7 Eylül 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

7 Eylül 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Çarigrad ! Bu isim Balkanların, daha doğ- hsu Balkan Slâvlarının Istanbula Verdiği isimdir. Balkan oyunları Münasebetile (Zagrep) e yaptı - İm kısa seyahatte Istanbulun dai- Ma böyle yadedildiğini / işittim. İÇarigrad) (Çar şehri) demektir, in o fırtınaları Çarı ortadan dırdığı halde onun İstanbul ü- terindeki hülyalarını ifade eden garip — ismi kaldıramamıştır. Şimendifer idarelerinde, seya- hat acentelerinde, bankalarda ve hahvelerde hep bu isim dolaşır. adını bilen vardır. Amma lanan yoktur. Neden? Orasını iremedim. Daha garibi Zag- epte bine yakın Müslüman var. Bunların ekserisi Boşnak. Türkçe bilenleri çok. Bir de kahve ve lo- var. İşin garibi bu lokanta- Min ismi de (Çarigrad) . Türkçe rlarken bu ismi de tercüme *dip (Istanbul lokantası) diyorlar. ,, Bir vakitler Bizans iddialarının İladesi telâkki edilen Constanti - hople adile mücadele etmiştik. Çok Yükür o, ortadan kalktı. Şimdi bir de Balkanlarda hiç mânası olmu - Yan eski bir rüyayi hikâye eden Çarigrad sözü dolaşıyor. Ben bur - tüyorum. Nasıl? Orasını bilmem. Balkan © konferansile mi, Turing lüp vasıtasile mi? Posta, şimen- diler idarelerile mi?... Ne ile olur- *a olsun artık müteveffa Çar ve Çarlığın hiç alâkası olmadığı gü - tel şehirimize bu adı muttasıl söy- ip durmasınlar! Balkan dillerinde Türkçe!.. Rumen dilinde birçok Türkçe ©z olduğunu vaktile bu sözleri toplayıp bana gönderen ve asılla- Nm öğrenmek isteyen bir Rumen ilolog'undan öğrenmiştim. Kâh afeti, kâh mânası değiştirilen Su kelimeler o dilde yerleşmiştir. Ve hâlâ yerinde durur. Bu sefer ren tüpe birçok türkçe kelimeler balınduğunu gördüm. Meselâ kat kelimesi bizdeki gibi kat demek. Asansörde Il. Kat, İl. Kat diye görürsünüz. Dedelerimiz Weçtikleri yerlerde ümran eserleri Bek bırakmamışlar amma üzerle - ine hükmettikleri mülletlerin di - birkaç yüz kelime takmişlar. Bu da bize bir daneli ol oluyor. Bü- « Bu en yıkılmaz bir abidedir. iğ gir e tashih : Dün çıkan bir v birle meklu - uda bizim takımın 33 ayle Bul Marların altına düştüğü yazılı idi. mektup oyunların son günü ak- Yam üstü yazılmıştı. O gün sayı - er tebliğ edilirken bizim sayıyı, Mesabımız hilâfına olarak 32 diye iğ ettilerdi. Ben de mektubu * tebliğe göre yazmıştım. Sonra - larımızı birlikte yaptı - Yugoslan federasyonu yan- tashih ederek bizim ile Bul- gezeteye telefonla bildir - » Fakat 32 puvan aldığımızı bil bu mektubu tashih o etmeyi . Şimdi ben bunu tas - oluyorum. 