10 Eylül 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

10 Eylül 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

yg VAN ÇAM A ŞA Ş ŞL N TARİHİ TEFRİKA:139 İttihat ve Her hakkı mahfuzdar. Yusuf İzzettin Efendi ile müna- sebeti tahkik ediliyor Bir de Kelekyan o efendinin 66 numaralı ve Yusuf İzzettin efen- diye hitaben gönderdiği bir mek- tup Fehim Paşa tarafından ele ge- çirildi. Ben-bu mektubu efendiye verilmek üzere Nuri ağaya teslim etmesini 6 hafta evvel hanrmefen- diden rica etmiştim. Hanım, mez- kür mektubu yerine verdiğini tevki- finden iki hafta evvel bana söyle. mişti, Bu kat'i hakikatlerin mânâsını bir türlü anlayamıyorum. Siz Pa- rise gitmeden evvel ( bu hanımın Yusuf Izzettin efendile münasebeti olup o'madığını iyi biliyor mıydı- nız? Biz her halde onlara karşı biç bir şey bilmiyormuş gibi hareket et- meğe mecburuz. Bakalım ne neti- ce çıkar, Size verdiğim bu haberle- .ri Pariste hiç bir dostunuza bildir- memenizi çok rica ederim. Bunla- re yalnız biz ikimiz bilmeliyiz. Ben Yusuf İzzettin efendile te- ması olanlara artık müra- saat edemiyorum, Fakat siz oradan bir mektup yazarak bunu efendiye gönderebilirsiniz. Mektubun Niko- li birahanesi sahibine yollanması- kâfidir. Birahane binası Yusuf Iz- zeltin efendinin akarından oldu- ğundan, birahane sahibi mektubu efendiye Oogöndermenin çaresine bakar.. Ayni vasıta ile para dais- tersiniz.Efendi bu parayı ister ba- na yol'asın, is»srse doğrudan doğ- cüya size göndersin.,, Mösyö Rouet her hususta doktor Bahattin Şakir beye yardım etmeğe çalışmakla beraber onu Prens Sa- bahattin bey tarafına çekmeğe de çok uğraşıyordu. iste bulunan Akrabasından birisine yazdığı bir mektupta Mösyö Rouet (o diyordu ki: Bahattin beyin Prens Sabahat- tin beye yaklaşmak istediğini ve o- nunla mülâkat edeceğini haber a- larak memnun oldum. Bu suretle Bahattin bey daha pratik bir yol. dan gitmiş olacaktır ki işin esası da budur. Sabahattin bey bir şef, bir gru- pun merkezi olabilir, Ahmet Ri- za bey terakkiye hadim olamıya- cak fikirler temsil eder, o bir idea- listtir, faaliyet adamları için lâzım- olan evsaf onda yoktur. O hiç bir zaman fırka adamı olamıyacaktır. Sarfedilen sâyü gayretler Sabahat tin beye doğru müteveccih olmalı- dır. Yalnız Sabahattin beyin de lü- rumundan fazla garplı olan fikir. İstihi tadile çalışmak lâzımdır. Av- Yüpa matbuatı yalnız Sabahattin beye ii bakıyor. Avrupa matbuatının yardımı ihmal edile- Vek'bir şey değildir. *” Ahmet Riza beyin mevkii de gildir, Avrupa efkârı ona müsait görünmüyor. İslâm olmıyan bülün Osmanlılar Ahmet Riza beye düş- mandırlar. Onun için Ahmet Riza Bey etrafında toplanmak doğru o- lamaz.,, Mösyö Rouet'nin mektubundaki bu ihtarat bir ehemmiyeti mahsura- yı haizdir. Çünkü ademi merkezi. yin Türkiyeden ayrılmak isteyen gayri müslim anasır tarafından se sildiği ademi iyeti kabul etmiyen Ahmet Rıza Beyin ise on. lar tarafından