10 Aralık 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

10 Aralık 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

İktisat OVekâletinin yeni teşkilâtı tebellür etmiş gibi- dir. Şehrimizden bir çok ze- vata yeni vazifeler verilecek. FİYATI 5 KURUŞTUR 8 inci sene No. 2815 Sahip ve Başmuharriri: Siirt Meb'usu MAHMUT İngilterenin Dahili vaziyeti İngilterenin dahili politika vaziye- © hayli nazik bir safhaya girmiş bu- Munuyor. Mac Donald hükümeti, ikti - dara geçtiği zaman şu fırkalara isti Bat eden bir milli temerküz kabinesi lir 1 — Meclisin büyük ekseriyetini teşkil eden ve Baldwin'in reisliği al- tında bulunan Muhafazakâr fırka, 2 — Liberal fırkanm Herbert Sa » Muel grupuna mensup olan otuz ka - dar Liberal zümre, 3 — Liberal fırkanın, Sir John Si- Mon etrafında toplanan küçük bir zümresi, 4 — Mesai fırkasının Mac Donald ile beraber yürüyen ufak bir zümresi ki bu zümreye Milli Mesai fırkası is- Mi verilmişti. Bu vaziyette muhalefet te İki gru- Pa ayrılıyordu: 1 — Mesai fırkasının heyeti umu- Miyesi ki gerek son intihabattaki mağ- lübiyeti ve gerek bu zümrenin ayrıla- Tak Mac Donald" hak etmesile yli zayıflamıştı. 2 — Liberal fırkanın Lloyd George'a Madık kalan zümresi ki bunlar da eski Başvekilin kızı ile akrabasından iba « Petti, Bu zümreye bir fırka veya hı - #ıp ismi bile verilmiyor. “Lloyd George ailesi” deniliyor. Mac Donald tarafından teşkil edi- len hükümet, Muhafazakâr fır- ka ile iki Liberal zümre ve Milli Me- Wi grupuna dayanmakla beraber, Mu hat ârlarm ekseriyeti o kadar ir idi ki hakikatte İngiliz kab *Milli”* namr altında bir Muhaf, kâr hükümetten başka bir şey değildi. senenin yazında Ottava kon- İcransı toplandıktan sonra, Samuel Li beralleri, serbest ticaret taraftarı ol - duklarından bu konferans tarafından Verilen kararları kabul etmiyerek ka- bineye dahil olan nazırlarını hüki Metiten çekmişlerdi. Şimdi adetleri o - uz küsura baliğ olan bu zümre doğ- Tudan doğruya muhalefete geçmiş lunuyor. Binaenaleyh Mesai fırka- tile Lloyd George ailesinden ibaret lan muhalefet, allerin Samuel Tümresile takviye edilmiş oluyor. Fa- kat Mac Donald hükümeti için tehlike bu zümrenin muhalefete geçmesinden Muhafazakâr fırka arasmdaki lardan doğuyor. Bu fırkanm di- *hard denilen müfrit zümresi, koalis- Yona karşı isyan elmiş vaziyettedi nlar şimdiye kadar başlıca hi Metin Hindistan siyasetini tenkit et - idiler, Silâhsızlanma konfora: İı bir netice vermedikten sonra İng renin hava kuvvetlerini arttermı asını takviye etmesi £' İle ileri sürülmektedir. $i sahada da | karış- ın vazgeçerek İngilizlerin “Sp - isolation” dedikleri yalnızlık ine avdet etmesi talep edili- Yor, Lokarno muahedesinin feshi etra o kadar propaganda yapılmış- or ki, bu mukaveleyi İngiltere namr- Na imzalayan Sir Austen Chamberlain, ir Londra gazetesinin sütunlarında bunu müdafaa etmeğe mecbur kal - Muştır. Diehard denilen müfrit zümre Bin şimdiye kadar