27 Mayıs 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

27 Mayıs 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Lâstik ayakkabıcılar ile dericiler bugün Odada top- lanacaklar. dersler kesiliyor. ! FİATİ 5 KURUŞTUR Deniz hâkimiyeti Rekabeti | On beş senedenberi silâhları azalt- Ma yolunda yapılan yegâne müsbet iş, Waşington ve Londra konferanslarında deniz silâhlarını tahdit için yapılan iki sek Bunların birincisile bü- < hacimdeki harp gemilerinin azami hacimleri 35 bin ton olmak üzere tes- bit edildi ve mukaveleyi imzalayan beş vletten herbirinin sahip olacağı to- #aj miktarı teyin edildi. İngiltere A- Merikanın müsavatını kabul etti. İkin- Şi derecede bir deniz devleti olmak, ür Zere Japonyaya üç yüz küsür'bin tahsiz edildi Frans ile İtalya da yüz Yetmiş beşer bin tom ile iktifa ettiler. Yeni maruf 1. 75: 3 :8 :5 nisbeti mey- dana geldi. İngiltere ve Amerikanın beşine karşı, Japonya üç ve İtalya ile Fransa da bir üç çeyrek nisbetinde do- nanmaya sahip olacaklardı. 1922 senesinde imzalanan bu mu- kaveleden sekiz sene sonra Londra'da krüvazörlerin, muhriplerin ve denizal- n miktarları tahdit edildi. İHalyanm müsavatımı vediği için bu iki devlet Londra mukavelesinin krüvazörler ve torpito muhriplerini tahdit eden kasım- ni imzalamadılar. Yalnız demizalir tahdit eden hükümlerini ka- Binaenaleyh Londra deniz tilâhları mukavelesi, biri beş taraflı, di- Zeri de üç taraflı olmak üzere iki kıs- ma ayrıldı. Beş taraflı olan denizaltı gemilerine sit kısımdır ve İngiltere Ja- Donya, Amerika, Fransa ve İtalya ta- Tafından imzalanmıştır. Üç taraflı o- kısım, Amerika , İngiltere ve Ja- ponya tarafından imzalanmıştır. Deniz silâhlarını tahdit eden muka- Yelenin hükmü 1936 senesinde bitecek- tir. Gelecek sene bü mukavelenin hü- ini temdit etmek ve yakut yeni- den bir mukavele imzalamak için bir lerans toplanacaktır. Büyük devlet- lerin bugün karşılaştıkları en mühim mesele budur. Acaba konferans 1922 senesinde olduğu gibi müsbet bir neti- “e verecek mi? 1922 muahedesinin ne pi şarıar altında imzalandığı hatır. ansa tanrmak âi müsbet bir netice vermesi beklenemez. i harbi umumi Verssilles'da imza lanan muahede ile neticelenmişti. Fa- bu sulh muahedesi Avrupanın iş rini tanzim etmiş, daha doğrusu tan- Zim etmeğe teşebbüs etmiş, dünya iş- lerini halletmemişti. Esasen harp biter ni dünya siyasetinin siklet merke- zi de Avrupadan Büyük Akyanusa in- #ikal etmişti. Çünkü deniz hâldmiyeti için harpten evvel İngiltere ile Alman- i rekabet yerine Ameri- ka İngiltere rekabeti kaim olmuştu. eri bir rakibi mağlüp le Programın tatbikata da geçmişti. deniz inşaatı rekabetinin önüme geç- içindir ki Waşingteon konferansı landı. Fakat deniz silâhlarını tah- evvel, İngiltere, Japon- Amerika arasmdaki siyasi mese- halli lâzemdı. Bu meseleler de #ggP 2 TE iter. Deniz silihilarını tahdit etmek Mvebbüsünde bulunanlar, evvelâ arala- baki siyasi meseleleri hallettiler. Hal. kara silahlarının tahdidine devletler “Stmeğe çalıştıklarından teşeb- Aradan ma eşi Desire ni i sene Yaşşosân devletler arasında birtakım si- il . Japonya ilân etmiştir. hüstvat naktaşmda tarar ederse, hiç İl fa yarılamıyacağını da Ameri- ili, söylüyorlar. Bu vaziyette kara büşğurm: azallma için yapılan teşeb- Yaç süya düşmesinden sonra başl ve “lan silâh yarışını, silâh yarışlar hi geçe tehlikelisi olam deniz silahları: ü Mi müsabakasının takip etme- “et ŞUKRU Liselerde yarın Sahip ve Başmuharriri : Siirt Meb'usu MAHMUT Mecliste münakaşalar Dün mecliste muhtelif kanunlar kabul edildi Inhisarlar bütçesi 40 milyon Nafia vekâleti teşkilat kanunu ile Mat- buat umum müdürlüğü kanunu Dahiliye veki n beyanatı ANKARA, 26 (A.A.) — B.M. Meclisi bugünkü içtimamda, Hu- dut ve Sahiller Sıhhat Umum Mü dürlüğü 1934 mali senesi bütçesi- ne 579438 