17 Temmuz 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

17 Temmuz 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Soy adı meselesi Yalova aldığım benden soyadına malümat isteniyor. Bu ii matı büyük bir kısmı kanun. vi dir. Hatırımda kaldığına lie o adı kanununun hulâsası pala Türk vatandaşı altı ay zar. ba mugayir seyler isim olama. N ismi cile reisi seçecektir. İç yam NM ei el in benden sordukta. ediyor. Bu ismi, : Tü ; Sü ismin yeni bu- ke kelimelerinden olma- n a aile ismi olmı- salam ip böyle bir Rulan isimle,;: ; iŞ. O zaman ko- galeri gömdi tanıyorlar: “7 O zaman biribiri; uydurması diye böyle © terkipler Sehinlerini çağını bu isimlerin ığınız zaman bu bile, Zay esin: hatırlamazsı Yoktur, En Taple isimlerin manası dedir. Baba çalı isim gene biz- ken Şocuj isim koyar- Onun ll İsmi 2 kimse dik odan sonra bir daha U, har, Tüze Eillnde “çağla in v vekiği için İsmail Uysal idir, i Kullanılması tabi- “5 Ba hapi şimdiye, diğer bir arzusu da tarihi bir Tezş Sğrıldığı ismi eski Benden eme değiştirmek Bu iti, #sulünü soruyor. Fas dairçağ iz Kayıtlı olduğu nü. er. Be ida ile müracaat yaptırır. Gaze- | er gönderir, kendisi o kalır. k oldu. F, Gölgede 38 Mi serin, Mis ova birden “ Bi, iyor, “29a hâlâ Preng Özle Ulak bir ği iğ ak bir ilâç almak Si dım g. i arad, ia nakl ard la Yeti üzeri; eczacı, 7 davizine maher ılmuş. Hamle hasta ii yüz paralık asit borik almak kilometre gidecek ve 13 ki. da > Ni dönecek, Böyle şe; kaplı < Bu işin en köntirmesi ki <ezahanesini de Yalovada. ede, ya tekli etmek ve kabul 2e'ne âlâ, etmeze, temek, Belki bu sakat iş a da Otnur. Çünkü — laf aramız. ül, zahamesiz bir kaplıca gö- ÜR şey değildir. » FELEK E Hademej bayrat İnan - ta hademei hayrat maaş- Nü bayaçilmesine perşembe gü MİLLİYET SALI 17 TEMMUZ 1934 EKONOMİ ZN Fındık İhracatımız İhracat son günlerde gene canlandı Almanya'daki son siyasi hadiseler fn dik ihracatımız üzerine © menfi tesirler yapmaktan hâli kalmamıştı. Bu vaziyet düzelinciye kadar mütkreddit kalan pi- yasa da, son birkaç gündür, vaziyetin düzelmesi üzerine, canlılık görülmiye başlamıştır. Son günlerde Karadeniz mın takasmdan Almanya, Belçika ve Fransa- ya yapılan ihracat fazlacadır Almanyaya ithal edilecek halılar Almanya Hükümeti ithal edilecek halı. lardan 120x170 eb'adında ve (o Türkiye malı olanları tenzilâtlı tarifeye tabi tut- muştur. Yalnız bundan evvel başka eb'- atta dokunmuş halılar ..nzilâtlı tarife - den isiifade edemiyeceklerdir. Halıcılar aralarında dün bu iş için bir toplantı yap muşlardır. Bu toplantı neticesinde Al - manyanın tahdit ettiği eb'atla | halılar imal edilinciye kadar bu eb'ada uymıyan ve evvelce yapılmış olan halılarım tenzi- İâttan istifadede devam etmesinin temi- ni için İktisat! Vekâletine acaatta bulunulmasına karar verilmiştir. Diğer taraftan Ticaret Odası da bu işi tetkik etmektedir. Türkofiste tetkikler Moskova Konseyyemiz o Mümtaz ve Könseyyemiz o Avni Beyler dün