13 Kasım 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

13 Kasım 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

İlkmektep muallim ve mü- fettişlerine yapılan maaş zam- larına ait ilk liste dün maarif müdürlüğüne tebliğ edildi. FİYATI 5 KURUŞTUR Rakkamlar ve Misaller karşısında Ticaret ve iktisat hayatmda en | muvaffakıyetli karar ve teşebbüs- | ler; halkın ve umumun menfaatle- Fine en çok uygun olanlardır. Bil içinde yaşadığımız buh ran senelerinde oOiyi işlerin, doğru okararlarm (ölçüsü bu olmalıdır. Şunuda daima ha- trlamalı ki, piyasalarda Oâm» enin iyliğine yarayan, halkın ha- Yatını birazdaha ucuzlatan ve ko- ylaştıran en güzel hareketler bi- İk, bir çok şikâyetler davet eder, ir çok gayrimemnunlar yaratır, hihayet bir çok £ adamları zarara sokar. Geçenlerde, ciddi ve akıllı geçi- nen iki zat arasmda £ kahve işinin ir elden (idaresinin (o doğru olmadığı, senelerden beri kah- Ye okomisyonculuğuna uğraşan Türk ve gayri Türk bir çok ticaret &vlerinin işsiz kaldıkları, pek ya- kında memlekette kahve buhranı göstereceği hakkında konuşu- İayor ve bir çok ihtimaller öne sü- rülüyordu. at ber mütaleayı, her ih- timali düşünüyorlar, fakat şu dü- şünce ve kıyası akıllarına bile ge- tirmiyorlardı: Acaba halk, bugün kahveyi, yeni mbinezon tatbik edildiği günden- ri, daha iyi ve daha müsait şera- İlle tedarik edebiliyor mu, Yoksa Sakisine nisbetle & daha pahalımı iyor? Anlaşılıyordu ki, bu vatandaş lar böyle bir kıyas yapacak rakkam Ve malümata malik bulunmuyor- lar, ihtimal ki, kahve ticaretini ve kahve üzerinde spekülhsiyon imkâ - ın: kaybeden bazı adamların doğ- Yudan doğruya veya bilvasıta te- sirleri altımda kalarak söyleniyor» lardı. Onlara hakiki vaziyeti anlat. Mağa çalıştık: Hükümetin elinde kahve, çay ve Şilerin bir elden idhali hakkıda var. Memleketin muhtaç ol- duğu şekeri — minnet ve memnu- hiyetle söyliyelim — bundan böyle Yerli fabrikalar temin edecekler. dir. Onun için şekerin bir elden i hali hakkındaki kanun maddesinin tatbik mevzuu © kalmamış oluyor. lemlekette sarfedilen çayın bir el- n idaresi için hükümetçe usulen Yapılan ilân ve tekliflere ise, müs- Pet ve müsait bir cevap gelmemiş- tir. Esasen o memleketteki çay İstihlâkâtı da mühim bir ye- kün © tutmamaktadır. Kahve işine gelince: Sefiri delâle- tile Brezilya hükümeti tarafından Yapılan teklif, memleketin menfa- âtine muvafık görülerek mukavele- leri aktedilmiştir. Brezilya hükü- Meti tarafından teşkil © edilen bir şirketle yapılan bu mukaveledeki Mi başlı esaslar şunlardır: 1 — Yapılan anlaşma neticesin- '€ memlekstte kahve fiati hiç bi sebeple yükselmiyecek, bilâkis dü- #ecek ve piyasayı sıkacak hiç bir tesire meydan bırakılmıyacaktır. 2 — Memleket hiç bir | sebeple kahvesiz bırakılmıyacak, elde da- imi bir stok bulundurulacaktır. | 3 — Brezilyanın bize kahve id- haline mukabil, bugüne kadar Tür- üye mallarına (pazar olmıyan bu Memlekete ve cenubi o Amerikaya mühim miktarda ihracat malları- Mızm sürümü temin edilecektir. 4 — İki taraf arasında ihtilâf o- arsa, bu ihtilâfı halliçin, İstanbul Ticaret Odası Reisi hakem tayin €dilecektir. ... m Muahedenin akdi / tarihi olan 7 âyıstan evvel kahve fiatleri 130 170 kuruş arasında idi. .Muka- Yele imza edilir o edilmez, bu fiat 25 kuruşa düşmüştür. Mukaveleye göre ilk parti kah- KE Haziranm sekizinde gelmişti. , v tarihte kahve 110 kuruşa indi. Bugün tatbik olunan fiat ise We 90 kuruştur. Şüphe yok ki, kahvenin ucuzla- Masmda, Brezilyada kahve fiati- hin biraz düşmesinin . de tesiri ol- Puştur. Fakat en büyük sebep ve bunda değil, memleketimiz- ahvenin bir kaç elden geçerek , #pekülasiyon yolile | fiatlerin yük- telmesine meydan « kalmamasında aramalıdır. 