23 Eylül 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

23 Eylül 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

(Başı 1 inci va izle Bulgar hükü- ee bu meselenin de halledileceği- ni söyledi. Bulgar gazetecileri Başvekilimizi bir türlü bırakmak istemiyorlardı. O da ken disine has bir incelikle bu muhasaradan kurtuldu. Bu çay ziyafetinde sefaretba memiz binasmda Bulgar ve diğer ecnebi gazetecilerin hummalı bir faaliyeti göze SS cize doğra M. Müşanor geldi. Ga zeteciler onun da etrafını sardılar. Bul- gar Başvekil dedi : — Fırına verdik, pişiyor. Bekleyin, simdi çıkar. Ziyafet son derece nöşeli geçti ve sekiz buçuğa kadar devam etti, Sobranya reisi de bir ziyafet verdi SOFYA, 22. A. A, — Hususi muhabi- vim bildiriyor Sobrun M. Malinof, bu akşam kil Paşa Hazret bal amm rahhaslarımız Bulgar başvekili, Bulgar heyeti vekile erkânı ve daha birçok Ze» vat hazır bulunmuşlardır. Başvekilimizin Bulgar gazeteci- lerine beyanatı SOFYA, 22 (A.A) Başvekil l- met Paşa Hazretleri mümessillerine pere beyanatta bü- mütehassis olduğunu ümit ederim. Mat- buatın, iki memleket arasında mevcut iyi komşuluk müansebetlerinin ve dost- luk bağlarının daha ziyade takviyesi i- çin oyniyaeak mühim rolü vardır. Bulgar matbuat mümessillerini me- serretle selimlar ve kendilerinden Türk - Bulgar münasebatına çalışmala. rını temenni © “Arkadaşlarım ve ben Sofyada maz- har olduğumuz samimi kabulden ve ha- raretli mihmannüvazlıktan dolayı bil- yassa mütehassisiz. Bulgar zimamdarla riyle iki memleketi alâkadar eden mese lelerin tetkkikine başlamış bulunuyoruz. Bu hususta henüz size hiç bir şey söyli- yemem. Zira mükâlemeler henüz bitme- ü neticelere varaca- ğumza samimi olarak inanıyorum. İsmet Paşa, kral ile olan mülükat hakkındaki intibalarına dair tevcih edi- len sünle cevaben demiştir « İntibalarım fevkalâde İsmet Paşa, Türk - Bulgar muahedesi akti hakkında sorulan sünle ticaret cevap olarak bu meselenin Türk - Bulgar meseleli dölmiş olduğunu söylemişti Başvekilimiz sefirleri kabul etti SOFYA, 22 (A.A.) — (Sureti mah- susada giden arkadaşımızdan, vekil İsmet Paşa tö Bey olduğu halde, Macar sefirini bul etti, Mülâkattan sonra tefir cenap- lariyle görüştüm. Ve Macar Başvekil. nin ne zaman Ankaraya geleceğini sor. dum. Dedi — Başvekil M, Gosmboes 25 Eylül. de Sofyadan geçecek ve doğru Ankara ya gidserletir. Avdette de Sofyada bir gün kalacaktır. Macar sefirinden sonra Yunanista- nın Sofya sefiri Başvekilimizi ziyaret et t ve yirmi beş dakika kadar görüştü. Yunan Sefiri ile de görüştüm. Kısâca ve gülerek dedi ki: — İsmet Pasa Hazretlerile mülüka- tumdan çok memnunum. Muhalif Slovo mazetesi diyor ki : “ Türk - Yunan misakını araştıracağı- mıza menfaatlerimizin Türkiyenin men- faatleriyle hangi noktalarda tetabuk © deceğini aramaklığımız ve bu esas üze rine bu memleketle bir anlaşma nı derpiş etmekliğimiz daha © muvafık tat, Ayni gazete diğer bir nüshasında di- or İd: 7 Milletimizin Türklere karşı mütehassis olduğu eyi hisler, bize karşı sık sık izhar etmiş olan büyük islahatçı Gazi Mustafa Kemal'in teveccüh ve mu- babbetinde makes bulmaktadır. ” Bununla beraber bazı gazeteler, Yunan malbuat: