6 Eylül 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

6 Eylül 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Birkaç ilmi makale 1— İKİNCİSİ — Biz ilim adamları, delileri hadım et- mek meselesindeki bütün bakım noktala- nı yalnız atavizm üzerinde mütalea © diyoruz. İlmi kozumuz ancak bu noktada determinize oluyor. Patoloji ve psihiyat- ri ülemasından üstat Marlen Ditrih ile Greta Garbo da bu ilmi puvan dö depar üzerinde görüyorlar. Fakat bence bu dinasti psikolojik dar bir çerçevedir, Profesör dö Konkom- ber bu çerçiveyi analiz ederken benim sistemimi kabul ettiğini Revü dö medsin modern mecmuasında açıkça itiraf etmek le beni tahif etmiştir. (1934 — sayı 8 — sayfa 17) Evet, atavizin üssülharekesinden uzale laşmamakla beraber psikoanaliz nokta sından da yürümek lâzımdır. Bunun için bir alet değil, fakat ilmi bir usul keşfettim. Cemiyeti o Akvama e mansup yüz kişi- nin üzerinde tatbikine muvaffak oldu- kum bu ilmi usul bana kuvvetli neticeler i. Yüzde doksan sekiz, dört teksim beşinde uzulümün muvaffakiyetini gör- düm, Beşeriyete hizmet etmek, faydalı olmak bahsinde tevazu doğru olmadığı için bunları söylüyorum. Bulduğum ilmi, fenni usul gayet ko- aydır. 53 Hadım etmek işinde bütün ebemmi- yet; hakiki deli ie akıllı olana katego- rikman teşhiş konmasındadır. Bu teş- hisi koymak için de bir takım swaller tertip ettim. Tatbik ederseniz hayret ve memnuniyete şayan bir rezülta siyanti- fik alıramız. Meselâ sorunuz: — Cihan sulhüne inanır musmız? — Evet. — Zıhlı tezgöhları kapanacak mı? — Evet, — Konferanslardan bir şey çıkacağına kanântiniz var mı? —Evet. —Bu gidişle buhran geçecek mi? Evet. Silâhları bırakmağa veya azaltmağa imamyer musunuz? an Evet — Fas “nir Halife olursa bir nane yer mi? — Evet. kedi el — Üstat Çallı namaza başlıyacak mı? — Evet. —Ustat Mazhar Osman rakıya başlı yacak mı? — Evet. İşte bu adam delidir. Bu adamı hadım etmelidir. Eğer bırakılırıa atavizm tesirile gele- cek nesiller mahvolur. İşte böyleleri evlenmekten, hovarda- histan, çocük yetiştirmekten kat'iyen Yaksa beş on kitap içi delisi çıkmış ta yirmi otuz, bilemedin yirmi otuz bin torun yetiştirmiş. Koca dün Gerçi bütüm dünyanm deli ve binneti- çe hadım olması; yarısının akıllı ve gör- büz olmasından ka izi ma bir Bunun da ilmen geçirirse karşı müessir ve müthiş bir atak daso Yerli olur. Kaldı ki meselenin ayrıca bir de fron- i vardır: Kadın. Konya tomalanı gibi tahamşuz bir tarlası vardır. Yalnız çekldeği K mez enstitüsü- ne göndermek kâfi değil, Tarlanın da ıslahı gerektir. İşte bufada ilim durur. İşte burada Sosyoloji de, psikoloji de, ee ji de, Bence işi oluruna bırakmalı ve Ki benim metodumla kanaat etmeli. mek dermanım kesildi. Alattarafını baş- kaları tahlil etsinler. Aka GÜNDÜZ (iş Bankasından alnan cetveldir) 5 EYLÜL 1933 Akşam Fintları Memis Lem manti der ariel Miran 2720 Şark dayi 108 İ ae ÇEK FIA"'ARI 1206 $ Prağ 117,16. NUKUT (Satı) Kuru Dava açılmış Oda; protestolara kendi- sini