29 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

29 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

29 Ağustos 1934 ife 3 AKŞAMDAN AKŞAMA ; Tebrik ederiz! Rekor her şeyin en fazlasini yapabilmektir. Tayyarede en hız- İı giden sürat rekorunu, en yük- 8eğe uçan irtifa rekorunu kıra, İyide, terakkide rekor olduğu gi- bi, fena işlerde ve gerilemekte de rekor olabilir. Meselâ Avrupada en az gazete satmak rekoru Türk matbuatına nasip | olmaktadır. Müşteriler gidip gelmede, girip çıkmada rahatsızlık rekorunu hiç şüphesiz İstanbul vesaiti nakliye si kazanır. İhtil⣠rekorunda Bele- diye ile Evkafı - elhak - kimse geçememiştir. Sokakların en fazla ve en sık kazılıp deşilmesi reko- runu İstanbulun elinden hangi şehir alabili Misalleri ilânihaye uzatabiliriz. Fakat maksadımız menfi rekor- ları sayıp dökmek değildir. İyi bir rekordan bahsetmek istiyo- ruz. Gazetelerde okuduk ki Yeni- bahçeli Mustafa efendi isminde bir şoför kaza yapmamak reko- runu kırmış... Şeytan kulağına kurşun, nazar değmesin, bu de- Gerli şoför tam yirmi bir senedir otomobil ve kamyon kullandığı halde hiç bir kazaya meydan ver- memiş... Aferin Mustafa efendi- ye, kendisini tebrik ederiz. Yolla. Tı ve sokakları otomobil için ya- Pılmamış, ahalisi - evinin bahçe- sinde imiş gibi - kaldırım üstün- de konuşup gezinen, çocukları tramvay arkasında ve cadde or- tasında oynıyan, tramvay, oto- mobil, otobüs, muhacir arabası, sırık hamalı, küfeli beygir, yüklü katır, fayton, çekçek, kömürcü devesi gibi beş on asırlık en muhtelif vessiti nakliye örneklerinin hep da, arka arkaya yü manda arabası, bir şehirde 21 seneyi kazasız ge- | girmek hakikaten mühim bir re- kordur. Fikri izce Mustafa efendinin förlük ettiğini, bu meha- esrarını kendisinden sor. bir risale halinde yazıp bas- malı ve bütün şoförlere ibret ol rak dağıtmalı... Bu hatırat güzel bir tedbir ve ihtiyat dersi olur, Hattâ belediye, meslek hayatının böyle uzun bir kısmını kazasız geşiren şoförlere bir otomebil he- diye etmelidir. Bu suretle memle- kelle nüfusun artmasına büyük yardım edilmiş olur. Akşamci Un değirmeninde yangın Galatada Haşim beyin un de- ğirmeninden yangın çıkmış isede itfaiye derhal yetişerek söndür- müştür. Ampul hırsızı çocuk Tepebaşı Belediye bahçesinden Simon isminde bir çocuk ampul rırken yakalanmıştır. Ihtikârla mücadele Komisyon yeniden faaliyete geçecek Istanbul mıntakası ölçüler baş müfettişi Kudret bey, belediyedeki ibtikârla mücadele komisyonuna reis olmuştur. Aynı zamanda ret odası komisyona bir âza gön- derecektir. Iktikârla- mücadele komisyonu yeni reis ve âzasile faaliyetine tekrar başlıyacaktır. Aldığımız mulümata göre Kudret bey gıda maddeleri ihtiktirı işinde belediye ile biriikte, ölçüler baş müfeti liğinin beraber çalışmasında büyük faydalar görmektedir. Esasen vaziyet te bu merkezde- dir, Bugün Istanbulda yiyecek ve içecek fiatlerinde görülen pahalı- lığın sebeplerinden birini de bir kısım esnafın kiloyu okka fiatine satmakla iktifa etmiyerek noksan tartılar. o kullanmaları o teşkil eder, Binaenaleyh ihtikârla müca- delede bu iki daire beraber yü” rürlerse hiç olmazsa canafın nok- san tartı kullanmaları imkânı ortadan kaldırılmış olacaktır. Bir otelin çatısı tutuştu Dün öğleden sonra saat on üçte Antalya otelinin çatısı birdenbire tutuşmuş ve hemen itfaiye yeti- şerek ateşin sirayetine meydan vermeden söndürmeğe muvaffak olmuştur. Ateşin neden zuhur et- tiği ayrıca tahkik edilmektedir. Afyon yükselecek Pariste cereyan eden