14 Eylül 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

14 Eylül 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

Muhacirlere bağ Ve meyvelik ANKARA, 13. (Telefonla) — Dahiliye vekâleti yeni iskân kanu- muna göre bağ ve meyvelik yeri dağıtma talimatnamesini vilâyetle- re göndermiştir. Talimatnameye göre muhacirlere ve yerleştirile- cek göcebelere ve yerlilere bağ ve meyvelik yapmak üzere iskân kanununun yirmibirinci maddesin- de yazılan topraklardan beş deka- ra kadar meccanen toprak verile- cektir. Bu topraklar üç yıl içinde imar edilirse imar eden namına mecca- nen tapuya bağlanacaktır. Verilen toprağı iki yıl içinde imar edene” toprak derhal tapuya bağlanacak: tır. Verilen toprağı iki yıl içinde i- mar edenlere talebi üzerine on de- kara kadar toprak verilecektir. İş- lenen veya amele ile (işletilerek bağ çubuğu meyve fidanı veya to- humu ekilmesi ve bunların en az yüzde altmış beş tutmuş olması verilen yerin imar edilmiş olduğu- nu gösterecektir. Verilen topraktan bir aile için üçyüz metre murabbaı bir yer ey ve yapı olarak (o bırakılabilecek ve bu yer imar edilmiş sayılacak- tır. İmar başlangıcı ilk ekim tarih- lerinden hesap edilecektir. Üç e- kim devresinde imar etmeyenler den verilen toprak geri alınacak- tır. İskân gören çiftçiler ve sanat- kârlar en az ikişer bağ ve meyvelik yapmak mecburiyetinde b dır, Yerlilerde aile ba- şına iki dekar bağ ve meyvalik ya- pacaklar. Üç bin evden fazlalı ka- saba ve şehirlerde yerlilerin bağ ve meyvalık yapmaları müracaatla- rına bırakılacaktır. Bağ ve mey- yalık yeri alıp imar etmek hakkıri- dan büyük küçük bütün memur- lar da istifade edebileceklerdir ve sapa köylere varmcaya kadar bağcılığı tamim edecekler meyva- lardan da para eden cinslerin ta- mimine çalışılacaktır. Idarei hususiyeler belediyeler köy sandıkları, bağ çubukları ve meyva fidanları yetiştirerek yer hazırlayanlara vereceklerdir. Ko- rucular bekçiler belediye zabıta memurları, ağaç, asma cubuğu, ke- sen yaralayan sökenlerle hayvan sokanları gördükleri taktirde za- bıt varakası tanzim ederek müd- dei umumiliğe teslim edecekler. dir. Zonguldak amele birliği 30 bin liralık - tahvil aldı ZONGULDAK, 13 (A.A) — Zongul- dak amele birliği Ergani istikraz tahvil. lerinin C tertibinden otuz bin liralık tah vil satın almıştır. Tahvillerin satışı de- vam etmektedir. 31 kaçakçı yakalandı ANKARA, 13 (A.A.) — Aldığımız malüimata göre, 7/9/934 tarihinden 13/ 9/934 taribine kadar ikisi müsademeli Malmüdürleri arasında ANKARA, 13 (Telefonla) — Pazar dı malmüdürü Aptürrahman bey Fe heyo, Nezip malmüdürü Salih bey Feni- akya, Feke malmüdürü Hakkı bey Pa aarcığa, Fenike malmüdürü Remzi bey Nesibe tayin edilmişlerdir. m şi İRİŞ Yugoslavya - Macar ticareti BUDAPEŞTE, 13 (A.A.) — Yugos- lavya ve Macar murahhasları dün burada bir ticaret itilâfı aktetmişlerdir. İtilaf 18/9/034 ten 3/12/935 tarihine kadar meteber olacaktır. Amerikadaki mensucat grevi VAŞİNGTON, 13 (A.A.) — Mensu- <at grevinin halli her zamandan daha u- sak görünmektedir. Tavassut komisyonu, bir uzlaşma ea” «1 aramakta devam ediyor. Fakat vazife si işçi mümesaillerin