29 Eylül 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

29 Eylül 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

MEL LİE ADANA 29 EYLUL Asa İFErEK Al | ŞA Dolmapati — bir nevi hastalık Haftanın yazısı — Efendim, alırsın güzel süt gibi kabağı. Sakız kabağı da olur, asma kabağı da... Güzelce içini oyar:ın, sonra efendicazıma.söyle- yeyim. Kıymayı da şöyle iki defa çektirirsin... Macun gibi. İçine bi- vaz pirinç bir parça da sovanın su- yunu koyarsın... — İstersen bir iki yaprak maydanoz da koy! Ba har- cı yaplın mı yaptın... Kabakların içine doldurur, ağzını da kabağın ucundan kestiğin parça ile tıkar. sın! Ağır ateşe koyar tencerenin hapağıı kaparsın... Ö orada tıkır taktr.. — Yahu sen delisin be! Neme ği.. benim başım kazan gibi. yerler dolmanın nasıl piştiğini an- latıyorsun. Başka lâfa bakalım. O devam eder: —.. Ne diyordum... Ağır ateşte tıkır tıkır pişer. Ha! sakın çok su koyma... Az da koyma! Sonra dibi tutar... — Sen hiç ciddi konuşmasını bil. — Bilirim. Nasıl bilmem. Dün- yada tahta kurusunun en keskin i- lâcı domates yaprağıdır... Tahta. kurusunun bulunduğu yerlere do- mates yaprağı serdin mi, kökünü Gülsem yüz bulağak, gülmemek te mümkün değil... — Senin ad işi ne oldu?... — Iş olacağına varır.. Aldır. ma... Yalnız dikkat et' ki domates yaprağı çoluk çocuk eline geçme- sin çünkü zehirlidir kusturur... — Senin odoktorluğunda var galibal... Bir muayenehane aç?.. — Muayenehaneden evvel insan gözünü açmalı!... Dolma iki saatte pişer... Hemen indirip tabaklara kurtarmalı... Yemeği tencerede bi- rakırsan helmelenir... Bu lâfları görüştüğüm adam bir edip, bir maharrir hattâ bir âlim i- güne kadar saçmalamıştım bugün yalin hakiki mânâsını an- ladım... — Bu mânâ nedir?... — Dolma yapmasını öğrenmek.. Ve ben bunu öğrendim... Şimdiden sonra bönden o mes'ut adam güç bulunur. Yaprak dolmasını da bili- rim. Güzelce asma yaprağının kör- pm alır şöyle kaynar suda bir re börttürünsün. Eğer et dolması ei içini kabak dolmasın- daki gibi hazırlar, ufacık ufacık sararsın. Yaprağı çok sararsan dol- ma, yaprak yüzlü olur, yenmez. Az #ararsan çözülür... onun için karar olmalı... Ha! pirinci çok koymama- h. Dolmaları tencereye güzelce di- zer, arasına da bütün (o bütün bir kaç sovan atarsın... — Ge bıktık. Delimi- sin ne görüşeli gel- sin dolma, gitsin dolma! Ne bu. Dolma, hayatın sırrıdır azi. sünkile sana dolmanın hakikatini anlatıyorum. Sen benimle alay e- yele Size dolmayı ii et len yutturmalı! Dışarda yedi- ğin dolmaların ne etinden yapıldı. ğını ne v5 kullanıldığını bili. — — Sus? Başından büyük halt et- mişsin. Dolma yemez misin?. Bal gibi yersin ama farkına var. mazsın efendi! İşte benim sana o lan üstünlüğüm burada. Sen e in dolmaların bilmez- çerke Ben iyi dolma nasıl pişirilir bi. Şimdi gelelim zeytinyağlı dolma- uzaklaşıyorum. Sanırım biçare adam biraz oyan muş. Dostlarımdan bir akıl hekimi- ne sordum. Bu hastalığa Dolmapati ismini verdi... Bir nevi akıl hastalı- ğı... Allah korusun cümlemizi! FELEK Sıhhiye vekilinin teftişleri Şehrimizde bulunan Sıhhiye vekili Refik Bey bugün — İstanbuldaki sehhi müesseseleri ziyaret edecektir. Hasan ve Seyfi Beyler döndüler Komşu memleketlerle Ege ve ha- valisindeki muhafaza ve gümrük teşkilâtı hakkında tetkikatta bulu- Ban İstanbul Gümrük muhafaza dür Seyfi Beyler Yün Aş 1 ir i Beyi e vapuril, Istanbula dönmüşlerdir. i İstanbulun Kurtuluş günü Belediyedeki kutlulama heyeti programı hazırladı 6 Birinciteşrin İstanbulun kurtu: | luş günüdür. Istanbulun bu sevinç- li gününü kutlulamak için İstanbul belediyesinde ( toplanmakta olan kutlulama heyeti vazifesini bitir- miş ve programını hazırlamıştır. 6 Birinciteşrin cumartesi günü İs. tanbul bayraklarla donanacak ve Taksimde geçit resmi yapılacaktır. Geceleyin şehrin muhtelif taraf- larmda fener alayları tertip edile- cektir. Hazırlıklara şimdiden baş- lanmıştır. Şehitlikleri imar komisyonu da o gün rozet dağrtacaktır. İntihap Günü yaklaştı Dün de evlere propaganda kâğıtları dağıtıldı Reylerin kullanılacağı günlerin ziyade yakmlaşmış olması, $€- hirdeki intihap faaliyetini en bara- retli bir safhaya koymuştur. Dün cuma olduğu halde her tarafta inti- hap işleri devam etmiştir. Bu arada halkı reylerini kullanmaya teşvik için umumi şekilde yapılan pro- pagandalara da devam olunmus- tur. Caddelere ve geçit yerlerine bü- yük bez levhalar gerilmiş, her ta- rafa afinşler yapıştırılmış, levha- lar asılmıştı. Bunlardan başka ev- lere de ayrı propaganda kâğıtları ve intihap fişleri tevzi edilmekte- dir. Bu suretlö bi gün içinde bütün şehir de yüz binlerce propa- ganda kâğıdı dağıtılmış olacaktır. Fırkanın Eminönü kazası Alem- dar nahiyesinin bastırdığı beyenna- melerde yurttaşlara şöyle hitap ©- dilmektedir: “Geçirdiğin kara günlerin başı- mıza uyuşukluktan © geldiğini ve bugünleri ise uyanmakla kazandı- ğımızı unutma! Savuşup ta kazan- diğın hakkı gevşetme! Cumhuriyet hükümetimiz halk hükümetidir ve seçim hakkı senindir! Şehir meclisi azalığına seçece- ğin kimseler senin işini görecek- lerdir. Yaklaşan © seçim gününde sandık başma koş ve rey hakkını kullan! , eceğin çocuklara örnek ol!,, Her propaganda beyennamesi- nin sonunda, dağıtılan © semtteki sandık yerleri ve (intihap günleri de yazılıdır. Belediye intihabı günlerinde de muhtelif hatipler halkâ konferans. lar vermeğe devam edeceklerdir. Alemdar nahiyesinde sandık başın- re konferans verecek zevat şunlar. ar? Kadınlar birliği o umumi kâtibi Aliye Esat, o Himayeietfal Alem- dar nahiye reisi Mahfuz Ibrahim hanımlar, eski Hapisha- ne müdürü Efdalettin, illmekt başmuallimlerinden Tarık, meki mütekaitlerden o Ferit ve Hâmit beyler. İntihabın devam © ettiği günler zarfında şehir tülenecek ve geceli gündüzlü tenvirat yapılacaktır. Ba- zı umumi yerlerde mızıka da bu- lundurulacaktır. Programı ilân edilen sandık ala- yınm'da bütün halkın candan alâ- kasmı temin edecek şekilde yapıl- alınmıştır. ması için tedbirler Siz söyleyecak hanımlar Belediye seçimi | esnasında söz söyleyecek isimler SEK edilmiş fir. Bunlardan Hfet Halim hasmım ızıltoprakla, Rasimpaşa mahalle sinde Erenköyde, Aliye Halt Fah. ri hanım ider Aliye Esat hanım Çemberlitaşta, Ferah