29 Ağustos 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

29 Ağustos 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

TARİHİ TEFRİKA: 127 İttihat ve Terakki! (BAHAEDDIN ŞAKIR BEYİN BIRAKTIĞI VESİKALARA GORE) Her hakkı mahfazdar. Dr. Bahaettin Şakir Beyin Yusuf İzzettin beye yazdığı mektup Ahmet Riza beyin Mısır seyaha- #i, kulunuzun Istanbul seyahati ve müteakiben Bulgaristan, Romanya, Bosna Hersek'te mevcut şubeleri teftiş ve tetkik ve itayr malümat hususatı, bilâhare (o vuku bulacak İsviçre ziyareti gibi teşebbüsatı Os- manlı Terakki ve İttihat cemiyeti- nin neleve muktedir olduğunu ya- kında gösterecektir. Kulunuz bir haftadan beri bu- rada bulunduğum için şuabatı ce- miyete İâzımgelen hususları tesvi- ye ettim, Mümkün olsaydı bunları Zatı üstadı o ekremilerine şifahen arzetmek isterdim. Saltanatı o Osmaniyenin büyük varislerinden bulunan © zatı neca- betpenahileri bu hallere ve teşeb- büslere karşı seyirci kalamıyacağı tabii o'duğundan cemiyet namına metalibi âtiyenin is'af buyurulması nı istirhama memun edildim. Ce- miyelin umuru idaresi dört reisin elindedir. Ahare şuyuuna meydan verilmiyeceğini efendimize cemi yet namına taahhüt eyleriz: 1 — Cemiyetin matbaasını tev- si etmek ve devlet ve milletin sa- adet ve selâmetine sarfedilmek ü- zere ya her ay cemiyete muayyen bir tahsisat gönderilmesi ve yahut bir miktar ianede bulunulması; 2 — Devlet ve milletin selâmet ve saadeti için gayyurane ve feda- kârane arzı Ohizmet edenlerden vazife esnasında ( hapse ve nefye düçar o'acakların, yani siyasi müt- tehimlerin, saltanat nöbeti efendi- mize geldikte affını temin ve onla- rı himaye etmek; 3 — Meşveret usulünün tesisini ve kanunu esasinin tatbikini vait buyurmak.,, Doktor Bahattin Şakir Beyin Yu. suf İzzettin efendiye | yazdığı bu mektuptan anlaşılıyordu ki Şehza- de onu huzuruna kabul etmemişti. Yusuf İzzettin efendinin sarayı da- ima Abdülhamidin casusları tara: fından tarassut altında bulundurul. duğundan ve Bahattin Şakir bey i- se Avrupada Abdülhamide karşı çalışan maruf Jön Türklerden biri- si olduğundan, hez ne kadar kıya- fetini tebdil ederek gitse bile, gene teşhis edi'mesi tehlikesi mevcut olduğundan Yusuf İzzettin efendi doktoru görmekten o vazgeçmeğe mecbur olmuştu. Hattâ yalnız ka- bul etmemekle O kalmamış, onun İstanbula gelmesinden dolayı çok körktuğu için doktorun bu hareketi ni çocukluk tavsif etmi Doktor Bahattin Şakir beyin bu sön müracaatine (OYusuf İzzettin efendinin ne cevap verdiği malâm değildir. Fakat doktor (Bahattin Şakir beyle Yusuf İzzettin efendi arasındaki münasebatın meşrutiyet ten sonra da devam ettiği nazarı dikkate alınırsa, bu münasebatın hiçbir zaman inkıtaa uğsamadığını kabul etmemiz lâzımgeliyor. Doktor Bahattin o Şakir beyi yukardaki mektubunda bahsetti, Hamdi paşanın katli | hâdisesine gelince, bu mesele hakkında esas- hı bir fikir elde etmek için Terakki ve İttihat cemiyetinin Trabzon şu- besi tarafından Parise gönderilmiş olan mektupları | tetkik etmemiz lâzımdır. Bu mektuplara olursa hakikaten Trabzon şubesi diğer