30 Kasım 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

30 Kasım 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

M. Venizelosu Marsilyada öldürmek istemişler Ceneral Papulas'ın yeni çıkardığı bir gazete mühim ifşaatta bulunuyor ATİNA, 29 (Milliyet) — Bugün intizar eden ceneral Papulasın “Dim- deratikor Agon,, ismindeki gazetesi- me göre, geçen ağustosta kralcılar M. Venizelosu öldürmek için Marsilyaya bir kaç kişi göndermişlerdir. Fransız polisi bunu haber almış ve derhal şüp heli gördüğü insanları Fransız top- yaklarından dışarı çıkarmıştır. Gazete ifşaatına devam ederek di- yor kiz ” — Son zamanlarda da kralcılar bransaya adamlar göndererek cene- ye) Plastiran öldürmek istemişlerdir. I ikin bu teşebbüs te polistarafından haber alınmış ve müteşebbisler ta- kip edilerek Fransadan çıkarılmışlar» dar. Bu ifşaat siyasi mahafilde büyük tesir hasıl etebiştir. Pirede komünist beyannameleri ATİNA, 29 (Mi burada ve Pirede ihti münist beyannameleri d. Bu beyannamelerin polisler tara- fından dağıtıldığı söyl » Mak satlarının ne olduğu anlaşılmış değil dir. İdam edilen altı nazırın istirahati ruhu için e i- yine de idam edilen nazırlar arasında bu- Junan Gonarisin riyaset etmiş olduğu halk fırkası mensupları hazır bulun- muştur, Hülcümet gazeteleri idam €- dilen nazırlar için sitayişkâr yazılar yazmaktadırlar. Diğer gazeteler ise iktısadi kalkın- ma için artık mazinin unu! tavsiye ediyorlar. Hükümete mensup bir zat şu be- yı. matla bulunmuştur: — 922 senesinde ihtilâl mahkeme- si tarafından idama mahküm edilen oltu siyasi liderin istirahatı ruhu i - çin, dün, yıldönümü olmak münase- betile Atina mezarlığında bir âyin yas pılmıştır. Bundan sonra hapishana- de mahkümlara idam kararının tebliğ edildigi höcerenin duvarına konan iâvhanın küşat resmi yapılmıştır. Her iki merasimde hükümet erkâ- nı ve bir'çok halk kütlesi hazır bu- #anmuşlardar.,, Hatıra lâvhasında altı. nazırm gay» ri kanuni bir hükümle vatan uğrun- da can verdikleri yazılmaktadır. Hü- kümet gazeteleri, bugün Reiskârda bulunan Halk Fırkasının intikam al. mak için değil, Yunan milleti ile be- raber ölen büyük adamları hürmet. İs yadetmek nezaketinde bulunduğu nu kaydetmektedirler. * Neviliy muahedesi aleyhinde nümayişler Sofyada Royal tiyatrosunda yapı - Jan protesto içtimamda salon hıne a- hınç dolmuştur. İçtimada irat edilen mutaklarda Nevili muahedesile Bulga» ristana karşı yapılan haksızlıklar birer birer sayılmakta ve bu haksızlığa ar- bk Bulgar milletinin tahammül ede « miyeceği söylenmiştir. Polis, Açıkta yapılacak mitingleri menetmiştir. İçtimadan sonr agençler sokaklar» e e e a Donanmaya iltihak eden zabitlerimiz ll (Başı 1 inci sahifede) inci yıldönümünün kutulamakla bah- tiyar olacağını söylemiştir. , Müdür Bey sözlerini şöylece bitir- Müteakıben genç zabitler tahlii ecek Deşi'kir ağızla süne devlete vatana hizmet ederek eş mmm mler er ii elek Büyük Erkânı Harbiyaye çekilen telgraf Bu münasebetle Deniz Ha; isesi ve harp mektebi müdürü MAN tarafından