8 Nisan 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 7

8 Nisan 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 7

(Başı 1 inci sahifede) Tereddüt kalmadı * — Eski kanunun tatbikr sırasın- da bazı iş ve teşebbüs erbabının vergiye tâbi olup olmıyacağı hak- kında tereddütler hâsıl olurdu. Y. ni kazanç kanunu, kaaznç ver ne tâbi olan müesseseleri, ticaret ve sınai iş yapanlara, serbest mes- lek erbabile hizmet erbabını ve bunların haricinde kalan ve bilâ vasıta vergiye tâbi olmayan sair ileri üsler erbabının ne suretle vergiye tâbi tutulacaklarını tarif ve tefrik etmiş olduğundan artık ne mükelleflerce ve ne de a- lâkadar memurlarca bu hususta te reddüde mahal kalmamıştır. Merkezleri hariçte olanlar Eski kanunda merkezleri mema liki ecnebiyede bulunan ve Türki» yede alım, satım yapan ticaret mü- esseselerinin nasıl birleşmiş addo- lunacağı hakkında sarih bir hü - küm'yoktu. Yeni kanunla bunların Türkiyede yerleşmiş sayılmaları şartları tesbit edilmiştir. İstisnalar çoğaltıldı Yeni kanun, kazanç vergisin - den istispalığı biraz daha tevsi et- miştir. Ezcümle iştizal mevzuları, sahip oldukları gayri menkulleri kiraya verenler ve azaına ikrazat ta bulunan tasarruf sandıkları ve bizzat işledikleri madenlerde istih- salâtta bulunan hakiki ve bükmt şahıslar ve bunların istihsal saha- si içindeki satışları veya bu saba | dışında depo tesis etmeksizin yazı hanelerinde yapmış oldukları satış İar ve münhasıran ecnebi memle - ketlere ihracatta bulunmak üzere iskele ve istasyonlarda tesis ettik- leri depolar, teşviki sanayi kanu - mundan istifade eden fabrikaların fabrika sahası dışında fabrikala - rım yalnız muamelelerini çevirmek ve mağaza açmaksızın satış yap - mak ve nümune göstermek üzere açtıkları yazıhaneler, su ve yel ile işleyen eleksiz ve turbinsiz köy de girmenleri, nüfusu beş binden az olan yerlerde icrayi sanat eden ec zacılar, nüfusu on binden aşağı ©- lap ta iskele ve istasyonu olmayan yerlerdeki hekimler, diş tabipleri, nüfusu beş binden aşağı olan yer- lerde yenilecek, yakılacak madde- leri elde, sırtta veya başta satan seyyar satıcılarla bu gibi madde - leri hayvanlarla veya hayvanlarla çekilen arabalarla köyünden geti- rerek şehir ve kasabada ve başka bir köyde satan köylüler, Maarif vekâletinin resmi tedris program ve talimatnamelerini kabul ve tat- bik eden hususi ilk ve orta tedri - sat mekteplerile, liseler, meslek mektepleri, tahsisatile beraber el- li lira ve ondan aşağı olan tekaüt, malüliyet, yetim ve dul maaşları, tedavi ve ölüm yardımları ölüm ve yahut bedeni ârızalar ve malüli - yetler üezrine verilen tazminat, ik ramiye, para mükâfatları, askeri malüllere verilen (terfi zamları, ber nevi atış, uçuş, yarış, güreş oşu ve spor müsabakaları ikra - miye ve mükâfatları ve her türlü Şirketlerin kazançları Eski kanun, beyanname itasile mükellef olanlardan şirketleri ve serbest meslek erbabile ticaretleri mütedavil sermayeye ihtiyaç gös - irmiyen idarehane sahibi, erbabı ticaret ve komisyoncuları safif ka zanç üzerinden si 500 lira veya daha