4 Aralık 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

4 Aralık 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

FELEK A Kar! Her sene belki bu günlerde bel- ki daha evvel veya sonra o, ken- dinden bahsettirir ve bilhassa bi- zim gazeteler de kendinden bah- tettirir. Avrupada kar — velevki ilk kar olsun — yalnız kısa hava raporlarında yazılır; eğer bir bü- yük felâket şeklini almazsa ondan bahseden olmaz. ie — neden bilmem — hava değişiklikleri si- yasi değişiklikten fazla gazeteci İeri işgal eder, vakıa misallerimiz- den alışıklıklarımıza kadar hava şiddetlerini zaman ahvaline (Sen- bol - Symbole) yani kadın dilin- de — rumuzdan bozma rümız addetmişizdir. “Rüzgâr ge- len delikleri kapamak,, yelkenle- ri suya indirmek, yağmurdan ka- çanm doluya tutulması,, gibi söz- ler ve nasihatler de hep bunu gös- terir. Gariptir, aramızda: — Karı sever misiniz ?. Diye 80- ranlar bulunur. Hattâ eğer kar biraz devam ederse — şüphesiz — Hikmet Feridun bir kar anketi ya- Par. Tutar mı, tutmaz mı bilmem? Avrupada kar, şehirde görül Tutmasına vakit bırakmaz- üpürürler... Almanyada komü nistlik gibi. Lâkin dağlarda ve kır larda kar sporlarına yol açar. Ri- vayete nazaran bizde de kar spor- ları başlıyacakmış.. Bu sporları U- ludağda yapacaklarmış. Ejer kar devam ederse şehirde de bu spor- ları yapmak fırsatmı bulacağımı. za şüphe yoktur. Kar yağıyor... Pencereden ge- çenlere bakıyorum. Herkeste bir büzüklük, bir sümsüklük ve bir sü- künet. Ben karı, çok serbest alışl mış memleketlerde örfi idareye benzetirim. Bizde kânunuevvele kadar epice serilip serpilmiştik.. İşte geldi dayandı.. İsterseniz ge- ne eskisi gibi açılıp saçılı benden size dost nasil kışta, örfi idarede bi sümsükleşmek açılıp saçılmadan faydalıdır.. Propaganda Tekzip edilen bir havadis rine bizde propaganda lâkırdıları bir hayli çoğaldı.. Bu işin hattâ lâfının bile bugüne kadar gecik- miş olması şaşılacak şeydi, Her fırsatta ve bizim ne yanlış, ne sa- kat tanındığımızı gördüğüm ber müşahedede bu propaganda eksik- liğinden bahsederdim.. Şükür ki artık lâfı edilmeye başlandı. Av- rupada bu propaganda işi bir mü- him meseledir. Almanya gibi yer- lerde nezareti bile vardır. Bizde bu kadar ileri gitmeye tabii lüzum yok. Buna ne kudretimiz vardır. Ne de ihtiyacımız... Biz şimdiki halde memleket içinde cümhuri- yet rejiminin faydalarını, ve hak- kımızda en iptidai malümatı bile olmayan dışarı memleketlerde de Türk ve Türkiyenin ne olduğuna dair esaslı hatları göstermek ile iktifa etmeliyiz. Ancak, bu pro- paganda denilen şey bir nazik iş- tir. İyi yapılmazsa aksi tesir ya- par ve beklenen faydanm tam zıddı zararlar hasıl olur. Burada en ziyade dikkat edile- cek cihet pagandanın dalka- vukluk şeklini almamasıdır. Fıkrayı hep bilirsiniz.. Zengin bir adam bir mecliste patlıcanın lehinde bulunmuş, dalkavuğu da hemen patlıcnı metedip göklere çıkarmış, biraz sonra ayni zengin adam patlıcanm aleyhinde bulun- muş, dalkavuk bu sefer de patlı. canı yere