tarafından Türk-Yunan misa- knıma dair yapılan muhtelif tefsirat hak kındaki bayretlerini gizlememektedir. Zora gazetesi bu hususta şu satırları yazıy: “ Türk - Yunan misalnın Bulgarista- na karşı tevcih edilmiş olduğunu iddia eden Elefteron Vima gazetesinin yaptığı entrikalara kapılmamalıyız. Türkiyeden istiyecek hiç bir şeyimiz yoktur ve Baş- vekil M. Muşanof'un mühterem devlet a- damı İsmet Paşayi Bulgaristanın Türk toprağı üzerinde hiç bir emeli olmadığını bir deta daha temin edeceğine kaniiz. Bu noktanın malüm olması ve Ankaranın bu Gihetten müsterih olması lâzımdır, ” SOFYA,, 22. A. A. — Türk ve Bul gar nazırları srasındaki mükâlemeler de | vam etmektedir. Başvekilin refikaları Hf. rahatsız- lık geçirdi SOFYA, 22. A. zi — Hususi muhabi- rimizden £ Dün akşam M. MuşanofP'un çay Ziya- fetinden çıkarken Başvekil İsmet Paşa Hazretlerinin — refikaları Hanunelendi biraz rahatsızlanmışlardır. Müşarüniley hanın bu beren operaya gelemediğini haber alan Kral Boris Hazretleri derhal hususi doktorları Profesör Stanişef'i göndermişlerdir. Profesör geç vakte ka- dar Hanımefeni tedavileriyle meşgul olmuştur. Hasta iyileşmiştir. Doktorlar yarın seyyahaline mani olmadığını söyle mişlerdir. Heyetimiz yarın saat onda Tornova ve Varna tarikiyle İstanbula - hareket ede- ceklerdir. Ticari müzakerat SOFYA, 22 (Sureti mahsusada gi- den arkadaşımızdan) — Öğrendiğime göre, Bulgaristanla aramızda devam e den ticari müzakerat iyi safhaya girmiş ve diğer de « | gibidir. Yalnız teferrunta ait bazı mese- Jeleç kalmıştır, onlar da yakında görüşü Blk ekalliyetleri lk 22 (Sureti mahsusada den arkadaşımızdan) — Balkan Birl de Bulgar heyeti murahhasası Reisi M. Sakizov'la görüştüm. Bana beyanatında dedi ki: — Selânikte toplanacak Balkan kon feransına iştirak edeceğiz. Orada ekalli yetler meselesi de görüşülecektir. Karadeniz misakı e SOFYA, 22 (Sureti mahsusada gi- den arkadaşımızdan) —Bir Bulgar gazete cisi Tevfik Rüştü Beyle görüşürken, Karadeniz misakı hakkında malümat 5 de sizden soruyorum. Lütfen izah eder misiniz? Recep B. Bulgar gençlik teşkilâtını ziyaret etti SOFYA, 22 (Sureti mahsusada gi- den arkadaşımızdan) — Halk Fırkası Tik. teşl tevkalade büsnü kabul gösterdi Recep Bey Bulgar gençliğine bita- ben vaki olan beyanatında Türkiyedeki gençlik teşkilâtı hakkında malümat ver- di. Halk Fırleasinın bu teşkilâta verdiği ti ve yakın bir istikbalde ala- cağı yeni şekli izah etti, Bulgar gazeteleri dostluğun kıymetinden bahsediyorlar SOFYA, 22 (A.A.) — Bulgar A- jansı bildiriyor: Bulgar matbüatı, Türk nazırlarınm Sofyaya yaptıkları ziyaret hakkında ge- iş tefsiratta bulunmakta ve bu Ziyare- ili komşu mütekabil muhabbet ve dostluğu kayıt. ve işaret etmektedir. Zname, la Bulgarie ve Slovo gazete- leri neşrettikleri uzun hususi makaleler de Gazi Mustafa Kemalin büyük eseri- ni teşrih ederek müşarünileyh ile İsmet Paşanın ve Teyfik Rüştü yüksek mezi“ ve yein Türkiyenin yaptığı te müttehiden tazimle kaydet tedir, Bu gazeteler, Türkiyenin büyük tsla balçısınn Bulgar milletine karşı besle- diği iyi hislerin ehemmiyetine bilhassa işaret etmektedirler. La Bulgarie gazetesi, iki Türk veki- Vinin ziyareti