sevilmediği bir kere daha anlaşılmış oluyor. Prens Sa. bahattin Bey, fikirlerini kabul ettir , mek için lâzım olan para cihetin. den Terakki ve ittihat cemiyeti gibi ;sıkıntı çekmediğinden, bu parayı islâm olmıyan anasır teşkilâtından istediği gibi tedarike muvaffak ol- “Doktor Bahattin ürün bilmesi zmdır ki Amk Ezyi lettin paşa da Ahmet Rıza beye iyi nazarla bakmıyor ve onun genç Türk fırkası için meş'um olduğunu » söylüyor. Paşanın bu fikri yabana © atılamaz. Ermeni olan o Kelekyan efendi Ahmetkiza beyi çok tenkit etmekle beraber onun hakkındaki düşünce- leri daha müsaittir. Kelekyan efen- dile muhaberesini ihmal etmemesi. ni Bahattine söy'e. Kelekyan tutu- Terakki! (BAHAEDDIN ŞAKIR BEYİN BIRAKTIĞI VESIKALARA GORE) Yazan: A.C. lacak yolda kendisine çok pratik nasihatlar verebilir. Kelekyan e- fendi yüksek bir kıymeti haiz, ga- yet samimi, şayet mahviyet perest bir zattır, Csnanlılar içinde öyle sine nadiren tesadüf edilir. Kelek- yan efendi vatanınm şiddetli âşı- kıdır, ermeni vatanperveri olduğu halde her şeyden evvel Osmanlıdır. Onun için bütün teşekküller arasın. da en sadık ve en münasip bir ra- bıta olabilir.,, “Terakki ve İttihat cemiyeti,, ve onunla beraber cemiyetin en mü- him rüknü olan doktor Bahattin Şa- kir bey ademi merkeziyete taraftar olanlarla müştereken çalışmayı hiç bir zaman kabul etmediklerinden gerek Mösyö Rouet gerekse başka- ları tarafmdan yapılan bu gibi tek- lifleri ve nasihatleri tabit hiç din- lemiyorlardı. Fakat, dinlememekle beraber Ahdültamide karşı çalış- mak hedef ve gayesinde her teşek- kül birleştiği için onlara kat'i ret cevabı vermiyerek işi idareye çalı- şıyorlardı. Yusuf İzzettin efendinin, son tev kifat üzerine ele geçirilen vesika- lardan do'ayı izaç edilmemesi bir mucize telâkki ediliyordu. Fakat bu mucize çok zaman devam etme- mişti. Efendinin adamları daha sr- kı bir tarassut altında bulundurulu- yordu. Bu tarassudat neticesinde Fehim paşa nihayet Yuruf İzzettin efendinin vasıta olarak kullandığı adamlardan birisinin o ve belkien faalinin arabacısı olduğuna kana. at getirmişti. Onun için bu arabacı- yı öldürtmeğe karar vermişti. Fe. him paşa, bu gibi cinayet işlerinde kullandığı azılı adamlarından biri- sine arabacıyı öldürmesini emret- mişti, Bu casus emri aldıktan sonra bir gün arabacıyı tenha bir yerde ya- kalıyarak döğmeğe başlamıştı. Bu döğmek herhangi bir döğmek mâ- nâsma alınmamalıdır. Fehim paşa- nın adamları birisini döğerlerse bu öldüresiye döğmek demektir. Fil. hakika arabacı da ölü bir halde yere düşmüştü. Bunun üzerine Fe. him paşanın adamı onun öldüğünü zannederek oradan ayrılıp gitmişti. Fakat arabacı ölmemiş, yalnız a- ğir surette yaralanmıştı. Aradan bir kaç saat geçtikten sonra arabacı oradan kaldırılmış ve doğru Şişli- deki Mecidiye hastahanesine nak- ledilerek orada tedavi altına aln- mıştı, Fehim paşanım öldürtmek is- tediği bir adamın Mecidiye hasta- hanesinde