6 Nisan 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

6 Nisan 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

EE Ez EK Hayal; amma muhal! Aklımdan bir şey geçiriyorum. Muhal bir hayal. Hâ Çin impera - toru olmamı istemişim, ha bunu tahayyül etmişim. Nedir? diyecek- ü Efendim! Istanbul beledi - yesinde bir büyük memur olmak istiyoram.. Şimdi bunun ne kadar muhal bir hayat olduğunu anladı. nız mı?.. Efendim, duacınız seya- hate pek mehraklıyım. Belediyede de büyücek memurların tetkik se- yahatleri eksik değil, Hem hizmet, hem seyahat ikisi bir arada mü - kemmel bir eşy oluyor. Daha ge - genlerde Avrupa şehirlerinin sula rını tetkike giden heyetin şehre € - decekleri hizmeti düşündükçe doğ hatine gideceğini okuyunca artık ne yapıp yapıp belediyede bir iş aramaya harar verdim. Muvaffak olacak mıyım, olmıyacak mıyım?. Orasını Allah bilir. Vakıa rejisör beyin bu seferki seyahat masrafı - nın belediye bütçesinden tesviye e- dilip edilmediğini bilmiyorum. Am ma bundan evvel mumaileyhin Brüksel ve İsveç seyahatlerinin be lediye tarafından yaptırıldığım i - şiltiğim için bunu da emsaline kı « yas ettim. Şümdi siz buna kıskançlık diye ceksiniz. Vallahi değil! Darısı ba- şımıza! İnsan tenkit ettiği, fena gördüğü şeyi kendi başına yorar m Ben belediye bütçesinden bu gi- | bi seyahat masrafları yapılmasına da muarız değilim. Yalnız bunda anlayamı un bir iki nokta var: 1 — Bütün bu seyahate giden - ler rivayete nazaran kendi şubesin de emsalsiz derecede mahir ve mü tehassıs zatlardır, Onların öğren - meleri değil öğretmeleri asıldır. Gerek fen mütehassıslarımız ol - sun, gerek sanat üstatlarımız ol - sun.. Acaba Avrupada ne öğrene - cekler?.. demek onların da bilme- dikleri varmış.. Hayret?! 2 — Belediye bütçesinde vari » dat azaldı. Masrafı kapatamıyo - ruz. Yeni varidat membaları ara - nyor. Bu sıkışık bütçeden hâlâ tet kik seyahati masrafları tesviye edi lecek mi?.. . Amerikalı muhabirin bir sözü: Amerikada bilmem kaç yüz ga- zetenin teşkil ettiği bir grapun mü messili olan M. James Kilgaller, İnsull'ün tevkifi münasebetile şa sözleri söylemiş: : “— İnsall kendi kuvet ve nü fuzuna güvenerek Amerika devle- tile mücadeleye girişti, fakat dev- let, bu adama galebe çaldı.,, ŞEN Bu da bir sözdür. Insull bi- zim sulara gelmeseydi, galebenin ne tarafta kalacağı pek belli olmaz dı. Bu vaziyet bana minareden dü- $en müezzin ile metresinin oğlu ve kocası arasındaki meşhur hikâye - yi hatırlattı. Amerikalı meslektaş burada ga- lebe çalan şeyin Amerika devleti- nin kuvveti yerine kanun kuvveti olduğunu söyleseydi daha cemile - kâr'davranmış olurdu. Bahsedilen bu devlet kuvvetinin vaktile tay - yareci (Lindberg) in 20 aylık yav- rusunu kaçıran haydatları yakala- makta kendini göstermesi ne ka - dar temenni edilmişti! FELEK MEKLE (İş Bankasından alman cetveldir) 5 Nisan 934 kam Fiyatları istikraz Haier SERİM 13 1933 İatikranı 9830 Şark D. Yeli Üzlüri; , ear ae 3 ES te inle aa AM li” 10 $ Telefon MAİ Terkon Çimento Müihat dey, 38 ğ 5a N 18 Ödev m. gaza ÇEK FİYATLARI Prağ Berlin Madrit Beigra Zleri Pengo Bükreşt Moskova NUKUT (Satış) Gaza Anadolu Hisse ir, Hayriye 9123 200,38 53250 34,08 an skoNoM Petrole ae zam Yaptılar Sebep Belediyenin istihlâk resmini arttırması imiş Benzinden sonra kumpanyalar petrol fiyatlarına da zam yapma - ğı ihmal etmediler, Kumpanyalar