10 Aralık 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

10 Aralık 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Adliye sarayı yapılmalıdır. Çünkü. Dün Ankaradan gelen bir. tel- graf Ankarada Mahkemei Tem- yiz inşası için bütçeye konmuş o- İan tahsisatın yanan İstanbul Ad- liye sarayını yapmaya tahsis edi- leceğini bildiriyordu. Aşkolsun!.. Bu seri ve yerin- de kararın yakında tatbikine ge- gileceğini görmekle bahtiyar ola- cağım. Evet! Her yerde olduğu gibi İstanbulda da Adliye sarayı inşa edilmelidir. Çünkü: Her şey, velev ki resmi işte'ok sa bizde az çok Iâübaliliğine ve daha açık tabirle dağınık ve hır- paniliğine mütehammildir. Böyle olmamalıdır amma olmaktadır. - Meselâ maliye şubelerinin eke serisi harap hususi evlerdedirler. Mahalle aralarındaki karakollar- dan bahsetmiyorum. Çünkü çoğu- muz bu binaların ne halde vi ğunu âlâ biliriz. Bunun sel bi mel am Bir yere bir karakol, riyet binası lâzımdır; onun men- sup olduğu (dairenin en yüksek âmirine yaranmak için bu işe me- mur olanlar hemen işi oluruna bağlar böyle bir ev bulurlar. Bu evlerin çoğu emvali metruke ve- ya emvali milliyedendir. Dairei resmiye leşince orası harap o- ur; emvali metrukedendir diye de kimse tamir etmez ve bir ha- rabe içinde bir hükümet dairesi çalışır durur. Bu pek münasip bir şey değildir. Lâkin işlere pek tesiri olmaz. Bir maliye dairesi harap veya mamur olmakla ver- gi tahsilâtma bir tesir yapmaz. Mükellefler de bundan müteessir olmazlar. Lâkin adliye ve adale- tin böyle lâübaliliğe tahammülü yoktur. Cümhuriyet idaresi bunu en çok ve en evvel takdir ettiği içindir ki hâkim ve kâtiplerin bi- le biribirine uymayan kılıklarla ii adalet etmesini doğru bul- madı ve onlara yeknesak kılık yaptı. İnsanların en yüksek işi olan adaleti hükümet namma tatbike zife etmesi olamaz. Bundan ada. let müteessir olur. Mahkemeler ve hâkimler oraya gelenlere yalnız kararları ile değil, halleri, kıya- fetleri ve azametlerile de hükmet- melidirler. Onun içindir ki; ben adliyenin derme çatma ve uydur- ma bir yerde kalmasına razı deği- lim ve eminim ki; buna kimse ra- zı olmaz... Maliye için, karakol bileyim her hangi idari şu çin “ne işgüzar adam, çabucak buldu,, desinler diye konaklar, ev- ler harabeler buluverenler, bari adliye için bu sefer böyle hareket etmeseler de adalet baysiyetile mütenasip bir binaya sahip ol sa! Kılıksızlık değil... Bizim artistlerin eksantrik gi- yindiklerine diar iki gün evvel bir kaç satır yazdım. Kimler böy- le giyindiğini isim tasrih ederek buraya dökmek doğru olmadığın dan umumi bir ifade kullanmış- tım. Hikmet Feridun Bey Şehir i sevi şey- ir Palet ben Hikmet Feri Beyin yazdığı gibi artistlere (Kı- lıksız) demedim rinden Ya lim Cİ ve gayri; ciddi giyinmenin ise Hikmet Feridun Beyin sözüne senet ittihaz ettiği zenginlik ve fukaralıkla münase- iştir. * Sıhhiye vekâleti hıfzıssıhha u - mum müdürü Asım Beyin riyasetinde altı cildiye mütehassmısmdan mürek- ken hevet frengi talimatnamesinde vaplacık tadilât tetkik etmek bu sabah saat 10 da Sıhhiye müdiriye tinde toplanacaktır. * Bir müddetten beri şehrimizde bulunmakta olan Yugoslavya sefiri M. Yankoviç dün akşamki trenle An- deveye gitmiştir. $ Şehrimize