Büyük erkânı harbiye ve M Müdafaa vekâletine şu telgraf 5 harbiye mektebi, tahsil lerini bitircu 42 gence meni Mal malar verilmiş ve kendileri için zabit lik hayutma giriş bayramı olan bu w | si kabul da nümayiş yapmak istemişlerse de po lis tarafından menedilmiştir. Komünistler de, Noyyi aleyhinde nümayiş yapma şteşebbüzünde bulun- muşlarsa da zabıta derhal bunları da- ğıtmıştır. Yanboluda komünist nümayişi SOFYA, 29 Milliyet) — Yanboluda evvelki akşam sant 6 raddelerinde "Av- rupa,, oteli önünde verilen bir işaret üzerine derhal büyük bir kalabalık top- Tanımebtır. Toplananlar komünistlerdir. Arala- rından bir kaç kişi ahrikâmiz nutuklar irat etmeğe tar, Bir hatip irat ettiği nutkkunda, Nanil- Iy muahedesile Bulgaristan bu hale 30- kanların gene burjuvalar olduğunu söy- Hâdiâe mahalline gelen zabıta, nü- mayişçileri dağıtmış ve bir kaç kişiyi de tevkif etmiştir. Milliyetperverler de duvarlara yapıştırdıkları afişlerde "kah- rolsun Neuiliy muahedesi,, diye protes- 3 propazandalarına devam etmektedir- Bulgaristandan üzüm ihracatı SOFYA, 29 Milliyet) — Dün Sofya istasyonundan 7 vagon üzüm ile 1 vagon ceviz ihraç edilmiştir. Şimdiye kadar ihraç edilen üzüm- ler 1960 vagona çılmıştır. Bunun 2000 vagona çıkması beklenmektedir. Belgratta bir Arnavut heyati BELGRAT, 29 (Milliyet) — Bura- ya, Yugoslavya ile ticari muahede ak detmek üzere Arnavut heyeti gelmişti. Heyetin başında olan M. Ko nitsa bugün Yugoslav Başvekili ile ticaret nazırını ziyaret etmişlerdir. 'M. Kenitsa'ya Sırp resmi makama- tu büyük ehemmiyet vermektedir. M. Konitsa ticari müzakerelerin hi tamından sonra siyasi müzakerelere de girişecektir. Arnavutluk isttklâlinin yı'dönümü TİRANA, 29, A, A. — İstiklâl yıl dö mümü her taraftan hususi bir faaliyetle kutlulanmıştır. Birçok yerlerde nutuklar söylenmiştir. Kral Tirana sarayında si- yasi mümessillerin, yülesek memurlarla birçok teşekküllerin ve parlak tezakür- lerle tertip etmiş olan halkın tebrikleri- etmiştir. BELGRAT, 29 A.A. — Arnavutluğun milli bayramı münasebetile Arnavutluk sefiri Ran Fiks bir resmi kabul yapmış- tr. Resmi kabulde Türkiye Hariciye Ve- kili Tevfik Rüştü Beyle Fransız ve Yu- nan sefirleri ve diğer bir çok ricali ha- ze bulunmuştur. Yunanistanda intihabet hazırlığı ATINA, 29.A.A. — Gazetelerin haber SOFYA, 29 (Milliyet) — Buradaki Yunan elçisi M. Kolan, Sofyayi terke- derek İngiltereye gidecek olan İngiliz. #içisi M. Vaterloya bir ziyafet vermiş tir. Bu ziyafete, Başvekil M. Muşa - nof ile Protokol müdürü Stoilev ve di- ğer ecnebi sefaret erkânı da iştirak et miştir. bayramının kutlulandığı Fast - rr Ali, Rüştü Nazmi, Necmi i Mehmet Osman, Adnan Hilmi, İsmail Bekir, Nurullah Hayri, Ali Hüsnü, Halit $, T Ali, Necmettin Celâl Beyler” bi Güverte: te Faik İbrahim, Kenan İzzet, Ari raettin, Vedat İdrik Eat Asaf Fe dun Kâmil, Fahir Fuat, Mehmet Re #at, Sadık İzzet, Zekâi Arif, Fethi Mehmet, Bahaettin Salih, Edip Ziya, Xahap Mahmut, Feyzullah Fabri, En ver Af, Sebati Osman, Haydar İzzet tin, Ali