27 Mayıs 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

27 Mayıs 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Ismarlama adam! Bir Fransız gazeteci, bir İngiliz muharririnin yazdığı (ileri zama- | na ait) bir kitabı okumuş. Bu eser | ileri zaman adamının ne biçim şey olacağını anlatıyormuş. O muhar- ririn dediğine bakılırsa gelecek za- manın adamı, tıpkı civciv makine. | sinde çıkarılan civcivler gibi ana- | z olacakmış. Amerika âlimlerin- | den ismini hatulayamadığım bir | doktor lâboratırarında yaptığı bir | decrübede bir tavşan tohumun tıpkı ana karnında gibi cenin hali- me getirmiş. Tabii bu tecrübe yava: yavaş insanlarada geçecekmiş. Zaten bu fikre ait birçok sinemu filmi vardır. Şüphesiz siz de gör- Müşsünüzdür. Acaba böyle anasız İnsan ne zaman yapılacaktır? Ora- | sin ne bunu'yazan kestirebiliyor, | ne de ben! Yalnız muhakkak bir sey varsa o da şadur: İleride ano #7 adam yeliştirilecektir. Böyl: sey olur mu? Hilkat kanunlarına im nüfuz edebilir? Diyenlere ce- vap: Hilkat kanunlarını bildiği yok. Yalnız onların tezahüratırı ve neticelerini görüyoruz. O he Runları yavaş yavas keşfettikçe or- ların şeraitini değiştirmeden tatbi- hat sahalarını değiştirebiliyoruz. İşte civcivler! Yumurtanın civciv oluşu şu kadar gün, şu kadar herc- | yet derecesine arzedilmekle oldur ğu keşfedildiği anda kuluçka tavu- ğa hâcet kalmadı. Ceninin teşek- külü için de ne gibi şar'ların vücu- du lâzım olduğu keşfedildiği gür “na karnına lüzum kalmıyacak. ahsettiğim eseri yazan adam ir- sanları böyle yapma olarak üret- meyi düşünürken onların baba ve &nadan aldıkları seciye ve kabili- Yet tohumların da arzuya göre | “atmayı tahayyül ediyormuş. Büyle- ©e insanların sınıf sınıf reçeteleri | olacak ve hükümetlerin elinde tw- | tacağından şüphe edemiyeceğimiz azim Hâboratuvarlar sipariş üzeri- he insan yetiştireceklerdir. Bu ye- Ciştirme hareketi ilk başladığı 26- manlar mevcut olan doktorları iş- 8iz bırakmamak için biraz hasta. bihı insanlar ve hâkimleri boş bı- rakmamak için de biraz mücrim tabiatli adamlar yetiştirilecek ve Yavaş yavaş doktor ve hâkim sınıf, eksildikten sonra bu sınıf adam re- Seteleri iptal edilecektir. Ben bunu okuyunca aklıma: — Aman eczacı efendi? Şu ii tan reçelesinin içine sakın (riğe) tohumunu koyma! Çünkü dünyayi mahveden bu pis, mırdar tabiattir. Ye bağırmak geldi. Eğer gelecek Zamanda reçete üzerine insan ya- *rsa şüphesiz mürailik azalır. man ne rahat ederler ne rahat!! | e Şi ük Esnaf bankası Tahkikat devam ediyor Esnaf Bankası hakkındaki adli Yikikata devam edilmektedir. M. “İfun yaptığı ikrazat hakkında Bankadan yeni malümat istenilmiş tir. Perşembe günü dinlenen Ati Bey'de sorulan bir kısım suale “evabını vermek için tetkikata lü- 2üm görmüştür. Bunun için çar. famba günü tekrar dinlenecekti Şehir Meclisi namına Banka- Yı mürakabeye memur edilen Meh Pet Ali Bey dinlenilm mail