9 Aralık 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

9 Aralık 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

llkbaharda bazı mebusla- rımızla birlikte bir heyet dost Rusyada bir tetkik seyaha- tine çıkacaklar.. DE i YATI 5 5 KURUŞTUR.. Müliyet Sahip ve Başmuharriri: e No. 2814 CUMARTESİ Siirt Meb'usu MAHMUT 9 KÂNUNUEVVEL 1933 İtalyanın Milletler cemiye- tinde değişiklik yapılması hak .kındaki tasavvurunu ne İngil- tere,nade Fransabeğenmiyor Tel: ( are ve Maker BÖN Vekiller Heyeti Bugün Beş Senelik Programı Görüşecek Milletler Cemiyeti Ve İtalya İtalya Milletier Cemiyetini daima ihfaf ve istihkarla telâkki etmiş, ssesesinin faydasızlığını ü Bunun içindir ki Ja- ponya ve yo Milletler o Cemiye- ia Bu Mankenin indirileceği le tesbit edilmişti: Büyük Faşist mec- lisi 5 kânunuevvelde £ toplanacaktı. Bu içtimada İtalyanın Milletler Ci miyetinden çekilmek — husüs rak ve alâka ile bek! Romadan bildiril yist meclisi, İtalyanın Mületler Ce- çekilmesini / iltizam etme kat cemiyetin ıslahı | müştür. İtalyan rat ettiği mana vazıh şekil olmamakla beraber, Mussolini tedenberi, o Milletler Cemiyetini fazla demokratik bulduğ teşkilâtının doğrudan doğruya büyük devletlerin nüfuz ve tahakkümü aluna getiril mesine taraftar olduğu malâmdur İtalyan Başvekilinin tasavvuruna göre, Milletler Cemiyeti Dörtler Mi- sakını imzalayan devletlerin aleti va- getirilmelidir. Büyük devlet- fına Rusya ve Amerika da a- lınmalı ve bir zamanlar Avrupa “Kon- serini,, teşkil eden devletlere Ameri- kanın da iltihakile bir “Dünya Kon- seri,, meydana geli 8 bu konser dünyayı Faşist usuliyle idare etmeli dir. Milletler Cemiyeti de bu büyük devletler kombinezonuma mülhak teş- kilâttan ibaret olmalıdır, Italyan Başvekilinin tslahat hak- bu olduğuna gö- de ılahattan mu mana bu olsa gerektir. Acaba Mussolini'nin Mill: miyetine ilâç diye vermek istediği cemiyetin bünyesini zayıflatan zehi den ibavet değil midi:? Bu moktayıi- yice tetkik edelim: Milletler Cemiyeti, teşkilâtı itibas rile Versailles sulh konferansın is- tihalesinden ibaretti. Versailles sulh konferansında biri “Büyük Meclis, denilen ve harbi kazanan beş büyük devletin murahhaslarından teşekkül eden bir heyetle ikinci derecede devs İetlerin murahhaslarınm toplanmala- Ein. terekküp eden ve umumi he- yet denilen iki teşekkül ; vardı. Büyük meclisin azaları, Amerika, İngiltere, Fransa, Italya ve Japonyadan ibaret- ti. Umumi heyet te diğer müttefik akat bütün nüfuz ve ük meclisin elinde idi. müvafakati olmadıkça ir mesele müzakere bile edilemezdi. Milletler Cemiyeti teşkilâtı bu teş- kilâtın Pariste o muahedeyi devlet, Milletler Ce- miyetinin beş daimi azası oldular. Umumi heyet te cemiyete aza olan diğer devletlerin mümessillerinden te- rekküp etti. Gerçi Amerikanın Mil Jetler Cemiyetine girmemesile daimi a- zalarm adedi dörde imli; fakat Mil- letler Cemiyeti büyük devletlerin ta- bakkümü altından kurtulamadı. Mu- wakkat azaların adedi 1922 senesinde ye iğ edilmekle beraber, hâki- pa) devam etti. nın Milletler Cemiyetine girmesi Ce mi azalık, bu tarihe kadar iki sınıfa ayrilmiş olan devletleri 1926 