4 Umarız ki, bu rakkamlar ve izah- irdan sonra kahve işi, bundan oi ie olsun, bir dedikodu mevzuu maktan çıkar, oo Sür? Meb'usu MAHMUT 8 inci sene No. 2788 y Sahip ve Başmuharriri: Siirt Meb'usu MAHMUT Başvekil M. Hitler Reisicümhur Hindenburg Cenaplarının elini sıkıyor Alman milleti dün kat'i kararını verdi Hükümetin siyaseti tasvip edildi, Hitler kahir bir ekseriyet kazandı BERLİN, 12 (Milliyerf"— Bugün sabah den bütün Almanyada tihabala başlanmıştır. İntihabat, vak yüzde yüz nisbetindedir. re birlerde alınan neticeler Hitlercilerin büyük bir ekseriyet kazandıklarını gös- termektedir. Kat'i netice henüz belli olmamakla beraber Nazilerin yüzde 96 nisbetinde — ekseriyet elde ettikleri söylenebi- Kabir bir ekseriyet bugünkü hükü- metin takip ettiği siyaseti tasvip et- miştir, Sandıklara atılan rey verakalarının hemen hepsinde (Ya - Evet) yazılıdır. İlk neticeler BERLİN, 12 (A.A.) — Volf ajan- nz Alman milletinin buğün umumi re- yine yapılan müracaattan maksat Al man bül inin siyasetini tasvip e dip etmediğini milletten sorup öj mek idi, Bu maksada tamamile Sayi muştur, Alman milletinden serbest | surette verilmiş bir cevap almak istiyen hü kümet halkım kahir bir ekseriyetinin reye iştirak ettiğini ve idaresi başin- da bulunanların & aldıkları vaziyet le hinde en açık bir surette rey verdiğini görmek imkânı elde etmiştir. Milli kanaatteki birlik evvelki in tihaplardan farklı olan bu intihabatn harici manzarası ve şekli ile de pek açık surette meydana çıkmıştır. Çünkü bugün halkım reyine yapılan bu caat bir intihap mücadelesi mahiyet ni almamış, bilâkis milli kanaatteki bir- liğin resmi ve aleni bir surette tezahü- rü olmuştur. Almanyada her yer yalnız siyah - be- yaz - kırmaz renklerle ve gamalı haç işaretini taşıyan bayraklarla donatıl- miş. Umumi hayat büyük bir milli bay ram manzarasını. andırıyordu. Cndde ve sokaklarda külliyetli miktarda zabi- ta kuvvetleri yerine ancak bir kaç dev- riye kolu dolaşmakta idi. Rey vermeye ve intihabata iştirak edenler büyük bir yekün tutmuştur. Reye iştirak nisbeti hemen hemen yüzde (Demamı 6 met sahilede) Üniversitede hocaların unvanları değiştirildi Profesörlerden bazılarının maaşlarında değişiklikler yapıldı l » - Bundan başka Tıp Fakültesinde Nurettin Ali Beyin maaşı (100) den (125) , Tevfik Salim Paşanın 80 den 90, Akif Şakir Beyin 55 ten 80, Fahrettin Kerim Be- yin 55 ten 70 liraya çıkarılmıştır. Darülfünun kadrosundan üniversi- te kadrosuna geçen hocalar maaşları” mı almaktadırlar. Fakat kadroya ye- miden alman Türk hocalar maaşlarını kânunucvvel iptidasından itibaren a taklardır. Ecnebi profesörlere mı veleleri mucibince İstanbula geldi *arihten itibaren maaş verilmeğe baş- lanmıştır. Ecnebi profesörlerin maaş- larından vergi kesilmemekte, vergiyi Maarif Vekâleti ödemektedir. Ecnebi profesörlere verilen ücret ayda en az (550) lira; en çok (800) liradır. Fen Fakültesinde astronomi kürsüsü için angaje edilen maruf Alman Profesörü M. Frölih te şehrimize gelmiştir. Tıp Fakültesinde yeniden