6 Temmuz 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

6 Temmuz 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

© meslek ve azim, sebat sahibi olma- © muvaffak olamıyacakları tal © birisi, üzerine almak istediği mes- © Süliyeti takdire yanaşmadı. Tuttuk- “ları mevkiin doğuracağı tehlikeler- © çıkmaz bi | sr tabi olan fedakârlığa hiçbirisi | © manzaralar husule gelinceye ka- > vaffak olunamadığı gibi, © sainin buzün birçok eserlerine te- © zim efendi (doktor © “Meşveret, TARİHİ TEFRIKA:82 İttihat ve HARİCİ HABERLER Terakki! | (BAHAEDDİN ŞAKIR BEYİN BIRAKTIĞI VESİKALARA GÖRE, Şöhret kazanmak için gizli cemiyet | İngi ilizlerle Almanlar altı kurmak sevdasına düşenler çoktu | aset kavgasına girişenlerin hiç-| © den kaçmak ve kolayca şöhret ka- © zanmak'maksadile gizli cemiyet kurarak gazete idarehaneleri aç- tılar, Garibi şu ki gittikleri yolun yol. olduğunu hemen hepsi biliyorlardı. Fakat geri dö- nüldüğü takdirde gününde alınma-| yanaşamıyordu. Kimisi kabahati diğerine, kimisi de milletin sır. tına yülletmeğe çalıştılar. Abdül hamidin sokmağa muvaffak oldu- ğu ahlâk fesadı. yüzünden çirkin | İ | dar bu yolda devam edildi. İlk iki sene zarfında maddi men- faâtler takip edenler olmadı der- sem gerektir.Fakat şahsi menfaat. lerini şöhret kazanmakta gördük- | İerinden bunca gençler mahv ve ifna edildi. Halbuki bunlar ehlinin | eline düşmüş o'salardı, onları müt- is bir silâh olarak © kullanmak kabi'di. Ne çare ki bunca gayretler heba oldu. Onun — için bidayette işin basında bulunanlar indimde en büyük haindirler. Ondan sonra, bu çirkin manza- ralar arasında bir iki ciddi teşeb- büs görüldü ise de, o azanın hem masından dolayı hiçbir şeye mu- teşekkül eden cemiyetler de devam edeme- di. Fikir ve menfaatlerini makü- sen mütenasip hötörogüne azadan Prens Sabahattin insan tanımak hususundaki melekesi ilmi derece- sinde olsaydı, pek çok şeylere mu- vaffak o'urdu. Herhalde onda cev- “her vardır. Fakat tecrübesizlik yü- m onun gayretleri de akim ldı. Simdiye kadar hiçbir £ dersten istifade edilmedi. Bu hususta gös- terilen istidatsızlığa şaşmamak el- den gelmiyor. Ne | hariçten ibret aldık, ne de kendi hatalarımızdan mütenebbih olduk, İtikadımca her- şeyi göze almış beş, altı genç bira- raya gelip çalışmış olsa idi, bu me- İnşallah şimdi yeni bir devre giriyoruz. Bu on 'ki se- ne zarfında zühura gelen — elim hatıralarla dolu — inkılâplar ara sındaxbirçok zamanlar biribirimi. zi kaybettik. Nihayet bugün doğ- ru yolda buluşuyoruz. İnşallah 30- »unakadar sizi takip etmeğe mü- yesser'olurum. Döktor Bahattin Şakir beyin Yu- suf İzzettin efendiye yazdığı mek- tupta Mısırda çikan “Şürayi Üm- met,,in Parise nakline karar veril- mesinden bahsetmesi meselesine gelince bu nakil keyfiyeti şu s6- bepten iler geliyordu: “Yeni teşkilâtm naşiri efkârı ol- masına karar verilen “Şürayi Üm- imet,,e bir şekil vermek lâzımgeli yordu. Bu maksatla Prens Mehmet | Ali paşa, Sami paşa zade Sezai B., Dektor Bahattin Şakir bey ve Nâ- sadüf ed Nâzım beye daima