9 Aralık 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

9 Aralık 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

— Türkiye Yugoslavya İki hükümet arasında aktolunan müte- kabil metalibatın tasfiyesine müteallik itilâfname (Dünkü nüshamızdan mabat) Madde 1 — Yüksek aki araf - , Türkiye cümhuriyei ile Yugos- wya krallığı arasmda ehaddüs e- “den ve alelâde diplomasi yollariy - İe makul bir mühle içinde halledil “memiş olan her hangi bir dava ve ilâfın tesviyesini sulh yolu ve iş muahedede derpiş edilen usul - (ler haricinde hiç bir surette arama “mayı mütekabilen taahhüt ederler. | © © Yüksek âkit taraflar biribirleri- meyi ve âhar tarafından iki mem- | “leketin birine karşı yapılmasına | — teşebbüs edilecek her hangi bir ta- arruzu veya taarruza iştiraki veya müteallik davaları zirde izah edi - “len şekilde ya beynelmilel daimi adalet divanma veya ( 'bir hakem mahkemesine tevdi eylemyi taah - büt ederler. Bunlar betahsis âtideki | > noktaları istihdaf edenlerd 1 — Bir muahedenin tel 2 — Beynelmilel hukuka müte - allik herhangi bir mesele, 3 — Tahakkuk ettiği takdirde beynelmilel bir taahhüdün ihlâlini © tazammun edecek olan her hangi | bir yakan onbutü 4 — Böyle bir ihtilâftan dolayı | terettüp edecek tazmin nevi ve vü- o sati, tesviyeleri, yüksek âkit taraflar arasında mer'i diğer mukavelelerle bir usulü mahsusa raptedilmiş o- Jan iâflar, yine o mukaveleler ahkâmı mucibince hal ve tesviye | olunacaktır. © | Madde, 3. — İşbu tanhhüt atideki ihti. olâfata şamil değildir 1. — Bu munhedeye tekaddüm eden va çi b mütehasaıl ihsiliflar, Şu kadar var ki diğer taraf, buna mu- | belt kamantte bulunduğu takdirde ihtli z fin tarafindan birinin salâhiyeti münha- © sırası dahilinde olup meselesini — evvelemirde beynelmilel Daimi © Adalet iran tarfından karara bağlar in ayy az, allik iht arazi vaziyetine müte- me | Ea e il kc har devlet tebaası arasından Sea üzere tarafı ıvafakatil > > beni le imi Bu sonuncuların başka başka milliyet. ikametgâh- de bulunma a o ması ve nam hizmetlerinde de olma- B. Siege teşkili hakknda taraflar. erine yapacağı teklift itibaren üç aylık bir mühlet İşinde kalma romesinin azaları tayin edilmiş bulun ğa icap — dinlerin ifası ili tara © fin muvafakat di alı üçüncü devleti; tev- 2. — Bu hususta it © inde e ii ilel Daimi Adalet Divanı Rei-| il $i tarafından icra olunacaktır. Müşarüin- leyhin memnuiyeti takdirinde veya taraf- yin meli ği birisinin tebaası bu- dür Di be lm ür Divan azakının en yağ. C, — Vefat veya istifa veyn her hangi diğer bir memnuiyet basebile inhilâl ede. intihap keyfiyeti de balâ. | piş sul dairesinde ve en kısa bir müd- Sb. — Iki yüksek âkit taraflar, ihtilâf hakem mahkemesine tevdi hususunda mu tabık kaldıkları takdirde, ayni zamanda ihtilâfın mevzuunu ve takip edilecek u- sulü tespit eden bir tahkimname kaleme alacaklardır. Bu tahkimnamede balâdaki bentte zik- redilen nukat hakkındaki izaha ve tasri- hat gayrikâfi ise bu hususta beynelmilel ihtlâfatın muslihane haline mâtedair 18 İ teşrindevvel 1907 tarihli La Haye muka- yelenamesi ahkâmı, lüzumu mertebesi de, tatbik edilecektir. e Tahkimnameni! sükütu halinde, mahkeme, — beynol Daimi Adalet Divanı statüsünün 