gelmiş olan Nevyork başkonsolosu Basri Bey dün akşamki trenle Ankaraya gitmiştir. Ekonemi İktısat Vekâletinin Yeni teşkilâtı Şehrimizden bir çok zevat vazife alacaklar Aldığımız malümata göre İktısat vekâletinin yeni teşkilâtı tebellür et- miş gibidir. Yeni teşkilâtta yer alacak kik edilmektedir. Yeni iktızmt teşkil tında şehrimiz iktisadi mahafilinde iş başında balaman biz gok zif edilmektedirler vazifeye tayini taka:rür et- miştir. Refik Beyden son Ankara s€- yalatind bu teşkilâta ait bazı malü- mat alınmıştır. Ecnebi damgası Yerli malların ecnebi malı gibi sa Ulması etrafında yapılan tetkikat bit Bu işi tetkik i- çin seçilen ye bugün ticaret o- dasında ilk içtimamı yapacaktır. Ko- misyona sanayi müdürü Refik Bey ri - | yaset edecektir. j Yunan heyeti bugün geliyor | Türkiye ile Yunanistan arasında | aktedilecek yeni ticaret mukavelesi | müzakeratına memur edilen Yunan he | yeti murahbasasının buzün şehrimize | gelmesi beklenmektedir. İngiliz ticaret odası mecmua- sının bir yazısı İstanbuldaki İngiliz Ticaret odası cemiyetinin her ay çıkardığı mecmu- Anım sonuncu nüshasında Türkiyede takas işleri hakkında bir yazı çıkmış- br. Bu yazıda takasm Türkiye için birçok faydaları olduğu, istok maila - rm iyi fiyatlarla satıldığı yazıdıktan sonra artık takasın ilgasımm daha fay olacağı tezi müdafaa edilmekte- Bulgar ihracalı İ SOFYA, 9 (Milliyet) — Bulgar demiryolları müdiriyetinin bildirdiği- ne göre, DU sene wuyarıslan vuv. va gonluk ihracat yapmıştır. 1568 vago- nu yumurta, 40Ğ vagonuda kümes hayvanlarıdır. Geçen hafta da 16 va- zon tülün, 23 vagon yumurta ve 46 vagon yemiş ihraç edilmiştir. Ce- vız-100 ve uzüm wracau da 4020 va gonu geçmiştir. Amerikada müskirat planı ithalât resmi VASHİNGTON, 9. A.A, — Hükümet İ komisyonu tarafından meb'usan mecsisi ne tevdi olunan müskirat plâm halit resmi itibariyle iki cetveli ihtiva etm.k- tedir. Birincisi ile Bearet iisif- | nameleri ak.edenl.re ;k neisi ise böyle bir itilâfname aktetmieynkre tekbik olu nacaktır, Komisyon birinci cetvel için azami ve asganı olmak üzre aranın ga. onundan 50 veya 16 centes, müskiratın şaonundan 5 veya 2 dolar köpuksüz şarabın ge nundan 2 dolar veya 69 cent e kö- püklü şarabın galonundan da altı dolar veya 16) centes alınmasını tekli; etmek- terlir. Komisyon bu azami ve asgari rakam lar srasında istediği resmi tespi! selâhi- yetinin M, Rooseveli'e | verilmesini ve Ayni zamanda aylık ithalâten da şu suret k tespit olunmasını teklif eylemektedir. işin 600,000, müskirat için Mezra ve şaraplar için de 700.000 ga- (iş Bankasından alman cetvelidir) 9 Kânunuevvel: 1933 Akşam Fiatları Gümrükler Bağdat T. askeriye 125 maz. fal v, dar dey. > Balya 1s Şark m.oam ZA ÇEK FİATLARI Prağ 154850 Viyana Madrit 5745 Berlin 19775 Belgrat Milsno Le Brüksel 33975 347475 MILLIYET PAZAR 10 KANUNUEVVEL 1933 Sebebsiz yükseliş Ticaret müdürlüğü benzin| fiatlarını tetkik ettiriyor Benzin fiyatlarının bilinemez ne lrnmıştır. Ticaret müdürlüğü bu yük- sclişin hangi sebeplerden ileri geldi- ğini ve bunda bir ihtikâr olup olmadı. ğmı tetkike dün başlamıştır. Ticaret dürlüğü dün bir taraftan da oda - ya bir tezkere yazarak benzin fiyat- larmdaki yükseliş etrafında tetkikat