20 Nisan 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

20 Nisan 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Bir içim su Esnaf Bankası lâfını etmek - ten artık yavaş yavaş çekinmeye başladım. Korkuyorum birisi çı - kıp : — Ey! Yeter artık! Başka lâf yok mu?, Elâleme karşı biribiri - mizin ayıbını ortaya dökmek ha - miyetsizliktir. Demesin diye! Gül- meyin! Bizde işler hep böyledir. Siz hakkı iddia ettiğinizi sanır - sınız. Halbuki hareketinizi o öyle bir tefsir ederler ki siz de vaziye- tinizden, yaptığınızdan şüphe et - meğe başlarsınız. Bütün bu tehlikelere rağmen şu 400 bin liralık topatan havı - nundan bahsetmeden gene kendi- mi alamıyorum. Efendim, memnun olacağımız bir haber var. Bu işte suiistimal yokmuş. Banka işe girişmiş. Me - selâ sut şirketine para vermiş. Eh bu şirket ne olmuş? sıcak bir ha- vada teşekkül ettiği için tebah - hur etmiş... Fakat endişe etme - yin! Kâinatta hiç bir şey mahvol- maz. Günün birinde havalar s0 - ğursa buhara tahavvül etmiş olan bu şirket tekrar damla damla pa- rasını toplayabilir. Mesele bir za- man ve bir soğukluk meselesidir. Zaten Vali Beyefendi de bu me- sele hakkında: — Bir bardak suda fırtınadır. Demiyor mu?, Gerçek te öyledir. 400 bin li- ranın ne ehemmiyeti var? Bir içim su. Sağlık olsun. Dünyada her şeyin çaresi bulunur; ölüme ça - re yoktur. Zaten bu kadar endişeye, va- veylâya hacet yok. İş eski bir iş - tir. Eski bir iş için de — şimdi mey! dana çıktı diye — yeniden telâşa yok. Eskidikçe kıymeti ar- tan yalnız Acem halısıdır. Elbi- se eskidikçe nasıl kıymeti düşer- se, cürüm kabahat ve rezalet te sıhidikçe şiddetini kaybeder. Ağ- “ik kalmış gazoz şişesi gibi Hepsi iyi. Fakat kavrayama - diğım bazı şeyler var. dep Bankanın paraları nere - | — Şunda bunda. İ — Niye vermiyorlar?. Oraları yok. vermiyle.? sağlama bağlamadan ya | 9 yapanlar azledilmiş 2 O hadar mı? Lâtife bertaraf. Beni en ziyade nevmit eden bu 400 bin liranın N değil, 400 bin lira uçtuğu İde allahın kulunun in an tutmak imkânının bulunama- masıdır, Köy isimleri . Gazetelerde okudum: Polonez yünün yem değiştirmişler. e lağa nahoş geliyormuş. Ben hir meclisi azasından olsaydım, 0- ranın ismini düzeltmeden (evvel yalama düzeltirdim. Öhüz araba - sile zor gü bü oli be ilemi ün RL lonyadan hicret etmiş Polonezle dir. İşin tuhafı bu köyün ecne - bi mahafilindeki ismi - (Çiftlik) tir. Biz Türkler Polonez köyü de- riz. Buda vaktile Polonyadan memleketimize hicret etmiş olan yasi" re gösterdiğimiz misafirperverliği | hatırlatmak i- gindir. Bu isim hiç bir zaman o höyü Polonyanın yaptırmış oldu- ğu manasını vermezdi. Ne ise, belki bizim derinliğine varamadığımız düşüncelerle bu i- sim ortadan kaldırılmak istendi. Bari halk ağzında dolaşan Çiftlik o alaydık. Çünkü (Kirazkö- yü) hemen o civardaki i rez) ismindeki köyle Çi m pacaktır. Bu işi sokakların vaf tiz babası Osman Beye bıraksa idi- ler, (Glavani) sokağını (Kallâ- vi) yaptığı gibi belki (Polonez) köyünü (Bolnaz) köyü der ve işi kitaba uydururdu. FELEK İnhisarlarda yapılacak ıslahat İnhişarlar umum müdürü Hüs- mü Bey iki gündenberi Ankarada bulunmaktadır. Ankarada güm “i in mun vermektedir. İnhisarlar u - Jahat, üdürlüğünde yapılacak 18- teh tatbiki ile meşgul olan mü ar da Ankaraya gitmiş - Bu sebeple mü i tiraki “Pie mütehassısların İş“ vekili Gümrükler ve İnhisarlar de yapılı Rana Beyin riyasetin -. İ balıklarımız Romanya gümrüğün » | vekületine bildirmiştir. ODADA Yeni bir İktisadi teşekkül Beynelmilel ticaret odâsı Türkiye komitesi işe başladı Yeni teşekkül eden beynelmilel ticaret odası Türkiye milli komi- tesi resmen faaliyete geçmiştir. 