11 Eylül 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

11 Eylül 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

(Başı 1 inci sahifede) Kizafirleri gikışlamak. istiyen b çok alk Haydarpaşa rıhtımına çıkarmış- &. Zabıta halkı güçlükle zaptedebi- liyordu. İstasyön merdivenlerine va- rıncıya kadar, bütün istasyon meyda- Wi bir çok halkla dolmuştu. Rıhtımın denize nâzır cihetine kü- bik, sade fakat zarif bir tak yapıl. mış ve her tarafı, istasyon kapıları Türk ve Yunan bayraklarile süslen- Mişti. Takın üstüne yunanca “Kalos İtate — Hoşgeldiniz,, cümlesi yazıl- Mıztı, Rıhi mi K vi Ali Rıza, belediye Hâmit Beylerle Muhtelit Mübadele Komisyonu erkânı muhterem misafir. leri karsılamışlardır. Misafirler karaya çıkmca şiddetli bir alkış kopmuş, mızıka Yunan milli Marşmı çalmış. asker selâm vaziyeti almıştır. Burada Madam Çaldaris ile Madam Pasmazoğlu'na Vali Bey ta- rafından birer buket takdim edilmiş- tir. Misafirler, halkın da, üzerine halılar serilmiş Yon merdivenlerini / çıkarak irmislerdir. Burada hususi bir tren i beklemekteydi. Misafirle- aşvekâlete mahsus olan vagon tahsis edilmişti. M. Çaldarin. çok şen ve meteli rünüyor ve bilhassa gördüğü hüsni bu'den çok mütehassis olduğunu söy- lüyordu. Fırtınadan çok rahatsız olup olma- “dığı sorulunca: “O kadar ehemmivet- Ni değil, ben biraz rahatsız oldum. Ha- hımlar da keza, Fakat refikam ben» den gavretli davrandı Treni ketine daha epeyce za- man olduğu için, İuyor, halk, arasıra başı vagon pen- tersrinden görünen dost ve komsu milletin basvekilini alkışlıyordu. Ka- tarın önünde bir müfreze asker mev- ki mimestr. Sant 16.30 da hususi tren hareket etti, Halk misafirleri alleslıvor, mı zıka Yunan milli marşını çalıyor. as- ker selâm vaziyetinde duruyordu. M. Çaldaris'in M. Çaldaris, Helli kendi beyanatta bulunmuştur: — Seyahatimin maksadı esasen ma- Jümdur. Ben, dost Türkiyeye esasen mevcut olan dostluk rabıtasını bir kat daha takviye için geliyorum." Bu da yeni bir mukavele şeklinde tezahür #decektir. “Ankarada imza edeceğimiz itilâf- name, yeni ve başlı basına bir itilâf de ir. Çünkü iki hükümet arasında esasen mevcut olan itilâf ve dostluk mükemmeldir. Bizim Ankarada yapa- çağımız sey, mevcut itilâfı tevsik ma- hiyetinde olacaktır. 'ürkiveye ayak bastığım dakika. den beri. hakkımızda gösterilen hüs- nükabulden çok mütehassis oldum.,, M. Pesmezoğlu'nun beyanatı Yunan Milli İktisat Nazırı M. Pes- mazoğlu da şu beyanatta bulunmuş» tarz da, Hariciye Vekâleti Umu- beyanatı Türkiye ile imza ettiğimiz ticari İtilâf neticelerini görmiye geldim. İstikbale emniyetle bakıyoruz. Elde üz neticelerin günden güne ar- tacağına eminiz. Türkiye ile Yuna- histan arasında ticari münasebat yal. hiz tabii bir halde değil, ayni zaman- da zaruridir. Şimdiye kadar elde €- dilen neticelerin mühim bir İktisat Vekili Celâl Beye medyunuz. Çünkü, muhterem © meslektaşına zeki ve işini bilen bir zat olduğundan iha- tahı nazarlarile, bize ait olan vazi! Yi kolaylaştırmışlır. Bu itibarla ara- muzda müskülât o'madığı gibi, iktısa- di münasebatım inkişafı