tedavisine ihtimam olun. ması şu sebepten ileri geliyordu: Jön Türkler arasında vaslıalık yap- tığını zannettiği halde o arabcı ha- kikat halde Fehim paşanm haberi olmadan Yusuf İzzettin efendi hak- kında Abdülhamide curnallar yve- ren Yıldızın gizli casuslarından' bi- risi idi. Binaenaleyh onun Fehim paşa tarafından öldürtülmek iste- nirken ağır surette yaralandığı yıl- dızca haber alınır alınmaz, arabacı derhal Mecidiye. hastahanesine kaldırılmıştı, — Bitmedi — ECNEBi MATBUATINDA OKUDUKL Japonya'da fırkalar | ve Gizli cemiyetler Japonyada iki fırkanın programı aynidir. « Fırkalardan birine muha» fazakârlar fırkası, diğerine ahrar far. kası adını vermek doğru değildir. Çün kü bu iki ferka imperatorluğa men » sup, milliyetçi ve vatanperverdir. Iki. si de aynı prensipleri takip etmekte. dir. Umum Japonlar bu iki fırkanın gemiler olduğunu açıkta ve çekiş len söylerler. Japonlara göre bu tabü bir şeydir. e siyasete ve millet işl. muhaili lerine n if bulunmaktadır. Ordu imperatora çok sadıktır; bütün ruhi mevcudiyetini saban tağ a ll ee dır. Japonyada kan kardeşi şöhret almış gizli bir cemiyet tur. Bu cemiyetin büyük rükünleri nü fazla kimselerdir. 1932 senesinde han i cemiyeti kararı ile Japon sa- bık Başvekili Inukay öldürülmüştür. Minsaito bankası müdürü Baron Dann bu gizli cemiyet tarafından katledil. MILLIYET PAZARTESİ 10 EYLUL 1939 HARİCİ HABERLER Deniz üstündeki cehennem Yanan gemiye dair gelen son feci tafsilât Denizin üstü ana baba günü gidi idi çocuklarını kurtarmak için canlarına kıyan anneler vardı ediği miştir, Mumaileyh, demitşir ki “Bir müddet denizin üzerine bak - tığım halde kimseyi görmedim. Gemi bir cehennem kesilmişti. Bir bastan ö- bür başa yanıyordu. Biraz evvel, son mürettebat ta denize atlamış olduk- larmdan, güvertede kimsenin kalma - dığını gördüm. Ben de bir sandala bi- nip gemiden ayrılmadan evve' “ekrar içeride kalan var mı diye baktım: yoktu, Mürettebattan altı kişi, yangının yıl dırsndan ileri geldiğini ve geminin kü tüpphanesinden çıktığını söylemekte” dirler, i Ingiliz bandıralı “Monark of Bermu da,, vapurunun süvarisi kendi san - | dallariyle 65 kişi kurtarmıştır. Bu vapur, elân kaza yerindedir. Baş- ka kurtulan aramaktadır. Lukenbak va- puru da 22 kişi kurtarmıştır . Son dakikada tesbit olunduğuna gö- re, Morrocastle vapuru mürettebat ve yolcularından henüz 200 kişi kadarı meydanda yoktur. 558 kişiden 365 kurtulmuştur. Bunlardan pek azı y: ralı ve yahut yanıktan müteessi Fakat bir çokları, geçirdikleri müthiş heyecandan sonra bitkin haldedirler. Muhtelif gemiler, 40 kadar ölü top- ladıkları gibi, denizin dalgaları da ke- nara 20 kadar ceset atmıştır . Yangın — sönmüş gibi olduğundan, Morrocastle gemisi yedeğe ulmarak sa hile çekilmiştir . Geminin yanmış kısınlarında, kaçıp kurtulamıyan birçok kimselerin cesetle ri bulunduğu şüphesizdir. Morrocast - Isin bazı sandalları da, gemi ile birlik te