yapılmasını, hariçte benzin fiyatları - nım ne vaziyette olduğu ma ilerek derhal müdürlüğe Ti lüğü liği vasıtasile şirketlerden de malü - mat isteyecektir. Bu tetkikat metice - sinde eğer bu yükseliş hiç bir sebebe istinat etmiyorsa Ticaret müdürlüğü Güiekreriyet mhööehemeliliğine vere cektir. vilâyelis Fuhuşla mücadele Nizamname ve talimatname tebliğ edildi Fubuşla ve fuhuş yüzünden bu- laşan zührevi hastalıklarla müca- dele nizamnamesi dün bir kül ha- | linde vilâyete tebliğ edilmiştir. Nizamnamenin derhal tatbika- tma başlanmak üzere emniyet | müdürlüğüne, sıhhiye müdürlüğü- ne tebligat yapılmaktadır. Kanunun tatbikatı için lâzım gelen komisyonlar teşkil edilecek- tir. Bunlar umumi kadınları tes. çil edecekler, umumi evler, bir. leşme evleri işlerile meşgul ola- caklardır. Heylelide mandarine yetiştirildi Heybeliada plâjı sahibi Sadık Bey, plâjın arkasında vücuda ge- tirdiği çiçek bahçesinin büyük bir kısmını mandarina yetiştirmeğe basretmiştir. Sadık Bey bu geniş sahada İs- tanbulda ilk defa mandarina Fi- danlığı tesis etmiş ve bu sene ilk mahsul alınmıştır. Sadık Bey yeti şen nefis mandarinalardan nümu- ne olarak İstanbul Ziraat müdür- lüğüne vermiştir. Ziraat müdürlü- ğü bunları Ziraat Vekâletine gön- derecektir. Bu suretle İstanbulun bazı mutedil yerlerinde bu gibi mey- valar yetişebileceği de anlaşılmış İ olmaktadır. Heybeli sanatoryumu da ada- İ nım bu güzel meyvalarından satın alınmıştır. Sadık Bey verdiği numu- nelerin diğer vilâyetlerde yetişen mandarinlerle de mukayesesini talep etmiştir. Sahipsiz eşya Gümrüklerde sene'erdenberi sa- hipsiz kalmış ve şimdiye kadar satılmamış eşyadan mühim, bir kıs- mı daha gümrük idaresince satılı- ğa çıkarılmıştır. Yeniden satılığa çıkanlan eşya 3536 kalemdir. Bu eşya balyalar, sandıklar o içindedir. 17085 lira tahmin edilmektedir. Ocak toplantıları Beylerbeyi ocağından : Ocağımı zın yılbk'kongresi 15-12-.933 cuma günü toplanacağmdan arkadaşla- rm o gün saat 11 de ocak ne gelmeleri lem olunur efendim. Adaya seyyah celbi için Türkiye Turing ve Otomobil er ağ el Ziya beyin teklifi adalara sey- yahların rağbetini temin için pro- paganda yapmak üzere Turing klübü, Cümhuriyet Halk ve matbuatın iştirakile bir komi- te teşkilidir. Bu komite Büyükadada eğlen- Tasarruf haftası Salı günü başlıyacak hafta için zengin grogram Tasarruf haftası salı günü mem Mezarlığı leketin her tarafıda başlıyor. Dör| Arsada 93 işinin tasarruf düncü tasarruf haftasının fevka- lâde olması için bu senenin pro- gramı çok zengin tertip edilmiş- tir. İstanbulda şehrin muhtelif yer- lerine asılacak afişleri tayyareler- den atılacak kâğıtlar ve bez lev- halar hazırlanmıştır. Şehirdeki programın en'mühim kısmı cuma günü tatbik edilecektir. O gün fabrikaların reklâmla- rını taşıyan otomobil ve kamyon- lar şehrin her tarafını dolaşacak- lardır. Alayın başında şehir ban- dosu bulunacaktır. O gün tayyareler memleketin tarafında hediyeler atacak. lardır. İstanbulda da Ver /i Bey tayyare ile halkı tasarruf ve ikti- sada teşvik edici yazılar atacak- tar. Diğer taraftan Yüksek İktisat ve Ticaret mektebi talebesinin ter. tip ettiği iktisat gününe büyük bir ehemmiyet verilmektedir. O gün üniversite