muhatap addetmeyor Takas sistemi kaldırıldıktan sonra hâsıl olan vaziyette değişiklik yoktur. Bu sistem kaldırıldıktan sonra müra- caat eden ve muamelesi yapılmadığın dan dolayı ticaret odasına ve İktisat vekâletine | protestoname ( gönderen Kazez ve şürel kemeye gittiği anlaşılmaktadır. Ka- ini takiben İzzet Bey minde bir tüccar ile diğer bazı tac: lerin de ayni suretle alâkadar mües- seseleri protesto etmekte oldukları haber alınmıştır. Salâhiyetlar bir zat, Iktısat vel talimatname dairesin de yapılması hakkımı Ticaret odasına i görüşen muharririmize kısaca yeme — Bu protestonamede 31 uğusto- sa kadar muamelesi yapılmazsa mah- kemeye müracaat edileceği bildirili- yordu. Halbaki protestoname bize 2 eylülde tebi iştir.” Vaziyet: gi ğe vekâletinden, Ce- lâl Bevefendinin Avrupadan âvdetini müteakip tebliğ edileceği anlaşılan yeni talimatname tavazzuh ed. tir. Bu talimatname, yeni kontenjan kararnamesile hükmü mahfuz tut lan devlet takaslarma ait raw rine sit hakkı müktesepleri, bazı kay düşartlarla tanıyacaktır. Üdiinç para veren müesseseler Ödünç para veren müesseseler tica ret müdürlüğüne yazılmaktadırlar, Veresiye eşya satan müesseseler de bu muameleleri faiz almak mahiye- #inde görülmüş ve kayda tâbi tutul- muştur. Menşe şahadetnamesi Son zamanlara kadar, gümrükle- re muhtelif memleketlerden gelen eş- yanın bir kısmından menşe şahadet- nametöri aranıyordu. Bundan sonra RM saade olunmayacaktır. Aiyon ekim mıntakaları * Afyon ekim mmtakalarının tah- didi meyanında Trakyad. atinin meni tesbit edildiği Trakya afyoncuları, mektedir. Ticaret odası, bu itirazları tetkik eylemektedir. Fındık kongresi Trabzonda toplanacak fındık kon gresi iki ay sonra inikat edecektir. İh racat ofisinin, ticaret odaları ve borsa larının murahhas göndermeleri temen ni edilmiştir. Kongrede ticaret umum müdürü Naki Bey de bulunacaktır. İstanbul Ticaret odası, kongreye yetiş tirmek üzere fındık iş İ ve ihraca tımuza dair bir rapor hazırlamaktadır. Bir salâhiyet kaldırıldı İstanbul kambiyo mürakabe heye ö. simdiye kadar Avrupada bulunan sahibi Türk tebaasmdan 200 Bişi kadar iradı olanlara gönderile- cek döviz işin müsaade veriyordur. Maliye vekâletinden gelen son bir e- mirde, İstanbul kambiyo mürakabe heyetinin bu salâhiyeti kaldırıtmıştır. Bu emre tevfikan, bu kabil irat sahip lerine gönderilmek istenen döviz için, meleri verecekleri beyanname listesi, her ayın 15 inde ve ala Maliye vekâletine gönderi. ecektir. Vekâlet, bunları tetkik ede- vok dövün mikdarını tesbit. ve tebliğ Markoz bankası döviz alıyor « Bir müddet evvel yaprlan ihracat bedelleri olarak Piyasa» ya hayli ecnebi dövizi gel lir. Merkez Bankası, piysadan küliyetli mikdarda ecnebi dövizi satın almıştır. Iktısadi Kuhran gene mi arttı? Beynelmilel iktisadi buhranın kı- sa bir tevakkuf devresinden sonra tek rar başgösterdiği haber verilmektedir. Bu cümleden olarak eşya fiyatları muhtelif nisbetlerde yeniden düşme- ğe başlamıştır. Piyasalar yapılan