yanmıştır . NEVYORK, 9 (A-A.) — Moro castle facinsr hakkındaki resmi tebli 425 kişinin kurtarıldığını, 60 kişinin lü, 73 kişinin de kaybolduğunu bildir. melitedir “Siti of Savanna,, vapuru, 60 ka dür kazazede ile Nevyork limanma gel- miştir. Bunlardan biri , Morrocastlede- ki bir kamara hizmetçisinin, 11 yaşın - daki bir çocuğun kendi yerine sandala alınması için israr ederek, nasıl kah - ramanca öldüğünü hikâye etmiştir . Kurtarılan insanların çoğu, çırçıp * lak ve sadece bir battaniyeye sarılıdır. lar, Yaralılar hemen hastaneye sevkedil Morrocastle'e imdada koşan gemi kaptanlarından biri, kurtarılanların nizde çırpınmakta oldukları noktada üç tane köpek balığı gördüğünü söylemek- tedir , Doris ismindeki balıkçı gemisi kadmla 7 erkek kurtarnışsa da, bepsi ia karaya çıkmadan evvel ölmüşler - bir Mürettebatın anlattıklarma © göre, kadın gemiye alındığı zaman, kuca - çocuğunu smukı tutmakta i- miş. Lâkin yavrucağın ölü olduğunu fark eder etmez, zavallı kadın, onu de- Bize bırakıvermiş ve kendi de bayılmış. tir. Biraz sonra, talihsiz ana, ayılma - dan ölmüştür , NEVYORK, 9 (A.A .) — Nev Jer- sey sahillerinde şimdiyo kadar Morocast- 16 faciasında ölenlerden 171 kişinin cese- di bulunmuştur. Vapurda bulunmakta olan yolcu ve tayfa 558 kisiden — 333 ü kurtarılmıştır. Binaenaleyh 57 kişi daha kayıp vardır. Fırtına ve gecenin karanlığı araştırmaları yarıda beralemışter. Harp tehlikesi | Çekoslovak hariciye nazırı mütalealarını söylüyor PR 6 — Çekoslovakya Hari - eş Benes, Prağ felsofe kon gresine iştirak eden mürahhasların şerefine bir çay ziyafeti vermiştir. Bu | ziyafette murahhaslardan başka di - ğer birçok zevat ve gazeteciler de bü- lunmuştur. M. Benes Türk murahhas- larile çok samimi surette görüşmüş ve beynelmilel felsefe il Türk elrin temsil edildiğini görmekten çok memnun olduğunu söylemiştir. M. Benes ile konuşulurken bir aralık söz dünya sulhüne intikal etmitşir. Çekos lovakya Hariciye nazırı sulh hakkın- da çok mikbin olduğunu söylemiş: “Vakit vakit mütefekkirlerin birleş - meleri ve konuşmaları sulhü daha zi- yade kuvvetlendirecektir.., demiştir. Milletler Cemiyeti müzakerelerine iştirak etmek üezre olan ekoslovakya Hariciye n:z rr: — Şu halde ortada harp tehlikesi yok demektir. sualine karşı demiştir kiz — Harp tehlikesi vardır, fakat harp patlamıyacaktır. Harbin böyle her za man patlamak üzere olması bilâkis sulhü kuvvetlendiren âmillerden biri- dir. Bu gibi alâmetler bizleri daha te &ik bulunduracak, her hangi menfi bir nikbinlikten kurtaracak ve daima sul hün nizehbanı yapacaktır. Endişe ot- miyelim, harp orada ise bizler bura- dayız! çen temmuzda örfi mahkemeye tevdi mi hayreti mucip olan bir cesaret ile mahkemede şu cevabı vermiştir: “Biz elimizdeki tayyarelerle Tokyoyu yı - kacaktık, Lâkin programımızı tatbik törlük hükümeti teşkil etmektir. Ja - ponyanın deniz kuvvetlerinin, Ingilte- renin ve Birleşik Amerikanın bahri