plan yerlerde icrayi Hik la eri gifrdafer üzerinden beyanna- me ile mükellef kılmıştı. Yeni ka- ni itasına mükel- İef tuttuğu şirketler ve sair bk smaat ve ticaret safi burdurlar. Şu hale nun ciro üzerinden sını Kalde Doktorlar ve serbest Eski kanına göre serkan 7X0 lek erbabı (doktorlar, diş tabip | leri, baytarlar, mimarlar, avuk? | lar, davavekilleri) mutlak olarak beyannameye tâbidi. Yeni kanu . na nazaran bunlar işgal ettikleri muayenehane veya zephanelerinin ve evlerinde icrayi sanat eyledik - lerine göre evlerinin iradı gayri sa fileri üzerinden vergiye tâbi tutul muştur. Arzu ettikleri takdirde ka Munun tayin ettiği müddet ve $e - rait dahilinde beyannameye tâbi tutulmalarını isteyebilirler. Eski Mütedavil sermaye üzen Kanun, mütedavil sermaye e icrayi sanat eden erba- anar tin işgal ettikleri ticaret - | panenin senelik mukadder icarı | 500 lira veya daha fazla olursa be yipnameye tâbi tutmuştu. Yeni ka nuna göre işgal ettikleri ticaret - hanenin iradı gayri 2000 li - radan fazla olursa beyanname ita. sına mecbur kılmıştır. İkinci kısım erbabı ticaret Eski kanuna göre her sene ikin- ci kısım erbabı ticaretin işgal et - tikleri o ticarethanelerin icarları, komisyonu mahsusu marifeftile takdir olunurdu. Yeni kanun bu - nu kayldırmıştır. Vergiye, tahrir kayıtlarma © göre bulunacak iradı gayrisafiler esas ittihaz olunmuş - Kazanç beyannameleri Eski kanuna göre kazanç beyan nameleri, memurları ta- rafından tetkik olunurdu. Yeni ka nuna göre bu beyannameler ye minli hesap mütehassısları tara - fından tetkik olunacaktır. Beyannameleri vaktinde vermiyenler Eski kanuna göre beyannamele- ri vaktinde vermeyen veya beyan- name vermi $olup ta kanuni ah - kâmına göre tutulması lâzımgelen defterleri tutmıyan ve göstermiyen ve istenilen vesikaları vermiyenle- rin kazançları tahakkuk memurla- rı tarafından resen takdir olunur - du. Yeni kanuna göre bu kabil ka zançların en büyük malmemuru - nun reisliği altında 4 kişilik bir he yet tarafından yapılacaktır. Eski kanuna göre serbest mes - lek erbabile mütedavil sermayeye ihtiyaç göstermiyen ticaret esha - bının ve icarı 500 liradan fazla yerlerde icrayi ticaret eden serma- yei mütedavile erbabının defterle ri tahakkuk idarelerinden tasdik olunurdu. Yeni kanuna göre beyan nameye tâbi bilmum mükelleflerle ticaret defterleri noterler tarafın - dan tasdik olunacaktır. Tetkiki itiraz komisyonları Tetkiki itiraz komisyonları eski kanuna göre en büyük mülkiye me murunun tahtı riyasetinde en bü - yük mal memurile ticaret odasın - dan müntehap bir zattan müteşek- kildi. Yeni kanuna göre Adliye ve kâleti tarafından gösterilecek ve hâkimlik vasıflarını haiz olanlar arasında Maliye v. letince inti - hap olunacak bir reis ile Ticaret odasından seçilecek yüksek mek - tep mezunu bir zat ile belediye - den intiha polunacak azadan mü- teşekkildir. Balkan Haberleri Karaya oturan bir Yunan yelkenlisinin tahliyesi ATİNA, 7 — Türk sahillerin. de karaya oturan “Kostantin,, ha- mındaki Yunan © yelken gemisi Türk tahlisiyesi tarafından kurta- rılmıştır. On