Riza, Şekip Reşat Beyler. Zabitlerin hatırası zabitler Bâtirm defterine şu ışlardır al ile deniz kadrosu - tevsik'eden dip- Jomalarımız. aldığımız bugün hayat marzEN en İl mesut bir gü nü olarak sayıyor ve mezunipelei li Almanyanın Silâhlanması İngilterede lehte bir te- mayül baş gösteriyor LONDRA, 29. A.A. — Silâhla- rı bırakma işi için siyasi yolla baş- lanmış olan müzakerelerin Cenev- re müzakereleri gibi meticesiz kal- maması için İngiliz efkârı umumi- yesinin, uzun zamandanberi müna kaşa edilen Almanyanın kısmen si- lâhlanması fikrine iştirake müte- mail olduğu görünüyor. Sunday Times ve Observer ga- zeteleri bir müddet evvel bunu ih- $as etmişlerdi. B u sabah M. Baldvin'in pazarte si günü avam kamarasımdaki nut- kundan bahseden Times gazetesi de ayni şeyi bildirmekted! Kuba vekayii HAVANA, 29.A.A. — Havana- da yeniden bazı vekayi kaydedil- miştir. Bir Amerikalının katli ile hakemeye sevki münasebetile ya- rın için fevkalâde tedabir almaca- ğı zannolunuyor. Pariste bir nümayiş PARİS, 29.A.A. — Dün gece yarısma doğru 150 kişi Alman se- fareti önünde nümayiş teşebbüsün- de bulunmuşlar ve “kahrolsun Hit- lerci faşistlik”, “Dimitrof'u ser. best bırakınız” deye bağırmışlar- dır. Nümayişçiler polis tarafından dağıtılmış iselerde sefaret binasma mücavir mahallere şişeler atmaya muvaffak olmuşlardır. Oniki kişi yakalanmıştır. Bunlardan biri Bul- gar ve birisi de İtalyandır. Almanya ve Çekoslayakya PRAĞ, 29, A.A. — Çekoslovak yanın yakında Berlin hükümeti ile doğrudan doğruya müzakerata gi- rişeceği hakkında, yabancı bir A- jans tarafından neşredilen haber münasebetiyle, eyi haber alan muh telif muhafil, yakında £ böyle bir müzakereye başlanması mümkün olmakla beraber, vaki de olsa, an- cak teferrüat kabilinden muay- yen mesaile ve yahut - ufak tefek cari mesaile münhasır kalacağı nı söylemektedirler. Bir zenciyi daha linç ettiler SAİNT YOSEF, 29.A.A. —Genç müttehem bir polis memurunun mu | bir Amerikan kızına tecavüz etti Zinden dolayi hapisanede bulunan bir zenci hapisaneye zorla giren halk tarafından alınmış ve avluda asılmıştır. Halk zencinin cesedini bilâhara yakmıştır. Roozevelt'in tecrübesi NEVYORK, 29. A. A. — Dahili altın fiyatınm yeniden yükselişi Amerika hükümetinin tenkitlere kulak vermiyerek para tecrübesin- de devam etmeğe karar vermiş ol- duğunu teyit etmektedir, Bununla beraber daha birkaç gün evvel fe- deral Reserve bürosunun istişari ko mitesi bu siyaseti bilâkayit mah- küm ediyor ve bir an evvel altm e- dönülmesini istiyordu. leral Reserve bürosu umum. müdürü M. Black'ın istifa edeceği temin ediliyor, fakat M. Black bu şayiayi temin etmemiştir, Birkaç haftadanberi umumi me- sarif, tahsilâtı fevkalâde aşmakta- dır. Ve bu büyük fark, gittikçe ar- tacaktır. Eğer hükümet ihtiyacı o- lacağı parayi halktan bulamazsa, bütün mesarifatı durduracak ve mühim iktisadi ve “içtimai netice- lere sebep olacaktır, yahut ta, buna karşı durabilmek için kâğıt para ihracatına başlıyacaktır ki, bu, kontrolsuz bir inflation'a