konferans salonun- da müderris Zühtü ve Hakkı Ne- zihi Beyler konferans verecekler- dir. Tasarruf haftasının birinci nü Milli Sanayi Birliği umumi kâ- | tibi Hakkı Nezihi Bey saat 17 de halkevinde bir konferans verecek- tir, Yerli malı ve tasarruf haftası münasebetile Yüksek İktisat ve Ticaret mektebi talebe cemiyeti tarafından bir broşür meşredilecek- tir. Broşür herkesin okuyabilmesi için on bin nüsha üzerinden bası- larak memleketin her tarafma gön | derilecektir. Gazi Hz.nin iltifatları Reisicümhur Gazi Mustafa Kemal Hz. İstanbul C, H. F. Vilâyet İdare He yetine bir fotoğrafilerini hediye et - mişlerdir. Reisicümhur Hz. fotoğraf - 'Fırkamın İstanbul Vi yetine Cümbhuriyetin on yıl hâtırası” satırlarını yazmışlar. ve de imza lütfetmişlerdir. Vilâyet İda- re heyeti-Gazi Hz. nin bu resimlerini hususi merasimle fırka salonuna ta- Hik edecektir. Pollete Sarhoş mütsarrızlar Nesilşah Sultan mahallesinde Neri man sokağında 42 numaralı evda otu ran Hacer Hanım Karagümrük zunyo. sokağından geçerken döşeme ci Mrstafa ve refiki Ömer sarhoş bir halde kadının yolunu kesmişler ve yü- Zuno suyru kıbrt çakarak küfürler savurmak suretile taarruzda bulun - muşlardır. Mütearrızlar yakalanmış- lardır. Postanenin camını kırmış Beyoğlunda İstiklâl caddesinde Petrograt pastahanesi sahibi Nikola Ffendi polise müracaat ederek sar - hoj olarak prstahaneye © gelen garson uya Bauunua birinin yumrukla camı nı kırdığından bahisle şikâyette bulun muştur. Ziya yakalanmıştır. Fir hama' denize düştü Köprü Kadıköy iskelesine yanaş- mış an Kasamış vapurundan ham - mal İsmail oğlu Kâmil yük almak üze re koşmakta iken ayağı kaymış ve de görülerek e fadma Sabıkalı yankesici Andavallı Ah- met vw» Ferit oğlu Naci sarhoş olarak Kemeraltmda icrayi ederken poumer üzerlerini aramışlar ve bir mikdar esrar bulmuşlardır. Bina koş kalmasın diye. Usküdada Topgelinle caddesinde 7 numaralı boş bir eve Hayriye, Nazire iminda iki kadın apahlar mydurmak suretile içeri girmişler ve binayı fu - zulen işgal etmişlerdir. İhbar ü ber iki kadın yakalanmıştır. Vapurlarda sıhhi tedbirler 2 > arman umum mü namelerine tevfikan : 15231 numaralı karamame ile İcra Ve killeri Heyetince 5 İlkinci teşrin 1933 de hakkı var Zincirlikuyudaki yeni mezar- lığın vücuda getirilmesi münasip görülen arsada 93 kişinin hakkı tasarrufu bulunduğu anlaşılmıştır. Belediye bu arsaların sahipleri- le arsalarını istimlâk için temas- ari bulunmaktadır. Şehrin temizliği , temizlik işlerine a- zami itina edilmesi lüzumunu a- lâkadarlara tekiden tebliğ etmiş- tir. Çöp arabaları için yeni hayvan- lar alınmıştır. Kilo üzerinden resim Mezbahada reis başına değil, | kilo üzerinden alınacak resim mik- tarlarmı tesbit eden talimatname, daimi encümende derdesti tetkik- tedir. Bir akşam refikimiz, bu usulün 1 kânunusaniden itibaren tatbike başlanaceğımi ve binnetice et fiat- lerinden on kuruş tenezzül olaca- ğını yazmıştır. Yaptığımız tahkikata nazaran bu haberde istical vardır. Filhakika otomatik basküflerde ! ilât yapılmakta olduğu gi- gi kilo üzerinden resim alınması- na da, bu hususta rlanan ta- rifenin şehir meclisinin şubat dey- rei içtimaiyesinde tasdikinden sonra a Bu itibarla bu usulün tatbilcine en