dan son- Fa üç kısma ayırdı. Demokrasi ve mü- la ni Kik öde prensipler ile tezat teşkil ediyordu. Milletler Cemiyetinin on dört se- nelil iyeti neti, den zafı, Cenevre mokrasi prensiplerini kabul ve tatbik etmesi ve bütün aza devletlerin mü- savatını tanımamasıdır. Binaenaleyh Milletler Cemiyeti teşkilâtı o bütün dünya milletlerine itimat telkin ede- bilmesi için ıslaha muhtaçtır. Fakat yapılacak ıslahat, esasen on dört se- medenberi za'f şeklinde tebarüz eden bir hedefe yani cemiyeti daha ziyade büyük devletlerin hâkimiyeti altma getirmek şeklinde olmamalıdır, Büyük küçük, her devletin müsavatı, yalnız nazariyata münhasır kalmamalı. Bu demokrasi prensibi tatbikat sahasın- da da tecelli etmelidi Beynelmilel münasebetlerin tanzi- in krasi usullerinin muvaf- kide bir tekrar ediliyor ve Milletler Cemiyeti do misal olarak ileri sürülüyor. Yukarıya kaydettiğimiz izahat karşısında Milletler Cemiyetinin de- mokrasi ve devletler arasında müsa- vat prensibi ile ne derece alâkası ol- duğu anlaşrlm. İstenilen şey, daha mz demokrasi değil, daha çok demokra- sidir. Ahmet ŞUKRU Bugün mahkemeler eski faaliyetlerine başlıyorlar Enkaz altında kalan kasalar bugün bir heyet huzurunda çıkarılacak Yanan adliye sarayında ilk haf- riyat bugün yapılacak ve duvarlar i- ginde bulunan, enkaz altındaki ka- salar çıkarılacaktır. Evvelki gece ya- ğan şiddetli yağmur o ana kadar kı- zıllığını muhafaza eden ve için, için yanan ateşin sönmesinde ve soğuma- sında büyük bir âmil olmuştur. İtfai- ye bugün yangın yerinde hafriyat ya- pılabileceğini müddelumumiliğe bil. dirmişti, Hatı Hafri lerinden Salim Bey nezaret edecek- tir. Hafriyat icra, vezne, ve muhase- be daireleri erkânmdan müteşekkil bir heyet huzurunda itfaiyeden bir mütehassısm kumandası altında ya- pılacaktır. Kasalar.. Adliye sarayım kasalarının bu- lunduğu yerler tesbit edilmiştir. Ka- #aların mühim bir kısmı şimdi enkaz altındadır. Bunların hepsinin bir günde çıka- rılması kabil olamıyacağı anlaşılmak» tadır. Bütün kasalar çıkarıldıktan sonra hepsi beraber açılacaktır. Adli faaliyet. Günlerdenberi sekteye uğrayan adli faaliyet bugün kabil olduğu ka- dar muntazam bir şekle girmiş ola- caktır. Mahkemelerin hemen hepsi için yer temin edilmiş olduğundan bunlar faaliyete geçeceklerdir. için ticaret odasında yerler ayrılmış- tr. Bu iki mahkemenin pubakeme- E bie Yeni Adliye binasına tahsis edile- ceği anlaşılan Liman Hanı leri ticaret odası meclis salonunda ve idare heyeti odasında yapılacaktır. Bugün odada mahkemeler faaliyete (Devamı 6 ıncı sahifede) —— m ——— — Beş senelik Sınai program Vekiller heyeti bugün müzakereye başlıyor ANKARA, 8 (Telefonla) — Jera Vekilleri heyeti yarın beş se- nelik sınai ve iktisadi programı gö rüşmek üzere içtimalarına başlıya cakır. İcra Vekilleri heyetinde va- rdacak kararlar, bilâhara Cüm- hurreisi - Hazretlerine arzedile- cektir. Bir heyet Rusyaya gidecek Heyette bazı mebusla- rımız da bulunacaktır ANKARA, 8 (Milliyet) — İlk- baharda bir heyet dost Rusyayı zi yarete gidecektir. Bu heyette bazı mebuslar, askeri erkân ve gazete ciler bulunacaktır. Sanayi müdürü Refik B. ANKARA, 8 (Telefonla) — İstanbul Sanayi müdürü Refik Be yin İktısat Vekâletinin yeni teşki- lâtında mühim bir vazifeye tayin edileceği haver verilmektedir. Gazi Hz.nin Kastamonulu- lara armağanları KASTAMONU, © A.A, — C.H, fır. kası WiöPkez kaza kongresi bu gece yapıl mış ve memlekete faydalı bir çok karar lar ve. temenmilerde bulunulmuştur. 