8 Aralık 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

8 Aralık 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

MİLLİYET CUMA 8 KANUNUFVVEL 1933 Haftanın filmleri Artistik, — Aşk kutbanı (Fran- sızca? Elhamra. — Cici berber (Türkçe) | İpek. — Incili kadın (Fransızca) Melek, — Budapeştede bir skan- | dal (Almanca) Saray, — Doktor Mabüz'ün vasi- yetnamesi (Fransızca) | Türk. — Kadınlar ne isterler (Al-| manca) Artistik a Aşk kurbanı ( Fransızca ) oynayanlar: Marcelle Chantal Worms, Bu biribirine küfüv olmıyan karı ko- liğin doğurduğu feci bir akıbeti tasvir iktedir. Genç bir kadın yaşlı bir er- bo &vlenince diğer bir âşık bulmama- hek güçtür. Bu sırrı bir tıyneti bozuk öğrenmiş ve şantaj yapmıştır. Bu sl hem bir genç kadının bem de Mendirinin hayatına malolmuştur. Fim bir faciayı iyi hikâye etmekte- dir. Esasen bir piyesten alınmış” olan an. bir tiyatro tesiri yapmaktadır. Ak- Ürler çok muvaffak olmuşlardır « İpek İncili kadın ( Fransızca ) Oymıyanlar: Brigitee Helm, Jean Gobin. Alman artistleri bütün diğer ve ölletle- N mazaran daha fazla yabancı lisan bil- Öklerini sözlü filmlerde gösteriyorlar. ir şi çaklarnda olduğu gibi bu filmde de ve güzel Alman artisti Brigitte İri bir Alman için pek güzel denile- & bir telâffuzla fransızca konuşmaktlar ala hafta (İpek) sinemasmda geçen film, bir polis filmidir. Brigitte Hele ba filmde bir kibar hırsız rolü yapmak ET zabıta filmlerinde olduğu | ri bu filmde de mevzuu hikâye etmek İk filmin zevkini kaçırmış olmak iste- Beyiz. Onun için mevzuu hikâye etmi- Yeceğiz, Film seyircide alâka tevlit ede- “ek İiymettedir ve fransızcadır, ray. Doktor Mabüz'in asiyetnamesi (Fransızca ) 3 Oynıyanlar; Rudolf Klein Roggt, “im Geral |, Bourdelle; Bu film korkunç macera filmleri 88- Yiindendir. Esasen vaktile (Doktor abüz) ismile sessiz olarak çevrilmiş İ Sn sergüzeşt filminin hemen hemen Mabaad: gibidir. Mer: #rmemek için me m etmek istemediğimiz. bu film ta filmleri arasına | girebilir. Çek heye (Doktor Ma- 'ecanlı ve meraklıdı”. > nü gene eski filmde oynıyan İGlf KI kia, (EE 1 inci sahilede) inde düşürmüştür. Varidat bundan Mütmezsir oldu. Bittabi inhi kayt kalamazdı. İni korumak için vazifesini yapmak- ir. Köyde ve şehirde ayni fiyatla tü- salmak meselesine gelince, tütünün bir varidat menbai oluşuna na- yan hem köyde ve hem şehirde ayni tla tütün satmak varidatı düşürme- Şerile şöyle kabil olur. O da köylü ha pahalı tütün satmaktır. Bu ise tı müteessir o edeceğinden dolayi sün olamıyor. : Bir fark Hâklr Tarik Bey Vekil Beyin verdi- tın meselenin © yanlış aksetmiş *lerini aydınlattığını — kaydederek lü sigarasmın köylerde ve şehirler- Satışı etrafındaki moktaj nazarımı i- £ etmiş ve demişti ki ; Vekil B. burada varidatın mües olması noktasma temas etmişlerdir. aldığım malümat daha başka bir yi huzuru âlinizde bahsetmek tini vermiş oluyor. Köylerdeki satış İğime göre yüzde 12 beyiyey. Yani köyde oturanlar yü; alıyorlarmış. Bir köy bayii köy si- u sattığından dolayi yüzde 12 a- şehirlerdeki bayiler, veriliyormuş. Selâ- ie rin bana verdikleri max bun göre bu köy sigaraların şehir- satılmasına inhisar idaresi müsaa miz olsa ara yerdeki yedibuçuk. fark veb hemen bir iii milyon lira ka esinin kaybedeceğim deye Mendiği varidatını