29 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

29 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

İsmet paşa Hz. bu akşam geliyor Başvekil dün akşam Izmirden hareket etti Başvekil İsmet paşa Hz, refakatinde Hariciye Tevfik
 illetler Cemiyetinde Türkiye murahhasları Ankara 28 (Hususi) — 10 eylülde Cenevrede toplanacak Milletler amblesinde | eskisi
 1834 - 1934 Harbiye mektebinin yüzüncü yıl dönümü arbiye mektebi binasının yandan görünüşü a doğdum; * yi sırf tahsil ile...
 turya başvekili M. Suşnig arasın. da Floransada vuku bulan mülâkatın ehemmiyetinde urar et mekte ve alınan neticelerden...
 Türk - Bulgar münasebatı Ankara Bulgar sefiri M. Antonofun beyanatı Süitefehhümler bitmek üzere üzeredir, münaİsebetlerimiz

Ağlamıyan çocuğa, AKŞAM arr ve l Ul İG. » Meme vermazleri.. — — Sene 16 — Not 5707 — Fate her yerde 5 kuruş ÇARŞAMBA — 29 Ağustos 1934 Telefon : 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) 1834 - 1934 Harbiye mektebinin Yanı başına doğdum; talim- lerini seyrede ede büyüdüm. için- de okudum, ve oradan yetiştim. O irfan, edep, itaat ve fazilet yur- 'dunun yüzüncü yıldönümünü yaz- mak bana mı nasip olacaktı! Ne kadar münşerih ve mesudum. Ve gene tatlı bir heyecan içindeyim: İkinci Mahmut zamanı... O maanlar, oraları ağaçlık ve tarla- hile yerlerdi. Maçkanın üstünde ufak bir kışla vardı ki, işte ilk Harbiye mektebi orada kuruldu. Tarihini de Takvimi Vekayi nazı- 71 Esat efendi söyledi: İktizayi ilm irfan ile Hakanı eman Askerine kıldı tebyin matlabı Harbiy. yeyi. Yekkalemde çıktı Erat işbu tarihi Yapdı Şeh Mahmudu Adi © mekteb Hasbiyyeyi 1250 | Kışlanın binası mektep olmak | için kâfi değildi. Derhal dört yüz | talebe alabilecek ik üyük mek. tep, bir kütüphane, bir cami, ha- mam, hastane, mutfak yaptırıldı. Kışla tamir edildi. Selimiye kış- lasında tesis olunan sübyan bö- lükleri buraya nakledildi ki, işte Harbiye mektebinin ilk talebesi bunlardır. Çiryanlı Abdülkerim Nadir paşa, müşür Ömer Fevzi pa- şa bu talebelerdendir. ilk Harbiye mektebi nazırı da Sirozlu Yusuf Paşazade kaymakam Mazhar bey- dir. ikinci Mahmut, mektebin terak- le yakından meşgul oldu. Çünkü okur yazar zabit yetiştir mek ihtiyacı şiddetle hissedi 'du, Hattâ bir yete bile geldi, Fakat mektebin bi Yacı vardı: İktidarlı ve mütefen- nin hocalar. Bunun da çaresi ierildi. 1836 da Harbiye mektebi mezaretine miralay Azmi bey, #ene sonra da Selim Sati paşa ta- yin olundu. Avrupaya her sene talebe göndermeye devam e Hattâ İspanyadan, resim dersleri isin, ressam bile getirildi. , Selim Sati paşa zamanına ge İinciye kadar mektebin bütün hi Paetlerini talebe görürdü. Ortalığı ; onlar süpürürler, karavanayı on- , ar tapırlardı, Selim Sati paya ta- yüzüncü yıl dönümü e ının yandan görünüşü lebeyi sirf tahsil ile meşgul etmek için mektebe iki karakol bölüğü getirtti. Talebenin arabi, farisi tahsiline, türkçe iyi yazıp okuma- sına ehemmiyet verildiği gibi 1840 senesinde ilk fransızca ho- cası olmak üzere tıbbiye mektebi lisan hocası M. Argiros, Harbiye mektebine hoca tayin edil: < (Devamı 8 inci sahifede) Ahmet Refik Edebi müsahabe Gezenlerle beraber Halit Ziya Uşşakizada Beşinci sabifemizde okuyunuz. Yazan: Floransa mülâkatında verilen kararlar nedir? Italya, icabında istiklâlini müdafaa için Avusturyaya askeri Roma 25 (Hususi) — İtalyan gazeteleri M, Mussolini ile Avus- turya başvekili M. Süşnig arası da Floransada vuku bulan mi lâkatın ehemmiyetinde israr et- mekte ve alınan neticelerden 3e- viçlerini beyan eylemektedir. Roma gazeteleri, bu münase» betle, Almanyanın Viyana kabi- mesine karşı takip ettiği siyaseti, şiddetle muahaza ederken Avus- turyanın nasyonal sosyalizmin te- iz ve tahriklerine karşı isti , mülki tamamiyetini ve memleket dahilinde huzur ve em- niyeti muhafaza için elinde bu- lundurması lâzım gelen müdafan vesaiti meselesile de meşgul ol- maktadır. Fakat Roma gazetelerine göre, Avusturyanın istiklâlini müdafaa için elinde mevcut olan silâhlar, kâfi değildir. Vakın