arz- lara mukabil talep hususunda müstağ ni davranmaktadır. Doların ve isterli nin kararsızlığı, bu vaziyette müessir görülmektedir. Afyon mübayaatına ne zaman - şlanacak? İktisat vekili Celâl - Beyefendinin avdetinden sonra vekâletten afyon in- Mae tahsisat geleceği ve mütcakı 3 AMBA'6 EYLOL 1933 Pul müdürlüğü Yeni teşkilâtıyla işe başladı Mülga defterdarlığın pul şubesi Maliye vekületine doğrudan doğruya merbat olmak üzere pul müdürlüğü namını almıştır. Bu müdiriyet Galata- da Bankalar civarında bir apartıma- iş ve henüz tamamen yer- Apartmanın bir dâire- Kenan B. ler işgal edeceklerdir. Diğer mürakıp Raşit Bey defterdarlığın bir dairesin- de oturacaktır. Pul müdürlüğüne Ha- riciye vekâleti muhasebecisi Hukuk mezunlarından Abdülkadir Bey ta edilmiştir. Ay iptidalarında Anka: ya giden Abdülkadir Bey bir iki gü- ne kadar dönecektir. Pul tetkik ve mürakabe heyeti Pul tetkik ve mürakabe heyeti de yapılan ilâve ile beraber 8500 kuruş maaşlı bir müfettiş ve bir de tetkik memuru, 450 kuruş maaşlı iki müfetz, de tetkik memuru ve 4000 kuruş maaşlı iki müfettiş, üç te tetkik me- muru olmak üzere yedi kişidir. He- yete dahil olan eski mürakabe heye- #inden İhsan Ali, Ahmet Cevdet, Sa- it, ve Sadık Be; birer derece m iri Sabri Bey de pul müfettişliğine tayin edilmiştir. Bunlardan maada Di- vanı Muhasebat mürakıplerinden Tay yip Bey, Bursa pul tetkik memurların dan Hilmi Beyler de terfian İstanbul mürakabe heyetine, pul memü- ru sıfatile dahil olmuşlardır. Eski pul tetkik inemurlarından Fazıl Bey terfi- an 3500 kuruş maaşlı Bursa tetkik memurluğuna tayin edilmiş, hakkın- daki tasfiye kararı refolanmaksızm evvelce İstanbul pul tetkik memarle- ğunda istihdam edilmiş olan Mülkiye mektebi mezunlarından İbrahim Ru- #uhi Bey de geçen ay iptidalarında açığa çikarılmıştır. 4500 kuruş maaşlı pul müdürü muhasibi mes'ulü henüz te- ayyün etmemiş ve imay elde- ğu için pul müdürlüğü meamelâtma ta- mamen başlanmamış sayılır. Yeni mu amelâta her kısımda eylülden itiba- ren başlanmalıla beraber nakil işleri tamamile bitmediği ve dairelerde ye- ni vazife sahiplerinin oturacakları yerler ve odalar henüz belli olmadığı içim mükellefiyetleri ve sair işleri ta- kiben gelen iş erbabı öteye beriye mü racaattan beyhude vakit kaybetmek- tedir. Ayni zamanda yeni teşkilât ü- zerine İstanbul vilâyeti dahilindeki vergi ve rüsumu saire mükellefleri hangi kanunlar mucibince ödemeğe mecbur oldukları borçlarını ve bun- lardan doğacak islerini bir eylülden itibaren rerelerdeki şubelere müraca- atla takip ve ifa edeceklerini, bu şu belerin itiraz ve tetkik mercileri nere- leri olacağı pek bilmemektedirler Bun ların da halka ilânı istenmektedir. * r Bey oğ'u kadroları da bitli Yeni mali teşkilâtın kadro noksan- larının tesbitine dün de devam edil- miştir. Dün Beyoğlu cihetine ait tayin lerin kâffesi ikmal edilmiştir. Beyoğ- Ju teşkilâtına tayin edilenlerin esami- bugün ilân edilecektir. On kâtipik için açılan müsabaka