23 Eylül 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

23 Eylül 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

z Tarihi tefrika: 118 Batur 0) UL Mer hakkı (Milliyet) İndir. “Abdülhamit we Mitat Paşa ŞA “Saray, esir ticaretini himaye Ki — İstanbul caddelerinde ” saraylıların İrakalarla gezintileri — “ Divanyolu kandil piyasası”! Mitat Paşa, Tuna Vilâyetinde e- 3ir ticaretile mücadele eder, insan alım satımını men'e çalışır, bu ah- aksızca ticaretin kökünü kazıma ğa uğraşırken İstanbulda | saray, © hiç tetiğini bozmıyordu. O yazılan batalar, lâyihalar, sanki ona ili, aldırış bile ettiği yoktu; lâ insan alım satımı; halayık, lık almak meselesi alabildiği- e devam ediyordu. Saray, Anadoluda çerkes muha- lerinin iskân edildikleri bütün lâyetlere, sancaklara, kasabalara, öylere kadar elini uzatmıştı.. St s Vilâyetinde Tokat, o Amasya ncaklarında Uzunyaylâ vesaire- , İstanbula civar İzmitte, Geyve- le, Adapazarında, Bandırma taraf- ında, Çatalca Livası İercesi seçilip satın alınmaktaydı. © Bunların saraylara, konaklara a- İmup yetiştirilmesi de kolay mesele değildi, ayrı bir dert, ayrı bir meş- ale idi; zavallı çocukların çekme diği eza, cefa, eziyet, sıkmtı kal- zdı. - Böylelikle yetiştirilen (kızların âhzari hayatları ya: söyle- “mekle biter, tükenir şey değildir, her biri başlı başma acıklı roman- lara zemin olabilir. Padişahı zamanın sarayihümayu' ile şehzadelerin ve sultanların ylarında, dairelerinde, vükelâ, üzera, rical, kübera konaklarında nevcut olanların yekünu, her halde yedi, sekiz binden fazla tahmin 0- Mi mabilirdi. © Acemi kızlar, yamaklar, moloda ir, orta hizmete ayrılanlar, kalfa- lar, ustalar; ortancalar, kâtibeler, | rnedarlar, gözdeler, kadınefen- “diler, ayrı ayrı katarlar, sınıflar teskil ederlerdi. İeşnip. Miraç, Boretkandil gün lerinde, ramazanlarda Hırkaişerif “alayı gününde, dışarı çıkmalarına müsade olunurdu. © Bu müsaadeye mazhar olanlar, bii yukarı sınıfta bulunan kızlar, ki Es dmlardi. Saray kadınlarının kü- ik sınıf, aşağı tabaka ad ve itibar ilen halkı çıkarılmazdı. dahilinde | “iskân edilen muhacirlerin kızların. | dan, çocuklarından yüzlerce ve yüz-| Tekmil mevcut olan kadınlara müsade verilmediği için mecburen çıkmadıkları halde, sokakların, meydanların saray arabalarile dol- duğu ve bu yüzlerce arabaların her birinin içiride ikişer üçer kadından, sathi bir hesapla iki üç bin nüfus bulunduğu görülür ve anlaşılırdı. Müzeyyen, muhteşem, yaldızlı arabların içinde renk renk feraceli, başları, yüzleri ince, zarif gaze yaş- maklı, süslü tuvaletli saray kadın- ları kâh samitane, kâh © beşuşane vaziyet almış olarak bulunurlardı. Araba katarları Sultanahmet r.ey- danından Fatihin alt başına, saraç- haneye imtidat eden uzun caddeyi, bütün Divanyolunu baştan nihaye- te kadar doldurur, geçilemez hale getirirdi. © “Divanyolu kandil piyasası, diye şöhret alan bu gezinti, bir katarı a- şağı, diğer katarı yukarı olmak ü- zere biribirine zıt cereyan eden iki ir gibi akardı. aşağı bir yukarı ağır ağır a- kıp giden bu ahenkli katarların a- rasına bazan genç beylerin, efendi- lerin arabaları, paytonları da karı- şir, iki taraflı göz süzüşler, dudak büküşler, işaretler, beşaretler, ha- fifçe ahlar, vahlar olurdu. Bütün arabaların arabacı sandal. yasında, ellerini