8 Ekim 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

8 Ekim 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Benim reyim! Arkadaşlarımdan birini gör « düm. Bana sordu: — Vazifeni yaptın mı?. Birdenbire aklıma rüştiye mek- tebindeki yazı vazifesi geldi. Si kindim ve sordum. — Hangi vazilemi? — Belediye intihabına iştirak et Hemen şu cevabı verdim: — O, vazife değil haktır. Bazı yerlerdeki propaganda ya- zılarında bu işe hak diyorlar, ba sıları vazife diyor. Halbuki kanun Arkadaşım, sözüne devam etti. — Canım! Neyse hak, vazife. Sen orasını karıştırma da belediye intihabına rey verdin mi? Onu söy le. — Hayır. dedim ve anlattım... Yol parasından dolayı beni İstan- bulun dört yerinde ararlar... Gü - neşe doğru giderken arkamdan gelen gölge gibi tahsildarlar pe - şimdedirler. Lâkin belediye intiha bi için dağıtılan hakkı intihap kâ- gıtlarında benim adım yok... Val- deye verdiler, hemşireye de verdi- ler. Hattâ merhum babam için de bir kâğu berakmışlar, lâkin dört yerde kendisinden yol parası iste- nen ben duacınıza köğü yok. Halbuki geçenlerde bir gece polis ve bekçi bizim eve gelip askerlik şubesine gitmemi söylemiştiler. Oradan da anlıyorum ki mahalle- de haddimiz olmıyarak kaydımız var, Amma nedense belediye inti- habına ait listede ismimiz yok... Diyeceksin ki, “neden gidip te aramadım?,, Yazlık yer - de oturuyoruz. Hükümet dairesi ile aramızda nakil vasıtası yok Me safe de fazla, Benim de paktim yok. Hem merhum pedere verdik- lerine nazaran şimdi gidip beledi- ye kayıtlarında sağ görünen, fa - hat beş sene evvel ölmüş olan ba- bamı tekrar öldürmeye mecbur 0- Bir takım hoşa gitmez iş- lerle uğraşmak neme gerek. Hem benim naçiz reyimle İstanbul mec- lisi ne kazanır, ne kaybeder. Der. yada katra bile değil... Ha!.. An - ladım: Eğer gazelelerin yazdığı &ibi ben Ermeni patriki olsaydım © zaman işin ehemmiyeti olurdu... Rey verdiğim zaman hemen ceri- deler şimdi yaptıkları gibi “Erme- Ni patriki reyini verdi,, diye yazar lardı. Boru mu bu... Ermeni patri- ği rey veriyor. Onun yanında be- Rim esâmim mi okunur... Onun i - Şin rey vermedim birader... Dedim. Kandı mı hanmadı mı bilmem. Dudağını büktü, başını salladı ve yakamı bıraktı gitti. Marmara gene adam boğmağa başladı... Yalovadan gelen bir motörün peşindeki kayıkta boğulan otuz bu kadar adamın acıklı âkıbetleri tüyleri ürpertecek bir şeydir. Gene Marmara acıktı... Tedbirsizlikleri- mizi gördükçe acıkan bu ufacık denizle bir türlü başa çıkamayız... Yalova gibi artık İstanbulun vare- şu haline gelen bir yalıdan elliden fazla adam yükleyen bir kayıkta hiç bir kurtarma vasıtası olmadığı ni ve bu kayıkların hemen Kemen ker izan ramak - şündühçe hayret ve dehşet içinde kalıyorum. Kaç sene evvel olduğunu hatır- lamadığım Sevinç vapuru faciasın dan sonra Marmaranın doyduğu- nu sanıyordum. Bu deniz hâlâ aç- tır ve biz böyle tedbirsiz davran- dıkça, cahil ve madrabaz adamla. rın beş on kuruş kazanması için bir takım biçareleri böyle can teh- likesine atarak Marmarada a - yapmalarına müsaade ettikçe bi mede gezen gemilerde de herhangi bir kazada denize dökü- enleri kurtarma için tahlisiye va - sıtaları tekemmül ettirmedikçe bu denizde daha çok can kaybolur, sok adam boğulur. Uyuşturucu maddeler için ., UYüşturucu maddeler inhisarı İdaresi tarafından