için bir plân hazırlatmıya uğraşı- yor. Plân hazırlanıncıya (Okadar 'emrivakiler olmasın diye inşaatın sahilden uzaklık yakınlığı, katlar ve saire için kanunun salâhiyetleri dairesinde tahditler koyuyor. Tam bu sırada Çirağan sarayının bah- çesinden bir kısmının imalâthane olarak bir müesseseye satılmış ol- duğunu işitiyorsunuz. Ne belediye- nin, ne de bu müessesenin bir ku- suru yoktur. Fakat (o yarın şehir plânı hesabına oraya her hangi bir şekil verileceği zaman, belediye- nin ağır bi imlâk parası vermi- ye tahammülü olmadığı için, emri vaki şehir menfaatinin önüne geç- iş olacaktır. Halbuki İstanbu- hçılığın de devletin faydası, belediyenin faydasından fazladır.Veya hiç ol- mazsa o kadardır. Ayni büküzet Âkaradaki Komisyonuna plân tatbiki esnasında devlete ait toprak ve emlâke istimlâk parası ödemeden tasarruf etmek salâhi- yetini vermiştir. Bu salâhiyeti ver- memiş olsa ne çıkacak? Devlet mer kezi belediyesinin . açığını gene kendi kesesinden kapıyacak değil mi? Bir başka misal: o Geçen sene Büyükadadaki Dil mesiresinin sa- tılığa çıkarıldığını haber almış ve gazetemizde bu sahil parçasının halka ait olduğunu ve bunun ka- patılması doğru olmadığmı yaz- mıştık. Mesele kaldı. Biz de Dil mesiresinin kurtulmuş olduğuna , Fakat geçeni gün mesirenin tekrar satılığa" çıkarıl- mış olduğunu gördük, . Belediye burasını satın alamaz. Satan Em- lâk Bankası ise, burasını o pekâlâ hükümete iade edebilir ve hükü- met te şehre bırakabilir. Ankara- daki plânın halk gezinti yeri ola- rak tayin ettiği mıntakaların bele- diye emrine verildiği gibi, Diger bir nokta daha: İstanbul- da beton bir yol tecrübesi yapıla- cağını işitiyoruz: Beton yol Avru- pada çok tecrübe edilmiş olduğu için, İstanbula has bir inşa tarzı tecrübe olunacak demektir. Müra- caat edenler bu yola ait bütün malzemeyi bedava vereceklerdir. İstanbulun hemen hiç bir caddesi- Balıkpazarı - caddesinin düzelmesi için iyi bir fırsat çıktı, derken tecrübenin Hacıosman ba- yırmda yapılacağını duyuyoruz. Hacıosman bayırı bahusus şimdiki asfalt yol varken, bugünkü halin- de de bırakılabilir. Bundan maada Hacıosman bayırından geçen na- kil vasıtaları az olduğu için tecrü- beye senelerce devam etmek lâ- zımdır. Daha sonra da eğer beton yol muvaffak olursa | Zatefi şehir için kullanılacaktır. Bu kadar ba- sit mülâhazalara rağmen," böyle bir karar nasıl mümkün olabilir? Bu da İstanbul şehrinin teknik bü- rosunun ve İstanbul ihtiyaçlarını derleyen, toplıyan, tasnif eden bir programın noksanlarını gösterir. İstanbul meselelerini münakaşa ederken, asıl mühim davanın İs- ianbul meselelerinin, şehrin güzel liğine ve imarma ait kısımlarını merkezileştirmek ve bu merkezi de hakikaten M.