8 Nisan 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

8 Nisan 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

& ği a idi! Köyde temsiller filâs gençleri Selimiyede bir temsil verdiler MİLAS, (Milliyet) — Tam bir ar günü; ılık bir güneş doğuyor Şehir parkının önünde sıra ; yraklarla donanmış kam, aet- er ve tenezzüh otomobille - tevi ve köycülük | şubesi reisleri nuntazam ve eksiksiz bir gidi mini için uğraşıyorlar. | Milâs Halkevinin bütün şubelerini temsil den arkadaşlar burada. Merkepli, ı ve yaya bir kafile, daha gün nadan yola çıkmış. , Hep beraber tam saat sekizde iareket edildi. Dil, tarih ve edebi. | t şubesi azasından olan Kayma- im Sırrı Bey de beraber. Eski is- ii Mandalyat olan şimdiki Selimi- e nahiyesi ile Milâs'n arasında nüz tesviyei türabiyesi kısmen pılabilmiş 16 kilometrelik bir yol » Otomobille 15 dakikada kate- ilebilecek olan bu yol ancak bir tte gidilebiliyor. Yolun mütema-| sarsıntılarına rağmen, otomobil» Erden coşkun bir neşe taşıyor. Cüm luriyet marşı milli ve mahalli tür- üler yeşil vadileri o dolduruyor. Kolda süvari olarak yola çıkan ar- iadaşlara rastgelininciye (kadar şe büsbütün arttı. Köye, Cümhu- fiyet marşı söylenerek g Bü- Hin mektep çocukları, öylüler, şlarında muallimleri olduğu hal. istikbale gelmişlerdi. Selimiye- lin güzel bir mektep binası hu ilkmektep tam teşkilâtlıdır. Baş allim Avni Beyin intizamsever- ği derhal göze çarpıyor. Büyük bir kafile halinde evvelâ ütün köy, davul zurnalarla dola- dı. Köyün en köşe mahalleleri- ? gidilerek köylünün yaşayış $€- Biti gözden geçirildi. Burada na- iyenin daha fazla gayret göster. Desi lâzımgeldiği anlaşıldı. Sonra, ütün köylüler mevcut olduğu hal- köyün geniş bir o meydanında lanıldı ve burada köycülük şu- tarafından ihtiyaçlar birer bi- r tespit edildi. «Öğleden sonra ilkmektebin bah- pesinde kurulan sahnenin önünde tima edildi. Kad, çoluk çocuk p buraya toplanmıştı. Neşriyat besi reisi Çerçizade Mehmet Bey, fok heyecanlı bir i azmi Bey, Halkevleri hakkında öylüyü tenvir etti. Dil, tarih ve debiyattan muallim ir Kemal Y, içtimai vaziyetimizi anlattı. arihten ve bugünden mukayese- Yaparak köylüyü hep birlik ça- şmaya davet etti, İçtimai yardım isi Dr. Sezai Nafiz Bey, alkol ve ımarın zararlarını teşrih eden u- ın ve etraflı bir konferans verdi. , dertlerimizi birer birer gözö- ne seren, konferansı köylü, de- tin bir alâka ile dinledi. Hele Dok- Beyin, kendi köylerinden acı ler getirerek bu ii d, iyi bir tesir yaptı binden Yekta Sezai Nafiz Hanı- manzumesi bütün gözleri ya- Bundan sonra, Aka Gündüz” n “Mavi yıldırım” isimli piyesi msil edildi. Bu piyeste imizin tamamile muvaffak ol rmı söylemek lâzımdır. Bil genç muallimlerimizden Has ve Gülzade Hanımlar Türköz e Ayşe rollerini cidden yaşattılar, Vural rolünde, ortamektep müdü- m Bey ve hancı rolün- maarif memuru Arif Beyler cid n muvaffak oldular. Piyesin bir yerlerinde köylülerin gözyaşla- gizliyemedikleri göze ok di Bu hunt lü imizle beraber, temsil şubesi re. i muallim Haydar Beyi tebri kek lâzmadar, > <5 evi table et Temsilden sonra Dr. icvet eByler, köy batia birer dolaşarak muayene ilâçlarını tevzi