batırmış. Dalkavuğunu denemek için bu zıt sözleri söyliyen zengin: — Be herif! demiş, biraz ev- vel patlıcanı metediyordun. Şim- di, benim aleyhte olduğumu gö- rünce zemmetmeye başladın! Ne bu kepazelik?. Dalkavuk cevap vermiş: — Aman efendim! Bendeniz patlıcanm değil, efendimizin dal- kavuğuyum... İşte propagandada bu ruh ol- mamalıdır. Hattâ dalkavuklukta bile muttasıl metedilmek insanı sıkar, Timurlenk ile Nasrettin Hocanın muhaveresini bilir misi- niz?. Bir gün Timur ile Hoca hamam- da yıkanıyorlarmış.. Timur Hoca ile lâtife etmeye bayılırmış. Sor- muş: — Hoca, şöylece kaç kuruş e- derim? Hoca hemen cevap vermiş: — Beş akçe edersin. Timur karşılamış: — Yahu! Yalnız belimdeki peştimal o kadar eder.. Hoca he- men: — Ben de onu hesap ederek beş akçe dedim ya!.. Cevabını ver. mis, Zanneder misiniz ki: Timur amam gadaba gelip hocayı koymuş ol- Afyon ihracı Yeni tedbirlerin tatbikına başlandı Afyon ihracat tacirlerinin evvelki gün uyuşturucu maddeler inhisarı resinde yaptıkları bir toplantıda yaç ve sipariş nispetinde ihracat mak hususundaki kararın tatl dünden itibaren geçilmiştir. sada bu kararm mevcudiyetini tiren bir vaziyet bulunmakta ydalı neticelerinin yakında görüleceği muhakkak tedir, zamanda ken- afyonlarımı bir kaç mücsse- ide hareketlerine meydan vermiyecektir. Bu müesseselerin bil- hassa takas vaziyetinden istifade ©- derek bono satmak için yok pahasna afyon satmak gibi fena bir şekil tat- bik ettikleri söylenmektedir. Flistin sergisi için bir müracaat Her sene Filistinde açılan Telaviv sergisine bu sene memleketimizin işti- rak etmesi için bir çok müracaatlar va | ki olmaktadır. İhracat Ofisi bu müra- caatleri İktisat Vekâletine bildirmiştir. Yerli mallarını ecnebi malı diye satanler i malların ecnebi malı gibi yük- irk malına hariçte ya- pılmış gibi şekil veren ve halkın bu şe- kilde fazla parasını alan Firmaları tes- Bu hususta kanunun koy- r tespit edilmektedi Bu gibiler hakkmda © sahtel rk cürmü ile adliyeye müracaat edilme- #i öne sürülmektedir. Bir taraftan da Oda, bundan sonrası için bu şekilde hareket edilmesinin ö- üne geçilmek için bir karar meşrede- cektir, Maarif müfettişlikleri Hâmit Beyin Yüksek Tedrisat Umur . ye eski orta tedrisat umumi müdürü Fuat ve sabık müderrislerden Behçet Beylerin tayin edilecekleri kuvvetle ü- mit edilmektedir. ei Şikâyet'er çoğalıyor iş Notrdam yon Fransız kiz lise- sinden vaki şikâyetler ( biribirini ta- kip etmektedir. Talebe © velilerinden bir kısmı İstanbul Maarif Müdürlüğü- ne müracaat ederek mektep idaresinin talebeden muhtelif vesilelerle mektep taksiti haricinde para topladığını iddi- a etmişlerdir. Maarif Müdürlüğü bu meseleyi de tahkik etmeğe başlamıştır. Polis teftişleri z Mülkiye müfe: rile polis müf tişleri emniyet müdürlüğünde teftişle- rine devam ediyorlar. Emniyet Mü- dürlüğünün evrak mahzeninde bulu- nan evrak üzerinde tetkikat yapıl. mıştır. Bundan başka polis deposu ile ema» net dairelerinde de bazı noktalar göz- den geçirilmiştir. Yunan