8 Ekim 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

8 Ekim 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

MİLLİYET PAZAR 8 TE NEVVEL 1933 Sofya mektubu Bulgar - Yugoslav anlaş- ması niçin yapılamaz? İki milletin anlaşmasındaki mânâ da, hedef te ” SOFYA, (Milliyet) — Bulga- ristandaki siyasi ( haletiruhiyeyi geçen mektubumda anlatmıya ça- lışmıştım. Bulgarlarda, kabına 81ğ- mıyan bir milletin hali var. Biraz genişlemeden, daha doğrusu arzu ettiği hududu bulmadan rahat €- deceği yok.. Fakat bu idealinin tahakkuku için mevcut şerait, 1908 tarihinde olduğu kadar müsait de- gildir. Bulgaristanm karşısında, bugün Avrupada hiç itibarı olmr- yan Osmanlı İmparatorluğu yok- tur. Yugoslavya gi Romanya gibi, Yunanistan gibi o Avrupada hiç olmazsa kendisi kadar sevilen ve tutulan hasımları var... Geçen hafta, Bulgaristan hem istiklâlinin yıldönümünü, hem de kralını cülâsunu ayni günde tesit etti, Bu iki bayramı tesit münase- betile matbuatta hararetli yazılar yazıldı. Bulgaristanm kralına ve istiklâline derin alâkalarla (omer- but olduğu tekrar edildi. Gerek tesit merasimi mü yapı. lan tezahürler, gerek sarki çıkan yazılar Bulgarlarm istiklâl ve krala merbutiyetlerini ifade su- retile Yugoslavyaya iltihak taraf- tarlarına bir nevi cevap teşkil etti. Filbakika (burada (o Yugoslav- ya ile birleşmek (taraftarı olanlar Oaz değildir. | Hele gençler o arasmda O bufikreta- raftar olanlar, gün geçtikçe çoğa- İıyor, Fakat bu temayülât, hayâl ve ideal halinde kalmıya mahküm- dur. Denilecek ki, komşu Yugoslav. ya ile anlaşmak ve birleşmek ni- çin bir hayâl olsun?.. Bu fikrin ta- Bakkukuna çalışanların anladığı birleşme, meselâ bir Türk - Bulgar anlaşma ve birleşmesi şeklinde de- Zildir. Yugoslavlarm Bulgarlarla birleşmesinden anladıkları mana, bu komşularını kendi teşekkülleri içinde kaynatmaktır. Bu, Bulgar- ların istiklâli pahasma bir şeydir. Doğrusu, Bulgarlar böyle bir fikri bazmetmemekte, buna yanaşma- makta haklıdırlar, Tarihlerini bir bambaşkadır tarafa (o bırakmak, istiklâllerini kendi ellerile başkalarına vermek Bulgar gibi uyanık, asabi, çalışkan bir milletin kolaylıkla © yapacağı bir şey değildir. Yugoslavyada Bulgarlarla bir- leşmiye taraftar olanlarm hakiki maksadı, Yugoslavya Devletinin umumi manzumesi içinde yuğur- maktır. Yugoslavyada Çek, Slo- ven, Hırvat gibi bir de Bulgar mil. leti olacak.. Buna Bulgarların ta- bazanil etmesine ihtimal verilir mi? Göçenlerde © Çekoslovakya le Bulgaristan arasında bir ticaret muahedesi yapıldı. Bu muahedeyi tefsir ederken, Bulgar gazetel, bu hareketi Küçük İtilâfa tekarrüp manasında aldılar. Küçük İtilâfla uyuşmayı politikada bir muvaffa- lar. Fakat şunu da ilâ- : Küçük Antantın en nü- fuzlu devletlerinden olan Yugos- lavya ile halimiz ne olacak?.. Resmi mahafilde Yugoslavya - Bulgar anlaşmasından bahsedildi- ği zaman bazı gazeteler diyor ki: — ";. Fakat biz böyle ümitler- le avunurken, Yugoslavya memle- ketindeki Bulgar akalliyetleri- ne karşı, tıpkı bir fatihin esir bir memlekete yaptığı muamelede de- vam ettikçe üyuşmak ümidi ya tur... Filhakika Bulgar gazetelerinin, bulgarca