haçvari kavuştur. muş seyisler, çıraklar ve arkalarmn- da elleri fildişi yahut gümüş savat- li kamçılı haremağaları bulunur- du. Arabaların içlerindekile, bacılar, seyisleri, (o haremaği şöyle bir hesap olunsa, yalnız o gün dısarı çıkmıya mezun olan saray takımının kadın erkek binlerce ki- şilik bir cemaatiuzma toplıyacağı kolayca tahakkuk eder! Mitat Paşa gibi Osmanlı ahrarın- dan merhum Şinasi Efendi, Na- mik Kemal Bey, şair Ziya Paşa da bu mühim ve nazik meseleyi gerek burada, gerek Avrupada matbuat ve neşriyat sahalarında mevzuüba- his etmişlerdi. Osmanlı padişah- larının ve şehzadelerinin Oharem hayatının ve izdivaçlarının ıslah ve “ingmme yana yakıla dilemişler- li. (Arkası var.) Yarın: Abdülhamit ve Mitat Paşa anlama tekrar Sultan Hamit'in ka yinpederi | menşei j Esir kız alımsatımınm | CElbes) Bey. Civataları kim çıkardı? Tahkikat ehemmiyetle devam ediyor, işletme müfettişi tekrar Gebzeye gitti Ankara - Haydarpaşa demiryolu üze- rinde Derince ile Dil iskelesi arasında ittim bir ray parçasında bir kaç civa- nin yerinden çıkarılmış olması hadise- si etrafındaki tahkikata © dün de bütün #herimiyetile devam edilmiştir. Devlet emiryolları namma teknik tahkikatı i- « eden işletme müfettişi Abdullah ve muavini Ferruh Beyler dün sabah Hay- darpaşa zinle tekrar Gebzeye gitmişlerdi Dün de son dakikaya kadar kat'i bir ip ucu elde edilememiştir: Hadisede şim- dilik tespit edilemiyen eller bulunduğu | - kkak görülmektedir. cendine açılması miri Civataların ihtimali kabul Almanlar ne yapacaklar? Silâhsızlanma konferansının arifesinde Alman Hariciye nazırının sert sözleri BERLİN, 22. A. A. — Amerika gaze- tecilerine bayanatta bulunan M. Neurath, Almanyanın diğer devletlerle ayni dere- “evde emniyete hakkı olduğunu ehemmi- 2 yele kaydettikten sonra bilhassa demir. “ Yalmız kendi aleyhine müteveccih şiddetle veddetmelidir. Bu proje- havayı zehirliyen gaze mücadelelerinden doğmuştur. Eğer ir Gezetalerde 3 leri sürülmekte olan me ir taraflı kontrolun tehakku- ku gayesini akip edilmemiş olsaydi harp ten sonra mağlup milletlere karşı tatbi- ki mümkün olduğu zannedilen tezlil si- ti tahdit edilmiş olacakti, Fakat bu siyaset, şö'ndi Alman milletinin mütteli- Se eme mukavemet karısında su Mükabil teklifler ileri sürecekler CENEVRE, 22. A. A, — Baron Fon Neuratiı ile M. Henderson bu sabah gö- anar. Alman hükümetine mensup resmi mah feller silâhları azaltma işi hakkındaki ni- yetlerini belli etmek hususunda çok ihti yatlı ve çekingen davranmaktadır. Bu- Bunla beraber Alman murahhas heyeti- nin, gerek başvekâletler vı pılan ve gerek Parist'a müzakerelere girişmiş bazı hükümetleri — mukabil teklifler ileri sürmek sure- tiyle ük vaziyete sokmağa çalış biz hakla bir dedikodu dolaşınakta- yelmişler ve biraz sonra ototre | MİLLİYET CUMARTESİ 23 EYLOL 1933 Komedya mı? Reichstag yangını maznunu| bir şey söylemiyor | LAYIPÇIG, 22 A.A, — Reuter A- jansından; an der Lubbe, dün yapılan muhake başlangıcından sonuna kadar görüş ve düşünüşlerini sorulan süalleri nefretle karışık bir sökünetle karşılamaktan geri durmamıştar. Muhakemenin bir safhasında maz- nun gülmeğe başlamıştır. Reis bu gülü sün sebebini sormuştur. Van der Lubbe — Bu muhakömeyi | gülünç buluyorum da ondan - cevabını vermiştir. Muhakemenin birinci