ettiler. bütün köylü Cümhı i ve ve edip r. Ayrılırken uriyet Marşını söylüyor ve büyük kurtarıcıya min. t ve şükran yolluyordu. Hafikde tahsildar elbiseleri HAFIK, (Milliyet) — Hi ik'te tahsildarlara umumi bir elbise ka- bul edilerek yaptırılmış ve tevzi edilmiştir. Tahsilâta bu elbiselerle gitmektedirler, AM Sivas silosu SIVAS, (Milliyet) — Şehrimiz- 7 istasyon civarda yapılmakta Olan buğday silosu kış münasebe- ti, Silo in- Samsun güzelleşiyor Samsun her gün inkişaf eden imar iş- İlerile güzel bir avrupa şehrini andırıyor iz 4 SAMSUN, (Milliyet) — Şehir işleri ötedenberi Samsunluları en fazla alâkadar eden mevzulardan biridir, Elketrik ve su tesisatı gibi mühim işlerden büyük bir borç al. tına giren Belediye beklenen işleri | Samsun Belediyesi Reisi Hacı Ömer zade Hasan B. yapamadığı için daimi tenkit ve muahezelere maruz kalıyor ve bu sebeple de Şehir Meclisi içtimala- | rı hayli münakaşalı ve hararetli o- luyordu. Son devrei içtimaiye niha- yetinde yeni Reis intihabı yapıldı. ve iş başına tanınmış tüccarlardan Hacı Ömer zade Hasan Bey getiril di. Yeni reisin iki ay gibi kısa bir müddet zarfındaki icraatı memle- ketin yüzünü güldürüyor. Filvaki 600,000 lira borcunu mukassateri ö- demeğe devam eden belediyemizin al lagraka Per, mazi bir me- ip ettiği görülüyor. Fırtınadan harap olan Gazi iske. lesi tamir edilmiş ve pürka kadar olan İısma parke döşenmiştir. Vos- Sivas umumi meclisinde SIVAS, (Milliyet) — Umumi Meclis içtimalarına devam etmek- tedir. Bu kere toplanışında Şarkış- lanın Gümrük nahiyesine bağlı Karaözü köyünün Sarıoğlan nahi- yesine bağlanması dahiliye encüme nine havale edilmiştir. Vilâyet matbaasının da elektrik- le işletilmesi için matbaa müdürlü- ğü tarafından verilen takrir bütçe encümenine verilmiştir. Kangalda ( Güneş köyünün de Divriğiye bağlanması da dahiliye encümenine verilmiştir. Onevit köyünde Gazi heykeli HAFİK, (Milliyet) — Hafik'in içerisinde nahiye ve (köylerinde Maarife fazla ehemmiyet verilmek tedir. Ipsala nahiyesinde güzel bir taş bina mektep olarak yapılmak- tadır. Bu sene ikmal edilmesi kuv- vetle muhtemeldir. Onevit köyün- nr mektep varsa da talebenin faz- halığını bu mektep istiap etmedi. ğinden buralı olan köylü mebusla- rımızdan İsmail Beyefendi bir mektep yaptıracaktır, Bu mek- tebin önüne de büyük bir sütun ü- zeine Büyük © kurtarıcı Gazinin büyük bir büstü konacaktır. Bunun ikisini de İsmail Beyefendi yaptı. racaktır. Köylü bundan çok se- buraya vinç icindedir.. İm Samsusun umami görünüşü ve yeni yapılan bir yol: ta Telgraf binasının merkeze uzak- lığı daimi şikâyetleri mucip olu- yordu. Bankalar caddesinden Zira- at ve Osmanlı bankaları karşısm- da 580 metre murabbalık belediye arsası az bir para mukabilinde pos- ta idaresine verilmiştir. Posta ve Telgraf idaresi buraya 20,000 lira kadar bir para sarfederek muhte- İ şem bir bina yapacaktır. Bu arsa- nın karşısında ve her iki bankanın arasmda gene (belediyeye ait ve göplük haline getirilmiş olan sahil- deki kısımda güzel bir park yapılı- ye>. Sahil istasyonunun yanındaki halânın inşaatı da ikmal edi ir. Belediye, son zamanları r“Utarı her gün bir az daha fazla- Is--n