8 Aralık 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

8 Aralık 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Yakında Londrada devlet- ler arasında büyük bir kon- feransın toplanması ihtima- linden bahsediliyor. Ergani istikrazının B tah- villeri yarından itibaren sa- tılığa çıkarılıyor. Satış 11 kânunusaniye kadar sürecek. Sahip ve Başmuharriri: Siirt Meb'usu MAHMUT ğü 8 inel seme No. 2813 CUMA ZANA, Yazı işleri Matbaa 24310, FİYATI 5 KURUŞTUR “© B KÂNUNUEVVEL 1933 Milletin gizli Kabiliyetleri Siirt meb'usu: MAHMUT Muhakkak ki, Türk milletinin bir çok kabiliyetleri, faziletleri Yar, Fakat bütün bu kabiliyet ve İaziletlerin © tezahürüne henüz Meydan, imkân bulunamadı. Mu- Yaffak olmuş her eserdön, her tec- Tübeden sonra; “demek ki, bu işi de başarmak için kudret ve kabi- liyetimiz varmış!” deyip geçiyor Ve boş, zararlı geçen senelere ve ilâ asırlara acıyoruz. Başvekil Paşa dedi ki: “Sana Yü geri kalmış memleketler sana- Yi tesisine teşebbüs ettikleri za- Man, sanayii ileri olan memleket- ler, onlara gülerler. Çünkü bir Memlekette sanayi tesisi, heves *dildiği kadar kolay değildir. Bu- Mun için sermaye isler, teşkilât İster,” Muhterem İsmet Paşanın bu “özleri bende iki hatırayı canlan- dan bi i Yer almış bir ecnebi ile, öbürü de Politika hayatında en yüksek ba- amağına ayak atmış bir diplo- Matla muhtelif tarihlerdeki konuş- mızı; onların ısrariyle ba- Da inandırmak istedikleri fikir ve maatlerini hatırladım: Sekiz sene evvel | Triyestede beer kralı diye şöhret alan ve gün de ismini ve vaziyetini mu- İafaza eden bir zatla konuşuyor- duk, İsmet Paşa hükümeti, bu sr- talarda şeker kanununu çıl bulunuyordu. Alpulluda bir fab- Yika kurmak teşebbsü, tatbik sa- ında değil, kafalarda henüz Yer olmuştu. Fakat bu rivayet ve ih timaller, bizim memleketten ziya- de hariç memleketlere, şeker pi- Yasası merkezlerine yayılmıştı zat demişti kiz “Şeker sanayii muvaffak oldu- Bu vakit, memleket için faydalı der. Ancak bu işte muvaffakiyet için yüksek teknik, yüksek serma- Ye ister. Halbuki memleketinizde he sermaye vardır, ne de teknik ve İhtisas. Siz, hâlâ en iptidai sınai ih- tiyaçlarınızı bile o yapamadınız. ker sanayii gibi en ince ve te- ferruatlı işleri nasıl başaracaksı- mız? Bundan daha mühim bir nok- ta var: Ben Türkiyeyi uzaktan Yakından tanırım. Sizin toprakla- hnız, verimli şeker pancarı yetiş- tiremez. Yüzde on randmanlı Pancar bile elde edemezsiniz. O. hun için hâkümtiniz bu şeker po- ikasından vazgeçsin..” Alpulluda, Uşakta, Eskişehir- yükselen ve en modern teknik le işliyen müesseseler, Triyeste- deki şeker kralınm bilerek veya lmiyerek, hakkımızda verdiği ükümleri tekzip ediyor. Toprak- zın yerim kabiliyetine, pan- tarlarımızn randmanma gelince; , bizim de tahminlerimizin hududunu aşmıştır. Eskişehir ve şaktaki pancarlarımızm rand- da yüzde on yedi raddesindedir. r halde pancarlarımızın vasati tandmanı yüzde on beşten aşağı İdüşmiyecekktir. Topraklarımızın tabiliyeti de, fenni ziraat usulle: İtine riayet edildikçe