14 Eylül 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

14 Eylül 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Ayna oyunu tocukken oynadığım oyunla- gönde hoşuma gidenlerden bi- GE ayna oyunu idi. Bilmem içi- Şocukken bu oyunu oyna- var mı? Bu eski oyunların az iyevi kıymeti olduğunu li yaptığım müşahedelerle an- Dünya mütemadi bir oyun ye- gözümüzün önünde dön- ve politikadan ilme kadar işmiş ayni oyunlar oynan- ır. Kâh silâi lan, bağıran gramofon plâkla- alt tarafında kâh intikam İng Râh “Kalkın ey ehli —x gibi bir şey vardır. Tica- Ve dünya iktısadiyatında hep çi kalkınmada bahsedilir, hay tarafında söyleyenin kâ- Ni yin üstünde tutulduğu gö- İşte bütün dünyanın oyna- işle olduğu yana, ben gocuk. : Oynamıştım. İnsanlar çocu İŞ aim oynayabilirler. Büyü- manalar Hee Brimi ya lar... 'er ya 8, ya oynanırız.. Ben itiraf as Oynananlardanım. Onun ir ki, çocukluğumun oyun ha- vine daima hasretle yödede- İk, Hasretle yâdettiğim oyanlar- ecir de be ayna oyunudur. Bu size anlatayım: ular ikiye ayrılır: Bir kurt olur, bir ar Ebe işi ayna olmaktır. Bu ayna lar, kurtların yaplığın “> ler. Kurt gülerse ayna da İh? ağlarsa ağlar, otararsa otu- İş Aalkarsa kalkar. Yani bir ay- Marşısındakinin hayalini nasıl late aksettirirse 52 oyunda olanlar da kurtların yaptık- öyle sadakatle tekrar eder- Na Cacukluğumda pek sevdiğim İn ön sen senelerde bütün Yada pek rağbet bulduğunu mütehassis oluyorum. Yal- p“ farkla ki bizim zamanımız- Mart çok, ayna azidi. Şimdi ) Sar azalmış. Lâkin bütün dün- (na olmuş, insan kendini ay- Mesçitte zannediyor. Belediye azalığım Bir kari bana yazdığı bir mek- K İstanbul şehir meclisi azalı- ), hamzetliğimi koymamı isti i Şimdiye kadar bir çok teşek- rde azalık hattâ reislik et- Fakat garip bir tesadüf eseri ba azalıkların hepsi beda- lerdi. Bu münasebetle her tekrar ettiğim bir bektaşi ini nakledeceğim: Nğüzte hacet penceresinin ö- k birinin: Aman yarabbi. Bu yatan 2a- Kağan hürmetine bana şa a ihsan et! diye daa ettiğini Ay Bektaşi dervişi sokulup sor- Njleyefendi alfedersiniz. ne İ istiyorsunuz? İkllamcağız ters bir gehre ile Si Vermiş: lySana ne efendi! O benimle arasında bir şeydir. Evet ya! Siz hele bana söy- Ben alacak değilim ya! (Bendim! Ben bir mahkeme- A, yum. Reislik inhilâl etti de j k N N W, Âman azizim! Dua ederken Wiği istediğini açıkça vöy- Ve üze dayanamaz. Seni tır 4, reisi yapar, ömrün oldukça anan e demiş. len ve öteye beriye seyir- kinin berikinin azarım işit- Nan mz geçiyorum. Bu istidatla Sslediye azan olabilir miyim? b FELEK aklarsuz tayyare kursu Ne Yada beynelmilel motorsuz tay- iştirak etmek üzere iki tay vapurla ve Romanya yo- hı tayin edilen mülkiye müfettişi NE Talit bey pazar günü Glresene YAN MILLIYET CUMA 14 EYLUL 1934 HİR HABERLERİ EKONOMİ Yunanistanıa Ticaretimiz Daha genişletilmesi için ofiste toplantı yapılacak Türk — Yunan ofisi önümüzdeki haf- ta