sadece bir nezaket eseri olmadığımı ve bu ziyaretin siyasi büyük bir ehemmiyet arzettiğini kaydederek diyor ki: « Her şeyden evel dünyaya Türk - Bulgar dostluğunu göstermeğe matuf olan bu ziyaret Balkanlarda bir Ke zene âmili olarak tecelli etmektedir. Bu rm icap ettireceği ve tesbit imlklinmı verecektir”, Gazete makalesini şu suretle bitir mektedir: «Yeni Türkiyenin ierantınr her mem leketten evvel hayranlıkla takdir eden Bulgaristan bu memleketin milli ve bey nelmilel plânmdaki muvaffakiyetlerden samimi bir surette sevinmektedir. Visa firlerimiz bunu lâyik olduğu ihtiramı bulmakta olan Türk - Bulgar dost” nun bu saatlerinde burada takdir edebi- Türler” Hükümet Demokrat fırkasının naşi- ri efkârı olan Zname gazetesi, iki mille- & bağlıyan hararetli muhabbet ve dost- luk bağlarını kaydederek diyor ki: Bunların yalnız dostluğu en eyi istik- faatlerindeki iştirak esasına müstenit si- kı dostluklarına hizmet edecek mahiyet- tedir, Demokrat antantının naşiri efkârı olan Çankof'da sabık hariciye nazırı M. Kal- koff diyor ki İ rini gönderen ille memleket olması bizim. | için ehemmiyette ari değildir. M. Kalkoff Türkiyenin, Bulgaristan 1926 de bir sulh ve dostluk misa- kı aktettiği iki memleket olduğunu hatır latmakta ve Sofyada bulunan Türk zi- mamdarlarının iki komsu memleketi baş- lıyan menfaatlerin iştirakini ve bu mem- leketlerin birbirlerini — fanrmak ve mü tekabilen hürmet etmek hususundaki gay retlerini hemahenk kılmak ve tatbikat i | le de telif etmek lüzumunu takdir etme. lerini temenni eylemektedir.” Hükümet liberal fırkası naşiri efkâri o lan Nezavissimaste gazetesi de şü satır lar yazıyor İ 0“ Bütün matbuatımız, Bulgar milleti” nin türk milletine karşı duyduğu hisle- rin ani olarak gezahürünü kaydetm dir. Buna binaendir ki, bu mütekabil zi- MİLLİYET CUMARTESİ 23 EYLO Heyetimiz bu sabah yola çıkıyor liğimiz. iri çi hakiki bir gay rete makes olmalı Sofyaya ge SOFYA, 20 (Sureti mahsusada giden arkadaşımızdan maktupla) — Filbe — Sofya yolundayız. Katar sü- ratle ilerliyor. Yemekli vagonda 3a- yılı bir kaç yolcu var.. Bulgar — Yu- nan hududunu geçeli altı saat oldu- ğu halde sağımızdan, solumuzdan ku- lağımıza türkçe sesler geliyor. Yanıbaşımda dört kişilik bir grup; yemekli vagonun her hangi bir kö- teninde oturan bir adamın hiç zor- luk çekmeden işitebileceği yüksek sesle konuşuyorlar. Hailerinden tüc- car oldukları belli. Fakat hepsi Türk değil. Üçü Bulga: ki nuşuluyor. Bir müddet hususi işl ni görüştüler. Fakat mevzu gittik- çe genişledi. Konuşmasından Bulgar oldağı anlaşılan zat Türk arkadaşı" — Yarın büyük misafi; liyor. Her taraf donandı. İsmet Pa- sayı karşılamak için halk erkenden istasyona koşacak... Türk — Bulgar dostluğu çok sağlamdır. Dedikten sonra şikâyet yolla; — Amma, siz Yunanlılarla anlaş- tmaz.. Cümlesini ilâve etmekten kendini alamadı. Münakaşa kızışmıştı Tütün meselesi ortaya atıldı. Türk tacir . dünyanm on iyi tütününü ye- tiştiren Türk — Bulgar ve Yunanlı- ların bu nokt hare- ket etmeleri icap ettiğini, ancak bu sayede her üç memleketin de tütün- lerini daha iyi fiyatla satmağa mu- vaffak olacağını ileri sürdü. Nihayet söz döne dolaşa hususi