gün mütemadiyen ge minim ulması için çalışılmış» tur. Sonra gemide açılan rabneler Türk gerghlarnda tamir olun- . Ve ni lunmuştur. Kaptan yapılan masrafları ver- mek istediği zaman kendisine “ken gisi “hi bir borcunuz yoktur” lenilmiştir. Kaptan di Fa söy) z , Rica ederiz. şimdi biz mütt fikiz ve müttefiklik vazife,» ite ettik.,, Kaptan buraya geldiği man memnuniyetle bu bâdisepi sek letmektedir. Gizli bir Yunan - İtalyan anlaşması yok ATİNA, 7 (Milliyet) — Hü- kümet mahafilinden tebliğ olun- duğuna göre Yunanistanla İtalya arasında gizli misak yoktur ve ha- riçte bu hususta şayialer asıl ve esastan âridir. Bu gizli misak şayiası evvelâ Belgratta çıkmış ve Yunanistanın Balkan misakına karşı olan vazi- yeti hakkında “Politika, gazete sinde bazı yazılar yazılmıştır. Bu şayiayı, Balkan konferan- sındaki Sırp Mösyö Yuvanoviç te Balkan konferansı meclisinin. yazarı dildenlime arzet- miş ve ine Mösyö 5 slm Dr m del eğ e sası olmadığı bildirilmiştir. Yunan arazisinde Bulgar eN zy z arazisine girerek kora köyü haricinde bulunan Gir girmeni soymağa teşebbüs mişlerdir. ik Fakat değirmenci miteci olduklari ii lerine ateş etmiş ve Bulgarlar kaç- mağa mecbur olmuşlardır. Hdi "Tereddüt edilecek hiç bir taraf kalmadı İ kında bali muhaberede (Başi 1 inci sahifede) mucibince mevkuflarla görüşmek bazı şartlara ve kayıtlara tabidir. Bunun içindir ki hariçten kim- se ile görüşememektedir. Muma- ileyh can sıkmtısile bol (o bol ye- mek yemektedir. En çok yediği yumurta, yoğurt, haşlamalar ve kuru şeylerdir. Yağlı, alaturka yemekleri be- ğenmemektedir. Bankerin tevkif - bane yanma bir apartıman yaptırmak istediği haberi doğru değildir. Temyiz meselesi İnsull'ün üçüncü ceza mahke- mesindeki kararı temyiz ettiği ve bu temyiz talebinin reddedildiği haberi yalandır. Evvelki gün de yazdığımız veçhile İnsull'ün vekili üçüncü ceza mahkemesine bir tem- yiz istidası vermiş, fakat temyiz muamelesini tekemmül ettirme - miştir, Tevkif kararına itiraz İstintak hâkimi tarafından ve- rilen tevkif karına ağır ceza mah- nesi nezdinde itiraz edilmiş ol- yz keyfiyetine gelince; bu mu- ,âmelenin şimdiye kadar geçirdiği safhalar da şudur: e İnsull'ün vekili ağır ceza ri- yaseti nezdinde tevkif kararına i- tiraz edince ağır ceza talebi ve i- tirazı tetkik etmek üzere müddei- sinin sureti ile üçüncü ceza mah- kemesinde geçen muamtleyi hü - lâsa eden bir tezkere göndermiş ve evrakının adliye vekâleti vasıtasi- le Hariciye vekâletine gönderi ğini, İnsull hakkındaki muamel tının neden ibaret olduğunun evrakı maznufatı ile bildirildiğini ağır cezaya arzetmiştir. Evrak gelmezse Ağır ceza riyasetinin bir talebi karara rabıt ve bir itirazı tetkik edebilmesi için o işe ait dosyanın bütün muhteviyatını gözden geçir- mesi, etraflı bir mütalea yapması lâzımdır. Dosya mahkemeye tevdi edil- medikçe müsbet veya menfi bir ka- rar ittihazı imkânsızdır, Bunun İ- çin ağır ceza müddeiumumiliğin - den gönderilen evrak üzerinde hiç bir muamele yapamainış, dün geç vakit müddeiumumiliğe gönder - diği bir tezkere ile dosyasının