imtihanı dün ni mürakıpler hazır bulunmuşlardır. İmtihana lise mezunlarından seksen kişi girmiştir. Münabakada sa gok mu vaffak olan on kâtip buyün ilân lecektir. Mürakıp Mustafa ve Talât Beyler kr akşam çeş vakte kadar imtihan evrakınm tetkiki meşgul olmuş- lardır. Teşkilâta nezaret eden vari- dat umum müdürü Cezmi Bey dün ak şam Ankaraya hareket etmiştir. Hazine vekilleri Yeni Maliye teşkilâtmda hazine vekillerinin adedi arttırılmıştır, Yeni hazine dava vekilleri şunlardır: Daimi vekiller: 300 lira maaş'ı Ali Galip, 250 lira maaşlı Raşit, 250 lira maaşı Nüzhet, 200 lira maaşlı Fuat, Sedat, 200 lira maaşlı Abbas, 150 Tira maaşlı Beraet Hanım. Serbest vekiller: 200 lira maaşlı Asım Bey, maaşları 150 ile 100 ira a rasmda olmak üzere: Ahmet Enver, Ahmet Arif, Osman Nuri, Emin, Tal ha, Hüsamettin, Safi, İbrahim, Yusuf Nuri, Rüstem Kemal, Cezmi, Hasan Fikri Beyler. Açıktaki memurlar Sicilleri dün tayyare ile Vekâlete gönderildi İstanbul maliyesinden © açıkta kalan 459 memurar sit sicil dosyaları Maliye vekâletinden gelen bir emir yare ile Ankaraya gönderilmiştir. Gene verilen emir mucibince bu memurların İstanbul maliyesile alâkaları temamen kesilmiştir. Maliye vekâleti bu memurların sicil. leri üzerinde tetkikat yapacak ve mem- Jeket dahilinde yeni vazifelere tayinle sim yapacaktır. İtalyan izcileri bugün rr ka “tin bir garden parti verilecektir. Eski hocalar Bir çokları Vekile mek- tup'arla müracaat ettiler Aldığımız derrisler telgraf ve mektuplarla Baş- vekâlete müracaat ederek kendileri- nın mağdur edildiklerini, kadro tan- ricinde dirmişlerdir. Yazılan bu mektuplarda Üniversite meselelerine dair bir çok izahat olduğu söylenmektedir. . Maarif vekil vekili Dr. Refik Bey kadrolar üzerinde esaslı bazı tetki- kat yapmaktadır. Kadro haricinde kalan bazı müderris ve muavinler de Maarif vekâletine müracaat ederek Üniversiteye yeniden alınan bir çok zevatla müsabaka imtihanına girebile ceklerini söylemişlerdir. ziyaret ede- hakkında izahat vermiştir. Refik B. bugün Üniversiteye gelerek meşgul olacaktır. Üniversite kadrosuna hariçten yeni den 4 profesör alınmıstır.. Deveran e- en şayialara göre sabık profesörler. den sekiz kadarı tekrar kadrora hacaktır. Pr-“esörlük, muavinlik ve sistanlık çoktur. Yalnız Hukuk fek'il ineli lü münhal muavinlik Üniversite fakültelerinde tedrisa- v tesrinievvelde başlanacağı i- çin kadro islerinin o zamana kadar ikenline çalışılacaktır. Mektep erde sahne tertibalı Cümhuriyetin onuncu yıldönümün- de mekteplerde de temsiller ve konfe ranslar verilecektir. Maarif müdürlü- ğü hangi mekteplerde sahne tertibatı olduğunu tesbit etmeğe başlamıştır. Konferanslar ilesi pazar gü nü Halkevinde bir içlima yaparak konferanaçıları tesbit edecektir. İmtihanlar yarın yapılacak Amerikaya balk terbiyesi tahsili- ne yidecek muallirlerin müsabaka im hanları yarın erkek muallim mekte i binasmda yapılacaktır. İmtihana talip yalnız şehrimiz mualiimle- rinden 38 kişidir. Fakat imtihana