yol aça- caktır. Avusturya tayyare verdi BERLİN, 29.A.A. — Avustur. yanın Berlin sefiri M. Tauschitz A- vusturya - Alman hududunda olan feci hadiseden dolayi hükümetinin teessürlerini Alman hariciye neza- retine bildirmiştir. M. Tavschitz evelki gün, Nüen- berg Avusturya baş konsolosuna talimat vererek ölen asker Schuma cher'in cenâ?e merasiminde bulun- masını ve kendi namına mezarma bir çelenk köymasını bildirmişti. ——————— biliyoruz. Bu heyec: tottırmağa sebep olan talim ve idare heyetine kalpten gelen minnet duygu larmızı bu satırlarla tesbit edebildik. Bize ne mutlu" Fransız kabinesi Hazırlandı Beyannamesini cumartesi günü okuyacak PARİS, 29. A.A. Jansından : Kabine dün sabah OM. Chaw- temps'ın riyaseti altında toplandı. Ve her iki meclise yapacağı beya- natı cumartesi günü vermeğe ka- rar verdi. Hükümet ayni gün mali bir pro- je verecek ve proje müstaceliyeti- ne binsen 7 ikinci kânunda müza- kere edilecektir. — Havas a- M. Mussoliniye isnat edi- len bir teşebbüs LONDRA, 29.A.A. — Reuter A- jansının Romadan salâhiyet sahi- bi bir menbadan öğrendiğine göre M. Mussolinin dünya sulhu işile uğ raşmak üzre 7 devletten mürekkep bir grup teşkilini düşündüğü hak- kındaki haberin aslı yoktur. Umu- miyetle zannedildiğine | göre M. Mussolini milletler cemiyeti teşkilâ tında — Amerikanın, & Rusyanın ve Japonyanın da bu cemiyete aza olarak girmeleri suretile — bir değişiklik yapılmasına taraftar bu- Tunmaktadır. Bununla beraber böy le bir proje hakkında (o herhangi bir beyanatta bulunmağa şimdilci zamanın müsait olmadığı hissedil- mektedir. Kral Georges'dan para isteyen kadın LONDRA, 29.A.A. — Kendisi- nin mühendis olduğunu iddia e- den Clarence Haddon adlı bir ka- dn Bov.Street ceza malikemesi huzuruna çıkmıştır. z Bu kdaım Kral George'dan para istemek ve kralı tehdit etmek sur çile zan altına alınmıştır. Muhakeme başka bir güne bıra- kılmıştır. Müddei şahsı tarafından avukatı bir tıbbi rapor istenmesi- nin Avrupa değer olduğunu ihsas etmiştir. İspanyada intihabın kat'i neticesi MADRİD, 29. A.A: — Umumi intihabatın neticesini kati olarak tesbite imkân yoktur. Şimdiye ka- dar intihabat komisyonu ancak 116 neticeyi resmen kaydetmiştir. Bunların adedi her halde 300 ka- dar olacaktır. Diğer 170 mebusluk için de inti - habat 3-12 ye kalacaktır. Mısır hava filosu ROMA, 29.A.A. — Dün akşam San - Refael'den buraya gelen Mı- filosu bu sabah 8,15 de hava limanından Katana- ya müteveccihen hareket etmiştir. ROMA, 29.A.A, — Dün Litso- rio hava Bnanına gelmiş olan 20- kiz Mısır tayyaresi bu sabah Na- poliye hareket etmişlerdir. Eski kayserin karısı imperatoriçe PARİS, 29.A.A. — Matin gaze- tesinin Döornden aldığı bir habere göre öski Kayser Vilhelm zevcesi Prenses Herminenin bundan böyle İmparatriçe olarak (tanınmasını ün bildirmiştir. Malâm olduğu üzre eski Kayser bu ikinci zevcesi- ne şimdiye kadar İmparatorice un- vanmın verilmesine müsaade etmi- yordu. e şiki ali Montaigne'in yıldönümü LİZBON, 29,A.A. — Montaigne nin 400 üncü yıl dönümü, fen aka- demisinde kutlulanmıştır. Merasimde Dr. Julio Dantas ri- yaset etmiş ve hariciye, maarif na- zırları hazır bulunmuşlardır. İtalya parlamentosu ROMA, 29.A.A. — Senato ve mebusan meclisi 11 ilk kâmm tari- hinde açılacaktır. Parlamento, i- kinci kânun zarfında son bir top- lantı yapacak ve bu esnada 1934. 