heyeti gelemedi Türkiye ile Yunanistan arasında bir ticaret muahedenamesi akdetmek üze- re şehrimize geleceğini yazdığımız ti- caret heyeti, dün şehrimize gelmemiş- lerdir. Ticaret mümessilleri M. Argiropulos ile İktısat Nezareti şube müdürü M. Teodoyopulos'u Pireden şehrimize ge- tirecek olan Viyenna vapuru Akdeniz- de hüküm süren fırtma yüzünden dün akşam geç vakte kadar limanımıza gelmemiştir. Vapurun bu sabah muva- salatına intizar edilmektedir. Tasarruf haftası 12 kânunuevvelde başlıyacak olan Tasarruf Haftası için hazırlıklar ikmal edilmek üzeredir. Milli İktsat ve Ta- semiz yi ney lam mii ilk- ktaplere Tasarruf Haftasında tem- piyesler tevzi etmiştir. Bir hafta, her mektepte müsamereler ve- rilecek, iktısat ve tasarruf mevzuları ında yazılmış piyesler temsil edi- leceği gibi konferanslar da verilecek- tir. Her sene yapıldığı gibi bu sene Ta- sarruf Haftasında geçit resmi yapılmı- yacaktrı. Geçit yerine cemiyet başka sürprizler hazırlamıştır. Bu sene meş- riyat ve propagandaya çok ehemmi- yet verilecek, şehirde afişler ve levha- Jar asılacaktır. Açığa çıkarılan vatmanlar Şoförler gibi tramvay vatmanlarınm da her sene sılhi muayeneye tâbi tu- tulmasma karar verilmiştir. Vatman- lar sinir, kulak, göz ve burun müte. hassısları tarafından muayene edile- cek, çürük çıkanlar vazifelerinden af- fedilecektir. Sıhhi muayeneler başla” mıştır, Muhtelif depolardan 30 kadar vatman açığa çıkarılmıştı sun. Ne münasebet!., SELEK MİLLİYET PAZARTESİ 4 KANUNUEVVEL 1933 Gayrimübadiller Cumartesi günü bir toplantı yapıp karar verecekler Gayri mübadiller namma An- karaya gidip dönen heyet, cemi- yet idare heyetinin evvelki gün yapacağı içtimada (e Ankaradaki temasları neticesini izah edecek- ti. Ekseriyet olmadığından bu iç- tima, önümüzdeki cumartesiye kal mıştır. Heyet, idare heyetine izahat verdikten sonra Ankaradaki teşeb- büslerini intaç için tekrar hükü- met merkezine gidecektir. Şimdiki halde heyetin Ankara- da mutabık kalmış olduğu hususat şunlardır: 1 — Haziranda Muhtelit Mü- komisyondaki Yunan heyeti mu- rahhasası, komisyon emrinde bu- lunan 62,500 İngiliz. lirasından 25 bin isterlinin gayri mübadilli rimize tevzii için hükümet emri- ne verilmesine muvafakat etmiş- tir. İtilâfname bugünlerde imzala- nacağından bu paradan gayri mü- badillere istihkaklarma nazaran yüzde kaç nispetinde tevziat ya- pılabileceği şimdiden hesap ve tes- bit edilmektedir. Bundan başka Zonguldaktaki 63 numaralı oca- ğın gayri mübadillere ait bulunan usfınm varidatı da tevzi edile cektir. Gayri mübadill, kaklarınm yüzde tevziat yapılabilmesi Türk lirası lâzımdır. 25 bin isterlinin tutarı ile 63 numaralı ocak varidatmın yekünu ile bu meblâğın aşağı yukarı temin edileceği ve gayri mübadillere yüz de iki nispetinde tevziat yapılabi- leceği tahmin edilmektedir. 