Sıtkı Bey Cİ Bankasından alman ectveldir) 26 Mayıs 934 AKŞAM FİYATLARI Hi TİKRAZLAR TAHVİLAT 1502 pi dahili 9450 Raktam 1778 Me 00S0$ Mümenei © SE75 e 20 4835 415 3180 1,40 129 1.6 | 10 188 | CE ri Lg, EK FİYATLARI p. 60 14 4 Prağ 1905 di Berlin 20248 | Madrit © B8R32 Bel, 344 Zieti 42050 a Hes Eeee ü Bükreş ki Sofya Moskova — 108850 063178 $ Viyana AR RUKUT (Satış) Kuruş Kurun 1 Ş 20 avize 008 “7 1 Paseta .. cağ - v4 m 1s 2 zı İ da hazırladığı kanun projesi İ rinde tetkikat yapılmıştır. Tü: İ cüler bu projenin memleketimizde Lâstik ayakkapları Ve dericiler Her iki taraf vaziyeti bu- gün Odada görüşecekler Ayakkabı ve deri sanayicilerile lâstik ayakkabı imal eden fabrika lar arasında meydan çıkn mesele gittikçe genişlemek'edir. Ticret o- dası meclisinde Osman Nuri Beyin verdiği bir takrirle alâka uyandı - ran bu meselenin tetkiki için bu- gün Ticaret odasında bir içtima yapılacaktır. Bu toplantıya lâstik fabrikaları mümessilleri, ayakka- bı yapan fabrikalar ve imalâtbane- ler mümessilleri, ay 1 sanat- kârlar cemiyeti murahhasları çağı- rılmıştır. İçiimaa ehemmiyet veril. diğinden . Oda Meclisi azasmdan bazı zevat ta bulunacaktır. Dün bu hususta lâstik | fabrikaları mümessillerile de temas ettik. İstanbul löstik fabrikası mühendisi | Rüştü Bey diyor — Lâslik ie ihsal eden bütün memle- ketlerde olduğu (gibi | Türkiyede de hariçten getirilen Oham kav ve bu ham kauçuğun CİF Istanbul maliyet fiatı azami 35 kuruştur. Bazı gazetelerin yazdığı gibi İstanbuldaki Tüstik fabri- kalanı günde 8000 ilâ 10.000 çift değil ancak (7000 çift çıkarabilirler ve bu da senenin yalnız üç ayme. o münkasirdir. Zira kundu. racıların o şikâyet (ettikleri o keten ayakapların imalına martta başlanır ve 3 ayda 26 mesai gününden hesaplanır. sn azami 500 ile 550 bin çift yap'labil. sabit olur. vaçuk bildiğimiz lâstik haline gel- mesi için içine tebeşir, üstübeç, mum pamuk ve yüzde 4-5 nispetinde mevadi kimyeviye katılır. Tebeşir istüpeçin mühim bir İasmi, mum ve pamuk kâmilen yerli z Keten ayakkapların dış kumaşı hariç- ten gelmekte idi. Yerli fabrikalarımz bunları da imal için provalar yapınışlar ve çok muaffak olmuşlardır. Her sene hariçten 400.000 çift keten ayakkabı geliyordu; şimdi yerli fabrika- lar bunun yarı fiyatına satıyorlar, Şim- di bizim imalâtımız senede 150.000 çift artarsa ve halkta ayni malı daha ucuz fiyata ahran memleket bunda zarar m; öder kör mu? Ali Iktısat Meclisinin bir anketi Ali İktisat Meclisi, Ticaret oda- ları arasında, hırfete müteallik ol- mak üzere, müteaddit sualleri ibti- va eden bir anket açmıştır. Anket- te hırfet erbabının iktrsadi ve içti- mai bakımdan inkişafı için odala- rın mütaleası sorulmaktadır. İsviçre ile anlaşmada tadilât Türkiye - İsviçre arasında 14 Şubat 934 te aktedilen Ticaret an- laşması üzerinde yapılan tadilât Ti caret odasına bildirilmiştir. Bulgaristandaki tütün müha- yaatı tetkik