Türkofis İstanbul Şubesinde, memur bu- İundukları memleketlere ihracat yapan ve bu memleketlerden ithalâtta bulunan tüccarları dinlemektia devam etmişlerdir. Lâstik ayakkabılar meselesi Lâstik ayakkabıların, ayakkabı, deri ve kösele snnayiine yaptığı tesirleri tet- kik eden Ticaret Odası Komisyonu bu- gün deri, kösele ve ayakkabı fabrika ve mmalâthanelerini ziyaret ederek tetkika- tana devam edecktir. İzmir sergisine iştirak için İzmir beynelmilel panayırma iştirâk 6- decek olan ticaret ve sanayi erbabı dün Ticaret Odasında bir içtima yapmışlar « dır. Bu içtimada panayırın İstanbul mü- messili Hakkı Nezihi Bey pansyıra işti- rük şeraiti üzerinde hazır bulunanlara i vermiş ve iştirâk edeceklere ne sibi kolaylıklar gösterileceğini anlatmış- tar. Toplantıda bulunanlarda panayıra eler iri edeceklerini bülirmitlr- Ağaçtan ambalaj çenberleri Ticaret Odası bir müddettenberi, mem İeketimizin hususi ihraç eşyalardan bi- ri olan kestane ağucından yapılmış am- balâj ağaç çemberlerinin ihracının fazla. | Jaştırılması için tetkikat yapmaktadır. O- da bir defa da alâkadarların fikrini almak üzere şehrimizde bu işi yapanları bir top- lantıya davet etmiştir. Ağaç ambalij çemberleri bilhassa mem leketimizden Suriyeye ihraç edilmekte idi. Suriyede son zamanalrda İtalyanın bizim çemberlerimize rekabeti bu ihraç oşyamızın vaziyetini oldukça fenalaştır- miştr. Suriyede bu çemberler mon ve portakal sandıklarında kullanılmaktadır. Madenciler toplanacak Maden takasının kalkmasından sonra maden ihracatçılarmız & bunun yerine kaim olabilecek bir tedbir alınmasını İk. tasat Vekâletinden temenni edecek dir. Bu tedbirin ve olabileceğini düşün- mek üzere yakında Madenciler Birliğin- de bir içtima yapılacaktır. Madenciler Birliği bu içGima için mütalcalarını hazır. | lamalarını madencilere bildirmiştir. Sanayi müfettişliği Şehrimizde yeni teşkil edilen Sanayi Müfettişliği muvakkaten vazife görmek- te idi. İktisat Vekâleti bu müfettişliğin daimi olarak İstanbulda bulunmasına ka rar vermiştir. (iş Bankasınan alınan ctvelir 16 Temmuz 934 AKŞAM FİYATLARI ISTİKRAZLAR TAHVİLAT letilrazı dakka SIĞ Rahim 1175 1033 Ergani o 9350 $ Mümessil ku Ünitürk 20,80 $ ponsuz 4845 " nm ; » “5 . ME Zİ w ESHAM sma 94 Reji Kupom Oğ va 250 ? 9ö İ Telefon 1650 Türkiye Cümbü- pi 105 gözet Bankam 88 $ Banada ke Tramer vi İŞ Sark dey. ie madolu Hisse 2725 İ Balya 155 Sir; Hayriye © 15 $ Sark meeza © 320 ÇEK FIYATLARI 633,59 4 Prağ 19,112 1206 JE. “ 34 780,7 Milano s2kız 20142 Cenevre 244,16 Ziori 420,16 Atina 222 $ Pengo 4,05,50 im yi Bükreş 20,20,50 Amsterdam 17,45 $ Mes Salya“ görse $ Viyan OSM NUKUT (Satış) Kurun Kuruş 1â0 4 20 Tevi, MEYİ Pia alma 2050 9 Li ei s2 12) Li Dün Yüksekkaldırımda bir ev yandı, bir adam da parasını ken yandı. Resmimiz yangın yerini gösteriyor. Tafsilâtı polis haber. leri sütumumuzdadır. M. Herriot'nun Daveti 148 kişilik bir kafile per- şembe günü gidiyor Sahık Fransız Başvekili M. Herrist, geçen