şubelerden daha büyük bir faaliyet göste:miş ve daha cesura- ne hareket etmiştir. Abdülhamidin şiddetli tazyikleri oradaki şube a- zasını hiçbir zaman korkutmamış* tır. Trabzon kumandanı Hamdi pa- şanın katlini Pariste Terakki ve İt- Cihat cemiyetine bildiren iki mek- tup vardır. Bu mektuplardan birin- cisinde deniliyordu ki: e Fevkalmemul vuku bulan bir hâ üzerine şu arizamı acele o- larak takdime mecbur oldum. Cemiyetimizin 7 numarasına mu- kayyet Trabzon deposu memuru Naci efendi namında bir mülâzim vardır ki kendisi tarikate münt, bulunuyordu. 27 şubatta kendisile derinden derine konuşurken lakır- dı icraat işlerine başlamak fikrin. de bulunduğumuza intikal etti. £- dam edilmesi o lâzrmgelen birkaç kişi saydım. Bu mülâkatımızdan sonra bu ce- sür arkadaş bir iki gün düşünmüş, taşınmış ondan sonra. ben ise başlı- yorum!,, diye bir pusu'a gönderdi. Bu işe başlamanın ne demek oldu. ğunu o gün öğrendik. Kardeşimiz £ Naci, 2 Mart 1323 | dil. Burada | fından büyük bir istilâya uğrayaca- HARİCİ HABERLER Sar meselesi Fransız gazeteleri Hitlerin nutkuna ne diyorlar? — om... — Yazan: A.C. cuma günü kumandan cuma nama- | zından çıkarken tabancasını çeke- rek kumandanı çenesinin sol tara- fından yaralı. o Mermi kuman- danın beynine kadar nüfuz etti ve bu zalim kumandan aldığı yaranın tesirile 20 dakika sonra öldü. Naci efendi ta! derhal yaka» landı. Cesur ve kahraman a:kada- şımız isticvap edildiği zaman: — “Ben arkadaşlarımı zulüm- den kurtardım., Allahın emrile Os- manlıların istirahatleri için küçük bir hizmette bulundum.,, sözlerin- den başka hiçbir şey ifşa etmedi. Yalnız ağzmdan: — Daha çok matemler görecek. iz!,, ihtarını da kaçırdı ki söylemesi hiç muvafık değildi. Her ne ise, kat'iyyen ümit edilmediği halde şu veçhile bir muvaffakıyet | kazanmamız pek büyük bir şeydir. | Teşekkül eden divanıharp Nacinin idamına karar verdi. Mabeyin ifa- desini ve mazbatasını istiyor, Na- inin müebbet kürekle yakayı sıyı- rabileceğini zannediyorum. Türklerde böyle birkaç yüz ha- | miyetli olsaydı, işlerimiz ne kadar | güzel giderdi? Bir hamiyetli daha ele geçirirsem bir kişiyi daha öbür dünyaya göndereceğim. Şimdi düşünülecek bir nokta var, Zavallı Nacinin çoluğu, çocuğu ne olacak? Ben dün kendilerine biraz para gönderdim. Arkadaşlarla be- | raber onları beslemezsek çok fena | olacak. Bendeniz hisseme düşeni yapmağa çalışacağım. 1323 senesinin böyle muvaffak. | yetle girmesini falıhayir addediyo. rum. dilik benim için bir tehi ke yoktur. İleside çıkarsa bilmem. Yaptığım hareketin muvafık olup olmadığını ve devamının tasvip edi lip edilmiyeceğini bendenize yazı. nız, Efkârı umumiye lehimizdedir., Hamdi paşanın katline dair olan ikinci mektupta ise aşağıdaki taf- silât veriliyordu: “ Geçende acele olarak takdim ettiğim arizeda (bahsettiğim vu. | kuat şu veçhile ( cereyan etmiştir. Şubatın yirmi © yedinci salı günü muhterem Naci ve bir refiki; be- raber olduğu halde ahvali görüşü. yor ve detleşiyorduk. Naci kuman- danın herhalde © vurulması lâzım. olduğunu ve kendisine çok defalar iylik ettiği