2 — Gayri mübadillere, istih- kaklarının mütebakisi için yeni bono tevzii de Ankarada görüşül- müştür. Maliye vekili Abdülhalik Bey, bütçeye dokunmamak şar- tile yeni bono tevziatma muvafa- kat etmiştir. Heyet, bir hak istediklerini, Mahkemelerde M. Malche İkinci mezuniyetini aldı, İsviçreye gitti Tıp Fakültesi asistanlığı i pılan talimatnamede asgari (30) ya- şında olmak kaydi vardı. Tıp Talebe cemiyetinin teşebbüsü üzerine bu (30) yaş ka; Üniversite bütçesini tanzim etmek üzere yeni teşekkül eden o komisyon dün ilk içtimamı rektör Neşet Ömer Beyin riyasetinde yaparak bütçeyi tel- kike başlamıştır. talebesi Haseki, Etfal, Gureba hastahanelerinde ihtısor görmektedir. ler. Sabahları talebeyi toplu bir halde hastahanelere yetiştirmek üzere Tram vay Şirketi Beyazıttan kalkan müte- addit arabalar tahsis etmiştir. Müşaviri Prcf, M. Malche mucibince ikinci mez yetini almış ve memleketi olan İsviçi ye gitmiştir. M. Malehe on beş gün sonra İsi bula dönecektir. Prof. M. Malehe' mukavele müddeti mart sonunda bit. mektedir. Profesör kânunuevvel orta- sında İstanbula gelecek ve marta ka- dar çalıştıktan sonra İsviçreye döne“ cektir. Fuat Beyin konferansı Edebiyat Fakültesi Dekanı ordinar- yüz Prof. Dr. Köprülü Zade Mehmet Fuat Bey yarın akşam saat 17 de Hal- kevinde bir konferans verecektir. Kon- feransın mevzuu “Türk edebiyatmda hekim, edip ve şairler,, dir. bunun ne şekilde olursa olsun te- min edilmesini ileri sürmüştür. Neticede gayri mübadillerin is- tihkaklarma karşılık olarak elde mevcut ilişiksiz emlâkin muham- men kadar bono tevzii kararlaşmıştır. Bu şekilde 7 — 8 milyon liralık emlâk bulunduğu söylenmektedir. Heyet, gayri mü- badillere buna mukabil istihkak- larmın yüzde 20 — 25 nispetinde bono tevzi edileceğini ileri sür- mektedir. Heyetin Ankaraya gidi- şinde bu hususta da hazırlıkar ya- pılacaktır. Heyet, Ankaradaki takdiri kıy- met komisyonunun tekrar İstanbu- la naklini teklif etmiş ise de, buna Maliye vekâletince muvafakat e- dilmemiştir. Kaçakçı zenginler mi? İhtısas mahkemesine yapılan ihbarda kimlerden bahsediliyor? Dokuzuncu ihsas o mahkemesine bundan dört ay evvel, şimdi o Adliye Müfettişi Muzaffer Bey ihtısas müd- delumumisi iken bir ihbar vak'ası ol- muş ve bu ihbarda bazı yüksek zeva- tn eroin, kokain ve morfin kaçakçılı- ğı yaptıkları bildirilmişür. Bu ihbarnam-ye merbut bir listede de bir ço kisimler zikredilmiştir. Bu i- simler meyanında Suriye Reisicümhu- Tunun oğlu Abit Beyle elektrik şırke- tinde çalıştığı söylenea bir mühendi- sin isimleri de vardır. İhbarname o zaman polise havale edilmiş, tahk:kat yapıımış, fakat elek- trik.şirketinde bahsedilen ssimde veya © tarife benzer bir mühendis ve me- mur bulunmadığı anlaşılmıştır. Bilâhare eroin, kokain ve o morfin kaçakçılığına nit işler sekizinci ihtisas mahkemesine devredildiği için bu ih- barname de sekizinci ihtisas müddeni- mumisi Reşit Beye devredilmiştir. El- yevm tahkikatla sekizinci ihtısas müd- deiumumisi Reşit Bey meşgu! olmakta” dir. Cereyan gazetesi nasıl çıkmış Cereyan gazetesi aleyhine açılan müstehçen neşriyat davası dün üçüncü ceza mahkemesinde başlarmuştır. Ga- zetenin sahip ve neşriyat müdürü olan