için tutulma» & lâzrmselen yolu da kolaylıkla bu- Tabileceğiz.., M. Maximos'un gelişi ve beyanatı Dünkü nüshamızda yazdığımız veç- hile Yunan Hariciye Nazırı M. Maxi- Mos ta dün sabahki ekspresle İtalya» dan şehrimize gelmiştir. M. Maximos Küçük Çekmece istasyonunda Harici- Ye Vekâleti marma © Kalemimahsus Müdürü Refik Amir Bey tarafından karşılanmıştır. Sirkeci istasyonu muhterem mi rimizin şerefine Türk ve Yunan bay- Yaklarile süslenmişti Tren bir saat teahhürle Sirkeciye Yâsıl olmuştur. İstasyonda hükümet namma Vali Muhiddin, Bey, kil İsmet Paşa mamma © Har inci daire şefi Celâl, Hariciye namma Münür İbra- — him Beyler M. Maximos cenaplarına “Hosgeldiniz!,, demişlerdir. Mezunen şehrimizde bulunmakta © İn Hariciye Vekâleti Urumi Kâtibi Numan Rifat Bey de suretihususiyede Ve M. Maximos'un şahsi dostu sıfa: İtasyonda kendisini karşılamıştır undan maada Yunan Sefiri M. Sa: kellaropulos ve sefarethane erkânı, 'unan ceneral konsolosu M. Kapalis Ye konraloshane erknâr, Muhtelit Mü- badele Komisyonu Reisi M. Holştat il Türk ve Yunan murahhas heyeti Tühterem misafiri istikbal; etmişler. M. Maximos trenden inince mızıka işgnan milli marşını çalmış ve bir bö- asker selâm resmini ifa etmistir. Oyaltasvonda | Refik Amir Bev Vali tal in Beyi muhterem © misafire dim etmiş ve Vali Bev de kendisi- 18 hükümet namına “hosreldiniz!,, demistir, Bundan sonra Celâl Bey İs- et Paşa Hazretleri ve Münür İbra- gin Bey de gene Hariciye Vekili ma- ina M. Maximos'a beyanıhoşâmedi Şönişlerdir. M. Maximos sırasile di- N Şer zevatm ellerini sıkarak otomobile inmiş ve misafir edildiği Peranalas “eline gitmiştir. M. Maximos Yunan Sakellaropulos'u ziyaret etmiş ve öğ- le yemeğini yedikten sonra diger müs takbilin ile birlikte Helli kruvazörüne gitmiştir. M. Maximos bize şu beyanatta bu- lunmuştur: — İki memleket ricalinin bu defa- n dostluğu- çok mükemmel bir Seyahatim İstanbula iyi geçti. Bu vesile ile bir mu- cize şehri olduğunu öğrendiğim Anka- rayı bizzat göreceğime çok memnu- num. siki memleket arasinda siyasi mü- bat, iyi yarmıştır. Diger memleketler de biri Jktısat Nazırı M. Pesmezoğlu birlerile bizim kadar anlaşabilseler. . Türk - Yunan dostluğu — her ihti halletmiştir. Biz şimdi Avrupayı, hat tâ beynelmilel siyaseti, kendi vaziye- timize göre tetkik edeceğiz. — Bugün Avrupada umumi vazi- yeti nasıl görüyorsunuz? Bu suallere vereceğim ce" fham işareti olacaktır. Avrupa bugün veçhesi ve mahiyeti bilinmiven bir siyaset takip ediyor. Fakat, biz, Türkiye ve Yunanistan, siyasi istika- metimizi tespit etmiş bulunuyoruz. “Avrupa ve Amerikada iktisadi buhran bütün giddetile devam etmek- tedir. Fakat Avrunanın bunun önüne geçmek için ne vapmak istediği ve ne yapacağı bir türlü kestirilemiyor. Bu- unla beraber Amerikanm bunun İcin cok çalıstığı da inkâr edilemez. M. Meis bunda muvaffak olacağı" diyorum. da halledilec: leket & ör idin “Türhiveden bahsederken, Gazi gi- bi büvük bir devlet adamını takdir et- memek mümkün değildir. Onu biz, zin kadar sever, sizin kadar anarız, Türkive akla durğun'uk veren deği sik'ikler