29 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

29 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Sahife 6 “Havza ve e Hilyas k kaplıcaları Rağbet arttı, gelecek sene eğlence yerleri yapılacak Samsun 20 (Samsun ve ha- valisi muhabiri- mizden) — Her yanda ortalığı yakıp kavuran sıcaklıktan ka- çanlar, Havz nın hiç eksik olmıyan seri ve tatlı kucağı na can alıyorlar. Bu yüzdendir ki bu yaz Havzada, yakın zamanlara kadar görülme miş bir kalaba- lik var. Bütün icar evleri, han- lar, oteller sim- sıkı dolu... Havzaya gelip te boş yer bulamıyanlar, iki ğı olan Hilyas kaplıcalarına gi diyorlar. Lâdik beledi- Doğusu ve batısı ka- pslı, küçük bir vadi içine sıkışan bu kaplıcanın suyundaki sıcaklık derecesi 36 dır. Terekküp mad- delerinde bolca kükürt bulundu ğu. için bilhassa cilt hastalığına tutulanlar burada kendilerini te- daviye imkân bulmaktadırlar. Lâdik belediyesinin biri diğeri ahşap iki otelinden başka vaktile Üzeyr ağanın yaptırdığı iki üç ev ve bir jandarma kara- kolu, buranın konforunu tamam- lar, Kaplıcanın diş kadar iyi değildir. Biri büyük, üçük iki havuzu vardır. Bir kaç basamakla çıkılan dar bir koridora dizilmiş beş altı oda, hamamdan çıkanların istirahatine tahsis edilmiş... Yüksek bir kaya” Havzadan bir görünüş lığın altından fışkıran gür bir su, burada bir kaç kaplıcayı idare edecek derecededir. Soyunma yerleri bı meli iki odadan ibaret döye- Zensiz ve musluksuz bir mecri dan mütemadiyen akan sular, ha- | vuzları daima temiz ve berrak tut- maktadır. ifa verici unsurlar, 58 sıcaklık derecesi olan Havza kaplıcaların. da daha çok olduğu Için buraya gelen hastalar daha az bir z- man içinde iyi olabiliyorlar. Kol. tuk değneklerile, yahut sırtlard. gelen ne kadar hastalar vardır ki, on beş, yirmi banyodan sonra es ki hallerini alarak Havzadan ay- rılmışlardır. Havza kaplıcaları, biri husus idare ve belediyenin ortak oldu- du, diğerleri de belediye ve ev- kafın alâkalı bulunduğu üç mamdan ibarettir. Belediye ve idarei hususiyeye sit hamamla üstündeki otel, bu sene oldukça iyi bir tamir gör- düğü ve bece- rikli müstecirle- rin eline geçtiği için bu sene zi- yaretçilerin o ka A dar şikâyetlerine slanmamakta - rifeli trenler iş letmeğe başladığı günden beri hiç bir cuma yok ki, Havzaya beş a yöz Samsunlu gel- memiş olsun. Burada tren s€- kiz saat kadar kaldığı cihetle Zairler, iki banyo almak fı ma konmaktadır! Belediye gelecek sene zairlerin sıkıntısız vakit geçirmelerini min eden eğlence yerleri te: edecektir. Şurasını memnuniyetle öylemeliyim ki Havzada mis firlere gerek hükümet, gerek halk tarafından alâka gösterilmekte" dir. Kendilerinin iyi ve sıkıntısız vakit geçirebilmelerini imkânlan | diran hiç bir şey esirgenmemiştir. Burada zairler, umumi ahlâk ve adap çerçevesi içinde ber türlü serbestiye mazhardırlar. Korula- rin yüksek ri yerde İstedikleri kadar gülüp oynamakta, çalıp çağırmakta ta- mmamen serbestirler, Sırf zairlere mahsus olmak üzere bazı kıra; hanelerde poker oynanması le müsaade Çobanlar arasında Bir