14 Eylül 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

14 Eylül 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

MILLIYET CUMA 14 EYLUL 194 © TARİHİ TEFRİKA; (43 İttihat ve >|HARİCİ HABERLER Bir gemi daha yanıyor Terakki! (BAHAEDDİN ŞAKIR BEYİN BIRAKTIĞI VESIKALARA GORE) * Her hakkı mahfazdur. Yazan: A.C. Abdülhamit Trablusgarbı Türk münevverleri için sadece bir menfa yeri telâkki ediyordu Bu bomba hâdisesi yıldızı o ka- dar tedhiş etmişti ki onların kim- ler tarafından Ylıza konulduğunu meydana çıkarmak için ta Trablus- garpla ve Bingazide tetkikat ya- pılmıştı. Trablusgarptan yazılan bir mektupta “mabeyinde çıkan bomba meselesine dair burada de- rinden derine tetkikat © yapılıyor. Şayet cemiyetin menafiine muga- yir değilse, vakanm sureti cereyanı- nı gazetelerinizde mükemmel su- rette neşretmenizi ahrar mahafili şiddetle bekliyor.,, diye yazılıyor- du. Trablusgarp ve Fizan Abdülha- mit devrinde en berbat menfa yer- leri olduğundan © oralara bir çok ahrar nefyedilmişti. Bunlar gizli- den gizliye Paristeki cemiyetle ge- ne bilvasıta muhabereye muvaffak oluyorlardı. Menfada 'bulunanlar sıkı bir nezaret altında bulundu- rulmakla beraber bazan meçhül bir semte doğru kaçıp kayboluyorlardı. Bir defasında Bahriyeli Sami efen- i, Rusyal fız İsmail efendi Sinop müfi N Arnavut ve Rum Fizandaki (o ateşin menfala- | rımdan, tüfeklerile o mücehhez ve kâfi miktarda para ile yüklü olduk- ları halde, kaçmağa muvaffak ol- ardı. Mahalli hükümet “tavşa- | ç, tazıya tut,, kabilinden onla- | rı takibe kıyam etmişse de izlerini | bile keşfçdememişti. Bir taraftan İtalyanlar Trablus garbı yutmağa hazırlanırlarken ve li, gündüzlü bunun için teda- ia meşgul olurlarken Abdül hamidin orasını © genç, münevver fikirli Türk evlâtları için ancak bir | menfa yeri diye telâkki etmesi ve Trablusgarbı müdafaa için hiç bir | $ey yapmaması işlediği en büyük | cinayetlerinden birini teşkil ediyor- du. İtalyanlar Bingâzide iki erkek, bir kız mektebi açmışlardı. Bir de eczahane tesis etmişler ve doktor göndermişlerdi. Doktor meccanen muayene ediyor, eczahane mecca- nen ilâç dağıtıyordu. Mekteplerde erkek ve kız çocukları italyanca ve orapça okutuluyordu. Çocuklar çoğu tanassur etiriliyordu. Böyle olduğu halde milyonlara baliğ olan islâm âlemi halife ve Zillullah diye Abdülhamide secde ediyordu. İ- talyan eczahanesi meccanen ilâç ve rerek halkın muhabbetini celbeder- ken Bingazideki belediye eczaha- nesi ihüracaat eden fukaraya bir pardâ'mü ilâcı vermek için bin türlü müşkülât çıkarıyordu. Italyan doktoru fakir hastaları büyük bir memnuniyetle muayene ederken belediyenin ermeni doktoru onlara gayet fena muamele ediyor ve ge- leri çağrıldığı © zaman yerinden mıldamıyordu. Bütün bu müessif hâdiseler acı boyalar halinde Pariste Terakki ve İttihat cemiyetine yazılıyor ve Abdülhamidin yalnız kendi şah. | sını düşündüğü, o menfur şahsını korumak için memleketlerimizi bi. | rer birer feda edeceği hfatırlatılı. yor ve buna