artıyor. Es- işehirde bazı köylüler; muntaza- Man baktıkları tarlalarının her dönümünden vasati beş ton pan- tar aldıklarını sevine sevine Baş- Yekil Paşaya anlatıyorlardı. Va- bu verim, mutlak ve normal de- #ildir. Alınan bu neticeler; umu- Mi büyük tarlalarda değil, sebze çeleri gibi sulanması, gübre- hmesi ve iyi bakılması kolay o- lan mahdut yerlerdedir. Ancak topraklarımızın vasati kabiliyeti ir dönümden vasati iki İten istihsale müsaittir. Pancar zi- Yaati en ileri gitmiş ileri memle- *lerde bu vasati hiç bir vakit İÇ tonu geçmez. |, Daha geçen sene bu vakit idi. İerlinde büyük bir diplomat ta (vana şunları söylemişti: “İşitiyo- tum ki, Eskişehirde büyük bir şe- İller fabrikası kuracaksınız. Tehli- teli bir iştir. Uşak tecrübesi, sizi İşt izlen vazgeçirmek için kâfi değil mi?” İ (Devamı 6 mcı sahifede) ı Bir ölüm cezası yüzünden Mecliste çıkan münakaşa Adliye encümeninin mazbatasına Celâl Nuri Bey itiraz etti, münakaşalar oldu İnhisarlar Vekili Ali Rana Bey köylü sigaralarının satış muameleleri hakkında izahat verdi ANKARA, 7. (Telefonla) — Meclis Esat Beyin riyasetinde toplanmıştır.Me mürin kanununun maddelerinin de öiştirilmesi hakkındaki kanunun üçün- cü maddesinin tefsirine sil Başvekâlet tezkeresinin vekâletlerle müntenazır en- cümenlerden seçilecek onbeş azadan mü muttelit bir encümen tarafından müzakeresi kabul olunmuştur. Köylü sigarası Bundan sonra Giresun mebusu Hak- kı Tarik Beyin köylü sigarası hakkında gümrük ve inhisarlar vekâletinden vaki sualine gümrük ve inhisarlar Vekili AK Rana Beycevap vererek demiştir Muhterem Giresun mebusu kö; garalarının şehirlerde kaçak addedildiği hakkında vaki neşriyattan bahis buyu- ruyorla i kanda Köylü sigara! rın kaçakçı addedildiği ve bunlar hak- kında srf bu yüzden kaçakçılığın men ve takibine dair kanunun tatbik edildiği vaki değildir. Yalnız tütün inhisar kanu Salâhattin ve Besim Atalay Beyler ii Dün Halkevinde verilen konferansta .. Ergani tahvillerinin B terti bi yarınsatılığa çıkarılıyor | Satış 11 kânunusaniye kadar sürecek Dün Halkevinde mühim bir konferans verildi Geliri tamamen Ergani demir- yolunun inşasına tahsis edilen yüzde beş faizli ve ( ikramiyeli 1933 istikrazının B. tertibi yarın dan itibaren bütün bankalar gişe- lerinde satışa çıkarılacaktır. B. tertibinin satış müddeti 9 kânunu- evvelden 13 Kânunuevvele kadar- dır. 13 kânunuevvel çarşamba gü- nü akşamına kadar olan gün- lerde yalnız A. tertibinin sahiple- Dün Istanbul Erkek lisesinde Üniv ersite idarseine bir ecnebi lisanı bildik- lerine dair beyanname veren talebenin imtihanlarına başlanmıştır. İmtihan - iki kısım olarak yapılmaktadır. Or ta derecede lisan bilenler, lisan kurslarına devama mecbur tatal acaklardır. İyi lisan bildikleri anlaşıla” las Ali Rana B. nu inhisar mamulâtının satışını bazı ka vit ve şartlara bağlamıştı. Bu kayit ve şartlara riayet etmiyen şahısları bu ka- Bunun hükümlerine bevfikan © takip et- mek zarureti vardır. İnhisar idaresinin yaptığı bundan ibarettir. Ucuz sigara Vekil Bey bundan sanra tütün inhi- $ar kanununun ve buna dair nizamname nin bazı maddesi etrafında o malümat vermiş ve demiştir ki : B. M. Meclisinin | gösterdi binaen vekâlet köylerde ucuz siğara sat tırmaya başladı. Fakat köylüye sit olan bu siğaralarm şehirlerde de satışı bu- valârdaki vasati satışı fiyatı tahmin (Devamr $ inci sahifele) İ ma ri olanların B. tertibi tahvilleri de almalarma hasredilmiştir. 