25 Ekim 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

25 Ekim 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Museviler ve türkçe Bayramlarımıza ticaret fikrile işti- rak eden Musevi vatandaşların hiç ol- mazsa türkçe konuşmağa alışmaları hakkında yazdığım makaleye karşı su mektubu aldım: 'Bürhan Cahit Beyefendiye “Muhterem efendim; «Donanmaya Fener» sernameli ya» i dikkat ve alâka ile tandaşlar gibi meşru ticaretin göster- diği yollardan, vasıtalardan — ve za- manlardan istifade ederek para kazan- mak istemelerini “çalışkan vatandaşı, olmalarına atfediyor ve bu kanaatini- zi me güzel vene açık va sanla ( ifade iyorsunuz. bu — kanaatinizi | (çalışkan) | keli mesile ifade şölneiye kadar yirmi yal dan beri muhtelif vesileler! üsevi- Yari sene ticaret sahasındaki faali yetlerini ne kadar hakir gösteriyor ve ne acı serzenişlerde bulunuyorsunuz. Yukarıda işaret ettiğim ifadenizden ne kadar memnun oldu kalı nizin bu mem derece müteessir lunuyorum. © Giri işleri ve Bosna Hersek . Bunu bilerek ve mi yapıyorlardı? Hayır, bunu iddin ede- miyeceğim, Ancak şanlı bayrak ve yer- li serpuş satarken ayni vatan evlât- ları gibi kalplerinin çarptığını o ve Türk vatandaşlarının elem ve acılarını duyduklarına eminim. Çünkü Muse- viler bu sevgili vatanı daima sevmiş- lerdir. Onlar vatansever olduklarını, yalnız nümayişlere bayrak, £ boyko- taj hareketlerine milli serpuz, bayram- lara fener değil Balkan muharebesinde ve Umumi harpte bü- tün cephelerde Türk vatandaşları ile yan yana düşmanlarla çarpışmak su- retile dahi ispat etmişlerdir. Makalenizi bitirirken Musevilerin evlerinde de türkçe konuşmalarını ve da yerime giye kader belkemii. Bö nu bizden temenni değil, talep etmeli- bunu bize emretmelisi! şuyor. Milletin ancak bir gönül, bir fi- kir, bir vicdan olarak yürümesile ta- hayyül ettiği bahtiyar Türkiyeyi görebileceğiz. Mu- seviler de bu milletin bir o cüzüdür. Bunu yalnız sözle değil hareketle is- Pat etmeliyiz. Bu hareketlerin başın- da yer alan birinci ve en büyük vazi- fe Türk dilini lâyıki veçhile öğren- mek, bu güzel dili mektebimizde, klü- bümüzde, mağazamızda, evimizde ko- ve yavaş yavaş bize tamamen yabancı olan ispanyolca ve frandızca dillerini bırakmak ve onları unutmak- verilecektir. - İzmir, Bursa, Kırklareli ve sair şehirlerde munevilerin bu uğurda sarfeltikleri gayret berkesin malin. ar, Ankara, O halde, Cahit Beyefendi, Musevi vatandaşlarınızın bu meml ço cukları gibi vazifelerini o yapmak ve bilhassa Türk dilini öğrenmek ve ko- muşmak için iyi niyet, arzu ve azmin- den mahrum olmadıklarına emin ola- bilirsiniz. Sizden ve bilhassa kıymetli kalemi- nizden ricam, bundan böyle bize bu Yolda mürebbilik ve rehberlik etmesi- dir. Bunu bizden esirgemiyeceğinizi umar, derin teşekkürlerimle saygılarımı sunarım muhterem efcn- dim. M. ALBOHER Büyükada, Savoy oteli. M. Alboher vatandaşın mektubu gördüğümüz karşı duydukları alâkanın 'duğuna inanacağız. Gönül