4 | Kongre Gazi Hazretlerine Başvekil Pa- i şaya fırka umumi kâtipliğine bu münase- | | betle tazimatını sunmuştur. İ Bir mektep. gemisi geliyör Dünkü kongreye gelen o Hukuk talebeleri Hukuk talebesinin dünkü toplantısı gürültülü oldu Eski heyeti idare kongreyi hükümsüz addediyor, yeni bir kongre toplana- cağını bildiriyor Geçen cuma min edilememesi yüzü len hukuk fakültesi Talebe Cemiyeti dün kalabalık bir şekilde halkevin- de toplandılar. , Sabah saat 10 da başlayan bu iç- tima ancak öğleden sonra saat 15 te nihayetlendi. Kongre riyasetine Cihat ve ikinci reisliğe Salâhati ekseriyetin te- Muzaffer Kasım, ve İhsan Beyler ek- seriyetle intihap edildikten sonra ruz- nameye geçildi. Okunan heyeti idare ve teftiş he- yeti raporları hayli münakaşalara s€- bep oldu. Uzun münakaşalardan son- ra bu raporları yeni idare heyetinin tetkik etmesi ve neticesini mumiyeye bildirilmesi münasip (Devamı 6 ıncı sahifede? Dün toplanan Farmakologlar ( yazısı iç sahifemizde ) SPECİA, 8. A.A. — Vespucci mekx tep gemisi Marmarada bir kış seyahatin | de bulunmak üzre buradan (hareket et- miştir, 500 mevkuf salıverilecek MUNİH; 8. A.A, — Valf ajenism- İ dan : Bavyera siyasi zabıta müdürü mil- İ Hiyetçi sosyalistlerin 12 ikinci teşrin in- tihabatında kazanmaları ve Noel yortu- sunun yaklaşması münasebetile 500 den fazla mevkufun salıverilmesi için emir vermiştir. Evvelce bir ihtiyat tedbiri olarak tev- kif edilen bu adamlar serbest bırakılımış« lardır. Macar hudutları İngiliz hükümeti şimdilik değişikliği yerinde bulmuyor LONDRA, 8 (A.A.) — Dün ak- şam Londradan ayrılan Kont Bethlen- in Londrayı ziya” Ziştirilmesi | için 200 kadar İngi- liz meb'usu tara- fından imzalanmış bir istidanın ve- rildiği zamana te- sadüf etmesi Ma- daristan — hududu meselesinin yeni- den ortaya çıkma» sma sebep olmuş- tur, Resmi mahfeller parlamento aza - Jarmın bu mesele hakkındaki reyle- rinin sorulmasından başka bir neti- ce vermiyen tezahürlerden uzak dur. muş, bunlara iştirak etmemiştir. Hükümet silâhları azaltma mese- lesi hakkındaki müzakerelerin zihin- leri işgale şimdilik kâfi geldiği fik- rinde bulunduğundan arazi siyaseti- ne müteallik meselelerin hiç olmuz- sa bugünkü halde mevcut karışık» lıkları arttırmaması icep ettiği kana- atini göstermektedi Kont Bethlen sahiplerinin seslerini duyurmağa pek yakında muvaffak olmaları ihtimali gok zayıftır. KM Haftalık radyo ” Bir haftalık Ankara ve Avru» panın mühim radyo istasyonları- mın programı $ inci sahilemizde- lir. (Ergani ikinci leri bugün tertip tahvil- satıştadır Milli servet membaına uzanan hattın yüz kilometresi bile kalmadı Ergani demir. yolu istikrazının i- kinci tertip B. tah villeri bugün bü- tün bankalarda sa: Uşa çıkarılacaktır. Dünyanın gin bakır maden lerine malik