931 senesinde Ankarada topla- nan Ticaret odaları kongresinde Beynelmilel ticaret odalarına, Tür kiye, milli komitesinin teşkil edi - lerek, iştirake karar verilmişti. Bu kongre kararını İktisat ve - kâleti de muvafık bulduğundan der hal faaliyete geçilmişti. Teşek - kül eden i müteşebbise Bey- nelmilel odanın Türkiye şubesi ni- zamnamesini hazırlayarak hüküme te bildirmiştir. Türkiye komitesi şimdi aza kaydına başlayacak - tır, Soğuk hava depoları Ticaret odası şehrimizdeki s0- ğuk hava depolarmın aralarında bir tröst yaptıkları © hakkındaki müracaatı tetkik etmektedir. Oda idare heyeti ilk içtima - mda bu meseleyi müzakere ede - cektir. Romanya gümrüğü balıkları- mıza müşkülât çıkarıyor Ticaret odasma o Romanyaya ihraç edilen balıklar hakkında bi; müracaat vaki olmutur. Bu > caata nazaran, bundan bir müd - det evvel Romanyaya ihraç edilen de müşkülâta tesadüf edilmesi yü- ünden kokmuştur. bin Ticaret Odası bu şekli İktısat Plevneden alınan boğalar geldi Vilâyet namma damızlık buğa satın almak üzere (o Bulgaristana gitmiş olan vilâyet baytar müdü- rü Etem Beyle Zira; vekâleti zeatekni şube müdürü Nâzım B. dün sabah avdet etmişlerdir. Bu heyet Plevneden 30 boğa satın almış ve buğalar da şehri - mize getirilmiştir. Buğalar ibti - yacı olan köylülere tevsi edilecek. tir. Kaçak sigara ve içkiler İnhisarlar İstanbul başmüdü - riyeti takip memurları on iki gün içinde şu kaçak eşyayi müsadere etmişlerdir: 4821 paket köylü sigarası, 17 paket halk sigarası, 175 paket as- ker sigarası, 53,750 kilo 750 gr m şarap, 225 gram kaçak tütün, & a- det çakmak ve 3 çakmak taşı, 1 oyun kâğıdı, 114 defter kaçak si- gara kâğıdı, 140 gram iş 285 gram rakı, 6 adet Misi rası, 500 gram derecesiz ispirto, 150 gram konyak, 640 gram Yu > nan konyağı. BORSA (İş Bankasından alınan cetveldir) | 19 Nisan 934 Şark D. Yalları 2,69 MM we Gümrükler 8) Kuysusuz İ Bağdat 378 ” 470 ESHAM Iş Bankası Nama 9 K “ Şir. Hayriye Re Te Çimento © 1Z28 Hsikat dey, 18,75 Şeke ramvay Balya 185 | Anadolu Misse 2670 Şark m. sera “ ÇEK FİYATLARI | 30 1 havişre ii 1 al 20 Ke - 20 Diner Konservatuvar yaylı sazlar heyetinin teşekkül etmiş olduğunu ev- uştık. o Heyet dün Seyfettin Asaf Beyin riyasetinde top- lanmış ve ikinci provalarını yapmaştır. Bugün de saat dörtte konser- lerini vereceklerdir. Gayrimübadiller Bono tevziatı Bonolar hazırlanırsa ay başında tevziat başlıyacak Gayrimübadillere istihkakları - na mukabil yapılacak yüzde yirmi r ! beş bono tevziâtı için yâpılmakta olan hazırlıklar henüz bitmemiş - tir. Bonolar Dev- let matbaasında basılmaktadır, ha zır olduğu takd i de bu ay başında | tevziata başlana- caktır. - Tevziat her gayri müba- dilin istihkakları nı tesbit eden ka- Tar numarasile yapılacak ve evve- lâ (1) numaralı karar sahibinden başlanarak sırasile herkese bonosu verilecektir. Hergün hangi nama - ralı karar sahiplerinin bonolarının verileceğini, gazetelerle ilân edile cektir. Gayrimübadillere, istihkak larıma mahsuben para tevzii için komisyona Maliye vekiletinden