8 Aralık 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

8 Aralık 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

— Türkiye - Yugo: - Yugoslavya Iki hükümet arasında arasında aktolunan müte- Yeni devletler kabil metalibatın tasfiyesine müteallik itilâfname ANKARA, 7. A.A. — Türkiye di serbestçe tasarruflarma bırakmayi le Yugoslavya arasında aktolunan mütekabil melalebatm tesviyesine po itilâfname berveçhiati - “ Mütekabil mütalebata ve emval, hukuk ve menafilerine müteallik olarak tebalarıınkine ait bütün mesaili kati ve nihai bir surette ha- İletmek maksadiyle Türkiye Cüm- huriyeti hükümeti ile Yugoslavya Kralı Hazretlerinin usulen selâhi- yettar murahhasları nukatı atiye hususunda müttefik kalmışlardır : iğ, İki devletin ve tebalarının mü- ir bir meblâğ ii Fazla ol. duğunu Yugolavya büdemeti 17 milyon dinarir meblâğı Türkiye hükümeti. ne aşağıdaki tarzda tesviye etme- yi teahhüt eder : a.— 7 milyonu Türk hükümeti hesabına, emtia almağa mahsus o- lark, 5 nisan 1934 tarihinde Yu- goslavya Milli Bankasında açıla- ek bir kredi şeklinde olacaktır, işbu meblâğ iki hükümet arasında aktedilecek bir ticaret muahedesi tarafından tesisi muhtemel olan ta kas sistemine dahil olmıyacaktır. b. — 10 milyonu hazine bonosu şeklinde olacak ve bunun 5 milyo- nu $ nisan 1935, 5 milyonu da 31 kânunuevvel 1935 vadeli olacak- tır. Di Akit iki memleket arasında mev- cut o bütün mütalebat ile islahatı ziaiye ve — kolonizasyon — ka- nunlarıma tevfikan zaptedilen em- vali gayri merkuleyi ve köylerde- ki emvali metrukeyi istihdaf eden tedbirden mütevellit olarak mem- leketlerdn birisinin tebaasının di- ğer memleket hükümetine karşı haiz olduğu bütün mütalebat, iş- bu itilâf ile kemize edilmiştir. İşbu itilâfın tarihinden itibaren Yuğoslavya hükümeti Yugoslavya erazisinde Türk tebaasına ait bu- lunan emval, hukuk ve menafi is- tikbide zaptetmemeyi ve işbu em- val, hukuk ve menafii bunların teahhüt eylediği gibi Türkiye hü- kümeti de kendi tarafından erazi- sinde Yugoslav tebaasma ait ola- rak mevcut olan emval, hukuk ve menafii bunlarm serbestçe tasar- ruflarma terketmeyi teahhüt ey- ler. em e İşbu itilâf tasdik O olunacak ve nüshai musaddakaları Ankarada Se Tasdiki gün me- ber lâf 28 teşrinisani 1933 iti) teş de Belgrad'da iki nüsha olarak re are ANKARA, 7 (A.A.) — Bel - grad'da Hariciye vekilimiz Tevfik Rüştü Beyle M, Yevtiç arasında im- zalanan Türkiye - Yuzoslavya dost luk, ademi tecavüz adli tesviye, ha Türkiye ri ile Haşmetlü Yugoslavya kralı. Umumi sulhün bakasına ayni de recede raşiğe olarak, baz memleket a rasında çıkabilecek ihtilâflarm mus lihane tarzı tesviyesini hazırlamak suretiyle Türkiye ile Yugoslavya - nın umumi sulhün devamı emrinde mütekabil bir itimat fikri ile teşriki mesai etmeleri lüzumuna kail bu - lunarak; iki devletin de, harbe müracaat olunmasına mütedair 27 ağustos 1928 tarihli Paris misakını imza et miş olduğunu gözönünde bulundu- rarak Türkiye ile Yugoslavya ara- sında mevcut olan ve kendilerince istikbal için bir zrman