38 maddesinde Eadat edilen esas kaideleri tatbik edecektir. Madde, 6. — Beynelmilel Daimi Ada- let Divanı huzrunda veya hakem mahke- mesi nezdinde her hansi bir ameleye girişilmeden evvel laşmayı temin maksadile, âkitlerin muva- fakatile işbu muahede mucibince teşkil edilen Daimi Uzlaşma komisyonuna tev- Madde, 7. — Hükmü adli veya hakemi ihtilâf halinde bulunan taraflardan biri- sine tabi bir adli makamın veya her han- &i 'bir makamın ittihaz ettiği bir kararın veya emrettiği bir tolbirin hukukudüvele kismen veya tamamen muhalif bulundu- Zuna karar verdiği takdirde ve işbu ta- rafın bukukuesasiyesi bu karar veya ted- birin netayicini ancak nakâfi bir surette. bertaraf etmek imkânlarını bahşeylediği halde taraflar zarar gören Carafa hükmü adli veya hakemi ile muhik bir tazminat itası hususunda müttefiktirler. FASIL; 2 Madde, 8. — Yüksek ökit tarafların a- ralarında bir ihtilâfı bâdi olup bunlarca alelâde diplomasi yollarile ve dostane bir surette haledilmemi şolan ve işbu muahe denin ikinci maddesinde derpiş edilen ş0- kilde bir karar ile halli mümkün olmıyan ve ükitler arasında mer'i bir muabede ile kitler arasında mer'i bir usulü tesviyeye miş olan mi Uzlaşma komisyonuna havale edile- cek ve bu komisyonun vazifesi taraflara şayanıkabul bir şekli tesviye teklerinden ve her halde bir rapor tevdiinden ibaret olacaktır. Komisyona tevdi edilecek istida hak- kında taraflar arasında itilâf husul bul- madığı takdirde bunlardan biri veya di- ğeri mukabil tarafa bir ay evvel ihbarı keyliyet etmek mek yatla meseleyi doğrudan mezkür komisyona tevdi etmek haklan haiz olacaktır. zere 9. — Işbu muahedede zikredi- len Daimi Uzlaşma komisyonu beş aza- dan mürekkep olacak ve bunlar berveçhi- zir imtil edilecektir: Yüksek âkit taraflardan her birisi ken- di tebaaları arasından birer komiser inti- hap ve tayin edecekler ve diğer üç komi- seri de ahar devletler tebaası arasından iki tarafın muvafakatile intihap eyliye- çeklerdir. Bu üç komiser muhtelif milli- yetlere mensup olacaktır. Yüksek öâkit taraflar, komisyon reisini, bunlar arasın- dan imtihap edeceklerdir. Komiserlerin memuriyeti üç sene sürer. Tekrar intihap ları çaizdir. Müştereken intihap edilen komiserler memuriyetlerinin it dan evvel âkit tarafların o muvafakaile tehdil edi lerdir. Keza taraflar. dan her kendi tarafından tayin ©- dilmiş olan komiseri her zaman tebdil et- mek hakkını haiz olacaktır. £ Maahaza tebdil edilmiş olan komiserler derdesti rüyet olan işlerin tesviyesine kadar vazi- felerine devam edeceklerdir. Vefat, istifa, tebdil veya her hangi mu- vakkat memnuiyet (o hasebile münballere sürati mümküne ile ve her halde üç ayı geçmiyen bir müddet içinde yeni tayinler icra olunacak ve bu husun- Madde, 10. — Daimi Uzlaşma komiş- yonu, işbu muahedenin musaddak nüsha- İarınm teatisini takip eden alti ay içinde teşkil edilecektir. p b mühlet içinde müştereken intiha- bı lâzımgelen azaların tayini iptal edile memiş veya mesele tebdilden ibaret ise münhal vakuundan itibaren üç tayin vukubulmamış ise diğer bi raesinde ittifak hasil olmadığı takdirde icap eden tayinleri icra eylemesi İsviçre Konfederasyonu Reisinden iltimas oluna- caktır, Madde, 11. — Daimi