ister ki bu ümit bu bahsi bir daha tazelemeğe lü- zum kalmadan hakikat şeklini alsın. Burhan CAHİT rae e ği Tenezzüh motörleri ve imandan müsaade almağa tâbi tutul. muşlardır. Son zamanlarda imanda işliyen ro yolcu yükliyerek Marmarada, Boğazda erler tertip — alaşımı. apılan romorkörlerin genler ri al aş Bu romorkörlerin merkez Gcaret müdürlüğünden birer hacmi is- tabi kâğıdı almaları ve tayin edilen iktarda yolcu taşmmaları tekarrür ırpan Ğ İİ Muhasipler Birliği Mubhasipler yarın Ticaret odasında toplanıyorlar | Türk muhasipler birliği tesisine ka- rar verildiğini yazmıştık. Müessisler bir- lik nizamname projesini hazırlamışlar» dır. Yarın ticaret iznin muhasipler içtiman çağrılmıştır. İçtimada nizamna- me müzakere ve kabul ve idare heyeti intihap edilecektir. Yüksek Ticaret ve Ulümu Âliyei Ticariye mektepleri mezunları da içti- da çalışacaktır. Bu birliğin şimdiye kadar hiç bir cemiyete girme- miş bulunan muhasipler, ilk defa bir te- şekküle dahil olacaklardır. Kara liste Ticaret odası, hilekâr tüccarın isim- lerinin yazılacağı am iste için tetki- katta bulunmaktadır. hususta bir de nizamname . Bu iş, oda idare ve umumi heyetlerinden geç- e sonra kara liste tanzim edilecek- Getirtilen mütahassıs'ar ; Iktısat vekâletinin getirttiği —— kalı mütehassıslar, mul tetkiklerini sene başına kadar ae ve raporlarını vekâlete tevdi edeceklerdir. Ge'ecek koli postalar Avusturyadan posta ile gelecek postalların ithaline müsaade edilmişi İspanyadan gelecek mallar Ispanya ile aramızdaki modus viven- di, önümüzdeki pazartesi gününden iti- baren mer'iyetten kaldırılacaktır. Gümrük ve eğrd vekâleti, 2 teşrinisaniden itibaren İspanya menşe sahadetnamesi ile gelecek malların kon- tenjana tabi tutulmasını emretmiştir. İspanya ile bu itilğfim temdidi için yalında müzakerata başlanacağı söylen- mektedir. Sumer Bank teftiş i reisliği Yağan v8 ie Aydında şiddetli yağmurlardan he- müz sergideki incirlerin zarar gördüğü haber verilmektedir. Bazı liman reislikleri Karadeniz limanlarından bazılarının liman reislikleri münhaldir. Bunlara bi- ner kuruş asli maaşla birer reis tayin e- dilecektir. İspanyaya yumurta ihracatı um yedi aydan beri Türki. Türkiyeden İspaı çü 4 buçuk milyon lira kıymetinde ihra - cat yapılmıştır. İspanyaya aşağı yukarı her hafta Türkiyeden 6000 sandık yumurta gönderilmektedir. Muafiyet tarifeleri Sanayi Birliğinde teşekkül eden ve gelecek seneden itibaren tatbiki İktisat weküâletinden rica edilecek muafiyet tari- feleri projelerini ihzara çalışan komis- yonlar, mesailerine devam etmektedir. Bu seneki muafiyat Tisteleri de vekâ- letçe hazırlanmıştır. İstanbul mıntaka- sı sanayi müdürü Refik Bey, ay sonun- da bu seneki muafiyetlerin tevziatı ve- kâletçe yapılacağını söylemiştir. Buğday fiatları Buğday fiyatlarında bir miktar te- nezzül olduğumu borsa cetvelleri gör- termektedir. Geçen ikinci haftasında buğday piyasası vasa- ti 6,5 kuruşken bu sene ayni aym ayni