teşkil eden dostluk bağlarını, iki memleketin müşterek menfaatleri namma, kuv vetlendirmek arzusuyla araların - bir dostluk, ademi tecavüz, adli tes muahede- Türkiye Reisicümhuru Hazretle ri Hariciye vekili Dr. Tevfik Rüştü Beyefendi Hazretlerini, Haşmetlâ Yugoslavya kralı Ha riciye nazırı Mir. Bogoljup Jevtiç Hazretlerini murahhas tayin etmiş z Balkan haberleri “Balkan ittifakı yerine.. “Daha geniş bir yakın Şark ittihadı mı mevzuubahs oluyor? BUKREŞ, 7 (Milliyet) — Ro- | diye meclisi azası arasında ihtilâf madan gelen haberlere göre, Bal- kan itilâfı yerine bir Yakın Şark ittifakı meydana getirilmesine çalı şılacaktır. Bu ittifaka, Türkiye i- le Rusya, Yunanistan, İtalya ve Bulgaristan gireceklerdir. Bu it- tifaktan, küçük itilâf hariç tutul- maktadır. Belgratta kümes hayvanları sergisi BELGRAT, 7 (Milliyet) — Kâ- punuevvelin 16 sında kümes hay- iyi Ri için Yugoslav kü- yvanları yetiştirme müte- hassısı Vukiç, buradan Sofyaya ali da sergiye işti- 'rak etmesi muhtemeldir. Yunanistanda muhalefet kuvvetleniyor ATİNA, 7 (Milliyet) — Dün hükümet zümresinin başlıca lider. erinden Mösyö Çaldaris, M. Kon- dilis ve M. Maksimos arasında bir görüşme olmuştur. Bu görüş- melerde Yunanistanm dahili, ha- yici meseleleri inceden inceye tek- © yar gözden geçirilmiştir. Neler gö- © rüşüldüğü kat'i olarak bilineme- mekle beraber, günden güne saha kazanmakta olan muhalefet fırka- sına karşı ne suretle müessir ted- birler almabileceğinin tetkik edil- tahmin edilmektedir. Atina belediyesinde suiistimal ATINA, 7 (Milliyet) — Bele- çıktığından beş aza istifa etmiştir. Belediye reisi suiistimal ile zan- naltına alınmıştır. Bulgar - Yunan mese'eleri ATINA, 7 (Milliyet) — Bulgar heyeti ile dün de muallâk mesele- lerin tetkikine başlanmıştır. Her mesele ayrı ayrı müzakere ve tet kik edildikten sonra, kat'i esaslar bulunmak üzere bütün meseleler heyeti umumiyesile tekrar gözden geçirilecektir. Yunanistanda hava taar- ruzlarından korunma ATINA, 7 (Milliyet) — Hava hücumlarına karşı korunmak için tersanede bir müdafaa servisi te- sis edilmesine bahriye nezaretince karar verilmiştir. Bu hususta mec- lise bir kanun lâyihası verilmiştir. Sovyetler Yunanistanda mahsul alıyorlar ATINA, 7 (Milliyet) — Sow. yetler Yunanistandan bir sene zar- fında 30,000,000 drahmilik mahsul mübayaa edeceklerini resmen Yu- nan hükümetine bildirmişlerdir. Yunan - Bulgar işleri SOFYA, 7 (Milliyet) — vekiller heyetinde Başvekil M. Mu şanof, Atinada bulunan Bulgar murahhasları tarafından gönde- rilen raporu okumuştur. Burada, Bulgar — Yunan ik- tısadi ve mali meselelerinin Ati- Bada her iki memleketin lehinde halledileceği ümit edilmektedir. MİLLİYET CUMA 8 KANUNUEVVFL /HARICI RSERLER Konferansı mı? Londrada böyle bir ihti- malden bahsediliyor PARİS, 7 (A.A.) — Echo de Paris gazetesinin Londra muhabi- rine göre, İngiliz mahfilleri pek yakında, görünüşe nazaran, Lon- drada büyük devletler arasında bir konferasn toplanacağı zannın- da bulunmaktadır. e Amerikada ilk İ : : çki gecesi mi Zannedildiği