Uzlaşma komis- yonunun meseleye vaziyet etmesi ahvale göre ultıncı veya sekizinci “maddelerde iş olunan şerait dairesinde reise bir Pas tevdii ile olur. istida dava mevzuunun mücmelen İle ve komisyonun bir uzlaşmaya bâ- di olacak bütün tedbirlerin teklif edilme-| Leh hariciş si ricasını ihtiva edecektir. İstida taraflardan yalnız biri conibin- iiyorsa tevdi eden / tarafın bunu bilâmühlet diğer tarafa dahi tebliğ etmesi lâzımdır. de, 12. — Yüksek âkit taraflardan birisi Daimi U: mahsus olmak üzere kendi komiserinin yerine © mevzuubahis maddede ihtisası olan diğer bir şahsiyet ikame edilebilecektir. (Arkası var) ek gi İsyan sahasında İngilizler HONGKONG, 8. A.A. — Virintu is- sindeki İngiliz torpidosu Fuşova git. HARICI HABERLER | Milletler Cemiyeti Değişmeli mi? İngiliz hükümeti bunu pek arzu etmeyor LONDRA, 8 (A.A.) — Lord Lon- donderry lortlar kamı mda hükü- met namına yaptığı beyanatta İngil- terenin hava kuvvetleri hususundı ğer milletlerle müsavi olması bahsi leri hatırlatmış ve demiştir ki: “M. -Allenin teklifi devletler fev- kinde bir devlet kurulmasını İstemek- le bir gibidir. Bu, İngiltere hükümeti- nin kolay kolay derpiş edemiyeceği bir düşüncedir. Ayni zamanda bu ta- savvur bugün Milletler Cemiyeti ha- ricinde bulunan bazı kuvvetli devlet- Icrin de ona iştirakini Lord Londonderry sözünü şöyle bir tirmiştir: “Hükümet beynelmilel hale ko nacak, Milletler Cemiyetinin istifade- sine ve emrine tahsis edilecek bir ha- va kuvveti teşkilâtı üvcuda getirilme- sinin a faydalı yahut arzuya de- ğer bir siyaset olduğunu zannetmi- yor. İngiltere ve Silâhlar M. Mac Donald harpten kaçınmak mütaleasında.. LONDRA, 8 (A.A.) — M, Mac Donald di vücuda getirdiği eserlerin ve zler ği gayretlerin bir tarihçesini yapmış, bilhassa silâhları azaltma haki şu sözleri söylemiş! “Cenevrede yapılacak her hangi bir şey beynelmilel anlaşma yolu ile yapılmalıdır.,, birlikte ademi tecavüz misakı yapıl- ması sulhu ve emniyeti sağlamlaştıra- cak çarelerin en iyisidir.,, M. Mac Donald mutkumu şu sözler ir “Bizim siyasetimiz, harpten ve ka- rışıklıklardan kaçınıp korunmaktann ibarettir. Ve böylece devam edecek- tir.,, Şerefle anlaşma Hitler kuvvetleri reisi şefin maksadını anlatıyor BERLİN, 8 A.A. — Val ans bik İİ rezi milis kuvvetleri reisi Roehin, sefirlerin ve ecnebi gazete mümessilleri- nin hazır bulunduğu bir toplantıda kom- ferans vererek demiştir ki : *“ Umumi harp beşeriyetin bünyesini ve ruhunu zaruri olarak değiştirecek. Çünkü böyle bir harp doğuran içtimai, si ve iktisadi görüşler — fertelrin ve milletlerin müstakbel £ münasebetlerini tanzim edemezdi. ” M. Roehm, faşistlik ve milliyetpörver sosyalistliğin İtalyan vo Alman mi'let- lerinde husule getirdikleri yeni fikr? e hemmiyetle kaydetilten sonra düşman- lığın ebediyen devam edemiyeceğini söy lemiş ve demiştir ki : “ Şerefle mücadele edenler | yine şe- refle anlaşmalıdırlar, o Halbuki umumi barbin bitiş tarzı hiç de namuskürane ol- mamıştır. Versailles muahedesi ebedileştirmektedir. İşte, Almanyada ne geleliden beri genç Hitler Almanya- sma karşı bir tehevvür (o dalgası kabar- muştur, ” M. Roehm, sözlerini bitirirken, diğer memleketlerde ayni suretle Me mek şartiyle Almanyanın