karşı o âcil bir karar . alınması rica ediliyordu. ü zerine Şürayi ei ğlmmemiz Trablusgarp hakkında bazı maka. leler yazılıyordu. Bu neşriyatın ba. zan tesiri iyor ve Bingaziye “Mekke,, vapurile on altın.bin mav. zer tüfeği, mühimmatı bye ve erzak gönderildiği ,, vaki oluyordu. Fakat bu © ufak tefek tedbirler | Trabu'usun günden güne daha bü yük bir tehlikeye girmesine mâni | olamıyordu. İtalyanlar şehirlerin haricindeki araziyi emlâk sahiple. | rinden satın alıyorlardı. Bu esna- | da Abdülhamit Hükümeti büyük bir gaflet uykusu içinde bulunu - yordu. Bingaziden bir saat uzakta Fevhat,, nam mahalde İtalyan pa- pazları da faaliyete geçerek zenci | çocuklarını okutmağa ve hıristi - yanlığa göre yetiştirmeğe başla - | muşlardı. ar hıristiyan asül.| lerine göre ibadet ediyorlar ve dü. | alar okuyorlardı da halife olduğu. | mu iddia eden padişahın adamla - | rımdan buna karşı sesini çıkaran bi. le olmuyordu. Bingazide büyük bir şube açan Banko di Roma da ha - neleri ve tarlaları satın alıyordu. Bunların satış muameleleri bittik - se İtalyadan aileler celbedilerek o- ralara yerleştiriliyordu. Trabulusa ait olan bu haberler Şürayi Ümmet gazetesinde nesre- dilmeğe başlayınca Abdülhamit, ön haberleri okuyarak onlardan ders almak ve icrbma bakmak şöyledur' sun, derhal Trabulusun mühim nok talarıma itimat o ettiği casuslardan bir kaç tanesini göndererek o ha- berlerin kimler tarafından yazıl- dığını meydana çıkarmağa çalışı - yordu. Bingaziden bu meseleye da- ir Parise gönderilen bir mektupta deniliyordu ki: “Burada tahkikat yapmak üzere Ebülhüda haininin akrabasından sarıklı ve cüppeli şık bir (hafiye Bingaziye gönderilmiş ise de, iki ay oturduktan sonra bir şey keşfe- demeksizin defolup gitti, Böyle bir casus hiç bi görme- ğe muvaffak olamazsa, hiç olmaz- sa uydurma bir curnal ile sadakat göstermekten geri (o durmuyordu. Böyle bir curnalın bir çok ailelerin mahvına sebep olacağı o vicdansız hafiyeler tarafından hiç düşünül. müyordu. Casuslardan birisi Tra - bulusa giden ve Genç Türkler ta- rafından gönderilen muzir evra - kın Bingazide (oturan Ermeniler tarafından dağıtıldığını o Yıldıza bildirmişti. Bu curnalın Bingazide ne neticeler doğurduğu oradan Pa- rise yazılan bir mektupta şu suret- le anlatılıyordu: “O gün Trabulusgarptan Italyan vapuru ile mabeyinden mutasarrıf- irk makamma şiddetli bir emir gel. di. Bunun üzerine bütün o Ermeni vatandaşlarımızm dükkânları ka « İ patılarak dükkân sahiplerinin hep- si askeri bir müfrezenin muhafa - zası altmda polis dairesine gö rüldü, Ondan sonra polis komiseri Kürt Hüseyin Bey yanma bir iki polis alarak Ermenilerin evlerini ve dükkânlarını birer birer muaye- ne etti, Fakat oralarda muzir ev- rak namma hiç bir şey bulamadı. Bunun üzerine Ermeniler uzun bir sorguya çekildiler ve nihayet ser - best bırakıldılar, Bu harekete Bin- gaziye fazla miktarda muzir evrak itbal edilmekte olduğunun yeni ge- len iki hafiye tarafından mabeyne bildirilmesi sebep olmuştur. Şimdi