kazançlarına döküldü. Bulgar tacirler yana yaki- la şikâyet ettiler... Halbuki vatanda- şımız hiç te halinden şikâyetçi değil- di. Güler yüzle sadece: — Eskisi gibi kolay ve çok kaza- nıyorum, diyemem, fakat kazanmı- yor da değilim. İspat sık sik memleketinize gelip gidiyor, iş görü- yorum.. dedi... s ... Türk — Yunan misakı etrafında Sofya gazetelerinin neşriyatı devam ediyor. Muhalif matbuatn hülüme- te hücum etmesine mükabil, muva- fık gazeteler bir parça ihtiyatkâr ol- makla beraber, Türk — Bulgar dost- huğundan hararetle bahsetmektedir- ler, Hükümet partisine mensup gaze- teler bu misakm sulhu kuvvetlendir- mek için atılmış mühim bir adım olduğunu, hiç bir devlet aleyhine müteveccih olmadığını, Tevfik Rüştü Beyle Mösyö Maksimosun beyanatına dırlar, İki gündenberi Bulg: ni, Yugoslavya ve Bi larr arasmda Belgratta vuku bulan mülâkat ehemmiyetle meşgul etmek- tedir. Başta La Bulgarje olduğu hal de bütün hükümet gazeteleri mül büyük ehemmiyet atfetmekte- dirler. La Bulgarie baş makalesin- de iki memleket arasmdaki münase- batın takviyesi lüzumuna işaret et- mekle beraber, arada halledilmesi lâ- zım gelen müşküilerin de çok oldu- ğunu ilâve eylemektedir. ... Mektubumu postaya vermek üze- re olduğum bu dakikada Türk ve Bul- bayraklarile süslenen Sofya caddelerinde halk İsmet Paşa hazret- lerini ve refakatlerindeki zevatı kars şılamak için istasyona akın etmekte idiler. Nözem NAFİZ e Şehirden şehire işleyen otobüsler Nafia vekâleti otobüsler hakkın- ds yeni bir kanun lâyihası hazırlar maktadır. Bu lâyihada Türkiyede şe- hirler arasında uzun sefer yapan kamyon ve otobüslerin şartları tayi edilecektir Şimdiki halde her önüne uzun mesafelerde otobüs işlet tedir. Bir otobüsün uzun yollara çı- karılıp çıkarılmıyacağı ve ne yolcu alacağı tayin edilmiş değildir. Anadoluda şehirler arasmda işliyen otobüslerin eksorisi yük kamyonla” rından bozmadır. Kanun lâyihasında şehirler ara- sında uzun seferlere çıkacak otobüs- erin yolcular istirahatini temin ede- bilecek şekilde olması gözetilecektir. Bundan başka bu gibi otobüslerde yedek alet bulunması mecburi adde- dilecekti Geçenlerde buradan Edirneye gi- den bir otobüs yarı yolda bozulmuş, yolcular saatlerce kırda beklemişler- dir. Kanun lâyihasında halkm sey- rüsefer emniyeti de nazarı itibara a» Jmacaktır. Bulgar Baştekilinin iki sene ev vel Ankarayı ziyaretinde alınmış resimlerinden.. 1933 Yüzdenfazla hatip Söz söyleyecek (Başı 1 inci sahifede) rar haber verilmesi kararlaştırılmış- tir. Bundan sonra, kutlulama günle- ii İstanbulun muhtelif tarafların- sinemalarda, tiyatrolarda, ve muh- ii mahallerde meydanlarda veri- lecek konferanslar yerleri tesbit e- dilmiş ve buralarda konferans vere- cek zevat listesi yapılmıştır. Ki bu listenin kat'i ferans verecek o zevatın kat'i şeki'de hazırlıyacaktır. Komite on beş gün sonra tekrar umumi bir toplantı yapacak ve kon- Idirecektir. mevzu da- hilinde cümhuriyet rejiminin propa- gandasını yapacaklardır. o Ancak ü hitap ede- cekleri konferanaçılara daha bildi- rileceği için konferanıçılar ona gö” re hazırlanacaktır. Merkez komisyonuna bağlı olan köylü komitesi de avukat İsmail Şev- ket