M. Ragıp Bey demiştir ki: — Benimle Rauf Nurett'r isminde bir adam görüştü ve böyle bir gazete çıkarmamızı teklif etti. Kabul ettim, imtiyazını aldım. Fakat henüz daha işe başlamamıştık, işe başlama günü- nü de tayin etmek üzer» bir daha gö- Bir gün sokakta Cere- yan ismindeki gazetenin / satıldığını gördüm, bir nüsha aldın. Orada mes- lek ve meşrebime muvafık o mıyan ya- zılar gördüm. Doğruca vilâyete müra - caat ederek vakayı hikâye etbum ve gazetenin kapatılması ricasında bulun um Mahkeme bu iddianm doğin clup olmadığının tahkiki için middeiumu- müliğe tezkere yazılmasına karar ser. miş, muhakeme 7 kânunucvvele bıra: kılmıştır. M. Piyosun açtığı dava Ünyon Sigorta kumpanyası Müdürü M. Antuvan Piyos Efendinu Ticaret gazetesi aleyhine açtığı hakmet #inin rü yetinedün de devam edimi tir. Dünkü muhakemede dava edilen taraf neşriyatlarında hakavet kasli oi- i madığını, hakikati yazdıkların: ve yaz- laklı zetesi başlığını taşıyan gazeteden aynen alındığını söylem'şler ve bu neş- riyatın manası ne olduğunun. cü kasti bulunup bulunmadığını el reye havalesini istemişlerdir. Davacı vekili buna lüzum olmadığımı — söyle miştir. Muhakeme, bu hususta bir kas rar verilmek üzere 7 kânunuovvele bi- rakılmıştır. Başka güne kaldı? Beyoğlunda Rumelihanında Madam Antuvaneti öldüren Sokrat ile bu fül. de iştiraki olan 'Toderinin muhakeme. un dün ağırcezada devam edilmiş- “Dünkü pauhakemede Sotiriya isinin- de bir kadın şahit olarak dinlenmiştir. Bu kadın suçlularm Madam Antuv: pete daima gidip geldiklerini söy! miştir. Muhakeme iddia ve müdafaa yapıl- ması için başka güne bırakılmıştır. Ahmet Remzi Bey Yalova Hi ü Ahmet Remzi Bey İstanbul müddeiumumi Mmuavinliğine tayin edilmiş, dün ya ve yeni va» sietine başlamıştır. 57 nci sene Mülkiyenin yıldönümü Ankara ve İstanbulda tesit edilecek Mülkiye mektebinin 57 nci yıldönü- mü bugün, büyük merasimle öğleden sonra saat 14.30 da mektepte tesit e- dilecektir. Bugünkü merasime devlet erkânı, mektep mezunları ve daha bir çok zevat davet edilmişlerdir. 57 seneden beri memlekete bir çok güzide devlet adamı yetiştiren bu çok kıymetli müessese şimdiye kadar ver- diği mezunlarla iftihar edebilir. o Bu değerli müesseseye ilelebet (o vatana faydalı olarak idameihayat etmesini temenni ederiz. ANKARA, 3 — Mülkiye mektebi. nin 57 nci kuruluş yıldönümünü kut- Tulamak için salıya Ankarapalasta bir toplantı yapılacaktır. Başvekil İsmet Paşanın da bu top- lantıyı teşrifi muhiti ir, » Muhallef paralar 25 liraya kadar veraset ilâmı aranmıyacak Miktarı yirmi beş lira veya daha az olan paralarm verilmesinde veraset i- lâmı aranılmaması hakkında Maliye Vekâletinden vilâyete şu tamim gel: miştir: İMiktarı 25 lira veya daha vx olup veraset ilâmı ibrazı suretile tediyesi lâzımgelen muhallefat akçelerile bil- cümle paraların alâkadarlara tesviye- sinde veraset ilâmı aranılmıyarak hak sahipleri tarafmdan malmemurlarına verilecek mahalle veya kariye ilmüha- berlerinin cvrakrmüzbite olarak kabu- lü suretile