ediliyor Ticaret odatının dün şehrimiz. deki üler ve tütün ihracaiçı. ları bir içtima lardır. Bu içtimada Bulgar hükümetinin köylüden tütün mübayaası hakkın. tatbik şekillerini araştırmaktadır. lar. Tetkikata başka bir içtimada devam edilecektir. Tahsil işleri Yoluna konuluyor | Fransız mütehassısı dün geldi, Ankaraya giti Hükümet tarafmdan celbedi- len maliye mütehassısı ve Fran- sa Maliye müfet- | #işlerinden M. Al phand dün sabah refikasile birlik- te şehrimize gel miş ve dün ak- şamki trenle An- karaya gitmiştir. M. Alphand bir sene memleketi mizde kalacak v. i bu müddet zarfın idatın tahail ve cibayet ve elan noktalar hakkında bir r; verecektir. Maliye mütehassısının elleflerle maliye “dai ındaki münasebatın da- kle * konulması ve a mümkün mertebe kolaylık * gösterilmesi gibi mevzular “mev- “eğ “Sipahi ocağının ikinci atlı yarışı Sipahi Ocağının evvelki gün büyük bir rağbet gören atlı yarışiarı- min ikinci bagün öğleden sonra Taksim stadyormunda yapılacaktır. Bu günkü yarışlara da kıymetli binicilerimiz iştirak edeceklerdir. Dün bu müansebetle Sipahiocağında bir toplantı yapılmıştır. Resmimiz bu top- lantıdan bir intibaı tesbit ediyor. MAARIFTE Liselerde Dersler kesiliyor İmtihan yapacak gruplar tesbit edildi Lise ve orta mekleplerde yarım- dan itibaren derslere nihayet veril mektedir. İmtihana tâbi olmıyan sınıflar yarın karneleri ile evlerine gideceklerdir. İmtihana tâbi sınıf- ların bakaloryalarıma perşembe gü nü başlanacaktır. Bakalorya imti- hanlarını yapacak komisyon azala- rı tamamen tesbit edilmiş ve kendi- lerine tebl'ğat yapılmıştır.Ayrılan Beyoğlu, İstanbul ve Kadıköy mm takaları imtihan komisyonları son defa toplanarak imtihanlarda soru lacak sual Fistelerini hazırlamışlar. dır. Her ders grupu muallimleri ay | rı ayrı İisteler vücude getirmişler dir. Yalnız ecnebi hissn muallimle- ri böyle bir sual listesi vücude ge- tirilmesi lıyarak böyle bir liste yapmamış- lardır. Ayrılan üç imtihan minte- kasmdan Beyoğluna, Gala'asaray linesi müdürü Behçet, İstanbul zum takasma umumi müfettiş Bedri, Kadıköy ramtakasma umumi mü. fettiş Besim Beyler nezaret edecek lerdir. Beyoğlu mmtakasında imtihan- lar Gplatasaray, Kabataş, Gazi Os- manpaş liselerinde; İstanbul mın- takasında, İstanbul Erkek, İstanbul Kız liselerinde ve İstanbul Kız Mu allim Mektebinde; Kadıköy mmta kasında da, Kadıköy Erkek. Eren: köy kız, Kandilli Kız liselerinde yapılacaktır. Hâmit ve Avni Beyler Yüksek tedrisat umumi müdürü Hâmit, Maarif vekâleti Milli Ta- lim ve Terbiye daire'i azasından Avni beyler Ankaradan şehrimize gelmişlerdir. Bir hafia kaldıktan | sonra Ankaraya döneceklerdir. Köylerde imtihanlar bitti Köy ilk mekteplerinden imtih lar bitmiş ve dünden itibaren tatil olmuştur. Şehir ilkmekteplerinde imtihanlara Haziran ikide başlan cak ve üç gün sürecektir. Fakir çocukları korumak için bir cemiyet heyeti, kaza dahilindeki