son mitralyo- za kadar silâhlanmağa azmetmiş olduğu nu söylemiş ve Almanyada Reichsvehr lerden mada silâhir hiç bir teşekkül ol- © | madığını katiyetle beyan etmiştir. M. Paul Boncour Lehistana gidiyor ük Bu seyahâtin resmi mahi- yette olacağı bildiriliyor PARIS, 8 .A.A, — M. Paul Boncour iye nazırı M. Beck'in geçen yaz mevsimindeki ziyaretini inde etmek için — işleri müsait olur olmaz — Var« şovaya gitmek niyetindedir. M. Paul Boncour'un bu seyahati res mi mahiyette olacaktır. Geçenlerde bildirildiği üzre M, Benes, Parise gelip gittikten sonra OM. Paul Boncour da Praga' gidecektir. Fenlandiyanın borçları VAŞİNGTON, 8 (A:A.) — Fenlandiyanm & Vaşington elçisi hükümetinin Amerikaya olan harp borçlarma mahsuben (15 birinci Küânunda ödemesi Jâzım gelen taksiti tam olarak tediye edeceği. ni e e Bu taksitin tamamı 229.623 do Fransada Mali kalkınma Maliye nazırı hazinenin vaziyetini anlattı PARİS, 8 (A.A.) — Mecliste, büt- çe kalkınma projesinin umumi mü- zakeresi esnasında maliye nazırı M. Bonnet söz alarak Fransanın mali va- ziyetini anlatmıştır. Maliye nazırı, son altı hafta için- de Franaadan dört milyar franktan fazla altın çıktığını söyledikten son- ra demiştir kiz “Maamafih, bu, milli parayı teh- likeye düşürmüş değildir. Çünkü pa- ramızın altın karşılığı yüzde 79 ola- rak kalmaktadır, Esasen bu altın çı- kışı kmen İngiltere (o bankasının frank ulmak mecburiyetinde kalma- siyle izah olunabilir. Endişeler dışa- rıdan gelmiştir. Fransa itimadını mu - hafaza etmiştir. Fransa, vaziyetinin iyi olduğunu ve azim para ihtiyacına malik bulunduğunu biliyor. Vai i düzeltmek için sadece gayret göstermek kâfidir. Hariçte spo külâsyon devam ediyor. Frapsanın altın esasından ayrılacağını söyleme- ğe kadar gittiler. Hükümet bir defa bu şayinları kat'i olarak tekzip eder. Biz, paramızın düşürü'mesine müsan- de siniz. Hariçte bunun bilin. Belçikanın Emniyeti a Milli müdafaa nazırı 759 milyon isteyor BRÜKSELLES, 8. A.A. meclisinde milli müdafa nazırı M. Deve- ze , bülkümetin istediği 759 milyonluk fevkalâd, tahsisatı müdafaa etmiştir. Bu tahsisat, şark istihkâmlarmı ve sahra or. 'dusu malzemesini kuvveilendirmek mak- sadiyle 1931 de kabul olunan müdafaa silâhmın tamamlanması için istenmek- tedir. M. Deveze, Belçikanm ernniyeti sa- hasmda hükümetin bugünkü endişeleri” Bi izah etmiş ve İsviçrenin bile son za- manlarda ittihaz etmiş olduğu tedbirle- rin tesadüfi olmadığını söyliyerek par- iömentoyu beynelmilel vaziyetin zaruri kıldığı tedakârlarlıkları memleketin is- tiklâl ve şerefi namına kabul etmeğe da- vet eylemiştir. M. Deveze'nin izahatını müteakip, s0. kür tahsisat sleybinde rey vereceklerini öldirmmiştir. Almanyada hırsızlık kanunu BERLİN, 8. A.A. — Volff ajansı bil kanunu 1934 ikinci kânunun birinden i- tibare ariyet mevkiine (o gireceğinden dahiliye nezaretinin bir mümessili tel- siz vantasile bir konferans vermiş, kanu nun ehemmiyet ve şümülünü anlatmıştır. Mümessilin izahatından anlaşıldığına gö re kısırland;rıma kanunu yalnız viladi ap tallık hakkında değil, fakat irsi beyin has yetli alkolim vakalarında da tatbik edile cektir, Bir takım hususi mahkemeler bu bah se temas eden her vakayı ve müracaatı tetkik edecekler , ilmi ve fenni her türl yat ferdin hayati vazifelerine hiçbir za- rar vermeyecektir. Amerikunın yeni bonoları VAŞINGTON, &. A.A. — M. Roose- velt hazine tarafından çıkarılan 950 mil yon dolarlık bonolar için açılan kayif defterlerinin fazlasile dolduğunu, kayit ve iştirak muamelesine nihayet verildiği- ni bildirmiştir. Atlasın şimalinle gemi seferberliği LONDRA, 8 (A.A.) — Atlas Okyanusunun şimal kısmındaki iş letme işleri için toplanan konfe- ransta yapılan müzakereler bittik ten sonra neşredilen resmi bir teb liğde gemilerin sınıflara ayrılma- sı ve tarifelerin yeni şeraite uydu rulması hakkında bir anlaşma el- de edildiği bildirilmiştir. Yeni tarifeler Avrupa ve Ame- rika halkına birinci Kânunun 23 ünde ilân edilecek 1934 ikinci Kânunun birinden sonra yapı cak seyahatler hakkında mer'i © lacaktır. Muallak bulunan diğer mesele ler de halledilmiştir. Konferansın mesaisi tam bir £ içinde bit. miştir, ağ Bir tayyare düştü BUENOS - AİRES, &. A.A, — Akal mar tayyare karargühunde bir aekeri ver yare Adliye yeniden yapılacak Temyiz mahkemesi binasına ayrılan yarım milyon inşaata sarfedilecek ANKARA, 8 (Telefonla) — Temyiz Mahkemesi binasının inşası için verilmiş olan yarım milyon liralık tahsisatın yanan İstanbul Adliye sarayının yeniden inşasına tahsis edilmesi muhtemeldir. Hukuk fakültesine evvelce girenler ANKARA, 8 (Telefonla) — İtanbul Univeritesi Hukuk fakülte- sine evvelce kaydedilmiş olup ta devam etmemiş bulunan talebenin kayıtları kapanacaktır, Bu talebeden yeni nizamnameye uyğun şart- ları haiz olanlar, arzu ederlerse, yeniden fakülteye kaydolunabile- ceklerdir. Himayeietfalin kostümlü balosu ANKARA, 8 (Telefonla) — Himayeietfal Cemiyeti tarafından dün gece Ankarapalasta verilen kostümlü balo çok eğlenceli geç- miştir. Baloya iştirak eden hanım ve beylerin ekserisi milli elbisler giymiş bulunuyorlardı. Elbise müsabakasına giren hanımlardan bi- rinciliği Meclis reisi Kâzım de Nafia Vekili Fuat Beyin Talieleri Hanımefendiler, aşa Hazretlerinin kerimeleri, ikinciliği erkeklerden birinciliği Himayeietfal Cemiyeti reisi Fuat Bey kazanmıştır Bir Gök wenieiiküir da bofuğer mil önleriz iştirak etmişlerdi. Yanan Kütahya lisesi için bina KUTAHYA, 8 (Milliyet) — Lise için bina bulundu. Maarif Baş- müfettişi Doktor Celâl Bey Yangın risata Pazar günü başlanacaktır. tahkikatiyle meşgul olmakta, ted- Balkan haberleri Yunan heyeti geliyor Çaldaris kabinesi gelecek ticaret heyetine çok geniş salâhiyet verdi ATİNA, 8 (Miliyet) — Türki ye ile ticaret mukavelesini mü kere edecek olan heyet yarın hare ket edecktir. Heyette hariciye ne- zareti memurlarından M. Papava- riliu, Ticaret odası erkânmdan M. Hristidis vardır. Heyete gö şülecek meseleleri lâzım geld kadar geniş tutabilmesi için salâ- hiyet verilmiştir. Esaslar hazırlanınca mukavele yi imza etmek üzere İktısat Veki- liM. Pi lu Anaraya hare- 'ket edecektir. Mukavelenin Kânu- nusani ortalarında imza edilmesi muhtemel görünmektedir. Eski Atina polis müdürünün * yazelesi ATİNT, 8 (Milliyet) — M. Ve- nizelos'a yapılan suikast teşebbü- sünde alâkası olduğu iddiasiyle tevkif edilen eski Emniyeti umu- miye müdürü M. Polihronopulos bir gazete çıkarmağa başlamıştır. Bu