burada telâfi imkâ ğü temin eder. Hususile şehirde herkez İkzlü siğarasna doğru gidiyorsa Mec- İmes halkın bu vaziyetini gözönünde tut 1, ya mecburdur. Maksadım bunu böy» gir vesile ile arkadaşlarımın — maza- Yek katine arzetmek idi. Asıl selâhi- i arkadaşlar bunlar üzerinde lâzim- in vazife ve mesuliyeti deruhte eder iy zannederim memi olurlar, Münakaşalar oz NKARA, 7. (Telefonla) — Miktâp N Ömerin ölüm cezasına çarpılması Kındaki adliye encümeni mazbata sının aylin meclis heyeti umumiyesinde mür esi çok hareretli olmuştur. Yo cümenin. mazbatasr okunduktan a #öz alan Tekirdağı mebusu Celâl | iskete hizmet et- EE “Badapeştede bir skündal” aktörü ve bütün diğer | rölleri Fransız yapmaktadır. Filmin sahne Ğir ölüm cezazası yüzünden münakaşa Nuri Bey adliye encümeninin mazbata- sini tenkit ederek ezcümle demiştir ki: Az malümat şey denilmiy: Blm Güllerin yakl ele imiş, tanım müt varmış, tahfifi cezayi mucip bir şey görülmemiş. Bizim bildiğimiz şudur: Heyeti celilenizi ve doğrudan doğruya halk hâkimiyetini ifaya ve büyük bir in sani vazife ifasını davet ediyorlar. Doğ- rusunu söyleyeyim bu kadar az bir ma- lâmat üzerine bendeniz elimi kaldıracak bir vaziyette değilim. Köz Paşa (Diyarbekir) kaldırırız. Salâhattin Bey (Kocaeli) prensibiniz odur... Celâl Nuri Bey devamla: — Merha- met buyurunuz prensibimi uzun uzadı ya söyliyeyim. Adliye encümeninin muh- az mazbata muharrari cevabını ver- © Selâhattin Bey — Münakaşaya hazı» rız. Celâl Nuri Bey: — Daha hiç bir şey söylemeden başladınız. Şu fırsattan bil- istifade bazı düşüncelerimi şöyliyeceğim. Bunun için uzun boylu çalıştım söyliye- ceğim. Reis — Movzua ait olsun yani ölüm kararının kabul veya ademi kabulü hak» kında olsun. Celâl Nuri Bey: — Sadet dahilinde söyliyeceğim. (Devam seslesi...) Besim Atalay Bey (Aksaray) — Ay» nca m cezası lâzem mıdır, değil midir? Bahsi açılırsa söylesinler... dam cezası Celâl Nuri Bey (Devamla) — Sadet. ten çıkmıyorum. Onun dahilinde pren- sip etrafında söyliyeceğim. Her hüküm ait olduğu mahkemeden verilen karar ü- zerine infaz edilir, Bunun bir tek istis- nası vardır. Onu da Teşkilât Es mizin 26 cı maddesi ifade eder. Küçük istisna şudur ki, o da Reisicümhur haz- retlerine verilen ufak bir haktır, büyük bir hak değildir. Niçin her büküm mah kemeden sadır olan bir karar derhal in- faz olumur da bu olunmaz. Çünkü efen- diler malümu ihsanınızdır ki idam hükmü | kabili iade olmıyan bir cezayi müstel- zimdir. Üleme, hukukşinaslar bununla pek çok uğraşmışlardır. Meclis külüphanesin de buna dair eserler vardır. filminden bir sahne vüzut maruf Alman sanatkâr (o Fritz Lang'dı Uumumi ansiklopedilerde buna dair bir çok efale tesadüf | edilir. Kimi böyle, kimi şöyle söyler. Devletlerden bazıları idam cezasını kaldırmağa kadar varmışlardır. Ben bu kürsüde ifa veya ademi ifa hakkında bir şey söylemiyece, Sadet o değildir. Burada bizim vazifemiz usuli dairesinde söz söylemektir. Miktap oğlu olsun ne oğlu olursa olsun behemehal bunu ayı tetkik etmek ve ayrıca esbabı mucibe: ni bilmek affa medar olacak bir sebep var mıdır, yok mudur onu aramak mec- buriyetindeyiz. Süleyman Sırrı Bey (Yozgât) — Ele değen saman çuvalına değer. Adliye sicillerinde Celâl Nuri Bey — Saman çuvalma dillerinde böyle şeyler