9 Eylül 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

9 Eylül 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

© Fransayi telâş aldı, Almanya - Mn sivil tayyareciliğe verdiği e - İmiyot karşısında bunların bir eri tayyare haline ifrağ ; ceğini yakinen bilen Fran “Şizlar şimdi olanca gayretlerile İRYA ordularını takviye emeğe uğ taşıyorlar. Fakat yalnız hava kuv- Yetlerinin takviyesi faide vermez, ilanın ayal zamanda #öümarene Ye eksersis yapmış olmaları da lâ ır, Ajans telgraflarndan öğ- — İendiğimize nazaran son zaman- İN Fiesımla büyük kava manev Balkan konferansı (Başı 1 inci sahifede) Me toplanması konseyes kararlaştı. Ri- © Yabeti, ikinci defa devren almıştık.,, “Riyasete düşen © vazifeleri, Statu © Mücibince Türk grupu riyaseti idare Mektodir. İikbahardanberi | Balkan | Semleketlerinin bazılarında, bazı te - yeli üzerine tesi lü. Balkan haftası dediğimiz imu- içtimaları, hiç bir Balkan memleke- amadık. Yunan iyı il x smı eylülün beşine tehir et - Diğer grüplürm İştir edebilç- dair haber alamadığı için, o da mecbur oldu. Riyasete kildirdi. şekilde, biz de, İstanbulda düşün- Balkan haftasını tehire mec- bir cevap almadık. Diğer taraf- » Yugoslavya grupu ile Balkan hef- dolyısile cereyan eden muhabere. Brupun, bu sene konferansa iş *tmemek niyetinde olduğunu öğ - işik. Alâkadar gruplara muha - den sonra, Balkan konferansın ento konferansının hitamı aka - » bir teşrinievvelde toplanmaz İetçe tesbit edilmiş ve gruplara teb- anmuştu,, “Yunan grupundan | başka, diğer i, olardan, mutabık olduklarına da - iz haber gelmemiştir. Bundan pı, Silen anlıyoruz ki, Yuzoslavya gru” “emi noktai nazarı mit ediyoruz ki, Cemiyeti Ak - içtimai münasebetile Cenevre - toplanan Balkan memleketleri ha- Bazırları, Balkan konferansının dair, aralarmda © müşterek i nazar tesbit © ederek milli eylül Ni bildirirler... Bu cihet Fransız hava manevreleri 900 tayyare Paris üzerine hücum etti Fransada yapılan büyük hava manav- ralarından alınan neticeler raları yapılmıştır. Ve bu manevrâ lar esnasında Fransız şehirlerini herhangi bir tayyare taarruzuna karşı müdafaa edebilecek çareler aramıştır. Fransız tayyareleri biri kırmızı, diğeri mavi renkte olmak vada biribirlerile mücadeleye gi rişmişlerdir. Manevralar bilhassa Paris mıntakası üzerinde yapılmış ve az zaman zarfında Parisin hüik- men tamamile mahvolunduğu tesbit edilmiştir. Fransız hava ma nevralarında nazarı dikkate alı - (Başı 1 inci sahifede) laşıldığı takdirde Edirnede bir pey - nir satış koopepratifi kurulacaktır. Trakyanın iktisadi işleri ele alınmıştır Diğer taraftan Edirne muhabirimiz şunları yazıyor: Iktisat vekili Mahmut Celâl Beyin dün, saat ikide Alpulluya | geldiğini ve fabrika erkân ve müdiranı tarafım - dan istikbal edildiğini telefonla bildir. miştim, Öğle yemeğini müteakip, refakatle- rindeki zevatla birlikte fabrikanm muh- telif şubelerini birer birer gezerek esas- hı tetkiklerde bulunan Vekil Bey gör - dükleri tekemmül derecesini pek ziya- de beğenmişler ve müdür | Ali Şefik Beyin son bir senelik faaliyet hakkın- deki izahatmı alâka ile dinlemişlerdir. Kırklareli Ticaret Odası reisi Meh- met Emin Beyle Babaeski belediye rei- sinin kasabalarma ait dileklerini din - erken, bilhassa Kırklarelinin bağcılık ——————— aihayetinden evvel anlaşılamaz. Benim şahsen intibann şudur kir Balkan konferanamın bu seneki içtima- imi tehir etmek zarureti karşında ka- lacağız... Henüz kat'i