çekilmeleri üzeri” me pek güşleşmiştir. Sayles-Vil'den bildirildiğine göre grev- dier karışıklıklar yapmakta devam et- mektedirler. Polisler tarafından açılan a- teşle iki kişi ağır yaralanmıştır, Pariste grev © PARIS, 13 (A.A.) — Paris yol ame- esinin 24 saatlik grevi bu sabah başla MÜ TEFERR K HABERLER I M. Hitlerin Sefirlere hitabesi BERLİN, 13 (A.A.) — Alman istih. barat bürosu bildiriyor; M. Hitler dür len vazifeyi deruhte etmesi münasebetile kendilerinin ve hükümetlerinin temenmi- lerini arzetmişlerdir. Sefirler heyeti na- mına Papanın vekili Orseniko tarafından irad eduen nutka M. Hitler cevap vere- rek izhar edilen temennilere ve bilhassa hatırası almanların kalbinde ebedi ola” rak yaşayacak olan reisicümbur Hinden- burg'un hatırası için olan sözlere teşek- kür ettikten sonra demiştir ki : "Tasavur ettiğimiz ve sizin de söyle- diğiniz gibi muvaftakiyetle başladığımız sulbu muhafaza edemezsek, tatbik edeme yiz, Siyasetimin sarsılmaz gayesi Alman- yayı bozulmaz bir sulh yuvası yapmak olduğunu siz ecnebi devletler mümessille ri huzurunda bugün de beyan ediyorum. Ne kuvvet ne de şiddet değil fakat hu- kuk müsavatı ve diğer milletlerin mesai. sine hürmet fikri milletler arasındaki münasehatı tanzim etmelidir.,, BERLİN, 13 (A.A.) —Jsponyanın Ber Jin sefiri Nuremberg'te yapılan milli 609- yalist kongresinde bulunmuş olan sefir- ler namına M. Hitler'e bir telgraf gönde rerek Nuremberg'te gördükleri hüsnü ka- bulden dolayı teşekkür etmiştir. BERLİN, 13 (ALA.) — M. Hitler Sov- yet Rusyanın yeni büyük elçisini ve U- ruguay ve Haiti'nin yeni orta elçilerini ayrı ayrı kabul ettikten sonra bütün s0 firleri bir arada kabal eylemiştir. Kanserin tedavisi KLEVLAND (Claveland) 13 (A-A.) — Doktor Elis Macdonald (Ellice Mac- donald) kanserin inkişafı makanizması- Bin keşfedildiği ve tedavisi usulünün de beş sene zarfında bulunabileceğini beyan eylemiştir , Japonyanın şimalinde yeni bir ada TOKYO, 13 (A-A.) — Jeponyanın şimelinde, denizde yeni bir ada peyda ol- muştur. Ada, Kuril adaları: n Aloid e- dasmın bir çeyrek mil şarkımcadır ve A- loid adası için tabii bir Iman teşkil et mektedir. Bu yeni ada volkanik bir ada- dır. Bugünkü haline gelmek için, şid detli bir volkan indifamdan sonra beş ay geçmek içap etmiştir. Adan İsmi Te ketom'dur. Romanyada örfi idare BÜKREŞ, 1 3(A.A.) — Başvekil M. Duka'nın katli üzerine memleketin bazı yerlerinde ilân edilmiş olan fevkalâde ah- val vaziyeti altı ay daha hülcümet kara- ile uzatılmıştır. Matbuat konulmuş olan sansür de ipka edilmiştir , Bir köprüyü yeniden kaldırdılar VİYANA, 13 (A-A.) — Tuna üzerin deki büyük köprü yerinden kaldırılarak 26 metre öteye konulmuştur. 