kitapların Makednyaya sokulması o memnudur. Mekteple. rin vaziyeti ise malümdur. Mak-. donyadaki Bulgarlardan bahsedil- diği zaman cevap şu oluyor: — “Bulgar mı? Bizim memle- kette öyle bir unsur yok. . Bu cevap, pek yerinde “olarak; İşte bütün bu tezahürat, o Bul- gar - Yugoslavya © anlaşmasınm — hiç olmazsa —- uzak âtiye ait, zihniyetlerin değişmesile mukay- yet, bir ihtimal halinde görülebilir, ws Kefalet sandığı tesisine dair lâyiha Meclise verildi “Sandığın sermayesi her türlü rüsum ve tekâliften 5 amm 7 (Telefonla) — iflâs kam sine dair olan tayiha m meclise gelmiştir. Bu hiyihaya nazaran bu kanunun altın <1 maddesi mucibince devletin, mesuli- yeline iştirak edecek vazifedarlar hak - kında tatbik edilmek ve 1927 tarihli ke falet kanununu ve zeyilleri hükümleri mahfuz kalmak ve münhasıran bu temi- nata ait olmak üzere (müteselsil ke- falet usulü dairesinde hükmü şahsiyeti İarı ilk #ydan itibaren vergiler çıktıktan sonra maşları emsali hâsılının veya üc- retleri tamamının mısfı beş ayda ve beş müsavi taksitte kesilmek ve A fıkrasın da bahsedilen taksitlerin tediyesi bita- undan itibaren maaşları emsali hâsılmın veya ücretlerinin vergilerden sonra yüz. de üçü nisbetinde altı ayda bir toptan ve Avusturyada ikilik!i İltihak taraftarları ile aleyh tarları çarpışıyorlar VIYANA, 7 (A.A) — Aşağı Avus turyada Krele şehrinde milliyetçi sosya listler “Vatanını sevenler cephesi” nin merkezi önünde bir bomba patlatmışlar dir. Maddi zarar çoktur. İnsanca zayi- st olmamıştır. Salzburg eyaletinde Ge - zeark'a yakım bir yerde Bavyeralı irkçi- lardan üniformalı bir iki kişi Avusturya İk gönüllülerden mürekkep bir karakola dün akşam ateş açmışlardır. Bunların attıkları kurşunlar boşa gitmiştir. Avus- tsryallar bu taarruzu kuvvetli bir bö - lük ateşile karşılamışlardır. Yapılan tah- kilat” setieesinde Bavyeralı rkçıların Avusturya toprağına Hitlercilik fikrini yaymak için birçok propaganda yazıla- cı saçtıkları anlaşılmıştır. müstesnadır ütebasiil mebiliğden mürekkeptir, 2004 numaralı icra ve iflâş kanunu- mun altıncı meddesi mucibince devlet ta rafından tazmin edilecek mebaliğ derhal ba sandık sermayesinden hazinci mali- yeye tediye olunacktır. Kefalete tabi olmayan bir memuriye- te tahvil veya vefat edenler ile devlet alakalarını rı paralrın yarısı derhal kendilerine veya mirasçılarına geri verilebilecek tir. İhimel yar yarısı dahi raemuriyetin hita mından itibaren şahsen zuhur eden zim metlerine karşılık alakonulacak ve üç se ne içinde zimmeti çıkmayanlara bu pa- de inde edilecektir. Bu kanunun hükümleri dairesinde kefalet. tabi tutulan memurun maas ve ya ücretlerinden kefalet karşılığını vak- tinde kesip en çok bir ay içinde yandi. hesabına tediye etmeyen zaen maaşınm dörtte biri ve tkertürün de yarısı kesilecektir. Sandığın sermayesi her türlü rüsum Bu kanunun tatbiki için ayrıca bir ta- Tmatname yı ar, spanyadâki kabine buhranı 7 (A, A.) — Kabine | MADİRT, buhranının izalesi için müzakerelre bütün gece devam olunmuştur. M. Ma» rapon muhtelif fırkalar arasında ta- vassutta bulunmaktadır. Mumaileyh Reisicümhur M. Zamora ile yaptığı mülâkattan