halta zarfında iki cinayet oldu Balıkesirde bir hafta içinde mera ve çobanlık meselelerinden iki kanlı hadise olmuştur. Hadisenin birisi: Kadirli köyünde koyunlarını tarlaya süren çoban. Ali ile Kocabıyık oğlu Ahmet arasında çıkan kat neticesinde Ahmet çoban Aliyi tabanca ile katletmiştir. Ikinci hadise de Söğütçayırı köyünde çoban Mustafa oğlu Ali ile aynı köyden Mustafa oğlu Ismail arasında çıkmış ve İsmail Aliyi bıçakla bir kaç yerinden tehlikeli surette yaralamıştır. Carih ve katil yakalanmıştır. Karısı Rahimeyi öldürdü Görelenin / Ishaklı | köyünden Sofu oğlu Mehmet, bilinmiyen bir sebepten dolayı karısı Re kardı yi ağır yaralamıştır. Rahime biraz adliyeye teslim edilmi Susığırlık panayırı Susığırlık panayırının ilk günü biraz durgun gitmiş ise de ertesi gün alışveriş hararetlenmiştir. At ve kısrak ve Yunanlı ce- lepler tarafından da sığır müba- yaa edilmektedir. Fiat Emtia satışı oldukça hararet- Soyguncular yakalandı Altmış amelenin parasını çalanlar kimlerdir? Evvelki bafta Zonguldak - Dev rek yolunda bir çapulculuk vakası olmuş, kama ve tabancalarla silâhlı dört şahıs, ocaklardan köylerine dönen 60 kadar maden amelesinin paralarını almışlardı. O zamandan beri çapulcuların izini takip eden Zonguldak zabi- tası, bir kaç gün evvel suçlular. dan ikisini yakalamıştır. Beypazarı sının Köseler köyünden arac ıcı Mehmet oğlu Kâzımla Ahmet oğlu Mehmet adındaki bu şahıs- ların, soygunu yapanlardan olduk: ları tahkikatla anlaşıldığı gibi, kendileri, soydukları işçiler tara: fından da tanınmış ve haklarındı adliyece ter rı verilmişti Zabıta, diğer iki soyguncuyu da aramakla beraber, ayrica İki şahsın da bu işte parmağı oldu- Şuna dair deliler elde etmiştir. Bir çacuğun cesedi gölde bulundu Görelenin dere Kuşcul köytün- den Müezzin oğlu Sarı Alinin sekiz yaşındaki oğlu Ahmet bir kaç gün evvel ortadan kaybol muştu, çocuğun cesedi köy ölde bulunmuştu Sebze bolluğu Malatyada bol ve ucuz meyva ve sebze var Malatya 23 — Bur dikkat bir meyva ve ucuz luğu vardir. Sıcakların şiddeti yüzünden civar vilâyetler: kıyat yapılmaması ve istihsalin münhasıran Malatyada iatihlâki bu ucuzluğun başlıca sebebidir. Maamafih Elâziz trene kavuştuğu ve her gün Malatya ile Elâziz arasında tren işlediği için Elâzize pılacak sevkiyatla meyva bzelerimize iyi bir mahreç temin edilmiş olacaktır Bornovada yeni pazar Bornova belediyesi 290 metre murabbaı özerinde yeni bir pazar yeri kurmağa karar vermiş ve inşaat 2420 liraya müteahhidine ihale olunmuştur. Iki bin çam çam ağacı yandı Germencik va Tire müşterek bududunda iki gün evvel çıkmış olan orinan yangını, iki bine ya kın çam ağacı yaktıktan sonra söndürülmüşt Alyon - Antalya hattı Afyon - Antalya hattının 25 il 40mcı kilometreleri si İkinci kısım inşaatın İhalesi 3 eylül ğaçlarının altında, de ze kenarlarında, hasılı istedikle- Yeni yapılmakta olan Pertek (Elâziz ve havalisi habirimizden) — Bundan evvelki mektuplarımdan birinde Pertek kazası hakkında Akşam okuyucu ı biraz malümat vermiştim. Bir seneye yakın bir zamandan beri