340 metre uzunluğunda ve 2,430 ton ağırlığında o- lan bu köprünün nakli ancak beş saat sür. müştür. MEMLEKET Çankırı nahiyelerinde yatı mektebi F ÇANKIRI, (Milliyet)' — Geçen -sene de bu sütunlarda Ee ma- arifinin çok yerinde bir teşebbüsü. mü ve tecrübesini yazıştım. “Şabanözü,, nahiyesinde açılan yatı köy mektebi.. Buranın civar köylerinden toplanan talebelerin, velileri yatak ile yiye - ceklerini vermekle okutulmaları geçen sene tecrübe edildikten son- ra alınan netice ümidin fevkinde Bu sene de Kürşunlu ve Yaprak. ır nahiyelerinde bunun elbiki m cümence kararlaştırılmıştır. Yapraklı nahiyesinde bulunan a Şabanözü nahiyesi mektebinin Ayni projesi olan metkep binası ise e Yalnız ya ve banyo mahalleri yapılacaktır. Milletler meclisi Ve Avusturya (Başı 1 inci sahifede) ğer usul müşkülâtı zuhur ederse bunun belli altıncı komisyona aittir. M. Dövalera demiştir kiz — İrlindann Sovyet fikrime muhalif bulunmasına rağmen Sovyet Rusya için rey verecektir. Fakat muntazam Osul şeklini bir tarafa bırakmamak ve millet ler cemiyeti âzasmı tenkit haklarından mahrum etmemek lâzımdır. Akvam Cemiyetine namzetlik CENEVRE, 13 (A.A.) — Havas a jansmdan: Çinden inhilâl eden daimi âzalığa iki ramzet mevcuttur. Biri Çindir ki, iki sülüs ekseriyetle tekrar intihap balekı al. ği Türkiyedir. Çin murahhası M. Kuotaiçi'nin M. dedirler, Morning post gezetesi diyor ki: Rusya milletler cemiyetine giriz bu Japonyadan korktuğu içindir. Binaen- aleyh miletler cemiyeti Sovyet Rusyanın demektir. filimizle ihtilâfa em sürüklencceğiz?. Baltık Misakı CENEVRE, 13 (A.A.) — Baltık mi- sakının imzasından sonra bir tebliğ neş- vedilmiştir. Tebliğde üç hükümetin mil. İetler cemiyetine uygun bir müsalemet rubu içinde teşriki mesai ve Avrupanın bu mıntakasında emniyet ve sulh için mi saka olan itimatları teyit edilmektedir. Bu münasebetle bir resmi kabul tertip e dilemiştir. . Üç bülrümetin, Almanyanın menfi ce- vabma rağmen, şark misakına taraftar oldukları bildirilmektedir Ekalliyetler CENEVRE, 13. A.A. — Mülletler Ce- miyeti umumi heyetinin bugünkü celse si açılır açılmaz Lehistan hariciye na» zarı M. Bek Lehistandaki ekalliyetler himayesi için yeni bir umumi mukavele yapılmasını ve bunun için de beynelmi- İel bir konferansın toplanması istemiş- tir, M, Bek bugünden itibaren ve ekalli- yet mukaveleleri umumileşinciye kadar Lehistanm ekalliyetlerin himayesi için teşkil edilmiş olan beynelmilel muraka- ba uzviyetleriyle her türlü teşriki mesai- || den imtina edeceğini bildirmiştir. Mumai! e3i altında bulunduklarını söyle | M. Bek'in bu beyanatı çok tefsir leri ve oldukça da heyecanı mucip ol- muşta, Kurşunlu nahiyesinde ise böyle büyük mektep bulunmaması yüzün den hükümet konağı tadil edilerek bu işe verilecek ve kullanılacaktır. Gizli âyin yapanlar sik (Miliyet) — Aydın mesu- liye mahallesinde bektaşi âyini ya. parken 7 kişinin yakalandıklarını bildirmiştim. Bu yobazların muha- kemesi vakadan dört gün sonra Ay dın asliye ceza mahkemesinde gö- rülmüş ve bitirilmiştir. Reis Suat B. iddia makamında da muavin Şük- rü bey bulunmakta idiler, Suçlula- rın ötedenberi gizli âyin yaptıkla- a sabit olduğundan, iddia makamı eyecanlı bir surette iddiasını ser- dederek cezalandırırmalarını iste. di. Hâkim ü MİLLİYET CUMA 14 EYLUL 1934 Görüşler Bir, 251 inci Yıldönümü (Başı 1 inci sahifede) bir renesans verdiler. Bağ hkü- tüklerinin diplerine yedikleri ü- zümlerin parasını çıkın edip ko, dular. Bir kaç kubbeyi minare- lendirdilerse bu da sırf onların az çok mimari değeri olduğu için di. Ayasofya falan gibi. Tarihçi