tediyesine mali müşavere encümenince karar verilmiş olduğun: dan yirmi beşer lira ve daha az olan muhailefat akçelerile sair alacaklar” | hakkında bu esas dairesinde muamele yapılması.,, Yeni fuhuş talimatnamesi Yeni fuhuş nizamnamesinin tatbiki için tanzim edilen talimatname vilâ- yetlere bildirilmiştir. Nizamname 23 teşrinisani tarihinden itibaren mute- berdir. Tatbikatı için komisyonlar teş kil edilmek üzeredir. Sıhhi tetkikat Sihhat Vekâleti hıfzıssıhha umum müdürü Asım İsmail Bey şehrimize get - Asım İsmail Bey, dün Sıhhiye idürü Ali Rıza Beyi ziyaret etmiş - tir. Asım İsmail Bey sıhhat işleri hak- kında şehrimizde bir müddet meşgul olacaktır. Yeni rontkenler yerlerine konuldu Beyoğlu belediye hastahanesine son sistem | bir rontgen makinesi konulmak tadır. Bu makine bir kaç güne kadar işliyecektir, Vilâyet bu makinelerden birini de verem dispanseri için almiş ve yerine konmuştur. keykozda bir dispanser Üsküdarda Zeynepkümil hastahane sinde bir poliklinik açılacağı cihetle Üsküdar dispanseri Beykozda tamir edilmekte olan binaya (© taşınacaktır. Bu suretle hastahane olmıyan Üskü- darda da sıhhi bir müessese kurulmuş olacaktır. Konservatuvarın birinci konseri bul konservatuvarı 1933 -34 Şehir tiyatrosunda saat on yedide ve- recektir, Gizli nüfusun kaydı Af kanununun mektum nüfusa dair olan on altmcı maddesinin ne suretle tatbik edileceğine dair Dahiliye Vekâ- letince tanzim edilen taiimatname, vi» Tâyetlere tamim edilmiştir. Bu talimatnameye göre şimdiye ku- 'darnüfusa kaydeğilmemiş — ve yahut evli olduğu halde tesçil edilmemiş olan kadın ve erkekler gerek istida ile ve gerek doğrudan doğruya şahsa ken - dilerini kaydettirmek suretile müraca- at edebilecel Bu husustaki mühaberlere ve isti datlara pul yapıştırılmıyacak ve şimdi - ye kadar kaydedilmemiş olanlardan ceza alınmıyacaktır. Vatandaşlardan nüfusa kaydolmı- yanlar da bu muafiyetten istif, ceklerdir. Müracaatler için her vilâyet evrak kaleminde hususi birer defter açılmıştır. sdiyede Tek taksi Yeni sene başında talimat- name tatbik edilecek Senebaşından itibaren tek taksi ta- Timatnamesi tamamen tatbika başlana caktır. Belediye yılbaşmda bütün oto- mebilleri muayene edecek, talimatna- meye göre boyanmamış veya makine kısmında tadilât yapmamış arabaları seyriseferden menedecektir. Terkos hatlarında tadilât Beyoğlu kısmındaki terkos boruları- nın anahatlarında bazı tedilât cağından, bu kısımda ayın üçüncü, İ beşinci ve yedinci günleri sular akmı- yacaktır. Kimler fakir Dünkü Akşam gazetesi belediyenin fakirlere yardım etmesi için bir tali: matname yapmıya başladığını, kimle- re fakir denilmesi icap ettiğini yazı- yordu. Öğrendiğimize göre hazırlan- makta olan böyle bir talimatname yok tur, Bundan başka her belediye şube- si emrinde de fakirlere yardım için ay rıca bir tahsisat yoktur. Nal Fakir talabeyi himaye Ticaret Odası çok yerinde ve mü- bim bir karar vermiştir. Oda, Yüksek İktrsat ve Ticaret mektebile Ticaret Lisesinde bir çok zeki, çalışkan