sinemasında Lâtife Bekir hanım Fatih ve Eyüp- te söz söyleyecektir, Tayyare cemiyeti İstanbul şubesi kadrosu Tayyae cemiyetinin İstanbul şu- besinin yeni kadrosu merkezden tebliğ edilmiştir, roya göre, cemiyetin İstanbul şubesin- den bazı memurlar açıkta bırakılarak yerlerine yeni memurlar alınmıştır. Önümüzdeki pazar günü idare he- veti umumi bir içtima yapacaktr, MAHKEMELERDE Dilenciler Mahkemeye verilen iki kadın tevkif edildi Zabıta dilencilik şunu, bunu dilenciliğe teşvik eden- leri takibe devam çdiyor. Geçen hafta yapılan sıkı bir kon- trolda Saniye ve Hayriye isimle- |! rinde iki kadının dilenciliği kendi- lesine meslek edindikleri gibi bir takım küçük çocukları da başlarma toplayıp bunları dilenciliğe teşvik ettikleri tesbit edilmiştir. Zabıta bu iki kadımı yakalayıp evrakile bir- likte Sultanahmet sulh ceza mah- neee teslim etmiş ve ikisi de tevkif edilmişlerdir. Yersiz ve yurtsuz (o takımından Mustafa isminde birisi de çarşı i- çinde dilenirken müteaddit defalar yakalandığı halde gene dilencilik- te ısrar ettiği görülmüş ve dilenir. ken cüsmü meşhut halinde yakalan- mştar. Yorgan içinde ipekli Dört yorgan içine kaçak ipekli eşya istif ederek şehrimize çıkar- mağa teşebbüs eden Mahsut ismin- de bir yolcu tevkif edilmiştir. Sekizinci ihtisas mahkemesi, Maksudun suçunu (sabit görerek altı ay hapse © konulmasına karar vermiştir. Çalınan kundura ka'ıpları Sedat ve Hasan (o isminde onar yaşında iki çocuk Gedikpaşada Ah- met Beyin kundura mağazasına da- danmışlar, her gece mağazanın ar- ka tarmfındaki pencereden girerek kalıpları aşırır ve satarlarmış. Polis bunları yakalamış. İkisi de suçları üzerlerine almışlar. Rasim, Abdülmecit, Durmuş, Seyit, Muşo, Mehmet, Mustafa, ii i şahıs. lar da kalıpları satım aldıkları için yakalanmışlardır. Sultanahmet 'i- kinci sulh ceza mahkemesi bu da- vaya baktı. Çocuklar suçları iti- raf ettiler. Alıcılar . kalıpların hır- sızlık olduğunu bilmediklerini söy- lediler, Mahkeme şahitlerin çağrıl- ması için başka güne bırakıldı. Bono'ardan İsiifade edenler Çoğun n © Gayrimübadil olmacığı görülüyor Gayri mübadil bonoların yüleselt- mek ve alikadarları müzayedelerde ko- laylık göstermek için yeni tedbirler 2 kınması kararlaştırılmıştır. İstanbul Ziraat © Bankası müdürü Ahsen Bey bu mesele hakkında diyor kiz « — Bonoların kıymetlerini kaybet- mesi için hiç bir sebep yoktur. Bonolar em karşılığı vardır ve pürüzleri izale edilen emlâk süratle satışa çıkarılmalı tadır. Her gün müzayede yapmağı te min için de lâzım gelen tedbirler pek yakında ittihaz olunacaktır. Müzayedeye çıkarılan emlik kıymet ilbarile bir sıraya © tâbi tutulmyarak muamelesi tamamlananlar bilâistisna sa- bşa arzedilmektedir , Fakat gayri mübadillerin bir kasma bonolarını sattıklarından müzayedele < re giremiyorlar ve bu vaziyetten bono- ları satn alanlar istifade ediyorlar. Gay ri mübadiller bonalarını muhafaza cde- rek müzayedelerde hazır bulunmahdır. lar. Bu takdirde hem bonoları değerle” rine uygun olarak sarfetmeğe ve hem de çok kiymetli emlâk sahibi olma - ğa imkân bulacaklardır. yi ” a