gerek İtalyan postahanesi, gerek- se buraya gelen İtalyan vapurları sıkı bir tarassut altında bulundu - rulmaktadır.,, İtalyanlar iyi muamele ve yar - dımla halkı kazanmağa çalışırlar. ken Abdülhamit yalnız bu gibi zu. lümlerle tebaasını kendisinden u - zaklaştırmağa çalışmıyor, ayni za- manda Arap kabilelerini de biri- birlerile çarpıştırarak ve onlardan zorla vergi almağa çalışarak onla- rı âdeta İtalyanların kolları ara- sına atıyordu. Onlara karşı tabur tabur asker sevkediliyor ve bu aş- kerler bir çok telefat verdikten son- ra hiç bir şey yapmağa muvaffak olamadan geri geliyordu. Arap kabileleri © muntazaman Yunan kaçakçıları vasıtasile silâh ve cephane tedarik ediyorlarıı.Bu çıliğa mâni olmak için istib- ün aldığı tedbirler çok ci . Bu tedbirler | hakkında Parise yazılan bir mektupta denili. yordu ki: — Bitmedi — Bir İngiliz yük gemisin- de de yangın çıktı Amerikadaki vapurun bir kast eseri ola- rak yandığı tahakkuk etmektedir KRISTOBAL, 13. A. A. (Panama) — Japonyaya git- mek üzere 9-9 da hareket et- miş olan 4700 tonluk Ingiliz bandıralı Bradburn yük ge- misinde yanğın çıkmıştır. Ge- mi, hareket noktası olan Bal- bao'ya süratle dönmektedir. NEVYORK, 13 (A.A.) — “World. Telegram” a göre, ticaret nezareti nin tahkikat komisyonu reisicümhur Dikerson Huver'in (M. Dickerson - Hoover) adliyeye müracaat ederek komünistlerin Nevyork ve Hav-sada Morrokastl faciasma müteallik faali- yetleri hakkında tahkikat yapılması. ni istiyeceğini bildirmektedir. Son rakamlar 93 ü yolcu 42 si ge mi tayfası olmak şartile 135 kişinin ölmüş veya kaybolmuş olduğunu gös” termektedir. Dün ticaret nezareti tahkikat ko- misyonu tarafından dinlenilen başlıca şahit telsiz | telgrafcılarn şefi M. Rogers olmuştur. M. Rogers demiştir ki: — Yangın çıktıktan otuz dakika sonra imdat işareti çekmek için emir aldım. Bunu anat 3.25 ile 3.30 arasın da yaptım. Telsiz telgraf odasında duman dolu idi. Ve alevler vardı. Ba- şonda ıslak bir havlu olduğu halde imdat işareti çekmekte devam edi- yordum. Ayaklarım yanıyordu. Saat dörde doğru muavinlerimden | birisi odadan çıkmama yardım etti. Etta- funda her şey yanıyordu. Duman ve Bulgar kralı Bizans konferansında ki murahhaslar için resmi kabul yaptı SOFYA, 13 (A.A.) — Evvel ki akşam kralın sarayında Bizans konferansı murahhasları şerefine büyük bir kabul resmi yapılınış ve merasimde hükümet azası, kon” grede temsil edilen memleketlerin sefaret heyetleri ve Bulgar Üni versitesi mensupları hazır bulun. muştur, Kral ecnebi murahhaslar- la uzun müddet görüşmüştür. Dün akşam Başvekil M, Geör- gief murahhaslar şerefine bir ük: şam ziyafeti vermiştir. Hava konferansı Balkan ve Baltık devletleri murahhasları toplandı VARŞOVA, 13 (A.A.) — Balkan ve Baltık devletleri daimi hava konferansı Estonya, Bulgaristan, Letonya, Yuna- nisan, Romanya ve Lehistanın iştirakile dün içtimalarına başlamıştır. Lehistanm teşebbüsü üzerine ihdas e- dilmiş olan bu konferans, iştirak eden memleketlerden