yapmıştır. Ru muazsam işi ırmak, yalnız Türkiyeye, Gazi'ye vereli M. Mazimos bundan sonra İstanbul dan bahsederek demistir ki: — Bundan bir müddet evvel, İstan- bula bir daha gelmiş ve üç gün kadar kalmıştım. Avrupanm incisi olan bu | rim. Bir kaç gün evveline gelinciye kadar İtalvada kür yapmaktaydım. Tedavim henüz bitmemisli. Fakat cok sevdiğim Türkivevi görebilmek icin istirahatimi yarıda bırakarak İstanbu- la koştum.,, Taati edilen samimi telgraflar Dün Adalardenizinde biraz fırtma vardı. Misafirlerin rahatsız oldukla- rı haber alınması üzerine Hariciye U- mumi Kâtibi Numan Rifat Bey Helli kruvazöründe bulunan Atina Elcimiz Enis Beye istifsarıhâtr — için telsizle şu telgrafı çekmişti Helli kruvazöründe Enis Bİ. ye “Muhterem misafirlerimizle zatı- devletlerinin denizden biraz mustarip olduğunazu tessvürle eni Sıhha- tinizin telsizle iş'arını rica ederim, NUMAN . telsizle şu cevabı vermiştiri terdiğiniz alâkadan O dolayı başveki! ve rüfekası teşekküratımah- susalarını takdim ediyorlar, başvekil memleektimize yaklaştıkca ve seya- hat gayesine tekarrüp ettikçe hava- nn güzelleşmiş olmasını iki memle- ket ve millet arasındaki dostluk ve sa- mimiyetin tabi bir tecellisi telâkki et- tiğini, zatıâlilerine bildirmemi etti, ENİS,, On Yunan gazeteci geldi M. Çaldaris ile birlikte Atina gaze lerinden on muharrir ve e Nezareti hususi kalem- v Rosetti, Hariciye Türk iş - eri müdürü ML Gafos, ML Çaldarisin yaveri yüzbaşı Jiandes ve Yunan meb'- uslarından bazı zevat şehrimize gelmiş- — ve ayni trenle Ankaraya gitmişler. Kruvazör bekliyecek Helli kruvazörü M. Çaldarisin mem: leketimizden müfarekatine kadar şehri- mizde kalacaktır. Kru kumandanı» po Bimisikibe yüzbaşı N Nejat B, tayin edilmiştir . Yunan ( bahriyelil şehrimizde izaz ve ikram edileceklerdir. Ankaradan avdet Muhterem (o misafirler, neşredilen proğram mucibince perşembe gününe kadar kalacaklar ve o gün akşam üzeri hususi trenle hareketle cuma günü sa- “ gida ver kerre mii Liman rak ve ay karşılanacaklardır. M. Çal- dnlirişlii Parapakizi olallle Kip dali hazırlanmıştır. M, Çaldari ve Yunan Enis aazırları, şehrimizde pâtrikhaneyi ziya- ret edeceklerdir. İstanbulda kalacakları günlere ait proğram bilâhara tesbit edilecektir. Çaldaris'in İzmit muhabirimize $ yanatı İZMİT, 10 (Milliyet) — Dost Yu: nan Başvekil ve Hariciye, İktisat na- zırlarını hâmil olan tren 6,48 de İz- mit garına dahil olmuştur. Kendisini (Milliyet) namına selâmladığım M. Çaldaris Cenapları Türk toprakları- pa ayak bastıkları enden itibazen gör- dükleri büyük sevgi ve muhabbetten derin hazlar duyduklarını, bu alâk i dost milletin kardeş yaradılı- ğduğumu ve ebediyen devam el seyahatler te- m M. Çaldaris ve M. 0” in hatırşinaslığın- olduklarını da ilâve menni eyledi Maximos “ M. Çaldarisin hareketinden evvelki beyanatı ATINA, 10 (A.A.) — Atina Ajan — Ankaraya sevinç içinde gidiyo- dü dost bir memlekete gidiyo n ve şiddetli mücadelelerden sonra, iki memleketi, sıkı ve sağlam teş riki mesai bağları birleştirmektedir. İki millet arasında dostluk mütekabil ine dayanır