30 Kasım 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

30 Kasım 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Ankara ile At ina arasında telefon mükâlemeleri başladı. Gazi köprüsü sene başında münakasaya konuluyor.. Türkiye, Yugoslavya Ve Balkanlar Beyle Yugoslav i Belgrat'ta Türk - Yu- goslav dostluk muahedesini imza ettiler. Muahede esasen geçen ayım ilk haftasında Cenevrede parafe edilmişti. e Binaenaleyh Yugoslav payitabtındaki imza merasimine, Balkanların sulhile yakından ali kadar olan bu iki memleket > daki dostluğun tezahürüne vesile hazırlamaktan başka bir mânâ at- fedilemez. Filhâkika © Yugoslav Kralı Alexandre Hiz. nin bir kaç ay evvel memleketimizi ziyaretinden sonra bu, bütün dünyaca malüm bir keyfiyetti. Fakat o bazan, ma- lâm olan şeyin ilâmı da faydalıd Türk - Yugoslav Harici siyasetle, nin Balkanlarda ayni istikameti, yani sulh ve müsalemet istikamet! ni takip ettiğini izhar etmek, böy- le ilâmı lâzımgelen malüm mese- lelerdendir. Yugoslavya - Türkiye muahede- sinde memleketmizin şimdiye ka- dar yakın komşuları ve uzak dost- larile imza ettiği muahedelerden ayrı bir şey yoktur. Muahedenin bazı hükümleri bütün dünyaya mal olan Kellogg Misakının teyidin. den ibarettir. Bazı hükümleri de İZE çıl, Sahip ve Başmuharriri: Siirt Meb'usu MAHMUT Silâhları bırakma işini büs- bütün suya düşürmemek için Almanyanın kısmen silâhlan- ması isteniyor.. 2 gp Mm Başvekil Hz. Karadenize: yeni bir seyahat yapıyor z Pş.Hz. bu seyahat afasında idari ve iktisadi bij çok işleri.tetkik edecek Tetkik seyaliğiğini Müteakip hükümetçe esaslı karajlâr âlınmağı muhtemeldir ANKARA, 29 (Uyletenli).— Başvdlil/İfmet Paşa o önümüz E deki hafta Karadeşiği$WSafitana kadar/bir seyahat yapacak- S tır. Başvekil, SamsuyidğsP'urhdla ve Tokaf'a giderek orada yapı- lacak şeker fabrikahrihegörecektir. Afilli avdet ederken Si- vas ve Kayseri üzerililen göğlecekiile Başvekil Paşanın bu yanyakhat-cerağiadaülâri ve ihtısadi esas- El bir çok meselelerin tpiğikiyle aldhadarolacağı ve bu tetkikat E neticesinde hükümetçe İeşödli Jilfârlar alınacağı tahmin ediliyor. Başvekil Paşaya ba seyahatinde İktısat Vekili Mahmut Celâl — Bey refakat edecektir? E İsmet Pş. Eskişehire de gidecek. S ESKİŞEHİR, 29 (Telefonla) — Eskişehir şeker fabrikasının a- İma merasimi önümüzdeki çarşamba günü yapılacaktır. Açılma malüm formüllü hakem ve uzlaş- iz merasiminde Başvekil İsmet Paşa ile hükümet erkânı ve bir çok ma mukaveleleridir. Fakat muahe- denin, metinde yazılı olan hüküm- lerden ayrı bir şümul ve ehemmiye ti vardır: Bu da Yugoslav muahe- desinin, Balkanlarda sulhü ve mü- salemeti muhafazaya matuf olan bir mukavele leğinin şimdiye kadar noksan olan bir (e halkasını tamamlamış olmasıdır. Bismark o zamanki Avrupanın istatükosunu muhafazaya maluf o- lan siyasi kombinezonlarmı yapar- ken, bu itilâf şebekesine, “sulh ve müsalemet cemiyeti,, & ismini