soğu gayrimübadil olmıyanlardır. Bo- olardan asıl istifade temin edenler de bunlardır. Gayri mübadillerin sararma olan bu Sutığların mantara ve çıka ol. ması ve müzayedelere kâfi miktarda mal yetiştirilmesi için icap eden bütün tertibat alınmıştır. Pürüzsüz olan em- lâkin hiç biri Mekletleiyecektir.? Türk işçiliği Evvelki gün Edirnekapı dışında sirf Türk işçileri tarafından yapı- lan 600 kiloluk bir kasanm yangı- na karşı mukave.net tecrübesi ya- Pie Ziraat Bankası hesabma yapılan bu kasa ecnebi birmüte- hassıs önünde büyük bir odun yı- ğının içine ve odunlar ta- mamile yı tan sonra kasa açıl dığı zaman, içindeki defeterlerin a- görülmüştü, yapanları ve | EKONOMİ Haydarpaşa limanı Genişletilmesi için yeni bir proje hazırlanıyor İktisat Vekâletinin deniz ticareti işlerine ait yeni & mesni ve islahat programını hazırlayan komisyon işini bitirmiştir. Komisyona iştirak tanbul deniz tcarefi müdü- mis bey şehrimize Tatbik sailmini kararlaştırılan ıslahat için yeni tabsisata lüzum gösterildiğinden bir kanun lâyiha- sı tanzim edilerek Meclisin bu iç- tima devresine yetiştirilecektir. Haydarpaşa limanı, ihtiyacı kar- şılayamamakiadır. Bunun için civardaki sahilden istifade edile- görülmüştür. Bu işle Nafin Vekâleti meşgul ol- maktadır. Gözden geçirilmiyen ölçüler Jktisat Vekâleti ölçüler teşkilâtı ölçüler başmüfettişi almacak ve bunlar bilfassa elek- trik, havagazi ve su saatlerinin sü- ratle muayenelerini yapmakla meş- gul olacaklardır. Ölçüler nizamnamesinin tatbi- katta müşkülâtı mucip olan cihet- leri ve nizamnamede mevcut olma- yan ölçüler tesbit edilmiştir. Ya- kında bunlar nazarı dikkate alına- rak nizamname tadil olunacaktır. Şehrimizde henüz muayeneleri yapılmayan ölçüler, mevcudun yüz- de otuzu kadardır.. Bu sene sonu- na kadar hepsi gözden geçirilecek- tir. Maliye Vekili dün geldi ve gitti Maliye Vekili Fuat Bey dün sa- bah Ankaradan şehrimize gelmiş ve dün akşam tekrar Ankaraya dön müştür. Fuat Bey hususi işleri için şehri- mize ize geldiğini söylemiştir. BELEDİYEDE Bastancıya Tramvay Hattın açılma merasimi Cumhuriyet bayramında yapılacak Kadıköy tramvayının 29 teşrini- evvelde Bostancıya kadar için geceli gündüzlü çalışılmakta, ir. Hattın Bostancıya (okadar olan rayları kâmilen döşenmiştir. Tram- vay yolundaki parke taşları tami- ri de bitmiştir. 29 Teşrinievvel Cumhuriyet bay- ramında hattın Fenerbahçeye ve Bostancıya açılma merasimi yapı- acaktır. N Açıkda taş kırmak yasak Yeni yapılarda ve taşçı dük- künlarında açıkta taş kırmak bele. diyece yasak » Bunun se- bebi taş kırılırken sıçrayan parça- larm etraftan geçenlere isabet et- mesidir. Bu iş kapalı yerlerde yapı- (lş Bankasından alman cotveldir) 27 Eylül 934 AKŞAM FIYATI min Te YAZLARI Tatikrame dahili 1880 Eranai Unitürk -iuyy. 1.8 E : erik li 2 mat An LA ie İl MAARİFTE Bir dersten Sınıfta kalanlar e Bir senelerinin kaybe- dilmemesini vekâletten rica ediyorlar Lise ve ortamektep £ mezuniyet imtihanlarında bir dersten dönen- lerin vaziyeti hakkında henüz Ma- arif Vekâletinden hiç bir tebligat gelmemiştir. Bir dersten dönen talebe > Üy k nda tekrar Maarif Ve- kerime miracasi ederek kendile Su talebeler geçen seneki gibi kendilerinin dokuzuncu sınıfa ve liselerde Üniversitenin birinci sını- İma devamlarına müsaade edilme- sini talep etmişlerdir. Bugünkü va- ziyette bir deisten dönen talebele- re Kiselere ve örtamekteplerin son sınıfına da devam etmelerine mek- tep idareleri tarafından müsaade edilmediği için bu talebeler bir se- nelerinin kaybolacağımı ileriye sür- mektedirler. Mektep idareleri yapılacak mu- amele hakkında Maarif Vekâletin- imtihanlarında bir dersten dönen mezunlar gibi, enstitünün dördün- cü sınıfına alınmalarını ve sene s0- nunda döndükleri dersten imtihan- larmın yapılması, muvaffak olma- yanların mektepten ( alâkalarının kesilmesini teklif etti. Ders senesi başlıyor Ortamekteplerle liseler 1 birin. citeşrin pazartesi gününden itiba- en Saf ikmal © imtihanları bütün mekteplerde bitmiştir. Kayıt muamelesi ve eski tale- benin kayi yenileme işle de ye “me sene mere erkek Biseleri ile Kandilli, İst |, Eren- köy Kız liselerine pekçok talebe kaydedilmiştir. Lisenin birinci sınıfları ile orta mekteplerin birinci sınıflarına faz- Ja tehacüm olduğundan bu smıfla- ra ikişer üçer şube açılmıştır. Yeni şlan Haydarpaşa lisesinin mual- lim mektebi, ortamektep, lise sınıf- nm 800 den fazla talebe kayde- dilmiştir. Haydarpaşa lisesinde kayit mu- amelesine devam edilmekte oldu- Zu için bu miktarın 1000 i geçece- ği tahmin edilmektedir. Eesasen Haydarpaşa hisesinden bütün leyli talebeler toplandığı i- çin nehari talebelerle birlikte bu. raya gelecek talebe miktarı bu ka- dar tahmin edilmişti. Üniversite fakültelerinde de bir teşrinievvelden itibaren tedrisata başlanacaktır. Pazartesi sabahı saat dokuzda üniversite konferans salonunda Rektör Cemil bey tara- fından tedrisata başlanması müna- sebetile bir konferans verilecek, sonra hukuk pzofesörlerinden Ali Fuat Bey açış dersini verecektir. Tahrif edilen notlar İnkılâp lisesinde yedi talebenin tasdikname almak için notları tah- rif ettikleri hakkında mektep ida- resinin vuku bulan ihbarı etrafın. da Maarif müfettişliğince tahkika- ta devam edilmektedir. Nafıa fen mektebi mezun- ları kongresi Nafia Fen mektebi mezunlar bir- liği kongresi dün saat 14 te liker iliş elele sonra Me ğin yeni idare heyeti Nafia Fen mektebi mezunlar bir- liği tarafından, bu toplantı şerefi- ne dün gece park otelinde bir de balo verilmiştir. Dünkü hava Sıfır derecei © hararette ve deniz seviyesine indirilen barometre: Saat 7 de 788,5, 14 te 768. Derecei hararet 7 de 16, 14 te 20/5. Azami de- recei hararet 22 , asgari 15. Rüzgür şimalden ermiştir. — Azacai sürati saniyede 10 metredir, ortamektep talebesi kızlarının bir | sene boş o kalmamaları için diğer | Cürüm ve ceza Insanlar ne kadar âdil, polisler ne kadar faal olsalar gene cürüm cezasını bulamıyor... Dünyada nice cezasız kalmış mücrimler, unutulmuş gitmiş mak- tüller vardır. Ve bu gibi insan ca- navarları, çaldıkları paraların, tat- min ettikleri hınçlarının heyecani» le ferih fahur yaşarken, toprak al- tındaki iskeletlerle bunlar arasın- da