Mehir Gir verili Gayri mübadillere para tevziini temi çin Ankaraya gitmiş olan gayri » mübadiller cemiyeti reisi Mehmet Hüsnü Beyle idare heyeti azasın - dan Halil Paşa şehrimize dönmüş lerdir. Alınan malümata göre bo- no tevziatının şimdilik yüzde yir- mi beş nisbetinde yapılmasile ikti- fa edilecek ve para tevziatı da an- cak yüzde yarim olacaktır. Bono tevziatı bitince, Ziraat Bankasına devredilmiş olan metrük emlâkin müzayedesine başlanacaktır. Gay- rimübadiller cemiyeti Bahtiyar ha nına nakledilecektir. HÜSNÜ BEY, Tütün kongresine giden murahhaslar Ankarada toplanan tütün kon- gresine şehrimizden iştirak eden murahhaslardan bir kısmı dün şeh rimize dönmüşlerdir. Diğer murahbaslar da bugün şehrimize gelecektir. Birkaç gün evvel denilebile « cek kadar yakın günlerde; şid - detle tatbik edilen çok faydalı bir “belediye” emrini o memnu- niyetle görmüştük. Tramvaylara “darak” yerle - rinde binilecek ve inilecek, yü- rürken kapılar sımsıkı kapalı bu lunacak, Belediye zabıtası her ramvay arabasının kon - i defterine kaydediyor, arabalar yürürken atlayanları ya biler ae harekâtına döldersir Kalakalıği > Sebeiii indiriyordu. Bu ciddi faaliyet birkaç gün içinde lâzim olan te- &ri gösterdi: I — Tramvay kondüktörleri ve vatmandları kapıların hare - ketten sonra kapalı bulunması - na dikkat ediyorlar, 2 — Halk ta “durak” yerlerin de inip binmeğe alışıyordu. Fakat aradan günler geçince, iş nedense tavsamağa başladı. Artık bu emre pek kulak asıl - maz oldu. Hattâ işin garibi tram “ Biz böyle düşünüyoruz, « Siz acaba ne dersiniz? Biz böyle düşünüyoruz, Siz acaba ne dersiniz? BELEDİYEDE Yeni tramvay Hatları Dün istimlâklere sarfedi- lecek para tesbit edildi Belediye hesap işleri müdür muavini Nail Bey dün sabahki tren le Ankaradan gelmiş, belediyeye giderek bazı dosyaları almış ve ge ne dün akşamki trenle Ankaraya hareket etmiştir. Nail Bey öğle- den sonra fen işleri müdürü Ziya Beyin riyasetinde yapılan içtima- da bulunmuştur. Bu içtimada yeni yapılacak tramvay hatlarına sarfe. dilecek irtimlâk paraları görüşül - müştür. Tramvay şirketinden alı - nacak 3 milyon küsur liradan ne kadarının bu istimlâklere sarfedile ceği tesbit edilmiş ve Nail Bey bu hususta hazırlanan listeyi alarak Ankaraya dönmüştür. Perrier müessesalerile mü- zakere dürdu Haber aldığımıza göre, Ankara- da Perrier Bankası hâmillerile ya- pılan müzakereler teahhüre uğra - mıştır. Perrier Bankası mümessil - leri tekrar hâmillerle temas ede - cekler, ondan sonra kat'i teklifleri ni belediyeye bildireceklerdir. Vali: Bey, harakelini tehir etti Vali ve belediye reisi Muhittin Beyin cuma günü şehrimize gelece ği evvelce yazılmıştı. Fakat Vali bey harekelini birkaç gün daha te hir etmiştir. Belediye iktısat işleri müdürü Asım Süreyya ve Hukuk işleri müdürü Muhlis Beyler de av- detlerini birkaç gün daha tehir et- mişlerdir. İrak kralının hazinei hassa nazırı İrak kralı hazretlerinin hazinei hassa nazırı Ahmet Fehmi Bey İ- rak sarayına ait bazı eşya satın al- üzere bir kaç gün evvel şeh - rimize gelmişti. Ahmet Fehmi B. işlerini bitirerek İraka dönmüş - tür. vay arabalarına asılan atlayan bazı memurlara bile tesadüf edil di. Bunun sebebi nedir?. Çünkü birçok kereler yazdığı mız gibi bizde maalesef fikri ta- kip yoktur. Her işin daima İiyisi- ni yaparız. Daima iyi şeyleri tat