bir şey söyliye - mem, Bu, sureti katiyede © anlaşıldığı zaman gene sizlere haber veririm. “Balkan memleketlerindeki yeni ait, konferansın faydalı ve müsbet bir şekilde çalışmasına müsait © oluncaya kadar, konferans toplantılarını tehir et- mek, konferans içtimalarını gruplar a- rasındaki noktai nazar ihtilâflarnın te- zahürü için bir sahne haline koymamak daha ihtiyatlı bir hattı harekettir ka. naatindeyim » “ In'ikadı muhakkak © olan konfe- rans, bildiğiniz gibi, parlâmentelar kon- feransıdır. Aym yirmisinde veya yirmi birinde, Cenevredeki konferanı büro. su buraya nakledilecektir. Konferin - sa ait programlar tesbit edilmiştir. Ya- kında meşredilecektir. Eylülün yirmi ü- günde konferans açılacak ve otuzuncu rının sayısı 300 zü geçecektir. , Türe grupu davetçi memleket sıfatile, ken dine düşen ihzari vazifeleri ilmal et miş gibidir.. Konferan: binası, bildi. ğiniz gibi Yıldız merasim dairesi ola, caktır ir. Bu bina içinde, yapılması icap 6- den hazırlıklar bitmiştir. Ufak tefer « iie uğraşılıyor. Ayın on beşinci gü- mü de, grup bürosu, konferans binasma nekledilecektir... © ©“ üzere iki kısma ayrılmışlar ve ha- “ İktisat Vekilinin tetkikleri nan esaslı nokta düşman tayyarele rinden hududu geçer geçmez ha - berdar olunması, ve düşmanı ken. di arazisi üzerine püskürterek ora da muharebe edilmesidi Çünkü Fransız arazi: yapılacak herhangi bir muharebe. nin galibiyet ile neticelense dahi, Fransa için büyük zararları mucip olacağı m hi Onun için hudut mıntakasına ge ce tayyarelerin geleceği zamanlar. ve üzümeülük vaziyetile tütün istihsa- iti hakkımdaki ifadeleri ve İş Banka - sının Kırklarelide de bir şube açma - sı hususundaki temennilerinde tevak - kuf etmişlerdir. Kırklarelide iktisadi vaziyetin biraz daha inkişafa mazhariyetini iktisadi kallımmamızda âmil ve müessir olan İş Bankasının orada bir şube açmasile mümkün gören Kırklareli Ticaret O. dası reisi, bilhassa, en mübrem ticaret muemelâtı için Edirmeye gidilip gelin- mek ıztırarında bulunulduğunu söyle « miş ve Ravika - Drama cinsinden olan tütünlerin çok düşkün Fistlarla satıl - makta olduğunu söylemiş ve inhisar is daresinin hiç değilse bu cins tütünle- ri 25 — 30 kuruşa satım almak sureti: ie tütün ekicilerine sahabet gösterme « sini temenni etmiştir. Babaeski belediye reisi de önümüz- deki ekim senesi için pancar çiliçilerine verilen ekim hakkı miktarmın biraz da- ha tahdit edileceğine dair olan karar - dan halkın müteessir bulunduğunu söy- lemiş, banu da Edirne mebusu Şakir Bey tavzih ederek filbakika şeker fab- rikalarımızın böyle bir karar vermek iztirarında kaldıklarını ve çünkü elde külliyetli miktarda stok malı bulundu « ğanu ve maamafih bu tahdidin de niha- yet zamanla ve istihlâk vaziyetile alâ kadar olduğunu söylemiştir. Geç vakit Ergene köşküne dönen Vekil Beyin şerefine 40 kişilik bir ak- şam ziyafeti verilmiştir. Bu ziyafette vekil beyle birlikte gelen zevattan maa- da Edirne ve Kırklareli valilerile E « dirne mebusları, C, H. F. Edirne vilâ- yet idare heyeti röisile azadan Şerif B. Kırklareli Ticaret odası reisi ve ga - zete muhabirleri hazır bulunmuşlardır. “— Edirne, bizim için, vatanın en kuvvetli bir parçasıdır. Onun uğurunda her fedakârlığı iktiham etmeye mecbur ve hazırız. Edirnenin iktisadi vaziyetine dair olan düşüncelerinin izahı hususundaki ricama Vekil Bey etraflı surette muka- belede bulunmuşlar ve ezcümle şu nok- taları tasrih eterişlerdi Trakyanın