müzakereler iyi bir safhada Uyuşturucu maddeler ini müdürü Ali Sami beyle idare meclisi reisi Habip zade Zij beyin Parise gittikleri yazılmıştı. Iohisarlar idaresinin erkânile, Pa- risteki afyon karteli arasındaki müzakerat devam etmektedir. Piyasadaki afyon tacirleri, bu müzakeratın (neticesine (intizar etmektedirler. Dün pi alâkadar zevatın aldığı haberlere göre müzakerat iy bir safhada devam etmekte dir. Bu haberler piyasada müsalt tesir bırakmıştır. Pariste cereyan eden müzake- reler, muvaffakıyetle bittikten sonra afyon fiatlerinin daha zi yada fırlamasına intizar etmek lâzımdır. Kumar oynarlarken Dün Üsküdarda Yeniçeşme meydanı civarında bir kahvede Mabir, Ilyas isminde Iki kişi ku- mar oynarken yakalanmıştır. Şehir stadyomu Belediye, bir plân müsabakası açmağa karar verdi Belediye, büyük şehir stad- yomuna ait istimlâk muamelesi ilerilediği için artık stadyomun nşasına hiç bir mâni görmemekte dir. Şimdiye kadar bir çok talip- ler, belediyeye müracaat ederek #tadyomu yapmağa hazır olduk- larını bildirmişlerdi. Ancak belediye stadyomun in- şasından evvel son sistem olması ve Avrupadaki mümasillerine ben- zemes için bilhassa plânına büyük bir ehemmiyet vermektedir. Bu itibarla belediye bir plân müsa- baka: açmağa karar vermiş ve baka şartlarını hazırlamağa plânı için bir müsabaka ilân edi- lecek ve şehrimizdeki sanal larda iştirake davet edilecek- lerdir, Su tesisatı Muhiddin bey yapılan tesisatı mahallinde tetkik ediyor Vali ve belediye reisi Muhiddin bey Terkos gölü ile şehir arasın- da yapılmakta olan büyük su tesi- sat ve ıslahatına ait ameliyatı ya- kından görmek için fen heyeti müdürü Ziya beyle beraber Man- galovaya ve Paşa çayırına gitmiş ve tetkikatta bulunmuştu. Vali Muhiddin bey bugün de refakatinde Ziya bey olduğu hal- de Terkos gölüne gidecektir. Ter- kos gölünde vücuda getirilen isale tesisatının bu seneki programa ai kısmı sonbahara kadar ikmal edil- miş olacaktır. Şehre akacak su miktarının bu suretle çoğaltılma- sına çalışılırken r taraftan terkos idaresinin halkla münase- betlerine ait muamelâtn da tan- zimine çalışılmaktadır. Üç ayda bir tahsil edilmekte olan inksitler, şimdiye kadar mu- ayyen olmıyan zamanlı nelerden istenmekte idi, Terkos su idaresi, her üç ayda bir her abonenin muayyen bir günde tak- sitini verebilecek tertibat alınma- sına çalışmaktadır. Bu suretle aboneler tahsildarın geleceği gü- nü evvelce bilecekleri için ona gö- re tedarikli bulunacaklar ve tah- silât ta daha muntazam yapıla- caktır. Muhacir geliyor Civar Balkan memleketlerinden hergün şehrimize trenle 40-50 kadar muhacir gelmektedir. Son üç ay rarfında komşu memleket lerden Türkiyeye 4-5 bin muhacir gelmiş Amca beye | göre!.. Gazi köprüsü Mütehassıs isteni- len tadildtı kısmen muvafık gördü Gazi köprüsü için Fransız mü- tehassısı M. Piju tarafından yapı- lan proje tastik edilmek üzere Na- fın vekâletine gönderilmiş ve ve- kâlet fen heyeti plânın bazı nok- talarına İtiraz ettiği için vel ile belediye fen heyetinin noktai mazarlarını tetkik etmek üzere mühendis mektebi rektörü Fikri beyin riyaseti altında bir komis- yon toplanmış, bu komisyon plâni tetkik ederek bazı tadilâta lüzum göstermişti. Bu tadilâtn plâna ilâvesi ve plânda ona göre tadilât yapılması için komisyonun verdiği rapor M. Pijuya gönderilmişti, Fransız mü- tehassısı tadili istenen noktalar etrafında mütalcasını bildirmiştir. üslübu için tavsiye edilen esaslar ile tezyina- ta ait kısımlarında bir mahzur görmemekle beraber