kuvvetlerine müsavi olacak bir derş- ceye çıkarılması için bir program tan Sim edilecektir. Bu cemiyet Japon sa» nayiinin takviyesi ve bütün Asyaya in tişarı arzusund: ii ne gazeteleri releri vardır: Bütün kararlarını gizli. ce ittihaz ediyorlar. Bu iki cemiyetin dahili Let seren gi gedit ve kor kutnçtur. Efrattan biri, riyaset tara » fından bir işle tavzif olunursa, ba işi tam mânasile ifa etmeğe mecburdur. İfa etmez veya muvaffak olamazsa hemen idam olunur. (EL Mokatlam) Türkiye - İrak Türkiye Hudut Komisyonu Reisi Almanyada yeni ithalât ofisleri BERLİN, 9 (A.A.) — M. Şaht (Schacht) tarafıdan heşredilen bir ka- rarname ile movaddı iptidaiye ithal ve tevzi için yeni ofisler ihdas edilmekte “dir : Şimdi bu maddeler tamamen doğ - rudan doğruya bükümetin mürakabe sinde bulunmaktadır Amerikada grevler VAŞİNGTON, 9 (A.A.) — Grerci lerin elebaşısı M. Gorman, Tuhafiye, işleme ve kadife işçilerinin de, mensu- cat amelesine müzaheret göstermek için mesi greve iştirak edeceklerini bildir - miştir. Motörsüz tayyare ile rekor LONDRA, 9 (A.A.) — Tayyareci Laver, dün, Luttonbak'ta motörsüz tay yare ile yeni bir dayanma rekoru tesis etmiştir. Laver, havada 12 saat, 21 da kika kalnıştır. Nurullah Esat Bey Moskovaya vardı MOSKOVA, 9 (A.A) — Sümer Bank idare moclisi reisi Safa ve mez « kür bankanın umumi müdürü kör bankanın emmi müdürü Nurul Mardin Valisi Talât Bey Musuldan dö aaşğıdaki ma idaresi ) ndeki tebeddül N.R. A. nın fiat tayini tedbirleri- nin daimi suretle artan e lara sebebiyet verdiğine dair her gün i bir emare görü; Jeneral yz yoruz. re bilimum hükümet ajanlarına ta - yin edilen fiatten yüzde 15 kadar aşa ğı fiatlar üzeri öl b İunmalarına müsaade edilmiş olması» Temim bera Ml daha ziyade teşmil gibi ajanlara, pe - rakende otomobil satış nizamnamesi - ne muhalif olarak, fabrikanın vazet- tiği fiatlardan daha dun fiatlarla oto 4S vi N Ecnebi memleketlere posta ve telgraf havalesi gönderilecek ANKARA, 9 (Telefonla) — Posta ve Telgraf idaresinde salâhi * yetlar bir zatla görüştüm, Bana şu malümatı verdi: — Ankara - İzmir, Ankara - Zo nguldak telefon hatlarının çekilme sine devam edilmektedir. Teşrinisa ninin ortalarına doğru her iki hattın, da biteceğini tahmin ediyoruz. Me mleketin muhtelif yerlerinde telgr! hatlarının tamir ve takviyesi bitmek üzeredir. Ecnebi memleketler po ta ve telgraf havalesi meselesine gelince; iki aya kadar hariç memle < ketlere posta ve telgraf havalesine başlayabileceğiz.. Şu kadarını şimi den söyliyebilirim ki bazı memleke tlerle Fransız frangı üzerinder ha < vale muamelesi yapmak hususunda mutabık kaldık. Umum müdürlük kadrosunda 6, 7 bin kadar memurun sicillerinin tetkikine devam etmek teyiz, Bu tetkik bazı gazetelerin yazdıkları gibi tasfiye mahiyetinde değil, mevcut memurların sicilleri hakkında Müdiriyeti umumiyenin 34 rih bir malümat elde edebilmesini temin içindir. Kayseri mensucat fabrikası