geçen hava hatlarının teknik mükemmeliyetlerinin ve emniyet- lerinin arttırılması ile meşgul olmaktadır. | rine itaat Feci bir kaza BERLİN, 13 (A.A.) — İçinde altı ki- şi bulunan bir otomobil önünde giden bir otobüsü geçmek isterken karşı taraf- tan gelen bir tramvayla çarpışmış ve yolculardan ikisi ölmüş ve dördü ağır surette yaralanmıştır » alevler müthiş bir manzara arzedi- yordu. M. Varms'in evvelâ yolcuların kur. tarılması için emir verdiği i M. Rogers, bundan bir müddet ev- vel bir telsizci grevi yapılmış olduğu- nu ifşa etti. Alagna isminde birisile bir diğer telsizci, gemide yemeklerin fena olduğuna dair protesto etmek ü- zere imza toplamak için tahrikâtta bulunmuşlardı. M. Rogers, bir hafta evvel, kap- tan Vilmott'un . Alagna'dan şikâyet ettiğini, tahrikâtçı olduğunu, emirle- ini söylediğini ilâ ve etti, Kaptan Vilmott demişti. ki: — Nevyorka gelince Alagna'yı baş- #ımdan defedeceğim. Ona emniyetim yok.. Kaptanın cesedi aranıyor NEVYORK, 13. A.A. — Dün, adliye memurları, yanmakta devam eden Mor- vokasTde, kaptan Vilmatt'um cesedini a- Tamırlardır. Akşama doğru, Kaptanın olduğu zan- nedilen bir ceset bulunmuş ve nakledil. miştir. Memurlar gemi defterlerini ve diğer vesikaları da ariyacaklardır. Tahkikat yapılıyor NEVYORK, 13. A.A, — Morrokastl meselesini hafi celsede tahkik eden bü- yük jüri heyeti, mevkuf olan Alagna'yı dinlemiştir. Ticarot nezareti tahkikat ko- misyonunda dinlenilen birçok gemiciler, brçok sandal, denize, içinde pek az yoleu olduğu veya hiç olmadığı halde indirildiğini söylemişlerdir. Ticareti bahriye Amerika reisi cumhuru ticaret filosunun hâkim bir mevkide olmasını söyliyor HAYT PARK, 13 (A.A) — Reisi cünhur şu beyanatta bulunmuştur : — Birleşik Amerika ticareti bahriye- sinin hakim mevkiini muhafaza etmesi #nenfaatimiz icabındandır ve eğer icap e derse bu vaziyetin idamesi için bükü tahsisat verecektir. Reisicümhur, yolcu vapurları inşaatı için tahta ve yanacak maddeler kullanıl. da izhar etmiştir. Çinin tayyareleri Amerikalılar Çine 22 avcı tayyaresi satmışlar NEVYORK, 13 (A.A.) — Herald Tribün (Herald Tribune), bir Kalifor- niya kumpanyasının Çine fevkalâde mo dern 22 avcı tayyaresi sattığını ve tesir sahaları bütün Amerika tayyarelerinden fazla olan bu tayyarelerin 450 kilo gram ve mitralyöz ve 3200 kilometre için kâfi miktarda benzin taşıyabildikleri- ni yazmaktadır. Kumpanya ba yeni Gpi Amerikaya salmak için boş yere gayret- te bulunduktan sonradır ki, ecnebi mem- leketlere müracaat etmiştir. Macaristanda manevralar BUDAPEŞTE, 13 (A.A) — Macar majbi amiral Horti (Horthy) ile başvekil ceneral Gömböş ve milli müdafan nazırı, birinci fırkanın manevralarında hazır bulunmak üzere dün Budapeşteden ba- reket etmişlerdir. AĞAM azn sre : ... - Rıhtım şirketinin aldığı paralar ANKARA, 13 (Telefonla) — İstanbul rıhtım şirketinin kanunsuğ * olarak inhisar idarelerinden almış olduğu paralar hakkında Gümrük ler veköletine malümat gelmiş vekâlet rıhtım şirketinin mübayaası €* nasında nazarı dikkate alınmak üzere bu malümatı Adliye vekâleti 9 sıtasile Saraçoğla Şükrü Beye bildirmiştir. Iktisat Vekilinin tetkikleri ANKARA, 13 (Telefonla) — Iktisat vekili Celâl Bey yarın Ze” guldağa gidecektir. Celâl Bey Zonguldakta bir kaç gün kaldıktan s0” ra oradan İzmire gidecektir. Ankara Belediye meclisi toplanıyor ANKARA, 13 (Telefonla) — Ankara belediye meclisi önümüzde ki pazar günü fevkalâde içlimaa davet edilmiştir. Bu içtimada hi met merkezinde belediye intihabatının kaç günde ikmal edileceği pr zakere edilerek bir karara bağlanacaktır. Iskân talimatnamesi Vilâyetlere ' tebliğ edildi. Kimler yardım görecek ANKARA, 13 (Telefonla) — Dahiliye vekâleti iskân talimatnan” sini de bugün vilâyetlere tebliğ etmiştir. Talimatnameye göre iskân MİX hacirin huduttan girmesile başlayarak yerleştirildiği yerde istihkakt © lan yapıların ve toprakların tapularile beraber teslim edilmesi ve ist sal vasıtalarının ve bir yıllık yiyeceklerinin verilmesile bitmektedir. Hükümetten iskân istemiyen muhacirlere iskân namile hiç bir yö” dım yapılmayacaktır. Yalnız bunlardan hükümetin gösterdiği yere si miş olanlara toprak verilecektir. Türk ırkından olan muhacirlere hen akrabalrının bulundukları yerlere iskân edilecektir. Türk hükümetin bağlı olup ta çeden başka dil ile konuşanla” göstereceği yere iskân edileceklerdir. Göçebeler de muhacirlerin tabi olacakları iskân muamelelerine 'i bi olacaklardır. Tatimatnamede nakletme ve barındırma, yerleştirme ve muhacirlere inşaat ve istihsal vasıtaları verilmesi hakkında hükür” p iler vardır. Ğ Erzurum civarına kar düştü ERZURUM, 13. A.A. — Eylül bidayetinden beri müsait gide hava birden bire soğumuştr. İki gündür yağmur yağmaktadır. E£ raf dağlara kar düşmüştür. Yağmur ve soğuk köylünün mahsulâlf fena tesir yapmaktadır. Iran murahhasları geliyor TAHRAN, 13. A.A. — İstanbtlda toplanacak olan beynelmil parlâmentolar konferansına iştirak etmek üzere beş mebustan rekkep Iran heyeti 16 eylülde buradan harekte edecektir. eğil Ziraat Vekilinin Orduda tetkikler! ORDU, 13. A.A, — Şehrimizde bulanan Ziraat Vekili Muhlis el 4 dün beraberinde belediye reisi olduğu halde Ulubey nahiyesine rek fındık bahçelerini tetkik etmiştir. P Bu akşam Belediye tarafından Vekil Bey şerefine Halkevi salonu” da mükellef bir balo tertip edilmiştir. 22 ağustostan 7 eylüle kadar 339.000 kila iç, 2080 kilo kabuklu ff” dık sevkedilıiştir. Gaziantepte bir kaçakçılık davası ADANA, 13. A.A. — Gaziantepte çok dikkate değer bir lık davosı netigelenmiştir. Toplu ve silâhlı olarak kaçakçılık memurunu öldürmekten suçlu Darendeli Bekir tan ve bir yazmak 3 Dede ve 27 arkadaşının devam eden duruşmaları sonunda ihtisas kemesince 13 seneye kadar yükselen mahtelif hapis cezalarına, iki sene sürgüne ve bundan başka 130 bin ira para cezasına çarpılmalı na, 37 beygir ve 16 silâhın müsaderesine karar verilmiştir, j Karadenizde şiddetli fırtına var, Vapurlar limanlara sığınıyorlar ORDU, 13 (Milliyet) — Evvelki