haftasındaki fiat vasatisi 3 kuruş 30 pa- radır. Bir Yugoslav heyeti gelecek Yugoslavya ile aramızdaki afyon sa- lış mukavelesinin tatbikatını tesbit için bir Yugoslav heyetinin, bugünlerde şeh- rimize geleceği haber verilmektedir. Uyuşturucu maddeler inhisar idare- sinde, Yugoslavya ile müştereken yapı- büzek sab işlerini tedirir için bir kasım tefrik edilmektedir. Merkezi Avrupa ils ticaretimiz ri münasebatımızın Triyeste yoluna nis- peten Tuna tarikile daha İri ve e yapılmıyacağını çer husustaki rapor, yakmda vekâ * Kazalarda damızlığa kimi mii —» hayvanların Enemesine kaza: alalı baylar memurları tarafından başlanmıştır. * Vilâyet sıhhiye giyince ye niden tesis edilmiş olan Üsküdar ço- cuk bakım evinin resmi küşadı da cüm hariyet azra yapılacak! * Tapu dairesinin önündeki lar daireyi kapadığı çadığı cihetle Cümhuri- yet bayramı pin yapılac den bu ağaçların kesilmesi için mi i daresi elyin ve kaza kaymakam- lığına müracaat etmiştir. ia Peliste Hiç yoktan Bir cinayet Bir simitçi tablası devrildi diye inekçiyi öldürdü Dün saat 13,30 da Kumkapıda Taş seyyar simitçi Hasan mektep sim > rim çi önünden ge- ığundan içinin ii nasılsa e çarpmış ve tabla itler devrilmiştir le karışık tehditlerle Cemilin üzerine yürümüş ve kavgaya başlamışlardır. Bir aralık Km çeliği Çİ CE belinden hea tiği gil per ve zavallı ağar milin üzerine surette yaralamıştır. Ze Yk Güreba a tanesine nakledilirken yolda ölmüştür. Katil Hasan yakalanmıştır. Sabunhanede yangın Evvelki gece Küçükpazarda Aleko- nun sabun imalâtbanesinden yangın çıkmış, mezkür sabunhane kısmen yan- dığı halde söndürülmüştür. yan v nanm merdiven altından çıkma: ire aya emil. Zabıta tahkikat ilinin Bir çocuğun başı direğe çarptı Beşiktaşta Köyişinde Tatar Tahsin sokağında 42 numaralı evde oturan Ga- lip Efendinin 12 yaşındaki oğlu Kaba- taş lisesi talebesinden Orhan tramvay- la gelirken arka basamağından sark- mış, başı tramvay direğine çarparak işter. Çarpan otomobil Hasköyde Arabacılar sokağında 43 oturan 14 yaşlarında Moiz Bıçak çekti Beşiktaşta sper iskelesinde çatal fabrikasında amele ME ayni fab. rikada Mırtaza şahsı ko- e lanmıştır. Maaritte Yaya giden izciler Bursada. Gençler yollarına devam etmek azmindedirler Türk lissei izçilerinin yaya olarak Ankaraya hareket ettiklerini dünkü müşhamızda kay kaydetmiştik. aim & malümata göre izciler Yalova tarikile dün gece geç vakit Bursaya vâsıl olmuşlardır. Talebe yollarıma de vam etmektedir. İstanbul Maarif mü- dürlüğü bu mesele hakkında alelüsul tahkikata başlamıştır. Bir müfettiş bu edilmiştir. İN 00 bar tava fık bulunmuş ve bunların osmanlıca mukabilleri tesbit edilmiştir. Bu keli- melerle osmanlıcadan türkçeye bir klavuz tabedilecektir. Tasnifi biten kelime fişleri yarın ambalâj yapıla - rak Ankaraya gönderilecektir. Türk Dili Tetkik cemiyeti merkez heyeti bu kelimeleri bir kere daha tetkik ettik- ten sonra klavuz için hazırlıklara baş lanacaktır. Ünivrsitedeki türkçe