bik etmek isteriz fahat dediği- miz gibi takip etmeyiz, Sade bu işte değil her sahada “fikri ta - kip,, in bulunması lâzımdır. Ha- yatta muvaffakıytin sırrı “fikri takip,, tir. Türkün yapamıyacağı hiç bir şey yoktur. Yalnız bu hassayi tenbih etmemiz icap e- der. Bizde âdeta darbımesel hâli ne girmiş bir söz vardır: “yasak üç gün sürer,, derler. Bu fikri ta- şıyan bazı köhne dimağlardan bunu söküp atmak lâzımdır. Her sahada fikirlerimiz, davalarımı zı düşüneelerimizi ve emirleri - mizi doğru olduğu müddetçe 60- nuna kadar takip edelim; © 3 man refaha, saadete, istediği - miz şeylerin husulünden müte » vellit sevince kavuşuruz. mAHKEMELERDE Komünist Tahrikçileri Suçlulardan ikisinin muayeneleri yapıldı Komünistlik tahrikâtı yapmak - tan suçlu olan Leman Hanımla kardeşi Salâhi, Dr. Hikmet ve kardeşi Şerafettin Efendiler hak - kındaki hazırlık tahkikatı henüz ikmal edilmemiştir. Salâhi Efendi ile Dr. Hikmetin talepleri üzerine evvelki gün zabıta doktoruna, dün de tabibi adlice muayeneleri icra ettirilmiştir. Doktorlar henüz ra - porlarını vermemişlerdir. Bir baba ve oğulu öldüren adam Kantarcılarda bir cinayet ol - muş, Mehmet isminde bir hamur - kâr ev kirası yüzünden evsahibi Os manla oğlu Rüstemi öldürmüştü. Dün bu davanın ağırceza mahke - mesinde rüyetine başlanılmıştır. Maznun Mehmet: — Ben Osmanın evinde kiracı i- dim. İki aylık ev kirası borcum kal mıştı. Kendilerine iki ay sonra öde mek üzere senet verdim. Fakat bu gün baba oğul önüme çıktılar, ben de ne yaptığımı bilmiyorum, de - miştir. Bundan sonra bir kısım şa hitler dinlenmiş, Fakat bunlar mah kemeyi tenvirden uzak kalmışlar - dır. Muhakeme gelmiyen diğer şa - hitlerin celbi için başka güne bıra kılmıştır. Kurban hırsızı Kurban bayramında bir kurban çalmaktan suçlu Sedat ismindeki sa dün Sultanahmet ikinci sulh ceza mahkemesinde iki ay 13 gün hapse mahküm edilmiştir. Şahsiyeti maneyiyeyi tahkir Şürayi devletin mânevi şahsi - yetini tahkir ettiği için Fuat Bey isminde bir mimar hakkında müd. deiumumilikçe tahkikata başlanıl. mıştır, Neşriyat davaları Madam Artemisya isminde bir Rum kadını Haber gazetesi ile Apo yev Matini gazetesi aleyhine bir hakaret davası açmıştır. Davanın sebebi bu gazetelerin Corci ismin- de bir aşçının 250 kuruş alacak yü zünden Madam Artemisyanın evi- ni taşladığını havadis olarak yaz- mış olmalarıdır. Haber sahip ve neşriyat müdürü Hasan Rasim Beyle Apoyev Matini sahibi Kons- tantin V liz ve neşriyat mü- dürü Ligoryavridis beyler bu ha - berin zabıta raj alınmış bir vaka olduğunu ve içinde haka- ret bulunmadığını söylemişlerdir. Davacı vekili davanın hafi olma - sını istemiş, mahkeme bunu red - edtmiş ve muhakeme dava muame esinin tekemmülü için başka gü - ne bırakılmıştır. $ Fenerbahçe klübü ikinci reisi Hayri Celâl Beyin Cümhuriyet ga- zetesi aleyhine açtığı hakaret da - vasiyle birleştirilen hilâfı kanun neşriyat davasına dün devam edil- miş, fakat müddeiumumilikten #0 a mnilere cevap gelmediği için bırakılmıştır. Yangın davası | Izmitte'rüyet edilmekte olan İstanbul Adliye yangının davasma ait istinabe şahitleri yarın asliye inci ceza mahkemesinde dinle « nileceklerdir. İsviçreli zootekni mütehassısı Memleketimizde hayvamatı ba- kariye hakkında tetkikatta bulun- mak üzere şehrimize gelmiş olan İsviçre federal hükümeti umuru baytariye ofisi