Pertek kaymakamlığında bu- lunan ve kendisini mubitine ça- bucak sevdiren kaymakam Kemal beyin gayretile Pertekte son za- manlarda birçok . Ezcümle hükümet ir edilmiş, Yeniköyde yapılmış, iki bir karakol mektebin tamiri Tekzedilmiş, Cumhuriyet meydanı hazırlanmış ve okuma yurdu, otel binalarının inşası için de keşifler yapılmıştır. Kazanın en güzel bir “yerinde pek asri bir şekilde yapılmakta olan belediye binası da pek ya- kında bitecektir. Pertek ile köprü arasındaki yolun iki ay sonra te- kol binası yeniden yapılacaktır. Yapılmakta olan E; sinin de bir an evvel bitmesi için 1000 amele ile faaliyet devam et- mektedir. Kazada son zamanlarda hemen hemen hiç vukuat kaydedilmemiş- tir. Kaymakam Kemal beyin az bir zaman içerisinde kazada vü- cuda getirdiği yenilikler ve gös- terdiği gayret ve faaliyetler cid- den şayanı tebrik ve takdirdir. Sıhhat işleri: Pertek merkezin- de en ziyade mevsim itibarile 2u- Kur eden sıtma ve göz ağrıları gi bi hastalıklara tesadüf edilmekte- dir. Sonbahara doğru köylerde bil hassa sıtmanın çoğaldığı. göl mektedir. Kazada yalnız bir sıh- hat memuru vardır, doktor yoktur. Maliye işleri: Maliye mektebin- den mezun olan ve 933 senesinde ilk memuriyet alarak bu Lüleburgaz belediyesi, her geyden evvel kendisi güş ve bunun İçin de yukarıdı irilmiş, Gazi | başlanacak ve köprü kara- | hrin imara çok çalışmaktadır. Beledi konforlu bir bina teminine lüzum gör 29 Ağustos 1934 Elâziz ziz mektupları Pertek kazasında imar faaliyeti göze çarpıyor Son zamanlarda kaza dahilinde hemen hemen hiç bir vaka olmamıştır 'ertek belediye bini gönderilen genç malmü: mi bey kazanın maliye işlerini çol idare etmektedir. Bilhar- eski senelere nisbetle 5000 kadar bir fazlalık olmuştur. 932 de nisbeti tahsilât yüzde seksen altı olduğu halde 933 senesinde bu nis- bet yüzde 94 e çıkarılmıştır. 934 senesi hayvanlar vergisi de “çok iyi idare edilmiş ve kaçak mektu- mata fırsat verilmemiştir. Kaza- er mali işlerinde de bariz. azm görülmektedir. i vaziyet: Kazanın dö nahiyesi vardır. Bunların birisi hayvancı, diğer üçü ziraatçidir. Pertek kaza mer- kezinde Çimişkezek beyleri'sülü Tesinden Rüstem bey oğlu Baysun- gur bey tarafından 980 tarihinde yaptırılmış bir cami vardır. Bu ca- miin duvarları üzerindeki taşlar- 'da birçok yazılar varsa da zaman- Ja okunamıyacak bir “hale gek miştir, Coğrafi vaziyet: Bu mıntaka- nın dağları arasında bilhassa imal kısmında Hozatın Germil na- hiyesi dahilinde Bukur, Sincik, Düzik baba namlarındaki dağlar zikre şayandır. Bunlar uzun bir silsile teşkil etmezler ve biribirle- rine de bağlı değildir. Perteğin gerek dağları ve gerek ırmakları Şimal mıntakasile sıkı sıkıya alâ- kadardır. Bu mıntakanım başlıca ırmağı Munzurdur, ki Ovacık kar Zasının şimalinde Munzur dağın- 'dan ve müteaddit gözlerden çıkar. Munzur suyunun geçtiği yerlerde mühim dereler ve keskin yarlar vardır. Nitekim Ali boğ len dere Oyacığın Tar köyünden başlıyarak Çimişkezeğe kadar gi- der. Bu dere ve dağlarda büyük vardı 1 deni- koyduğumuz asri ve güzel