mühim iktisadi işleri a - rasında peynirciliği, yaş meyvaları ve vale emikee belli rin sa- nayuni ele bulunu; . Şimdi - Hi, bunlar, tee mere Yayan dadır ve yapılması müşkül görünme - 7 Alpallaya gelimcer © gelişimle bu ülkü ge ekle ir e riz ül farkları mevcuttur, tekemmülü müşterek bir ülkü eyi abiler da etrafı tarassut etmek için büyük projektörler ve muazzam dinleyici aletler konmuştur.Bu sayede düş- man kuvvetleri hududa dahil ol. madan haber alınacak ve Fransız tayyarecileri derhal harekete ge - çerek düşmanın üstüne saldıracak tır, Fransa da bu maksatla hava er- kânı harbiyesi takviye edilmekte « dir. Her şeyden Önce liyakat (Başı Linci sahifede) ğunu ileri sürerek gazetelerde kı- yamet kopardılar. Nihayet ikmal imtihanlarına sı- ra geldi. Onun da neticelerini çar- şamba günkü gazetelerde okuduk. İflâs devam etmiştir. Meselâ sek- sen bir talebeli bir sınıftan ancak dokuzu muvaffak olabilmiştir. Hemen söyliyelim ki her sene imtihanlarınm bu kadar sıkı ve cid di yapılmasını istemekten başka bir diyeceğimiz yoktur. Biz istatis tik bürolarma rakam değil, mem - lekete liyakatli adam yetiştirmek fikrindeyiz. İstatistik cetvellerin « de 81 şahadetnameli göstererek gu rurlanmaktan fazla 9 hakiki me - zZunumuz olduğundan emin olma « ğı tercih ederiz. Biz memleketin iki büyük derdi olduğunu biliriz. Dertlerden biri okumadan şahadetname almak, i- kincisi şahadetnameden kitabı ka- pamaktır, O kadar ki damgalı şa- badetnamenin aramızda neye de- lâlet ettiği pek haklı olarak soru- labilir, Bu iki dert kolaylıkla ortadan kalkabilir. Okuyan ve bilenlere şa hadetname vermekle bir, liyakati mütemadiyen imtihan altında bu - lundurmakla iki, bir genç iltimas ile mühendislik şahadetnamesi a- labilir. Fakat şahadetnamenin yol yaptığı görülmemiştir. Bundan baş ka her günkü fen terakkilerini ta- kip etmiyen mühendisin elindeki şahadetnamede bir müddet sonra bütün kıymetini kaybetmiş olabi- Tir. ix Bir yol mühendisi kendisine va zife verildiği vakit en son usuller. le yolu yapan mütehassıs demek- tir. Sovyetler beş senelik plâna baş ladıktan bir müddet sonra, istatis- tik cetvellerinde rekor kazanmak hevesinde olanların bizazt dava - yı ne kadar aksatmış olduğunu gör müşlerdir. Bugün Rusyada işitilen tek ses şudur: Kalite, Fakat bilmiyen mektep mezu- nu, işlemiyen traktör gibi değildir. O, ölünceye kadar şahadetnamesi- i tasdik etmiş olan devletten hak istiyen, haykırıp bağıran bir maz- lumdur. İse yaramıyan traktör bir Hastings belediye reisi ve Miss France Dünya güzellik kraliçeliği Dünya güzeli bu sene İn- gilterede intihap edilecek Bu seneki dünya güzellik kra - “,esi intihabı İngilterenin Has tngs o şehrinde © yapılacaktır. Birçok (o memleketlerin (o güzel leri, — evvelâ (o Pariste © top- lanmışlar ve müteaddit şehir leri dolaşmışlar ve halka teşhir e - dilmişlerdir. İngiltere turnuvasına bu sene Siberya güzeli de" iştirak etmektedir. Maamafih Siberya gü zeli Fransaya yerleşmiş beyaz Rus lar arasından seçilmiştir. Güzelle- rin şerefine Pariste Vişide birçok Görüşler DRE YAN EE A EREN müsamereler verilmiştir. Bilâhara güzeller, vapurla İngiltereye geç - mişlerdir. Hastings belediye reisi kendilerini resmi ielbise ile karşı- lamıştır. Yukarıdaki resimde be - lediye reisinin Miss France'ın eli- ni öperken görüyorsunuz. Bu se - neki müsabakaya iştirak edenler arasında kimin dünya güzeli ola - cağı henüz kestirilememektedir. Maamafih İngiltere, Danimarka, Alman