dilencilerle mücadeleye giriş mix ve muhtaç olanları iaşe etmek, çe wabilenlere iş vermek ve dilen- © Ji meslek ittihaz etmiş olan bir te'um sesserileri de memleketlerine etmek suretile bu çirkinliği de 'e etmiştir. Bağdat caddesi, buğ- i pazarı, ve. “gümrükten Fener ye futbol sahasına kadar olan kısımla- ra parke döşenecektir. Bu suretle maç seyretmeğe gidenler toz yut- maktan kurtulacaklardır. Bunlar- dan başka yangı yerine soğuk ha- va deposu ve sebzeci, kasap, balık çı esnafını bir a'aya toplıyacak 0- İlan asri hâlin de inşaatına başlanıl- mak üzeredir. Senevi 30,000 lira mazot parâsının harice akmasma sebep olan elektrik fabrikası tesisa- tında tadilât yapılarak Samsuna pek yakın olan Çetlik (o kömürile işliyecek buhar makineleri getiril mesi de kararlaştırılmıştır. Elektsikle işliyen iki büyük ha- vuzlu muhteşem bir parkı, geniş ve temiz caddeleri, büyük bir ra fabrikası ve muntazam imal hanelerile güzel bir Avrupa şel ni andıran yeşil Samsunnun bu retle günden güne biraz daha şirin- leşmektedir. Altı bıçaklı bir birini yaraladı BOLU, (Milliyet) — Akpınar lesi Çayır kahvesinde gece saat 23 te bir kadın meselesinden öledenberi birbirlerine kinli Ba- yındırlı oğullarından Tevfik oğlu Ahmet ile Semerkant mahallesin. den İmam Durakların Mehmet ve biraderi Muharrem “arasında mü- nazea çıkmış, hâdise büyümüş, iş uçağa dayanmış; kahveci Cemal ile kasap İsmail, Terzi Arif te da- hil olduğu üzere altı kişi bıçaklı bir arbede yapmışlar, hepsi de iki b üçer yara ile mecruh kalmışlar ir. Hâdiseye vaziyet eden zabıta araba ile mecruhları toplamış ve hastahaneye yatırmıştır. Bozdoğan Halkeyi binası yapılıyor BOZDOĞA, (Milliyet) — Boz- doğan belediyesinin 14000 lira olan bütçesi 20,000 liraya çıkarılmış ve fazla gelirle bir çok © yoli edilmiştir. Dere suyundan isti edilesek kasaba elektrikle ışıklan- dırılacaktır. Bozdoğanda önümüzdaki sene halkevi açılmak üzere hazırlıklara devam olunuyor. o Halkevi binası inşaatı bitirilmiştir. Binada bir töp lantı salonu ve bir sahne de yaptı" rılmıştır. Fırka himayesinde bulunan tem- sil kolu, 19 mayısta Gazi günü bay. ramında çoban mek üzere üyesini temsil et. MİLLİYET PAZAR 8 NISAN 1934 Malatya Halkevi mensup- ları iyi çalışıyorlar Bütün şubelerde durmayan faaliyet var MALATYA, (Milliyet) — Yeşil Malatyanın en güzel binası Halke vidir. Kırk metre (genişliğindeki Gazi bulvarı üzerindedir. Evin mü- sait bir bahçesi vardır. Arka ta- taraf bahçesinde iki yeleybol saha- sı vardır, Yanında muntazam bir futbol meydanı vardır. Üst tarafın- da civar vilâyetlerde eşi bulunmı- yan İsmetpaşa bahçesi mevcuttur. Halkevinin yapılış tarzı | gayet metindir. Bina tamâmile taştandır. Malatya'nın taşları gayet sert ol- duğundan işlenmesi müşküldür, Bi- nada mevcut büyük taşların yalnız bir tanesinin kıymeti 5 - 10 lira a- rasındadır. Halbuki bu kıymette en az iki bin taş'vardır. Binanın hali- hazır kıymeti 50 bin liradan aşağı değildir, İ Malatya B'nanın dahili teşkilâtı çok iyi- dir. On beş metre uzunluğunda 8 metregenişliğinde bir içtima salo- nu vardır. Bu salon icabında mü- samere, temsil, konser salonu ola- rak kullanılmaktadır. Evin