6 Eylül 934 KŞAM FİYATLARI TAHYILAN “ıs 4860 “e » ZEĞsk . « Mövüeei EKONOMİ Yumurta ihraç Nizamnamesi Ea Tatbikatta hiç bir müşkilât görülmiyeceği ümit ediliyor Geçen Şubatın 11 inde Samsunda t0p- lanan yumurtacılar kongresinde alınan kararlar göz önünde tutularak Türkofisi tarafından ihraç pizamsnamesi hazırlar» mıştı. Üzerinde ticaret odalarının da mü- tahlası alnan bu mizamname İktisat Ve- kâleti tarafından devlet şurnsma verilmiş tir. Yumurta ihraç mizamnamesine iktisadi emahafilde büyük bir ehemmiyet verilmek . Nizamnamenin lemiyeceği muhakkak görülmektedir . Yumurtacılar Birliği zerinde çok iyi netice vermiştir, Ofis bil- hassa hraç işinde birliğin daha faydalı olacağı kanaatindedir. Selânik sergisine gönderi- lecek ihraç eşyamız Selânik sergisine iştirake karar veril. diği için yine Türkofisin müracaatı üze“ rine Ticaret odası da hazırlıklara başla- mıştır, Oda Selânik sergisinde teşhir edil mek üz İhraç oşyamızın mümunelerini hazımlamıştır. Bu nümuneler Türkofise gönderilecektir. Arnavutlukta tütün inhisarı Arnavutluk hükümeti, oArnavutlukta tütün ve sigara imalât ve satışım bir im- tiyaz ile vermek niyetindedir. Arnavut İuk hükümeti bu imtiyaz için hazırl: şartnameyi hükümetimize de bildirmiş. tir. Alâkadarlar şartname üzerinde tet- kikat yapmaktadır. İhracat tacirlerinin nazarı dikkatine stanbul Kambiyo müdürlüğünden : Türk parası kıymetini koruma hak kmdaki 9 ve 10 sumerolu kararnamele- vin yerine kaim olan 1 mamerolu karar name 3-9-934 tarih ve 2793 memerolu itibaren te girmiş olduğundan ihracat tacirleri için vazedilen mükellefiyet kararnamesi. min 39, 40, 41. ve 42 inci maddelerde yazılı olduğundan bükümleri dairesinde Fmuamel cifasma alâkadarların nazarı i cetbohunur. Yeni alınacak Vapurlar ii eta Şirketin seçtiği heyet dün Avrupaya gitti Vapurculuk şirketi umumi müdürü Mustafa beyle şirket idare meclisinden Ahmet bey dün Adirya vapurile Triyes- teye hareket etmişlerdir. Mustafave Ah- met beyler bu seyahatlerinde vapurculuk Şirketinin yeni alacağı vapurları tetkik cektir, Eksik #orolan sual meselesi Gazi Osman Paşa orta mektebin- de bakalorya ikmal imtihanlarında riyaziye suallerinden birinin eksik e larak talebeye okunması üzerine (72) talebinin senafta kaldığını yazmıştık. Maarif umum müfettiş. ler vasıtasile bu mesele hakkında tah- kikata başlamışlardır. Mektep mü. 'dürü Celâl Bey, dün maarif idaresine Liman şirketi Haliçte memurları için duba üzerinde bir kulübe yaptırmıştı. Kulübe dar geldiği için irket burasını daha genişletmiş ve kulübeyi bir kat daha yükseltmiştir. Resmimiz onu gösteriyor. YE a YA ela POLİSTE Evi taşlayanlar bir aydır taşlanıyormuş Koca Mustafa Paşada Ali Fıkıh mahal. lesinde 69 numaralı müteahhit Osman e- fendinin evinin cinler ve periler tarafın dan bir aydanberi muhtelif zamanlarda taşlandığı mahellede dilden dile dola. şıp duruyordu. abıta bu muzipliği cirafta bulunan ba- Yangın başlangıcı Dün saat 18 raddelerinde Beyoğlunda İstiklâl caddesinde bir yangın başlangıcı olmuş ve derhal söndürülmüstür. İstiklâl caddesinde 391 samara rs çü Abraham efendinin dükkânında met efendi namında birisi hava gazı e rularını tamir etmekte iken hava gazı a- teş almış ise des öndürülmüştür. Otobüs kazası Dün