Ayusturya terek bir beyan. ve kefili olan fn- ve İtalya devletle- rinden son ikisi Viyana kabinesi- ne ordu kadrosunu 8,000 kişilik daimi bir kuvvetle takviye etme- sine müsaade etmişlerdir. Fakat Roma gazetelerine göre «öayet bu dahili kuvvetler de kâ- fi olmaz ise, Avusturyanın istik- Ismet paşa Hz. bu akşam geliyor Başvekil dün akşam İzmirden hareket etti Başvekil İsmet paşa Hz, refa- katinde Hariciye vekili Tevfik Rüştü bey bulunduğu halde, dün akşam Gülcemal yapurile İzmir- den hareket etmiş ve parlak bir surette teşyi edilmişti Başvekil ile Hariciye vekilini hâmil olan Gülcemal vapurunun bu akşami limanımıza muvasalatı beklenmektedir. İsmiet paşs Hz. refakatinde, Da- hiliye vekili Şükrü Kaya bey lunduğu halde cumartesi gi şehrimizden Trabzona hareket edecek ve şark vilâyetlerinde bir tetkik seyahati yapacaktır. Baş- vekilin bu tetkik seyahati ne ka- dar müddet süreceği belli değildir. Menderes ovasının açılış resmi. izmir 28 (Hususi) — Başvekil İsmet paşa refakatlerinde Dahili ye ve Hariciye vekilleri ile İzmir valisi ve mebusları olduğu halde (Devamı 2 sahifede) Milletler Gemiyetinde Türkiye murahhasları “Ankara 28 (Hususi) — 10 eylülde | Cenevrede toplanacak Milletler Cemiyeti umumi O asamblesinde murahhas — “heyetinin, eskisi gibi Hariciye vekili Tevfik Rüştü beyin efinde Bern Cemal Hüsnü, Sıvas mebusu Necmeddin Sadık beylerden te- şekkül etmesine heyeli vekilece karar verilmişti re gönderecek Avusturya yardım meselesinde Mussolini Ile anlaşan M. Şoşnlg lâlini müdafaa edebilecek harici kuvvetler mevcuttur». Roma gazeteleri bu h: ici kuy. vetlerin İtalyanın askeri kuvvetle. ri; olduğunu sarahatle ima eyle mekle ve «harici kuvvetlerin ne kadar büyük bir sürat ve müesei- riyet ile iş görebileceklerini İtal. esnasında yapti (Devami 2 nci. sahifede) yanın son iğtişaşlar Avusturya hududunda Türk - Bulgar münasebatı Ankara Bulgar sefiri M. Antonofun beyanatı Suitefehh mler bitmek üzeredir, müna- sebetlerimiz eski mi bulacale # Bulgaristanın Ankara sefiri M. “Antonof, Bulgaristanın Cemiyeti akvam daimi murahhaslığına ta- yin edilmiştir. M. Antonof hükü- met ricalimize veda etmek üzere Sofyadan şehrimize gelmiştir. Bulgar sefiri, Sofyadan hareke- tinden evvel kendisile ş bulgarca Novi Dni gazetesi mu- harririne çu beyanatta bulun. muştur? er — Türkiyeden büyük bir esef- le ayrılacağım. Bu memlek: goktanberi sevdiğim güzellikle- rinden, ve Türkiye hükümet adam- Jarınm hararetli muhitinde milacağımdan çok müteessiri — Türkiye - Bulgaristan mü- masebatı ne safhadadır? — Türk - Bulgar münasebati daima samimiyet ile meşbu olmuş- tur. Bu his, yalnız iki memleket hükümet adamlarında değil, millette de mevcuttur. Bu samimiyet, son ayların hadi- seleri yüzünden biraz. gölgelen- miştir, Maamafih tahaddüs eden suitefehhümler, halledilmek üze edir. Yakında Türk - Bulgar mü- masebatı eski samimiyet safhasına avdet edecektir. Gerek Sofyada, gerek Ankarada tâli ehemmiyeti haiz, bazı hadiseler ileri sürül mektedir. Fakat bunların ehem- miyetini izam etmemelidir. Zira bunlar şayanı esef olsalar memleketin biribirine karşı siyi setinin esaslı hatlarına tesir yapa- mazlar, Bu siyaset, iki memleke- tin gerek Balkanlarda ve gerek şarkta müşterek menfaatlerinin tesanüdüne dayanıyor. İki hükü- Avrupalı fabrikatörün M. Antonof met merkezinin ricali, bu tesanü- dün kıymet ve ehemmiyetini tak- dir ettikleri cihetle, mütekabil mür masebetleri zehirlemekte menfaati bulunan adamların geçici his ve fikirlerina © kapılmıyacaklardır. Şimdiye kadar bu kabil teşebbüs- ler, yer tutmadıkları gibi, Türki ye tarafından Balkanlarda sulh ve müsalemetin mütemmim bir za- mânı olarak telâl edilen Sovyet Rusya ile Bulgaris- tan arasındaki siyasi münasebet lerin iadesinden sonra artık yer tutmıyacaktır, Bulgaristandaki Türkler meselesi M, Antonof, şehrimizde çıkan fransızca Beyoğlu refikimize, İs- met paşanın İzmir sergisindeki nutkuna dair şu beyanatta bulun- muşlu: (Devami 2 nci sahifede) anna i ve temenni rüyasıl,