defa memleketimize geldiği | 20- man muallimlerimizden bir kısınını mem. leketine davet etmişti. Bu davete icabet maksadile Fransa'ya bir seyahat tertip edilmiştir. Bu soyahate iştirak edecek olan İstan | bul ve Ankara muallimlerile Galatasaray izcilerinden mürekkep 148 kişilik kafile perşembe o günü O Thöophile Gavtier vapuru ile şehrimizden hareket edecek- tir. Buradan Pire, Napoli ve Marsilya yo lu ile Parise gidilecek, o Pariste yirmi gün kalınacaktır. Bu müddet içerisinde muhtelif temaslar yapılacaktır. Dönüşte Lyon'a geçilecek ve Fransanın cenup sa» hilinde bir tur yapıldıktan sonra ağusto- sun 23 ünde şehrimize dönülecektir, Seyahate iştirik eden 148 kişinin 66 sını telebe ve izci teşkil etmektedir. Ka- file reisi Gazi mektebi mü- dürü Celâl Memduh Beydir. Romen zabitlerin- den bir grup geldi Evvelki güz Romasya zabit lerinden 29 kişilik bir grup tenei,, züh için şehrimize gelmiştir” Za.” bitlerden maada Ronlanyadap Nr grup seyyah kafilesi de gelmiş - tir, Romen zabitlerinin şehrimizi ziyareti resmi bir mahiyeti haiz değildir. Umumi harptenberi Ro men zabitlerinin memleketimizi Ziyareti ilk defa olarak vaki öl - duğundan iki memleket arasında mevcut dostane münasebatın in - kişafı noktai nazarından bu ziya- reti memnuniyetle karşılarız. Dün serinlemek için plâjlara dö külen kurtarır- | MAARİFTE Kabataş ve Istanbul liseleri Leyli kısımların lâğvinden şimdilik vazgeçildi Kabhatüş ve Istanbul | liselerinin leyli kısımlarının lâğvinden şimdilik vazgeçil. diği habar verilmektedir. Senebaşında fa İ aliyete geçecek olan Haydarpaşa Lisesi açıldıktan sonra hu hüsusta bir karar ve- rilecek, bu yeni lisenin leyli kısmı hariç- ten gelecek talebeleri. doldurulabilirse bu fikirden tamamen sarfımazar edile - cektir. Galatasarayda ecnebi profesörleri Galatasaray Lisesinde tedrisatta bulu- nan ecnebi yenfesörlerden — im mukaveleleri bitmiştir. Müdür çet Bey, yeni profesörlerle mukaveleler im- zalamak üzere Paris'e gitmiştir. Trakyaya seyahat Talebe Birliği, oağustos | içerisinde Trakyaya bir seyahat tertip edecektir. Edirne, Çanakkale ve diğer mıntakalar gezilecektir. Bütün nerşiyalın beşer nüshası Maarif Vekâleti emrine verilecek Maarif vekâletinden tebliğ olunmuş- tur : 1.— 21-6-1934 tarihli ve 2527 numa- kileti emrine verilmesi mecburidir. 2.— Bu eserler meşirleri tarihinden i- #ibaren on çok onbeş gün içinde veril 3.— Ankarada basılanlar maarif vel&i- eti dahilinde dirleme memurluğuna, İstanbulda çıkanlar İstanbulda Ebussuut caddesinde 48 numaralı | ilk mektepte derleme müdürlüğüne, diğer vilâyetler. de maarif müdürlüklerine ve kazalarda maarif memurluklarına makbuz muka- bilinde teslim olunacaktır. halktan bir görünüş. Bunaltıcı sıcaklar Dün tatil olmamasına rağmen çok kimseler plâjlara döküldü Dün İstanbul gene boğucu sıcak gün- lerinden birini geçirdi. Daha sabahin esmiye başlıyan ılık rüzgâr, halka na- | sıl bir gün geçireceğini acı bir şekilde ihtar