ve e- debiyat muallimleri mekteplerdeki va zifelerine avdet etmişlerdir. Bükreşten gelen tayyareler dün Halebe gittiler üzere şehrimize tayyareleri dün Halebe müteveccihen uçmuşlardır. a Kâbil elçimiz Kâbil elçimiz Memduh Şevket Bey dün mahalli memuriyetine gitmiştir. Bükreş iniz gitti Birkaç günden beri şehrimizde bu- taniizkez SN olan Bükreş sefirimiz Ham dullah Suphi Bey dün akşamki eks- presle mahalli memuriyetine gitmiş - tir, Mahkemelerde Ayaspaşa davası Mütevelli o azledilince müddeialeyh kalmadı Belediyenin Ayaspaşa davası A - yaspaşa vakfının mütevellisi Salâhat- tin Molla Bey azledildikten sonra yüz üstüne kalmıştır. Belediye mütevel aleyhine dava açımıştır. Halbuki bu- sün ortada mütevelli olmadığı için müddelaleyh yoktur. Binaenaleyh be- lediyenin karşımda muhatap olarak kimse kalmamıştır. Bu vaziyette bele- diyenin ücreti vekâlet olarak peşinen verdiği 2000 lira da yanmış demek » tir. Diğer taraftan Evkaf umum mü - Ayaspaşa vakfma yeni bir zmüteyelli masbetmek fikrinde değil - dir. Apartmanların inşa edildiği me- zarlık evkafa ait olduğu cihetle bu apartımanların mukataaya raptı da düşünülmektedir. Bu takdirde Evkaf binlerce lira irat kazanmış olacaktır. Eğer apartmanların sahibi mukataa- ya razı olmazlarsa Evkafın bunlar aleyhine dava ikame etmesi ve apar - tımanlara “vakıf imar edilmiş” idi sile tasarruf etmeğe kalkması da muhtemeldir. Evkaf bu hususta henüz harekete geçmemiştir. 25 okka esrar Dün gümrükteki ihtisas mahkemesin- şı Mehmet Efendilerin muhakemeleri ya- pılmış, karar başka güne kalmıştır. İpekli hırsızı cürmü sabit olduğu için Ali 6 ay hapse ve 83 lira para cezasına mahküm olmuş- | Nasıl zehirlendi? Şehzadebaşmda © zehirlenerek ölen Muzaffer hakkındaki morg raporu henüz müddeiumumiliğe gelmemiştir. Muzafferin kasten başkası tarafın. dan mı zehirlendiği, yoksa kendi kendi- ne kazacn mi zehirlendiği tahkik edil. mektedir. Af Bai Yanlış haberlere göre hüküm vermemeli Af kanununun. iy karayı eden şayialar stanbul lala ve enkikenminde hörük heye” yılmaktadırlar. İntişar eden af kanunu esaslarına dö” ve İstanbul ve Üsküdar den ancak 200 kadar mahküm tahliye © Gilebilecektir. Halbuki İstanbul ve Üs- küdar hapishaneleri ile tevkifhanede 1600 küsür mahküm ve mevkuf vardır. Bunun için bu husustaki şayinlara inanmamak ve şimdiden boş yere hüküm ler vermemek lâzımdır. Esasen bu ba- berlerde idam mahkümleri, derdesti rü- yet olan davalar, mazmunlar hakkında kayıtlar yoktur. Bu hale göre de haber- lerin yanlış olduğu tebarüz etmekte. dir. Çıkacak af kanununun yalnız mah- kümlere değil, rüyet edilmekte olan de ve mazmunlara da Yüz olacağı Föphelzdi. Amiral Horthy'nin oğlu gitti İkik etmiş ve de bulunmuştu. M. Herthy diy Akal müsbet neticeler elde etmiştir. Bize vâki olan beyanatında demiştir ki: — Ankarada yaptığım temaslardan çok memnun oldum. Türkiyede tesis edilecek fabrikalar için malzeme ve makineler verebileceğiz. Ankarada Gazi köprüsü