13 Kasım 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

13 Kasım 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

YY 7 Yy ye EY AT : i i j i 2 Hergün ıbiryi yazı MILLIYET PAZARTESİ 13 Yemeğini kendisi pişiren Türk kadın Maarif Vekâletinin açtığı mektepte neler yapılıyor? Talebeden bir grup Yemeğini kendi pişiren, dikişini kendi diken, fanilasını kendi ören, ütüzünü kendi ütüleyen, ottalığını kendi toplayan, hattâ çamaşırını | kendi yıkayan, kolasını kendi ya- pan kadın, zamanımızın ideal ka- dımı oldu. ğ Eskiden bu işler için ayrı | ayrı bizmetçiler tutulurdu. “Aile bütçe- lerinden hizmetçi ve ahçı tahsisatı | kaldırıldıktan sonra ev işi yapmak | bem bir mecburiyet oldu. Hem de | ince bir zevk haline geldi. Ev kadı- nı olmak hususi bir meziyet sayıl. | mnağa başladı. Bana çoktan beri; gidip görme» | mi tavsiye ettikleri Akşam Kız Sa- nat mektebine dün uğradım. Burası adeta evkadını yetiştiren bir ocak... İ Adının “Akşam,, olduğuna ba- kıp derslerin akşam saatlerinde ve- rildiğini zannediyordum. Halbuki haftanın dört günü sa- bahtan akşama kadar içinde çalı- şanlar varmış. Mektebin Müdürü Ayşe Şevki Hanımla konuşuyoruz. Kendisi söze şöyle başladı: -- Eski hanımlarımız, ev i suradan buradan kaparak, erdi. Git gide nesiller dı iştikçe İ telâkkiler de değişti. Yeni yetişen kızlarımız, ev ve mutfak işlerine | yabancı kaldılar, Bugün, size nasıl anlatayım, meselâ hizmetçisi ka- çan bazı hanımlar, (sahanda iki yumurta pişirip kocasının önüne çıkarmayı büyük bir muvaffakıyet sayıyorlar. Bu mektebin açılması, kızları mızda evkadını olmak heves ve is- tidadını uyandırdı. Bakınız!.. , Ayşe Şevki a elinde tultu- — Bu şapkanın tamam dört ke- re forması değişti. Kızlarımız her mevsim için ayrı bir şekil buluyor- lar. Ne kadar ekonomik değil mi? Bir şapka al.. Sene de iki defa bil cimini değiştirip tepe tepe kullan.. Hem bir şapkanın kaça malolduğu- nu size söylesem şaşarsınız. Mek- tebimizin ikinci sınıfında Macide Hanım isminde bir talebem, hasır örgü bir şapka yaptı. Beyoğlu ma- ğazalarında ayni şapkayı on lira- dan aşağı vermezler. Halbuki bu şapkanın maliyet fiati yalnız kırk kuruştur. Ayşe Şevki Hanım, o mektepte yapılan şapkalardan bana bir kaç nümune daha gösterdi. Bunların #eni açılmış bir mektepte amatör kızların emek mahsulü olduğuna kolay kolay inanılamazdı. Mektep Müdürü: — Nasıl buldunuz? diye sorun- ca “Mükemmel!,, cevabımı vermek- le — Acaba, dedim, bu şapkaları piyasaya çıkarmak mümkün olmu- yor mu? Ayşe Hanım beni sevindirecek bir haber verdi: — Beyoğlunda bir mağaza aç- mak niyetindeyiz. Bu mağazada kızlarımızın elemekleri olan şap- kaları da teşhir etmek niyetinde- yiz. Beyoğlu şapkacıları bilmem ne diyecekler, amma, bizim kararımız bu... — Beyoğlu şapkacıları dertleri- ne yansınlar hanımefendi.. Biz müdür hanımla gö: odaya bir genç kız girdi: — Efendim; mektebe yazılmak kabil mi, diye soracaktım, Ayşe Şevki Hanım: — Ah, kızım, dedi, hepinizi memnun etmek isteriz amma, bir haftadan evvel kabil değil... Yeri- miz dar olduğu için bir başka bi. na