gön derilmesi imkânı bulunmadıkça hiç bir karar verilemiyeceğini bildir. miş ve müddeiumumilikten tekrar dosyayı istemiştir. Müddeiumumiliğe bu tezkere geç vakit geldiği için henüz müd- deiumumi tarafından görülmemiş- tir. Maamafih dosya Hariciye ve- kâletine gönderilmiş olduğu için ağır cezaya verilmesi imkânı yok- tur, Tevkif o kararına itiraz işi de bu safhada bulunmaktadır. Dün de Amerikadan talimat gelmedi Samuel İnsull'ün Amerika bir- leşik hükümetlerine ne suretle tes- lim edileceğine dair Amerika sefa» retinin ingtondan beklediği ta- HKmat dün de gelmemiştir. Sefaret- ten gazetelere verilen malümatta, şefir Mösyö Skinner'in Amerika hariciye nezareti ile bu mesele hak bulunduğu bildirilmektedir. Bununla beraber, Amerika hü- kümeti İnsull'ün teslimini hükü- metimizden istediği halde Ameri- * kalı bankeri elân tesellüm - etme- mesi veya tesellüm için buraya me- mür gönderi i di vel &i pane bazı tefsirlere Hattâ Amerika (hükümetinin İnsull'ü tesellüm etmekten sarfı nazar ettiğini veya Amerikada ma mahalline Drama mandanı git Balkan H jandarma ku - nazırlarının içlimaı ATİNA, 7 (Milliyet) — Mi. sakı imza eden Balkan şilili Ni hariciye nazırlarının yakında ya- pe ven S müzakerenin evkal, şey olmadığı söylen- mektedir. iz 'ünkü mukaddema © mutabık kaldıkları gibi mezkür devletlerin hariciye nazırları meydana gelen hâdisatı tetkik etmek üzere arada sırada toplanacaklardır. Ankara. | da yapılacak olan ilk temasta mün- | akit devletlerden her birinin taah. hüdatı tesbit edilecektir. cürüm olan Şikago şehrinin bulunduğu İllinois hükümeti- nin İnsullün isdesi için i nezdinde yaptığı rilmektedir. Bu haberlerin hiç biri teeyyüt etmemiştir. İnsull'ü tesellim etmek üzere Amerika adliye nezaretini temsil haber ve- | mans'ın bu noktai nazarı mi İle anlaşıyor (Başi 1 inci sahifede) nazarı dikkate almağa ömade bu - leri tarafından has! lunduğunu” söyletmektedir. Geçen lerde Belçika Hariciye nazırı M. Hy müvacehesinde de tekrar ettiği dü şünülecek olursa Fransanın , Bel - çikanın ve İngilterenin noktai na- zarlarında Almanya lehine bir in « kişaf hâsıl olduğu kanaati mey - eden bir iki memurun şehrimize gel | dana çıkar. Bunu tevlit eden sebe- mesi lâzım gelmekte ise de bu va- bin son İtalya - Macaristan - Avus- zifenin sefaret memurlarından bir) turya itilâfile alâkadar olduğu da kaçına verilmesi ve İnsullün bu | söyleniyor. Fakat her ne sebeple memurlar nezareti altında Ameri- kaya götürülmesi muhtemeldir. Avukat Ahmet Esat B. ne diyor? İnsull'ün avukatı Ahmet Esat Bey mahkemenin İnsuli'ön tabii- yeti ve kendisine atıf ve isnat edi- len cürmün mahiyeti hakkındaki kararını, temyiz edeceğinden buna dair lâyihasını hazır! sadır. Lâyiha temyiz mabkemesine bu- gün gönderilecektir. Ahmet Esat Bey dün tevkifhaneye giderek ha- zırlamakta olduğu temyiz lâyihası hakkında İnsull ile görüşmüştür. Ahmet Esat Bey temyiz lâyiha- da, tezini müdafaa için istinat hukuki esasları ifşa etmek is temiyor. Bunlar (o kendisince bir meslek sırrıdır, “söyliyemem,, di- yor. Ağır ceza mahkemesi, İnsull