teplerin fakir ve babasız çocukla- rın yaziyetlerile yakından alâka- dar olarak (Bakırköy İlkmektepli- leri Koruma ve Yardım Cemiyeti) namile bir cemiyet kurmuştur. Ce- iyet iki aydan beri 200 çocuğun himayesini üzerine almıştır. Bun- lara muntazaman gıda verildiği gibi Bakırköy akli ve asabi hasta- lıklar müessesesi dahiliye mütehas- larına çocuklar muayene ettiril- iş ve içlerinde vereme aş birkaçını derhal tedavi altma aldır mıştır. 20 kadar çocuk için de bu Üniversitede yeni bütçe ile yeni kadro Aldığımız malümata göre, Üni- versitenin yeni bütçesile birlikte yeni ibr kadro yapılmaktadır. Ye- hi kadro Haziranın onbeşinde bel. li olacaktır. Verilen haberlere gö- re, kadroda bazı değişiklik olacak tır, in imkânı olmadığını an- | BELEDİYEDE Plân raporları Terceme edildi Jüri heyeti tetkikatını üç ayda bitirecek İstanbulun müstakbel plânını yapmak üzere şehrimizde tetki- katta bulunan üç ecnebi mimarın verdikleri raporlar tamamen ter- cüme edilmiştir. Raporları tetkik heyeti yakmda ikinci toplantısını yaparak rapor- ları tetkike başlıyacaktır. Verilen malümata göre, jüri heyeti tetki. katını üç ay içinde bitirecek, ve İstanbulun müstakbel plânmı ya- pacak olan mütehassıs mimarı se- çecektir. Stçilecek mimar, İstanbulun plânını asgari üç senede yapabi- lecektir. Fazla telefon parası Telefon şirketinin abonelerden aldığı fazla mükâleme ücretleri i- çin, abonelerin bu paraları bele - diyeye terköltiklerine dair gön- derdikleri fetagat mektupları pey- derpey gelmektedir. Şimdiye kadar yedi kazadan abonelerin inektupları tamamen gelmiştir. Bütün abonelerin mec- muu on bir bin kadardır. Hazi- ran ortalarma kadar bütün mek- tuplarm gelmesi beklenmektedir. Kasaplık hayvan'ar için tetkikat Hayvan borsasında bugün bor- sa idare meclisi azalarından baş- ka bazı alâkadarların da iştirakile bir içtima yapılacaktır. Bu içtimada ( bulunanlar pay mahalline ve ahırlara giderek tet- kikat yapacaklardır. Borsa heyeti kasaplık hayva- nın mezbahaya gidinceye (kadar geçirdiği muamelâtı daha ziyade kolaylaştıracak bir formül aramak tadır. at vekâleti de bu bu- susta bir talimatnaşe hazırlamış- tır. i Yeni meb'usumuzun mazbalası gönderildi Cuma günü İstanbul mebusu seçilen miralaylıktan o mütekait Mehmet Ali Beye ait intihap maz- batası ihzar edilerek (o Ankaraya gönderilmişti Buğdayı koruma Vergisi pulu ında yakında is olan buğdayı İ temenni ederiz. EY Şükrü Naili Pş. | Dün gitti Paşa merasimle uğurlandı | Kolordu Kumandanı Şükrü Nai- Hi Paşa yeni tayin edildiği vazife- ye başlamak üze- re dün akşam şeh / rimizden ayrılmış tır. Kurtuluş ordu su ile beraber İs tanbula ilk giren ve bülün İstanbul balkınm candan sevgisini kazanan İ Paşaya bu müna- sebetle dün ak- şam büyük bir teş yi merasimi yapılmıştır. Ön iki ce- menin biriktirdiği bir sevgi ve say- gının İstanbul halkını kendisine bağladığı Paşayı uğurlamak için Rıhtımda Kolordu