Zira sıkı bir su- i mesai etmeleri lüzumu ken için derin bir iman haline geli . Ankarada Türk devlet adamlar imzalayacağımız misak, yukarıda söyle miş olduğum manada aramızda mevcut dostluğun yeni bir delili olacaktır. Yeni misak hakkında Yunan gazetelerinin yazıları ATİNA, 10 (A.A.) — Atina Ajan- sından: Bülün gazeteler, herhangi fır- olurlarsa olsunlar, M. Çalda- ris ile Hariciye ve İktisat nazırlarının Ankara lerini memnuniyetle kar sıkıyorlar. Yarı resmi “Messager d'Athenes” ga zetesi, baş yazımda başvekil ile nazır- ların dost teki harikulâde te- rakkiyi görüp yoran e fırsatı elde edeceklerini yazıyor ve diyor kit “Türkiyenin harici münasebetlerine, Gazinin işareti ile, yüksek şahsiyetleri- nin damgasını vurmuş iki büyük siya- set adamı olan İsmet Paşa ile Tevfik Rüştü Bey ile doğrudan doğruya te- maslarını yenilemek zevkini tadacak» lardır. Fakat ayni zamanda ve bilhas- sa Yunan milleti komşu millete kardeş selâmlarını götürecekler ve 30 teşrinievvel 1930 da yapılan misak gi- bi ve onu tamamlamak üzere il let arasında mevcut sıkı ve (o samimi dostluk tezahürlerini teşkil edecek o- lan yeni bir misak imzalıyacaklardır. Türkiye ile Yunanistan, Balkanlar. da ve Akdenizin şark havzasmda iki mühim sulh unsuru olmuşlardır. Bu hakikat bugün bütün dünyaca tanın- mıştır. Uzun bir maziden miras ka- lan kinleri urutmıya muvaf£k olan dest komşu milletin bugün daha sıkı bir surstie yaklaşmak istemeleri pak tabii görünecektir. Bu samimi dostluk münasebetleri- nin daha sıkı olmasının bundan 3 sene evvelkini gibi, hiç hir kimse aleyhine matuf olmadığını bir kere daha tek- rara ihtiyaç yoktur. Ankarada imzalanacak olan yeni dostluk misakı 1930 da yapılanın ta- bü bir tamamlayıcısıdır. « Bu yeni misak, iki komşu devletin iktısadi menfaatlerinin biri- ğlamlaştıracak ve beynelmilel siyaset içinde hakiki bir samimiyetten doğmuş ve iki milletin vicdanlarına derin bir surette yerlesmiş olan sami- miyetin yeni bir tezahürü olarak Av- rupanm şark conubunda su'hün ve statükonun muhafazasına ciddi bir ta- ahhüt teşkil edecektir.,, Proja gazetesi, yeni misakm kims6- nin aleyhine tevcih edilmediğini ya zıyor ve diyor kiz ikm metni Milletler Cemiyeti Kâtipliğine tevdi edilecek ve nesre- dilecektir. Türkiye ile bütün ihtilâf. larımızı hallettik. O lar ki, takip edilen dostluk siyaseti iki hükümetin 1 adamlarının değil, fakat iki milletin siyasetidir,,. Eleftron Vima gazetesi, yeni Türk - Yunan siyasetinin her tarafta ve Yu- nanistanda kat'i bir surette yerleşmiş olduğunu yazıyor. Ankara telefonu Bilik ve 2 İl sühilede) santral yapılmıştır. Hariçle muha bere imkânı 929 senesi temmuzunda te- min edilerek ilk sene 67,077, i 93,341, üçüncü sene 102,285, dördüncü sane 128,000 ve son B33 bem birden 11 eylül 933 e kadar da 4,000 mükâleme ki dört küsur sene zarfında hariçle 417 bin 867 müküleme yapılmıştır. Ankara telefonunun Avrupa ile mükâlemesi de 932 teşrinisanisinde Sarya 933 ağus tos nihayetine kadar 2,550 mükâleme te- min eylemiştir. Telefonun Ankara dahi- linde yedi senelik mükâleme yekünu da 25,507,000 