hakkında verilen tevkif kararına, vaki olen itiraza karşı henüz kara- rmı vermemiştir. Ahmet Esat B. dün bu hususta vaki olan sualimi- ze cevaben dedi ki o: — Tevkif kararına itiraz ettik, ağır ceza mahkemesi itirazımızı tet kik ederek bir karar verecektir. Bu kararı bekliyoruz. Müddeiumumi Kenan Beyin bu husustaki beyanatını okudum. Kenan Bey İnsuli halkında veri- len tevkif kararının adli değil, i- dari olduğunu söylüyor. Halbuki ben kanunlarımızda idari tevkif hakkında bir şey bulamadım, Tev- kif müzekkeresi o müstantiklikten sadır olmuştur. Müstantik ise ida- re memuru değildir. Hattâ daha ileri gidebilirim: Teşkilâtı esasi- ye kanununun 57 inci maddesinde “hâkimler kanuna,, muayyen ve- zaiften başka'umumi ve hususi hiç bir vazife deruhte edemezler.,, Denilmiştir; Görülüyor ki bu sa- rahate nazaran müstantikler idari bir tevkif kararı ler. Unsull hileli müflis değil mi Ahmet Esat Bey İnsullün hi- leli müflis olduğu hakkındaki ka- naate İtiraz gtmektedir. Bu husus- taki kanaatini sorduk; bize şu ce- vabı verdi: — İnsull hakkında Amerika adliyesince hazırlanmış olan iddi- | arasmda anameyi gazetenizde gördüm. Bu iddianamede hülâsaten, iflâs eden bir anonim şirketin vaziyetinden bahsediliyor ve şirketin iflâsından evvel, tediye kudretini kaybettiği halde, bir takım müesseselere pa- ra gönderdiği bu hale meclisi ida- re reisi ve azası bulunan müvek- kilimin seyirci kaldığı yazılıyor. Bu halin birleşik Amerika dev- etlerinin şerefini ihlâl ettiği ve mü estese kanununa tmuhalif olduğu olursa olsun vaziyet Almanya lehi ne inkişaf etmektedir. Dün bu hususta aldığımız tel - graflar y? Paris, 7 (A.A.) — M. Bartu dün İngiltere sefiri Lord Tirrell'i kabul et miş ve dün sabah nazırlar meclisince tasvip edilen Fransazın İngiltereye ce vabı vesikasmı tevdi etmiştir. PARİS, 7 (A.A. )— Fransanm ez- cümle Almanyanm da iştirakiyle ak - tolunacak ve tatbikı tayin edilen şart lar dahilinde İngilterece tekeffül edi- lecek mill Gi mukavalesini im- giliz sefirine tebli; bu notada sorulan süallere kısa cevap vermektedir. Bu notanın mündereca - tına göre, İngilterece sorulan sunlle mevzu teşkil etmesi lâzımdır. Fransa, kendi siyasetini daima sevketmiş olan emniyet endişeleri hakkında İngiliz ricalinin daha ziyade anlayış göster- diklerini görmekle memnundur. Fa - kat Fransanın teminatlı birssilâhsız - lanma mukavelesine prensip itibariyle ilihakının müphemiyetlen ari ve #x- rih olarak mümkün olabilmesi için İn giltere tarafmdan 28 martta sorulan yakarıki sualin bu kadar umumi ma- hiyette olmaması lâzımdır. Fransa i- Şin, mutasavver mukaveleyi kabul - evvel bunun fenni hükümlerinin neler olacağını bilmek çok mühimdir. Evvelemirde İngiltere Almanyaya ne kadar ordu mevcudu ve ne kadar si - lah verilmesi lâzım geldiği fikrinde - dir. İngiltereye göre Fransanın askeri vaziyeti ne olmak lâzımdır? Fransız makamatı ancak bu esaslı noktalar tes bit olunduktan sonradır ki bir karar verebileceklerdir. Şimdilik, Fransa silâhsızlanma kon feransının umumi komisyonu dan vazedilen prensiplere sadık