içinde fevkalâde bir toplantı yapacak- cektir. Müzakere mevzuları henüz tes- bit edilmemiştir . Almanyanın aldığı tütün Tutulan istatistiklere göre son ay zarlında Almanya 54 bin kental ve Yunanistandan 97 bin kental, Bulgaristandan 70 bin kental, Brezilyadan 80 bin kental, Amerikadan 30 bin kental tütün ithal etmiştir. Zeytinyağ piyasası Cihan zeytin yağı piyasası son ayda oldukç ahararetlidir. Bilhassa ağustosun son haftaları zarfında zeytin yağı piya- sası oldukça mühim nisbette artmıştır. Fiyatlar ağustosun son günlerinde şu suretle tesbit edilmiştir. Ekstra neviler 100 kilosu 730 liret ve halis nevilerin 100 kilosu 730 lirettir. Müzemize hediye yedi n Efganistanda bulunan bu eserler nelerdir? Pariste müze Kimenin enödürü M. Hackin refikasile beraber evvelki gün şehrimize gelmiş ve şahsi dostu olan sa- bık Maarif Vekili Hikmet beyle İstan- bul müzeleri umum müdürü Aziz bey tararından karşılanmıştır. M. Hackin müze Kime nama Efganistanda Yap- makta olduğu asarı alika hafriyatma devam etmek özere Beyrut yolile Efga- nistana hareket etmiştir. Burada kaldığı müddet zarfında da Aziz beyin refakatinde İstanbul müzele- rini ve Ayasofyayı ziyaret eden M. Hackin Fransa milli müzeler komitesi” nin İstanbul müze bediye etmeği ka: rarlaştırdığı o Efganitan | hafriyatında bulunan eserlerden dört adedini getirmiş ve müzeye hediye etmiştir. Bu eserlerden daha dört beş parça müzemize hediye edilecektir. M. Hackin bunları da Fransaya avdelinden sonra göndereceğini bildirmiştir. Bu eserler topraktan mamul küçük kıtada başlar» dan ibarettir. İskenderin © havaliyi âsti- lâsından sonra Helenistik tesirler altın- da vücude getirilmiş olan bu parçalar di- ğerleri geldikten sonra başlı başına bir kolleksiyon halinde teşhir edilecektir. MAARİFTE Çatalca mekteplerini tefliş İlk tedrisat müfettişlerinden İzzet bey Çatalca ve civarındaki mektepleri teftiş etmek üzere Çatalcaya gitmişlerdir. İzzet bey köy mekteplerinin yeni ders senesi başı olmak itibarile ihtiyaçlarını tetkik edecektir. Talebe Birliği yeni reis seçecek Türk talebe birliği reisi Zeki bey hükümet doktorluğuna tayin edil diğinden birlik reisliğinden çekilmiştir. Zeki boy yakında Siirde hareket edecek- tir. Zeki bey Galatasaray hisesinden me- zon olduktın sonra bp fakültesini ilemal etmiştir. Birlik idare heyeti önümüzdeki hafta, yeni bir reis seçecektir, İlk tedrisat kadrosu İstanbul ilk tedrisat kadrosu ikmal €- dilmiş ve tasdik için Maarif Vekâletine ilmiştir. Kadro ay başına kadır taadik edilip gelecektir. İlk mektep mu alimlerinin vaziyeti, derslere başlamı tarihi olan bir teşrinievvelden önce ken dilerme tebliğ edilecektir. vazife taksimi Kadınlar birliği yeni idare heyeti top- lanarak vazife taksimi yapmıştır. Riya, sete Latife Bekir hanım, ikinci reisliğe Lâmia Refik hanım, umumi kâtipliğe de Aliye Esat hanım seçilmiştir . Kadmlar birliğinde, kimsesiz kadınla. ran