sonra bir ittihat kabinesi- ne doğru gidildiği belli olmuştur. Ba kabine M. Sanchez Roman'ın riyase- W altında olacaktır. Maryse Hilz kaza geçirdi LEBOURGET, 7 (A. A.) — Kadın tayyareci Maryse Hilz büyük Tokyo seyahatinin ilk merhalesi olan Paris - Atina uçuşuna bu gece teşebbüs eder- ken tayyare devrilmiş ve yere düşerek sakatlanmıştır. Tayyareciye bir şey olmamıştır. Maryse Hilz ilk imkünda teşebbüsünü tekrar edeceğini söyle miştir HARICI H M. Venizelos Atinada “İstanbuldan çok i iyi inti- balarla geliyorum,, diyor ATİNA, 7 — İstanbuldan dönen M. Venizelos dün buraya muvasalat etti, Ahrar Fırkası erkânı, muhalefet fır- kalarmın rsisleri ve © ki ötlesi sabık Bu arada asayişin muha- dile fevkalâde tedbir a- Venizelos öğleden sonra nizelosun beyanatını neşrediyorlar. Bu beyanatta M. Venizelos, seyahatten çok iyi intibalarla döndüğünü, Türk - sina İmkân ei söylemektedir. Sabık başvekil Gazi Hazretleri ile İs- met Paşa Tevfik Rüştü Beyden çok hararetli bir if, bahsetmekte, gerek Gazi Türkiye devlet adamların, * Yakın Şarkta sulh esaslarını — sağlamlaştır. ıak için sarfettikleri gayretleri bil- hassa zikretmektedir. Reichstag yangını Maznun Bulgarlar ne cevap veriyorlar? LEİPZİG, 7 (A.A) — Volf Ajansı! bildiryor: Keichstag yangını muhakeme sinde Reis, Dimitref'un çantasında bu- lunan ve üzerlerinde bazı notlar yazıl mış olan ufak kâğıt parçalarını okutmuş tur, Bu notların arasında şöyle bir şey vardır: “Alman fırkasiyle diğer kardeş fırkalar arasında irtibatın idamesi” — tas vip - Maznun Dimitrot, Alman fırkasi- le diğer kardeş fırkalar arasmdaki irti- batın ıdamesi için Bulgar fırkasının ta5- vibi mevzuu bahsolduğunu söylemiş, bunun üzerine reis demiştir ki: “işte bi- im de sizi müahaze ettiğimiz nokta bu dur. Siz beynelmilel munasebetlerinizi kullanarak, Almanyanın işlerine karış - mak istediniz.” İsticvap einasında Di - mitrof bundan evvelki celselerde de bir kaç defalar yaptığı gibi polise karşı kü- für etmeğe başladığından Reis mazmunu muhakeme salonundan tardetmiş ve tek rar hapisaneye göndermiştir. Mahkeme bundan sonra maznun Fopof'un istic - vabma geçmiştir. Popof'dan evinde bu- lunan bir takım yazılar ve mekouzların mahiyeti sorulmuştur. Maznun Bulgar komünist fırkası merkez icta taratından kendisine beş senelik Sovyet plünuna dair malümat vermek.ve Bulga- ristana Almanyadan Sovyet göğete ve kitapları atm alarak göndermek aziz Çaki Almanyadan satin alman bu geze- teler diğer Alman burjuva içinde kolayen Bulgaristana sevkedilebil mişlerdir. Hindistan meselesi Avam kamarasında ehem- miyetli bir müzakereoldu LONDRA, 7 (A.A.) — Hindistan ND / rem Zindan dolayı milli kabineyi vovabaze etmektedir. Fransız radikal | sosyalist kongresi VİŞİ, 7 (A. A.) — Radikal - Sosya- Jist kongresi, dünkü toplantısında şu karar suretini kabul etmiştir: intihahattan sonra arka arka- birinin yerine geçen 3 kabinenin ili müdafaa bütçesinde, Frausa'nın *mniyet ve selâmetine zarar vermek sizin, belli başlı tasarruflar yapıya muvaffak olduğunu nazara alan, yeni baştan ülâhlarma yolunu kapamak ve beynelmilel bir kontrol © teşkilâtı yapmak için bugünlerde