Bafta sonunda petrolün perakende satışlarına 20 para zam yapıldığı: | nı bayilere bildirmişlerdir. Ticaret odasının haftalık raporuna göre | odanın kumpanyalar nezdinde yap | | tığı tahkikat üzerine bu zammın be lediyenin istihlâk resmini arttırma smdan ileri geldiği: cevabı veril - miştir. Mayi madeni mahrukat inhisarı Yeni teşkil edilecek mayi ma- deri mahrukat inhisarının piyasa- daki tesirleri hakkında tetkikat ya pılmaktadır. Sabun fiatları Sabun fiyatları son hafta içinde bir kuruş daha düşmyüştür. Düşük lüğe sebep zeytinyağı fiyatlarmın da düşmesidir. Türkolis Mülga ihracat ofisi raportörle- rinden ve memurlarından Ankara | ya gidecekler vazifelerini devret- mekle meşgul olmaktadırlar. Bu devir işi 15 Nisana kadar devam edecek ve memurlar Türkofiste ye ni vazifelerine 16 nisanda Anka - rada başlıyacaklardır. İhracat ofi- sinin ilga edildiği ve bu teşkilâtn Türkofis İstnbul şubesi ismini al - dığı bildirilmiştir. : Kahva geldi Bayramdan sonra şehrmize bin üç yüz on bir çuval kahve gelmiş- tir. Yumurta fiatları Yumurta fiyatları son hafta zar fmda gene düşmüştür. Fiyatlarda düşüklük © istidadı devamlıdır. Geçen hafta içinde iri mallar gene sandık başına bir hira düşmüştür. | Şubatta geçinme vaziyeti Ticaret odası, şubat ayınm ge- çinme indeksini tesbit etmiştir. Endekse nazaran şubat ayında İstanbulda geçinme vaziyeti 934 ün birinci ayı olan kânunusaniye nazaran biraz daha hafiflemiştir. Maamafih, şubat ayı geçim va- riyeti 933 geçim seviyesine maza- ran yüksektir. seviyesinin kâ- ması ve fiyatların düşmesidir. Yiyecek ve içecek maddelerin- de bir ay evvelkine nazaran de- ğişildik yoktur. Şubat aymd: bir Türk altınının vasatisi evrakı vak- tiyeye nazaran 925 kuruştur. ğ Aşım işleri Memlekette atçılık ve a sığırcılık ilerliyor iraat vekâleti ba; umum müdürü Sabri Bey yalılmieğ bu - lunmaktadır. Sabri Bey ken - | disi görüşen bir muharririmize şu malümatı vermiştir: — İstanbula gelirken Hokkalar çiftliğindeki aygır deposunu ve İ- nekhanesini gezdim. Eskişehirde | yazılan e mücadelesi o ile | meşgul oldum. Eskişehirde mevelmi başlamıştır. Barada aheı - hık ve sığırcılığın çok inkişaf ettiği ni gördüm. Köylüler aygırlara rağ | bet göstermekte , aşım istasyonla- rının önü nöbet bekliyen köylüler ve hayvanları ile bir panayir man | zarası arzetmektedir. İstanbulda - ki aşım istasyonlarına bu ayın on beşine doğru aygırlar gönderilecek tir. Konyada yeni bir hara tesins e- | dilmektedir. Burada idareci hususi- yeden bir çiftlik ve bir aygır depo- | su satın alınmıştır. Bir tay deposu da tesis edilecektir. », Hara ve aygır depolarile İzmir lâborautuvarmı da teftiş ve tetkik edeceğim, Tekirdağı civarındaki inanlı aygır deposunu ve inekhane | sini de göreceği Nakit işleri müdürü Maliye vekâletei n; kit ii ii dürü Halit Nazmi Bey a gün denberi O şehrimizde bulunmakta. İ dır. Halit Nazmi Bey burada Ma- liye vekâletine nit bazı işlerle meş gul olmaktadır. Bugünlerde Anka | raya avdet edecektir. : ” va MU MİLLİYET CUMA 6 NISAN 1834 GÜNÜN RESİMLERİ : Yukardaki resim 23 nisan çocuk bay- ramı için Himayeletfal cemiyetinde yapılan hazırlıkları, aşağıdaki de Hilâliahtar'cıların dün ant içen azalarını göstermektedir. NR Konferanslar Bizde kısırlaş- tıralım mı? Mazhar anin Bey bu hareketin aleyhinde Profesör Dr. Mazhar Osman B. dün akşam saat 18,30 da Halkevin de kısırlaştırma