Beyin reisliği altında müteaddit topl, iş ve ocümhuriyetin gününde köylerdeki teza- bürat ile köylüden Istanbuldaki teze hürata iştirak edeceklere ait bazı kararlar vermiştir. Bu kararlara göre, her köyde mu- alimler tarafmdan konferanslar ve- rilecektir. Köylerde de herkes evi- ni bayraklarIn donatacaktır. Köylerden İstanbula da her ka- riyeden bir kadm, bir erkek ve bir de köy mektebinin son sınıfından bir talebe getirilecektir. safirler İstanbulda tanınmış a- ilelerin evlerine misafir üç günlük tezahürat iştrmk edecekler. İlk gün geçit resmine iştirak edecek olan köylüler diğer günlerde İstanbulun. görülmeğe değer taraflarını gezecekler ve kendileri sinemalara, tiyatrolara gö- ürüleceklerdir. ti Komite gelecek kadn, erkek ve tale- benin isimlerini köylerden istiyecektir. Gelecek cevaba göre çalışmağa de- vam edecektir. Atletizm Müsabakaları e, Sakal ilime yazi üçüncü, Bu koşuda müessif bir hâdise olmuş, iğer bir atlete yumruk vuran Remzi diskalifiye edilmiştir Üç adım: Selim - 13/39 - birinci, ,derece yeni Türkiye rekorudur. Tev bik 2 ikinci, Kaya Günel » Semih - yarışta müsabaka harici koşan Alman Levi birinci gelmişse de ecnebi tabüiyetinde olduğundan dolayı derece manialı; Sami 61/10 birinci, Tevs ci Karakaş 53/2. birinci, Sudi ikinci, Müfahham üçüncü. 100 bayrak : Galatasaray takı m 20 Me Fenerbahçe, ikinci. 400 bayrak : Galatasaray takımı S 5 /10 birinci, Fenerbahçe takımı i- Yi, — De derece yeni Türkiye rosa ur. Sırıkla irtifa; Haydar 3/31 birinci. Bu derece yeni Türkiye rekorudur. İ- kinci Fethi, fik Cirit. gelen ve addedilmişlerdir. c teni bir turnuva . F. Eyüp nahiyesi Defterdaı — p iyesi r Semt gayrifedere klüpler genç liği arasında yakından temas ve an- laşmağı temin için çok güzel ve fay- dalı bir teşebbüste bulunmuştur. Def- terdar Semt Ocağı Federe haricin- de kalan klüpler için bir şilt tertip etmiş ve bu maçın gali büyük bir de çini vazo koymuştur. Maçlar Edirnekapı haricinde Gay ri federe klüplerin en iyi çalışanla- rından İleri — Bozkurt spor klübü dan uzun müddeltenberi hazır Me olan sahada yapılacak- Şit maçları iştirak edecek klüp- lerin vaziyet adedine göre gelecek ay içinde başlıyacaktır. Şilde iştirak edecek klüplerin kaydı her cumarte- si, pazartesi ve çarşamba günleri Ay» vansaray değirmeni karşısındaki O- cak binasında yapılacaktır. Bu bir tek teşebbüsün yolunda iyi bir mu- e temin edeceği muhakkak- Sarı - Kırmızı dün de Galatasaraydan ayrılarak gem mel klüp namı altında çalışmağa başlamış de Fenerbahçe ile Fener stadında cem'i eniremanlarını yapmışlardır. Ankaraya gidecek Sporcular ISTANBUL, 22. A. A. — İdman ce- miyetleri ittifakı umumi — merkezi bu- Erzurum mebusu Aziz Beyin riyate İçtiman umumi merkez müntehip a- valeriyle federasyon rüesası iştirak et- miştir, rasyonun, şimdiye ie tesbit edilen tecrübelerden de istifade ederek, ken- di spor şubesine ait bir nizamname ve biç müsabaka talimatnamesi hazırlama- #1 ve bunu kongrenin tasvibine arzetme si takarrür etmiştir. İçtimaa yarın devam edilecektir. İtalyan ni mu dün şehrimize geldiler Bugün abideye çelenk koyacaklar Dün şehrimize gelen İtalyan üniversite talebesi İtalyan bandıralı