fakat fakir talebenin tahsillerine devam hu- susunda müşkül tesadüf ettiklerini nazarıdikkate alarak bunları himaye- ye karar vermiştir. Dün Odada ima yapılarak bu himaye şekli tespit iştir. Bu talebe, Odaya stajyer olarak alınacaklar ve kendilerine bir ücret verilecektir. Bu suretle hem ta- lebeye bir yardım yapılacak, hem de — sahadaki bilgileri arttırılacaktır. er talebenin miktarı muhtaçların Sar nispet! tinde olacaktır. gi Iirpam Zengin! i Geçen gün “Akşam,ım bir maka- © lesinde devlet sanayiine dair kü- çük bir tahlil gözüme ilişti. Muharrir arkadaşımız, memle- kette neden zengin sanayi erbabı yetişmiyor, şeklinde ortaya atılan tenkitlere cevap veriyor. “ Milli sanayi | hazırlanmış bir program dahilinde inkişaf edecek , yani serbest rekabet ortadan kal- kacak, her isteyen her yerde iste- diği fabrikayı açamıyacak, binne- tice muayyen fertler değil, milli sanayi, devlet zengin olacaktır. Büyük harp yalnız bir kaç taç ve tabtı yıkmak, bir kaç devleti haritadan silip yenileri çıkarmakla. kalmadı. Ahlâki ve iktisadi bütün telâkki ve kanatleri de deği tirdi. Harbin blânçosu sulh masala- ynda görüldü, Fakat cemiyetin ik- tisadi ve ahlâki nizamı henüz kıva- mını bulamadı. Milletler şimdi . bunun muhasebesini yapıyor yeni © | sistemler arıyorlar. Eski iktisat nazariyelerini bugü- ne tatbik etmeğe & imkân yoktur. za artık kitaplarda ilmin tarihi- . Bugünün ihtiyaca göre yeni sistemler tecrübe edili- yo. Bu tecrübeler de yavaş yavaş tebellür etmeğe, müspet neticeler vermeğe başlamıştır. Punların en barizi şudur. Eski- den muayyen bir zümreyi, muay- yen fertleri zengin eden usul orta- dan kalkmış ve cemiyetin umumi beyetini zengin edecek sistemler | galebe çalmıştır. Himaye usulü mil Ti sanayi davası bu şekli alınca fert- lerin yüksek kazanç o hülyalarıma imkân kalmamıştır. Bu (himaye, ferde değil, milleti o temsil eden devlete aittir. Bu şekil vakıa cemi- yet içinde -siyrilmiş » zenginlerin adedini gittikçe azallacaktır. kat servöt muayyen Gİlerde meden devletin kasasında topla- nacak, ve orası umumi ( servetin taksim ve tevziinde nâzım vazife- si görecektir. Harpten sonra bocalayan beynel milel iktisat âlemi nihayet devlet- İerin başvurdukları bu sistem sa- yesinde derlenip toparlandı bunun adına (İktisadi Devletçilik,) dedi- ler ki Halk fırkası programını tem- # eden altı okun biri de bunu işa- rel eder. Netice şudur. Falan ve filân sa- yüamelin üzerine kurup zengin firmasile görünmiyecek. Fakat bu zenginlik cemiyetin biz- zat kendi varlığında olacaktır. Burhan CAHİT Bir talebenin ölümü Mühendis mektebi üçüncü sinif tal lebesinden Mitat Efendi daha 22 yası mıştı. Mitat Efen- dinin cenazesi dün Maçkadaki evin. en kaldırılarak Eyüpte aile kabrista- me ilmen (İş Bankasından alnan cetvelidir) 2 Kânunuevvel 1933 *Akşam Piatları Tahvilât ıs 345 $ Şarkım. ecza ÇEK FİATLARI 12.06 Sir. Hayriye Reji Prağ Viyana Berlin Belgrat Sofya Moskova NUKUT (Satış) 20 £, Fransız 168 1-2 '.i 708 185 223 “7 “ sis s— Mf im “ İriş