halde bile, umuma karşr | olan hsinane ve zalimane hallerin- den dolayı onu vurmak istediğini söyledi. Ben Nacinin bu sözlerine verdi- ğim cevapta meselenin düşünülme si icap edeceğini ve yalnız kuman- nın değil, daha bazı kimselerin i- damı muvafık olacağını anlattım. Bunun üzerine bizim hoca efendiye de bir kere danışmağa karar ver- bizim bir hocamız vardır ki şer'i işlerde bize cok iyi nasihatler verir. Bunun üzerine gidip hocamıza danıştık. O da kumandanm katli caizdir fetvasını verdi. İdam hük- münün infazı için münasip bir va- kit beklenmesini ve fırsat gözetil. mesini kararlaştırdık ve ayrıldık. — Bitmedi — İ ri, Fransanın Almanyaya karşı fona İ olarak tavsif Hükümet kuvvetlerini kâfi görmeyor MİLLİYET ÇARŞAMBA 29 AGUSTOS 1934 Sarrebruck'ta Nazi nümayişlere 100,000 "işi iştirak etmiş PARİS, 28 (A.A.) — Röyter a- | jansı muhabirinden: i Fransız matbuatınm, dün M. Hit- lerin Sazre için söylediği nutuk hak- i, Paris gazetelerinin bi- i şu cümle İle hü - “İyi söyledi. Fakat şimdi sözler - den sonra yapılacak olan hareketle ri bekliyelim srmn o muhabiri, M. | Hitlerin nutkunun, bu sefer, daha yuz | muşak bir şekilde olduğunu da ilâve ediyor. Fakat, M. Hitler, bu sözleri evvel. | ce de söylemişti. Bunun için , Fran - sa, şüpheli bir vaziyette kalmakta de- vam ederse, buna hayret etmemeli - dir. Diğer taraftan, Fransız gazetele- ve gizli bir niyeti olmadığımı yazmak. ta, daha iyi bir anlaşma | sayesinde iki memleketin münasebetleri düzel- takdirde, soğuk vaziyetinden vaz- geçmeğe hazır olduğunu ilâve etmek tedir. Fransa, Almanya tarafından şar- ki Avrupa paktının imzalanması ve Almanyanın milletler cemiyetine dön- mesi gibi yapılan vaitlerin tutulduğu- nu teyit edecek £ hareketler bekle - mektedir. BONN, 28 (A.A.) M. Hitler, ya- nında doktor Göbela , Alman matbu: | atı müdürü doktor Dietrih olduğu halde, dün tayyare ile Ren eyaletin- den ayrılmış, ve halk tarafından şi Korna gürültüsü İngilterede şoförlerle şid- detli bir mücadele açıldı LONDRA, 25 (A.A.) — Londra gaze teleri , 27/28 gecesini “süküt gecesi, etmektedir. Filhakika, nakliyat mazırırnın emrile, saat 23,30 dan itibaren Çering Kross (Charing Cross) beş millik bir daire içinde, oto| mobillerin korna çalmaları yasak edil. diki halde, polislerle bu emrin ak- sine hareket edenlere sadece ihtarlarda bulunmaları erredilmiştir. Londralılar, şehirlilerin uykularını bozan gürültülere karşı mücadeleyi ve yapılan | gayretleri çok müsait bir şekilde karşılamaktadır. İar, Bunun aksine hareket edenlerden şiddetli para cezaları almacağı zannedil. mektedir. Korna gürültülerinden başka, otomobil ve motosikletlerin çıkardıkları motor ve daha başka gürültüleri zaltmak için tedbirler alınması mektedir. Avu sturya polisi mevcut o polis LONDRA, 28 (AA.) — İngiltere hükümetine bu hususta henüz bir mü- racaat yapılmamış olmakla beraber, Reuter ajansının haber aldığına göre, A“ vusturya hüleümeti, büyük devletlere müracaat ederek, Hükümeti tutan ayrı âikeri teşekküllerle Heimweh'lerin bir kısmından daimi ve yardımcı bir polis" kuvveti teşkili için müsaade istemiştir. Amerikad sağnak DALLAS, (Teksas) 28 (AA) — Gahveston'da müthiş bir sağmak olmaş- tur. Maddi zararlar çoktur. aleyhinde yapılan detle alkışlanmıştır. 