ANKARA, 9 (Telefonla) — Kayseri mensucat fabrikasına ait malzemenin ilk kısmının geldiği A nkaraya bildirilmiştir. Moskova sefiri Vasıf B. Odesada ODESA, 9 (A.A.) — Türkiyen in yeni Moskova sefiri buraya gelmiş ve rıhtımda hariciye Vasıf Bey komiserliğinin mümessili ile Tür - kiye konsolosluğunun memurları / tarafından karşılanmıştır Rusyanın milletler cemiyetine girmesi için ekseriyet temin edildi (Başı 1 inci sabifede) olunmakta ve muhtelif komisyonların fa- aliyeti hakkında izahat verilmektedir. Cemiyet içtimama iştirik edecek olan bütün murahhaslar Cenevre'ye gelmişler- dir. Bugün pazar olmasına rağmen muh- telif murahhaslar beyninde hususi temas» lar yapılmıştır, Bu temaslar bilhassa Rus- yanın Milletler Cemiyetine alınması me- selesi etrafında cereyan etmektedir. Çok emin menabiden aldığım malümata göre bu hususta murahhaslar beyninde itilâfı efkâr hâsl olmuştur. Büyük devletlerin muhtelif hükümetler arasında yaptığı te lerden alman müsait neiceler bu- günkü hususi temaslar esnasinda da teyit edilmiştir. Avrupa sulhünde mühim bir âmil ola- rak telâkki edilen Sovyet Rusyanın Mil letler Cemiyetinden uzak bulundurulma- sı Milletler Cemiyeti fikrile kabili telif görülememektedir. Bu hususta Romen heyeti murahhasası reisi M. Titulesko demiştir ki: — Rusya'nm Milletler Cemiyetine a- lunmasına muhalefet edecek bir hükümet bulunacağını tasavvur edemiyorum. Çün- kü bir “hayır,, la Rusya cemiyete giremi- denilmiyeceği muhakkak gibi görülüyor. sa da bazı hükümetlerin bu mamen pasif kalacağı ve istinkâf göste- receği de bildirilmektedir. Ekseriyet CENEVRE, 9 (A. A.) — “Havasm,, bildiriyor: Fransa M. tibi ile Letonya Hariciye nazırmı ka- bul etmiş ve Portekiz Hariciye mazı rı M. Domata ile uzun müddet görüş- müştür. Portekizin Milletler Cemiyeti murahhası M. Vasconcellas Harici - ye nazırma refaakt ediyordu. Iki gün den beri devam eden müzakereler - den anlaşıldığına göre Sovyet Rusya- yanın Mileltler in il ii çin icap eden sül tâ fazlasiyle temin edilmiştir. Diğer taraftan Sovyet Rusyanın mecliste da imi azalık alması için icap eden itti - fakı ârü da şimdiye kadar muarız bu- lunan heyeti murahhasalarm ları suretiyle temin edilmiş gi Bugün CENEVRE, 9 (A.A.) — Milletler Cemiyeti msclisi ruzmamesinin mü - him meselelerine henüz temas etme - miştir. Meclis usulü veçhile heyeti u- mumiyenin devamı müddetince ini - kat halinde bulunaacktır. Binacna - leyh ruznamesinde bulunan siyasi ve ARIMIZ |) mobil mübayaa etmelerine müsaade olunmuştur. Fiat tayini tedbirleri, ta. yin edilen fiatların mümkün olabildi. Zi derecede dun olduğu takdirde şa- kabuldür. Fakat bunu yapacak imet hesabına tenzilât lehine telâkki etmesini beklemek bir ez fazla değil midir? Fiat tayini ted- birlerine karşı açılan davanın gerek si yasi ve gerekse iktisadi istinatgâhla- rını birçok kimseler gibi âyan azan panyalar cakalr ümidile, konulan narhları tanı- mamaktadırlar. Diğer