erkânı, Erkânı Harbiye Akademisi Kumandânı, Merkez Kumandanı paşalarla bir çok erkânı askeriye, Fırka, Halkevi reisleri, Şehir Meclisi azası ve bir çok zevat vardı. Kıtaat ve polis müfrezeleri resmi tazimi ifa edi- yordu. Vali muavini Ali Sıza Bey Vali ve Belediye Reisi namına va- purda bir veda nutku söylemiş, Paşa kısa ve hararetli bir mwkabe- lede bulunmuş ve bunu takiben vapur hareket etmiştir. Ordumuzun güzide kumandan- larından olan Şükrü Naili Paşaya yeni vazifesinde de muvaffakıyet VİLAYETTE Memurların Namzetliği Dahiliye memurları ka- nununda yapılan tadilât tebliğ edildi Dahiliye memurları Kanununda yapılan tadilât, dün Vilâyete bildi- rilmiştir. Buna göre ilk defa PDahi- | e sendeğken #amisi olimk girebilmek için oria mektep mezu- nu bulunmak şartim. Bu şartı haiz olanlardan müteaddit talip bulun- duğu takdirde talipler arasında müsabaka yapılacaktır. Orta mek- tep mezunu bulunmadığı takdirde | diğerlerinin müsabaka imtihanı ile | alınması caizdir. Ni ik müddeti âzami iki se- nedir. Bu müddetin ikmalinde da- iresi âmirince ehliyeti tasdik edi. enler kat'i surette memuryete ka- bul olunurlar. Ehliyeti dairesi âmi- rince tasdik edilmeyen namzetler, Dahiliyenin diğer dairesinde bir 8€- ne daha namzetlik geçirebilirler. Bu dairede dahi ehliyet gösterme- miş bulunanlar artık memuriyet a- lamazlar. a Namzetlik müddetince ücret ve- rilir. Mülkiye Mektebinden veya Hu- kuk Fakültesinden mezun olanlar İ namzetlik devrelerini birinci sınıf İ Nahiye Müdürlüklerinde, Vekâlet veya Maiyet memurluklarında ve- ya bu derecelere muadil olmak üze re Vekâletin tensip edeceği me- murluklarda memur geçire- ceklerdir. Büyük Millet Meclisin- de ve Başvekâletle Şürayi Devlet dairelerinde memur olarak geçiril. miş bulunan müddetler namzetlik müddetinden sayılır. Vergi hazırlıkları Yeni vergilerin sureti tatbiki hakkında bugünlerde. Maliye Ve- kâletinden talimat beklenmekte- dir. İcap eden talimat peyderpey gelmektedir. Haziran aylığı Haziran aylığı hazırlıklarına baş lanmıştır. Meclisten bütçe çıktik- tan sonra Maliyeden gelecek ita emri üzerine aylık verilecektir. Ay lığın cumartesi veya pazara veril- mesi muhtemeldir. mi Manifaturacılar arasında Manifaturacılar Cemiyâti idare heyeti intihabı dün cemiyetin Dör 'düncü Vakıf Hanmdaki merkezin- de yapılmıştır. Dağılan bir konferans Gelen malümata göre Londrada toplanan dünya buğday müstahsil. leri konferansı hiç bir netice ver- meden dağılmışt! 1 Hazirana kadar ikmal edilmiş o- lacaktır. İlk elde 20 milyon pul | tehükeli Günün Gölgesi Yarış ve kadın! Cuma günü yapılan iki yarışta, İstinye - Zincirlikteyu otomobil ya- rışında ve Sipahiocağının tertip et- tiği at yarışlarında iki Türk hanımı cidden büyük mavaffakıyetler gös- da bırakmış, diğeri, hayvana hahi- ka'en sahip olmuş ve bindiği at, koskoca müâniaları bir sıçrayışiz atlayan bir çekirge haline sokmuy tu. Zaten