ediyordu. Öğleye kadar sicaklık derecesi yükseldikçe yükselmiş ve niha- yet bir aralık vasati 32 dereceye kadar çıkmıştır. Bazı yerlerde termo - metrenin 37 hattâ 38 i de kaydettiği gö- Eski temmuza artık girmiş bulundu. ğumuz için bu sıcakları tabii görmek lâ- zımdır. Bu sene havalar aylardanberi kurak gitti ve bunaltıcı bir hale geldi. İştanbullulardan çoğu, dün, tatil günü olmamasma rağmen, plâjlara, gölgeilk - lere döküldüler, Eskiden böyle temmuz sıcaklarında belediye hiç olmazsa elinde mevcut aro- zözlerle sokekları sulardı. Sokakları sw- lamak değil, hattâ adamâlllr * yıkamak imkânı aroma bunu neden yapmadığı Rasat merkezinden verilen habere re dün hava tazyiki 755 milimetre Ge gö- idi. | Sıcaklık en fazla 3, en az 20 derece idi. | Sant 14 te rüzgâr cenuptan esiyordu. Bi- lâhare şarkı şimâliden esmeğe başaldığın dan havanın biraz serinlemesi muhte - | meldir. Rüzgürin sürati | saniyede 6 metre idi. Hararte azami 32 derece Sıfır derecesi hararete ve deniz seviye- sine indirilmiş barometro bu sabah » Saat 7 de 757,5, saat 14 te 754,5, de- yecei hararet saat 7 de 24, saat Tdte 28,5, azami hararet 32, asgari 20,5. Rüzgür, yıldızdan etmiş, azami süra- ti saniyede 8 metreye çıkmıştır. ii ?“* Muğlada sıcaklar MUĞLA, 16. A.A, — İki gündür şid- detli srçak büküm sürüyor. Gölgede ha- raret deresi 34 o kadar gölgede 41 fi bulmuştur. İzmirde sıcaklar İZMİR, 16. A.A. — Dün gölgede ha- raret derecesi 35 i bulmuştur. Her ta- rafta bir sıcak dalgası büküm sürmek” > i MAHKEMELERDE Türklüğü tahkir Davası Kibrit sirketi M. muavini- nin muhakemesi başlıyor Kibrit Şirketi Müdür muavini M. Ku- mans hakkında Türklüğü tahkirden do- layı tekibat yapılmakta idi. Beşinci müs- tantik Suut Bey bu husustaki tahkikatı ikmal etmiş ve M. Kumasın Müzum tma- hakemesine karar vermiştir. Kibrit Şir- keti kılmıştır. Şahit Halit ve İhsanın buluna- madığı anlaşılmış, arattırılmaları ve mah kemeye gönderilmeleri için mubakeme başka güne bırakılmıştır. Üvey oğlunu tahkir eden baba Övey oğlu Salâhattin Efendiyi tahkir etmekten suçlu İsmail Hakkı Efendi dün Sultanahmet ikinci sulh ceza mahkeme- sinde 3 gün hapse, bir lira ağır para ce zasına mahküm olmuş, fakat mahkümi- yeti sabıkası olmadığı için cezasının te- ciline karar verilmiştir. Kuzgüncuk yangını Bundan bir müddet evvel o Kuzgun - cuk'iz Resneli Osman Beyin köşkü yan- miş ve bu köşkün 13 bin lira sigorta be- deline tamaan yakıldığı iddissile dava açılmıştı. Bu davaya dün ağırcozada'de- vam edilmiştir. Suçlular Osman ve İs - mail Beylerle Koço Efendidir. Muhake- me Üsküdar Müddeiumumiliğinden iste- nilen bazı malümat henüz gelmediği i- çin başka güne bırakılmıştır. Döviz Kaçakçılığı yapanlar Döviz kaçakçılığı o yapmaktan suçlu Ayni biraderlerle Zaharya Efendi ve o- Zulları vesair birkaç akkındaki mu- hakemeye dün devam edilmiştir. Dünkü muhakemede idin makamını işgal eden Ekrem Bey suçlularm biribi- rine uymuyan ifadelerine nazarıdikkati iş ve bu