belli başlı reisi Winston Churchill idi, Ancak bu İn- &iliz politikacısı hayli yıpranmış oldu- Bundan son zamanlarda Lord Lloyd tarafından müstakbel bir Baş- ilmektedir. beri ya- umu hı eliz göstermektedir. Mil hükümetin istinat ettiği fırkalar her İntihabatta kaybediyor ve muhalif fır- lar kazanıyor. Gerçi henüz şimdiki lisin uzunca bir ömrü vardır. Fa- t politika hayatını a ileriye ak lâzımdır. Siyasi kâhinler Mil- hükümet ve bu fırka için istikbali hiç te ümitli gör - Müyorlar, Bu karmakarışık politika vaziyeti İçinde Milli hükümetin başına geçsin “iye fırkasını - feda eden Mac Do - Ni in son derece nâziktir. € Donald siyasi mukadderatını Mil li hükümete inat ettirmeğe taraftardır. Muhafazakâr fırka lideri Baldwin üzerine tazyik yapmaktadır. Ancak Baldwin'in henüz kendi fırka- gibi ayırmağa taraf- şılıyor. gilterede dahili politika Yaziyeti biç bir zaman bu derece k; huk ve kararsız bir şekle girmemiş- ke ideniz fırkalar, fırkasız liderler, inlalâbın arifesinde gi Ahmet ŞÜKRÜ M. Litvinof i Moskovaya vardı MOSKOVA, 9 A.A, — M. Lütvinof Moskovaya muvasalât etmiş ve istasyon- Kreskinski, Karahan, hariciye erkâ- | Şendanı Stomoriakof, Sovyet | Rusyanın merika sefiri Troyanovaki, Almanya- İş Hinçuk, hariciye komiserli- inin bir Şok memurları « Alman sefiri Nadolny, İtalya maslahatgözarı Berardin 'e Sovyet ve ecnebi ma buat mümessille ti tarafından selâmlanmıştır. han ; : E | m ve pirinç vardır. Geliri tamamen Ergani demiryolu » nun inşasına tahsis edilen 1933 ikrami yeli istikrazının B tertibi — tahvilleri dün satışa çıkarıl dı. Dün ve çarşam« ba günü akşamına kadar satışlar Yı nız (A) tertibi tah villeri sahiplerine yapılacağı için dün birinci tertibin hâ- milleri banka gişe- lerindes nci ter- Gp tahvillerini de almışlardır. Bu tah vil sahiplerine tah- sis edilen günler nisbeten az olduğu için banka gişeleri çok kalabalık ol. muştur. O Bilhassa tahvil o alacaklara tahvillerin bedelini dört taksitte al « mak üzere kolaylık gösteren banka- lara daha büyük bir rağbet gösteril. mektedir. Halk, 1933 istikraz bu buhran devresinde para yatırılabile - cek en gelirli ve en muvafık iş oldu « ğunu anlamış bulunmaktadır. İitikra zın muhtelif faideleri meyanmda bil- hassa bu dal istikrazm bütün evra kımın her türlü vergi ve resimlerden muaf tutulmuş olması oraya konan küçük veya büyük servetin daha faz- Ja gelir temin eder ve vergiden muaf vaziyette bulunmasını temin etmekte- Istanbul Adliye sarayının yanma - sından sonraki vaziyetin tetkiki için dün saat on dörtte baro umumi heyeti Halkevinde fevkal, lâde bir , İçtinaa 265 avu - etmişti ve Halke nu, kapılarına varıncaya kadar, hınca A Gümrüklerdeki eşyadan gileri ithal edilecek? ükümetin yeni kararnamesi Hi Memlekete girecek eşya arasında bilhassa deri ve pirinç vardır ANKARA, 9 (Telefonla) — Hükümet bugünlerde mühim bir ka- Tarname neşredecektir. Gümrüklerde müterakim eşyanın tasfiyesini istihdaf eden bu kararnameye göre: 1 — Teşrinievvel 1933 sonua kadar gümrüklere gelmiş ve kon tenjan listelerinde esamisi bulunmadığı nu olan eşya kontenjanla mukayyet olmadan memlekete girebilecektir. 