Nâzım efendi diye hitap e- diliyor!) Sezai beyin evinde top- lanarak aşağıdaki maddeleri karar laştırmışlardı. : Şürayi Ümmet, evvelce olduğu Mısırda 7/hmet Sa'p beyin ne- zareti altında ayda iki defa neşre- — dilecekti. Gazeteye yazılacak olan esaslı şeyler, makaleler Pariste mü- © zakere edilecekti. Mısır telgraf ha- vadislerini ve bazı kere de cemiye- tin programına muzır olmıyan müs tacel mektupları, Paristeki cemi- yet merkezine müracaat etmeden basabilecekti. Yazılan makalelere imza konmı 'yacaktı, O tarihten itibaren neşro- Mcak ilk Şârayi Ümmet nüsha- sına cemiyetin eski (o adresi, yani idaresinin adresi yazı- Jacaktı, © Gazetenin tahrir nezareti Sezai © beye havale olunacaktı. Dahil ile yapılacak muameleler ve muhabe- >relerle Doktor Bahattin Şakir bey- “le Nâzım efendi meşgul olacak- Jardı. Hesap işlerine, Prens Meh- > met Ali paşanın nezareti ve mes'u-| >liyeti altında Nâzım efendi baka- | — caktı, Ecnebi işleri ise — muvafa- “kat hasıl olursa — Ahmet Rıza be- | havale edilecekti. Nihayet ce- | miyette kimsenin diğerinden fazla bir salâhiyeti olmıyacaktı. Bu kararlar Ahmet Saip beye gönderildiği zaman o yazılan ma- kalelere imza konulmamasına iti- faz elm'ş ve demişti öi: “ Buna asla r zı değilim. Paris te söylediğim gibi tekrar arzede- rim ki Şürayi Ümmeti İmzasız neş- retmek muvafık değildir. Zat, böyle izzasız bir gazete (neşri kat'iyen deruhte edemem. Gazete- | nin neşri için para gönderdiğiniz halde neşrinden 'mtina etme: sebebi budur. “Şürayi Ümmet, tahriri heyeti istediği zaman imza- | sını koyabilmelidir., , Bundan başka Ahmet Saip bey “Şürayi < adresinin konulmasına yor ve bu mesele halledilinceye kadar gazeteyi neşretmeyeceğini İ de yazıyordu. Bu vaziyet karşısın- da, yeni teşekkül eden cemiyet “Şü rayi Ümmet,,i işle Mısırdan tek- rar Parise nakletmeğe karar ver- | Bu maksatla Ahmet Sa'p be- | ye müracaat edildiği zaman ondan | Ii aşağıdaki yazılı olan sert bir ce- vap alınmıştı. “Gazeteden ayrılmam ancak şu | suret'e mümkün olabilir. Birincisi: | ettiğim gayretlerden" harfınazar, | “Şürayi Ümmet,,e sarfettiğim pa: ralar tamamile bana iade ed Im. dir. Şayet gazete tekrar sizin eli- nize geçecek olursa, o aramızdı ki hangi sebeplerden dolayı çıktığı gazetede ilin olunmalı. dır. Bu ilân benim mütaleam alın- dıktan sonra gazeteye basılmalı - dır. Eğer cemiyetiniz bu maddeyi kabul etmiyecek olursa tarafeyn | arasında birer hakem tayinine ra- zıyım. Benim fikrime kalırsa bu ihtilâfı başka türlü halletmek | mümkün < değildir. Şayet siz bu hakem tayinine de razı olmıyarak doğrudan doğruya gazeteyi çıkart-! mak isterseniz, o zaman “Şürayi Ümmet,, in her tafta benim ta - rafımdan da çıkarılacağına emin olabilirsiniz. Hakikati hal bundan ibarettir. Ben maksan açıktan açığa ya- zıyorum. Siz nasıl isterseniz o su- retle hareket edebilirsiniz. Benim yukarıda yazdığım surette hareket | etmem muhakkaktır. Bir de siz - | den şunu rica ederim ki o pek ta- nımadığım zevatın imzasile mek- tup gönderilmemesini cemiyeti - niz tarafından