olan Erganiye, bü büyük servet en zen membama doğru Türk emeği, Türk Türk pılan baitı her gün bi raz daha. ileri yor, Ancak yüz kilometrelik bir kıs- mın kaldığı hat Erganiye vardığı gün; memlekete büyük bir gelir temin edilmiş olacaktır. Bugünden çarşamba akşamına ka- dar B. tertibi tahviller yalniz A. ter- Ergani hattında bir yar açılırken tibine sahip olanlara satılacaktır. B. tahvilleri ancak perşembe gününden itibaren yeniden tahvil almak istiyen» lere satılabilecektir. Dört milyon liralık kıymetinde ©- (Devamı 6 mcı #ahifede) İtalyanın Cenevre için yeni projesi nedir? İstediği değişiklik Rusya ve Amerika- nın da bulunduğu büyük devlet- ler hâkimiyetidir ROMA, &.A.A, — Havas ajansı bil- diriyor * İtalyanın e eemiyetine, karşı almış olduğu vaziyetten anlaşıldı. ğına göre, İtalyanın bugü: i. tensik olunacak milletler cemiyetir manya lehine çalışmak maksad. daf eylemektedir. İtalyanın projesi dur : Bir cihan müessesesinin teşkilin. intizaren dört devlel arasmda bir idare komitesi teşkil olunacaktır. Bu suretle milletler cemiyetinim yani misakiyle dört- ler misakının tevhidi elde edilmiş ola- caktır ve milletler cemiyeti açıkça sulh mushedelerinden (ayrılacaktır. o Yeni milletler cemiyetinin merkezi de mutlak surete Çenivrede olması zarurei bulun- mıya Dam ika uzak kalmak istiyor 'NEVYORK, 8. A.A. — Nevyork Ti- mes gazetesinin Vaahington muhabiri ya zıyor : İtalyanın milletler cemiyetini tensik hakkındaki talebi birleşik Amerika hü- kümetlerinin mezkür cemiyete - girme: maksadını takip ediyorsa bu teşebbü: kim kalmağa mahkümdur. o Çünkü bir şey Amerikayi milletler cemiyetine girmeğe teşvik edemez. ?* Temps ne diyor? PARİS” 8. A.A. — Büyük faşist mec- Msinin kararı nda mütalca- lar yürüten Temps gazetesi milletler ce- miyetinde ve cemiyet misakmda büyük İstanbulspor ve Beykoz M. Litvinof? Romada M. Mussolini ile görüşürken devletlerin nufuzca mutlak | tefavvuku yolunda tadilât yapılmasının milletler i yıkıp ortadan kalan lil alanin yazmıştır. Fransanın vaziyeti PARIS, S.A.A. — Havas ajansı bil. (Devamı $ ıncı sahifede) iakımları bir arada... Dünkü lik maçları Galatasaray 3 - Süleymaniye 0 İstanbul Spor 3 - Beykoz 1 İstanbul futbol şampiyonasına bu- gün Taksim ve Kadıköy sahi devam edildi, Her iki mi lardan mürekkep fından takip edildi. Sahalar, binnis- be çamurlu olmalarına rağmen oyun için tamamen gayri müsait denecek vaziyette değillerdi. Taksim stadında ilk maçı, Gala- tasaray ve Süleymaniye B. takımları yaptılar. Geçen hafta Fenerbahçe B. takımına oldukça muvaffakıyetli bir oyun oynayan Galatasarayın Süley- maniyeye karşı kolay bir muvaffakı- yet kazanacağı tahmin olunuyordu. Fakat, öyle olmadı. Ve Süleyma- nci devreyi gayretli bir oyun 1 lehte bitirdi. i devrede, vaziyeti telâfi yen Galatasaraylılar — azami enerji sarfediyorlardı. lenen neticeyi verdi. Ve iki gol daha yapan Sarı » Kırmzılıta? maçı 3—2 bitirdiler. İkinci maçı, Altınordu - Anadolu takımları oynadılar. Anadolu baştan nihayete kadar muvaffakıyetli bir 0- yundan sonra maçı 5 — 1 kazandı. Maamafih, Altınordunun maçı on ki- (Devamı 6 ıncr sahifedeX Bu gayret bek