olmadığım bu ka dar yeter, Ben yalnız iki yıldan- beri alev alev, ve alaalaheyle kutlanag bu tarihin bir yanlışı- mi düzeltmek isterim. O da şu sarmamışlardır. Türkler, Vi; > bir emperyalist imparator- tahmin etmişlerdi ki,Viyana bir gün kuvetlenir ve büyürse hem Avrupanın, hem bütün beşeriye- tin başına belâ kesilecektir. O- nun için Viyanayı filizken buda- mak ve dallandırıp budaklandır- mamak gerektir. Eğer Türkler buna muvaffak olabilirlerse garp) insanlık âleminin minnet ve şük; ranını kazanmış olacaktır. Netekim her sarıstanı sonra Vi. yana zaiflamış, çökmüş, belini doğrultup Avrupa sulh ve insani- yetine balta olamamıştı. Nidelim ki, son muhasara or- dusunun baş kumandanı bir yı ış işledi ve Türkler muhasarayı Şi gözdüler. Çözüş ve çözülüş işte | o çözüş ve çözülüştür. Ondan sonra Viyananın tarihine bakı- nız, Ve Habsburg'ların son gü- nüne kadar geçen şeyleri düşü- nünüz. Viyana büyüdü, impara- torluk oldu ve Avrupanın başı belâların belâsı kesildi. Bu im- paratorluğun pençesinde kaç ve kaç masum millet inledi. nunda en son köi yaya işledi. Hem nasıl? Yirmi milyonluk bir beşer yığınını döri edi? En s0- halâ han ağlıyor. Eğer Türklerin insaniyet namı na yaptıkları iş muvaffak olsay- | dı ne harbismumi patlar, ne A. vusturya parçalanırdı. İşte Türkler Viyaniyı sırf vel sırf ba insani fikirlerle muhasa- Şi! ra ediyorlardı. | O, yanlış, tarihi telâkkiyi dü- |! zeltelim, Ve, Viyananın son mu- hasarasında muvaffak olamadı. ğumız için her yıl bütün Avrupa yas tutsun. Aka GÜNDÜZ EEE EA ya cezası almmasına karar ver- i. Balya idman yurdu Balıkesirde BALIKESİR, (Milliyet) — Ba- kesir İdman Cemiyetleri içinde İdman gücü civar kasabaları gez- mek suretile bu sene çok güzel bir spor propagandası yapmıştı. İdman gücünün bu güzel teşebbüsleri göz. den kaçmıyordu. Bu faaliyet neti- cesi olarak Balya Idman Yurdu Id. man gücüne misafir olarak Balıke- sire geldi. Balyalı gürbüz gençler bir futbol maçı da yaptı. Vâkıa Id- man gücünün fazla tecrübeli takı- mına karşı mağlüp © oldularsa da Balya gibi ufak bir muhitte canlı bir gençlik olduğunu ispat etmiş ol dular. Müsabakada vali ve kolordu kumandanı hazırdılar. Balyalıları ve Balıkesir İdman gücünü tebrik ederiz. Bir yurttaş park yaptırıyor SIVAS, (Milliyet) — Şehrimi- zin yetiştirdiği evlâtlarmdan ordu- ya bir çok hizmetten sonra miralay- liktan mütekalt Ethem B. dutluk yolu üzerinde aldığı büyük bir tar. İada park yaptırmağa karar ver. miş ve faaliyete geçmişti. Memleketini seven hemşerimizin büyük bir ihtiyacı karşılıyacak olan ve çok bir masrafla asri bir şekil. de yaptıracağı park bütün Sivaslı- Tarı memnun etmiştir. Park dört kısımdan ibaret olacak. tır. Çocuk bahçesi, park, kahve kıs- mı, fidanlık.. Parkın orta kısmında birde geniş ve güzel havuz ikmal edilmiştir. Memleketi seven ve ona bağlanan hemşerimize te- .sekkürü bir vazife bilirim. İ kette alkolden ziyade, taham- İ ması için daha geniş mikyasta pro- İ paganda yapılması kararlaştırıl- İ misi bulunuyorlardı. Veliaht haz- i Şehir tiyatrosun- İntihap faal yeti (Başı i inci sahilede) İ müddet içinde itirazlar