ev- li mailimler alınmayacağı işin yeüra cat edenlerden bir kısmı müsabaka ya giremiyeceklerdir. İlkmektep muall'mlerinin © tekaitluğu Hususi idareler memurlarile ilk umumiyeye dahil memurlar gibi teka üt olacaklarına dair kanun ve talimat name suretleri Maarif idaresine teb liğ edilmişlir. İstanbul ilk 'mektep mu alimlerinden şimdiye kadar üç zat istida ile müracaat eedrek tekaütlüğü nü istemiştir. İstanbul lisesinin yeni binası İstanbul erkek lisesinin taşındığı eski Düyunm umumiye binasında ya- pılmakta olan tadilât ve tamirat ik- sal edilmek üzezedir. Ders başlangı- &ı olan İl eylüle kadar tamirat ik- mal edilecek ve o zaman derslere baş Janacaktır. Bartın ortamektep müallimliği Edirne *nuallim mektebi fransızca wallimi İhsan Bev Bartinda yeni teş orta mektep muallimliğine tayin edilmiştir. İstanbuldan 1000 izci gidecek Bu sene Cümhuriyet bayramında İstanbu) izcilerinden Ankaraya 1000 Kişilik tam teşkilâtı bir kafile gide- cektir. İzcilerimiz cümhuriyetin onun <u yildönümünde Ankarada yapıla- cak büyük geçit resmine iştirak ede- <elerdir. Bunun için liselerde hazır- Jıklara başlanılması bildirilmiştir. Ge- lecek haftadan itibaren Teğrinievvel sonuna kadar izciler sıkı bir şekilde hazırlanacaklardır. Büyük geçit res- minde izcilerin her veçi hazırlıklı bulunmaları temin edilecektir. Dilsizler mektebi Sağır, dilsiz ve körleri okutma mektebinin 11 eylülde derslere baş- lama; takarrür etmiştir. Pollete Bir katil yakalandı Bundan dört sene evvel Ardahan- da bir cinayet yaparak izini kaybet- miş olan ve şimdiye kadar zabıtaca » mılan Trabzonlu Laz Osman İstan yakalanarak adliyeye verilmiştir. Kaçak eşya Beşiktaş iskelesinde Refah vapuru ateşçilerinden Eminin üzerinde, güm rük memurları tarafından 5 metre ka çak İngiliz kumaşı bulunarak müsa- dere edilmiştir. Karyoladan düştü, öldü i Başk Sait Bey dün gece gtelde karyolasından düperek yara lanmış, nakledildiği Sen Jorj haataha- nesinde vefat etmiştir. Sinema yangınları Binaları tetkik için bir komisyon teşkil edildi Sinemalardaki yangın tehlikesine karşı belediye sinemacılara bir müh- let vermişti. Belediye bu işle esaslı su rette meşgul olmağa karar vermiş film üm tetkikat yapacaktır. Size; mapa, başlamakla evil yangın tertibatı olmıyan ahşap sine- malar derhal kapatılacaktır. Et istihlâki azaldı Son zamanlarda İstanbulda et is- tihlâki azalmıştır. Yapılan hesaplara göre evvelze etin okkası 100 - 120 ku ruş iken daha fazla et istihlâk edil- mekte idi.. Bu sene etin okkası 50 - 60 arasmda iken sarfiyat evvelki s- nelere nisbetle azdır. Evvelce mezba hada bir günde vasati 2 bin koyun ve 100 sığır kesilirken bu mikdar 1200 koyuna ve 60 sığıra inmiştir. Ge ne'son zamanlarda şehrimize gelen koyunlar evvelki nefasette değildir. Mezbahada kesilen hayvanların ekse- risini vasat ve vasattan aşağı cins ko- yanlar teşkil etmektedir. Eelediya memurları ne zaman maaş alacak? Belediye eylül maaşını dün de ve rememiştir. Maaşın bu ayın ortaların- da