lira masarifat ve 730600 lirası da varidat, keza İnhisarlar Umum Müdürlüğü 1934 mali sene- si bütçerini de 7.390.412 lira ma- sarifat ve 40 milyon muhammen yaridat olarak kabul etmiştir. İn- hisarlar Umum Müdürlüğü bütçe- sinin müzakeresi esnasında muhtes Vif hatipler söz almışlardır. Güm . rük ve İnhisarlar Vekili Ali Rana Bey vâki istizah ve mütalealara ce vap vererek demiştir İzmir mebusu Hüsnü Beyin bali settikleri tütünün envanteri mese « lesidir. Bilânço Vekâletçe her se. ne yapılır ve bu bilânço Maliye Vekleti ve Divanı Muhasebat tara- fından intihap edilen heyet tara. fından tetkik edilir, Binaenaleyh şimdiye kadar yapılmıştır ve yapıl makta devam edilmektedir. Maaşlardan bahsederken barut Şükrü Kaya Bey inhisarının buna dahil olup olma- dığını sordular. Bundan birkaç M. Titülesko, M, Yevtiç, M. Maksimos, Tevfik Rüştü B. Bulgaristan da Balkan misakına alınacak Kral, krallık dahilndeki bütün bele- diye meclislerini feshetti | Dört devlet Hariciye nazır- ları toplanıyor - BELGRAT, 26 (A.A.) — M. Yev- tiç'in Cenevre müzakerelerinden son- ra 10 - 11 haziranda Parise giderek Fransa hükümetine resmi bir ziyaret yapması muhtemeldir. M. Yevtiç, M. Maximos, M. Tita- lesco ve Tevfik Rüştü Bey bilhassa Bulgar darbei hükümeti dolayısiyle hâdis olan vaziyeti tetkik edecekler ve Bulgaristana Balkan misakını ha- bul ettirmeğe çalışacaklardır. Bundan başka M. Litvinoff'an Cenevrede bu- lunması, M. Yevtic'in M. Titulesco ve M. Beneş ile bilitilâf Sovyet Rusya ile küçük itilâf arasında münasebet tesi- sine dair olup M. Litvinoff ve M. Ti- tulesco tarafından Fransada evvelce başlanılmış olan müzakerelere devam etmek fırsatını bahşedecektir. Yeni Bulgar Hariciye nazırının beyanatı SOFYA, 26 (A.A.) — Hükü- met , geçen sene Makedonyalılar arasında bir tasfiye (o yapılmak İ- gin olan kampları kal- dırmaya ve bu kamplarda toplan- mış bulunan bütün Makedonyalı. ları serbest brrakmıya karar ver- miştir, Kral, Krallık dahilindeki bütün belediye meclislerini feshetmiştir. Yeni Hariciye Nâzırının beyanatı SOFYA, 26 (A.A.) — Bulgar A- jansı bildiriyor: Hariciye nazırı M. Batoloff, Bulgar Ajansı muha- birine şu beyanatta bulunmuştur: “Bana teklif edilen Hariciye Na zırlığını, yeni i i olduğu Mill yardımda bulunmak (Devamı 7 inci sahifede) Dün Sirkecide bir otelin bodru- munda insan cesedi bulundu Sirkecide Şumnu oteli tamir edilirken duvar içinde bir ceset bulun- muştur. Cesedin sekiz, on sene evveline ait olduğu tahmin edilmekte. dir. Resmimiz ceset bulunan otelin önündeki kalabalığı göstermekte. dir, Tafsilât iç sahifelrimizdedir. 9uncu sene No.2978 PAZAR 27 MAYIS 1934 | Romanyada Kabine sarsılıyor? Zabitler arasında hoşnutsuzluk var BÜKREŞ, 26. A.A. — Havas Ajansı bildiriyor « Kral ile M. Tataresko arasm- da bilhassa harbiye nezareti bakkında bir anlaşma olmadığı takdirde bir kabine buhranının önüne geçilemiyeceği: kuvvetle söylenmektedir. M. Tataresko- (Devamı 6 ıncı sahilede) Tevfik Rüştü Bey Fransız Reisicümhuru M. Lebrün Hariciye vekilimizi kabul etti PARİS, 26. A.A, — Anadolu A- jansının hususi muhabiri bildiri yor: Tevfik Rüştü Bey bugün bir- biri ardınca Fran- sız hariciye nazırı M.Barthouyu, baş- vek'l M. Dümerg'i ziyaret edecek ve saat İSte Reisi- cümhur o tarafın. dan kabul oluna- caktır, Bugün sefaretin vereceği öğle ziya- fetinde bazı nazır- larla hariciye encümeni reisleri ve hariciye erkânı hazır bulunacak- 4 M. Lebrun Mareşal Hi ndenburg Berlin sefirimizi Kabul etti BERLİN, 26.A.A, — Alman is- tihbarat bürosu bildiriyor: Reisi- cümhur, bugün yeni Türkiye sefiri Hamdi Beyi kabul elmiştir.Sefir, Rei- sicümhura itimat- namesini takdim ederek selefi Ke- malettin Sami Pa- şanın vefatı dola- yısiyle o Almanya- da izhar edilen muhabbet asarın- dan dolayı teşek- kür etmiş — ri e Metr