Çaldarispazargünüşeh ÇARŞAMBA “6 EYLÜL 1933 Sovyet Rusya ile Almanya arasında bir misak akti için M. Mussolini'nin tavassutta bulunacağı bildiriliyor. rimize muvasalat ediyor Merasim programını neşrediyoruz Dost memleketin başvekili dostluk sevgimizi bir kat daha arttıracak tezahuratla karşılanacaktır Yunan Başvekili M. Çaldaris, evveli ce de yazıldığı veç- hile Helli kruvazö- rile cumartesi gü * nü Pireden hareket le pazar günü şeh- rimize vâsıl olacak tır. Atina sefirimiz. Enis Bey M. Çalda- risi ziyaret ederek bu seyahat münase betile tertip edilen program hakkında kendisile görüşmüş tür, Program kesbi katiyet etmiştir. Se yahat on eylülden onbeş eylüle kadar Ankarada ve İstan bulda devam ede « cektir; Yunan Baş- vekili ve heyeti için Türkiyede fevkalâ- de Patrik Efendiyi ziyaret edecekler ve Yunan kolonisi ni kabul edeceklerdir. Resmi program perşembe günü akşamı nihayet bul. Dost Yunan o milletinin (o Başvekili M. Çaldaris Cenapları maktadır. Bununla beraber M. Çalda- (Devamı 6 tner-sahitedeğ» «. Balkan konferansı kaldı Toplantı teşrinievvel sonunda yapıla- caktır. İçtima niçin kaldı? Konferansın en çetin maddösini gene akalliyetler bahsi teşkil etmektedir. Türkiye Balkan birliği cemiyeti u- i Ruşen Eşref Bey dün ya hatta bulunmuştur: — Konferans reisliğinden aldığımız bir telgrafa göre dördüncü Balkar konferansının Selânikte toplanma ta- rihi teşrinievvel sonuna kaldığı bildi- rilmiştir. Henüz müetmmim malümat almadıksa da bu gecikmenin sebebi bazı murahhas heyetlerinin evvelce kararlaştırılmış toplanma tarihi olan 15 Eylölde Selânikte hazır bulunama- yacaklarından ileri geldiği anlaşılmış- tır, ... Bu izahaltan anlaşıldığına göre Bal Kâtibi umumiliğin izahatı kan konferansı teşrinievvel sonuna te- hir edilmiştir. Balkan konferansına iş tirak eden altı memleket hariciye ne zaretlerinden , konferans müzakereleri- ni takip etmek üzere birer müşahit ta- yin etmeleri talep edilmiştir müşahit olarak M, Royal Taylor'un iş- tirak edeceğini bildirmiştir. (Devamı 2 inci sahifede) Deniz tarifeleri ağır mı? Ticaret Odasına, Ofise şikâyetler Maslak yolu faciası yapılmaya başlandı Bey tevl Devlet Denizyolları müdürü ne diyor? Denizyolları işletme kanunu mucibin- Ismet Paşa Hz. Dün Mühendis mekte- bini gezdiler ve. Ankaraya gittiler Ertuğrul yatile Yalovadan şehri mize geldiklerini yazdığımız Başve kül İsmet Paşa Hazretleri dün şe- hirde bir gezinti yapmışlar ve öğle- den sonra Mühendis mektebini zi- yöret etmişlerdir. İsmet Paşa, mü- hendis mektebinde bir saat kadar kölmuşlardır. Kendilerine mektebin her tarahı gezdirilmiş ve dersler hakkında izahat verilmiştir. Paşa Hazretleri, mektepten - ayrıldıktan sonra Dolmabahçe sarayına gelmiş ler ve bir müddet istirahat ettikten sonra Haydarpaşaya geçerek ak - şam trenile Ankaraya hareket et- mişlerdir. İsmet Paşa Hazretleri is tasyonda bir çok zevat tarafından teşyi edilmişlerdir. I i Pariste bir mülâkat İngiliz - Fransız başvekil- leri buluşuyor M. Daladier ve M. Mac Donald mon ile yüzbaşı Eden İngiltere'yi, baş- vekil ile hariciye nazırı, Fransayı tem- sil ederek görüşeceklerdir. Görüşülecek meselelerin başlıcaları: Avusturya'nın istiklâli, orta Avrupa ve Balkanların iktisadi kalkınması ile bilhassa silâhları bırakma konferansının akibeti olacaktır. Görüşmelerde bir karar almamıyacak (Devamır 2 inci sahifede) NE ani ağa Anne Mahmut Celâl Bey Iktmat vekili Mahmut Celâl Bey