ancak verilebileceği tahmin edil mektedir. İdarei hususiye kasasında para olduğu için idarei hususiye me- murlâri maaşlarını almışlardır. Yıllık'tan başka. telif a deler ait bsi malümat bulunan küçük bir broşür neşretmeğe karar vermiştir. İnek ahırları İnek akırlarının asri bir şekilde 18- dı beygir ahırlarnın ıslahını tetkik yeikedir. Şehrimizde beygirler pek lde bulunmaktadır. Bu ise umumi m muzer höcülmekte- dir. Beygir abırlarının muayyen yer lerde toplu bir halde bulunması i bazı tedbirler almacaktır. Esrar kaçakçıları Gemlikte yakalanan 1430 kilo gay “rimamul esrar ile 400 kilo mamul es- rar ve esrar imaline sit âlât ve ede- vat, bunları yapan ve satanlar muha- faza teşkilâtı tarafından dokuzuncu ihtisas müddeiumumiliğine tevdi edil mişlerdir. Müddeiumumilik mazmun- ları ilk tahkikatın açılması talebile do kuzuncu ihtisas o müddeiumumiliğine tevdi etmiştir. Esrarlar da iki kam- yonla Adliye “manet dairesine getiri! miş ve şevallar ayr eyr tartılarak, m emanete teslim edilmiş Eroin imalâthanesi işletenler Geçenlerde Kalyoncukulluğunda "meydana çıkarılan eroin imalâthane- sile alâkadar olmakla maznun bulu- nan Landros, Marto, Miltiyadi, Hüs- fen, Toma oğlu Merviç ve Niko İska- laki efendilerin gayri mevkuf olarak muhakemelerine dün B inci ihtisas mahkemesinde başlanmıştır. Mevkuf- lardan Landros, Marko, Miltiyadi ©- fendiler, tevkif kararına itiraz etmiş- lerdir. Evrak tetkik merciinden gel- mediğinden muhakeme 12 ağustosa bırakılmıştır. Tifoya karşı Mekteplerde aşı aşı yapılacak, öğütler asılacak.. Tifonun şehrimizde #algm bir hale gelmesi üzerine Sıhhiye müdürlüğü ma- arif müdürlüğüne bir tezkere yazarak mekteplerde lâzim gelen sihhi tedbir- lerin alınmasını bildirmiştir. Mektep- ler açılınca bütün talebe derhal aşılan nacaktır. Umumi mahallere tifodan sa- kırılmak için öğütleri havi levhalar a- sılması kararlaştırılmıştar. Bu Iâvhaler hazırlanmaktadır. e Belediye su, şerbet satan dükkân- larla yaş meyva satan dükkânları sekr bir surette teftişe başlamıştır. Dün Ba- Hkpazarında bir çok dükkânlar teftiş edilmiş, bir kısım meyvalar imha edil. miştir, Sıhhiye müdürlüğü, belediye tahip- Tikleri emrine aşı memurları vermiştir, Kadıköy, Beşiktaş, Süleymaniye, Sul- tanahmet cihetlerinde her eve mecbu- Tİ aşı tatbikina başlanmıştır, Her gün çıkan tifo vak'alarınm adedi on ikiyi tecavüz etmektedir bu adet ancak beşi öidi. Sıhhiye müdürl fi muhtelif yerlerinde aşı istasyonları te sis edecektir. Mekteplerin açılma zamanı olan (11) eylüle kadar tifo vak'aları artmakta devam ederse, mekteplerin açılmasının bir müddet tehir edilmesi düşünülmek- FELEK Aİ Balbo'nun sırrı 24 tayyare ile Atlas Okyanusunu Ceneral geçip İtalyaya Mareşal ola rak dönen Balbo 924 senesinde ta yareci bile değilmiş. Sinyor Musselini kendisini tayyare nazırı yapar yap» maz, hemen İtalyan terzilerini çağır» mış ve bir tayyare zabiti üniforması için müsabaka açmış, müsabakaya ilen otuz kadar üniforma i seçmiş ve