işlerini takip için Bir büro tesis miştir. Bu büroyu avukat Faika N. hanım idare edecektir Göz hekimi Sü- leyman Şükrü ve Salim Ahmet beyler de kadınlar birliğinin doktorluğunu fahri- yen kabul etmişlerdir. Dünkü hava Sıfır derecei hararete ve deniz seviyesine indirilmiş barometre bu sabah: Saat 7 de 766.6, Saat 14 te 765.8 derecci hararet saat 7 de 16.5, sa- at 14 te 23. Azami derecei hara- ret 24, asgari derecei hararel 15. Rüzgâr ekseriyetle poyrazdan esmiştir. Sür'ati saniyede 12 met. redir Maliyede” Gene vergi Kaçakçılığı Bir değirmen 69 bin lira- lık vergi kaçırmış! Balata bir değirmenin defterleri ma- liyece tetkik edilirken 82 - 933 - 934 seneleri muamele vergisi olarak biri 30 diğeri 39 bin lira vergi borcu bulun. muştur. Fakat değirmenin sahibi, vergi den kaçmak maksadile değirmeni oğlu- na devretmiş ve firmasını da değiştirmiş- tr. Memurlar vergi tahsilâtına gittiği va- kit asıl sahibini bu ve sonra &- vine giderek eşyasma haciz koymuşlar. dır. Bu işte daha bazı karışıklıklar görül bir ihbar yapınıştır. Tahkikat devam et- mektedir Parlâmentolar İktisat konferansı İştirak edecek murahhas heyetimiz Belgrada gitti Belgratta toplanacak parlâmen- tolar iktisat konferansına iştirak edecek olan Burdur mebusu Mus- tafa Şeref beyin reisliği altında, E- dirne mebusu Zeki Mes'ut, Mar- din mebusu Ali Riza, Aydın mebu su Adnan beylerden mürekkep be- yet, dün akşamki ekspresle Belgra da hareket etmişlerdir. Konferans 16 eylülden 21 eylüle kadar devam edecektir. Murahhaslarımız, Bel- grat konferansma iştirak edecek olan diğer parlâmentolar grupu murahhasları ile birlikte şehrimize geleceklerdir. Ayın 24 ünde ayni murahhasların iştirakile beynelmi- lel parlâmentolar konferansı topla- nacaktır. Zeki Mes'ut bey, konferans ka- zırlıklarile meşgul olmak üzere 20 eylülde şehrimize dönecektir. RE Sergi bu Akşam kapanıyor Her sınıf halkın. sergiye gösterdiği alâka İş ban- / kasına olan emniyetinin canlı delilidir İş Bankasının, 10 uncu yıl dönü- mü münaşebetile Galatasaray lise- sinde açmış olduğu sergi bu ak- şam kapanacaktır. Sergi yirmi gün açık kalmış ve halk tarafından bü. yük bir rağbete mazhar olmuştur. Sergiyi şimdiye kadar ziyaret eden lerin mikdarı iki üç yüz bin kişiye baliğ olmuştur. Bankada kumbara- sı olan küçük tasarruf sahiplerin- den, banka ile muamelesi olan kim. selere varıncıya kadar her sınıf halk sergiyi ziyaret etmiştir. Bu da İş Bankasının memleketimiz iktisa- diyatında oynamış olduğu rolü gös- termektedir. Beşiktaş Halk fırkası- nin tenezzühü Beşiktaş Halk Fırkası tarafından bir deniz tenezzühü tertip edilmiştir. Şirketi Hayriyenin 71 numaralı vapu- rile eylülün 21 inci günü Beşiktaştan açık bulunacaktır. nımlar, Beşiktaş dikiş yurdu senelik sergisi dün açılmıştır. sergisi her seneninkinden daha muvaffakiyetlidi son sergi ile 16 ıncı sergi açılmış olmaktadır. Sergi ay nihayetine kadar BELEDİYEDE