mevzulu. şayanı dikkat bir konfe- | rans o vermiştir. Mazhar Osman Bey konferansı - nm başında nesil leri barap eden â- milleri anlattık - tan sonra demiş- tr ki: — Madem ki | hayvan nesilleri - | ni ıslah için hara | M. Osman B, larda çalışılıyor, niçin insa: ısla hedilmesin?. Zührevi hastalıklar, alkol insan a- saletini bozan âmillerdir. frengi kalkarsa beeşriyet mesut o- lur. Veraset suretile her şey geçer. Budalaları evlendirmemek lâzım » dır. Hasta olanları Almanyada kı- sırlaştırıyorlar. Delileri evlendirmi yorlar, Fakat insanlarm akıllısı da evlenmetken korkar. Evlenirken temiz arkadaş aramalıdır. Nesle ehenımiyet vermelidir. Kı: ma demek, harem ağası yapmak demek değildir. Zevki tenasüli ge ne bakidir. Ancak çocuk olmuyor. Kısırlaştırma meselesi, bizde de mühim akisler yaptı. Birçok insan ları endişeye düşürdü, Halkı kor - kutmamak lâzımdır. Kısırlaşıkma meselesinin bizde tatbikına ben ta raftar değilim. Çünkü bizim çok nüfusa ihtiyacımız vardır. Yalnız evlenirken bir surette hastalık çekmemesine ve saireye dikkat e- dilmelii İçki ve | | olduğu BELEDİYEDE i Karşılıksız Sarfiyat 578 bin liranın mahalli sarfı aranıyor 1931 senesi hesabr kat'isi mü- zakere olunurken, Şehir meclisin- de 578 bin liranın mahalli sarfı tes- bit edilememişti. Bu meseleyi hesap işleri mü- dürlüğü tetkik etmiş, fakat kat'i bi netice elde edilememiştir. Bu paranı karşılıksız sarfiyat zannedilmektedir. Beledi- ye , bu meseleye dair yeniden bir tetkik yapacak ve Şehir meclisi a- zalarına tevzi edecektir. Meclis pa- zar günkü içtimada bu meseleyi gö- rüşecektir. Belediye bütçesi hakkında konferans . Üniversite iktısat © profesörü Nöimark'ın belediye bütçesi mev- zulu vereceği konferans tehir edil- miştir. Konferans gelecek hafta Şehir Meclisi salonunda verilecek- tir. * Tedavi için olan Himayeietfal Cemiyeti vil yet merkezi reis vekili Şakir Pa- şa sol böğüründen yapılan ame- Jiyat netice vermiş ve muma - ileyh iyileşerek şehrimize avdet et miştir. * Himayeietfal Cemiyeti İstan- bul vilâyet merkez idare heyeti dün Saat 15 te reis vekili Şakir Pa- şanın riyasetinde ( toplanmış 23 nisan çocuk bayramında yapılacak merasim hakkında görüşülmüş - tür. Biz böyle düşünüyoruz, Siz acaba ne dersiniz? İstanbulda salgın bir dert var... Öyle bir dert ki yakalaya- n sarsıyor, ısıtmaya tutulmı bir zavallı gibi titretiyor... ve Koca sehirde acaba kim bu derdin isparmozları içinde kıv- ranmamış, hayatını nice nice teh likelere arzetmemiştir. Bu derdin devasın her ne - derse henüz keşfedemedik. Mik robuna gelince, bazıları tozlar - dan geliyor diyorlar. Bazıları i- se bunu taşların terkibinde ara- | yorlar.. Bunun ne olduğunu şimdi an- ladınız mı?. Söylersen derhal: ilimizin ucunda idi?,, diyeceksiniz! Bu dert otobüs derdidir. , Ve bu dert kaç senedir şidde tini artırıyor, yakaladığını gün- den güne yıpratmakta ve sars - makta devam ediyor? Otobüsten sağ salim çıkan bir. adamın çehresine bakınız: Yüzü nekahate mühtaç bir hasta gibi sapsarı, saçları sanki yataklar yeni çıkmış gibi darma dağınıktır. Çünkü on dakikalık bir seyahat esnasında muhakkak birkaç hendeğin dalgasını ye - miş, inerken, binerken bir çok kereler kafasını bir su künkü ka dar dar ve alçak olan karoseri - nin tavanına çarpmiştar. Bütün bu arazına rağmen ne den bu derdin devasını aramıyo ruz? Belediye güya bizi bundan