ifadeler üzerinde suçlu- lara bazı sualler sordurmuştur. keme bazı hususatın tahkik, ta kullanılan şifreler hakkında mali esseselerden malümal alınması için başkı güne bırakılmıştır. Vehbi Sait Bey Ortaköyden son süratle geçerken bir askerimizi ezen, tevkif edilen, bilâhare tahliyesine karar verilen Vehbi Sait Bey hakkındaki tahliye kararını temyiz mah- kemesi bozmuş, istintak dairesi de Veh- bi Sait Beyin mevkufen mühakemesine karar vererek evrakını üçüncü ceza mah kemesine tevdi tmiştir. Vehbi Sait Bey henüz tevkif edilme- miştir, Maamafih tahliye istidası ile ağır cezaya müracaat etmiş, ağırceza bu işin asliye mahkemesinde tetkiki icap ettiği. ne karar vermiştir. Bu tahliye istidası da asliye üçüncü ceza mahkemesine ve- rilmiştir. Beşiktas yangınında kasıt var mı? Beşiktaşta bir çatı altında 6 dükkânın zanmasile neticelenen yagın hakkındaki tahkikata ebemmiyetle devam edilmekte- dir. Yangm tahkikata vazıyet etmiş 6- lan nöbetçi müddeiumumisi Ekrem Bey yangın yerine bizzat giderek tahkikat ve tetkikat yapmıştır. Yangın yerinde kaste (delâlet eden bazı izler, bilhassa kırılmış şişeler içinde saza benzer bazı maddeler bulunmuştur. Bu mayilerin döküldüğü yerlerin de yan- gın sönmüş olmasına rağmen hâlâ yan makta olduğu görülmüştür, Bunlar tahlil edilmek üzere Tıbbıdliye gönderilmiş - tir. Tabkikata devam edilmektedir. Mahküm oldu Hırsızlık yapmaktan suçlu İran tebaasından Murdahay efendi dün Sultanahmet ikinci sulh ceza mah- kemesinde bir ay 21 gün hapse ve bir ay 15 gün emniyeti umumi- ye nezareti altında bulundurul - mağa mahküm edilmiştir. Kadırga Talebe yurdu Yurt tatil edildi Türk Maarif Cemiyetine ait Kadırga Talebe Yurdu dünden itibaren kapatıl- maştar. Anadolunun muhtelif yerlerinden ca sil öçin şehrimize La lerin barındıkları ba Yurdun kapanış se- bebi binada tamirat ve tadilât icrasına lüzum görülmüş olmasıdır. j Henüz memleketlerine avdeli etmiyen ve balen yurtta yatıp kalkan elli kadar talebe de bu yüzden açıkta kalmışlardır. Yurdun tamiratı eylül bidayetine kadar devam edeceği için yersiz kalan talebe- ler yeni sene başlangıcına kadar buradan istifade edemiyeceklerdir. Talebe Yurdunun kapanması dolayısi le açıkta kalan bu talebelerden 20 si, tanbulda hiç kimseleri balunmadığı için dün geceyi arkadaşlarmın evlerinde ge- çıktı. Milasda | “çirmek mecburiyetinde kalmışlardır. Bu talebelerin vaziyetlerile Halkevi yakından alâkadar olmağa başlamıştır. Bilhassa hiç kimsesi o olmıyanlar tatl ilikli geğiramii' il ne avdet edinciye kadar, , leyli mektep - Tai bihi 7 N > gi Sıcaklar bastırınca Biz insinlar garip o mahlükla- riz: Soğuk olur, sıcağı ararız; sı cak olur soğuğa hasret çekeriz. Istanbulun iki metre har altın- da örtüldüğü zamanlarda (yazın kızgın güneş altında fıkır fıkır kaynayan Filorya , Altınkum plâj- ları kim bilir kaç kişinin gözünde tütmüştür. Şimdi vücutları kabuk gibi, nar gibi kızarmış, kirpikleri sararmış, derileri soyalmuş ne kadar