diğer bazi noktalara itiraz etmiş ve fenni bir takım azalar ile bunların tatbiki imkânsızlığından bahset miştir. Yapılacak tadilât, köprünün maliyet Fiati üzerine de tesir ede- ceğinden belediye plânı kati su- yette tesbit ederek münakasayı aç- mak in. cevabini Nafıa vekâletine gönderecek ve yekületin talimatını bekliyecektir. Yeni mezarlık Mezarlığın dahili taksimatı için bir pröje yapılıyor Zincirlikuyuda yapılacak olan yeni mezarlık arsasınn etrafına belediyece duvar çevrilmeğe baş- andığı malümdur. Ancak duvara verilecek irtifa ile mezarlığın ka- pısı önünde yapılacak tezyinat hakkında ayrıca bir proje yapıl maştır. Mezarlık bir park haline geti için mezarlığa büyük açları dikilecektir. Mezarların, / lâhitlerin şekli, aradaki yolların ve tarbların tef- iki için de bir plân tanzim edil. meğe başlanmıştır. Bu plân en son sistem Avrupa mezarlıklarının plânları nümune ittihaz edilmek üzere hazırlanmaktadır. Plân, be- lediye imar şubesi müdürleri ta- rafından tanzim edilmektedir. Istanbul pilânı juri heyeti 1 pilânını memur juri heyeti 15 imaa davet edilmiştir. telkikatı altı ay kadar in mütehassı ISTANBUL HAYATI Bir deniz gezintisi Bir haftadanberi havalar serin lemeğe başlayınca herkeste bir telâş baş gösterdi. Zaten tabiat bir türlü bize yaranamaz ki. Da ha bir kaç gün evvel «aman çu sıcaklar geçse de biraz serinle sek.» diye dert yanarken birden bire arzular değişiverdi, Her ta- Tafta bir telâş «— Eh... Havalar soğumaya başladı. Gene kış geliyor. Odun lamadık, Kömür de pabalı...> ilk, Fakat bir çok eğlence meraklı ları da fırsatı kaçı sim sonunun meht rinden istil dar uykularını feda edenler var. Her akşam köprüden bayrak- larla donanmış, sazlı, cazlı bir kaç. tenezzüh vapuru hareket ediyor. Geçen gün elime bu tenezzüh- lerden birine ait bir davetiye geç- Böyle şeyler için pek uyku fe- da edenlerden değilim amma kar- tı veren arkadaşın ısrarına da karşı koyamadım. Saat dokuzda köprüden sevimli vapura girdik. Kenarda şöyle ili- şebilecek bir yer buluncıya kadar gektiğimi ben bilirim, Köprüden hareket düdüğile be- raber güvertede cazbandın güm- bürtüsü başladı. Alt kat salonda başka bir âlem. İncesaz takımı bir köşeye yere leşmiş. Kemanın ciyak cıyak Fer. yatları arasında utunun sesini du yurabilmek için utçu olanca kuy- vetile mızrabını çarpıyor. Etrafta grup grup demlenen. ler, kadehlerin şıkırtısını meh- tap temaşasına tercih ediyorlar, Köşede yaşlıca bir tiryaki ka- dehleri birer yudumda yuvarla- dıktan sonra pırdata derin Bir aralık mazi yara bir mecmua uzattı. «— Hazretim, dudaklarını pek şapırdatıyorsun amma bak içki düşmanları ne diyorlar», ihtiyar, mecmunda gösterilen kısa bir şiire baştan aşağı göz gez- dirdikten sonra bir kadeh daha yuvarladı, mahmur gözlerini sü- | zerek lâkayt bir eda ile mırıldan- diz €Mey ve zensiz geçmiyor bi en demimde veriyor zemtem Kadehini tekrar doldurup dikti, bir şeyler daha mırıldandı ve mec- muayı fırlatıp attı, Saz hiç dur madan çalıyor, gazeller, ya hey.. feryatları salonu çınlatıyor. Cur- cuna sabaha kadar devam etti, Gün doğarken tekrar naştık. Bütün gözler s bacaklar vücutları çeke: gelmiş, İskeleye adımını atan yu- muşak yatağın hülyasile sendeli- ye sendeliye evin yolunu tutuyor. C.R. — Ikbas ve tercüme hakkı mahfuzdur — N rr #nak fena değil Amca bey... ee Yalnız bizi düşündüren mepele... ». Bu ceketler neden siyah veya kır- nizi değil de... vee Beyaz?... Efendimder JA, B. — Yüzü ak Türk gazetelerine yüzü ak salıcı yakışır dostum!