dinlenecek. | tir. İntihap encümenleri, defterler indikten sonaya kadar itirazları dinliyeceklerdir. İntihabın devam edeceği 12 gün içinde asgari (400) bin vatandaşın reyini istimal ede- bilmesi için mümkün olan bütün ko laylıklar gösterilecektir. Rey atıla- cak sandıklar, her semtte halkın ko layca görebileceği yerlere konac- cak, bu yerler gazetelerle ilân edi- lecektir. Rey sahibi yurttaşların defter- | lerde isimlerini kolayca bulabilme- leri ve sandık başında fazla bekle- memeleri için küçük numara pus- İsları bastırılmıştır. Bu puslaların üstünde “İstanbul umumi meclisi ikinci devre, intihap sandığı başın- da beklemeden reyini kullanabil - mek için numara puslası,, başlığı ve altında müntehibin intihap def- terlerindeki sıra numarası, adı, mahallesi, sokağı, ev numarası ya- zılıdır. Bu puslalar, intihap başla- madan evvel, mahallelerde münte- biplere dağıtılacaktır. Yurttaşların belediye intihabatı- na büyük bir istekle iştirak ederek medeni haklarmı kullanma yolun- daki seviye yüksekliklerini göstere- cekleri muhakkak sayılmaktadır. Içki mücadelesi kon gresinden dönüş (Başı i inci sahifede) ki aleyhinde yapılan propaganda vaziyeti görüşüldü. Her memle- mur etmemiş üzüm suyu kullanıl. dı. Ben okuduğum nutkumda, Tür- kiyede yalnız içki aleyhinde değil, uyuşturucu maddeler aleyhinde de yi bir tesir bıraktı. Çok alkışlan- dı. Gelecek kongre, üç sene sonra Amerikada, daha sonra da Japon- yada toplanacaktır. İsveç gazete- leri kongreye Türk murahhasınm da iştiraki münasebetile iyi neşri- yatta bulundular. Isveç maslahat- güzarımız Ragıp Raif Bey beni davet etti, İsveçte Rusyayı tem- sil eden bir kadındır. Maslahat- güzarımız, Rus kadın sefiri ile be- ni görüştürecekti. Fakat sefir İs- veçte yoktu. Kongre bittikten sön- ra, daha bir müddet İstokholmde kaldım. Salibiahmer reisi ve kral hazretlerinin kardeşi prens Güs- tav Karl ile görüşmek şerefine na- il oldum. Isveç veliahdi hazretle- rile de görüştüm. Veliaht Karl A- dolf ayni zamanda kongrenin hâ- retleri yakında Türkiyeyi ziyaret edeceklerdir.,, dan 7 artist ayrıldı (Başı 1 inci sahifede) re şehir tiyatrosundan ayrılan Raşit Rıza Bey, yeni bir tiyatro heyeti teşkil etmektedir. Bu yeni drupun kadrosu tesbit edilmiştir. Kadroya Şehir tiyatrosundan ayrılmış olan Halide, Şaziye Şa- yeste Hanımlarla Hüseyin Kemal, Zihni, Hadi Beyler dahil olmuş- lardır. Bundan başka Raşit Rıza Beyin eski trupundan Lebibe Ra- git, Seniye, Jelâl, Suat Hanımlar ve Mehmet, Ibrahim Beyler de a- nmaştar. Raşit Rıza Bey ayrıca, kendi- sine müracaat eden beveskârlar arasından da üç amatör alacak- tar. Bu suretle kadro 16 kişiyi bul- maktadır. Raşit Rıza Bey, kadro tamam» landıktan sonra ilk temsillerini Me Rıza tiyatrosu, buradan sonra Bursa, Balıkesir, Afyonka. Tahisar, Eskişehir ve Ankaraya ge A Kayseri, Konya, Adana yolile Suriye ve Bağdada giderek büyük bir turne yapacak, tır. Raşit Rıza Beye Bağdada gel- mesi hakkında teklif vâki olmuş ve Raşit Rıza Bey bunu kabul et- miştir. Bununla beraber teşekkülün e- sas hedefinin Ankara şehir tiyat- yosu olduğunu Raşit Rıza Bey söy- «il edil leyerek diyor ki: “ — Eskiden