aşağı 2,5 — 3 ay daha vardır reis başma kilo üzerinden resim alınması, belediye varidatında de- | gişiklik yapmıyacaktır. Bu itibarla | bu yüzden et fiyatlarının on kuruş düşeceğine de ihtimal verilmemek- tedir. Seyvah eslbi için Mısırdan seyyah celbi için be- lediye, Mısırdaki seyyahin acen- telerile temasa gelmiştir. Bu hususta muhaberat cereyan etmektedir. Bu maksadı teshilen Arapça bir broşür neşri de takar- rür etmiştir. Macaistandan da memleketi- mize seyahati tergip için ayrıca Macarca bir broşür neşredilecek- tir. Evkafla mezarlık davaları Ayaspaşa mezarlığı ile Kasım- paşadaki Aşıklar (Tozkoparan) mezarlığı hakkında belediye ile Evkaf arasmda mevcut davala- ra ait evrakın adliye binası yan- gınında yandığı anlaşılmıştır. Bu davalara ait senedatın yeni- den tesbiti için bir ehli vukuf teş- | kil edilecektir. Evkaf ile Belediye arasnda 83 bin liralık bir alacak davası da vardı. Yapılan tetkikat, bu evra- km yanmamış olduğunu ve mahke- mei temyizde bulunduğunu göster- miştir. Ucuz odun Belediye kooperatifine dahil bu lunan memurlara çekisi 315 e tan odun tevzi edilmektedir. rıca mutedil fiyatla kömür ini ve- , ayrıca odun've kömür tedarik edebilmesi için dö tedbirler almağa karar ver- miştir, Şehir tiyatrosu sanatkârları kooparatifi sanatkârları kile nlerilerek üzeredir. Tasdikini müteakip faaliyete geçi- Tayacaktır. Bu saatlerde Şehir ti- yatrosu sanatkârları (tarafından Gardenbarda temsiller, varyeteler Gençlik ve fırka Ne kadar fırka programı vardır ki insan okurken derin bir haz du- yar. Bu programlara göre memle- ket âdeta hokkabazın marifeti gi- bi harabeden mamureye döner. Bir kısım sosyalistlerin iddiaları denizlerin suyu limonata olur. Fab rika bacalarından misk ve anber tüter, Fakat bütün bu iddialar baz' fırka programları gibi hayâl ve hül yadan başka bir kıymet ifade et- | mez. Halk Fırkasının programı canlı ve hareketli bir düstur halindedir. Zaten onun ana hatlarını büyük şef filen tatbik etmiştir. Progra- mın bu hareket noktalarında teşki Mita isabet eden © vazifeler acaba ana hatların kuvveti derecesinde yapılabiliyor mu? Bunu düşünmeden evvel fırki teşkilâtına giren unsurların inkılâ- bı kavrayış noktasından ehil olup olmadıklarını tetkik etmek lâzım- dır. Kime sorarsanız: Cümhuriyet- giyim! Diyebilir. Fakat siyasi ve iç- | tümai akideler sürüklenişten değil | kavrayıştan ve inanıştan kuvvet a- | lr. Vaktile İttihat ve Terakki za- | manında meşrutiyet uğurunda cam İlarmı feda etmeğe ahdüpeyman İ eden yobaz ruhlar oluz bir martta kızıl softa galeyanı ile burcu burcu, alev alev isyan safları arasında baş İ vermişti, Siyasi kanaatler kafadan ve gö- nülden gelme bir idrâk (ve sevgi mahsulü olmadıkça kıymeti olmaz. O zaman bütün (arzular namlusu karmezlanmış bir köhne silâh gibi geri teper. Onun için fırka teşkilâtının ge- nişliğinden ve mensuplarının ke- miyet noktasından kuvvetli olma- sından ziyade samimi ve imanlı bir kanaate bağlanmış dar, fakat kuv- vetli bir kül ifade etmesi harpso- nunda tebellür eden yeni fikir ha- reketlerinin temeli olmuştur. Faşist fırkası âdeta — askeri bir fırka gibi sıkı bir nizam ve inti- zama bağlıdır. Almanyadaki Nazi teşkilâtı milli sosyalizm prensibine