birer kadın oldukları için kendilerinden bunu beklemek hak- kımızdı.. Kadınlarda yarış etmek a'zusunun her sahada mevcut oldur ğunu kim inkâr edebil? kın, sü iğe bakın. Otomobilci- liğe bakın... Bunu her yerde göre- ceksiniz.. Bir genç Amerikalı, Lindberg tayyare ile Okyanımu geçti. Arka. sından hemen bir kadın rakip bul du. Miz Amelie Erhart ta tayyare: ye ai'adı ve bir kıt'adan kalkıp so- luğu öbür kıt'ada aldı. Bir Molison çıktı. Londradan tayyare ile Kap'a gitti. Karısı der- hal kocasının rekorunu kızdı. Radyiim ziyasile meşgul olan Dr, Curie kadar Madam Curie de meşhur değil midir? Tarihte de bunun birçok misal- lerini görebiliyoruz. Tâ Semiramis devirlerinden tutun da bügüne ka- dar birçok memleketleri kadınlar idare etmemiş midir? İse €: rine d Aragon, Marie Demedi İmparatoriçe, Katerina. Kral'çe Christine, Elizabet, hattâ burün Bile Hollandayı idare eden Vil minel. Kadının bu yarış arzusu ezeli dir.. Belki bu diğer kadınlara faik olmak hissinden ileri geliyoru Hiç şüphesiz ki bu arzu basl, gıçta, yani kadının maddi h sahada çalışmak imkânını bulama- dığı zamanlarda, sade güzellik ve hel. zaratette kalıyordu. Her kıdın kendisini diğerinden daha cazip ve daha lışıyordu. Hoş vaziyet ei De â de aynidir, ya - fahat yirminci asır medeniyeti buna; birçok yenilikler ilâve etti. Bunlar bazı ahvaide, de olsa, kadın gene her he olursa olcun içine atılmaklan çekinmiyor. Maryse Hil ile birkaç Okyanus, büyük ve üç kıt'ayı geçen Maryse Hüz'e bir bakımız. Londrodan kalkıp se- ne tayyare ile Avrupa, Afrika, As- yayı atladıktan sonra Avustralya» lar 'e büyü li » tardır. eker e Sebep?... Rekor kırmak... Yarış yapmak? Hattâ mekteplerde bile genç kızların erkek talebeden daha çok muvaffak olduğunu kaç kere hepi- miz duymuş ve görmüşüzdür. Yalnız bunda dikkat edilecek bir sey var: Her nerede olursa olsun kadın- » lara tarafgirlik “initiatif” dedikle. ri şeyi, yani (yol göstermek) erkek lerden geliyor. Evvelâ erkekler bir ise teşebbüs ediyorlar, arkasın. dan kadınlar hemen o yola atilr. yorlar? “Acaba neden? Mümtaz FAİK Hilâliahmer aza kaydine devam ediliyor Hilâllahmer haftası münasebe- tile dün de kaza, nahiye ve mahal- lelerde heyetler dolaşarak aza kay- 'dına devam etmişlerdir. Dün kaza- lar dahilindeki müe:seselerde vit- rinlerini Hilâliahmer haftasına tah sis etmişlerdir. Eminönü kaza rei- si Rarçazan zade Cemal Bey ve arkadaşları kaza civarındaki mü- esseseleri dolaşarak aza kaydile bizzat meşgul olmuşlardır. Sapanca tenezzühü Devlet Demiryollarının Saban- caya kadar tertip ettiği tenezzüh trenleri pek fazla rağbet bulmak- tadır. Tenezzüh her hafta tekrar e- dilmektedir. Bu hafta tenezzühe iş trak edenleri bir tren almamış, iki tren yapılmıtşır. Rağbet böyle de- vam ettiği takdirde idare gelecek hafta üç ve hatâ icap ederse dört tren tertip edecektir. Sabancaya gidiş ve geliş fiyatı diğer günler. ını düşününüz, ©“