14 kâ- nunuevvelde, de tahviller yeniden almak yenlere satılacaktır. Hükümet Ergani demiryolunun şimdiye kadar tam 8,800,000 lira- lık kısmının ihalesini yapmıştır Muhlis Etem Bey bir konferans verdi Üniversite hukuk fakültesi ik- (Devamı 6 ıncı sahifede) isti. ir müddet cak talebe bu kurslara girmiyecekler dir itibaren olan günler | Ölüm Cezası Etrafında Mecliste Münakaşalar Oldu Yangın mes'ulleri dün birinci sulh ceza hâkimi Reşit B. tarafından isticvap edilirlerken.. Adliye yangınından suçlu olanlar dün ilk defa hâkim huzuruna çıktılar Yangında ölüm olduğu için suçlular tevkif edildiler Mahkemelerin Liman hanına taşınacağı anlaşılıyor. Dün lup olmadığı tetkik edildi han gezildi, müsait o , Adliye yangın tahkikatının zabılada icra edilen adli hazırlık safahatı ikmal edilmiş ve mesul addedilen 3 maznun dün müddelumumiliğe tevdi edilmiş » lerdir. Müddeiumus kında diğer iki cepheden yapılan ta kikat devam etmektedir. Adliye mü - fettişleri ile Dabiliye müşteşarı Bey ta- rafmdah ayrı ayrı yapılan bu tahki » kat hakkında hergün Ankaraya mun tazaman raporlar verilmektedir. Yangın yerinin vaziyeti Müngın Yerinin vaziyeti hâlâ tehlike. Yidir. İç kısımlar Korkunç bir kızıllık la hâlâ yanmaktadır. Yangın yerinde hafriyat yapılamamaktadır. Hafriyat yapılması için müdderumumilikten faiyeye müracaat edilmiş, fakat iye kumandanlığı cumartesi günün « den evvel hafriyata başlanamıyacağı» r: bildirmiştir. Hafriyata muavinler - den Salim Bey nezaret edecek, ve haf riyat icra, vezne ve muhasebe dairele ri erknımdan müteşekkil bir heyet hu- zurunda, itfaiyeden | celbedilecek bir mütehassıs tarafından yapılacaktır. in bulunan beş kasadan maadı kasa daha bulunmuş, bunlarn ikinci iflâs dairesine ait olduğu anlaşılmış « tar, Bu kasalardan birisi kırıktır ve kattan düşerken kırıldığı muhteviyatı nm yandığı anlaşılmıştır. Bulunan ka- salar tamir edilerek muh; alınmıştır. Hafriyat kasalar da bunların yı ve hepsi bir arada açılacaktır. K: lardan mühim bir kısmının muhtevi Reisicümhur Hz. nin iltifatı çok kıymetli ve hususi bir iltifat- larile taltif buyurdular Mülkiye Mektebinin elli yedinci İl|| İİ yıldönümü münasebetile çekilen ta- zimat telgrafına cevap olmak üze- re Reisicümhur Hz; Lu eski ilim 0- İİ cağımızı çok kıymetli bir itifatla İ| taltif buyurmuşlardır. Reisicümhur Hazretlerinin bu telyrafmı derce - derken bu yüksek teveccühe maz - İİ har olan Mülkiye Mektebini tebrik ederiz. İİ Şükrü Beyefendi Mülkiye Mektebi Müdürü ISTANBUL Mülkiye Mektebinn kuruluşu - İl nun elli yedinci yıldönümünü kut- lulamak için toplanan Mülkiye ai- lesinin zatı âliniz vasıtasile bana