ver- mişti. Balkan devletleri arasında bir kaç senedenberi yapılan müte- kabil anlaşmalar cidden bu isme lâyıktır. Beynelmilel hayatta ha- kiki sulh ve müsalemet cemiyeti bu mukavelelerin meydana getir. diği kombinezondur. Bu anlaşma- lar zincirinin en sağlam ( halkası Türkiye - Yunanistan (| itilâfıdır. Esasen Balkanlardaki yeni | çığı bu anlaşma üzerine ( başlamıştır. Türk « Yunan itilâfını, Türk - Ro- manya muahedesi takip etti. Şim- di de Türk - Yugoslav mukavelesi imzalanmıştır. Yunanistan ile Ro- manya anlaşmışlardır. Yugoslavya Yunanistan arasında eski bir ittifakın istihalesi olan © anlaşma yardır. Hülâsa Balkan memleket- eri iki taraflı anlaşmalar ile biri- birine bağlanmış bulunuyorlar, Bu şartlar altında umumi ve bü- tün Balkan devletlerine şamil bir Balkan Misakının akdi lâzım mi- dır? Bizce buna lüzum kalmamış- meb'aslar hazır bulunacaklardır. umumun mmm Yugoslavya ile yeni bir itilâfname imzaladık Tarafeyn tebaasının mütekabil talepleri ve emlâk meseleleri de halledildi Tevfik Rüştü Bey bu sabah geliyor da dini zır M. Yevtiç dün akşam Türkiye Ha- F © riciye Vekili Tevfik Rüştü Beyin şerefi- Vi a ” we bir ziyafet vermiştir. * nutukta demiştir — Kahraman Türk milletinin yorul- ğu muslihkane işler gözönünde tutulursa Belgratta imzalanmış olan Türk-Yu, bir yardımı olduğu görülü Uzun bir mani her ii birine hürmet etmeyi öğretmiştir. Ze- man ve sulh davasına olan sıkı merbuti- yetleri bu iki milleti birbirine © kadar yakınlaştırmıştır ki, bu dostluk (ve vi- fak hareketi yalnız Türk ve Yugoslar ” milletlerine değil, fakat bütün Balkan. istikbale götüren yo- , Bunun için ve diğer İnamelerin bir mütem- tr. Umumi bir misak, sulhten ve müsalemetten başka neyi istihdaf edebilir? Böyle iki / taraflı anlaş- malarla bu hedef temin edildikten sonra Balkan © misakının lüzumu kalmıyor. Daha doğrusu misak ta- bii yollarla (kendiliğinden tahak- kuk etmiş bulunuyor. İzaha lüzum yoktur ki bu muka- veleler ve bu anlaşmalar hiç bir devlete matuf değildir. Gerek Yu- manistan, gerek Romanya ve Yu- goslavya ile imzaladığımız muka- yelelerin hedefi, sulhü takviyeden ibarettir. Bunun içindir ki bu kom- binezona “Sulh ve Müsalemet Ce- miyeti,, ismini vermek yerinde o- lur demiştik. Cemiyet azalığı da her devlete açık olduğuna göre, bü- nun şu veya bu devlete karşı bir kombinezon olduğu asla iddia edi- lemez. Belgrat'tan verilen haberler Yu- goslav Kralı Alexandre Hz.nin, muahede imza edildikten sonra şereflerine bir ziyafet vererek, Ha- riciye Vekili Tevfik © Rüştü Beyi taltif © buyurduklarını bil iriyor. Kral Hz. nin bu yüksek iltifatları Türk milletini mütehassis etmiştir. Kral Alexandre, yalnız bir Kral değil, fedakârlığı ve kahraman- lığile Yugoslav milletinin kalbini | azanan ve menkibeleri dillerde destan olan asil bir ailenin evlâdı | ve Yugoslavların çok sevdikleri | bir reistir. l Hariciye Vekili hakkındaki ilti- | fatlarndan dolayı