kal - maktadır. Fransa, Almanyaya tekrar bazı silâhların verilmesi ve ayni za - manda Fransanın silâhşızlanmasının demek olan 29 - 1 taribli İngiliz nota sındaki teklifleri kabul edemez. Di - ğer taraftan, Versay muahedesi tah- didatına rağmen harp bütçesi mütema diyen çoğalmakta olan Almanyanm tekrar silâhlanmasını meşru kılmak hiç şüphesiz silâhlarr tahdit edilmiş o- lan diğer devletler tarafından da ay- ni suretle tatmin edilmek için bu di - ğer devletler tarafından da haklı ola- rak ileri sürülemez mi? İşte İngilte - re hükümetine gönderilecek olan şi - fahi notanın münderecatını ilham e » den fikirler bunlardır. Esasen M. Bar tu , esasları daha evvel âkit develtler tesbit edilebilecek olan bey- li zna mâni olmak için lüzumlu gördü- ğü zamanları yakında İngiltere Ha - riciye nazırma bildirecektir. Notanın mahiyeti, LONDRA, 7 (A.A.) — Fransa ta rafından İngiltere Hariciye nezareti» ilen notanın memnuniyeti mu - Me ir ile Paris arasında ere yan eden müzakeratın devamını mü: sait bir tarzda yazılmış olduğu resmi mahafilde beyan edilmektedir. Fransanın LONDRA, 7 (A-A.) — Fransanm m — m a e, iddia ediliyor. Halbuki müvekki. | silliları berakmağa dair vermiş oldu- a ğe ie eğil Diz ün aka e anonim şirketin iflâs etmesi hisse- h ör, bu nota, vaziyetin gö darlarının ve meclisi idare heye- tinin ve müdürünün şahsen iflâsı neticesini istilzam etmez, Bir 3- dam şahsen iflâs etmeyince o & ma hileli müflis te denilemez.,, Dr. Hafız Cemal Dahiliye mütehassısı Cumadan başka günleri saat (2,30 dan 6 ya) kadar Tstanbul Divanyolu No, 118. Kabina tele- fon : 22398. Kışlık ikametgâh Telefon 42519. 3 mama. iplere gi 5 Göz Hekimi Dr. Süleyman Şükrü Birinci sınıf mütehassıs (Bibrali) Ankâra caddesi No © büyük bir değişiklik hâsıl olduğunu kabul etmektedir. Diğer taraftan, keyfiyet doğrudan da | doğruya konferansa taallük etmekle beraber, Fransanın, muayyen bir hu- dut dahilinde Almanyanm silâhlan - manı tanıyacak olan bir mukavele - yi nazarı dikkate almağa amade bu - İunduğu tahmin edilmektedir. Müza - keratın, bazı meselelerin tenvirini i - cap ettirecek bir raddeye eriştiği ve bunun yeni bir nota tevdiini ietilzam edeceği ka; ır, Henderson Cenevreye gitti al mi PARİS, 7 (A.A.) — M. Bartu ile örliğiin Henderson 1827) görüşmesini müteakıp, ; M. hemen Cenevreye hareket etmiştir. Henderson Ek enli 'ARİS, 7 (A.A). M. Hender - son, yanında Milletler cemiyeti silâh darı bırakıma şubesi müdürü M. Agni onferansı Fransiz heyeti murahhasa N umumi kâtibi M. Jan Pol Bonkur ta rafmdan karşılanmıştır. M. Henderson bugün M, Bartu ile görüşecektir. Bir idam daha YOZGAT, 7. A.A. — Bir kadını feci surette öldürmüş olan katil Kıptı Hüseyin bu sabah idam €- dilmiştir. Fransa İngiltere | 3 Vilâyette idare Heyeti teşkili (Başi 1 inci sahifede) meni mazbatasının Başvekil İsmet Paşa hazretlerini ile görü- şülmesine karar verilerek müza- keresi tehir edilmiştir. Zehirli gazlarla bunları kullan. mağa mahsus vasıtaların memle- kete sokulmasının ve memlekette yapılmasının men'ipe dair kanun lâyihası ile Türkiye