ilkönce kendisi iforma o kadar şık imis ki , Ufak zulümler sahanesi vardır. (Neron) Bir de ufak tefek o- lanları vardır. Bura (zulüm) demeye deymez amma gene zulümdür... Basi lie adamı bir sivrisinek gibi müazzep eder, Jükin muazzep eder, Size bir ufak zulüm Mahalle ihtiyar heyetleri vedilmediler - her mahallede yol pa- rası vermekle mükellef olanların liste sini yapıyor. Bu listede yaşı geçkin ve yol parasmdan muaf adamlar var, Bu adamların etindeki nüfus terke lerinde yol parası vermekle mükell olmadıkları da musaddek olarak ya” zır. Lâkin belediye mahallelerden gelen listeye göre tahakkuk yapıver, tahsildar da ihtiyarın yalıasma yaptırmaya sevkedili Fakat bu yanlış malümatı veren ihti- yar heyetine kimse İşte ben bir memleket sında bu ufal yap- tığı zehirli gazlardan çekinirim. Run ları izale etmek için kanun, oka- be, şiddetten ziyade , her bi izde. içimizden gelen bir vicdan mer” sil meselesi oldukça FELEK 25 bin lira isteniyor Sualine muhatap oluruz. Bu parayı vapurcular mı, şirket mi verecek? * Vapureu'uk şirketinin teşekkülü. Be ait inünmele devam etmektedir. Bu muamele devam ede dursun, vapur- cular, komisyon tarafından takdir e- dilen kıymetlere itiraz etmektedirler. Henüz bu itirazlar resmen yapılmış oi mamakla beraber, hemen bütün firm lar, itiraz müddetinin biteceği 10 ey- Hülden iki gün evvel itiraz istidalarını Deniz Ticaret müdürlüğüne vermeğe hazırlanmaktadırlar. Yelkenci zade- ler Erzurum, Cemal Bey Bursa apar. lara konulan kıymetleri nizbetsiz bulmaktadırlar. İtirazlar, 11 eylülden itibaren hakem sfatile birinci tcaret reisi tarafından tetkik edilerek kap'i kararlara bağlanacaktı 25 bin lira Takdiri kiymet komisyonu, vapur- cular birliğina bir tezkere göndererek ce vapurlara kıymet Nr için 25 m Ücret Vapurcular bir. bu ücretin birlikten değil, şirket ilmesi lâzım geleceği cevabı. ver bildirmiştir. Sirket te henüz tesek- Galli izde elektrik Anadolu yakasmda elektrik tesisa- — ikmal edi tir. Bostancıya kadar ivarda bütün elektrikler yanmağa Meler. —Biricat Tramvaylar, “duracak basamaklâr kalkacak Sanayi mektebi mezunlarından tor macı Kâzım Bey isminde bir zat bele- diyeye müracaat e derek otomobiller ve tramvaylar için yeni bir firen icat ettiğini bildirmiş « tir. Belediye bu fi- tramvay kazaları » nın ekserisi, araba larm bir hâdise vu kurunda âni olarak duramamasından İ leri gelmektedir. Tornacı Közm B. Benim icat ettiğim. frenler arabaları birden bire olduğu yerde durdurmak tadır. Tramvay kazalarının önüne geç- mek için de otomatik bir tertibat yap tım. Basamaklar tramvayın hareketi ile ortadan kaybolmakta, tramvay durunen gene açılmaktadır. Bu şekil de arabalar yürürken binmek ve in- mek imkânları ortadan kalkacak, ka- zaların önüne geçilmiş olacaktır. Adliyede tatil bitti yaz tatili dün e ” Bugün adliyede tatilden evvelki canlı faaliyet tekrar başlayacaktır, iye- ti, vicdan sesi olmalıdır. O da bir ne- © balik özet Yeçda > Denizyolları işletme kanunu mucibin