o kendisine te-| şekkür beyan ederken, Türk mil- letinin hissiyatına tercüman oldu- ğumuza kaniiz. o Ahmet ŞUKRU mimi olması dolayisila bu sefer imzala- Ne. 2805 O PERŞEMBE Hariciye vekili Tevfik Rüştü B. BELGRAD, 29, A. A. — Türkiye Ha ei; 'evfik Rüştü Beyle Yu- iciye nazırı M. Yevtiç dün gerek iki hükümetin birbirinden ve ge- rekse tarafeyn tebaasmın o mütekabilen Türkiye ve Yugoslavyadan olan metali» batı ile ziraat islahatı ve metruk emlâk meseleleri hakkında kati bir itilâifname imzalamışlardır. İtilâfnamede tazminat usulleri ve tatbikata ait teferrüat der- piş olunmuştur. Buitilâf her iki tarafım menfaatlerine temmamile uygundur. Ve tasdik edilir edilmez meriyete girecek- tir, Yugoslavya hariciye nazırının ziyafeti BELGRAD, 29. A.A. — Hariciye nas dığımız muahede hususi bir mana ileti- sap etmektedir. Sulh © hakkında güzel ni ihtiyaçlarla karşılaşılacağı şuuru ile- dir ki. Yugoslavya hükümdarları İstan. bulda bulunurken kendilerine karşı bü- tün Türk milleti tarafından gösterilen yüksek hürmet, derin bir heyecan ve yü- rekten gelen bir muhabbetle vuku bul- muştu, Yugoslavya efkâr umumiyesi bu nu ehemmiyetle kaydetmekten hali kal- mamıştır. Ve bütün Yugoslav milleti bun dan dolayi hararet i si muhafaza etmektedir. in İki millet dostluğunun mütemadiyen inkişaf edeceğine kari Zatıdevlet lerini bu eserdeki müessir teşriki mesaj- (Devamı $ inci sahifede) Merhum Abdullah Cevdet Beyin evinde dün vefatının devir senesi münasebetile yapılan toplantıda 30 TEŞRİNİSANİ 1933 Ziraat Bankasının Faaliyeti Dün heyeti umumiye içtimaı yapıldı Bânka bu sene 100 bin ton buğday alacak ANKARA, 29 (Telefonla) — Zira- sene içinde bu va zifenin nasıl yapıldığını anlatan rapo run şükranla karşılanmağa (değer ol duğun usöyledi; üzüm ve tütünler gi- bi bir çok milli jmahsullerin Avrupa piyasalarında müsait bir fiyatla satıl ması yolundaki banka hizmetleri ve geçen sene kabul olunan faiz ten; lâtmın efkâri umümiyede bıraktığı çok müsait intibar anlatti. Bütün bu güzel işler ve muvafa » kıyetler için aksak kalan bir noktayı işaret etmek İsterim, mukaddemesile Ziraat bankasının 34 milyonluk ikra- an ancak 14 milyonunu alabildiği lâtmn aksa - tülebil için alacakla- rın tahsiline tam bir gayret sarfedilme- si ve makul bir bulunması icap Cemal bn Bey Cemiyeti 'akvamda daimi mümessil oldu ANKARA, 29 (Telefonla) — Bern sefirimiz Cemal Hüsnü Beyin Cemiye- ti Akvam meclisinde hükümetimizi da imi olarak temsil etmesi Heyeti Ve- kilece kabul edilmiş ve âli tasdika ik- tiran eylemi Ankara - Atina Telefon muhaberesi dün- den itibaren başladı 'ANKARA, 29 (Telefonla) — An - : kara ile Atina, Pi- şehirler arasında dünden itibaren te Jefon muhaberesi başlamıştır. İdare- es üç dakikalık mükâleme ücreti 259 kuruştur. Ve e. saat dokuz pon sonra da gece GE tarifesile 156 ku « ruş ou tesbit olunmuştur. Ford, Roosevelt'in dave- tini kabul etmedi NEVYORK, 