çoktur. (Gürültüler.. Devam sesleri) Ziya Gevher Bey (Çanakkale) — Bu- nun müstesnaları da bulunabili Celâl Nuri Bey — Zannedilmesin ki | her idam hükmünün ifasında bir masla- hat ve içtimai menfaat vardır. Fransa- da 1789 inkılâbında kiyotinler işlerken kiyotinlerin — altında katil (ofülinin ifa edildiği (© vardır. o Bufen huku- kunda (o insaniyete o taallükeden bir ibret işidir. Esasen bu gibi idamlar ibre- ti temin ediyor mu, binaenaleyh prensip itibaril, Rasih Bey (Antalya) — Daha evvel devletlere merhamet olunmuyo 4. in bu işi tetkik etmek üzere her yerde gerek Reisicüm- hur ve gerek EÇkümdar var, Bu vazife onlara verilmiştir. Bizim teşkilâtı esasiyemizle de bu hak | Reisicümhura verilmiştir. Bu esas ko- nurken münakaşalar olmuş ve buna mu- halif kalan arkadaşlar olmuştu. Böyle bir hakkın yüksek bir zatın elinde bulunma- bence çok doğrudur. En yeni misal Misal ii irsanız &n yeni bir misal. den bahsedeyim, Geçenlerde M. Douw- mergi öldürmüşlerdi. Muhakimden, dere- attan geçti, Öldüren Beyaz Rus hak- kında idam cezası kesbi kat'iyet etti. Bu sırada yeni Fransız Reisicümhurüne bir çok istidalar verildi. avukatları, hökimleri ve bir çok esbabı | mucibeleri' dinledi. Karari | tasdik etti, Roisicümhur . Pudapeştede bir i Skandal | ( Fransızca ) | Oynıyanı Francısca Gsal, Bu genç ve güzel Alman kızını biz d. ha evvel Paprika ve Veronika filmle de gördük. Şuh, ateşli ve güzeldir. Böy- ni bulit komedilerde çok muvaffak olü- ”“Bu seferki filmde de muvaffak olmuş» tur. Esasen filmin mevzuu yanlışlıkla a- Glmış bir tokatla başlar, Bu tokatı yiyen adamla atan arasındaki his münasebetle- ri tuhaf tuhaf şekiller almakta ve sonun- da bir izdivaçin bitmektedir. Kâşki her tokat böyle semere verse. : Film eğlenceli ve görmeğe değer bir eserdir. Türk sineması Kadınlar'ne | İsterlerse ( Almanca ) Oynuyanlar: Gustav Frölich, Nora Gregor. Bu film gari, eserdir. Buna ister- sek bir aşk filmi, istersek bir zabıta fil mi diyebiliriz. İçinde (çalma hastalığı) vak'aları da vardır, Mevzuu (genç bir kızın bu hastalıkla yaptığı vak'alar ve onun âşıklarının hırsızlıkları örtmek için sarfettikleri emekt Film hareketlidir. Sahne tertibatı iyi ve seyre değer bir eserdir. Artistler mu- vaffak olmuşlardır. Ses almışı çok iyi- ir, Ne kazanıyorlar? > Milletler Cemiyetinden otuz sekiz milletin mümessilleri beynelmilel terbi- yevi filmlerin propagandası içia bir plân vücuda getirmişlerdir. Amerika Cümhürreisi M. o Roosevelt yıldızların aldıkları hafteletları çok gör- mektedir. Bu muarızadan çıkan bazı ye- Bi hakikatler var, Anlaşılıyor ki Greta Garbo her filmi için vassü dört frank alıyormuş. Maurice Chensbör milyon, Marlene Dietreh 2,250,000 Bunlara şu artistleri ilâve etmeli: Be- be Dainel haftada 40,000, Jeanette Mac- donald ber filmi için bir milyon frank tan fazla, lines © berry yeni bir mukavele yaptı. Bu mukaveleyo göre her hafta 90,000 frank alacak. Hakikaten insan rüya gördüğünü zan- nediyor. Sinema “haberleri * Londra civarında bir sinema hal- “Aşk Kurbanı” ayatı hakkında bir film çevir. | İ ve için © heftada 80.000 Ni meal sansi Dietrich'in “Aşk mağmesi, filmini menetmişi gas Fairbanke'm İspanyada kın bilet almak için toplandığı salona bes | dava oynanmak “üzere bilardolar