cümhuriyeti ile Fransa hükümeti arasında Tür- kiye — Suriye hududu üzeri ki demiryolların işletilmesi tarzına dair aktedilen mukavelenin tasdi- ki hakkındaki kanun lâyihasınm i kinci müzakeresi yapılarak kabul edilmiştir. Gene bu içtinmda aşağıdaki ka nunların ikinci müzakereleri yapı- larak kabul edilmişlerdir. Türkiye ile Amerika arasında imza edilen iadei mücrimin mua- hedesi. Suriyede Türklere ve Türkiye- de Suriyelilere ait emlâk hakkın- da Fransa ile aktedilen itilâfna - Türkiye cümhuriyeti ile Sovyet ii KR ittihad i hudutta çıkan ibtilâfların tetkik ve halli usulü hakkındaki mukavele. nin altı ay daha uzatılmasına dair Vâyiha, Hudut ve sahiller sıhhat umum müdürlüğü memurları aylıklar - nın tevhit ve teadülü hakkındaki kanuna müzeyyel kanun lâyiha- si. Bu kanunların müzakeresinden sonra yol işaretlerinin birleştiril- mesine ait mukavelenin tasdiki hak kındaki kanun lâyihası ile vilâyet- ler idaresi kanununun 58 inci mad desine göre ü vip he- yeti teşekkülüne nUD i irinci müzakereleri sında ileri sürülen bir mü - Siisaya cevaben © Dahiliye vel ir: Kaya bey şu cevabı vermiş. İdare heyetlerinin işleri haki- katen çoktur. Bazı vilâyetlerimi- zin işi çok, bazı vilâyetletimizin işi azdır, İdare heyetlerinin kanun- larla kendilerine verilen vazifeler üçe ayrılabilir: Kazai, idari, istişari, Ben yalnız kanunlarda mukay- yet olanları toplattırdım. Kocaman bir cilt oldu. Böyle bir mekanizma ket içi MEM ei leri karar eger li verildiği için mafevl makamlar tarafından da aynen kabul edildi- ğinden zamandan da kazanılmak- tadır. Ankara devlet merkezi olmak itibarile işler biraz daha fazladır. Geçen sene 891, bu sene nisanın son haftasına kadar 665 kadar ev rak çıkarılmıştır. e İdarenin reisi kanunisi validir. Vali lüzum gör- düğü zaman kendisine muavirini tevkil eder. Muavin yoksa mektup- çu bakar. Vali bütün işlerle; madığı zaman mühim işlerle disi meşgul olur. Diğer işleri muavinine bırakır. Arzu etmezse hepsine gene kendi si bakmağa vakit bulursa çalışır. Bu işler için tahsisat azdır. Ar- zettiğimiz teşkilâtımızı kendi tasar rufumuzdan yaptık.,, Refik Şevket Bey — Bu vilâ- yetler hangileridir? Dahiliye vekil Şükrü Kaya Bey — Kat'i değildir. Fakat ken- di tahminimi arzedeyim. İzmir, Konya ve Adanadır. Maamafih heyeti vekilenin nereleri için ka- rar vereceğini bilmiyorum, Benim kanaatime göre, bu vilâyetler bu teşkilâta muhtaçtırlar. Maruzatım bu kadardır. Mec- lisi âli kabal ederse halka ait bir çok işler muntazam çıkacaktır. Bundan sonra meclis pazarte- si günü saat 15 te toplanmak ü- zere içtimaa nihayet vermiştir. Küzük iktibaslar Çocuk ölümleri Çocuk on beş yaşıma kadar hem cismen, hem ister. Sağlam doğmuş en mühim devir, birine nuna kadar olan devi: ta bin çocuktan 160 1, ikinci yaşta 50 si, üçüncü yaşta 25 şi, dördüncü yaşta 17 si, beşinci yaşta 13 çü, beşten ona kadar yaşta 56 sı, on- dan on beşe kadar 34 ü ölür. N Demek il çocuktan on beş aşına kadar 355 şi ölüyor. iğ pi Halk - MUĞLA vira Eid > i yaşım s0- Me ya ruhan korunmak İlk yaş Minik 424 a himen, vercik-