3 Sarre'daki nümayiş SARREBRUCK, 28 (A.A.) — Dai- İy Teleşraphe'ın muhabiri Sarrebruck halkınm Hitler mümayişinin fena bir tekilde tertibinden dolayı istikrah duy duğunu bildirmektedir. Filhakika halk, M. Hitlerin nut - kunu dinleyebilmek ve 8 lerden dolayı M, Von söyliyemiyeceğini haber İmek çin beş saat beklemek mecburiyetin- gazeteler, nazi aleyhta- rı mümayişinde bulunanların sayısı - nr 100.000 olarak tahmin etmekte - dir, Von Papen neden nutuk söylemedi? SARSARBURK, (Sarrebruck) 28(A. A) Havas ajansı muhabiri bildiriyor: M. Von Papen (Von Papen) in evvel ki gün Hrenbraytstayn (Chrenbreibte- tein) de nutuk söylemesine mani olan hastalık hakkında mumaileyhin köşküne civar olan Wallerfangen sakinleri sabık Başvekil muavini cuma günü gezerken ve tam sihhatte olarak gördüklerini be- yan etmektedirler, Gazlı bomba SARBRUK. (Sarrebruck) 28 (A.A.) — Evvelisi gün Sulzbah'da cereyan eden tezahürat esnasında, bazı emniyet me- murlarının oturdukları masaya doğru büyük bir gazlı bomba atan iki Nazi tev kif edilmiştir. Tezahürata iştirak eden Sarlılar 130 tren taşımıştır. Sardaki Fran sız gümrükleri müdürlüğü biç bir hâdi- se kaydedilme: ü bildirmektedir. Amerikada Kalkınma davası M. Roosvelt ile şiddetli münakaşalar oldu | VAŞINGTON, 28 (A.A.) — Dün öğ- renildiğine göre, milli kalkınma müesse sesinin tensiki için M. Ruzvelt (Roose- veh), Conson (Johnson) Riçberg (Rich berg) ve Perkins aralarındaki münakaşa lar matbuatım evvelce kaydettiğinden çok fazla hararetli olmuştur. Burunla beraber M, Conson'un bu defa da davayı kazandığı anlaşılmaktadır. M. Riçberg pazartesi günü reisicum- ân tevdi etmiştir. Bunu hı yetli bir münakaşa takibetmiş ve reisi- cumhur, fikirleri teskin için, kararın ta- likini ve M, Conson'n da mezunen Avru paya bir seyahat yapmasını ve bu fırsat tan istifade, vaziyetin istihsali için Avru pa memleketlerinde takip edilen usüller hakkında tetkiklerde bulunmasını teklif eylemiştir. Bundan esünfail olan M.Con-| son hiç bir merasime lüzum görmeden dışarı çıkmış vo reisicumbura yazı ile istifasını göndermiştir. Bundan sonra reisicumhurla araların- da tenti edilen mektuplar üzerine M. Conson ii eri almıştır. Fakat bu ie vâki olduğumu söylemek me Boyabatta petrol SİNOP, 28 (A.A.) — Boyabatta bulunan gaz madeninin vaziyetini tet- kik etmek ve sondaj ameliyesi yap - mak üzere gelen fen heyeti mahalli. ne gitmiştir. kr Japonya demir alıyor VAŞINGTON, 28 (A.A.) — Ticaret nezareti, temmuz ayı zarfında ihraçedilen 15,812 ton demirden 101,293 to- nunun Japonya'ya ihraç edildiğini bildir mektedir. Sporcularımız Odesada 3-0 galip geldiler ODESA, 28 (Milliyet) — Spor geldi. Burada yaptığımız maç çok Sovyet bayraklarile donatılmı samimi bir surette alkışlanmış heyetimiz Harkoftan Odesayf hararetli oldu. Stadyom Türk* Sporcularımız halk tarafından ç€* Mutat mevasimden sonra oyuna başlandı. Birinci devrenin 