bir rabıta tesis eden cilt cilt tah- kikat evrakı, polis veya adliye da- irelerinin mahzenlerinde uyukla- makta ve tozlanmaktadır. Son seneler zarfında Avrupada üç mühim cinayet oldu: Meşhur tayyareci Lindberg'in çocuğunu kaçırdılar, ve babasın- dan bir hayli para kopardıktan sonra zavallı yavrucağı öldürerek bir hendeğin içine attılar... Tahkikat tetkikat, bir netice ver- medi. Nihayet meselenin tamami- le unutulduğu bir sırada polis Hauptmann isminde bir Almanı yakaladı. Bunun üzerinde fidyei necat olarak verilen paralar bulun- du. Fakat adam inkâr etti. Bir me- zarlıkta kendisine paraları teslim eden bir doktor da Hanptmann'ın o adam olmadığını, çünkü paralari alan adamın öksürüklü birisi oldu- ğunu halbuki bu Almanın öksür- mediğini söyledi. Sanki o zaman- dan bu zamana kadar, öksürüğü geçmezmiş gibi... Diğer bir meselede Fransada ü İ Dijon ci d üzerinde ö- Sline e ii Za) jon civarında raylar üzerinde ö- Tü olarak bulunan mahkeme aza- sından Prince vakasıdır. Tahkikat, tetkikat, bir netice ver medi, Fransada ba işi tahkik için komisyonlar toplandı. Herkes baş- ka türlü tefsir etti. Cinayetçiler, İntiharcılar, Kazacılar, Diye üç kısım meydana çıktı. Fa- kat meselenin hakiki mahiyeti bir türlü anlaşılamadı. Nihayet katil dayanamadı ve “ben öldürdüm yahu!,, diye ortaya çıktı. Acaba, hakiki katil mi, değil mi henüz bel- li değil... Tahkikat ilerliyor. Üçü; ü Pariste Müzik Holler kralı diye anılan M. Oscar Duf- renne'in katli meselesidir. Bunun da ne olduğu belli değil- di. Bir bahriyeli öldürmüş di- ye iddia edildi. Aylarca Fransız zabıtası bu işin arkasından koştu. Nihayet İspanyaya kaçan bir adam bu cinayet töhmetile yakalandı. Fa- hat oda inkâr ediyor."Ben Duf- renne'in katili değilim!,, diyor. Va- kıâ her katil inkâr eder. Fakat a- leyhine fazla delil de yok... İşte Amerika, ve Fransa adaleti... iskeletler bulunmutşu. lisi bir iki gün içinde tahkikatını yaptı, Ve derhal katili meydana çı- Bu da bizim adaletimiz ve bizim tahkikatımızdır. Vakıâ biz bununla Fazla iftihar etmeyiz. Çünkü bilisiz kı cu y a cezasız kalmış cinayetler pek çok- tur. Ve medeniyet ilerledikçe, cü- rüm tekniği de beraber ilerlemekte. dir. Bunun için her halde istikbal- de daha çok miktarda cinayet cöza sız mi peremiz Fakat biz insanlar gok garibiz. Böyle bir kişinin, iki kişinin, beş kişinin ölümile netice- lenen cinayetlerin faillerini gayet inatla, ısrarla ararız da milyonlar. ca insanın cina- malolan jetleri hiç hesaba hatmayız. Mese- Umumi harbin mes'ulleri de bu şekilde unutuldu gitti ya... Maazallah — yeni bir harp olsa, onun o mes'ulleri de muhakkak ki bir Lindberg'in çocuğunu ölcü en adam kadar ismini meydana, orta- lığı velveleye vermiyecektir. Mümtaz FAİK Satılığa çıkarılacak emlâk Başta Galatasaray Polis kara. kolu olduğu halde bir | çok resmi dairelerin satılığa çakarılacağı ya- zılmıştı. Satılığa çıkarılacak emlâk sırasında postahane arkasında Aşir efendi kütüphanesi de vardır, Mali- ye tahmin komisyonu bu binaya on iki bin lira kıymet koymuştur. Firdevsinin yıldönümü F 'irdevsi'nin bininci yıldönümü.