sabah sekiz buçukta Divan yolun. da Maçka — Beyazıt hattmda işliyen bir tramvayla 3270 mumarah o Bakırköyüne işliyen otobüs arasında hafif bir çarpış- ma olmuştur. Otobüs benzin aldıktan son ra dar yoldan hareket ederken arkadan gelen tramvay çarpmıştır. Ehemmiyetli bir hasar olmamışsa da tramvaydaki yel. calar heyeren geçirmişlerdir . Bir adamın ayağı tramvay altında ezildi Dün akşam saat yedide Sirkecide Ke- mel bey sineması önünde 1133 sumaralı vatman Mustafa efendinin idaresindeki 83 numaralı Ortaköy — Aksaray arabası" na binmek istiyen iki kişiden biri yetişe- bibnek için koşmuş, fakat bu esnada tram vay direğine çarparak yere yuvarlanınca| ayağı tramvay tekerleği altında kalmış ve ayak bileğinden kesilmiştir. Yarah der mektebin iskarpe ile elini yaralamıştır . Sarhoş kadın Fikriye isminde bir kadın Pendikte demir yolunun östüne çıkmış, bağırıp, çağırmağa, nâra atmağa başlamıştır. Jan- darmalar bu kadmı yakakımağa gelince son derecede sarhoş olduğunu görmüş” Bu kadın zabıta memurlarına hakaret şağırmıştır, Kendisi adliyeye ve- gelerek umumi müfettişliğe izahat ver Tahkikat neticesinde, bu imtiha - nın tekrar edilip edilmiyeceği anla - şilacaetır. Maarif erkânndan , alâkadar bir zat bu hususta şunları söylemiştir >> Sorulan riyaziye suali üçtür. Birini, eksik olduğu için yapamıyan talebe, diğer iki suali yapmışsa, w - nıfı geçer. Diğer ikisini de yapama - muşsa, bittabi sınıfta kalmaştır.,, pamuk Boğazda yeşil ağaçları kesenler Boğaz yeşilliğinin orta dan kalkmaması için bu mıntakada ağaç kesilmesi menedilmiştir. Gümrük muha- faza teşkilât bu mntakada ağaç kesen- leri kaçakçı addederek takibe başlamış” tar. Muhafaza teşkilâtı bu meyanda sah- te tezkere ile sekiz çeki kestane çubuğu” Bu kesip gece şoför Ekremin idaresindeki kamyonla Tahtakalede 94 numaralı dük. küna gizliyen Ahmet kaptan hakkında takibata başlamıştır. Odunlar müsadere edilmiştir. Milli müdafaa vekili geldi! * Mili Müdafaa Vekili Zekâi bey dün Ankaradan şehrimize gelmiştir. Zekâi. bey şehrimizde, bundam evvelki gelişinde başlamış olduğu teftişlerine devam ede- cektir, ği esmada kazaen denize düşmüş ise de kurtarılmıştır . Sandal parasından Kasımpaşa sandalcılarından Hasan ile Rizeli Muhsin arasında sandal parnsr yü- zünden kavga çıkmış, bunlardan Hasan büyük bir sopa ile Muhsini muhtelif yer- lerinden ağır surette yaralamıştır. Mash sin hastahaneye yatırılmış ve Hasan da Yy: Çakı ile cerh Süleymaniyede ile Kürt Hüseyin Dökmecilerdeki kahve- de oyun oynamakta iken aralarında kav- ga çıkmış, Kürt Hüseyin Ramazanı ha- Hiçe yaralamış ve yakalanmıştır. Zorla güzellik Tophanede Karabaşta iran Zeka hanıma Yusuf namında biri gelmiş ve hemşiresi Fatma hanımı kendisine ver. mediği takdirde öldüreceğini söyliyerek yakalanmıştır. Halkı rahatsız edenler ii İzzet Paşa sokağından geç va- mandolin çalarak ve şarkı söylüyerek geçtikleri görülen yedi genç