kartaracaktı. Otobüsleri kendi i- daresine alacaktı. Bunun için ilk cezri tedbir olarak yeni oto- büslerin işlemesini menetti. Es - kiler nihayet kaldırımlarda sü « rüklene sürüklene rahmeti rah - mana kavuştular, köhne otobüs neslinin şehrimizde kökü kura - tulacak. O zaman . . . İşte o za- münakelâtı tahtı intizama alı - nacak! Velhasıl bir sürü cek! cak! cekles. Belediye acaba bunun için da hâ ne kadar bekliyecek?.. Fa - kat acaba halkın daha bu Darü- lâcezelik otobüslerin o sonunu beklemeğe vakti var mı?... Ni - hayet parayı veren de o, ezayı çeken de odur. z Belediye bu iş için bir an ev- vel harekete geçmelidir. Biz böyle düşünüyoruz, Siz acaba ne dersiniz? i cuklara: | su asliye mahkemelerinin muhake- İ buriyet Halk fırkası MAHKEMELERDE Çocuklara Musallat hırsız Dün nihayet yakayı ele verdi ve tevkif edildi Dün Beyoğlu birinci sulh ceza hâkimi Avni Bey Manok oğlu Kir- kor isminde bir hırsız hakkında tevkif kararı vermiş ve hırsızı müd i göndermiştir. $ — 10 yaşındaki ço- cuklara musallattır. Evvelki gün de Yavuz ve Halil isminde biri 9, diğeri on yaşlarında iki çocuğu kandırmış: — Babanızın bir paketi var, ge- lin de vereyim diye tenha bir soka-| ğa götürmüş, sonra orada gene ço- — Çeketlerinizi çıkarım, bana verin, paket içine sarıp getireyim demiş ve ceketleri alıp savuşmuş- tur. Nihayet dün zabıtanın eline ge çen bu hırsız derhal mahkemeye çıkarılmış, hâkim Avni bey hak- kında tevkif kararı vermiş, ve su- | Görüşler İKİNCİ, DÜNYA BUHRANI? İstihsal çokmuşta ihracat mi azmış? alışla satış denk mi değil miş? tarhana fiyatları düşmüşle kuskus fiyatları artmış mı? doları şiline nispeti, frangın peçete ile & livre olmuş o olmasından mıymış ne? gülle yapan fabrika müşteri mi bulamamış? yoksa zehirli gez çıkaran lâboratuvar, siparişlerini mi yetiştiremiyormuş? Her neler olmuşsa olmuş ve her neden olmuşsa olmuş, ortaya bir dünya buhranı çıkmış. Deyenler böyle diyor. Ben hiç farkında değilim. Onların yalanci: sı veya doğrucusuyumi. Eğer gerçekten (o böyle bir şey varsa, — ki varsa artmasını dile. rim — bundan korkanlar artık korkmasınlar. Çünkü ikinci, dünya başlamıştır: son gelen k öncekini unutturur. Dünyanın iktisadi buhranı her, neyse — ki bu “iktisadi” nin ne demek olduğunu Karl Marks'tan beri kimse anlatamamıştır, ve buh-. ranen asıl sebebi bu anlaşılmama- maktır — işte bunun korkusu kal mamıştır. — İkinci buhran nedir ki? — Staviskism buhranı. o Şimdi meye salâhiyattar olduğuna karar vererek mevkufu müddeiumumili - ğe göndermiştir. Adliye zabıt kâtipleri Dün İstanbul adliye encümeni ağır ceza reisi Aziz beyin riyase- tinde toplanmış, zabıt kâtipliği im tihanma iştirak edenlerin imtihan evrakını tayin etmiş ve memurlar arasında bazı tebeddülüt yapmış- tar. Bir intihar haberinin neşri Ankarada vukua gelen bir inti har havadisini Hâkimiyeti Milliye- den naklen yazdığı için Cümhuri- yet gazetesi neşriyat müdürü Abi- din Daver bey aleyhine bir dava kemesi: eli Daver Bey yazının Hâkimiyeti Milliye gazetesinden iktibas edil. diğini, matbuat kanununun tadil edilen 38 inci maddesinde de ik- tibaslarım cürüm sayılmıyacağı tas rih edildiğini söylemiştir. cumartesi gününe bırakılmıştır. Bakkal dükkânını boşal- tacaklar mış Beyoğlu sulh birinci ceza mah- kemesinde 15 maznunlu bir hır - sızlık davası görülmüştür. Bu maznunlardan ü bir bakkal dükkânın mi leridir. İsimleri