beynelmilel mü akliileri girişildiğini' gözönünde tutan kongre, Fransanın taahhütleri çerçevesi içinde en az masrafla en çok selâmet temin edecek asri bir müda- faa levazımı vücuda getirmek husu- unda hükümete itimat gösterir.,, ABERLER | M: Mussolini'nin Bir makalesi Milletler arasında kar- şılıklı itimat yok MİLANO, 7 (A.A.) — Popolo d'lta- la gazetesi, M. Moussolininin Cenevre- deki silâhları azaltma konferanar başlığı altında yazdığı bir makaleyi olduğu gibi sütünlarına geçirmiştir. M. Moussolimi, bu yazısında çoşkun ve taşkın bir heves Tainda bölen ölüklerı ersitask İmal sum kalk arasında artık büyük bir alâ- ka uyandırmasınn ne gibi sebeplerden ileri geldiğini araştırmaktadır. ML Uassolini bu sebepleri şu suret» le hülâsa etmektedir: 1 — Meselenin son dercede güç, çetin ve karışıklıklarln dolu olması, 2 — Devletlerin askeri bünye ve te şekillerini hirikürime bözmenernesi, 3 — Askeri mahiyette meselelerin yanı başında müstemlekât kuvvetleri ve talim görmüş ibtiyat efradı vücude ge trilmesi gibi meselelerin de mevcut bu- Tanması, Ancak bu sebepler, konferans var- dığı hemen hemen hiç denilebilecek bir mahiyette olan neticeyi izah edemez. Bu halin başlıca sebebi, Milletler ve dev karşıki delim daygu- sunun bulunmamasıdır. Bir taraftan Al manya halkında bir fark gözetilmesi bakımını müdafaa etmek kolay bir şey değildir. Diğer taraftan öteki devletle- rin endişelerini hesaba katmamağa da imkân yoktur.” Bu sözlerden sonra M. Mussolini di yor ki: “Bu öngelleri yıkıp yenmek için - ev- velce bil i muka azaltma yolunda ilk bir konak teşkil edebilecek mahiyette bir neticeye ulaşmak maksa - dını güden birçok tekliflerde bulun 'duma, Ayni zamanda silâhları azaltma konferansmın o iflâsla (o meticelenmesi- nin Milletler Cemiyetinin yer yüzüne | den kalması demek olacağına da dik- kati çektim. İleri sürdüğüm bu telkin - ler, Korua ile Cenevre arasında çok ha- iaretli siyasi mükâlemelere mevzu oldu. Mihletlerue ve devictlerde — karşılıklı itimatsızlık ve şüphe duyguları doğu- ran manevi ömile galebe çakmak imkânı elde edilecek olursa bu tekliflerim bir anlaşma weticesine ulaştırabilir. Bundan sonra M. Mouwssolini bu it- matsızlık ve şüphe duygularını ortadan kaldırabilecek unsurları sayarak diyor bi: “Bir anlaşma neticesine erişmek müm kün olmazss, bu hal, silâhları azaltma konferansının az çok zarif bir surette peçelermiş bir iflâsından bir gö- rünüşe vücut vermez. O gün ise Millet- ler Cemiyeti, bilfü! ortadan kalkonış, 0- lacak, yeni yeni cevletler zümreleri te- Ül ça 3 Paraların istikrarı mese- lesi de görüşülecek LONDRA, 7 A.A. — Harp borçla- rn hakkında Vaşingtonda Me kambiyo bor konuşulmakt Küçük bankerler mahafilinde gerek bir anlaşma elde edilmesi ihtimali ve ge- gelebilecek bu anlaşmanın ne ticeleri halkında bir takım tahminler yü rütmekten çekiniliyor. Hakikatte şimdi- ki vaziyette görülen kararsızlıktan dola yı kambiyo piyasada temin edilen ge Ürlerin tasfiye edildiği bile ihsas olun- maktadır. Bununla beraber şu noktayı hatırda tutmak bizm gelir mer lede menfaattar bir anlaşma elda elişi ve veya bagli hakkındaki dedikodulara