35 bütçesini tastik edecektir. Kralın nutkunâ cevap hazırlandı LONDRA, 29.A.A. — Liberal- ler tarafından kralın nutkuna veri- lecek cevapta yapılması istenen ta- dilâta dair olan 58 reye karşı 434 rey ile reddedilen takrirde milli hükümetin tarifelere ve silâhleri bırakma işlerine karşı vaziyeti ten kit edilmektedir. MEn ye İngiltere spor tarihind mühim bir hadise Avusturya milli takımı ile Iskoçya ta- kımı arasındaki maç beraberlikle bitti GLASKOV, 29. A.A. — Avusturya milli takımı bugün 62.000 hi- şiden mürekkep büyük bir seyirci kütlesi huzurunda İskoçya takımı i- İe milli müsabakasını yapmıştır. İskoçyalıların Viyana'da uğradıkla. rı büyük mağlübiyetten sonra pek ziyade ehemmiyetle hazırlandıkları bu müsabakayi kendi topraklarında, kendi seyircileri huzurunda kaza nacakları muhakkak sayılmakta idi. Müsabaka iki tarafın mütemadi akınları arasında cereyan etmeğe başlarken İskoçyalılların top kontrolünde daha metin, Viyanalıların ise daha artist oldukları görülüyordu. Birinci devre her iki taralın yaptığı birer golle müsavi bir netice verdi. İkinci devrede İskoçyalılar galibiyeti temin etmek için çok çalış- tılar, fakat Avusturyalıların kuvvetli müdafaası bu gayretin netice ver- mesine müsait olmiyordu. Nihayet her iki taraf mühaccimleri birer gol daha kaydederek oyunu bitirdiler ve İngiltere spor tarihinde mühim bir hödise teşkil edecek olan Avusturya - İskoçya maçı 2-2 beraberlikle bitti, Hariciye Vekili Sofyadan geçerken M. Muşanof'la 20 dakika görüştü BELGRAD, 29. A.A. — Hariciye Vekili Tevfik (Rüştü Beyfendi bugün Semplon ekspresle İstanbul'a müteveccihen hareket etmiştir. Yarın sabah İstanbul'a muvasalât edeceklerdir. SOFYA, 29. A. A. — Türkiye Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Bey bu akşam saat 17 de buradan geçmiş ve istasyonda Başvekil M. Mu- şanof, amuru siyasiye müdürü M. Pavlof, protokol müdürü M. Stoiloff ile Yunanistan, Macaristan ve Romanya sefirleri, Holanda maslahat. güzarı, Türkiye sefaret erkânı ve bir çok gazeteciler tarafından selâm lanmıştır. Türkiye sefiri Tevfik Kâmil Bey, Yugoslavya hududuna kadar giderek Dragoman'dan itibaren Tevfik Rüştü Beye Sofya'ya kadar re- fakat etmiştir. Türkiye Hariciye Vekilinin beraberinde bulunan kerimesi Emel Hanıma Başvekil M. Muşanof tarafından bir buket taktim edilmiştir. Tirenin, Sofya istasyonunda durmasını müteakip Tevfik Rüştü Bey ile M. Muşanoft bir salona çekilerek 20 dakika kadar, ladır. Bundan dolayı zaten Sofya'ya teahhürle gelen trenin hareketi yeniden on dakikalık bir teehhüre uğramıştır. Bundan sonra Tevfik Rüştü Bey ile maiyyeti trene binmişler ve İstanbul'a hareket ederken istasyonda mevcut olan zevat tarafından alkışlarla