gazete M. Venizelosa kar- şı uluorta neşriyatta bulunmakta- dır. M. Polihronopulos bir yazısın. da M. Venizelosun ya sulben ida- mını ve yahut bir timarhaneye kapatılmasını istemektedir. Bir suikastle zan altında bulunan bu gazete naşirinin gazetesi ile cani- yane fikirlerini ortaya koyması elkârı umumiyede hayret ve nef- ret uyandırmıştır. Hükümet gaze- te hakkında takibatta bulunacak» tır. Bulgaristanda hayvan hırsızları SOFYA, 8 (Milliyet) — Bir kaç aydanberi Plevne, Nikboli, Orehovo, Bela Slatina ve Loveç kazalarında 80 den fazla hayvan hırsızlığı yapan ve bir çok mağa- zaları, dükkânları soyan bir çete- nin 19 azası yakalanıp - Plevneye getirilmişlerdir. Çetenin elebaşılarından Teleş köyünden İvan Slavov ile Rakita köyünden April Yotov ve Çalıkov tevkif edilecekleri sırada, kendile rini takip etmekte olan zabıtaya ateş açmışlardır. Haydutlar Çaldıkları eşyayı i- ki tüccara satmışlardır. Tahkikata Kaley anlaşması PARİS, 8 (A.A.) — Havas A- jansından: Müstemlekeler nazırı M. Dala- dier beynelmilel kalay komitesi- nin mesaisinin sona ermesi müna- sebetiyle verilen öğle ziyafetinde söylediği nutukta kalay hakkında bir anlaşma elde edilmesinin Fran sız tezinin tasdiki demek olduğu- nu söylemiştir. M. Daladier nutkunun sonun- da mübadele usulünün düzeltil. mesi çarelerini araştırmadan ey- ihsal usulünü daha ziyade ştirmek lâzım geldiğini iddia devam edilerek yatakları da aran maktadır. Mubadele komisyonunun ilgası ATİNA, 8 (Milliyet) — Yuna- nistanın Ankara sefiri M. Sakella ropulos'a Mübadele komisyonu- nun lâğvi hakkındaki itilâfname- nin imzası için salâhiyet verilmiş- tir. İtlâfname imza edilip her iki taraf meclislerinde tasdik edildik ten sonra, komisyon emri altında bulunan paradan 25,000 İngiliz li rasını Türk hükümetine verecek- tir. Tasdikten bir ay sonra artık gizli emlâk müsaderesine nihayet verilecektir. Bulgaristanda nekadar işsiz var? SOFYA, 8 (Milliyet) — Bu a- yın 27 sinde işsizler arasında tah- rir yapılacaktır. İş İdaresi müdüriyeti, Ortamek tep ve Lise muallimleriyle onun- cu ve on birinci smıflardaki tale- belerin tahrirde çalışmaları için Maarif nezaretine müraaat et- miştir, Bir madende çöküntü SOFYA, 8 (Milliyet) — Dün saat 3 te Trevna Balkanında “İs. tikbal” ismindeki maden ocağı cökmüştür. Bir kaç amele toprak altında kalmıştır. Bunlardan yalnız ikisi çıkarıla lar. Halen hâdise hakkında tahki- kata devam edilmektedir. Bulgaristanda gümüş para SOFYA, 8 (Milliyet) — 50 ve 100 levalık olmak üzere 400 mil. yon leva yekünunda gümüş para basılacaktır. Yeni gümüş paralar, bir kaç ay sonra piyasaya çıkarılacaktır. Bur ların şekli 1930 dakilerin ayni- dir. Romanyanın Sofya elçiliği BUKREŞ, 8 (Milliyet) Matbu- at müdürü Ewjen Filoti, Sofya Ro men elçisi Stojka'nm yerine tayin edilecektir. Amerikanın Moskova sefiri LONDRA, 8. A.A. — Amerikanın Moskova elçisi M. Bullitt, Rusyaya git- mek üzre Piymoutk'a gelmiştir. Lordlar kamarası teşkilât: LONDRA, 8. A.A. — Lordlar kama- rasında M. Salıbury, Lordlar kamarası teşkilâtının tensiki ve 1911 tarihli parlâ mento kanununun tadili için 19 kânunu evvelde bir lâyiha vereceğini bildirmiş- tir. M. Marconi Şanghayda ANGHAY, B.Â.A. — M. Marconi buraya gelmişi