Polonyalı İzcilere ziyafet İzciler İstanbul için yap- tıkları bir marşı söylediler Bir kaç gün evvel Köstenceden yel- kenli kayıkla şehrimize gelen 19 Polon- yalı izci Vali ve Belediye reisi Muhitti iie " zaralarını ihtiva eden büyük bir albüm- dür, Vali ve belediye reisi Muhittin bey dün alışam Taksim dağcılık klübünde Polonyalı izciler şerefine bir çay ziyafe- okunmuştur. Marş çok beğenilmiştir. Adaları güzelleştirmek için Adaları güzelleştirme cemiyeti önü. müzdeki hafta içinde fevkalâde bir kon- gre aktedecektir. Bu toplantıda adaların umumi ihtiyaçları görüşülecek, bu arada halledilmek üzere olan su meselesi de yardır. Kitapçıların bir müracaat Kitapçılar, mekteplerin açılması yak- laştığı için, taşra mekteplerine kitap hazırlamak, ambalaj yapmak ve esir iş- lerle uğraşmak mrünatebetile dükkünla- rinin geceleri de açık bulunması için belediyeden müsaade istemişlerdir. Da imi encümen saat (19) dan sonra satış yapmamak suretile kitapçıların bu mü- racaatını kabul etmiştir. Mübadelede Son pürüzler Bitaraflar daha bazı pren- sip ihtilâflarını hallettiler Muhtelit mübadele kamisyonun- da Türk ve Yunan murahhas he- yetleri arasında ihtilâfı mucip o- lup ta bitaraf âzanın hakemliğine bavale edilen bazı meseleler hak- kında -ahiren hakem sıfatile yeni- den bazı kararlar verilmiş ve bun- lara “Türk ve Yunan heyetlerine bildirilmiştir. Bu kararların bir kıs mı bir prensip ihtilâfını halletmek te ve'bir kısmı da eşhası hususiye- nin vaziyetlerine taallük etmekte- dir. Prensip işi olarak İstanbulda e- tabli rumların, mübadeleye tabi yerlerde bulunan mübadil rumlar. la Yunan tabaasınm malları üzerin de ipotekli olan alacaklarının mer'i ve muteber olduğuna karar veril- miştir, Bundan maada yine prensip me- seleleri olarak, etabli rumlarla Yu- nan tabaasının hükümet tarafından zabıt ve müsadere edilip te bilâha- ra iade edilen malların zapt ve müsadere edilmiş olan senelere ait müterakim bina vergileri tahsil e- dilmeyecek ise de bu senelere ait vakıf icarelerinin tahsili lâzım gel- / diğine karar verilmişti; Bundan başka, Selânikli Meh- met Nafiz Rağboviç ve Mehmet Ahmet Kapancı efendiler ve ailesi efradının Sırp tabiiyetinde bulun- maları dolayısile mübadele ile alâ- kadar olmamaları ve Rükiye Melek hanımın Giritteki ipotekli alacğı- baki kalması takarrür etmiştir, Yurdun bu se- Mektepte bu Beşiktaş dikiş yurdu bu sene 16hanım mezun vermiştir. Bu hanım- lar Mediha, Melâhat, Leman, Beria, Nevzat, Melek, Nuriye, Müveddet, Ülviye, Emine, Naciye, Nusret, Hadiye, Hayriye, Hatice, Necmiye ha- MAHKEMELERDE Kitap mı, Mecmua mı? İŞ, Seçilecek ehli vukuf bunu tayin edecek Beyanname vermeksizin mecmua neşrelmekiten: suçkn Ml: Sakin efendi ile bu mecmuaları kitap sa- narak basmaktan suçlu matbaacı Re - İfika Salih hanım Ketcon, Paskal, Ahmet Sait, Sinan efendiler ve diğer matbaacılar hakındaki muhakeme- ye dün ikinci ceza