dir. Ankara telefonunun bu- günkü vaziyeti bütün cihan ile mükâle- meye müsaittir. Tesisatı ber gün daha ziyade mükemmelleşmekte ve şebeke ted ricen yeraltı hatlarına inkılâp eylemek” tedir. En son sistem makinelerle teçhiz. edilen müessese memleketin yüzünü ağar tan ciddi bir sâyin semerelerini toplamak tadır. ———--- hz Türkgücü idman yurdu azasına Türkgücü Idman Yurdundan: A- ğustos nihayetine kadar bütün aza gazetelerle ilân edilmi; Bu müddet 15 Eylüle kadar tem- dit edilmiştir. Bu zaman zarfında kayt'arını yenilemiyen azanın Yurtla alâkalarınm katedileceği ve ileride hiç bir hak talep edemiyecekleri ka- tiyetle tebliğ olunur efendim. Muhterem misafirlerimiz dün geldiler MEMLEKE TTE ami | Konsoloshanesine giderek (o Sefir M. Kasaba'nın kurtuluş günü Emsalsiz merasimle kutlulandı KASABA, 10 (Milliyet) — Dün güzel Kasabamızın kurtuluş günü idi. Daha sabahtan memleket baştan aşa ğı mersin dallarile ve sevgili bayrağı mızla süslerimiş idi. Halk erken İstik Iâl meydanına gelerek orada siyah bir bez içine bağlanmış olan bir Türk kızımı seyrediyor ve ağlıyordu. İstir- dadı mes'utta kahraman askerimizin #ehire girdiği Kurtuluş mahallesinde Yüzbaşı Tı Beyin kumandarında olan bataryanm dört ateşi ile merasi- me başlanmış, Mülâzım Feridun Bey bir bölük süvari ile hücum vaziyetin .. ile Me Kurtuluş gününde alay karargâhı ve alay de İstiklâl meydanma gelerek, dire- | müteakip Talât Beyin bataryası İstik lâl meydanına gelerek mevki almış- tar, Hazırun sevinç göz yaşları dök- mekte, alkış tufanı kopmakta iken Mülâzım Feridun Bey halka hitaben muharebelerdeki kazandığımız zafer İeri ve nasıl kahramanca harbedil; ğini heyecanlı bir ifade ile anlatmış ve şehitler ruhuna bir dakika süküt edilmiştir. Bunu müteakip halk ve be lediye namma hitabede bulunan Tica ret odası reisi Hasan Şevki Bey 15 Mayıs 335 tarihinden 9 Eylül 338 ta- Çankırı Jandarma ÇANIKRI (Milliyet) timizde spor — sene hayli erden maçlar, müsabakalar, spor eğlenceleri devam edip gidiyor. Her mecliste spor etrafında müankaşa ve tenkitler yapılıyor. Arada sırada koö- geeler yı sporun yükselmesine dair tedbirler kararlar alınıyor. Bu hususta gerek gençleri ve gerek mahfellerde lâzım ge len her şey yapılmaktadır Bunlar meyanda ayrıca "Avcılar klübü, açıldığı gibi, şehrimizdeki jan- darma bölüğünün talim ve terbiyeye Siirtte maarif SİİRT (Mülliyer) — Bilgili tetkik. ler, Siirt vilâyetinin maarif vaziyeti ev- velki senelere göre çok farklıdır. Siirt kasabasında bir orta mektep, üç ilk mektep vardır. Kazalarda ve bir çok köylerde dahi ilk mektepler Mecburi tahsil çağına girmiş çocuklar okuyor. Memleketin her tarafında ol- duğu gibi burada dahi okuma hevesi pek geniş ve çok derindir. Bilginin kıy- meti buralarda tün manasile anla- vardır. den zorla mektebe talebe gönderilirdi. Şimdi bu vaziyetin tam maküs bir su- rette mektebe merak ve temayül vardır. Bilginin, hayatın her safhasında lü- gum ve ehemmiyetini anlıyan halk mek- yerl Burada ekiden yani bundan yarım asır evvel okur yazarları saymak pek mümkün b Halbuki bugün o- kur yazarları, saymak