yerleş- | tirmiştir. Kazananlara meccanen gösller-i len filmi seyre girmektedirler. * Amerikada sağırlar için bir sinema yapılmıştı. Şimdi de.. körler için bir si- Mi serilen hareketleri izah ediyormuş. Ez Richar Tauvber | İngilterede Schu- (Gürültüle Bu nokta üzerinde benim bir tezim var, Bizim adliye encümeni şöyle karar eriyor: Gece yarısı taammüd; len “tahfifi cezaya sebep gö Gibi esbabı mucibeden sonra tasdik edil. mek üzere meclise arzediyor. Ben bu ka- dar basit esbabı mucibe ile bu hükmü kabul edemem. o © “ Af vekâleti” Bir çok yerlerde adliye vekâleti adı, yalnız adliye vekâleti (af) ovekâletidir. (Nerede sesleri?) — Meselâ İtalyada adliye vekâleti | adeta bir m! yo ye rine geçer. Bu suretle vazifesini de ya- par, Bizim memleketimizde buna hacet var mıdır, yok mudur? İstatistiklerimize göre cürüm fazla mıdır, az mıdır? Bu istatistiklere göre böyle bir şey kabul edilirse alelitlâk bu hükümler ağır cürümlerde infaz edilir. Nitekim eski zamanda idam bükümleri infaz edilmez- di. Pek ağır cürümler ibret olmak üze- re bu muameleye uğratılırdı. Binaenaleyh bu hususta adliye encü- meninin daha ziyade âtifet ile hareketini, rica ederim. Mazbatalarda daha uzun ya zılsın aksi takdirde bütün vatandaşları- mızın bakkr zayi olur. Eğer bu jürisi olan bir memlekette olsa idi ne olurdu? Adliye encümeni mazbata muharriri Salâhattin Bey (Kocaeli) — Meçhulât üzerine söz söylemeyiniz. “Mazbatayı geri alsınlar” Celâl Nuri Bey »— Ben bildiğimi söy- liyorum. İstediğim daha ziyade esbabı muhtevi bir mazbata ile gelinmesidir. Mazbata muharriri Beyefendi bundan do- layı kızmasın . Ben burada insani bir vazife görüyorum, (Bravo sesleri). Aci- zane bir takrir veriyorum. Bu mazbatayi geri alsınlar. Ve bize esbabı mucibeli bir mazbata getirsinler, Kâzmm Paşa (Diyaribekir) — Dosya- sı vardır. Buna hacet yoktur. Celâl Nuri Bey — Dört kelime ile maksat hasıl olmaz. Maksadım idam ce- zasmın ilgası değildir. Meclisi daha zi- yade refete ve adalete davet ediyorum. Kâzım Paşa (Diyarbekir) — Encü- menden gelen kâğıda itimadınız yok mu? Celil Nuri Bey — Encümen azaları- na büyük emniyetimiz olabilir. Fakat en- cümenlerin mazbataları hata yapmazlar diye aynen kabul edecek olursak heyeti celileye lüzum kalmaz. Küzun Paşa" (Diyarıbekir) — “Tem- yizden de geçmiştir. Celil Nuri Bey — Temyizden geçen her kararın ifası lâzım gelseydi, gene İ| bu heyeti celileye ihtiyaç kalmazdı. nema yapılmış. Sinemada muhavereler | sonra, bir konferansçı perdede | inde bir film çe» ! * İspanya Cümhurreisi Alecada Za- mora Madritte yeni yapılan modern bir stüdyonun küşat resmine riyaset etmiş- tir, * Umumi harpte Almanya hesabına casusluk yapan meşhur matmazel dok- torun hayatı filme almacaktır. Bu fil Salâhattin Beyin cevabı Bundan sonra adliye encümeni namı- ma söz alan Salâheitin Bey (Kocaeli) — Encümenin mazbatalarını nasıl hazırladı. ğını, evrakı nasıl ciddi bir tarzda tet- kik ettiğini izah etti ve Menemen mah- kümlerin. ikisinin cezasının değişti- rildiğini misal olarak göstererek tahki- katta encümenin ber hangi hizsiyata ka- rek müvazene ile söylesinler. Kendileri ölüm cezasının aleyhtarıdırlar. Bu bir fikirdir. Fakat unutmasınlar ki bu ceza- Yi evvelce kaldırmış olan İtalya bile bu- na tekrar rücu etmiş bulunuyor. Celâl