gün başlayan fırtına dün sal tanberi büsbütün şiddetini arttırdı. Dün gece gelmesi lâzım gelen T£ rı vapuru 18 saat geçiğerek ancak bu akşam gelebilmiştir. Vapur fW tınadan yük çıkaramamıştır. Buraya gelen malümata göre Karedeniz vapuru da fırtınadan ii; : lathareye ilticaya mecbur kalmıştır. tahmin edilmektedir. Tabiiyetimize kabul edilenler ANKARA, 13 (Telefonla) Tera vekil leri heyeti hicret ve iltica suretile mem- kabul etmiştir. ga (| ECNEBi MATBUATINDA OKUDUKLARIMIZ ) Cihan harbinin rakam.-| larla ifadesi Harbin başlangıcında Merkezi dev- cilerin 120 milyonu karşısında İtilaf a karş Pate nin milyon insanı Sale. 1918 de bir milyar 344 milyon nü. fuslu 25 devlet Alman, terime harpte buluyordu. > y.RArM hali Almanya'da 1325 milşon asker harp hizmetine alınmıştı. Avstur. yada 9 milyon, Fransada 7,9 milyon, Büyük Eritanyada 8,3 milyon, Italya» | da 5,2 milyon, Romanyada 1 milyon, Belçihada 0,4 milyon, Rusyada 10 mil yon, Türkiye ile Bulgaristan'da ce- man 2,5 milyon, İtilâfen küçük dev letlerinde ceman 1 rrilyon asker harp hizmetine alınmıştır. Alman ordusunun kuvveti 1 ağustos mel : 3,9 yiyen; 6 eylül 1916 da milyon, 11 teşrinisani 1918 de 8 milyona baliğ idi. Almanya için #ayiatı en çok ol. zaman, Cihan Harbinin ilk İahtaları ve 1918 in ilkbahar taarruzu idi, En taarruz, mart «haziran Oo zarfında 114,251 ölüye ve 73,470 gaip ve esi- re ve 500,000 yaralıya malolmuştur. Fransızlar da en ağır zayiata ayni veçhile harbin ilk aylarında ve sonra Verdun muharebesinde şubattan ha- ziran 1916 ya kadar olan zaman zar» fında maruz kalmışlar ve hahtâ bu iatı hemen he- men Almanların zayiatından ziyade | olmuştur. Nihayet Fransızların mart- haziran 1918 ilkbahar O #carruzunda 167,000 ölü ve 266,000 yarali Zayiati olmuştur. İngilizler için Somme muharebesi en çok zayiata sebep olmuştur. İngi- lizler bu muharebede 150,000 ölü ve 318,000 yaralı vermişlerdir. Harbin wsum zayiatı Almanya &- çin 1,808,545 ölü ve 4,247,143 yara- lıya baliğ olmuştur. Bu miktara daha 144000 renkli müstemleke askeri ilâ- ve edilmek lâzımdır. İngilterenin uğradığı ölüm sayiatı mecmıni 869,000, Fransanın 1,354,000, Mlalyanın “ 600000, © Romanyanın 159,000, Belçikanın 115,000 dir, Harbin vukuu ve cere; Sirasın- da Almanlar tarafından 200 muhtelif mermi nev'i imal edilmiştir. Bunlar. dan 170 i yeni imalâttandır. Harbin sonuna doğru mermi ihzarı ayda 11 milyona baliğ olmuştu. Seferberlik o mukavelelerine göre her gün 1200 tane tüfeğin ordaya tes- Timi lâzım geliyordu. Bu ihtiyat daha ilk maharebelerde sarfedi. i. Bild- hara ayda 250,000 tüfek imal edil. miştir, Yeniden makineli tüfekler imali ay- da 20 adet itibarile başlamış ve tesli- mat miktarı 1917 iptidasmad ayda 7000 e çıkmıştı. 1918 seensinde ise çolik teslimat 13,000 e baliğ olmuş. 