2 — Kendilerile Kicaring mukaveleleri akdettiğimiz memleketler- den Teşrinievvel 1933 nihayetine kadar gümrüklerimize gelipp te kon- tenjan sırası bekleyen eşya da bir defaya mahsus olmak üzere kon- tenjana tâbi olmadan ithal olunabilecektir. 3 — Teşrinisvvel 1933 nihayetine kadar gümrüklere gelmiş bu- Iunan eşkerler serbestçe ithal edilebilecektir. Bu kararname ile memlekete girecek eşya a: AAA B tahvilleri satışta Dün bankaların gişeleri yeni tahvil almak isteyenlerle dolmuştu ero heyeti umumiyesinin dü nkü fevkalâde Avukatlar düntoplandılar Dört komisyon vaziyeti kurtaracak tedbirleri düşünecek.. PAZAR R “10 KÂNUNUEVVEL 1933 İtalyanın Milletler mecli- sinde değişiklik yapılması hakkındaki tasavvuru her ta- rafta münakaşa ediliyor. Tel: ( — B z E E B in memlekete girmesi mem- smda bilhassa deri dir. 1933 istilkrazının hisse senetleri- nin aynen para gibi her yerde tedavül etmesi, bilhassa devlet tarafından ba şa baş kabul edilmesi tahviller için bir sigorta telâkki edilmektedir. Her Senede yüzde beş faiz bugün rılan bir par, in bir da yı en İmi gelir telâkki edilmektedir. Niha- yet bu tahvillerin derhal alınması ala cağa yüzde beş kâr temin etmekte - dir. (B) tahvilleri İİ kânünusaniye kadar her bankada satılacaktır. ima hmç doluydu. nlatmıştır. Verilen yangının ertesi sabahı ba ş ve baro şe girişmiştir. Baronun, yanan binadan kurtarılan dosyaları, muhasebe defterleri muha- İ | ne giderek mukaveleyi (Devamı 6 ınc: sahifede) AAA Büyük iktisadi Prögram Beş senelik program çok şamil bir mahiyet arzetmektedi ANKARA, 9 (Telefonla) — Iktısat vekili Mahmut Celâl Bey bugün Başvekil Paşaya İktısat ve- kâletinin yeni teşkilâtı ve yapaca- ğı işler hakkında hazırlanan büyük projeyi izah etmiştir, Projenin İcra Vekilleri heyetin. de müzakere edileceği gün yarın kararlaşacaktır. Evvelce de bildir- diğim gibi hazırlanan beş senelik program yalnız. sınaiye mahsus değildir ve çok şamil bir mahiyet arzetmektedir. Büyü Müdür; 243İA, Yaz işleri müdürü: 24318, İdare ”. Matbaa: 24310. Hü ikümet mühim bir “kararname neşrediyor Birinci ceza mahkemesi Muallimler Birliği binasında, birinci ticaret mahkemesi Ticaret odası salonunda, İkinci ceza mahkemesi Sul- tanahmette Taş mektepte çalışıyorlar.. kpostaneadliyeyeen münasip yer olarak seçildi i Mahkemelerin tam Bulgar ve Yagoslav kralları Boris ve Alexandre hazeratı Kral Boris Hz Belgrada gitti Bulgar Başvekili de bu seyahate iştirak etmektedir BELGRAT, 9 (A.A.) — Bulgar Kral ve Kraliçesinin yarın saat 15 te lasyonuna varacakları bil - gar kral ve kraliçesinin ziyaret prog- ramı henüz resmen ilân edilmemiştir. Maamafih hazırlanan program muh- teviyatı çok zengindir. Kral Boris, (Devamı 6 mer sehifede) Adliye yangınının