25 © 30 uncu dakikalarında sağdan gel en il larla Sehimize iki gol kaydetti, üzel pası Rasih yerinde Devrenin sonlarına doğru üçü ncü golümüzü de Rasih atmağa mi vaffak oldu. İkinci devre Odesalıların hâki miyeti altında geçti ise de bir neti, vermedi. Oyunu 3 — 0 kazandık. Gümrüklerde resim cezaları ANKARA, 28 (Telefonla) — Gümrük ve İnhisarlar vekâleti ii senesi şubat nihayetine kadar tahakkuk etmiş her nevi gümrük resif cezaları kayıtlarının silinmesini gümrüklere bildirecektir. Nafıa Vekili A li B. Ankarada , ÇANKARA, 28 (Telefonla) — Nafıa vekili Ali Bey bu sabah di. Vekâlet erkânı tarafından karşılandı. M. Voroşilof askeri heyetimizi kabul etti | MOSKOVA, 28. A.A. — M. Voroşilof, dün Fahrettin ve Muzaffef| Paşalarla Nuri Beyi kabul etmiştir. yete rafakt etmekte idi. MOSKOVA, 28 A.A. — keri mıntaka kıtaatı kumandanı M. yetini ziyaret elmişlerdir. Zirsal Melillein | Tetkikleri ARTİVİN, 28 (A-A.) — Ziraat Ve- bey dün buraya gelmiş kasa ba haricinden kaza erkân: ve halk m #messilleri tarafmdan istikbal edilmiştir. Vekil bey Cumhuriyet Halk Fırkası binasında sıhhat ve ziraat vaziyetiyle mevcut bakır fabrikaları hakkında malü- mat almıştır. Müteakiben hükümet dai- resini gezmiş ve bu sabah Ardahana ha- reket etmiştir. Ankarada elektrik saatleri ANKARA, 28 (Telefonla) — Anka ra elektirik şirketi eylül'birden itibaren tek safhahı elektrik saatleri için müşte- rilerinden kira bedeli olarak ayda on bu çuk kuruş almağa başlıyacağını Nafın Vekâletine bildirmiştir. Leh komünist teşkilâtı feshedildi VARŞOVA, 28 (A.A.) — Komünist teşkilâtı feshedilmiştir. 20 kişi tevkif o- Tunmuştur. Bir vapur oturdu LONDRA, 28 (A.A) — Düşes Of Devonşir (Duchess of Devonshire) va- puru Sidmavz (Sidmouth) açıklarında karaya oturmuştur. Yolcular derhal tahliye edilmişlerdir. Korada bir tren kazası SEUL, 23 (A.A.) — Kora'nın cenubi garkisinde Gensan civarında Sinho Ku- ye giden bir tren yoldan çıkmış, 3 ki- şi ölmüş, 42 kişi yaralanmıştır... Vagonlar devrilmiş ve kiyutokusen nehrine düşmüşlerdir. Bu faciayı tetbiş- çilerin yaptığı tadır, — imei | sn mpi ne | lm a hş Şi yap mmm ( ECNEBi MATBUATINDA OKUDUKLARIMIZ ) Amerikan otomobilleri İngiltereyi istilâ edecekler mi ? “Daily Mail, den: Nevyork'tan bildiriliyor: , Amerikan otomobil fabrikatörle- ri, İngilteredeki otomobillerden bey. gir kuvvetine nisbetle alnan vergi miktarının azaltılacağına dair gelen haberler üzerine Amerikada hasıl o. lan ihracat teşebbüslerine şüpheli bir nazarla bakmaktadırlar. Gümrük tenzilâtı gelecek kânu - nusaniden itibaren mevki tatbika ko- nulduktan sonra İngilterenin Ameri- kan otomobil sanayi tarafından isti- Jâya uğrayacağı korkusu bütün İngi- Üz sanayi mahafilini kaplamıştır. Bittabi Amı n müesseselerin - den hiç biri İngilterede hasıl olacak vaziyetten istifade için ne gibi hazır. kıklarda bulunduğunu şimdiden ifşa etmek istemez. Bu gibi plânlar Det- roit'te ve Amerikanın sair ithalât me, hezlerindeki büyük fabrikaların sırla radir, Amerikanın tanınmış otomobil mü- esseselerinden birinin ihracat şubesi memurlarından