29.A.A. — Nevyork Evening ( Post'a göre M. Henry Ford, Reisicümhur Roosevelt ile gö rüşmek üzere Varmspring'e gelme- si için yapılan daveti kabül etme miştir. İeneral Jolmeou şimdiki halde Ford'un mamulâtını Amerikan res- mi dairelerinde yapılan münakasa- lara dahil etmemek üzere tedbirler almak. meşğuldur. BUGÜN 5 inci sahifede Spor YARIN Haftanın filmleri Tel vie re Matb yi 9 iyleri müdürü: 24318, 2310. Genç zabitler mektebin hâtıra defterine imza atıyorlar. Donanmaya iltihak eden genç deniz zabitlerimiz Dün 42 genç zabite diplomaları merasimle tevzi edildi Deniz harp mektebinden bu sene 29 Teşrinievvel Cümhuriyet bayramın da mezun olan kırk iki deniz zabiti - mize dün Heybelide deniz harp mek- tebinde diplomaları merasimle veril « miştir, Merasime saat 14,30 da İstik- lâl marşile başlanmıştır. Bundan son- ra müdür Binbaşı Hidayet Bey genç zabitlerimize bir nutuk söyliyerek hayatımın en se- vinçli saatlerini yaşamış oluyorum. Doğuşu tarihinden önceki zamanların karanlığına karışan Türk deniz kuv - vetlerinin sekiz buçuk asırdün beri sevgili yurdumuzun & ymüdafansında mevki alarak kuvvetli devirlerinde ha rikalar yarattığını ve bakımsızlıktan zayıf düştüğü zamanlarda da materi- yal bozükluguna hiç ehemmiyet ver - miyerek sancağının şerefini ne görül- —edik feragatle, ne işidilmedik feda- Diploma tevzi edilirken kârlıkla kurduğunu bilirsiniz.” Müdür Bey nutka devamla: Türk deniz harp mektebinin, birçok deniz devletlerinin en eski zabit mektebi ol- duğunu ve gelecek sene mektebin 150 (Devamı 2 inci sahifede) Diploma alan 42 genç zabit grup halinde... Gazi köprüsü için dört milyon lira sarfedilecek Münakasa sene başında ilân ediliyor hdp AĞAĞİ a idi süratle ikmal edilecek ve hat Gazi köprüsünden geçerek Azapkapı yoli - le Beyoğluna iltisak peyda edecektir. Unkapanı köprüsü 8on zamanlarda Gazi köprüsüne aii kambiyo ve dö | viz meseleleri halledilmiştir. Nafia vekâleti ile Dahiliye vekâleti proje üzerinde son tetkihatı ikmal etmek zeredir. Münakasanın sencbaşmda lân edilmesi için bir mahzur görülme- mektedir. Yapılan projeye göre köp- rünün inşaatı üç senede ikmal edi cektir. İnşaat için dört milyon | sarfedileceği anlaşılmaktadır. Vesaiti nakliye ücretlerine köp rüler resminden şimdiye kadar topla- nan para bir milyon üç yüz bin lirayı ğmen vesaiti nakliye güç Yükle geçebilmektedir. Son verilen ra- sinde anlaşılmıştır ki Unkapanı köp: sünü muhtelif zamanlarda tamir için bulmuştur. Köprünün inşaatında, ya- pılacak mukavele esaslarına göre Türk amele ve Türk mühendisler ça- lışacaktır. Ecnebi mühendisler ancak asan sıfatile İnşaatta iş alabi . Köprü inşa edildikten son - ra - Yemiş - Unkapanı tramvay hattı sarfedilen para, yerine yeni bir köp- rü inşa edebilecek mikdara baliğ ol - muştur. Gazi köprüsü inşa edildikten sonra, Unkapanı köprüsü ahşap ve ma deni kısmı tefrik edilerek hurda hesa bile belediye tarafından satılacaktır.