kadar zil- zurna olan yok NEVYORK, 7 (A.A.) — İçki yasağının kaldırılması dolayısile yapılan şenlikler neticesinde Ame- a dün çok şiddetli bir Se le uyandırdıkları iddia bilir, çünkü memleketin her çi fında alınan haberler bu şenlik ve eğlencelerde itidal ile hareket edildiğini bildirmektedir. luk sebebile yapılan tev- kiflerin tabii ve mutat miktarn- dan büyük bir fazlalık görülme- miştir. Nevyorkta kanuna mugayir su- rette içki sandıklarından dolayı 50 kadar kimse tevkif olunmuştur. Vaşingtonda içki ticaretini kon trola tabi tutan memurlar kanu- nun müsaade ettiği içkilerin fiat. larında gördükleri (o pahalılıktan memnun olmadıklarını söylemek- be ir. Bunlar bu pahalılığa karşı mü- cadele için bazı plânlar düşün- mektedir. Bahriyeliler içmiyecek VAŞİNGTON, 7 (A.A.) — Bah riye nazırı M. Swanson içki ya- sağının kaldırılmış olmasına rağ- men , bahriyelilerin içki kullan- masına müsaade etmemek istedi- ve bahriyerilerimizin muharebe edebilmek için viski içmeğe muh- taç değildirler.,, Almanya Fransaya mü- zakere teklif etti mi? PARİS, 7 (A.A.) — Ecnebi memleketler gazetelerinde çıkan bir habere göre, Alman hüküme- ti Fransa ile müzakereye girişmek için dün öğleden sonra Hariciye nezaretine resmi bazı tekliflerde bulunmuştur. Salâhiyet sahibi nar böy- le bir teşebbüsten haberleri ol dığını söylemektedirler. Bu mah- filler, bu haberi tamamile asılsız saymaktadır. M. Benes Parise geliyor PARİS, 7 (A.A.) —M. Be- nes Fransız hükümeti tarafından yapılan davet üzerine yakmda Fransaya gelecektir. M. Benes, 14 birincikânunda M. Paul Boncourla görüşecek, zi- yaretinin resmi mahiyette olmasın dan dolayı cümhur reisi M. Lebrun ve başvekil M. Chautemps tara- fından kabul edilecektir. Sarre meselesi PARİS, 7 (A.A.) — Mebusan Mec lis hariciye encümeninde M. mezkür en kındaki ari hülâsa etmiştir. Bu karar şudur; Sare halkında Almanya ile değ- rudan doğruya hiç bir müzakerede bulunulmıyacak reyiâme 1935 de ve Versailles munhedesi mucibince mü - racaat olunacak, Sarre halkı şiddet ha reketlerine karşı himaye edilecek ve reyiâmlerin hürriyet mahremiyet ve emniyeti temin seke Sahte biletle bir milyon alan adam ik olan şahıs tev kif ve paralar aytırılan bankada mü- sadere olunmuştur. ea. Goncourt mükâfatı PARİS, 7 (A.A) — Goncourt ede biyat mükâfatı “La condition ku - main” ünvanlı eseri halkında bir tak- dir nişanesi olarak romancı Andr€ Malraux'a verilmiştir. eee Bulgar hükümdarının Belgrat seyahati BELGRAT, 7 (A.A) — Bülgar kralı ile kraliçesi yanlarında Prens Kiril olduğu halde bu ayın onunda Yur goslavya hükümdarları resmen ziya ret edecek'erdir. Bulgar hükümdarla- rına Başvekil ve Harciye nazırı M. Muşanov'da refakat etmektedir. Bul - gar hükümdarları 13 kânünuevvelde Bolgraddan ayrılacaklardır. 