celsesi saat 15 te tatil edilmiştir. NEW-YORK, 22 A.A, — Dün ak: sam yüzlerce komünist Layipçiğ'de ya- pılan muhakemeyi protesto etmek üzere Alman konsolosluğu önünde bir takım nümayişlere girişmişlerdir, M. Hitler hakkında düşmanca sözler sarfetmişler- dir. Maznun avukat istemiyor LEİPZİG, 22. A. A. — Reuter ajansı bildiriyor : Van der Lubbe, müdafa vekili olarak avukat Stomps'u tutması hakkında ana ve babasından hiç bir mektup almadığını kat'i surette beyan ettiği vakit mahke- ma salonundan bir heyecan dalgası geç“ ir, Bundan sonra Stomps'un maz- bir aralık görüşmesine müsaade €- | Bu konuşma bitince celse bir kaç dakika tatil edilmiştir. Biraz sonra mahkemeye tekrar baş- lanmış ve Reiştağ yangını bastırılır bas- tırılmaz Van der Lubbe'yi ilk olarak sor uya çeken komiserin ifadesi dinlemiştir. Komiser bu ifadesinde demiştir ki : “ Van der Lubbe, Raiştag o meclisini kendisinin tutuşdurduğunu © vakit, hiç bir cebr ve tazyika maruz sr, İn tiraf etti. Bu hareketinin neticelerini ka bule hazır bulunduğunu söyledi, ancak başka cürüm ortakları bulunduğu iddia * sima reddeti. ” Londra'da adeta bir mahkeme şeklin- de toplanarak bu yangın hakında tahki- kat yapan heyete iştirak etmiş olan Ame rikan kanun adamlarından Garfield Hays. de bu sabahki mahkemede hazır bulun- muştur. GLEİPZİG, 22 (A.A.) — Reuter Bonhoesser muhake- 'ander Lubbe bir az çekingen huylu olmakla beraber, aklında bir bozukluk bulunmadığını söylemiştir. Vander Lubber'in dünkü muha- kemesinde kahkaha ile (o gülmesinin zihninde az çok bir perişanlık oldu- ğuna dalâlet edip etmiyeceğini anlar mak için mahkeme reisinin sorduğk bir suale M. Bonhoetser şu cevabı ver- miştir; “Vander Lubbe,, güya Drockwita” bulunduğu yolunda verilen ifadeleri kendisince pek az kanaatbahış bul muş ve bu hal tuhafına giderek gül“ ya olabilir.,, M. Bonhoesser, sözünün sonunda demiştir ki: *Vander Lubbe, muhakemesinin bir an evvel başlamasını ve diğer maz Bunların da fazla müddet mevkuf kal masını temin içindir ki açlık grevine başlamıştır.,, : M. Marconi Amerikaya gitti CENOVA, 22. A. A. — Ayan azasimi dan M. Guşlielmo Marconi Nevyorkta gitmek üzere Conte di Savoia vapuruna binmiştir. Bu esnada vapura yerleştiriL İ miş olan bir aletin tecrübeleri icra miştir. Çok alâka uyandıran bu tecrül lerde bir çok fen adamları ve hükümet İ memurları da bulunmuştur. İktısat Vekili Celâl Beyefendi, refar katinde Kalemimahsus Müdürü olduğu halde Eskişehirde trenden inmiş ve dün orada yapılan şeker fabrikasını gezmiş- tir. Vekil Beyefendi bu sabahki trenle şehrimize gelecek ve bir kaç gün İstan. bulda kalacaktır. Takas hakkı mükteseplerini 20 Teş- rinisaniye kadar tanıyan yeni konten- jan kararnamesi de buzün alâkadar şeh. rimiz makamatına tebliğ edilecektir. Ce lâl Beyefendinin, İstanbulda bulundukla cı müddetçe yeni kararnamenin tatbika- diri de nlâkadar olacakları anlaşılmak- tadır. Fabrika dünyanın en modern fab-” rikalarındandır. ESKİŞEHİR ,22. (Milliyet) — İkti- sat Vekili Mahmut Celâl Beyefendi be- raberinde hususi kalem müdürü Cahit B. | ve İş bankası umum vekili Müammer B. ler olduğu halde dün gece buraya gelerek | istasyonda Sinop mebusu Recep Zühtü Bey belediye reisi fırka erkânı, İş Ban- kası müdürü Muhtar, Şeker fabrikası u- mum müdürü Kâzm B.ler ve