ve Fransız güzelleri çok be genilenler arasmdadır. Hanımlarımız ve Milli iktisat (Başı 1 inci sahifede) nımlarumızın avcılığa ve nişancılı- ğa olan sevgileri ve merakları, Bu sporu yapan ve ona milli bir vazife olarak bağlanan Türk kadı. nının yetiştireceği evlât, milli ü künün ve büyük yarının istediği genç olur. Harımlarımızın bu spo- ra gösterdiği yakınlık ve ilişiğin günden güne artmakta olduğunu görmek insana sevinçlerin en deri- nini veriyor, Fakat cama günkü svincimiz bu kadarla kalmadı. Ayrı ve avcilik, kadar mühim bir vazife daha al « dıklarını gördük. Bu da avcı ha - nımlarımızın Milli Iktısat yolların- daki propagandacılıklarıdır. | Ayastafanos (doğru adı budur) ———— köşeye atılabilir. Bir şahadetname nin işe yaramadığı ne kendisine hattâ ne de başkalarına kabul et- tirilemez. İdarede iltimas ve inbi- sar vardır. Kimsesizler sokağa atıl maktadır, İmtihanlardan alınan fena ne - ticelerden en az mesul olanların talebeler olduğunu da söylemek lâzım gelir. Hesap bilmeyen genç, lisenin son sınıfına kadar nasıl ge lebildi? Coğrafiye bilmiyen deli - kanlı, Üniversitenin son sınıfları - na kadar nasıl çıkabildi? Eğer bu genç, mahvolup giden en güzel ça ğınm hesabımı sormağa kalkışırsa, mazur görülmelidir. Ne terbiye sis temini o koymuştur, ne imtihan is lâhatını o yapmıştır. Ne de hoca- smı o tayin etmiştir. Şahadetnameden evvel ve şaha- 'detnameden sonra liyakat, mektep te ve mektepten sonra mütemadi imtihan, serbest iş bunu yapıyor. Devlet te bunu yapacaktır. Dev - let, serbest işe kendini kabul etti- remiyecek olanlarm imaret ocağı olmıyacaktır. Davanın şahadetnameye kadar olan kısmı Maarif Vekâletinin, şa hadetnameden sönraki kısmı her ferdin kendi mesuliyeti altında - dır.,, nahiyesinin değerli müdürü Şükrü Bey avcı hanımlarımızla avcıları - mıza o civardaki örnek bağları gezdirdi. Hanımlarımıza o bakımlı bağ - ların nefis, büyük salkımlı, iri ta- neli üzümlerinden ikram olundu. Avcı hanımlarımız bu nezaket ve ikramı sade bir teşekkürle ge - giştirmediler.Bir ellerinde tüfekleri öbür ellerinde üzüm salkımları ile dolaştılar, oradaki silâh arkadaş - larına ve misafirlere vatan üzüm - lerini övdüler, yerli mahsullerimi- zin ilk önce kendimiz tarafından rağbet görmesinin gerek olduğunu anlattılar. Arkadaşların ve bütün vatandaşların bu işi milli bir vazi- fe edinmelerini öğütlediler. Çıkarttıkları resimlerden bir ta- nesini aldım. Bu yazımın başına geçirdim. Başka yerlerdeki hanım larımıza ibret ve örnek olsun için. Her vesilede ve her yerde he - pimiz bu vazifeyi benimi semiş 0 - lursak Milli Iktısat ülküsünün en ileri görçeklerine en kısa zaman - larda varmış oluruz. Kadınlar Birliği adını takınan kuru kuraltu şu bir salkım üzüm - lük kadar olsun memlekete bir iş yapamadığını burada bir daha acı acı andım. 4 Avcı hanımlarımızın; belki ba - zılarınca basit görünecek olan bu işlerin büyüklüğünü ve büyük mâ nasını siz hepimizden çok anlar ve takdir edersiniz. Onun için bu yazımı yüksek adınıza armağan eltim, Çoban Çeşmesinde, dağ doru - ğunda, balo salonunda, köyde, şe- hirde, denizde, ve kökte benimse- yecek ve yürekten çalışacak bir - çok milli vazifelerimiz vardır. Bu vazifelerin bayrakdarlığını anne - ler, bacılar ve nineler yaparlarsa ülkü yolları daha düzelmiş ve ko- laylaşmış olur. Avcı ve Milli Iktısat propagan « dacısı hanımlarımızı kutlar ve si- ze en eski ve derin saygılarımı su. narım efendim. Aka GUNDUZ