beri Ankarada bu | ılda kuvvetli bir cereyan vardı. Bugün bu fikrin fül sahasına çık- ması bir kat daha kuvvetlenmiştir. ve bilhassa Ankarada büyük bir | yeti vaitler vardır. beveskâr kafilesi vardır ki; bun | lar arasında mühim istidatlar bu- | huzur” M saat (15)i i e Nafıa Veki inin Tetkikleri (Başı 1 inci sahilede) 100 para, ikinci mevkide de 50 ra olduğunu ayrıca bildirmiştir. Aldığımız malümata göre, retlerin tenzili mevzuu babsol ve bir sırada şirketin bu şekilde caatta m mel Ç saslı şekilde tetkikini p miştir. Tünel fiatlarına yeni zam yapılması katiyen mevzU“ in solmadığı gibi, taahhütlerini. etmemekte devam ettiği vak şirketin satın alınması imkâl nın araştırılacağı da mubakak dedilmektedir. i Kadıköy su şebekesi ıslah edilie” he Kadıköy su şirketi şebekesi lah için bir komisyon Nafi? miş ve tetkikata başlamıştır” “ komiseri Civanşir beyin riya. deki bu komisyonda, beledi ği lar idaresi müdürü İhsan ve P* bey ye tetkik şubesi müdürü Hüsnü ler de âza olarak bul o Şebekede yapılması mukars€f "e hattan sonra bilhassa Erenkö” yn Suadiye semtlerine daha genif yasta su verilebilecektir. ei | nun hazırlıyacağı rapor, beraber Nafia Vekâletine lecektir . Diğer taratfan, Şark demine rı Nafia baş müfettişi Fi eşini bazı bina kişelerinde tefi başlamıştır. Tekzibi tekzip Posta ve telgraf idaresi ig N için rd fia Vekâletince yeni bir kanunu lâyihası hazırlanmak duğunu, bunun için tetkikale, yp landığını haber vermiştik. Fr bu haberimizin dünkü sabah pi lerimizden birisi tarafından öm be uğradığını gördük, Verdi bu haberin doğruluğunu, bir içinde bile tahkike imkân bul”, yan ve neşriyatrmızı “asılsıZ w yalan,, kelimelerile tavsif doğru olduğunu, yeni bir kanunu lâyihasının hazırla” 5 müzdeki devrede meclise 8€ pl leceğini salâhiyettar ağızlar3 eri de daha ihtiyatkâr olmasını t8' ederiz. eden refikimize verdiğimiz bar üzere bulunduğunu ve hattâ maden haber verirken, tekzip! NR ni ii e yağ Şehir meclisi Toplantısı (Başı 1 inci sahifede) kında bir teklifim vardır. Bu nsun. Makamın teklifi okundu. 186, bın bir teşrinievvelde haşlam”” on iki gün sürmesi teklif edil” di Gö Nakiye hanım söz alarak ki: — Dört sene evvelki intihaP”? çalışmış tecrübeli bir arka wfatile söylemek istiyorum. teşrinievvel 1934 te intihabın laması muvafıktır. Kanunen gi hap bir gündür. Bu bir gün hiyetimizi istimal ederek uğ ilâve etmek suretile Jena detini 12 gün yapmak ve ii günün de saat (21) e kadar bı devam ettirmek çok yeri lar, li Nakiye hanımın bu mütal vafık bulundu. Teklif reye ve ittifakla kabul edildi. Galip Bahtiyar bey sordu! — Hepsi on iki gün ediyo” ğil mi efendim?.. Vali bey — Evet, hepsi 1 Bu arada İsmail Şevket Pİ yem ki: vie — lim, kanunen 24 saattir. Bir gece yarısında”, (© lar, müteakip gece yarısında Va İntihap tam (12) gün sürerek İ sonuncu günün eser gi di dar değil (24) üne ka * etmesi lâzımdır, Keamaatindfi İsmail Şevket beyin bu 7 sının ilâvesine lüzum £ sy Bu sırada, bu teklifin ka cümenine havalesini istiye” yükseliyordu. # Tunmaktadır. ve Ve salâhiyettar maker çal yattan bu işin himaye “©, basına çıkarılması Artirst'e-» mukavelele