kalabalık bir balk tarafından karşılandılar. Vali ve ku mandan vilâyet dahilinde teftiş seyaha- tinde idiler. Bugün vali bey Vekil Reye- fendiye şeker fabrikasını teftiş ederken mulâki oldular ve Eskişehir halkının ve sura şeker fabrikasından dolayi vanlarını Vekil Beyefendiye arzettiler. Celâl B. bugün geliyor Eskişehirdeki şeket fabrikası enmodern dünya fabrikalarından biridir 'HARICI HABERLER Mısır kabinesi Başvekil Sıtkı Paşa istifa etti KAHİRE, 22 (A.A) — Sıtkı Paça istifa etmiştir. KAHİRE, 22 (A.A.) — Sıtla Pa- $a sihhi vaziyetinden dolayı istifa ettiği ni söylemekle ikt Başvekil Bir tayyare kazası PALERMO, 22 (A.A.y — Cenevre- Palermo hattında çalışan bir deniz tay- yaresi, Palermo limanında denize iner- ken rıhtıma çarpmıştır. On iki yaralı vardır. yaraları hafiftir. Kazazedelerin IKaybolan Alman tayyaresi LONDRA, 22 (A.A) — Dün ak şam Bremen posta vapurundan havalan dıktan biraz sonra kaybolan Alman niz layyaresi bugün saat 12,45 te sağ lam bir halde Southampton'a gelmiştir. Fransız Hava nazırı Parise döndü MOSKOVA, 22 (A.A.) — Fransız hava işleri nazırı M, Cot, dün sabah Moskovadan ayrılmıştır. Mi Cot dönüşte Kief'e Parite avdet etmek üzere ora havalanacak. M. Cot'un bu akşam Paris varması beklenmektedir. VARŞOVA, 22 (A.A.) — Sovyet Rusyadan gelmekte olan Frasnız filosu- na menşup Vibauld'un tayyaresi, saat 8, 35 te İwow'da karaya izmiştir. Ora- 'da kendisine lazım gelen benzini aldık- tan sonra saat B,45 te Parise mütevecci- hen havalanmıştır. Frania Haa işleri nazefi *M. Cot'u bümil olan Devoitine'in tayyaresi saat 7,80 de Kiyef'den hareket etmiş, saat 9/18 de durmaksızın İwow üstünden uç muş ve Prag'a doğru yollanmıştır. Bloch'un taayresi saat 9,30 da İwow da yere inmiştir. Ceneral Pinedo'un cenazesi NAPOLİ, 22. A. A. — Vulvanin pos- ta vapuru Jeneral de Pinedo'un maşini Nevyork'tan Napoliye getirmiştir. Cena- ze Romaya gölürülmüş ve $. Marie des Anges kilisesine konmuştur. Yapılan ruhani ayinden sonra cenaze Verano mezarlığına gömülmüştür. Bu münasebetle tertip edilen alaya askeri kuvvetler ve bir çok faşist heyetleri de iştirak etmiştir. Meclis içtimaları “Yaklaştı Müstacel kanunlar arasında af lâyihası da var 5 ÇANKARA, 22 (Telefonla) — Bü- yük Millet Meclisi 1 teşrinievvel pa- zar günü saat 14 te toplanacaktır. Meclis umumi kâtiplik bürosu hazır- ıklarını ikmal etmiştir. Meelisin bu içtimamda müstacel bazı işler intaç edilecektir. AF kanunu lâyihası bu meyanda edilmiştir. Başvekil Paşanın Sofyadan avdetini Bundan başka hükümet tarafın- dan meclise tevdi edileceği söylenen bazı mühim lâyihaların hazırl ta olduğu da anlaşılıyor. Meclis si Kâzım Paşa ayın 28 veya 29 unda burada bulunacaktır. Fabrika umum müdürü Kâzem EB. fab- rikadaki büyük faaliyet hakkında izahat verdi. Fabrika bu sene yetmiş © beş bin ton pancar işliyecektir. Civar zurrai hararet. le pancarları toplamaktadır. Fabrika im- ve Cümhuriyet bayra faaliyet içindedir. Fabrika bütün dünyadakilerin en mo- dernlerinden biridir. Gelecek — sene yüz elli bin ton pancar işlenecektir. i talepleri üzerine zi dar uzatılacaktır, Zirai mahsulü recede fiat bulmayan zuraa, fabrikanm faaliyetinden memnun ve © müstefittir. Fabrika teşrini evvelin yirmisine doğru şeker istihsaline başlayacaktır. Açılma merasiminin Cümhuriyetin