Nuri Beyin itirazı bu fikrini bilvesile burada izah etmekten ibareltir. Yoksa hâdiseye müteallik haklı se- bepler beyan edebilecek maddeye müs- tenit bir mütaleaları yoktur. Mütcakiben adliye encümeninden Raif Bey (Trabzon) bu mazbatanın muharriri olmak srfatile e ge lerek vak'anın cereyan tarzını dosya- lardaki malümata istinat ettirerek et- raflıca anlattı. Celâl Nuri Bey (tekrar söz alarak) itirazlarına devam edince im Ata- 4 Bey (Aksaray) yerinden bağır. " Aşağı yukarı — Niçin bizi bu kadar işgal et tin? Celâl Nuri Bey — Usule © menafi olan aşağıdan söz söyliyerek bir ar- kadaşın sözünü kesmek ne kadar ga- riptir. Reis Beyefendi dikkat buyu- runu: Besim Atalay Bey — Ken: karda zannetme aşağı ineceksin.. Celâl Nuri Bey — Bu kürsüden söz söylemeğe © hakkım yok mu? (Hakkımızdir sesleri.) Besim Atalay Bey — Kinayeli söz söylemeyiniz. Celâl Nuri Bey — Kinayeli siz söylediniz ve cevabını da aldınız. Bu- rası en yüksek bir kürrüdür. Her şey radan söylenebilir. Fakat aşağıdan söylemeğe hakkınız yolrtur. Bundan sonra adliye encümeninin mazbatası reye konarak kabul edil- di. Besim Atalay Bey yerinde ayağa kalkarak — Aşağıdan söz söylemek nin izahını istiyorum arkı yu- Aşağı, yukarı meselesi yoktur. (Gürüttüler). Bos millet vekliyim. “İncili kadın” rolünde Brigitte filminden bir sahne Helm ve Jean Gabin de bir film çevirecek. itler ile Goebbels'e Berlinde ilk de- fa keler Arabella filmini mütenek'- iren,, seyretmişlerdir. * Rodolf (o Valantinonun tatbika memur M. Georges Ulmann a- leyhine Miss Zumilda Mancini isminde — bir kadın dava sen Bu kadın mütes vasiyetini veffa artiste bir âbi, lililmesi için Uk mann'a 6,900 dolar vermiştir. Halbuki yapılan âbide 1500 dolardan fazlaya çık- marş, Onun için kadın geriye kalan parayı yüzde yedi faizi ile geri istemekte dakiler endişe içindedirler, Atlantide fil minin bu başartisüne geçenlerde ameli- Malalleri davet Eminönü askerlik şubesi rinden Şubemize kayıtlı malül zabitan ve memurini askeriye ile efradın 15-8-933 tarihinde tanzim edilerek Vekâleti Ce- lileye takdim kılman tesbit cetvelinde tetkik neticesi vaziyetleri tesbit edilme yerek meçhul kalan kimseler hakkında bu kerre Vekâleti (o Celileden gelen 13-11-933 T. ve 3025 No. lu emir mu. , cibince yeniden defter tanzim edilece- | ğinden 1-2-934 tarihine “kadar haklar rında icap eden muamelelerini takip ve vazi tlerini tesbit ettirmek üzere her Göz Hekimi Dr. Süleyman Şükrü Birinci sınıf mütehassıs (Bâbsali) Ankara caddesi No. 60 yan dostu değilim (gürültüler.) Bu ee sea vurulmağa başlan aştı. Ruznamede başka müzakere edi- lecek madde olmadığından cumartesi Meme üzere celee tatil edil. li Polis teskilâtı kanununda değişiklik ANKARA, 7 (Telefonla) — Mec- lisin bugünkü toplantısında polis teş- kanununun 39 uncu madde- sinde değişiklik yapılması hakkın. | da şu kanun kabul edilmiştir İ ” Polis teşkilâtı kanununun 39 cu maddesi aşağıdaki şekilde Heğişi rilmişi Memurin kanununun 22, 23, 24, ve 1475 sayılı ka nunların hükümlerinden başka aşa- fıdaki hallerde de mükâfat verilir. — Memleketin emniyeti ve asa ve devletin meafaatlerini ve fetini koru» görülenlere * nispetinde, | alâde ahvalde hayatını tehlikeye koyarak büsİk yararlıklar * gösterenlere iki maaştan bir senelik | maaş mi k