1935 İtalyanın İstediği şey şey Litvinof'ın ı Roma ziyareti- ni Temps nasıl görüyor? PARİS, 7. A.A. — Havas ajansın- dan 4 “ Temps ” gazetesi dünkü gündelik bayyazısında Litvinoff yoldaşın matbua ta vaki beyanatını tetkik (ve tefsir et- miştir. “ Temps ” bu beyanatta hiç değilse doğruux ve açık sozler guc bir me ziyel ve değer eseri görüldüğünü kay- debsisten sonra dıyor ki “ Litvimocf yomaşın Romayi ziyare- tinde &n ziyade diksati çekmesi ve hatır da tutulması gerek olan nokta, büyük devi ti.r haiasına kadı surette avdet eden Rusyanın beyn. sahada €- bemmiyeui bir rol oynamak miyeinde busuud.gudar, öper bilği hükümeti, beyne rünmekten biran ger: durmamışar. ih tilaicı bir hükumet manıyetinde olma- #ı Kusyanın bu vazıyeti takınmasını i- cap erurıyordu. Unun şimdi buyuk dev- eler dairesi içine avdet, miyet ve te- mayülerinde gerin değ.şikhiklere vücüt vurobuur, Ancak Kusyun.n bu geri dö- nüşunü haklı ve mazur göstermesi için — oanazım bir VOsL0 Dükslii dez ge ” Milletler Cemiyetinin cezri bir su- retto islahı lehinde kluyann giriştiği teşeboüs ve fanuyetin Kusyaya bu vesi- leyi hatırlaması ve vermesi muntemel- * İtalya milletler cemiyetinde kalma- ğa karar vermiş.ir. kakat bu beynelmi- Vel tazzzuvun hal ve şexlini niz ğe çaaşmağı kati sucıts kurarak bu kararı almışür. ” İtalyan düşüncesi Rusya da dahil olduğu . buyüx deveterden mü rekkep bir cirecruar heyecini milletier cemiyeu meclsı yerine geçirmektir. “lemps bu sözlerden sonra #talyanın niyet ve tasavvarlarındaki | ehemmiyet ve venamece dıkkat cetoediyor, maket ler cemiyeti mi.aamın o derim Ve esasi bir surutle deyiştiriimesine ister iste mez yol açacağı hususunda inanılmağa imxan oluauıyın kayoeuiyor © ve vu noulada hemen itiraza geçerek diyor ki: * imatleter Lemyou bain manevi kuvvetini, bütün devetlerm tam bir surette müsavuisi hannden almıştır. Lehistan, küyük itilğr, Ispanya, Belçi- ka, lskandınavya memleketerı, Türmi- ye ve tezekeciii halınde olan #alkan bio ku unutulup bir tarafta bırakımalarına razı olamazlar, Bundan baş«a milletıer cemiyeti misakı yalnız cem.yetin umu. mu heyeti taramdan ve ancak islah ve tadu yotle değ.şaruebilir, ” Londrada nasl görülüyor? Londra, 7. A.A. — Havas ayansı mma : Misiletier cemiyeti teşkilâtinm yeni den gözden geçirilmesi ve deyişturume- si iehindeki Italyan - Alman hareke, burada vüyük bur yürek sıkıntısı uyan- Bu sıkıntının, tadil teşebbüslerine karşı koynuma yor uğacnk Kurar şidüct li olup olmadığını biamck bahsinde İni le çoğatması ıhuimalidir. İayıdır ki, Fransa ile ingiltere arasında Knl ilkönce silâhları azalt- ma ışnin — siyasi meseleler araya ka- rışmaksızın — bir tesviye suretine bağ- lanması istenmektedir. Yine bu sebepten dolayıdır ki, bazı resmi şehsiyetler Trianon muahedesinin tadili lehinde bir müddet evvel Londra- da etraflı surette izah edilen nazariye- lere taraftarlık göstermekiedir. M. Litvinof Berlinden geçti BERLİN, 7. A.A. — Romadan gelen M. Utvinof bu sabah buraya vasıl ol. muştur. Bazı şayialara muhalif olarak, müşa- rünileyh, burada ancak bir kaç saat kal- mış ve Âlman hükümetinin hiç bir mü- mesşilina ne de matbuat müntesiplerile görüşmeksizin, saat 18 de Moskovaya hareket etmiştir. Berlin Rus ahali M Litvinof'un seyyahatinin tamamile hususi mahiyeti» ni kaydediyorlar, m