dini kanaatlerden üstün bir imanla bağlanmış mahdut fakat kuvvetli İ bir teşekküldür, Her iki memleketteki milli teş- kilâtın temeli gençlik üzerine atıl. mıştır. Yeni fikri, yeni imanı, yeni hamleyi ruhan, fikren düne bağlı insanlardan beklemek tabiat ka- munları, fiziyoloji hakikatlerini in İ kâr etmek demektir. Düne ait insanların yarma doğru hamle etmelerine (o imkân yoktur. | İnsanlık dalgalarının, daima kaynı- | yan milliyet duygularile çalkandığı bir tarihi dönüm noktasında dün- den nasibini almış, bugünün hare- ketine bedenen takati kalmamış in- | sanların vazife alabileceklerine ih- İtimal verilemez. Onun için bizim | de bu sahada teşkilâtımızı yeni ve İ taze unsurlarla takviye © etmemiz icep eder sanırım. Ihtiyarların tecrübesine hürmet etmek lâzımdır. Fakat böyle hare- i ketli, hummalı bir devirde erva gis bi kaynıyan genç dımağlar ve yay gi bi gerilen dinç kollara ihtiyacımız. olduğunu da inkâr etmemeliyiz. Burhan CAHİT Maaritte Üniversite Etfal hastanesini makta olduğu haber verilmektedir, Bir ecnebi profesör daha geldi Tıp fakültesi içinyeni bir pro fesör alınması mevzuu bahi: Dabili hastalıklar için üniversi- teye müracaat eden Viyana tıp fa- kültesi profesörlerinden. Mösyö Porges şehrimize gelmiş ve üniver. site emini doktor Neşet Ömer bey İe görüşmüştür. Mösyö Porges deruhte edeceği Atina Cenevre Amsterdam Sofya 42.7935 24356 11725 6,0625 NUKUT Kr 20 £, Fransız 168 12 — 2 1 İtem 28 Li 70 £ Belçika 20 Drakmi 20 1 Taviçre 20 Lora 71 Kur. Çek. 1 Florin 42083 357s 40075 1004 i bekl tGİs.E celer e yak ev, otel maliye konulan kabal edilen (Ge- ve vesaiti temini mil 'olculerm Sıhhi OE *leri) pik oliralikir. Zin Fay member kakkamdaki 18 İkinci terin 1833 tarim. a bir program hazırlamıştır. 17 m tarar yemiş 15, Zekât ve fıtra evsafı haiz vapurlarda bulundurulması mecburi olan birer tabip - veya Sıhhat Zekât ve Fitrenin ne suretle top- listede yı ğı İmek üze ile nizamnamenin © sonundaki az İ: ilâç ve Tıbbi alât ve leva- e bogün (pense) een (10) de Ce | lm bl ei e ğaloğlunda Tayyare Cemiyeti vilâ- | yet şubesinde kaza ve vekiye Şu- risinde mevcut olmamasından yeni tah- mil edi'en bu mecburiyetin ifası için, ta” bakar mel iöin izel İz içti. ma aktedilecektir. İ bip veya Sıhhat memuru ile tedavi mak zemesi tedarik edilmek üzere (3) aylık ir mühlet verildiği, tamsimen tebliğ - rdenbar vazifenin şeraiti hakkında Maarif verilecektir. vekâleti ile temas etmek üzere dün Havagazı masrafı akşam Ankaraya gitmiştir. Hava gazı tesisatı yaptırmak iş | 77m—— xx tiyenlerden hava gazı şirketleri | ta bulunarak havagazı tesisatına şimdiye kadar piyasa fiatlerine gö- ait masrafın bir formül” ile tayin re tesisat ücreti alıyorlardı. Bu fi- İ edilmesini istemi; atler sabit olmadığı için binasma Şirketler, belediyenin bu talebi- have gazı tesisatı yaptırmak isti- | ne muvafakat etmişlerdir. Bunun yenler evvelce ne miktarda masraf | üzerine teşkil edilen komisyona be yapacaklarını bilemiyorlardı. | lediye namına fen heyeti tetkik şu Belediye bunu nazarı dikkate al | besi müdürü mühendis Hüsnü, şir- mış ve Yedikule, Kadıköy havaga | ketler komiseri Muzaffer Beyler iş 71 şirketleri. nezdinde teşebbüsat: | tirak edeceklerdir