temin olunsun. Ben! yalnız “Şürayi Ümmet,, heyetini | tanırım. Onların bu işe müdaha- | leye hakları olduğunu tasdik ede- rim. Fakat Osmanlı (o Terakki ve İttihat Cemiyetinin filân müdaha- leye hakları yektür. Bu gazete için cansiperane ça- | lişan, gazetenin masrafını temin eden, gazete yüzünden bin kere tahkirlere maruz kalan ve hattâ bir kere de hapse giren Ahmet Saip değil o midir ya? O halde “Şürayi Ümmet,, gazetesi benim reyim olmadan başka bir cemi yetin mürücü efkârı nasıl ola! lir? Buna benim aklım © ermiyor. Eğer bunu zorla (© yapacaksa yapınız da görelim! İttihat Cemi- | yeti hünerini göstersin!, Bu mektuptan anlaşılacağı veç- | hile Ahmet Saip Bey “Şürayi Üm-| met,, in Mısırdan Parise nakline Arnavut! razı olmuyor, onu kendi gazetesi tanıyor ve hususile doktor Baha - | ettin Şakir Beyin yeniden vücu - | da getirdiği Osmanir Terakki ve | idi MİLLİYET CUMA Alman moratoryomu oil bir iti Bu devre müddetince teşkil etmek hakkını kullanmıyacak LONDRA, 5 (A.A.) — İstikrazla- rın nakli hakkında burada İngiltere ve Almanya hükümetleri arasında yapılanı m bir itilâfla metice - marasında M. Neville münakaleler hakkındaki İngiliz - Al man anlaşmasının İ temmuz 1934 ten i- tibaren altı bir devre için yapıl - dağını bildirme Anlaşma mucibince, bu devre de Alman bükümeli , İngiliz bamille - rine ait Younş ve Dadev istikrazları kuponlarını itibari fiatları üzerinden sa- satın almak üzere İngiltere bankasına İngiliz Krası olarak tediyat yapacı - m 1934 ten sonra İngiliz te- baası tarafından satin alınmış olan ku- ponlar bu imtiyazdan istifade edemi- Unin her hangı bir par tabana olan ngiliz lirası ile ihraç edilmemiş o- lan kuponlar için, ingiliz hamili demek, | İngilterede mukim olmak demektir. Eğer Alman hükümeti alacaklı diğer bir memleket © hamilleri ile onlar için daha istifadeli şartlarla bir anlaşma yar hamillerinin bu şartin - tarı olacaktır. Yugoslavya sefiri | Arnavutluk kralı Zogo ile görüştü k Fransa ve Yu- goslavyada dostluk arıyor SOFYA, 5 (Milliyet) — Tirandan | bildiriliyor: Yugoslavyanm Tiran luk başvekili ile uzun bir mülâkat yap- muş ve bundan sonra kral Ahmet Zo- go tarafından kabul edilmiştir. Yugoslavya sefirinin bu mülâkat ve müsakerelerine büyük , bir. ehemmiyet İki hükümet Sen pek yakında wühim siyasi müzakerelerin! başlıya - cağı zannedilmektedir. Draçtaki İtalyan tezabüratı Roma le Tiran daki rü tı tama - mile gerginleştirmiştir. Bunun içindir ki Arnavutluk artık açıktan açığa Yu - goslav dostluğunu Fransız himayesini aramaktadır. Kuyu « uyu dibinde Dört yüz ai amelesi açlık grevi yaptılar BELGRAD, S.A.A. — Dündenberi levanyadaki kömür madenleri amele sinden dört yüz kişi, maden idâresinin ücretleri artırma kararını protesto et mek üzre kuyu diplerinde açlık gri yapmakta ve kendilerini dışarı çıkarı ya ikna için sarfedilen gayretlere rağ- men yiyeceksiz ve içeceksiz kuyuları" nın dibinde beklemektedirler. Diğer a- melenin de bugün kundilrin iltihak &- mesi ihtimal dahilindedir. Feci bir tayyare kazası NEVYORK, 5 