mahkemesinde Muhakemede müddeiumumi mah- > İkemeye verilmiş olan resalelerin ki- tap mı, yoksa mecmua mı olduğu- « İmun ehli vukufa tayin ettirilmesini istemiş, Mahmut Saim efendi buna itiraz ederek: — Ehli vukuf olarak gazeteciler » İtayin ediliyor. Halbuki onlar mat- buat memurluğundan korkarlar. Mahkemede doğrusunu söyliyemez- ler. Ben bunların kitap olduğuna dair kitapçılardan, matbaacılardan şahit getireceğim. Demiş, fakat mah kemenin hâdisenin müdafaa şahidi ikame edilecek mevaddan olmadığı- İna, bunların gazete neşriyat müdür ve muharrirlerinden ehli vukuf ola- rak seçileceklere gösterilmesine ka- rar vermiştir. Muhakeme 24 eylüle bırakılmıştır. Aşık katil tevkif edildi Evvelki gün sevgilisi Raşel ha- nımı öldüren Leon ef: dün mev- cuden müddejumumiliğe sevk edil- miş ve istintak hâkimi tarafından tevkif olunmuştur. Bir şoför dava edildi Harbiyede Mualla hanım ismin- de bir yavrucak Şerif efendi ismin- de bir şoförün otomobilinin sade- mesi ile yaralanmış, etfal hastaha- nesine kaldırılmış, fakat bir hafta, on gün sonra orada ölmüştür.Bu- nun üzerine Şerif efendi aleyhine bir dava açılmıştır. Dün ikinci ce- za mahkemesinde bu davaya ba- kılmış, gelen observasyonlar da hastaya tatanos şiringasınm ne za- man tatbik edildiği anlaşılmadı. ğından bu cihetin sorulması için muhakeme başka güne bırakılmış- tır, Kabataş cinayeti davası bitti Kabataşta lise önünde Sabriye isminde bir kadmı öldürmekten suçlu Alinin muhakemesi dün ağır ceza mahkemesinde neticelenmiş- ir. Dünkü muhakemede iddia ma- kamını işgal eden Kâşif bey tara- fından suçlunun Sabriye | hanımı kasten ve tehevvüren öldürdüğü söylenerek hâdisede esbabı muhaf- fefe olmadığı nazari dikkate alına- rak 448 inci madde ile ceza veril istemiştir. Muhakeme mü- için başka güne bırakılmış Neşriyat davaları Milli Türk talebe birliği tarafmdan evvelce çıkarılmakta olan birlik sindeki bazı neşriyattan dolayı deki pazar ve pazartesi günleri ikinci cezadan muhakeme başiıyacaktır. POLISTE Çarpan otomobil Şoför Halit efendinin idaresin- deki 2365 numaralı otomobil Be- yazıttan Aksaraya giderken Hüs- nü isminde ll yaşında bir çocuğa çarpmıştır. Muhtelif yerlerinden mesi dafa, tır, | yaralanan Hüsnü hasathaneye kal İ dırılmış, tahkikata başlanmıştır. Ürken mandalar Dün Tophanedeki deniz yolları rıhtımda tuhaf bir hâdise olmuş- tur. Kemal efendi isminde birisine ait bulunan ve Gülnihal vapurile Bandırmadan getirilen 2 manda yavrusu, sahile çıkarıldığı sırada ürkerek hamalların ellerinden kur- tulmuşlardır. Derbal etrafa ve ora- da bulunanların üzerine saldırma- ğa başlıyan mandalar her hangi bir kazaya meydan verilmemesi için zabıta memurları tarafından taban- ca istimali suretile yaralanmışlar ve müteakiben tutularak kesilmiş. lerdir. E | 5 ez Aşk insana neler yaptırır? Sevgilisine kavuşamadığı için, iztırap çekmekten usanarak, niha- yet sustalı çakısını çeken Yahudi