ile de alâkadar oldum. Bu köprünün inşasını. da deruhte et » memiz muhtemeldir.” Talebe yurdu a yurdu açılıyor ba yada DİRİ sne bam caktır. Şimdiye kadar muvakkaten kay, larını yaptıranlardan aa ile el efendi alınacaktır, Halkevi İdare Müdürlüğüne müra- caat edilmesi rica olunur, Adliye tayinleri Cumartesi günü alâkadar- lara tebliğ edilecek izim günü ailkmdarlara tebliğ edile- çektir. Evrelce de yazdığımız veçhile azalığına tayin edilen Osman Nu- vi Bay Beyin yerine birinci ticaret mahke- mesi reisliğine mahtelit bi- Bey tayin edilmişlerdir. Bunlardan daha bir ve alada başka d gok tayin Gn e ga tayin ve tahvil edilenlere cumartesi günü teb- ligat yapılacaktır. Temyiz azalığına intihap edilen bi- yinci ticaret Yejsi Osman Nuri İeyin is- tifa ettiği yazılmıştı, Osman Nuri Bey istifa etmemiş, tekrütlüğünü talep etmiş tir. Üsküdar tapu idaresi yeni binâsına taşınıyor İstanbul tapu idaresinde ifayi va- zife eden Üsküdar tapu idaresi Üskü- darda yeniden y: binasma dün- den itibaren Dün caktır. 95 senesinden evvelki dosya - Jar da İatanbul tapu mahzeninde bıra: "Hüsnü Bey istifa etmiş değildir İnhisarlar umum müdürü Hüsnü Beyin, Gümrük ve İnhisarlar vekili Ali Rana Beyle aralarında Amerikalı mütehassısların verdikleri ıslahat ra- porlarının tatbikatı yüzündne çıkan ihtilâf üzerine istifa ettiğini bazı re- fiklerimiz yazmıştı. Dün İnhisarlar i- daresinden bize verilen malümata gö- ve Hüsnü Marie istifası mevzuu bahis değildir. Hüsnü Bey elyevm Ankara. debiye Cümburiyet bay ramını — Ankarada iile vazifesi basma dönecektir. Üniversite kadrosu zim Neşet Ömer Bey dün Ankaradan geldi Ankarada bulunmakta olan Üni- versite emini Dr.. Neşet Ömer ve Pro fesör Akil Muhtar Beyler dün şehri - mize avdet etmişlerdir. Neşet Ömer Boy dün Üniversiteye ait inşaat işleri- ni teftiş etmiştir. İnşaat kat'i olarak teşrinisaninin beşine kadar ikmal edi- iecektir. Fakültelerde tedrisata ayın beşinde başlanacaktır. Üniversite kad rosu tamamlanmıtşır. Fakat bazı for- kaç gün için tehir etmiştir. İhsan Bey Ankarada kadronun noksanları işile meşgul olmaktadır. e Dişçi mektebine her sene müracaat eden ecnebi talebe da fazla ei çekmektedirler. Bu vaziyet mektep idaresine de zorluk vermektedir. Bu vaziyetin önüne ge » üzere Dişçi mektebinde bir İstikbal, teşyi Rıhtımda karşılama ve uğurlama nasıl olacak? * İstanbul Timanı nizamnamesinin va gümrük salonl resinde mezkür maddeyi Şurayı dev - letin tefsirine arza karar vermiş ve evrak Devlet şurasına m teşyi etmeleri lâ - zım gelecei karar vermiştir, Mese- le, bu noktadan devlet ye çin sir edilecektir. Bundan maada nizam- Bamenin, şamandıraların bulunacak - ları yerler ve sair ahkâmı hakkında da Mei Rıhtım şirketinin mübayaası Rıhtım ven aza tesisatının hükü - Tai ame Ki merkezinden talimatı lie detini müteakıp devam edilecektir. İnsanların zayıf tarafı Dikkat ediniz! İnsanların zayıf tarafı Daima kötülüğü a- rar ve iyiliğe çare bulamaz. Gazeteler