kiralıyoruz. Artık sizi oraya a- Mırız. Sonra bana dönerek izahat ver- di: — Mektebimizin 1400 talebesi var. Bundan başka kaydedilmek ü- zere müracaat edenler 500 kişi Hiç birini açıkta bırakmak istemi- yoruz. Epeyce sıkıştık. Maarif Ve- kâletinin böyle bir mektep açmak- la ne büyük bir ihtiyaca cevap ver- diğini şimdi anlıyoruz. Mektebimizde dikiş ve biçki, mo- da, ev idaresi, hasta bakımı, çocuk bakımı dersleri gösteriliyor. Moda derslerine şapka, eşarp, yastık, eldiven, çiçek işleri de da- hildir. Ev idaresinde, yemek pişirme, ü- tü, kola gibi dersler vardır. Kısacası, evkadını olmak için ne işürken lâzımsa, mektebimizde © öğretili- yor.,, Masanın üstünde bir çok kumaş parçaları gözüme ilişti. — Bunlar, nedir? diye sordum. Müdür Hanım, anlattı: — Kızlarımız, tasarrufu çok s€- verler. En ufak bir kumaş parçası- nı bile atmazlar. Şapka yaparken, bu parça kumaşlar, işlerine yarar. — Hanımefendi, bir sual daha sorayım; en fazla rağbet gören dersleriniz hangileri? İşte cevabı: — En çok talebe dikiş ve biçki kısmındadır. 1200 kişi!.. Bundan sonra moda dersleri gelir, moda kısmını 800 kişi takip ediyor. — Ya ev idaresi dersleri? Ayşe Şevki Hanım, gülümsedi: — Onu hiç sormayın... — Niçin? —Ancak yirmi kişi devam edi- yor da ondan!.. Maamafih bu kı. sımda da talebe adedi gittikçe ar- tıyor.,, Şehzadebaşı muhitinde bir hare- ket yapan Kız Sanat mektebine E- yüpten, Pendikten, hattâ Yalova'- dan talebe geliyormuş. Komşu ev- lerine gidip dedikodu yapmakla yakit geçiren mahalle kızları, şimdi bu mektebin talebesi olmuşlar. Mektebe kabulde muayyen bir yaş tayin edilmediği için, anasile ım Ayni sırada ders takip et- tiklerine sık sık rastlanırmış. M SALAHADDİN ür haber veli Nİ Ş GADAA Diy Millet meclisi encümenleri ANKARA, 12 (Telefonla) — Mil- let Mı in kütüphane, maarif, teş- ziraat, hariciye ve iktisat encümenlerinden maadası atideki şe- kilde reis, mazbata muharriri ve kâtip lerini intihap ederek mesailerine baş- Reislerini seçen Meclis encümenleri dünden itibaren çalışmaya başladılar lamışlardır: Adliye: Reis Münür . bata muharriri Salâhatie Ti ali), kâtip Raif (Trabzon) Beyler. Arzuhal Encümeni: Reis Atıf (RL 20), mazbata i Ziyaettin (İs- | Romanyada Siyasi buhran Kabine buhranının uzun sürmeyeceği bildiriliyor tedir. Kral bugün Sinaiadan buraya ge- ecek ve başvekil kabinenin istifasını verecektir. layarak ayan ve mebusan reislerini ka- bul edecektir, Buhranm uzun sürmiyeceği tahmin olunmaktadır. Gazetelere göre, yeni hükümeti li- beral fırkası teşkil edecek ve riyasete de Duca gelecektir. Diğer bir ihti- mal de bitaraf bir hükümetin iktidar mevkiine gelerek yeni umumi intiha- batı yaptırmasıdır. Kabine istifa etti BÜKREŞ, 12 (AJA.) — wdor ajan- sı bildiriyor: Kral Siyanadan bursya gelmiş, istasyonda M. Vaida ile bütün nazırlar o tarafından istikbal edilmiştir. Nazırların aktetmiş oldukları kısa iç- timadan sonra M. Vaida saraya gide- — krala kabinenin istifasını vermiş- © a üleğmdne istifayi kabul etmiş ve M. Vaidadan gündelik işleri görmeğe devam etmesini rica