Adliye işlerinde tevlit ettiği aksaklık devam etmekte- dir. Henüz bütün mahkemeler bilfül faaliyete geçmiş değillerdir. Her ne kadar her mahkeme kendisine vuku bulan müracaati kabul etmekte, ka - rarlar ittihaz ederek muamele yapmak ta isede bu faaliyet daha ziyade bü- ro muamelâtına inhisar etmektedir. Mahkemeler bugünden itibarön kat'i surette faaliyete başlayacaktır. Her kemenin yeri müddeiumumiliğin son tebliğinde sarih ve vazıh olarak yazılmaktadır. Ticaret mahkemeleri Birinci ve ikinci ücaret mahkeme- lerile sicili ticaret bürosu da dün tica- ret odasına yerleşmişlerdir. Ticaret o- dasında bu mahkemelere altı oda ve oda meclisi salonu tahsis edilmiştir. Oda meclis salonunda her iki mahke- menin de muhakemeleri yapılacaktır. Dün yeni bir dava olmadığından mu- Fakat yeni mü Sicili. tica- nun hiç eşyası bulunmadığından oda bu dairelere tahsis ettiği odaların bün Mübadele Komisyonu Kaldırılıyor Türk - Yunan mukavelesi dün imza edildi ANKARA, 9. A.A, Mubhtelit badele komisyonunun 8 ay sonra hakkında hükümetimizle Yunan bükü- meti arasında tanzim edilmiş olan muka- yele | bugün Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Beyefendi ile Yunan Sefiri M. Sas karoloplos turafından imzalanmıştır. Se- fir Hazretler rahatsızlığı hasebiyle Hariciye Vekilimiz Yunan sefarethanesi orada imza ei- mişlerdir. Ankarada Himayeietfal tarafın - dan yapılan kostümlü baloda kıya - fete müsabakasını kzzanan Fatma Fuat, Halide Hamdi Hanımlar. amı bugün açılıyor Son tebliğ İstanbul C, Müddeiamumiliğin- den: Ağır, Asliye 1, Asliye 2, Asliye 3 üncü ceza mahkemelerinin Sul. tanahmet parkının karşısında bulu:| nan Muallimler birliği (binasında ve Aslıye İkinci, Üçüncü ve Dör- düncü O hukuk Oo mahkemelerinin Beyoğlu Adliye binasında ve Asli- ye Beşinci Hukuk mahkemesinin (Gülhane parkı civarında Tıbbi Ad- li müessesesi karşındaki Güzel sa- natlar birliğine ait binada: 9-12.933 tarihine tesadüf eden Cumartesi gününden itibaren va. zife ifasına başladıkları tebliğ olu-l tün eşyasını bırakmıştı i için de şimdilik Topha- in tahsisi takarrür etmiş- (Devamı 6 mcı sahifede) Ölçüler başmülettişi izahat veriyor. > Esnafta hazırlık EN Yeni ölçüleri tedarik etmezlerse yıl başında ticaretten Yeni ölçülerin tatbik: zamanımın faaliyeti çülerin tatbiki bazırlikleril olmaktadır. Fakat şunu söylemek lâ- zumdır ki asıl bu işin tatbilemi yapa- iz bir hazırlık tanlar nezdin- östermiştir ki hiç denilebi- de yapılan tahki şimdiye kadar lecek kadar ihmali ve her işi son güne bırakmak hastalığı sebep olarak gösterilmekte- ir. Lâkin yeni ölçülerin tatbikr hiç bir suretle tehir edilmi ği için 1 kâ nunusani günü yeni ölçüleri tedarik et menedileceklerdir memiş olanlar tabiatile tedarik edin- t ve ticaretten mene- Yeni kanun meriyete girdikten sonra elektrik, terkos ve emsali şir- ketlerin şehrimizde mevcut bulundu- ğu tahmin olunan 135 bin saati de kon trola tâbi tutulacaktır,