haber veriyorlar. Bir Fransız kimyageri şimdiye kadar keşfedilenlerden daha dehşetli bir boğucu gaz keşfetmiş. Bu yeni gazm dehşeti tabii öldürd damların çokluğile ölçülüyor... Garip bir riya ve bir istihza ile bir tek adam öldüreni asar ve ona cani deriz de... yüz binlerle adam öldürecek gareler bulanlara âlim ismini veririz. Beşeriyet, öldürme ve harap et- me vasıtalarını keşfederken halâ de ğil bir veremi,bir kanseri hattâ bir nezleyi, bir iyi edebitmenin yolunu bulamadığını düşündükçe insan olduğuma nadim oluyorum.. Diyeceksiniz ki insan olmayıp ne olurdunuz?. İnsanlıktan çıkıp kendime bir hayvanlık intihabına mecbur ol sam, zannederim; güzel ve pahalt köpeklerden biri olmayı tercih e- derdim. Eti yenmez; dayak ye mez.. Yegâne vergisi senede 10 lira belediye resmidir. Evlerde baş sedirde otururu Ara sıra şeker yer... Ve herkesin hoşuna gitmekten başka i işi gücü de yoktur. Bundan daha iyi ne o labilir?. İstanbulun havası İki gün evvel İstanbulu gören: ler bu şehre geldiğine geleceğine lânet ederlerdi ya!.. Takvimlerde ne yazılı olduğunu bilmiyorum. Lâkin bizim gibi sayfiyede gecik- miş, yaz günlerini toplamak için kalmak sersemliğini gösterenlerin alnınm bir kara yazısı olduğunda şüphem olmayan o fırtınalı hava- dan şikâyet ettikçe dostlarım: — Bırak yahu! Bırak ta hizini alsın! Bayrama açık gider!.. Vakıa havanın açığı, sevilir, hesabın açığı sevilmez amma kim temin ederdi ki; bugüne kadar, hava hızını alacak.. Ya maazallah böylece devam edip gitse idi... Halimiz nice olurdu. Bir safdil dostum bile: — Bu yağmurda elektrik ya- nar mı?. Diye hayıflanıyordu > Şükür Allaha bize güneş yüzü! gösterdi. FELEK İpekiş sermayesini artırıyor Haber aldığımıza göre, “İpekiş” in sör- mayesinin 400 bin liradan bir milyon hazasıdır. İpekişin faaliyete geçmesi, memleke! iliğinde bir in setleri daha büyüle mik: mikyasta . cağı ümit edilmektedir. va Ankarayâ gi gidenler Muht mübedele kemiayonu Türk murahhas heyeti reisi Şevki Bey A « vusturya sefiri M, Demem pa > trenle Ankaraya gitmişler « ir. (iş Bankasından alman cetveldir) 24 Teşrinievvel 1933 Akşam Fiatları İstikrazlar ii İstikraz dahili Kaka e —a 1933 İstikemaz 85,505 Tramvay Şark D, yolları 225 $ Tünel D. Muvahhide 50,50 a YAZ çe Dİ öm Bağdat 1035 ” “ “75 Taskeriya 10,38 2 Mümessil 5050 ESHAM İş Banknsı Nar Telefon a .. 980 | Bomonti » » Hamiline — BESİ Terkon “e sur İRİ Şa Anadolu Hisse 27 İ Serk dap” e Reji 295) Balya 2 Şir. hariye — 1B26 * Şark m ecem ZA ÇEK FİATLARI Pari 120 $ Pr Yesim Tasi $ Vipi ve Nüyerk dale $ Minderi se Brüksel 33775 $ Berlin 197178, Milano, 89425 $ Bali Atina 12815 $ Zin Pe Cenevre 24380 $ Peşe 20 Amsterdam 11695 $ Bükreş 3081 Sofya 652259 * Möskova (o 108328 NUKUT (Satış) Kuruş Kuruş 20 4. Franars 167 Silin, das 1 İaterlin Sİ iban ar 1 Dolar 14 İ 1 Merk “ 20 Liret 250 1 Zeleni M— 20 (. Belçika HİTİ 20 Ley ( mii vlçre b iii vi 20 Lava 3 üm zana 21 Kur. Çak a. 1 Mecidiye 0,37 3 Bin " Menbma 24