dil ve tarih, kütüphane ve neşriyat, içti- mai yardımlar, güzel sanatlar, tem- sil, spor, köycüler şubesi mevcut- tur. Bu şubelerin bir senelik faali- » yeti hakkında kısaca malümat ve- riyorum: Dil ve Tarih Şubesi: 26 azası vardır. Bu şube halk di- linde konuşulan binden fazla türk- çe kelime toplamıtşır. Malatya'nm tarihi ile uğraşan kıymetli ilim a- damları vardır. Elyazısı ile yazılan eserler tamamen toplanmıştır. Ya- kında Malatya tarihinin tanzimine başlanacaktır. : Kütüphane ve Neşriyat: Bu şubeye son zamanlarda bü- yük ehemmiyet verilmiştir. Geçen sene kıymetli meb'usumuz ve sev- gili hemşehrimiz İsmet Paşa Haz- retlerinin Malatya'yı teşriflerinde Halkevine teberru ettikleri para ile iki yüz cilt kitap getirilmiştir. Paşa Hazretlerinin bu irşatları mü nevver gençler arasında büyük a- lâka uyandırmış herkes elinde mev cut kitaplarını kütüphaneye teber- ru etmeğe başlamışlardır. o Kitap mevcudu yakın bir zamanda bin cildi geçeceği muhakkaktır. Bir kaç sene evvel vefat eden eski tah- rirat müdüwlerinden Baki Beyin 100 cilt kitabı da Halkevi reisi Os- man Beyin delâlet ve himmeti lerile satın alınmıştır. Baki Bey ilim ve irfanile meşhur olduğundan kitap- ları çok kıymetlidir. Bilhassa ken- di elyazısile yazdığı fakat tabetti- remediği Malatya tarihi de bu ki- taplar arasındadır. 4 Evin büyük salonunda cümhuriye tin onuncu yıldönümü bayra Gazi Hazretlerinin tarihi hitabele- ri büyük harflerle yazılmıştır. Kü- çük salonda geçen sene teşrif bu- yurdukları esnada oturdukları yer Gazi köşesi olarak süslenmiş ve bayramda lütfen ihda buyurdukla- rı fotoğrafilerile büyük ve küçük fırka bayraklarile her tarafı tezyin edilmiştir. Buna ait fotoğrafileri gönderiyorum, içtimai Yardımlar: Bu şubenin kırk azası (o vardır. Küçük ve kimsesiz çocuklarla mek- tep talebelerine ehemmiyetli mik- tarda nakdi yardımlar yapmıştır. Güzel Sanatlar Şubesi: 35 azadan mürekkep olan bu şu- be bu sene hiç durmadan çalışmış- tr. Temsil ve musiki şubeleni kun Halkevi ka yakıntemsil ve konser vermişler memlekette çok derin bir zevk ve heyecan uyandırmışlardır. Musiki şubesinin devamlı bir dershanesi vardır. Kadın ve erkek hevesliler derslere devam etmektedirler. Ya- kın bi zamanda yüzlerce sanatkâr yetişecektir. Spor Şubesi : Evin en canlı şubelerinden biri- dir. Sporcuların bütün malzeme ihtiyaçları tamamen temin edilmiş ve 700 lirayı mütecaviz para sarfe- dilmiştir. Sporcularımız (dahilde yaptığı maçların bir çoğunda ga- lip gelmişlerdir. Son günlerde Fı- rat Spor namile müstakil bir bina da çalışmaları temin © edilmiştir. Bayramda muhtelit takım ile yap- tıkları maçı 5 - 1 kazanmışlardır. Takımın kaptanı kıymetli gençleri- mizden Ahmet Haşim Beydir. Mer kez muhacim oynıyan bu oyuncu takımın en özlü ve yılmaz oyuncu- larındandır. Voleybol takımları da her gün fırka bahçesinde calışmak tadırlar, Köycüler Şubesi: Halkevinin kalablık şubelerin- den biridir. Bütün serbest meslek erbabı hep bu şubeye dahildirler. Şubenin faaliyeti bugünlerde son derece artmıştır. Civar bütün köy- ler gezilmiş dertleri sorulmuş, has- talarma bakılmış, ilâçları temin €- dilmiştir. İzcilerle sporcularımızın