M. Roosevelt'in muarızları VAŞİNGTON, 7 (AA:) — Eski Maliye nazırı M: Mülhs söylediği bir nutukta M. Rooseveltin para siyase- tine şiddetle hücum ederek bunun mü rakabesiz bir para ihracr tehlikesini gösterdiğini kaydetmiş ve altın osası- na dönülmesini iltizam eylemiştir. Fransız meclisi mali projeleri görüşüyor PARİS, 7 (A.A.) — Mebusan mec Chautemps'in manialara galebe çala - cağını yazmaktadırlar. Müzakerelere buyün ve yarın devam edilecektir. DE İE M. Bratina'nın temasları PARİS, 7 (ALA) — liye nazırı M. Bratiano dün eski Baş- vekil M. Tardicu'yu ziyaret etmiştir. Buyün de âyan reisi ile muhtelif na » zırlarla görüşecek ve sonra Reisicüm hur tarafından kabul olunacaktır. M. Bratian> bugün bülün siyesi rcial ile görüşmelerini bitirmiş olacağından Romanya istikrazı hakkında Fransız bâmilleriyle müzakerelere başlıyacak tır. ja Beş senelik program Vekiller heyeti cumartesi günü tetkikat başlıyacak "ANKARA, 7. (Telefonla) — İktisat Vekili Mahmut Celâl B. öğ- leden sonra Başvekâlet dairesinde İsmet Pş. yi ziyaret ederek uzun müddet görüşmüğlür. Bu görüşmenin beş senelik iktisadi program üzerinde cereyan ettiği tahmin ediliyor. Icra vekilleri heyeti bugün toplanamaıştır. İç- timalara cumartesi günü başlanacktır. 26 kaçakçı daha yakalandı ANKARA, 7. A.A. — Birinci kânun ayı birinci haftası içinde cenup hududunda beşi çarpışmalı 29 vakası olmuştur. Bu va kalarda 26 kaçakçı, 24 kaçak hayvanı, 550 kilo gümrük ve 1200 kilo inhisar kaçağı eşya 2400 defter siğara kâğıdı ve 2100 kutu kibrit tatul- muştur, Bir köylü soğuktan dondu ÇANKIRI, 7. A — Şiddetli soğuklar devam etmektedir. Ka- leciken Çankırıya yük götüğren Çankırılı Ahmet oğla Halil yolda dönmüştür. ÇANKIRI, 7. A.A. — Soğuklar şiddetini artırmaktadır. Sühü- net geceleri sıfırdan aşağı onsekize inmiştir. Dereler çaylar, su değir- menleri doi AMASYA, 7. A.A. — Soğuklar devam ediyor. Bugün hararet derecesi sıfırın altında ondur. Yeşilırmak kısmen donmuştur. Ali karar heyetinin dosyaları ANKARA, 7. (Telefonla) — Devlet şürası mülkiye dairesi &li karar heyetinin neticelendiremediği 98 dosya üzerinde verdiği tas- dik ve ref” kararlarını Başvekâlete bildirmeğe başlamıştır. Belediye reislerinin kongresi ANKARA, 7. (Telefonla) — Belediye reislerinin Ankarada ya- pacakları kongrenin tarihi bugünlerde takarrür edecektir. Kongre herhalde şubatan evvel olacaktır. Polisin vazife ve selâhiyetleri ANKARA, 7. (Telefonla) — Polisin ve emniyet memurlarının va zife ve selâhiyetlerine dair olan kanun lâ; üzerinde yeniden yapı- lan tadilât dahiliyece ikmal edilmek üzeredir. Yeni salâhiyet kanuna mevcut kanunlarla polise verilen salâhiyetleri cami bulunacaktır. İdarei hususiyeler lâyihası 'ANKARA, 7. (Telefonla) — Mecliste muhtelit encimende bulu nan İdarei hususiyeler lâyihası mü zakersi ilerlemektedir. Encümen Vali ve Meclisi umümilerin salâhi yeti hakkındaki kısımları tetkik et- miştir. Fahri konsolosumuzun teberruu ANKARA, 7. (Telefonla) — Ankarada bulunan Berlin fahri kon solosumuz M. 5. Şimar cemiyetini ba