1917 de yeniden hafif top imalâtı ayda 3000 idi. Harbin sonlarına doğ- ru cephede 19,000 ağır top bulunu- lu. Yeniden lâğım atıcı * cihazlar imalâtı 1917 de ayda 443 adette ve lâ- ğım bombaları imalâtı da ayni senede ayda 1 1/4 milyona baliğ idi. El bombası aylık imaltının en çok olduğu zaman 1916-17 kışı olup 9 milyon idi. Cephemize ceman yekün 300 milyon el bombası sevkedilmiştir. 1917 de piyade mühimmat imaldtı 2340 milyon fişeğe, yakın harp cep- hane adedi 110 milyona, barut imalâ- & 100 milyon kilo ve infilâk madde- leri imalâtı 235 milyon kiloğrama ba- liğ olmuştu. (Pariser Tageblatt) Alman ırkının tasfiyesi Alman ırkının tasfiyesi yeni fenni ve ilmi vesait ile yapılacaktır. Alman irke bozuktur, dejenere olmuştur. Almanyada neşredilen son istatistik- ler dahi bu noktai nazarımızı ispat etmektedir. 1931 senesinde, Alman timarhane- lerinde dimaği hastalığa müptelâ 0- lanların adedi iki yüz yirmi bin kişiyi tecavüz etmiştir. Deliler, aptallar, ah- ahler ve saraya müptelâ olanlar kı- lâ olanların adedi altı yüz bin kişiyi bulmuştur. Bu gibi hastalar için AL manyada yüz elli timarhane mevcut- tur. Bu müesseseler için her sene yüz yetmiş milyon mark sarfedilmektedir. Sıhhiye Nezareti bu mesele hakkın- da tetkikatta bulunmasını Prof. Brug- ger'e teklif etmiş ve mumaileyh dima ği hastalığa tutulanların, söylenilen rakamdan daha fazla olduğunu tesbit etmiştir. Nazizim acaba bütün o Alman mil. letine kısırlaştırma kanununu kabul ettirecek mi? Yoksa bu kanun bir pa- çavra halinde mi kalacak? Prof. Fetseher, Almanyadaki dok- san beş vildyete bu mesele hakkında birer tamim (göndermiştir. Halkın, malüllere tatbik edilecek olan kısır- laştırma kanununu kabul edip etmiye- çeklerini şehreminlerinden sormuştur. Doksan beş vilâyetin on ikisi bu suale karşi cevap vermeğe tenezzül bile etmemiş ve yedi vilâyet bu mese- le hakkında hiç bir cevap veremiye- i bildirmiştir. On yedi vilâyet (Popolo d'ltalin) 24 saalik bir teehhürle geli Askeri heyetimiz Odesaya geldi MOSKOVA, 13 (A.A.) — keri heyeti Odesaya muvasalât istasyonda garnizon kumandanı serko ile hükümet ve matbuat silleri tarafından karşılanmıştır. senko heyet şerefine bir akşam vermiştir. Ercişe kar yağd! KAYSERİ, 13 (A.A.) — Son K de devam eden gayri tabii ve i srcaklardan soncu yağasıklar “yağli başlamış ve Erciş'e kar düşmüştür” Kontenjan tevziatı liste ANKARA, 13 (Telefonla) er İl der umum müdürlüğü teşrinievvel in! Ş rini sani azlarma ait kontenjan İS“ p Bistelerini bugün gümrüklere tebliğ Lâğvedilen mekteP ,, ADANA, 13 (A. A.) — Şehrimif muallim mektebi lâğvedilmiştir » İzmir Sovyet konsol©” sunun ziyafeti İMİR, 13 (A.A.) — Şehrimiz Rusya ceneral konsolosu M. Terfi ği ve refikaları dördüncü beynelmilel panayırındaki Sovyet pavyonundA mükellef bir ziyafet vermişlerdir. Zik ette vali Közrm Paşa, belediye rita tor Behçet Salih bey, Alman, İ3İÜJ Yanan, Fransız, Çekoslovakya “ye konsoloslari, dovair rücsası, milli * yi kalar müdürleri ticaret odanı, Pore” yjer buat erkânı ve daha bir çok zevet 4 rile birlikte bulunmuşlardır. çipi Ziyafet geç vakite kadar de bihaller ve iksi memleket arasındaki ** huk yadedilmek suretile geçmiştir. «