biri bu rinde görüşürken dedi hi: “İngiltere nin Amerikan otomobil sanayii tara. ğı rivayeti tamamile aslsz ve yan. İıştır. Çünkü, Amerikan | sanayiinin yüzde doksanını temsil eden üç bü İtalyada millet ve ordu! yük kampanya, esasen | İngiltereye | çoktan yerleşmiş bulunuyorlar. Bu kumpanyaların kendi şubeleri ile re- habete girişeceklerine ihtimal vere « bilir misiniz?,, ğım diğer bir mütehassıs ta şu mü - taleada bulundu: “İngiltereye fazla miktarda otomobil gönderen kumpan- yalar, İngiltere ihtiyacını fazla tah- min etmek hatasına düşüyorlar. Ken- di takminlerindeki talep miktarını hiç bir zaman © bulamıyacaklardır. Zaten İngilterede otomobil kullar lar arasında, beygir kuvveti yük: arabalara karşı merak gösterenlerin “dedi yüzde on beşi geçmez. 450 Ingiliz lirası veya daha fazla değeri olan otomobillerin fiatlarında yapı » lacak 7 İngiliz liralık /—o bir tenzilât, İngiltere halkını Amerikan malları na tehacüme sevkettirecek kadar bü- yük bir fark temin etmiyecektir., Amerikada İngiltere piyasasını tilâ fikri olmamakla beraber İngiliz. lerin günden güne otomobil | merakı arttığı ve bu temayülün o Amerikan östihsaldtını ve satışını fazlalaştıraca- ğı zannolunuyor. , Amerikan otomobil sanayi bu in. | kişaftan istifade o etmeyi ümit edi - | yor. hi alyadaki manevralar münasebe- le “ll Corriere della Sara,, dan: | bir unsur halinde bulunmuyor ve bü- İtalyanın askeri manevraları Ap- pennino mıntakalarında yapılmakta - dır, Kral, Mussolini ile bu manevra meydanlarında bulunmaktadır. Bu su- retle İtalyan milletinin sempatisi ve ümidi bu orduya müteveecihtir. Bu manevralarda, İtalyanın kara ve hava kuvvetleri teşkilâtındaki in- Hizamın ne kadar yüksek olduğu gö - rülmüştür. Manevraların askerlik nohtai na- zarından büyük faydaları vardır. Ma- irâk eden kıtaların bir yeni alınan sınıflar- dandır. Bu gibi kıtalar manevralarda talim ve terbiye görürler. Faşist rejimi şu hakikati ifade edi- yor hi: Ordu o müstakil ve münzevi kısmı, askerli tün İtalyan milleti ordu ile birleş - miş bir vaziyet arzediyor. Müsellâh kuvvetler, vatanın haya- tını ve nüfuzunu muhafaza eden en büyük bir unsurdar. Avrupanın bu müşkül vaziyeti karşısında bulunan bir millet, ancak kendi İkuvveti | tiklâlini ve istikbalini kurtarabilir. Bu sene ordumuzun yaptığı manev- ralarda en modern cihazlar kullanıl- muştur. Ordamuz yüksek maneviyat ile mücehhezdir. Askerlerimiz ta ç0- cukluktanberi asker oluyor. Çünkü, bir İtalyan çocuğu, Balillâdan genç İtalyan kısmına ve nizami asker sını- fına yetişinceye kadar askerlik haya dalyan tiği bir nutukta şu tarihi sözleri söy- miştir: “Altı bin senelik tarih vetli olmak lâzım geldiğini öğ tir. Kuovetli milletler, sulh zamanla- rında kendilerini saydırırlar ve dost- ları her tarafta çoğalır ve harpte her kese korku verirler. Zayıf milletler ise sulhta münzevi ve mühmel ka - lırlar. Harpte de yıkılmağa, mahvol- mağa duçar olurlar.,, Bu münasebetle Mussolininin ordu- ya ne kadar ehemmiyet verdiğini yu- karıdaki sözleri isbat ediyor. Kuvvetli olmak, mütesaviz olmak manasında