eylemiştir. Mütarekenin yıldönümü PARIS, 12 (A.A.) Mütareken'n yıl. dönümü bütün Fransada büyük tezahü. atla tey'it olunmaktadır. Dün Pariste a3 ker ve eski muharipler tarafınlan ge - çit resmi yaptm şt r. Büyük harpten ga lip çıkan bütün met de bumü nasebetle merasim yazılmıştır. Lehistanın İstiklâl bayramı VARŞOVA, 12 (A-A.) — Pat Ajan- sından: Lehistann istiklâle kavuştuğu günün yıldönümü mü 8: ya: pılan merasimde, cümhurreisi M. Voscic- ki, gece varısı Amerikan mille'ine hita- ben İngiliz ve Leh dillerile ve telsiz vas srtasile bir nutuk o söylemiş'ir. al İstiklâl bayramı, Letis'ann he- yerinde parlak bir surette kutlulanmıştır. M. Çaldaris, bugün silâe en bu hususta elde edilen muvaffakıyetleri anlatacaktır. Mösyö Çaldaris, bundan sonra, dahi- sedecek, W vaziyetten de bahı dahitle istikrarın lüzumuna işaret eyliyecek- tir. Başvekil beyanatında 6 mart hâdi- sesine de temas edecek ve hükümetin büsnü niyetini bu hâdisede ziymethal olanları affetmekle gösterdiğini bildi- recektir. Mösyö Metalsasın bu karar erhinde bulunacağı şimdiden 8öy- lenmektedir. Neticede Başvekilin teklifi kabul 9- dileceği kuvvetle ümit elilmektedir. Başvekil memlekette sükün ve asa- yişle beraber refahı temin için muha- İiflerin hükümete müzaheretini de ta- lep edecektir. M. Kondi'is Balgratta ATINA, 12 (Milliyet) — Belgrat tan gelen telgraflara göre, mine ölen Yunan askerlerine yapılan âbi ip Nuri (Muğla) Beyler. sis Mustafa Şeref | (Bur- dur), reis vekili Kâzm Hüsnü (Kon. ya), mazbata muharriri © Mükerrem (sparta), kâtip Süreyya Tevfik (To- kat) Beyler. Dahiliye: Reis Cemil (Tekirdağ), reis vekili Faik (Tekirdağ), mazbata muharriri Şükrü (Çanakkale), kâtip Halit (Burdur) Beyler. Divanımuhasebat: Reis Faik (Niğ- de), mazbata muharviri Hâzem (Kır. şehir), kâtip Ahmet Avni (Yozgat) Gümrük ve İnhisarlar: Reis İsmet (Çorum), mazbata muharriri Şevket (Ordu), kâtip Cemal (Afyonkarahi- sar) Beyler. Maliye: Reis Hasan Fehmi (Gümüş- hane), mazbata muharriri Kemal Tu- ran (İsparta), kâtip Enver (Balıkesir) Beyler. Meclis hesaplarının tetkiki encüme- ni; Reis Hakkı (Van), imazbata mu- harriri Rifat (Ankara), kâtip Mazhar Müfit (Denizli) Beyler. Mili Müdafaa: Reis İhsan Paşa (Gi resun), ma: mu! i Kâzım Pa- HARICI HABERLER Kral derhal istişarelere baş- Yeni Krala Sadakat. Afganistanda sükün hü- küm sürmektedir i Ate sürdüğü « de telgrafa ilâve M. Herriot” nun otomobili devrildi PARİS, 12 (A.A.) — M. Herriot'mun bir otomobil kazasına uğradığı & ortaya çıkan bazı dedikodular Ajansı şu tavzihi meşretmişi İyeres'den gelen bir tolgrafta rildiğine göre dün #kjam Lyon hastaha- m kâtibi ile Hyerss hastahanesinin wekilharcı, M. Herri :t'ya ait olan otomo bile binerek yola çıkmışlardır. Otomobil bir satıh geçidinde yana doğru kaymış ve devrilmiştir. İçindekiler hafif surette ya ralanmışlardır. Almanya Silâhlanıyor mu? PARIS, 12 (A-A:) — Havas ajan sının Roma muhabirinden: P, dltalia gazetesi, Alman yanın yeniden silâh! e meselesi hakkında bozı mutalealar yürütmekte. dir. Bu düşünceler, İtalyan resmi mah- dimmars