bu tetkik seyahatlerine iştirakleri şubenin gezintilerini çok canlı ve faydalı bir hale getirmiş ve muhit- te büyük alâkalar ve merbutiyetler uyandırmıştır. Evimize daha büyük muvaffa- kıyetler dileriz. Hayrettin aram Samsun memleket Hastahanesi İcap ederse iki yüz yatak- lık olabilecek Samsun Memleket hastahanesi Başhekimi Dr. Alâettin Bey SAMSUN, (Milliyet) — Halen ; yüz yataklı olan memleket hasta- hanesi Samsun ve Karadenize hâ- kim yüksek © ve çok havadar bir mevkidedir. Üç kat olarak inşa edil miş olan muhteşem binanın yanın- da entani hastalıklar, tephir işleri, mahkümin paviyonları mevcuttur. Bakteriyoloji ve rontken daireleri, iki büyük ameliyathanesi ve her kısımdaki banyo daireleri asrın bü- tün ihtiyacatı fenniyesini camidir. Esasen kâfi mikyasta büyük olan hastahane indelhace 200 yatağa if- rağ edilebilecek teşkilâta malik bu- lunuyor. Dahiliye, hariciye, ront ken boğaz ve kulak (kısımlarının ber bii ayrı ayrı mütehassıs genç doktorlarımızın elindedir. Öteden beri harice sevi dayi sapları da son günlerde hastahane. de tedavi edilmeğe başlanmıştır. Temi: intizam ve bilhassa iyi bakım ve hastalara karşı gösterilen müşfik alâkasile idarecileri hasta- hanelerimize nümune olabilecek kıymetli bir varlık gösteriyor, Baş- ta birinci sınıf dahiliyecilerimizden başhekim Alâettin Bey bulunduğu halde tamam bir iktisatçı kafasile çalışan dökterlarımızın bu şifa yur dunu, her gün bir noksanmı daha ikmal etmek süretile asrileştirmek hususunda gösterdikleri faaliyet daima rakmmış olan bataban TELE 1100 nun hemen nısfını civar vilâyetler halkı teşkil etmektedir. Samsun memleket hastahanesi | bu suretle mubhitine şifa dağıtan bir sağlık yurdu olmuştur. Herkese kendini sevdirmiş olan Baş doktor işbaşma geçtiğinden beri dahildeki faaliye- - tine hariçteki işleri de ilâve etmiş ve teşebbüsleri neticesi yakın zar mana, çamur yığınından iba- ret olan yol muntazam bir şose ha- line ifrağ edilmiştir. Son Şubesi bu şose- yi diktiği ağaçlarla tezyin etmiştir. Senelerden beri açıkta akan hasta hane lâğımı inşaatına da teşebbüs edilmiştir. Vilâyet ve belediyemi- zin her suretle hastahaneye karşı gösterdikleri alâkalar şayanı şük- randır. M. R., Sivas elektriki SIVAS, (Milliyet) — Elektrik tesisatının şartnameye ve (Nafia Vekâletinin projesine uyup uyma dığı ve bu hususta o mahallinde tetkikat yapmak için Nafia Vekâ- leti tarafından elektrik heyeti fen- niyesinden Fethi Bey £ şehrimize gelmiş ve bir heyetle işe başlamış- tır, Heyette Kayseri elektrik mühen- disi İhsan, Belediyemiz — elektrik mühendisi Vasıf, nafia başmühen- disi Asaf Beyler ilmen zeri Heyet tetkikatını bir raporla bildir. dikten sonra elektrik birlik encü- meni tarafından muvakkaten ka- bul edilecektir. Mukavele icabı bir sene müddet- le gerek santral ve gerekse motor- lar transfortta vukua gelecek ârı- zalar Skoda müessesesine ait ola- caktır, Ve bundan sonra da tesisat tamamen kabul edilmiş olacaktır. JSivasta caddelere ahaç dikiliyor SİVAS, ( güzelleşmesi iç dır. İstasyon yolu üzerindeki 4 çen sene dikilen ağaçların rı bu sene çıkarılmakta onlar da hükümet caddesine ve münasip yer lere dikilmektedir. çi