zabıtaca yakalanmıştır. Halkı iz'aç ettik» leri için haklarında takibat yapılacaktır. Bunlardan İstepan ismindeki genç polise de karsı geldiğinden hakkında ayrıca ka- nuni muameleye tevessül edilmistir. , caddelerin kâyet edilmektedir. VİLAYETTE Gizli nüfus Kocamustafapaşada bir ev|İlk neticeler ayın on beşin de vekâlete bildirilecek Gizli nüfusun yazılmasına devam edil - mektedir. Her şube sabahtan alışama ka- İlk meticeler bu ayın on beşinde ak nacak ve Dahiliye Vekâletine bildirile- cektir C. Tahvilleri Yarın sabahtan itibaren umuma satış başlıyor Ergani dabili içtiler € tah- villerinin dünde A ve B tahvilleri hamil- yetle tahvillerin eski hâmillere satış müddeti dün akşam bitmiş ir, Yarm sabahtan itibaren tahvillerin urmu- Şehir temizliği Belediye, sokak süpürücülerinin adedini azalttığı için birçok sokak ve piz olduğundan dolayı şi- Belediye, bütçe darlığı dolayısile yalnız evlerin ve müesseselerin çöp - lerini alan çöpçüler tahsis edebilmek- tedir. Sokakların temiz tutulması için be- lediye kazalarda bazı tedbirler alın- ması için emir vermiştir. Dükkanların kapanma Saati (45) çeşit esnaf belediyeye mü - racaat ederek akşamları saat (21) € kadar açık bulunmak için müsaade is temişlerdir. Dai encümen bu esnafın vazi - tetkik etmiş, bunların günlük havayiçi zaruriye satan müesseseler olmadıkları anlaşıldığından, müra - caatları reddedilmi: Kadıköy suyu Metre mikâbında yüz para tenzilât yapıldı Nafın komiseri Civanşir beyin riyaseti alında toplanmış olan komisyon Üskü- Simarm yapmış ve şirketin maliyet fiatla- rını tetkik ederek metro mikâbımda ten- silât yapmağa karar vermiştir. Bu karara göre şimdiye kadar metre mikâbı 17,5 kuruşa olan su fiatı 15 kuru- aa indirilmiştir. Tarife komisyonunda belediye namma Hüsnü bey de hazır bulunduğundan bu Avcılar bugün bayram yapıyor İstanbul avcıları, bayramlarını bagün Anbark'daki Çabamçeşme'de yapacaklar- dar. Proğramları şudur: 1 — Sabahleyin avcılar ava çıkacaklar” dır. 2 — Onda bayram yerinde toplanıla- caklardır. 3 — On birde merasime başlanacaktır. 4 — Yarımda yemek yenilecek. $ — Yemekten sonra avcılar arasında alış müsabakaları EN 8 — Yemeli: Aver kebabı, pilâv ve ü- zümden ibarettir. Jandarma kumandanı Ankaraya gitti Şehrimizde bulunmakta olan umum jandarma kumandanı Kâzen Paşa dün Ankarsen sitmistir, MAHKEMELERDE 7 Kara Alinin Muhakemesi Temyiz mahkemesi cezanın şiddetlendirilmesini istedi Gebz civarda halkı tethiş e- derek Ibrahim ve Çoban Hasan efen- diler isminde iki kişiyi öldürmek ve öldürelmekten suçla Kara Ahi ile Kara Ahmet ve Halilin nakzen © yapılan muhakemelerine dün devam edilmiş- tir. Bunlardan Kara Ali evvelce ida - ma 30 seneye, Ahmet 15 sene, 10 aya, Halil de 3 seneye mah yen Fakat temyiz mahkemesi bu <tza- si içim bozmuştu. Yeniden yapılan muhakeme dün bitmiş, iddia makamın işgal eden Kâ- Bey suçluların cezalandırılması mazarı dikkate