fikrini aksettirir gibi görün- mektedir Popole ditalia Almanyanın yeni baştan az çok silâhlandığı muhtemel ol- duğu zannında bulunduğunu yazdık. tan sonra diyor ki: Umumi bir mukavele yapılması ne- ticesine varmak için buna gerçekten lüzum varsa, Almanyanın Versailles munhedesinde tesbit edilen teslihattan fazla olarak bir miktar silâh kuvveti daha edinmek heleki tanınabilir, Bu yol- da hareket etmekle zaten filen mevcut olan ve her hangi bir suretle önü alın- mayan bir vaziyeti tasdikten başka bir şey yapılmış olmıyacaktır., Balkan haberleri “Af kanununu Yunan mec- lisi kabul edecek mi? Yunan meclisinde mahallesi müzaheretini isteyecek nin parlak açma merasimi olmuştur. 'Merasime riyaseti şeref için Yunan Harbiye nazırı M, Kondiliş riyaset et- miştir. Mumaileyh irat ettiği mutlunda m — Sırp dostluğunu işaret etmiş- “Baz öğlende Yugoslar Harbiye mazmı arafından Yunan heyeti şerefine bir ziyafet verilecektir . Alışam üstü de Başvekil tarafından ii Ziyafet verileiektir. Yarın öğlende M. Kondilis kral tarafından kabul olu- nacaktır, Prens Kiril Belgratta BELGRAT, 12 (Milliyet) — Bulgar kralının kardeşlerinden prens Kiril dün sabah buraya gelmiştir. İstasyonda Kral Alexandre tarafından karşılanarak saraya götürülmüştür. Prensin burada bir kaç gün kalması muhtemeldir . Yugoslav matbuatına göre; Belgrat, ilk defa Bulgar hanedanı tarafından res men ziyaret edilmektedir. Gene ayni gazeteler prensin Belgradı ziyaret et- e siyasi ebeminiyet vermektedir. ler. Atina'da (0 uncu yıl ATİNA, 11 — Ayan Meci .Cümhuriyetinin onuncu yıldönümü o- larak 24 martın kutlulanması hakkın- daki teklifi kabul etmiştir. Bu suretle halk krallığın iadesine şiddetle muarız bulunduğunu ispat etmiş olacaktır. Bulgaristanın ithalât ve ihracatı SOFYA, 12 (Milliyet) — Bu sene Bulgar ithalât, teşrinievvel ayı esna sında 21,595 tona çıkarak 165 milyon leva kiymetindedir. Yani eylül aymda- kinden 13 milyon leva fazladır. İhracatı da 54,983 ton ger 3137 milyon levaya çıkmıştır. Yani eylül ayından 6,735 ton ve yahut ta 54,5 mil. yon leva ziyadedir. Dobruca teşkilâtçılarının kon- gresinde varilen kararlar SOFYA, 12 (Milliyet) — Utro bil. diriyor: Bulgar (Dobruca) teşkilâtr bugünlerde Razgratta kongrelerini ak- Dobrucada ll yapılan me dırılmadıkça ve milletler, tarihi ve ta- Gazi Hz. ile M. Kalenin arasında teati edilen telgraflar MOSKOVA, 12 (A.A.) — Sovyet ihtilâlinin 16 ıncı yıldönümü mü- nasebetile Reisicümhur Hazretlerinin Sovyet Şuralar ittihadı icra mec lisi reisi M, Kalenin Hazretlerine gönderdiği iebrik telgrafı ile cevabı aşağıdadır: Sosyalist Sovyet Şüralar itikadı icra meclisi reisi M. Kalenin Hazretlerine, Türklerin dost büyük memleketin heyelini kendi aralarında görmek le bahtiyar oldukları bugün de teşrinievvel ihtilâlinin on altıncı yddö- nümü münasebetile en hararetli tebriklerimi ve sizin şahsi saadetinizle dost ittihat milletlerinin refahı hakkındaki en samimi temennilerimi ka bul buyurmanızı rica ederim. Gazi M. KEMAL Türkiye Reisicümhuru Gazi M. Kemal Hazretlerine, Teşrinievvel ihtilâlinin 