Ny verdiği balo münasebeti- le Himayeietfale 1000 lira teberrada bulunmuştur. Muhtarlıklar kalktıktan scnra ANKARA, 7. (Telefonla) — Blediye olan yerlerde muhtarlıkla- vin lâğvi hakkındaki kanunun tatb ikatı için hazırlanmış olan nizamna Dima sildi sünme tetkiki bitmistir. Sura nizamnamede bazı ta dilât yapmıştır. Mersin gümrüğü anbarında yangın MERSİN, 7. A. A. — Bugün saat on buçukta dahili ticaret güm- rüğü ambarında Adanalı fabrikatör Kilodaya ait Hindistan cevizi bulu- lanan diğer malarda büyük bir zayiat yoktur. Kısmen avarya olmuş- tur. Yangının ebepleri tahkik edilmektedir. İzmirde asarı atika bulundu İZMİR, 7 (Milliyet) — Ege » vilâyetlerinde âsarı atikayı teftiş eyleyen müzeler müdürü Hâmit Zü beyir Bey Denizliden Ankaraya dö nmüştür. Evkafın hal inşa ettirmek- te olduğu mezarlık başı meydanın da âsarı atika bulunmuştur. İnşaat durdaralmuştar. Ölüm cezası verildi İZMİR, 7. (Milliyet) — Altmış yaşında Melek Hanımı boğan Hü- muhakemesi bitmiştir. Hüs yin idama mahküm edilmiştir. Gazi ve M. Herriot | Sivas ve Kayseri şehir- —— Eski Fransız başvekilinin ikinci konferansı Pariste çıkan Poslednia Novos- ti ismindeki Rus gazetesinden: M. Herriot şarkta yaptığı seya- hat hakkında ikinci konferansını verdi. Ve bu konferansmı yeni Türkiyeye ve Cümhur reisi Mus- tafa Kemal hazretlerine hasret. ti. Yeni Türkiyenin reisi M. Her- riot üzerinde derin bir tesir bı- rakmıştır. Gazinin omümeyyiz vasfı ateşin © vatanperverliğidir. M. Herriot diyor ki: “Böyle bir vatanperverliğin “önünde, ancak eğilmek lâzımdır.,, Türkiyede yapılan ıslahat, sa- barikulâde iradesini, iyi gör- mek ve anlamak kabiliyetini isbat eden Mustafa Kemalin eseridir, Bu adam ne istediğini biliyor ve istediğine de ulaşıyor. Şiarı şudur: “Ya istiklâl, ya ölüm,, Mustafa Kemal bir diktatör de- ğildir. Türkiyede nüfuz ve itiba- rı son derece geniştir. Sözü her- kes için bir kanundur. Türkiyeyi Avrupalılaştırmıştır. Fakat yakm şarkla güzel ne varsa, onlar mu- hafaza edilmiştir. Yeni Türkiye- nin reisi ancak oriyan! lüzumsuz reklâmini ortadan kal- leri için ANKARA, 7 (Telefonla) — Seras ve Kayseri şehirlerinde 1330 sene- sinden itibaren hükümet tarafından zaruret halinde binalar yapılmak ü- zere idareten yıktırdan binalar ” arsalara ait tahsisat için meclise ve- rilen İâyiha Dahiliye encümenince tas vip edilmiştir. İzmir valisi Ankaraya gidiyor hali alimiz Kâ Kimi li için valimiz Kâzm Pa yarm Ankaraya gidecektir. dırmış, lâkin medeniyetin ve mil- let âdatının hakiki esasını kuvvet- lendirmiştir. Şu sırada Türkiye dünyanın en müsterih memleke- tidir. Bütün bunlar da Mustafa Kemalin eseridir. , M. Herriot türk teşkilâtı esasi- ye kanununun İiberal mahiyetini ehemmiyetle kaydetmiş ve demiş- tir ki: “ Mustafa Kemal milleti nin başhadimidir ve bir hakimiye- t varsa bu manevi bir hakimiyet- tir, Mümaileyh Türk milletinin fa- ziletlerini sena ederek bu milletin Fransaya karşı dostluk beslediği- ni ve bu dostluğun mukareneti intaç eylemesi lâzım geldiğini beyan ederek sözlerini bitirmiştir.