pek az inan - maktadırlar. Zaten bunlar Amerikan hükümetinin Butkun Amerikan bük metinin niyet ve düşüncelerini aydınlatmamış olması A - merikan idarecilerinin para hususunda kat'i bir siyaset intihabı için herhangi bir karar almalarına (şimdiki zamanın müsait ve uygun olmadığını göstermek- tedir. İrlanda faşistleri reisine bir tecavüz DUBLİN, 7 (A. A.) — Birleşik İr- lande Fırkasının Reisi | Jeneral O. Dutly, fırkanm bir toplantısında bu- lunmak üzere Kerry Kontluğu dahi- linde Talec sokaklarından geçtiği 4i- rada gerek kendisi ve gerek yanında- Wler ahalinin taarruzuna uğramışlar. dır. Bu hal neticesinde bir takin ker- gaşalıklar, taş a ve sopa kullan» mak suretil, malar © olmuştur. Nihayet Cork'dan çağırılan askerler, huzur ve sükünü iade etmişlerdir. Jeneral O. Duffy, bereleyici bir a- leile başından hafif surette yaralan» mıştır. M. Herriot'nun sıhhati PARİS, 7 (A. A.) — M. Herriot'nun hararet derecesi, tabii hale dönmek- tedir. Hastanın umumi vaziyeti iyidir. Vücudunda duyduğu ağrılar hafiflemiştir. Fakat mutlak te her halde lüzum vardır. Dördüncü şeker fabrikâ sının temeli dün atıldı! Önümüzdeki sene şeker ihtiyacımı dahilden temin edeceğiz TURHAL, 7 (Milliyet) — İktisat vekili Celâl Bey vilâyet, da, fırka, belediye ve kütüphaneyi ziyaret ettikten sonra Tokaitan dokuzda hareket ettik. Turhala geldiğimiz zaman istasyon ve &i nı halkla dolmuş bulduk. Burası bir bayram yerini andırıyordu. düncü şeker fabrikasının kurulaca ğı sahaya gittik, İktısat vekili Ci Bey saat on bir buçukta ilk kazmayı vurdu. Yapılan sade, fakat lı merasim alkışlar arasında cereyan etmiştir. Gelecek sene ayni de fabrikanın küşat resmi yapılaca ktır.. Temel atma merasiminden # ra halk namına bir vatandaş Celâl Beye bu değerli teşebbüsten do teşekkür etmiştir. Celâl Bey cevap vererek: — Halkımızın istidatları yükse k. Topraklarımız feyizli. Böyle saadete kavuşmak sizlerin hakkıntzdı. dedi. Vekil Bey müteşebbislerin ve çiftçinin ştikran ve memnuniyetl: Gazi Hazretlerine, Başvekil İsmet Paşa Hazretlerine telefonla bildi Önümüzdeki sene şeker istihsalâtının memleket ii ihtiyacını ğını, bundan sonra ikinci hedefin şeker ihracatının temini olac, zetti. Öğrendiğime göre Fabrika için yapılacak mektep ve a “ den civar köyler halkı da istifade edeceklerdir. Fabrikanın elektril sisatile Turhal sokak ve evleri de tenvir edilecektir. Tokat valisi teşebbüsile Turhalın plânı yaptırıl maktadır. Kısa bir zamanda b hat boyunda bir sanayi şehri halini alacaktır. Tokatlılar bir şube le demiryolunun Tokada geçmesini istiyorlar. Tesviyei turabiyefi kendileri tarafından yapılmasına teşebbüs ettiler. Bu takdirde ray İk şiyatı devlet tarafından yapılacaktır. Saat on üçte Turhaldan ettik. Yarın Ankaradayız. Tokat maallimleri de heyet halinde Turhala geldiler. Hüi mümessiline gençliğin heyecanını arzettiler. MEĞİ Yugoslavya Kralı Korfuya vart ATİNA, 7 (A. A.) — Yugoslavya Kralı Alexandr, dün Korfuya gelmiştir. Kral bu sabah Nido Adasına gidecek, orada mülü bulunan harp askerlerinin mezarlarım ziyaret edecektir. Bu ziyaret esnasında (o Korfu Metrepoliti harp ölülerinin için bir