16 ıncı yıldönümü münasebetile vâki halis tebrikleriniz beni derin bir surette mütehassis etli. Sovyet Rusya millet- leri, iktısadi ve harsi ihya ve iymar sahasında tahakkuk ettirmiş olduk- ları şeyleri ve sulh siyaseti sahasındaki muvaffakıyetleri tekrar gözden geçirirken zatıdevletlerinin idaresi altında mühim muvaffakıyetler elde etmiş ve daha geçenlerde Türkiye cümhuriyetinin teessüsünün şerefli onuncu yıldönümü tesit edilmiş olan Türk milletinin lâyetegayyer dost- luğunu hususi bir memnuniyetle mü şahede etmektedir. Sosyalist Sovyet Şüralar ittihade icra meclisi reisi KALENİNE er i Ankarada milli müze binası ANKARA, 12 (Telefonla) — Yenişehirde yapılacak Maarif Vekâ- leti binasile Çankırı caddesinde kütüphanei Milli müze ve akademiyi toplu bir halde ihtiva ötmek üzere yapılacak olan binanın insası bur se- ne tehir edilmişti Avrupaya tahsile gidecekler ANKARA, 12 (Telefonla) — Maarif Vekâleti namına Avrupada tahsile gitmek üzere açılan müsabaka telkikatı bitmiş ve kazananlar seçilerek netice vekâletçe tasdika iktiran etmiştir. Akademi bu sene açılmıyacak ANKARA, 12 (Telefonla) — Akademinin bu sene zarfında açıl ması etrafırida alâkadarlar nezdinde yaptığım tahkikata nazaran bu se 'ne bunun mümkün olamıyacağı ve ancak gelecek sene icin düsünülebi leceğini öğrendim. Fenerbahçeliler bugün geliyor ÇANAKKALE, (Milliyet) — Fenerbahçeliler Çanakkaleye geldi. Vali Bey kendilerini vapurda karşıladı. Şehre çıktılar. Vilâyeti, Beledi- yeyi , Fırkayı ziyaret ettiler. Belediye parkında nutuklar söylendi. Şe- hir gezildi. Fenerbahçeliler pazartesi sabahı İstanbula muvasalat ede- ceklerdir. Çanakkaleden geçerken ÇANAKKALE, I2(A.A.) — Türkiye şampiyonu Fenerbahçe takı mını getiren Anafarta vapuru saat 12 de Çanakkaleye geldi. Vali Sürey ya Bey, Belediye reisi Veli ve mıntaka reisi Behçet Beyler, polis mü - dürü, jandarma kumandanı, birçok memurlar ve sporcular motörbotle vapura kadar giderek “Türkiye şa npiyonu hoş geldiniz” dediler. Ta - kım, başlarında Beyazıt mebusu Halit, Federasyon reisi Hamdi Emin Beyler olduğu halde şehre çıkarak Belediyede ve şehir kulübünde izaz edildiler. İstikbalde bir bando muzika vardı. Sporcular, şehir ve civa- run gezdikten sonra vapara döndüler. Vapur saat 16 da hareket etmiş- tir. Yarın sabah saat yedi buçukta Sirkeci rıhtımında olacaktır. ' Davet İSTANBUL, 12 (A.A.) — İstanbul mıntakası riyasetinden: Türki - ye futbol birinciliğini kazanan Fenerbahçe spor kulübü yarın şehrimize geliyor. Sporcuları getiren Anafarta vapuru sabah sacta yedi buçukta Sirkeci rıhlımına yanaşacaktır. Arkadaşlarımızı karşılamak üzere şeh- rimiz sporcularının leşrifleri İstanbul mıntakası namına rica olunur. ISTANBUL, 12 (A.A.) — Fenerbahçe spor klübü umumi kâtipliğin- den: O İzmirde Türkiye birinciliğini kazanan birinci futbol takımımız 13 ikinci teşrin pazartesi günü sabah saat yedi buçukta Anafarta vapı. ru ile İstanbula gelecek ve Sirkeci rıhtımına çıkacaktır. Bütün Fener - bahçelilerin ve sporcu arkadaşlarımızın karşılama merasiminde hazır bulunmaları rica