güç bir iştir. Bu muvaffakıyet cümhuriyetin, yüksek rejimindir. Bilhassa harf inkılâbıın müsbet safhaları, ilmi değeri bu sahada yüksek © ve memnuniyetbahış neticeler doğurmuştur. Eski arap harflerile okur | Herkes bilgisizliğin acılık- larını idrak ediyor rihine kadar geçen vekayi ve Türklü- ğü esaretten kurtaran, onun temiz cevherini ortaya koyan, ona lâyik ol- duğu istikameti veren Türkün yük evlâdı Gazi Mustafa Kemali sevgili Reisicümhurumuzun mezay: sından Türk tarihine altın yazı ile zılacak olan şanlı, parlak zaferle: mizden ve kahraman askerlerimi den bahsetti ve fevkalâde alkışlandı. Hatiplerden Gençlik Yurdu namı- na Niyazi ve halktan Osman Nuri Beyler de ateşin nutuklar söylemişler önünde kaymakam, müddeismumi zabitanı İstiklâl yere sarı Yurdu, demirci, arabacı, $ ğer esmafın arabalar ve kamyonlarla asker tarafından yapılan resmi geçidi müteakip başta Gençlik Yurdu muzi- kası ile Spor şubesi gayet temiz ve res mi kıyafetlerle alay karargâhma gidi lerek orduya arzı şükran edilmiş, Gençlik Yurdunun memlekette göster diği yenilikler takdir iştir. Gece Yurt bahçesinde halka gençler tara- fından bir müsamere | verilmiş ve Da- va vekili Remzi Bey tarafından Yurt namma bir hitabe söylenmiş, gayet neşeli bir gece geçirilmiştir. Çankırıda Biyer spor takımı — YE? Beyle gedikli başçavuş İbrahim Sabit Beyin himmetlerile teşekkül eden takı- mın formaları ve bütün levazımı ikmal edilmiştir. Takım her gün müsait vakit- lerinde sahada çalışmaktadır. Ayni za- manda cuma günleri de klübi- le maç yapmaktadırlar. Ümitle kaydet- mek lâzmdır ki jandarma spor takımı yakın bir zamanda çok güzel bir oyun- cu yetiştirmek suretile memlekttimizde başlıca bir spor varlığı olacaktır. Muğlada spor kongresi MUĞLA, 10 (A.A) — Yeni İdare Heyeti seçmek üzere Yayla spor kon- gresi bugün toplandı. Yeni İdare He- yetile mmtaka kongresine murahhas seçilerek kongre toplantısına son ver- sab İstiklâl marşı kursları ANTALYA, 10 (A. A.) — Cümhu- riyetin onuncu yıldönümünde bütün halkın iştirakile söylenecek (İstiklâl marşını öğretmek üzere tertip edilen kurslar bugün açılmıştır. Haftada iki gün devam edecektir. ———— — yazar olmıyanlar ve bu harflerin öğ- renme zorluklarından kaçarak mekte- bi terkedenler bugün yeni harfleri pek âlâ okurlar. Hayata, bilgiye malzeme olan yeni Türk harflerimizin memleke- tin irfan ve içtimai hayatında yaptığı müsbet tesirler, tahavvülleri şükran gö- zile görüyoruz. Artık hep biliyoruz ki buğünkü ha- yat, yenilikler, refah ve bütün sandet- ler cümhuriyetin kökündedir, Cümhu- riyetin ve rejimin kendisindedir. Mil letimizi bu güzel hayata, bu saf hava- ya, bu asri idareye kavuşturan Büyük Gazi Hazretlerine sonsuz minnet ve tazimler sunmayı bir vatan borcu bili- riz. Burada bir orta mektep talebesile Mahmut Celâl Bey Ankara istas- yonunda kendisini karşılayanlara iltifat ediyor. İktısadi vaziyetimiz Hükümet yeni kararlar almak üzredir ANKARA, 10 — Iktısadi vaziyeti” mizin yeni bir şekle ifrağı için mühim kararlar arifesinde bulunmaktayız. Baş” vekil İsmet Paşa Hz., İktisat, Ziraat, Gümrük vekillerinden mürekkep fevka komisyon teşkilile vaziyet hak: kında bir rapor hazırlanmasını tensip etmişlerdir. Rapor, alâkadar vekillerin şu suret- le malümatlarını ihtiva edecektir: 1 — İktisat vekilimizin İngiltere, Fransa ve Almanyadaki iktisadi müşa- hedeleri ve yapılan itilâfnameler dala” yısile iktısadi vaziyetimizin yeni safha si, 2 — Gümrükler vekili Rina Beyin İstanbul ve İzmir gümrüklerini teftiş neticesi. 