getirtilen İranlı Afyon mütehassısı Haydar Ali Bey kikatını bi ir. Mütehassıs At nda memleketine dönecektir. Yon yetiştirme ve saklanma taileri etrafında burada yaptığı Srübeler ve gösterdiği usuller iyi iiceler vermiştir. EKONOMİ Portakallarımızı İhraç “Yeni eni seneba- şında tatbik ediliyor Portakallarrmızın ihraç imkân- larını kolaylaştırmak maksadile ye ni bir “portakal standardizasyonu nizamnamesi,, hazırlanmaktadır. Devlet şürasınca tetkik edilmek - te olan bu nizamname kânunusa- niden itibaren tatbik edilecektir. Diğer taraftan Dörtyol portakalla- rının daha ucuza naklini temin mak sadile Türkofise yapılan müraca - at nazarı itibara alınarak ücretler de yeni tenzilât yapılmıştır. 15 ton Juk bir vagon için Döryoldan Hay darpaşaya kadar almmakta olen 300 liralık ücaret 175 lirya indiril miştir. Salâhiyettar o makamların verdikleri malümata göre standar- dizasyon yapıldığı takdirde porta- kallarımız için çok iyi ve müsait mahreçler temin edilebilecektir. Ticaret odası toplantısı Ticaret odası meclisi bugün ay ık toplantısını yapacaktır. Bu içti- mada yakında yenilenecek olan meclis azalığı seçimi işlerile meş - gul olmak üzere bir komisyon da ayrılacaktır. Buğday fialları ESKŞEHİR, 7 (A.A.) — Buğ - day fiyatları yükselmeğe başlamış tır. ———— ——— Propaganda filmi Türkofis tarafından, ihraç mal larımız için bir propaganda filmi yapılmaktadır, bu film istihsal mıntakalarında muhtelif parçalar halinde çekilmiştir. Bilâhara bu parçalar birleştirilerek tam bir film vücude getirilecektir. İzmirde de muhtelif incir, üzüm ve tütün ima- lâthanelerinden bazılarında ame - le faal bir halde iken film çekilmiş tir. Bundan başka İzmirde üzüm ve incir ihracatının başladığı gün yapılan merasim N mandaki vapurların sürekli düdük sadaları arasında mallar vpura yüklenmiş ve bu arada sesli film de çekilmiştir. Muhtelit mahkemelerde davalar Muhtelif mahkemelerde dün - 'den itibaren davalar başlamıştır. Bitaraf reis M. Bök memleketinden şehrimize, gelmiştir. Muhtelit mah kemelerin 1935 senesi başımda il - gası mukarrer bulunduğundan bü- tün mahkemeler o vakte kadar el de mevcut işleri bitireceklerdir. Ali Rana Beyin tetkikleri Gümrük ve İnhisarlar Vekili Rana Bey dün sabah İnhisarlar umum müdürlüğünde meşgul ol - muş, Hüsnü Beyle görüşerek muh telif işler hakkında izahat almıştır. 6 T. Evvel 934 AKŞAM FİYATLARI ISTIKRAZLAR TAHYILAT Tatikrazı dahili 9700 İ Rehtam 1s 1933 Ergani #100 Am, Mümessil 4850 Unitürk 20,5 $ A Tahvili 1,13 4729 EK 2. 4000 ” . 2,10 ESHAM İş Bankası Nama 10 $ Reji kupona 225 «» Hamilime © 10 $ Telefon 1050 iç» Mületele 105 $ Terken 1080 Türkiye Guraba: Çimene 1a00 m $ e ramvay Sarki Asadole Hisse | 27 ai Şir, Hayriye © 1580 $ Şark mesa | 480 ÇEK FIYATLARI dre 614,75 4 Pro 191759 in 12,06 $ Belgrat 3400,75 Nüyerk 8008 | Merkera © 108050 Mülâme 9775 $ Berlin 13781 Cenevre 243,68 420 Alima 80825 30142 Brükasi 3025 50243 Amsterdam JATAS 755850 Sofya 66,57,50 $ Viyana 42025 NUKUT (Satış) Kuruş Kars 20 F. Frans 169 | 20 1. ie id 1 Dolar 1233 1 Pezeta . 21 Kor Çek. BEİ 1 Mark “ 1 Şile, Av 23İ 1 Zieti z 4 eterlin 617 $ 20 Ley . 