dua okuyacaktır. Kral, şehri gezip görmiye karar verecek olursa, halk tarafı gayet parlak bir kabul gösterilece ktir. Yeni adliye tayinleri listesi ANKARA, 7 (Telefonla) — Mesaisini ikmal eden Adliye İl hap Eencümeni bugün tekrar topla narak yeni liste üzerinde son bir tuş daha yapmış, neticeyi vekâlete bildirmiştir. Devlet hazinesi aleyhine verile ğa » * | ilâmlar ne suretle icra edilecek?! ANKARA, 7 (Telefonla) — Devlet hazinesi aleyhine serili ilâmların icrasına dair Meclise gelen bir lâyihaya göre para bor: i, ya teminat verilmesine dair devlet hazinesi aleyhine devredilip $ leşen ilâmların icrası maliyeye aittir. Maliye Vekâletine icra olı üzere verilecek ilâmların (ihtiva ettiği borç, yapılacak listed müracaat sırası ifibarile ödenecektir. , Te tibindeki tahsisatın kifayetsizliği hasebile ödenemiyen için mütebaki kalan borcun miktarını gösterir müfredatlı liste her ne ne bütçe lâyihasına (o raptedilecektir. Maarif müdürleri arasında ANKARA, 7 (Telefonla) — Maarif Vekâletince 15 Maarif dürü arasında tayin ve becayiş yapılmıştır. Avrupaya gidecek talebenin evra ANKARA, 7 (Telefonla) — Avrupaya gitmek üzere ya giren talebelerin imtihan evrakının Talim ve Terbiye Daire: tetkikatı bitmek üzeredir. Bu hafta sonunda netice ilân olunacal Lâğvedilecek olan vilâyetler ANKARA, 7 (Telefonla) — Bilecik, Sinop, Burdur, Beyazıt, © du, Tekirdağ Vilâyetlerinin lâğvi hakkındaki lâyiha Devlet Şüra ca tetkik edilmektedir. Yakında Vekiller Heyetine sevkolunac ri Balkanyat müsabakalarının netice ATİNA, 7 (Atletlerle giden muharririmizden) — Balkanyat sabakalarına bugün de devam edil miştir. Bugünkü © müsabakalari| diskte Veysi beşinci > 200 metre koşuda Semih diskalifiye e: Mehmet Ali üçüncü geldi. Uzun öne Tevfik üçüncü oldu. Yunan diskinde Veysi i geldi. 400 metrelik manialı koşuda Ziya üçüncü oldu. Balkan bayrak yarışında dördüncü geldik. Umumi tasnifte ü lüğü muhafeza ediyoruz. Meclis perşembe günü toplanıyol| ANKARA,7 (A. A.) —B.M. Meclisi bugün reis vekili (Hi Beyin riyasetinde toplanmış ve bazı meb'usların mezuniyetlerini bul ederek perşembe günü içtima etmek üzere dağılmıştır. Üniversite kadrosu ANKARA, 7 (Telefonla) — Km bir treni | uçuracaklardı Bulgar kralı Almany değil.. BERLİN; 7 (A. A.) — Bulgaf lenin Wurtenberg'de | Schvi muend'e g* doğru değildir. yaya gelmemiştir. dan gelmişti. Onu'da o civar den idi. Bunlar bat boyuna diğe” balar da koymuşlardır. * Yakı Gevgiliye nakledilmişler ve sıkı tcvaba tabi tutulmuşlardır. . Hâdise Sırbistanda büyük bir can uyandırmıştır. Sırbistandaki mi his komitecilerin, Sırp» dair verilen ler, askere görü Balen Kralı AVİ mışlardır. Yalmz o sırada uzakta bu- lunan bir hat ye Eş gör- müş ve koşarak vak'ayı vermiş» tir. Askerler heriğir çeteyi" takibe -çık- tığı gibi istasyonlafa da malümat veril. miştir, Sırp Afkerleri çeteyi" Sinekoviçe or- manmda Biliştirmışlardır.” Burada şid- detli bir müsademe müsadere saatlerce sürmüştür. Komiteciler fişek- leri bitince teslim olmuşlardır. Müsademede üç Sırp askeri ve biri reis olmak üzere dört komitesi ölmüş” tür, Bir kaç yaralı da var. "Çete efradının dokuzu Çağ