onuncu yıl dö, seker iştihsal etmek üzere hazırlıklara baş Jamış olan Turhal şeker fabrikasının ku rulması teşrinievvel bidayetinde yapıla- zaktır. Celâl B. haraket etti “ ESKİŞEHİR, 22. (Milliyet) — İkti- sat Vekili Celâl B.cfendile arkadaşları bu gece İstanbula hareket ettiler. Şehir namına bir heyet Celâl Bef.yi ziyaretle şeker fabrikasının Eskişehirde kurulma- RESMİ TEBLİĞ Muhtelit bir komisyon kısa bir zamanda muallâk meseleleri halledecek SOFYA,22.A.A. Türk-Bulgar konuşmalarının hilamında a- şağıdaki tebliğ neşrolunmuştur : “ Başvekil İsmet Paşa ve Türkiye Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Beyle Bulgar basvekili ve hariciye nazırı M. Muşanof konuşmaları es- nasında iki memleketi alâkadar eden bütün meseleleri gözden geçirmiş ler ve umumi vaziyeti tetkik eylemişlerdir. Bu fikir teatisi bir itimat, açık yüreklilik ve samimiyet havası için de devam etmiş, gerek Türkiye ile Bul-wie'an menfaatlerinin tesanü dunü, gerekse iki memleketi ve beynelmilel teşriki mesaiyi alâkadar e den meselelerdeki noktai nazar mutat akatlarını bir kerre daha meyda na koymuştur. Umumi sulh ve anlaşma siyasetini tatbikte devam etmeye katiyen azmetmiş olan ve iki memleket arasındaki münasebetlerin mümey- yiz vasfını teşkil eden mütekabil dostluk ve muhabbet hislerile dai- ma mütehâlli ve bunun ifadesini tecdit eylemek arzusunda bulunan iki hükümet, Ankarada 1929 da aktedilen bitaraflık, uzlaşma, adil sureti tesviye ve hakem muahedesini temdit eylemeyi kararlaştırmış- lardır. Bu münasebetle her iki hükümet, tarafeynden biri veya diğe- ri tarafından girilmiş veya girilecek taahhütlerin mezkür muahede ahkâmını hiç bir veçhile ihlâl edemiyeceğini veya bu ahkâmın şümu- lünü azaltmıyacağını kaydetmek hususunda mutabık kalmışlardır. Bu Fikir iledir ki Türk vekilleri 14 eylül 1933 te Ankarada imzalanan Türk — Yunan muahedesinin katiyen ne Bulgarislana ne de diğer her hangi bir memleket aleyhine müteveccih olmadığını ve bilhassa Bulgaristana karşı hiç bir hasmane temayülden mülhem bulunmadığı nı kendiliklerinden Bulgar hüküme tine beyan etmişlerdir Bundan başka her iki hükümet Türkiye ile Bulgaristan arasında muallâkta bulunan bir kaç mesele nin en kısa bir müddet zarfında tet- kik ve tasfiyesinin smahtelit bir komisyona tevdiine karar vermişler- dir. ” Başvekilimiz Bulgar gazetelerine yeni beyanatta bulundular SOFYA, 22. A. A. — Bulgar Ajansı bildiriyor : Türkiye Başevikili İsmet Paşa Hazretleri Bulgar gazelecilerinin bu süaline cevaben aşağıdaki beya natta bulunmuşlardır : “ Sofyayı ziyaretimden, Bulgar zimamdarlariyle yaptığım konuş- malardan ve bu konuşmaların vard ığı nelicelerden fevkalâde memnu. num. Bu neticelerin iki milleti birb irine bağlıyan mütekabil (o samimi dostluk münasebetlerinin daha ziyade sıklaşmasına hadim olacağına mutmain bulunuyorum. Bulgar hük ümetinin mütehalli olduğu hüsnüni. yeti bu vesile ile de müşahade ede bildim. İki milleti alâkadar eden ko nuşmalar mütekabil açık yüreklilik O havası içinde devam etmiştir ki bundan çok memnunum. Bulgarista nı ziyaretimizin iki memleketi birbi rine daha ziyade yaklaştıracağına eminim. Bu ise Balkan ve umumi yetle Avrupa sulhunun takviyesine yardım edecektir.” Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Bey de beyanatında Türk-Bulgar ko nuşmalarının sureti cereyan ve intacından ve bu konuşmalar esnasında her iki tarafın gösterdiği tam açık yüreklilik ve mütekabil samimi. yet fikrinden dolayi memnuniyetini ifade eylemiştir. Bütün Türk murahhasları bugün Kral ve Kraliçe tarafından ve: len öğle ziyafetinde gördükleri eyi kabulden dolayi memnuniyetlerini beyan etmişlerdir. Bulgar Başvekilinin yeni beyanatı SOFYA, 22. A. A. — Bulgar başvekili M. Muşanof bu sabah Bul- gar gazetecilerine şu beyanatla bul unmuştur. : “ Yapmış olduğumuz konuşm alardan dolayi bahtiyarım. Ve bu ko nuşmaların vardığı neticeler bir kere daha isbat etmiştir ki bizi Türki- yeye bağlıyan çok samimi dostluk sağlam bir esas üzerine kurulmuştur. Dostluğumuz ve anlaşmamız bu kerre yeniden teyit olunmuştur. Bunlar her iki memleketin nefine olarak devam edecek ve ne Balkan sulha- nun ne de Avrupa menfaatlerinin zararına olmıyacaktır. Buna muka- bil, daima eyileşmekte olan Balkan (devletleri arasındaki münasebet- iere sağlam bir esas olmağa yarayacaktır, ” Maliye vekili gittikçe iyileşiyor ANKARA, 22 (Telefonla) Maliye vekili Abdülhalik Beyin | sıhhati hakkında bugün telefonla OViyanadan alınan malâmattan, müşarünileyhin gözlerindeki | sar gıların kaldırıldığı o ve gözlerinin tamamen ifakat bulduğu memnuniyetle öğrenilmiştir. Bulgaristandan bayrama iştirak SOFYA,22 (Milliyet) Cümhuriyet bayramının onuncu yl dönümü münasebetile, Filibe'de çıkan Türkçe “Rodop, geneli İstanbula kadar büyük bir seyahat (tertip etmiştir. Bu seyahate, bir çok Bulgaristanlı Türk ve Bulgar iştirak etmek üzere hazırlanmaktadırlar. Bursada 23 dükkân, 2 han yandı BURSA, 22 (Milliyet) — Gece bir buçukta Çira pazarının ke- resteciler kısmında çıkan yangında 23 dükkân, 2 han yandı. İtfai- yenin gayrelile yangının daha ziyade tevessüüns meydan verilmeden söndürüldü. Zararın doksan, ilâ yüz bin lira arasında olduğu tah- min ediliyor. Kısmi intihaplar “yapılacak ANKARA, 22 (Telefonla) — 6 teşrinievvel cuma günü münhal meb'uslaklar için kısmi intihap ya pılacaktır. Nevyorkta yeni borsa NEV-YORK, 22 (A.A) — Nev Amerikanın Sovyetleri tanıması meselesi VAŞINGTON, 22 (A.A) — M. Ro- osevelt Sovyetler birliği hükümetinin Amerika tarafından tanınması meselesi- in iikik etmiştir. Hariciye nazırı M. Hull, gazetecilere İ ima yoliyle ee beyanatta bu tanış- tarih halkın miz hiç bir karar almadığını söy lemiştir. Leh Başvekili Dançigte VARŞOVA, 22 ağ — Başvekil le ticaret ve sanazi murlar yanlarında birkaç Leh gazeteci- si de olduğu halde dün gece Dantçiğ'e sından dolayi halk namına teşekkür et- tiler. gitmişlerdir. Bu ziyaret resmi bir mahiyetedir. york esham ve tahvilât borsasmın mu- kayyet 1375 azasından 1163 ü yeni Jer- sey hükümeti dahilinde New-Ork şehrin de açılması düşünülen yeni esham ve tabvilât borsasına dahil olmuşlardır. Bu 'yeni borsanın birinci teşrinin i- kisinde açılacağı, en ziyade rağbet ka- zanmış on kadar esham ve tahvilât üze rinde derhal muameleye başlanacağı ve imkân elde eder etmez daha başka es- ham ve tahvilât alım satım işlerinde de bulunacağı söylenmektedir. New-Ork'ta yapılacak bu yeni borsa- it işleri de New-York esham ve tah nın idare heyeti görecektir. Bir- kilise yandı VALLEYFİELD, 22 (A.A.) — tolik kilisesi yanmıştır. Hasar 80 bin do lar tahmin edilmektedir.