teşyi edilmişlerdir. Karadenizde şiddetli fırtına var, Gerze vapuru karaya oturdu AMASRA, 29 (Milliyet) — Karadenizde büyük fırtına devam ediyor. Gerze vapuru Amasrada karaya oturdu. Limanda sekiz vapur bulunmaktadır. Yolcular sahile bü yük zorlukla ( çıkardabilmişlerdir. Fırtına gittikçe şiddetini arttırmaktadır. Fırtınadan yollarına devam edemiyen ve limana iltica eden vapurların vaziyetleri tehlikelidir. Bartın cümhuriyet müddeiumumisi Sırrı Beyle jandarma kuman- dam Kemal Bey Amasraya iş'erdir. Limanın vaziyeti de tehlikeli görülmektedir. Dalgalar limanın men dreğini sarsıyor. iL le he iş Gümrük U. müdürlüğünün tamimi ANKARA, 29 (Telefonla) — > yanlışlığa mahal kalmamak üze- re gümrüklerce saçları kıvıran on üle yapan demir saç maşalarının tarifenin 553 üncü taallâk ettiği fıkralarından birile re - simlendirilmesi Gümrük umum müdürlüğünce tamim edilmiştir. Onuncu yıl ve hariciye memurları ANKARA, 29 (Telefonla) — Onuncu yıldönümü £ münasebetile bayram günleri faaliyetleri görülen Hariciye memurlarının da takdir edilmesi Heyeti Vekilece kararlaştırlmıştır. > Umumi yazım kanunu ANKARA, 29.A.A. — Dahiliye Veköletince hazırlanan emu yazım kanan lâyıhası vekiller heyetine gönderilmek üzredir. Bu lâyi- ha, mevcut nüfusu hiç gizli bırakmzmak şartiyle temamen yazmağı te- min edecek bir şekilde hazırlanmıştır. Gandhi'nin karısı tevkif edildi BOMBAY, 29.A.A. — Gandinin zevcesi dün Anand'da halkı siyil itaatsizliğe teşvik ettiğinden dola- yi tevkif edilmiştir. Bir tezahürde polisin kurşunları MEXİCO, 29.A.A, — Michoa- cam vilâyetinde Yurccurare'dan bildirildiğine göre çifçi fırkası reis lerinden dokuzu bir tezahür esna- Gandinin zevcesi altıncı defa o- luyor ki tevkif edilmektedir. Patronu yerine CHİKAGO, 29. A.A. *— Hay. dutlar tarafından kaldırılmış olan soför Graham derhal serbest bıra- kılmıştır. Polis, haydutların (yanlışlıkla şoförü kaldırdıklarını, kakikatta büyük bir sinema operatörleri sen- dikasının reislerinden olan Gra- ham'ı patronunu kaldırmak istedik lerini bildirmektedir. —— Yol kazalarında ölenler LONDRA, 29.A.A. — Münaka- lât nezareti İngilterede 1-1 tarihin- den 30-6 tarihine kadar olan yol kazalarının 3025 kişinin ölümüne sebep olduğunu bildirmiştir. Paraşütün faydâsı FOULOUSE, 29.A.A. Bir tec muvaffak olmuş ve kurtulmuştur. sında polis tarafından öldürülmüş- lerdir. Polisler tezahürcülerin üzerine ateş etmişlerdi. Ölenler, halk ara- sında bulunuyorlardı. Leh yahudilerinin arzusu VARŞOVA, 29.A.A. — Pat a- jansından : Hükümet memurları, bazı sionistlerin filistin mandası - nin Polonyaya verilmesi için yap- mak istedikleri propagandaya mü- saade etmemişlerdir. İspanya kabinesinde MADRİT, 29, A.A. dün toplandı zannedil; intihabatın lerile bugünkü kabinenin yerini ki- me bırakacağı meselesi | görüşü müştür. Bir şairin külleri VARŞOVA, 29.A.A. — Pata- jansından : 1918 de Ekaterinodar. da ölen Polonyalı şair ve asker Movczka'nın külleri Sovyet Rusya dan getirilmiştir. Bu küller Varşo vada muhafaza edilecektir.