gencinin macerasını gazetelerde olumupoanuzdar. Doğrusu içler a- Birisi on dokuz, diğeri on altı yaşında, yani tam vesayet altın da bulundurulucak çağda imişler. Bahar Efendi Raşel Hanımı, Ra- şel Hanım Bahar Efendiyi sevi- yormuş. Fakat araya müstakbel kayınvalde hanım' girince işler bo- zulmuş.. Valde hanım demiş ki: — iki çıplak bir hamama yaki- şir, fakat bir eve yakışmaz. Kızı- mın trahoması yok. Damadının parası yok. Vakıa iki gönül bir o- lunca samanlık seyran olur. Fa- kat insan seyranda da nihayet ge- cesini, gündüzünü geçiremez. O. mun için olamaz. İmkân: yok ola- maz, Kızımı veremem de vere- mem... Fakat Bahar Efendi de diyor ki: — Ben Raşeli çok seviyordum. Onunla bir saat bile ayrı kalma- ğa tahammülüm yoktu, Onun için galıştığım tuhafiye mağazasını terkederek Raşelin çalıştığı mağa- zanın karşısındaki bir demirci dükkânına girdim. Ve orada haf- tada iki liraya çalışmağa * başla- dım.. Bu sözleri söyleyen katile acı- dım doğrusu. Aşk insanı her sok- tuğu şeklin haricinde bir de de- mirci haline de sokarmış! Fakat maazallah ya Raşelin çalıştığı mağazanın karşısında bir demirci dükkânı olmasa idi de meselâ bir eczacı olsa idi. Seyre- din siz o zaman Bahar Efendinin aşk baharı ile döktüğü haşları yutanları!.. Fakat diğer taraftan eğer bir emrazı akliye mütehassısı bulun- sa idi, belki aşkta hayırkâr tesir- leri görülürdü. Fakat Bahar Efendi taliine küssün! Çünkü bunun yerine de- mir dövmüş, fakat demiri tavın- da dövmesini becerememiş. Eğer demir yerine demirden de sert olan bu çatallı işe bir şe- kil vermeğe çalışsa idi, belki da- ha muvaffak olurdu. Fakat olama mış işte! Becerememiş işte!... Bu haddi zatinde çok feci bir şekilde neticelenen hâdise, Leylâ ile Mecnun, Aslı ile Kerem hikâ- yesi kadar acıklı bir aşk macera - sıdır. Yalnız arada bir fark var: Eski zamanlarda aşkların önü- ne bir takım manevi hailler çıkar- dı, Ve âştklar bundan dolayı sız- lanıp dururlardı. Şimdi aşk ta te- kömül etti ve bu manevi hailleri ortadan yok etti. Ve onun yerine bir tek set koydu: Para! Parası olan âşık hiç bir zaman yeisli değildir. Hiç bir zaman ız- tıraplı değildir. Işte meselâ bü- tün Parislilerden fazla Parisli ge- şinen Ağa Han! Ufak tefek mini ini bir Parisli kızı almadı.mı idi? Dünyada her kapıyı açan para oldu. Paranın şıkırtısı, veyahut hışırtısını kalp, en tatlı aşk kasi- delerinden daha iyi duyuyor. Tekâmülle kalp dört gözlü bir nevi para cüzdanı haline geldi. Mümtaz FAİK (l; Bankasından alınan cetveldir) 13 Eylül 934 AKŞAM FİYATLARI ISTIKRAZLAR TAHWLAT İstikrazı dahili ge sr ne 1903 Ergani Ünlürk 2870 .” “" 2m » ö m 2789 ESHAM Bankası Nama 10 Hamiline 16 Reji kuponsuz Telefon 105 $ Terkos çi Kitinat dey. 7 $B 1525 $ Şark m, vera ÇEK FİYATLARI Aandolu Hisse Şir, Hayriye Prsji €5,i5 NUKUT Kuruş 20 EF. Franmz 170 1 Dolar 21 Kur, Çek. 1 Şile Av, 1 İsterlin 20 Lâret 20 Leva 20 F. Bekçi 20 Drhami 3 Florin