alınmasını istemiştir. Müdafaa vekili Vedat Bey müda- faa haklarına taallüku dolayımle Ha- cı Ali isminde bir şahit dinlenmesi - Bi istemiş, muhakeme bu talebi mu. vafık bulmuş, bu şahitlerin dinlenmesi ve müdafaanın yapılması için muha- keme başka güne bırakılmıştır. Hangi evrak yakılmış? Ergani madeninde malmüdürü ken resmi evrakı yakmaktan suçlu Kâzım Beyin muhakemesine dün a - ğır ceza mahkemesinde istinabe sure- tile bakılmıştır. Kâzım Bey yeni harfler çıktığı za- man eski arap hafleri ile yazık boş defterlerin ve resmi evrakın yakılma- sı emredildiğini ve bir heyet huzu - runda tâ mutasarrıflık zamanından kalmış pek eski evrakın yakıldığını, işte suçu olmadığını söylemişti: eme istinabe evrakımm ms.- esine karar vermiştir. Bir katil mahküm oldu Beyoğlunda Ferit efendiyi öldür - mekten suçlu Nazım efendinin muha- kemesi dün ikmal edilmiş, suçu sabit olmuş, 7 sene 6 ay hapse ve bin lira tazminata mahküm olmuştur. Maslak yolu kazası Maslak yolunda bir jandarmanın. ölümile neticelenen otomobil kazas' - mn faili olmaktan suçlu klişeci Alâ - cü ceza mahkemesinde devam cdi - miş, bazı şahitler dinlenmiş, diğer bir kısım şahitlerin dinlenmesi için mu - hakeme başka güne bırakılmıştır. Bozulan ceza Süleyman ef. isminde bir adamı öldürmekten suçla Mehmet Ef, evvel- ce 10 sene ağır hapse konulmuştu. 'Temyizin bozması üzerine bu du. ruşma yeniden yapılmış ve dün neti celenmiştir. İddia makamı Mehmet e- Sendinin af kanunu mazarı dikkate &- Imarak istemiş, mu hakeme başka güne bırakılmıştır. “Istanbul plânı Juri beyeti üç plânı altı ayda tetkik edecek Müstakbel İstanbulun plânım yapmak üzere Avrupadan davet edilen üş ecnebi fmdun tetkike başlanacaktır . Jüri heyetinin tetkikatı altı ay kadar se rai dl bulun plânmı yapacak ecnebi mimarın bm olac halay. Parlâmentolar Konferansı Türk grupu dün de hazır lıklarla meşgul oldu 24 eylülde Istanbulda toplanacak olan beynelmilel parlimentolar | konferansı baklanda hazırlıklarda bulunmakta olan beynelmilel parlâmentelar birliği Türk grupu dün de Dolmabahçe sarayında toplanmış, yapılan hazırlıklarla meyal tefrişatı bitirilmiş ve büroların bazı tefer rünti kalmıştır... Vasıf B. ve SE pro- fesörleri gittiler Moskova büyük elçisi Vasıf bey dün Sovyet acentasınm Çiçerin vapurile Ode saya gitmiştir. Ayni vapur ile dil kurultayında bulun- mak üzere şehrimize gelmiş olan Sovyet bilginlerinden profesör Samoileviç ve Meşçaninof'tn Ödesaya hareket etmişler dir, Vasıf hey ve profesörler vapurda dostları Sovyet sefartehane ve komsolos- hanesi erkânı tarafından teşri edilmişler» dir. 4 Kn Günü ş Tümmma Ni mezi Bedbinlik Zavallı dünya, asırların dünyası, binlerce yılın dünyası, endişe içim de kıvranıyor... Ne oluyor? Nere- ye gidiyoraz... Kovadi: ihtiyar dünya dağların tepesin- de oğıran saçlarını vadilerden ve Okyanuslardan eNeri içine almış düşünüyor. Hudutlarda süngülerle ensesini kaşıyor