Pori Potkari va» purile dün akşam saat 19 da şehri- mize 350 İtalyan üniversite talebesi gelmiş ve Milli Türk Talebe Birliği azası tarafından karşılanmıştır. Bu esnada mütekabil ve samimi tezahürat yapılmıştır. Talebe arasın- - bazı İtalyan profesörleri de var- ye e talaba, nalı İNE. sim Cümburiyet âbidesine çelenk ko- yacaklar ve vali Beyi ziyaret edecek- lerdir. Bugün İtalyan maslahalgüzarı ta- ından şereflerine bir çay ziyafeti kabul yapılı caktır. Bu gece şereflerine Şehir ti- yatrosunda bir müsamere verilecek- tir, Misafir talebe, yarın vapurda Türl talebe şerefine bir çay verecekler ye yarın gece ayni vapurla şehrimiz. den ayrıl Misafirlerimiz, İstanbula gelire ken İzmire d a valiyi, İz- alkevi: hallerini, Erkek Muallim mektebini ziyaret işl et. lerdir. İzmir Halkevinde kendilerine ü- züm ve incir ikram edilmiştir. Pori Poskari vapuru yeni küçük ve lüks güzel bir vapurdur. Darüşşafakanın 60 ıncı yılı (Başı 1 inci sahifede) kann tarihçesi hakkında tahlili bir konferans verdi. Kâmi Bey, o Darüyşafakanın 60 se- nelik hayatını iti hayet tekrar terakki ve itilâ omak ü- zere üçe ayırdı. Darüşşafaka, 68 s€- ne evvel kurulan cemiyeti tedrisiye- nin bir eseridir. O zaman, yani Ab- dülâziz saltanatının sonlarında şimdi Üniversite binası olan Babıseraskeri- de Yusuf Ziya Bey isminde bir me- mur, evinden kaleme. gelip giderken çarşı içinde esnaf ve çıraklarının, çarşı açılıncaya kadar orada beyhu- de bekleyip vakit geçirdiklerine dik- kat etmiş, ve bunlara okuma yazma öğretmek için komşuları Tevfil Muhtar Beylere işi açmış, bunlar da bu fikre iştirak etmişler ve cemiy: tedrisiyenin esasını kurmuşlardır. âhara Sıhhiye nazırı olan Yusuf Zi- ya Bey ile Vidinli meşhur riyaziye- ci Tevfik Paşa ve Gazi Ahmet Muh- tar Paşa, evvelâ çırak mektebinin daha sonra Darüşşafakanın temelini kurmuşlardır. Cemiyetin müessisleri arasında Manyas Zade Refik, Recai Zade Mahmut Ekrem, Namık Kemal, Ali Vafi, Sadullah ve Galip (Paşalar ve daha bazı yüksek şahsiyetler var- dır. Ali Kâmi Bey, Darüşşafakanm ilk 20 senelik hayatında yüksek tah- sil mektepleri seviyesinde bulundu- ğunu, Salih Zeki, Ferit, İsmail Safa, gibi büyüklerimizin bu devir mahsu- lü bulunduğunu, Darüşşafakalıların memlekete, her sahada hizmet ettik- lerini kaydettikten sonra, bilhassa şu Boktayi ehemmiyetle işaret etti; “İstiklâl harbi esnasında, Anado- hu telgrafçılarınn milli gayeye hiz- e ve Anadolu den aldıkları emirleri harfiyyen tat- bik ederek merkezle rabıtalarını kes- mek hususundaki medeni çesaretlerinden Büyük Millet Meclisi kürsüsünde tak- dirlerle bahsolunurken, bunların hep- sinin Darüşşafakalı olduğunu da unutmamalıdır. o Darüşşafakalı len öyle bir terbi; le iyi bir, doğruya ve vatan sevgisine sevicetmiştir. ürk tarihinin minyatür bir nü i itilâ, tevakkuf ve inhitat devirlerini yaşayan Darüşşafaka, on senedenberi yani cümhuriyetle bera" ber yeni bir hayata doğmuş, tipki yeni Türkiye gibi canlı ve kuvvetli hamlelerle önünde açılan nurlu yol- larda ileri gitmeğe başlamıştır. , Kâmi Bey, meşrutiyetten sonra hele harp senelerinde Darüşşafaka- nın içinde bulunduğu ıztırabı, idare heyeti raporlarile müdellel bir süret- te