Salem Tahliye edildi ANKARA, 26 (Telefonla) — Rüşvet vermekten maznun Metr Salem 10 bin ve M. Leon Faraci beş bin lira nakdi kefaletle bugün (Devamı 6 wic: sahifede) Rakipsiz kadın Rekortmen! Samiye Bürhan Cahit Hanım Milliyet'e ihtisaslarını anlatıyor Geçen sene olduğu gibi bü sene de büyük bir muvaffakiyet ve meharetle i- vadesini maki- neye hakim kı- lan ve Milliyet- in otomobil ya- rışlarında ken- disine ait bir'n- ciliği <bu sene daha kahir bir farkla muhafa- za eden Samiye Samiye Bürhan Bürhan © Cahit Cahit Hanım Hanımın : Otomobil kullanmaya na- sıl heves etti? İlk yarışa na- sıl girdi ? Son yarışta neler duydu?,. Yarış sinirler üze- rinde ne yapar 2 ri mevzuu etrafındaki ibti- saslarını yarın Milliyet'te okuyacaksınız. Hamdi Bey Arabistanda harp yeniden başlamıştır. Hicaz Veli ahdı Emir Faysal ordularına ta- arruz emrini vermiştir. 5 ( Müdür: 2esis, Yazı ielri müdürüz 24518 Tel: ( kikre'ne Matan Evvelâ Türk işçiye iş! : Ecnebiler grup grup bir senede işlerini bırakacak İstanbulda muhtelif küçük sanat erbabı arasında ne kadar ecnebi var? Türkiyede Türk va- tandaşlarına tahsisi i- cap eden sanat ve hiz- metler hakkındaki ka. bik edileceğini göster- mek üzere Heyeti Ve- kilece bazırlanan son "4 talimatname tatbik sa- hasına girmiştir. Türkiye Hudutları dahilinde muhtelif iş- K lerle meşgul olan ve | ecnebi tâbiiyetinde bu Junan küçük sanat er- babınm vazifelerine, talimatnamede göste- rildi ıra ile ve altı grupta nihayet verile- cektir. Bu talimatnamenin hüküm- leri 21 Mayıs 1935 tarihine kadar, yani bir sene zarfında tatbik edi- İecektir.Verilen müsandelere gö- terketmiş olacaklardır. 21 Tem muzdan itibaren ay içerisinde de amelelik eden alelümum ecnebi tabiiyetli işçiler işlerini bırakacak- re; ecnebi tâbiiyetinde bulu- | lardır. Her türlü müe:eeselerde ti- nup ta şoförlük, şoför mua. | carethane, apariı! otel ve şir- vinliği, tercümanlık ve rehber. | ketlerde bekçilik, kapıcılık, odaba berberlik, elbise, kasket i- malciliği, borsalarda mübayaacı- lık ve çalgıcılık işlerile meşgul 0- lan küçük sanat erbabı ilk grupa ithal edildikleri için, bunlar 21 Ma yıstan 21 Temmuza kadar işlerini Ziraat Bankasına dair yeni bir lâyiha hazırlandı Çiftçilerin kredi ihtiyaçları temin edi- lecek, çiftçi pulları ihdas olunacaktır ANKARA, 26 (Telefonla) — Hükümet Ziraat bankası hakkında yeni bir kanun lâyihası hazırlamıştır. Bu ha Cümhuriyet Halk Fırkası programından ve onun temsil ettiği inkılâbin yüksek prensip- lerinden mülhem olarak memleketimizde zirai kredinin ana mücssese- sini sahiplendirmek , faaliyetini daha ziyade zirai sahada tesbit et- mek, mürakabesini kuvvetlendirmek , ayni zamanda bug iktisadi daha uygun bir bünyeye sahip kılmak (o maksadile hazırlan- (Devamı inci sahifede) şılık, han, hamam, vel : zino, dansig ve barlarda çalışan kadın ve erkek hizmetçilerle ayak satıcılarının da, eylülün ZI inden Teşrinin 21 ine kadar işlerini ter. (Devamı .7 inet sat ) On dört muhtelif ku padan bazısı bir arada, Yunanlı atletler geliyor Galiplere verilecek on dört kupadan birisi de “Milliyet,, kupasıdır 1 Haziranda Fenerbahçe stadın da yapılacak olan «İstanbul Atle- İ tizm bayramı için Yunanlı atletle- İ rin de davet edil i ve muva- İ fık bir cevap geldiğini yazmıştık. Dün, alâkadarlara gelen bir tel grafta buraya gelecek atletlerin kimler olduğu tasrih edilmekte ve salı günü Piyer Loti vapurile hare- ket edecekleri bildirilmektedir. Gelecek olan meşhur Yunan at- letleri Mantikas, Frasigudis, Yor- gakopulos, Stavrinos, Travlos ve- ya Paterakis ile antrenörleri Smi- çek'tir. Yunan atletlerinin de iştirakile İstanbul atletizm bayramı bir kat daha ehemmiyet kazanmış, gerek seyirciler ve gerek sporcular için en güzel müsabakaların meydana çıkmasına imkân hâsıl olmuştur. (Devam 6 mcı sahifede)