bir umu- mi fizyoloji kürsüsü tesis edilecektir. Bu kürsüye M. Winterstein tayin olun» muştur, Kemal Cenap Bey eskisi gibi gene fizyoloji okutacaktır. Dişçi mektebinde münhal bulunan bir kürsü için Profesör Kantoroviç ge- tirilecektir, Henüz fakültelerde tan kadrosu ikmal edilmemiştir. kültelerde bir çok münhal asistanlık. lar vardır. Fakülte meclisleri bugün toplanarak asistanların tayinlerini ya- pacaktır. Asistanlara 30 lira asli ma- aş verilecektir. Dün şehrimize gelen bir habere gö- re Maarif vekili Hikmet Bey cuma günü Ankaradan hareket edecek ve cumartesi günü buraya gelecektir. Üniversitedeki İocaların isimleri de- giştirilmiştir. Yeni şekle göre Üniver. site Emini rektör, fakülte reisleri do- kan, profesörler ordinaryüs, mua ler profesör, muavinler doçent ismini almışlardır. Son gelen kadroda bazı döçentler profesörlüğe terfi ettirilmiş, (Devamı 6 ıncr sahifede) Bekirağa bölüğünün tamirden sonra aldığı, yeni şekil PAZARTESİ © 13 TEŞRİNİSANİ 1933 Bütçe vaziyeti Yeni bazı tedbirler ittihazı düşünülüyor ANKARA, (Telefonla) — Büt- çenin varidat faslmdaki tahmin, geçen sene aşağı yukarı tahakkuk etmişti. Önümüzdeki sene içinde ayni miktarı bulmağa imkân yok- tur, Onun içinyeni varidat mem- balari bulmak; bir taraftan azami tasarruf imkânları ararken öbür İ taraftan vergi ve saire (şeklinde Şeni bazı mükellefiyetler düşün- mek zarureti vardır. Çünkü hükü met olsun, Büyük Millet Meci olsun, hiç bir mülâhaza ile, yeni seneye açık bir bütçe ile girmek Maliye Vekili Mastafa Abdülhalik B. kararınğa değildir. Bir sebep da- ha var: vaziyet ve muvazene zarureti ne kadar mühim olursa ol (Devamı 6 ıncr sahifede) Maarif Vekili Geliyor Şair ve sah'atkârlarımız himaye edilecek , 12 (Telefonla) — Mi kmet Beyin cumarte bulunmak Üzere perşembe (veyahut cuma günü buradan hareket etmesi muhtemeldir. Vekil Bey maarif işleri hakkındaki suallerime:; “— Henüz sorduklarınızla — diğer bir çok meselelerin tetkikatını ikmal edemedim. Bunlarla meşgulüm. “Üniversite Meydanında İnkılp Ens- (Devami 6 ıncı sahifede) Tayyare piyangosu Büyük ikramiyeyi kimler kazandı? 16 ncı tertip Tayyare piya: birinci keşidesi dün ikmal İmiştir. (00) dan (99) dan iki tanesi çekilmiş rakamları çıkmıştır. Ellerindeki bilet- lerin numaraları bu rakamlarla biten- Jer yirmişer ilranm onda bir hesabile ikişer lira amorti alacaklardır. 20 bin liralık oObüyük (ikramiye (18858) numaraya çıkmıştır. Bu biletten İstanbulda beş t li hiplerinden sa- mini ve A i vermemiştir. lilerden biri Firuzağada Yıldız apartı- manında oturan Matmazel Yorgiya- dır. İkincisi, Bakırköyünde Bağlarye- lunda 25 numarada Ahmet Efendidir. Diğeri de Kadıköyünde Muvakkithane caddesinde ralı evde oturan ve isminin neşrini istemiyen bir zattır. Di- ğer talihlilerden biri Pendikte, biri E- minönündedi Gene Kadıköyünde oturan ve adre- sini vermiyen bir zat ile Cihangirde oturan Bedriye H. il yük ikra- miye olan 8 bin lirayı kazanmışlardır. Dünkü keşidede kazanan numaralar (5) nci savfamızdadır. Romanyada siyasi buhran devam ediyor. Yeni kabine- nin Liberal fırkası tarafından teşkil edileceği söyleniyor. Tel: Alman Milleti Hitler'in Siyasetini Tasvip Etti Müdür: 24318, Yazı işleri müdürü: 24319. İdare ve Matban: 24310 | Balkanlılara beyanname Balkan Konferansı, çalışmalarının bitmesi münasebetile, Balkan millet ve hükümetlerine hitap ediyor “Çoktan beri bıraktığımız doğru ve güzel yola yine girmiş bulunuyoruz,, — Murahhasların r..tukları SELANIK, 12 (A. A.) — Dördüncü Balkan konferansı çalışmalarını dün bitirmiştir. Reis M. Papanastasyu, kon feransın faaliyet ve mesaisini kısaca anlatmak üzere söylediği nutukta ya- ü in, bu müzakereler karar suretlerinin ve Bükreş toplantı- larından beri elde edilen neticelerin fevkalâde ehemmiyetini bariz bir su- rette kaydettikten sonra demiştir zakereler n 'arak ileri sürülen vifak ve sulh iştiraki zihni- yetidir. Her taraf, çok güzel ve iyi ni: yetler göstermektedir. Sadece hepi zin elbirliğile çalışmamız — sayesinde memnuniyeti mucip hal ( suretlerine ulaşabileceğimize inan getirdim.,, M. Papanastasyu'dan sonra Arna- vutluk murahhas heyetinin reisi şunla- ir hava içinde kuv- vet ve itimatla irimize bağlanmış bulunuyoruz. Büyük bir zafer kazan- dık. Bu zâfer, tehlikeli ve tahripkâr birer düşman olan, felâket ve sefalet saçan geçimsizlik, itimatsrzlık, hırs ve.tamah zihniyetini kafalarımızdan ıp kovmuş olmamızdır. şinci konferansı, mukaddes di- arasmda dal lek ha mükemmel M. Papanastasya ve Ruşen Eşref B.. bir ahenk vücuda getirmiş olarak şim- diden görüyor gibiyim. “Altıncı konferansın ise gayret ve Bulgar murahhası ne diyor? Bulgar başmurahhası da © şunları söylemişti “Bu konferansın, şimdiye kadar ya- (Devamı 6 ıncı sahifede) Vapurcular Şirketi ilk Son İtilâf Nasıl Türk vapurculuk şirketi ile Devlet Denizyolları idaresi arasında, iki teşek- külün malik olduğu vapurların gros to- naları yekünuna göre muhtelif hatlar arasında işliyecek postalar taksim © ölmiştir. Bu taksimatta, şirketin hissesine Yüz- de otuz ayrılabilmiştir. Şirket, henüz şirkete girmeyen ve iltihakları takar- rür eden vapurcuların, vapurlarını şir- kete ferağ ettiklerine dair şimdiden bi retle şirkete ayrılan hisse miktarı yüz de kırkı geçecektir. Fakat şirkete he- üz girmiyen vapurcular, heyeti umu- miyede tezyidi sermaye kararı verilme- den böyle bir talırir vermekten, huku- ki bazı mahzurlarını ileri sürerek imti- na ettiklerini bildirmişlerdir. Bunun üzerine şirket idare mecli- 4, dün öğleden sonra toplanmış ve mevcut vapurlarla seyrü sefere başlan- masma karar vermiştir. Bu kararı mü teakip Deniz ticaret müdürlüğünden lâzım gelen müsaade alınmış ve icap ©- den hazırlıklar ikmal edilmiştir. Şirket , yarından itibaren vapur tah- rikine başlıyacaktır. Yarın ilk defa olarak Mi Mersin, Bartin vapuru Muda karya vapuru Karadeniz hatlarına ha- reket edeceklerdir. Vapurların mürettebat kadroları ik- mal edilmiş, bacalarının formaları si- yah zemin üzerinde ortası beyaz ve ke- narları kırmızı birer şeritten ibaret ol- mak üzere değiştirilmiştir. Yarın, ilk şirket vapurlarının tahri- kinde bazı merasim yapılacaktır. wnusaniye kadar şirket yüzde 30 hisse üzerinden seyrü sefer yapacak ve Cümhuriyet Bayramında yar hakatında alınan topraklar vi derilmektedir. Resmini koyduğumuz kutuda Çatalçıda merasimle vapuru yarın kaldırıyor Temin Edildi? zi takrir vermelerini teklif etmiştir. Bu su hariçte kalan vapurcuların iltihakından sonra kânunusanide yapılacak ikinci taksimatta bu vapurcuların vapurları. mm gros tonalarının da imzasile şir- kete yeni hisse tefrik edilecektir. an toprak alma merasiminde vilâyet mül- ete kutu içinde ve mühürlü olarak gön- alnan toprak vardır. Bunlar Ankaraya gönd erilecektir,