değildir. Kuvvetli bir mil- let, kendi hayatını kurtarır ve her sahada yapacağı inkişaf için emin bir vaziyette kalır, diyoruz. Zayıf millet- ler hem kendileri ve hem de rhedeni- yet için bir tehlike teşkil ederler. Maltada İtalyan lisa- nına bir darbe “İl Popolo d'ltalia,, dan: Malta adasında intişar eden res- mi gazetede, valinin iki emirnamesi neşrolunmuştur. Bu iki emirnameye göre 1921 se- nesinde Maltaya bahşolunan kanunu esasinin 13 ve 57 inci maddeleri tat- Fahre: Bey dün Kızılordu erkânı harbiye rei. Ataşemiliter vekili Enver Bey h&| ve Muzaffer | Paşalarla Nafi M. Krestinski ile Moskova 88” Egorof'u »s sonra Moskova 50* Bir hapishanede isyan ŞATTANUGO, (Chattanoogo « | nessee) 28 (A.A.) — 11 mahpus isfİğ etmişler, bütün gardiyanları npredefi hapishanenin diğer memurlarının di oldukları öteşe rağmen kaçmışlardır» Belçika milli bankasınd# | BRÜKSEL, (Bruxelles) 28 (A.Aİ7 Belçika milli bankasının dünkü beğ. umumiye içtimamda, banka müdürü İğ Lui Frank (Lowi Franck) Belçikami8 tan esi iki buçuğa indirilecektir. Irlandanın birliği o BELFAST, 28 (A.A.) — Deyli Ti graf'ın muhabiri, simali Irlanda tarafi dan mavi gömlekliler reisi Jeneral O” fi (O'dulfy) nin Ulster'a girmesi yafl edildiğini bildirmektedir Dublen'den bildirildiğine göre, Je9f ral bu emri dinlemiyecektir. : “Birleşik mavi gömlekliler,, teşkili” İrlanda'nın birliği için yegâne ümit ğunu söylemiştir. Bir kâşif öldü SİDNEY, 23 (A.A.) — Meşhur Sir Edgewarth Daird ölmüştür. 76 yaşında idi ve Shackleton'un 19 seneleri kutup hi iştirak etmiş Selâmet ordusu büyük meclisi N LONDRA, 28 (AA) — Jest Higgine'in kalefini intihap etmek öSÜÜ bügün Klapton (Clapton) da toplanti, olan selamet ordusu büyük meetisine İf, / tirak için dünyanın her tarafından draya selâmet teşkilâtı mensupları mektedir. Bulgaristanın Moskov# sefiri SOFYA, 28. A.A. — Sovyet Rarfi bükümeti profesör Mişalçef'in Bulgari” tanın oMekova sefirliğine tayinine vafakat etmiştir. Ceneral Arthur öldü LONDRA, 28.A.A. — Umumi ba te İngiliz orduları başkumandanı bel Ban Ceneral Arthur 75 yaşında oldüf” halde bugün : yancanın yerine Maltız lisanı kall# nılacaktır. vi Kanunların metninde ve resmi o relerde İngiliz lisanı, resmi lisan 'dolunmaktadır. ai Manchester Guardian gazetesi" başmakalesinde bu mesele haki şu suretle mütalea serdolunuyor!. Maltayı İtalyanlaştırmakı istiy” fırkaya büyük bir darbe indirileriğ, tir. Bu fırkanın en mühim istü hı mahkemeleri. hili) Mifsud (Maltanın eski başveh kabinesinin sadakatsizliği dolayıtily. Maltaya bahşolunan kanunu esasi gillere tarafından meriyetten kale mıştır. Kanunu esasinin muhtesi, Tef” tına göre, Malta adasında ilk lerde ancak Maltız ve İngiliz ları tedris edilecektir. ifsud, bu kanunu esasiye M8 | rız bulunmuş, bu suretle bik edilecektir. Bu iki maddelere göre, bugünden itibaren gerek umum mahkemelerde ve gerek bütün resmi dairelerde İ - lisanı kullanılnıyacaktır. İtal sasi ilga olunmuştur. si İngiltere hühümeti, kanunu #& , sinin İtalyancanın kullanılmama”. na ait maddelerini tekrar meriyet ”” Kine koymuştur... İl