Koço, yik ve Kirkordur. Bunlar çalıştık- İarı mağazada birleşmişler, ikisi müşteriye veriyormuş gibi torbala- ra mal doldurup hazırlamakta, iki- si de bunları müşteriye götürüyor- İ muş gibi dışarı çıkarıp satmakta. dünya işini gücünü bırakmış, Sta- viski'nin ortaklarını bile unutmuş, Insull'un ardına düşmüş. Ameri- kalı banker ve yalandan müflis İn- sull nerelerde? ne yapıyor? nereysi gidecek? Allah öllah? neden telaş ediyor» lar? bilmem ki! Saymadım ama dediklerine gö: re bütün dünyada (bir buçuk El veya milyar insan varmış.» yn monşer! bir buçuk milyarın işinde İki dedinin nakıs sıfırdan bir bı ik milyon daha hesaba katılmaz lığı vardır. -—Yani İnsull'ü ani aramamalı me demek istiyorsun? — Onu bulanlar bulmuşlar, der | tıklayıp duruyorlar. Demem o des mek değil, — Ya ne demek istiyorsun? — Ben hepsini biliyorum. Staviski'nin ortaklarının ve gizli dosyalarının nerede oldukla: rını biliyorum! — Aman!??22?777 — Banker Amerika! İnsull'ün de nerede yangeleceğini ram? biliyo: A NE — Dünyada monşer, dünyadağ” hem bugünkü dünyada! — Sen karmanyolacı mı ariyor” sun? en büyük karmanyolacı biz- zat bugünkü dünyadır. Sen hileli, müflis mi arıyorsun? en büyük vö en hileli müflis bugünkü dünyadır. Sekiz Staviski, yüz bin İnsull, ya- rım milyon Hano falan kaç para eder? devede kulak değilde, deve de, devenin tek tüy kılı bile deği | mezi lar imiş. Diğer 11 maznun bu malları hırsızlık olduğunu bilerek almak- | tan suçludurlar. kğ Bu iş aylarca devam etmiş, ni- bayet anlaşılmış, ve maznunlar cür mü meşhut halinde yakalanmış- lardır. 58 Yapılan muhakeme neticesinde hâkim Avni bey Koço ile İstavri- nin yedişer ay, Hayikin 3,5 ay, diğer maznun- -a para cezası vermiştir. Ruşen Eşref Bey Tirana gitmek üzere vapurla hareket etti Tisan elçiliğine tayin. edilen Ruşen Eşref Bey vaz'fesi başına | gitmek üzere Loyit Ekspresile dün sabah şehrimizden ayrılmıştır. Ruşen Eşref Bey vapurda Cüm- umumi kâti- bi Recep Bey, diğer birçok zevat ve destları tarafından uğurlanmış- tır. Maarif Vekili bugün bekleniyor Maarif vekili Hilemet Beyin bu- gün Ankaradan şehrimize gelme- si beklenmektedir. Hikmet Bey yarın inkılâp tari- hi enstitüsünde derslerine devam €- decektir, Hilâliahmer kongresi Hilâliahmer Cemiyeti İstanbul merkezinin cenelik kongresi bu 8â- bah saat 10 da Çağaloğlundaki merkez binasında toplanacaktır. — Dünya bu kadar feci vaziyete tüştü, bu kadar bozuldu desene? © —— Büyükbabababam © böyle söylerdi, Ona da atası böyle söy- lermiş. Atamın atasına — da atası böyle söylemişmiş. Demek ki benim — oğlumun! e yi i — Ne münasebet? torunun to- rununun torunu, kim bilir kaç bin kuşak sonra gelecek torununun t0- rununa senin söyleyeceğini söyle- yecek. — Sen çok betmin olmuşun. — Hayir? hâşâ! ve bilakis. Ben sadece Harp sonu dünyası ile alay. iğordm. Ma Aka GÜNDÜZ -.s Kazanç vergisi v2. Vekâletin hazırladığı talimatname geldi Yeni kazanç kanununun tatbi katı için Maliye vekâleti bir tali < matname hazırlamış ve bu talimat nameyi alâkadar yerlere gönder - iştir. Talimatname Maliye müra- kıpliği tarafından teksir edilmek « tedir, Yarın başmemurluklara gön derilecek, bunu mütöakıp yeni ş6- kilde kazanç vergisi tahsilâtna bi lanacaktır. t Hasan Bey avdet etti Balkan konseyi müzakeratıma iştirak için Atinaya gitmiş olan. ye Balkan Bi il ci reisi Hasan Bey dün sabah rimize dönmüstür. #