olunur. Doktor ücretlerinin indirilmesi için İZMİR, 12 (Milliyet) — Şehir meclisine azadan Mehmet Ruşen B. tarafından bir takrir verilm'ştir. Takrirde Dr. ücretlerinin makul bir hadde indirilmesi istenilmektedir. Ecnebi profesörlerle mukavele ANKARA, 12 (A.A.) — Maarif Vekâleti İstanbul Üniversitesi için 36 profesörle mukavele yapmaktadır. Mukavelelerinin tanzimi işi bi - ten yirmi bir profesör İstanbu'a gelmiştir. Diğerleri de gelmek üzeredir, Mukavele müddetleri bir ikisi müstesna beşer senedir. İzmir ve Ödemişte menenjit İZMİR, 12 ( Milliyet) — İzmir ve civarında altı menenjit vak'ası görülmüştür. Bunun üzerine tedbirler alınmıştır. İzmir, Tire ve Öde - mişte menenjit aşısına başlanması emredildi. Altı bin kişiye aşı yapila- caktır. Tek tük tifo da görüldüğünden tifa aşısına da başlanılmak üze- redir. İstişeri a fyon komisyonunda.. ANKARA, 12 (.AA.) — İstişari afyon komisyonu bugünkü içti - matnda Türkiye ve Acemistanın komisyona aza olmalarına karar ver - miştir. Kanada hükümetinin mukaddema vuku bular talebi üzerine ko - misyon bu hükümetin de azalığını kabul etmiştir. İştirai komisyon İs - kandinav hükümetlerinden birinin de komisyona ithalini temin için in- tihabı hususunu konseye terketmiştir. İştirai komisyon azaları Türkiye- nin komisyona aza intihabını memnuniyetle karşılamışlar ve bu intiha- bın komisyonun müstakbel faaliyetinde gayet mühim roller oynayaca. ğını ve komisyonunun nafi bir uzuv kazandığını söylemişlerdir. tana sit toprakları zorla ele geçirmek fik rinde olmakla ittiham eden meşriyata baş lamıştır. Ba.n*ş“iyat Bu'gar siyesi ma - hafilince hayretl » İk wrgıla vmıştır, Bu it- tihamlarm ciddi hiç bir es28: o'mad gın ve Bulgarlar karşı yapıldığı iddia edi- cinayetler şiddetle protesto edil. Dobru: bir setidir. Bulgar hükümeti hiç zın bu siyaseti takin etmektedi». Salâhi- #m (Diyarbekir), kâtip Ahmet Saffet | bü hudut çerçeveleri arasında bırakıl madıkça Avrupada sulhun katiyen ta- karrür etmiyeceği bildirilmiştir. Tsin- sar Romen muhacirlerinin de silâhı a- lmmadıkça dilemiyecektir. V. yakınlaşması da tikll mücadelele: yler. Nafia Encümeni: Reis Ekrem (Sar- sun), mazbata muharriri Aziz Nami (Erzincan), kâtip Osman (Manisa) Beyler. Sıhhat Encümeni: Reis Dr. Ahmet Fikri (Errurum), mazbata muharriri bakteriyolog Refik (Bursa), kâtip Dr. Saim (Manisa) Beyler, Dobrucada asayiş temin ©- e Romen — Bulgar Dobruca is- buatmin daha hassas ve alâkadar ol maları istenilmiştir. Bugün bu kongre ile beraber Dob- ruca kadınları birliği kongresi de mü- zakerelerine nihayet vermiştir. Yonanistan - Bulgaristan SOFYA, 12 (A.A.) — Bulgar Ajan- sından: Yunan matbüat nın birlesmi son zamaenl.rda Bulg:ristanın Yunanis- yettar Bulgar mahafili, iki merleket a rasındaki muallâk meseleler için müzake relere girişileceği bir s rıda yayılan bu kabil neşr'y tın dur'cağını ümit emek- tedir, Muallök meselelerin halli Bulgaris tandı samimiyetle arzu edilre'itedir. Ve Bulgar hükümeti bu müz'kerelerin. muvaffakıyetle ne'icelindirilmes'ni ko » layla; tırmak azminden mül bulan mektedir.