3 — Ziraat vekilinin merkeze inti- kal eden şikâyetler ve iktisadi vaziyet hakkındaki notları, Bu üç mühim esası bir araya top- layacak olan raporun hazırlığına baş- lanmış ve fevkalâde komisyon ilk içti- manı tir, Son Klearing Mukavelesi (Başı 1 inci sahifede) mı alâkadar etmez. Ne de olsa, kles ring sisteminde bazı formalitelere tâbi tutuluyorum, Hele kontenjanı idame etmek hiç te doğru olmaz. Bütün takyidattan özade kalır. sam o vakit hükümetten ve hükü- metin icraatından o memnun olu. rum!,, İlâveye hacet yok ki, bu tarzda düşünenler, bizim muhataplarımız olamaz. Esasen vatandaşlarımız a- rasında böyle şuursuzların buluna" bileceğini de kabul etmiyoruz. » Bazı muhitlerde — idhalât ve ih- racat mevzuunda — devletçiliğe gi dildiği de dillerde dolaşıyor. Hal buki hükümetimiz; fırka progra- mını esas ittihaz ettiği prensipler» den ayrıldığı yoktur. Takip edilen devletçilik politikası; devletin ve bilâistisna bütün vatandaşların sa- mimi teşrikimesaisine istinat edi- yor. Yeni Türkiyenin yükselişinde hiç bir iktisadi kuvvet ihmal edil. miyor. İktisat mücadelesi safların. da her vatandaşın yeri vardır. Bu mücadele saflarında bilhassa tacir. lerimizin büyük tesirleri, büyük faydaları dokunabilir; Eğer tacir- lerimiz ve iş adamlarımız; ticari ve iktisadi mevzuları yalnız kendi hesapları zaviyesinden değil, mem- leketin umumi menfaatleri cephe- sinden tetkik eder ve kendilerine düşen vazifeleri, fedakârlıkları s6- ve seve yaparlarsa nihai muvaffa- kiyet, muhakkaktır, ... Şunu da ilâve edelim: Hükümet, başka memleketlerden daha hafif takyitlerle işleri çevirmeğe çalışı- yor. Ticaretin tabii şartlarına av- det etmek, umumun gayesidir. An- cak bütün mesai ve teşebbüsleri- mizde yeni hayata ayak uydurma- ğa, hususi vaziyetlerin istilzam etti. ği şartlara, icaplara uymağa mec- bur olduğumuzu da bilmeliyiz. Hex Her halde Türkiye Cümhuriyeti, iktisa- di kalkınmanm en verimli, en doğ- ru şeklini bulmuştur: O dadevlet teşkilâtını olduğu kadar milli te- şekkülleri, mali müesseseleri ve bü- tün vatandaşları bu kalkınma sava: şında çalıştırmaktır. Tutulan yol budur. Sürt Meb'usu MAHMUT hasbihal ettim. Bu temasım bana kat'i bir kanaat ve iman verdi ki Türk genç- Tiği artık yetişmiş memlekete nafi u- zuv. olmağa lâyık bir seviyeye gelmiş- tr. Ba efendinin tarihten ikmali var. milli harsı tatmin nr Maaril ei si yasetimizin mektepler kü iler ve aym li dir. Mekteplerimizin tedris. usulleri, terbiye sistemleri memleket itfanmın müjdelici birer âmili olduğu taliidir, Siirdin bir liseye ihtiyacı vardır, Bu ih. tiyacın nazara alınmasını kiymetli ma- arif vekilimizdan bekleriz. »