A.A. — Asgar - kişi, tayyarenin düşmesi kavrularak ölmüşlerdir. İttihat Cemiyetile ne kendisinin, ne de gözetenin alâkası olamıyaca- ğını ileri sürüyordu. (Bitmedi) Era e & TEMMUZ 1934 lâf yaptılar İngiltere takas ofisleri | Anlaşmaya nazaran, bu devre müd- detince İngiltere hükümeti takas. ofis- İ leri teşkil etmek hususundaki salâhi - İ yelini kullanmıyacaktır. M. Neville Chamberlai ilâve etmiştir: ki hükümet, aralarında yapılan ticare - tin gayet dostane ve biribirlerine zarar vermiyecek surette yapılması, buzünkü ticari vaziyetin devam ettiril olursa arttırılması temennile- rini izhar etmişlerdir. Alman hükümeti, Almanya ile di - ğer devletler arasmda mevcut olanla - rn veya yapılacaklara benzer bir tarzda ticari tediyeleri kolaylaştırmak maksa - olar hakkında bir anlaşma olduğunu bildirmiştir. Almanyanın bütün alacaklıları ile bir anlaşma yapmış olması, pek tabiidir ki, marası da , benim düşündüğüm gibi yap- tığım:z bu anlaşmanın memnuniyet - verici olduğu kanaatindedir. Amerika ve Almanya VAŞINGTON, 5 (AA.) — Salâhi yettar mahafil, birleşik Amerika hükü metinin, Alman istikrazlarınımn Ameri - İ kan hamilleri ile de, Londrada yapılan İ anlaşma şartları gibi müsait ve muhik | şartlarla bir anlaşma yapılmasını yeceğini bildirmektedir. isti- | Bulgar başvekili Bulgaristanın Siyasetini anlatıyor! Bulgar hükümeti ne fa- | şisttir ne nasiyonal sosyalisttir SOFYA, 5 (Milliyet) — Başvekil M. Kimon Görgiyef Oriente telgraf Bulgar hükümeti , ne faşisttir, ne Das yonal sosyalisttir. Hükümetin en bü - yük, gayesi , Bulgar devlet ürşkilâtenr yenileştirmek, yeni devrin — icaplarına uydurmak, işmdiye kadar fırka cephe- | lerine ayrılan milleti milletin iktmat ve kültür yai bir ahenk vermektir. Bu büyük davanın tatbilinde hükü- metin, son senelerde cezri bir şekilde devlet müesseselerini ıslah eden memleketletin tecrübelerinden edeceği pek tabidir. Fakat esas, ötede beride kabul edilen sistemlerle dok - trinleri tatbik etmek değil, Bulgar si - yasi ve içtimai hayatım — ihtiyaç ve imkânlarıder. inkişafına Hükümet daha ilk beyannemesinde sarih ve şüphe götürmez bir şekilde şimdiye kadar takip edilen harici siyi seti de değiştirmeği anla düşünmüyor. Makedonya toşkilâtina gelince, be- yannamenin 14 üncü maddesinde de edilen devlet otoritesile kanuni kuv- vetini tesis etmekten & başka bir şey Belçika kabinesinin istediği salâhiyet BRÜKSEL, $ A.A. Hükümet, parada altın osasını muhafazâ, Belçika frangının halibuzır rayici hn ”. lüzumunda gümrük £ tarifelerini ve u- İ gününü” kutlulamak için yapılan vu lar hakkında hükümete mesele, Dahiliye © Vekâletimizin e ey ANKARA, 5 (Telefonla) — ANKARA, ilât cetvelinden i tince tamim olunmuştur. (Telefonla) ANKARA Fran'adan celbi " Fran İstanbula da uğrayacaktır. # zay şa “ istiklâl günü Amerikada sapık şen- liklerde 170 kişi ö'dü NEVYORK, S.A-A. — İstiklâl bay- ramı şenlikleri münasebetiyle Amerika. da kazay uğrayip ta ölenlerin raiktarı 170 kişiye varmıştır. 