taraftan hoşnut suzluğa sebebiyet veren yalnız muay yen fiat nizamnameleri değildir; ay- ni zamanda münferit iş adamlarına wâsi idari ve kanuni salâhiyetler ve - ren sistemdir. Fiatları tayin nizamna- melerini hazırlayan komi. Zaları bir sanayi şubesinin en ileri ge len mümessillerinden terekküp ettik- çe, onların vazedecekleri nizamat, ge niş halk tabakasının menfaatlerinden ziyade kendi mensup oldukları sana- yin istifadesine NRA, idaresinin şeklinde herhan- gi bir tebeddülde bu hakikatin naza- ri itibara alınması lâzımdır. (New » York Times) diğer meselelerin tetkiki hiç bir teak” hüre uğramıyacaktır. Heyeti umumiye İse pazartesi gü” 'nü sabahı saat on buçukta on beşinci içtima devresini akdedecektir. Içtima M. Benes açacak ve mutat nutku söylü yerek beynelmilel siyasetin bu: vaziyeti h-kkında görüşlerini anlata - caktır. Sonra heyeti umumiye salâhi- yetleri tetkik edecek ve reisini inti” hap eyliyecektir. Romanya Hariciye nazırı M. Titulesko üçüncü defa ola - rak tekrar intihap edilmek istemedi * ğinden namzetlerin mikdarı azalmış tır. Heyeti umumiyenin, reisliğe İsveç Hariciye nazırı M. Sandler'i seçmesi i yka kilini ihtiva etmektedir. Bunların ale tıs komisyon reislerinden ve altısı da tihap edilecek zatlardan mürekkep Rasya - Lehistan VARŞOVA, 9 (A.A.) — Yarı rem imi Lehistan ajansının gö” re Sovyet ve Lehistan Sovyetlerin Milletler Cemiyetine gir - mesi hakkında aralarında doğruda doğruya müzakereye başlamışalrdır. jansın yazdıklarında Lehistanın ni- hiç bir yoksa da bu bapta herhangi bil itilâfgirizlik te görülmemektedir. M. Henderson'un beyanatı LONDRA, 9 (A.A.) — Cenevreye hareket eden M. Henderson beyanat” ta bulunarak demiştir ki: “. Silâhlanma konferansı bürosunu yakında toplamak fikrinde değilim. Böyle bir toplantının faydalı olarak yapılabilmesi için iki mühim mesele Bin hal yoluna girmesi lâzımdır, Bu meselelerin biri Sovyet Rusyanın Mi- letler cemiyetine kabulü ve diğeri de şarki Avrupa mütekabil muavenet ve İemi tecavüz misakıdır. Cenevreye gitmemin sebebi bugün kü vaziyet hakkında mubtelif heye- ti murahhasaların noktai nazarı as lamaktır. Silâhsızalnma konferansının mesaisine teşrinisaniden evvel başlıyf bileceğini zannetmiyorum. Sar meselesi CENEVRE, 9 (A.A.) — “Havas kik salâhiyetini verdiği celsede Fran ” sa hariciye nazırı M. Bartu şu boya © natta bulunmuştur : Fransız hükümeti reyiâmın netice” sini ne olursa olsun in Her ne olursa olsun diyorum ve bunü tekrar ederim çünkü işaret etmek is “ a kümeti muhtırasında Versay munbe “ desinde münderiç bulı f biri o hakkında rey verecektir” Fransız hükümeti bu her üçü İngiliz bahriyesi ve harp LONDRA, 9 (A.A.) — ( Bahıriy* nazırı Sir Mönsel â — toplantısında demiştir ki: Dünyanm üçte biri üzerinde istik * yarı ve emniyeti zaman altında bulu” durmağa muktedir bir İngiliz filosuni” bulunması her © hangi bir memleketi” sulh davasına yapabileceği en büyük