Zootekni müte - hassıs Mösyö Paul Kaeppeli dün belediye umuru baytariye müdürü Esat Muhlis beyle beraber mezba- hayi. ziyaret etmiştir. Mösyö Kaep ni yi çok beğenmiş ve böyle iyi bir müessesenin İsviçre- de bile bulunmadığını söylemiş - tir, Mezbahadaki bakari hayvanatı gören Mösyö Kaeppeli , bunları da beğenmiş ve Türkiyede daha cüssesiz öküz ve ineklere tesadüf edeceğini zannettiğini söyliyerek hayvanları bakım ve cins nazarından iyi bulmuştur. Mösyö Kaeppeli öğleden sonra bazı inek ahırlarını ve hayvan has- tahanesini gezmiştir, bu akşam An *Halkı istismar edenler Geçenlerde Şehir Meclisinde pek haklı olarak okkanın" kiloya tahvili üzerine bazı esnafın halk a- leyhine bunu bir istismar vasıtası yaptıklarından şikâyet olundu. Biz, ba husustaki endişelerimi - zi bundan aylarca evvel bu sütun- larda mevzuubahsetmiş, bu bapta tedbir alınması lâzımgeldiğinde 1- rar eylemiştik. Ogün bugündür ara dan ayların geçmiş olmasına rağ - men halk aleyhine bu istismarın kabaca ve ap açık devam edegel- mesi, şunu ispat ediyor ki, bugüne kadar ne böyle bir tedbir a'ınmış, ne de bir harekete geçilmiştir. Bizde garip bi» zihniyet vardır: Nef'i hazine deriz. Ve bunu bütün menfaailerin fevkinde tutarız. Ha- zinenin nef'i, şüphesiz ki çok muh- teremdir ; fakat nöf'i hazine yanın da bir de halkın nef'i denilen bir mefhum vardır ki bu da onun ka- dar muhteremdir. Dört deste ci- gara kâğide kaçırılarak hazine nefi muhtel oluyor diye devletin bütün icra vasıtaları harekete geçer, ka- çakçıyı tedip ve tecziye eder. Hazinenin menfaatini ihlâl eden kaçakçılığın menfur bir hareket ol. duğunda kimsenin şüphe ve tered- düdü yoktur. Bu itibarla kaçakçı nın tedip ve tecziyesi lâzımdır. Lâ- hin halkın nef'i de, o kanaatteyiz ki hükümetin menfaatinden daha aşağı değildir. Bunun (ihlâlide devlet veya belediye mekanizma- sını şiddetle harekete getirmek lâ- zımdır. Bu işte memleketin diğer şehirlerinde vaziyet nasıldır, bil- miyoruz; fakat bu istismarın şehri mizde devam ettiğini her gün gör” düğümüz gibi Şehir Meclisinde de mevzuubahsolduğunu gazetelerde okuyoruz. : Valimiz, başka valiler gibi değil dir; idare işlerinde iki kuvveti uh- tesinde toplamıştır. Eski zaman- larda İstanbulun valisi başka kim- se, Şehremini başka kimse idi. Bun dan dolayı birisinin iltizam ettiği işi diğeri eksesiya iğlâk veya red- dederdi. Ve bu yüzden şehir işleri elekser sürüncemede İalırdı Hat. buki valimiz, hem valiliği, hem be- lediye reisliğini uhtesinde topla » mak itibarile bu mevzuda iki taraf lt olan salâhiyetini kullanmak im- ö, maliktir. cari olan bir memlekette okka il kilo farkını halkın aleyhine bir sey ma vasıtası telâkki etmek mesele. | si etrafında tetkikat değil, şedit ve kat'i takibat ve ceza latbikini isti- yoruz. Cigara ve iskambil kâğıdı kaçı dığı için en aşağı altı ay hapis y: tanların yanında halkı soyduğu i gin daha ağır ceza ile ayni delie tıkılması lâzım gelen bir. sürü kes, lepçesiz haydutların artık cadde - lerdeki dükkân ve mağazalarında apaçık icrayi ticaret o etmelerine müsaade ve müsamaha edemeyiz. ya Salâhattin ENİS Yeni bir vapur alındı Barzilay ve Benjamen şilep- çilik şirketi 5,500 tonluk yeni bir vapur satın almıştır. Vapura Ülkü ismi verilmiştir. Milliyet TÜRKIYE TURİNG KLOBÜ OTOMOBİL VE MOTOSİKLET YARIŞLARI 25 : MAYIS Cuma sabahı yapılacaktır