yarın sabah Semplon ekspresile İstan bula gelecektir, Celâl Bey ertesi cuma günü Ankaraya hareket edecektir. İş ankası başmüfettişi Sami Bey de be raberindedir. Cemal Hüsnü Bey Bem sefiri Cemal Hüsnü Bey dün Yalovadan şelirimize gelmiş ve akşamı Ankaraya gitmiştir. Cemal Hüsnü Bey tekrar Bern'e gideceğini söylemişi Alâettin Bey tevkifhaneye yerleşti Şoför Bahaettin EF. nin ha- reketi teessür uyandırdı ve işinden Zincirlikuyu facıası tahiikatı dün zan Bey dün evra- kın tetkiki ile meş- gul olmuş ve şahit | olarak celplerine lü zum gördüğü şah Bahaettin Ef, de hatır sayılır mevkufların bulunduğu daireye konul arma bir türlü hatırlavamıvan (Devamı 2 inci sahifede) Gümrük muhafa za teşkilât, kısa za manda biribirini ta kip eden ciddi mu- vaffakıyetler elde etti; müteaddit giz li kaçak eroin ima- Tâthaneleri meyda» na çıkardı, muhle- lif kaçakçı şebeke- lerini ele geçirdi. Bütün bunlara rağ. men kaçakçıların meşum faali; i ancak © muvakkat bir müddet için si- Yinir gibi olmuş, bu menfur işi kendile rine büyük ticaret vantası yapanlar PE huylarından tama- yorulmak bilmez takibat, son larda bu şebekenin başlıcaları- nın hüviyetlerini tesbite imkân ver. miş, bunlar meyanında İstanbulun meşhur bankerlerinden Safra'nın vez- nedarı ve kâtibi Kaldiron'un da bulun duğu anlaşılmıştır. Bu ilk ipucu ele geçtikten sonra muhafaza teşkilâtı, emniyet müdürlü ğüle müştereken tertibat alarak bun- lann girip çıktıları yerleri, temasta Müdür: 24318, Yazı müdürü: 24318 | İdare ve Mataar 24310 i Beyaz düşmanın meş'um zekâsı harıl harıl işliyor! Osmanlı bankasının kasasına yerleşti- rilen eroinler ve Fransaya kaçakçılık yapan şebeke meydana çıkarıldı Sekiz kişi nezaret altına alındı - Banka kasasınâ saklanan eroinler nasıl meydana çıkarıldı? bulunduğu kimseleri de tesbit etmiş- tir. imanlı Bankasında kasa: Gayet mahremane yapılan tahki- kattan, Kaldiron'un elinde küçük tor balarln sık sık girip nazarı dikkati celbetmekten hali kalmayan Osmanlı Bankasında bir kasa kirala- mış bulunduğu da anlaşılmıştır. Mu- hafaza ve emniyet memurları, bermu tat dün de Kaldiron'u takip & etmişler ve onun elinde iki büyükçe torba el- duğu halde gene Osmanlı bankasına girdiğini görmüşlerdir. Memurlar, o- nun arkasından bankaya da girmiş- lerdir. Kaldiron, pek mahirane yapı- lan bu takipten asla şüphelenmiyerek bankanın alt katındaki kasalar daire sine girmiş, cebinden kiralamış bulun (Devamı 6 inci sahifede) MEL ğ ev Kongroyö iştirak oteli bulumim lar raporun okunma; dinliyor Kongre, heyeti devirdi Maaşlar, hakkıhuzurlar, fazla masraflar mı varmış?. Gayrimübadillerin kongresi dün heyecan-içinde geçti, yeni heyete seçilenler kimler? cemiyeti kongresi ilk * dakikalardan başladı. Celseyi ida re heyeti reisi İs - mail Müştak Bey lâl Nuri Bey (Te- Yeni heyete seçilenlerden o Tekirdağı mebusu Celâl Nuri ve Faik Beyler ti idareden Rauf Bey kürsüye gelerek fendi Istanbuldaki firari emlâkinden temini yapılması için Maliye vekâletinin mu- vafsieati alınmıştır. © 21004 Gir, Fakat bumun yalmız (5000) (Devamı 6 ınct sahifedeX