1929 danberi, bu, kaydolunan rakamların en azıder. Tole- ini, sebep itibariyle, şu suretle talesim edilir Havai fiseklerden (iki, otomebil ka- zasından (7, denizde boğulmak suretiyle 70 ve muhtelif sebeplerde 34, 500 kişi de hafif yaralanmıştır. NEVYORK, 5. A.A. — Dün “İstikli telif merasim esnasında 28 kişi ölmi fişeklerin pat- laması yüzünden 121 kişi yaralanmıştır. “Yunanistanda nümayiş hazırlığı ATİNA, $ (Milliyet) — Haber a - kındığına göre, Kondilise mensup za - bitanla küçük zabitler bugün nümayiş yapacaklardır. Bu numayişlere güya manevra şek- li verilecektir. Fakat bazı ikimseler ya- | pılan tefsirata göre bu birkaç gün evvel | işset edilen nümayişin b bir tezahürüdür. Maç Teyredeikei çöken tribün NEVYORK, 5 A.A, — Hapishanenin Base - Ball takımları arasında yapılan | bir msj: seyretmek üzere, Welfore - İs. land hapishanesi mensup bir tribüne çıkmışlardı. Kalabalığın çokluğundan tribün yi- kılmış, üç mahpus ölmüş, 56 sı yaralan: muştar, Chili işçileri rasında | tevkifat SANTİAGO DE CHİLİ, 5 A.A. — Chili işçi federasyonu umumi kongresi feshedilmiştir. 350 murahhas tevkif 0- lanmuştur. Kongre içtima, isyi bir mahiyet almak istidadın — gösteriyor- mumi vergileri tadil edebilmek için mec- listen hususi zerk istemiştir. Sıcak € dalgası LONDRA, 5 A.A. — Dündenberi mcak dalgası, evvelki günlere misbet - ie daha büyük şiddetle hükümferma- ir. Orta ve cemubi İngilterenin kısmı azamında hararet Fahrenhayt 80 i, geçişi Bu sıcağın böyle de - van oöocüği takmiim elliyor. m m amm mem | ECNEBi MATBUATIN İtalyanın Adriatik filosu Yirmi parçadan mürekkep İtalya- nın Adriyatik birinci filosunun ansı- zın Dıraç'a geldiği Tirandan bildiril. mektedir, Siyasi mahafilde pek derin tesir bırakan bu hâdiseye M. Barthou nun Belgrat ziyaretine karşı bir nü- mayiş nazarile bakılmaktadır. Gazete lerin ekserisi bu hâdiseyi İtalyanın Şarki Avrupada ve bilhassa Yugoslav. | ya - Arnavutlak itildfından sonra Ar- navutlukta sukuta uğrayan nüfuzunu | yükseltmek için uğraştığına delil ola- | rak gösterilmektedir. Belgratta hdd. kenin Yugoslavya hükümeti mahafili arasında büyük rahatsızlık tevl'* et - mediği, çünkü İtalyanın karaya asker çıkarmak hararı vermesine ihtimal buz lunmadığı kanaatindedirler. Arnavut luk siyasi vaziyetin henüz tamamile | tebellür etmediği, ve bazı büyük dev- etlerin yardımına mazhar olacak İ başka bir hükümetin iktidar mevküne | gelmesi muhtemel olduğu yazılmak. tadır. Bazı gazetelerin noktai nazar- arma göre, İngiltere Adriyatik deni, deni: zini tHalya için tabi bir liman diye kabul etmektedir. İtalyanın bundan fazlasına malik olması İngilterenin Akdenizdeki mevki tgâht 0- lan Maltanın ehemmi; tir. Bundan dolayı İngiltere, İtalyanın Arnavutluktaki meokünin tutulması- nı istememektedir. (Proiya) Yunanistanda sabun sanayii Yunanistanda küçük mahiyette bir sabun sanayii vardır ki il den harice mua; racat yapar, Diş | tan bazı sabun mevileri ithal eder, 1932 seni tanda imal edilen çamaşır sabununun mihdarı 22.550 ton olup, kıymeti 246 milyon 500,000 drahmi, kokulu tuva- let sabununun mikdarı da 450 ton