ve düşünüyor.. Bu süngülerin bazan fazla derin kaçtığı ve hacamat ettiği de vâki dir ya. Herkes endişe içinde... Japonya ile Sovyet Rusya ara sında çıkan bu şarki Çin demir ye İs ihtilâfı ne olacak? Almanya ne yapacak?.. İşsizliğe çare bulunacak mı?. Amerikadaki grevlerin önü alına Açlığın önüne geçmek" kabil mi?.. Nuremberg kongresinden ne çi- kacak? Avastaryaya Hamsburğlar gele cek mi? Fransanın nüfusu sahiden Musso İi'nin dediği gibi bir zaman ge lecek Fransa hudutlarım muhafazı etmeğe kifayet etmiyecek mi? Bunlar umumi mülâhazalar... Bu mülâhazaların yanında hasu si olanları da var: Bizim kızın hali ne olacak? Oğlanı hangi mektebe vermeli... Şu işi şöyle yapsam nasıl olur. Böyle yapsam nasıl olur? Bu husu- silerin yanında kalbe hitap eden daha hususileri vardır. Görülüyor ki, herkes endişelidir. Ve sorduğu suallerin cevaplarını bir türlü alamamaktan mütevelit bir ıztırap içinde kıvranmaktadır. Bu ıztırapların sonu ne olacak? Ne ye varacak? Fakat şurası muhakkak ki, beşer Bugünkü kadar bir saadet duyma- muştır. Bayat bir felsefeye tabaan diyebiliriz ki, en büyük sandetler aztıraplardır. İztırapsız hayat gözü yoran uzun bir düzlükten ibaret tir. Önde ufkun çizgisi, arkada uf- kun çizgisi.. Ve insan bu iki çiz; arasında âdeta mahsur bir vaziyet te kalmıştır. Alpların ve şahikaların sert ha- vasım teneffüs edebilmek için tır- manmak lâzımdır. Denizlerin tuz. İn rüzgârın: yemek için göğsü en- ginlere aşmak lâzımdır. Gölgenin tadını güneş altında kilometrelerce yol yürümüş insanlar bilir. Güneşir ılıklığını, tahtessifırlarda dolaşan- lar anlar, Onun için insanlara da iztırap: ların öğrettiği dersler vardır. O dersleri kimse başka türlü her ne pahasına olursa olsun öğrenemez. Muhakkak didinmek ve endişe et- mek lâzımdır ki, hayatta muvaffak olabilelim ve hayatı sevebilelim. Endişenin tehditkâr bir tesiri vardır. İnsam teemmüle sevkeder. Onun içindir ki, yirminci asır ade- mı çok teemmül ve basiret sahibi olmuştur. Ayağını daima denk «- tar... Bir şeyin girdisini çıktısım hesap eder. Enini sonunu düşünür. Ve düşündüğü için muztariptir. Ve muztarip olduğu için düşünür. Vel hâsul bir dairei fasidedir ki, döner Fakat bunun için bedbin olma- mak lâzımdır. Nikbinliğin yolunda hayli katedilmiş mesafe vardır. ,, Uzun bir yol ortasında yürüyen iki insan tasavvur ediniz. Bedbin olan daima önüne bakar: — Ah der, daha ne kadar yürü. yecek yolumuz var.. Nikbin olan ise arkasına döner — Ne kadar yol yürümüşüz! Endişeye mahal yok! Mümtaz FAİK Vilâyetin Bulunduğu yer Bütün daireleri alabilen bir binâ yaptırılacak Son zamanlarda, belediyenin önünde: ki eski Alman dostluk bürosu arsası üze- tasavvur üzerinde daha şümüllü bir şe- kilde tetkikat yapılmağa Kelniğieğir Şimdi vilâyetin işgal ettiği binanm ar- sasına vilâyet, adliye, polis ve belediye dairelerini bütün leferrüatile alabilecek vx bina inşası için tetkikat yapılmakta. :