kim- sede birkaç ay evvel (duvarları üzerinden hançer gibi buz salla - nan, çatıları © saçaklarına kadar kar yüklü bir İstanbulun manze- rasına can atıyordur. Kış olur. Ah bir bahar (o gelse deriz: Kırları süsliyen papatya - lar, çiçek açmış badem ağaçları gözümüzde tüter... Nihayet mevsim gelir; ah bir sıcaklar adam akıllı bassa da de- nize girsek deriz. Sıcaklar gelir çatar, bir Sonba- har gelse de biraz serinlesek di- can atarız. Sonbahar hüzünlüdür. Gamlı- dır. Mütemadiyen yağmur yağar! Yerler çamurdur. Fakat kış öyle mi ya... Kış soğuktur amma te- mizdir. Rahattır. yi Velhasıl mevsimler bir dairei faside gibi, döner ve bir ümüle yola çıktığımız haldö gene döner dolaşır ayni noktaya gelir ve gene ayni noktaya dönmek (o ümidile tekrar devri daim ederiz. Bu dai- renin etrafında ömrümüz olduğu kadar daha mütemadiyen de çev- rilip duracağız. “Onun için Bugün sıcaktan şik yet etitiğim le, yarın da s0- ğuktan şikâyet edersem beni ma- zar görün. Çünkü hepimiz o nihayet bir mevsimsizliğin içine (o düşünceye kadar bu mevsimlerden şikâyet e- dip gideceğiz... “6 ve Hararet gölgede 34 derece, Oturup bir masanın başında, boynunda yakalık, gravat, elinde ağır bir kalem, bu satırları yaza- cak yerde insan, şöyle bir deniz kenarına gitse, bir bardak buzlu limonata içse... Ondan sonra so- yunsa mayosunu giyse, denize gir- Sl. Oh ne serin ne serin!.. Sonra çıksa, kumlar o üstünde yavarlansa, o ince rıh gibi sıcak kumlar, insanın vücudundaki dam la damla tuzlu suları o kurutsa, güneş ciyerlerini pişirse.. Fakat. Bir de deniz kenarındaki o li- monatayı içen, o denize giren a - dama bir sorun: Egeli Bu buzlu limonata harareti büs. bütün arttırıyor... Bir müddet #ön- ra insanın ağzı yapış yor.. < Denize girmek iyi, güzel! Kum da yatmak çok enfes bir şey! Fa kat insan sudan çıkıp giyinince vücudunda bir lerdir boşanıyor... Onun yerine soğuk bir duş al- sa; sonra, şöyle Yakacığa gidip serin bir çınar gölgesinde otursa, göğsünü küfür küfür esen Kayış- dağı rüzgârına verse... Bir okkalı kahve hopurtsa, bir bardak aşla- ma su içse. Yakacığa çıkan adama sorun size muhakkak ki Boğaziçinin se rinliğinden o bahsedecektir. Bo - ğaziçindeki adam adaları. çam- larin artyrgaktır. Velhasıl herkes bir arama pe- şindedir. Ve beşer hiç bir zamanı pan yedi 5 Ba bir mi. ğ Hayır, ba bir kabahat (o değil, belki insana mahsus bir haslettir. Eğer herkes bulunduğu zamanı, hulunduğu mevkii beğenirse hiç bir vakit, kendisinde ileri gitmek için bir hamle hissetmez; ve olda ğu yerde kalır. Bir dairei faside içinde dahi dönsek, bizde daima hareketin ve arzunun verdiği bir sevinç, bir heyecan o vardır. Ve ekseriya da bununsa teselli buluruz. Mümtaz FAİK Gayrimübadillere tev- ziat başladı Gayrimübadillere istihkaklarına mah- suben yapılacak binde 3-4 nisbetinde pa ra tevziatma dünden itibaren başlanmış tir. Dün küçük isti ii rası doğrudan dı yn komisyonundan sahiplerine verilmiştir. EFTONKARANİSAR yapış olur, N j