izah ederek cümbhuriyet zamanın- da, cemiyeti tedrisiyenin ve D. safakanın himayesini üzerine alan İs- binasındaki tamiratın ikmalini ve ge- rek idari, ilmi sahada terakki ve in- kişafını kaydetmiştir. Kâmi Bey, Darüşşafaka mezun- larının Avrupa ve yüksek mektepler duhul imtihanlarında ve hayatta gös- terdikleri muvaffakıyetlerin, kendi- sini yetiştirenlerin teveccühlerini kuv- vetlendirmekte olduklarmı, intizam ve disiplin mer! yetişen bu gençle- hizmet etmeğe namzet dikeni ikğemi her vilâyette bir, hattâ bir kaç Darüşşafakalınm vücuduna ihtiyaç olduğunu tebarüz ettirmiştir. Müteakiben, Ali Kâmi Bey, Da- rüşşafakanın yetiştirdiği kıymetli ze- kâların ve bu meyanda evveli; 32 sene müddetle fasılasız olarak top- lantılarda okunan kardeşi İsmail Sa- fa Beyin şürini okudu ve alkışlandı. Vapurculuk Şirketi İlk heyeti umumiye sekiz teşrinievvelde toplanıyor Vapurculuk anonim irki nike nihayet fan liyete geçmek için | hazırlıklara başla. mıştır. Yeni şirketin tesisi için umumiye 8 ei pazar günü va- purcular birliği binasında toplanacaktır, Bu ilk kuruluş toplantısında şirketin ser mayesi tespit edilecektir. Bu sermaye tespiti işi taktiri kıymet hakeminin nihai kararma nazaran kes- bi kat'iyyet eden gemi kıymetlerin gö- re besap edilecektir. Ayni toplantıda i- dare heyeti intihabı da yapılacaktır. Heyeti umumiyenin içtimar dar geçecek müddet zarfında benii mütasarrıf oldukları gemileri şirkete de vir ve ferağ edecekler ve buna mukabil hissedar varakaları alacaklardır. Mevcut vaziyete göre vapurculuk şir- ketinin 15 teşeinlevelde iamliye geçebile ceği ümit edilmektedir. * Istanbul Evkaf müdüriyeti mer« kez tahakkuk ve tahsil memuru Hü- samettin Bey Üsküdar mıntakası Bey. lerbeyi maliye tahsil memurluğuna tayin kılınmıştır. * Deniz ve Hava müsteşarı Sadul- iah Bey dün Ankaradan * şehrimize gelmiştir. * İstanbul deniz ticaret müdürü ve klavuzluk iş müdür vekili Müfit Necdet Bey, dün İzmirden avdet et- miştir. Müfit Bey, İzmirde klavuz- luk işlerini tanzim ve teşkilâtı ıslah ve tensik ile meşgul olmuştur. Yeni Japon Sefiri geldi (Başı 1 inci sahifede) “Mukaddes bazine,, nişanının ikinci rütbesini ve Romen ve Norveç nişan- hamil bulunan Vikont Muşa- koji müteaddit beynelmilel konfe- rapslarda ve son defa silâhları azalt. ma konferansında Japonyayı temsil etmiştir. Yeni sefir, yakında Ankaraya gi- i edecek: " Vikont Muşakoği, Türkiyede temsil etmekten memnun memleketini Beyin ve | dan Fethi Sezai Beylerin şiirlerini 0- kudu ve alkışlandı. Ali Kâmi Bey, bu üç <iiri okur- ken her birinin edebiyatımızın geçir mekte olduğu üç tekâmül dev. birer misal telâkki nin debiye cedideye ve ahmet kisine birer misal olabileceğini söyle. Ali Kâmi Beyin nutkundan son- Ta, kazaski, şamilnik rakısları oynan. mış, müzika güzel hi çalmış, bilâhara Faruk Nafiz Beyin Sika harbi mücadelesin. piyesi çok muvaffakiyetli bir te temsil edilmiştir. Bilhassa artistlerin, rollerdeki mu vaffakiyeti | seyirciler üzerinde çok iyi yi bırakmış ve müteaddit yerlerinde coşkun bir surette alkış- Janmışlardır. Merasime geç vakit ve davetliles har ettikleri memnuniyet ve samimi bir hava içinde nihayet rilmiştir. rin ve