bildirdiğiniz samimi duygulara te şekkür ederim. Yurda hizmet, ink. İl Yâba inan ve cümhur'yet ülküsüne bağlılık gibi yüksek ve yaratıcı mef humlarla beslenen şuvirlu sevgi bu- günün ve yarının en muvaffakıyet li vazife erlerini yetiştirecek bir öz kaynaktır. Bunun Mülkiye Mektebi ve Mülkiyeliler arasında tec görmek beni pek sevindirdi. İ| nize selim. lepi- Reisicümhur Gazi M. KEMAL Adliye vekil vekili Zekâi Bey adliye erkânı ile beraber Liman ha- nım tetkik tn yanmadığı hakkındaki kanaat kuvvetlenmektedir. Kurtarılan dosyalar Kurtarılan dosyaların hangi daire- lere ait olduğumun tefrik edilmesi mu &melesi ikma! edilmiştir. Üçüncü ceza mahkemesinden 1200 dosya kurtuldu- gu, ağır cezadan 250 dosya kurtuldu- Eu ve 480 dosya yandığı, icradan 4800 dosya kurtulduğu, dokuzuncu ih tisastan 6 dosya yandığı tesbit edil - iştir. Kurtarılan dosyaların kâffesi | hapishanede ayrı ayrı odalarda mu - | haafza edilmiştir. Dokuzuncu ihtisas | ediyorlar. mahkemesinin dosyalarını büyük bir fedakârlikla kurtaran zabıt kötibi Mu- zaffer Beys bir takdirname verilmesi için Adliye vekâletine müzekkere ya- zılmıştır. Bundan başka İl kületinin de bu fedaki fatı nakdiye ile sevindireceği haber a Yanmuştar. Adliyenin vaziyeti Birkaç günden beri sekteye uğrayan Adliye muamelâti dün daha muntazam sekilde tedvir edilmiştir. Vilâyet ve be lediyeden verilne 30 kadar sandalye (Devamı 6 mer sahifede) Muallimler birliği kon- gresini dün yaptı Dünra kongreye iştirak eden muallimler., Geçen sefer ekseriyet olmadığın dan tehir edilen ve 600 -700 kadar szaya malik olan muallimler birliği kongresi, dün Sultanahmetteki birl binasında 40 - 50 kadar muallimin iş- tirakile toplanmıştır. Maarif Müdürü Haydar Bey de içtimada hazır bulu" uyordu. Birlik methalindeki kara tah- taya saat 14 te başlayacağı. yazılan kongreye ancak saat 15 © buçukta baş- lanmıştır. Sabık idare heyeti reisi Hu- kuk fakültesi muallimierinden Etem Bey, ktta bir hitabe ile kongreyi aç - mış ve müteakıben korre riyasetine Erenköy lisesi müdürü Mahir, kâtip * İiklere ilk tedrisat müfettişi Mansur ve Bakırköy Mi memüru Mahir Beyler seçilmişlerdir. Eski idare heyetinder. Tahir Bey, idare heyeti raporunu okumuştur. Ra- porda, geçen seneki intihabatm beş ay teahhürle yapılmış olduğu cihetle idare heyetinin kongreye ancak yedi ik mesai plânçosunu arzedebildiği, üsmü izli ; faaliyette bulunamamış olmasının başlıca saiki olarak aza muallimlerin alâka göster i kaydediliyordu. Raporda, bu yüzden birliğin ancak idare işleri- nin tedvir edilmiş olduğu, azasının ta- ahhüdatı muntazam tesviye etmedik leri, bu yüzden gelirin az bulunduğu ve muallimlerin bu alâkası: vamı halinde; birliğin âlıb: diden ehemmiyetle düşünül: gelen bir mevzu teşkil edeceği ilâ olunuyordu. İlk olarak 28 inci ilk tek tep muallimlerinden Arif Feyzi Bey söz alarak hülâsaten demiştir kiz “ — Idare heyeti, raporunda, mu » vaffakıyetsizlikten ve yasanın tatbi - kında mi lerin alâkasızlığından bahsediyor. Bu hal, yazanın pek tabii (Devamı 6 mcı sabifede)