o- lup kıymeti 13.500.000 drahmidir. Ec nebi memleketlerine ilıraç edilen sa- bunlar 9.272.450 drahıni ktymetinde, 803,5 tondur, Diğer taraftan Yunan, tan, 1.049,060 drahmi kıymetinde 55,3 ton mutfak ve çamaşır sabunu ve 227.580 drahmi kıymetinde 26 ton ko- | kulu sabun ithal etmiştir. Bu hesapça, Yunanistanda nüfus başına senevi 3 kle. saban düşmektedir. Ba huretle | diğer devletlerin sabun sarfiyatına nazaran Yunanistanın mevkii en son- da geliyor. Yalnız Macaristan, Rusya Polonya ve bazı Balkan devletleri Av rupada nüfus başına daha az sabun İ sarfiyatı göstermektedirler. Sahrayı kebirde Av. rupalı esirler Birhaç senedenberi, Sahrayi Kebir. de bazı kabileler tarafından esir edil miş olan bir İspanyol zabiti esaretten kaçmağa muvaffak olmuş, ve İspanya sıl olmuştur, İki sene evvel Azana ka- binesi ve hassaten hava işleri nazıri, Sahrada bulunan Avrupalı esirler hak kında malümat alınmasını kumandan Martinez Esteve'e te mandan Martinez, yerli ahalinin yar- demile bütün Cezayir sahrasını gez - miş ve Niger'in civarına kadar vâsıl olmuştur. Bütün vaziyeti bihakkin an ladıktan sonra, hükümete bir takım DA OKUDUKLARIMIZ l nen İfni müstemlekdsine salimen vâ- | du, Madam Curie için matem VARŞOVA, 5 A.A. — Madam Curie nin doğduğu Varşova şehri büyük â- Tim kadının veaftı dolayısile nihayet - siz bir hüzün içindedir. ün ilmi müesseselerde ve Marie Curie - Sklodoweka enstitüsü ve hasta- nesinde bayraklar matem alâmeti ola- rak yarı çekilmiştir. | maruzatta bulunmuştur: Sahrada İs- panyalı esirlerin mevcudiyeti muhak- haktır. Bunların ekserisi Afrikada, Fransız sahrasında, yerli kabileler ta rafından muhafaza altında bulunmak | tadır, ve bir çoğu İspanyol sabitleri ve askerleridir. 1921 ve 1924 senele- rinde, herkesçe malâm olan harpte, Abdülkerim'in kıtaatı tarafından esir | alınmışalrdır. Martinez'in raporuna göre, umumi harpte, Touareg kabile- leri tarafından ele geçirilmiş olan İtal fond Maliye Vekâletinde çalışmalarına devam etmektedir. *-hassıs önümüzdeki hafta içerisinde İzmirden başlamak üzere bazı vilâyet ve kazalardaki Maliyte teşk ilâtını tetkik edecektir. Bu meyanda | ret 215. İ mekkiren Oxford'a Alman esirleri de va masının kabil olacağı Martinez tara- fından iddia edilmektedir. (Coriera Della Sera) | Yunanistanda arıcılık Atinadan bildirildiğine göre elyevm | Yunanistanda bulunan arı kovanı a- dedi 400 bin ve bunların senevi hâs- latı vasati olarak 4 milyon sekiz yüz | bin klg. bal olup bu hasılatın kıyme- ti 72 bin drahmi tahmin edilmekle dir, Bu hasılatın bir kismi ecnebi mam leketlere ihraç ediliyor. (Türküsche Post) I Trakyadan gelen Yahu- diler meselesinin mahiyeti Cürüm işliyenler mahkemeyeverildi ANKARA, $ Gap) Tpakyaden gelepiMenepimimeileni, in mahiyet ve safahatına dair mufassal malümat gelmiştir. Ancak hakiki mahiyeti henüz tava: h etmemişti müteaddit müfettişle'le birlikte mahalli, de yapacağı tetkikat ve tahkikata v e tanzim edeceği rapora intizar edil mektedir, Bu hareketin mevzii oldu ğu, Çanakkale ile Edirne arasında — Farseta bir rabıla mevcul olma dığı kanaati vardır. Kanunun çerçe- ekilin bügün söylediği gi emeye sevkolunacaktır. Mebalar Istanbula geliyorlar Meclis yaz tatiline karar verdiğin - den bu akşamki trenle birçok meb: lar İstanbula hareket etmişlerdir. Tenzilâttan istifade edecekler Muamele vergisi iptidai mevat ten- ifade edecek müesseselerin isimleri Maliye Vekâle- Fransız maliye mütehassısı 5 (Telefonla) Maliye tarafından M.AL Mü- Hükümet mütehassısı İran matbuatı Türk - İran dostluğu et- rafında çok sa- mimi neşriyat yapıyorlar TAHRAN, 5 .A.A, — Goşiş gazetesi yazıyor : Şehinşah Hazretler rafından gösterilen hüsnü kabi te misli yoktur. İlâ millet (arasındaki dostluk maddi menfaatlere ve diplomasi cemilekârlıklarına istinat o etmemekte- dir. Bu dostluğun kökü çok eski zaman lardadır. Ve bugün daha ziyade kuvvet- lensesk ve ebedi olacaktır. Şarlan sul- bunu ve terakkisini temin eden bu dost- luk, bütün dünyaya sulhun, en mütekâ - mil şekli ile, medeniyetin beşiğinde vü- cut bulmuş olduğunu gösterecektir. Şefeki Sürh gazetesi diyor ki Türk milletinin Şehinşah Hazretleri ne karşı göstermiş olduğu bissiyatın bir eşine ancak İranlılar ; tarafından Gazi Hazretlerinin muzafferiyetleri | günle. vinde kendilerine karşı gösterilen yalla tesadüf olunabilir Bugün dahi, İran milleti kardaşları tarafından elde edilen zaferlerde kendilerini şerik ad t gazetesi yazıyor: Şehinşah Hazretlerinin seyahatlarının en büyük neticesi şu olacaktır: Bundan böyle Türklerle İranlılar bir- | birlerini kardaş bilecekler ve müstakbel lere tesanütlerinin ve kardeşlikle- rinin nimetlerinin miras burakacaklardır. İki millet binlerce senelerdenbrei sahi oldukları meziyetlerle bütün dünyay: tihadın en güzel misalini göst dir. Ve dünyada hiç bir şey bu bozamıyacaktır. Hava vaziyeti Sıfır derccsi hararete ve deniz se - viyesine indirilmiş barometre: Sant 7 de 729, saat 14 te 761. Dereci hararet 19, derecei hara - Azami derece 22,5, asgari derece 17,5. Rüzgür tamamen yıldızdan esmiş - tir. Azami sürati saniyede 10 * metre - dir. Bir tayyare parçalandı CAP, $ A.A, — Tayyareci Victor Smithin tayyaresi, Cap müstemlekesinin dağlık kısmında yere düşerek parça - lanmaştar. Sabık Bulgar kralı LONDRA, 5 A.A. — Bu defa müte- gelmiş olan sabuk Bulgaristan kralı Ferdinand, bu hafta içerisinde orada toplanan beynelmilel ornitolo ijkongresinde hazır bulunmuş- u ür, Sabık kral, senelerdenberi bu | ilim- le meşgul olmaktadır. Kongrede 40 ka- dar memleket temsil edilmektedir. Şoför uyumuş THURİNG, 5. A.A, — Otomobille ge- olan 32 çocuk feci kaza” ya uğramışlardır. Şoför, otomobilinin volanma dayanarak uyuyu kalmış oldu- Handan otomobil yol üzerindeki bir ağa- ca çarpinıştır. Dört çocuk öleüüş ve yiz mi sekiz çocuk yaralanmıştır. Bunlar. dan dördünün yarası ağırdır. Romanyada Nazi Teşkilâtı dağıtıldı BÜKREŞ, 5. A.A, Kabine, Romanya dahilindeki bilümum Alman Nazi teşkilâtınm he- men dağıtılmasına karar ver- miştir. Bundan başka siyasi ü- niformaların giyilmesi de hü- kümetçe yasak edilmiştir.