0 Lir 416 $ 70 Dinar sı 20 have n a 20 F. Belçika © 118 Alim. 023 20 Drahmi “ ie 26.50 3 Fierin Li MİLLİYET MAARIFTE Yeni üç İlkmektep ZE Bu sene açılan sekiz İlk- mektep kâfi gelmedi Maarif müdürlüğü, Aksarayda yeniden üç ilk mektep açmak için hazırlıklara başlamıştır. Bu sene başında yeniden sekiz ilk mektep açıldığı halde, bu kâfi gelmemiş - tir, İlk mekteplere tehacüm bu se- ne pek fazladır. 15 kadar ilk mek tepte yarım gün tedrisat usulü taki Yeni teşrihhane Üniversite bahçesinde yeni ya pılan teşrihhane binasında bazı nok sanlar olması dolayısile, bina tesel- lüm edilmemişti. Müteahhit, eksik. likleri tamamladığı için, bina ya - iü imacaktır, Üniversitede dersler Üniversite hukuk fakültesinde birinci sınıf devletler umumi hu - kuku dersini, rektör Cemil Bey ü. zerine almıştır. İkinci sınıfta bu dersi Profesör Karl Strupp okuta- caktır. Menemenli Etem Bey de ü- çüncü smıfta devletler bususi hu - kuku dersini okutacaktır. Profesör Karl Strupp, kendi ders programı dahilinde olmak üzere ikinci sınıf- ta siyasi tarih dersi de verecektir. İstanbul ilk tedrisat müfettişliği Beyazıt Vilâyeti Maarif müdür lüğüne tayin edilen Hüsamettin Beyin yerine, İstanbul ilk tedrisat müfettişliğine, Ankara Gazi Terbi ye enstitüsü mezunlarından Hür - rem Bey tayin edilmiştir. Pazartasi günleri talebe İlk mekteplerde pazartesi gün- leri öğleden sonra çocukların eve gönderilmiyerek, mektepte meş - gul edilmesi takarrür etmiştir. Yal mız perşembe günü öğleye kadar tedrisat yapılacaktır. Haydorpaşa lisesinds tedrisat Orta tedrisat umum müdürü Hasan Ali Bey Haydarpaşa lisesi- ni gezerek noksanları tetkik etmiş tir. Lisede bir gün evvel tedrisata başlanabilmesi için bazı tetbirler alınmıştır. Hasan Âli Bey bugün yarm Ankaraya dönecektir. Muallimler arasında değişiklik Kadıköy kız orta mektebi türk- çe muallimi Necip Bey İstanbul Er kek lisesine, ayni mektep edebiyat hocası Enver Kemal Bey Kadıköy Erkek orta mektebine, musiki mu allimi Bedriye Hanım Eyüp orta mektebine, Kadıköy Erkek orta mektebi türkçe muallimi Ziya B. Haydarpaşa lisesine, muallim Ne. PAZARTESİ 5 TEŞRİ EVVEL 1934 EHİR HABERL BELEDİYEDE Yeniden zam Alanlar Bir kısım müdürlerin maaşına zam yapıldı Belediye memur ve müdürlerin den şimdiye kadar ücret alanların maaşı, asliye çevrilmiştir. Bundan başka bir kısım müdürlerin maa - şına zam yapılmıştır. Hastahane - lerde mütehassıslık yapan ve 165 lira ücret alan dektorların ücretle ri 55 lira asli maaşa çevrilmiştir. Belediye hesap işleri müdür muavi ni Nail Beyin maaşı 70 liraya, da- imi encümen kalemi müdürü Züh- tü Beyin maaşı da 70 liraya, vari - dat şubesi müdürü Orhan Beyin maaşı 55 liraya, müvazene müdü- rü Cemal Beyin maaşı 55 liraya çı karılmıştır. Belediye emlâk mü meyyizliği müdürlüğe tahvil miş ve buraya 55 lira maaşlı leri müdürlüğünde iki mümeyyi - zin maaşı da 35 liraya çıkarılmış- tır. İç Erenköy havalisine su Nafra vekâleti tarafından Ka - dıköy su şirketine müracaat edil - miş ve İç Erenköyü taraflarında büyük bir havuz yapılması karar - laştırılmıştır. Bu havuz, bu civar - daki mahallere su dağıtacaktır, pale YILAYETTE İdare heyeti azasını takdir İstanbul idare heyeti azasından Enver, Sabri, Ferah Beyler, Üsküdar varidat tahakkuk müdürlükleri mın - takasında teşekkül eden kazanç tet - kik komisyonundaki büsnü hizmetle « rinden dolayı Vilâyetçe takdir edil - mişlerdir. * Odun yerine maden kömürü Ormanlarımızın korunması için da ireler ve resmi müessceslerde mahrü- ması Dahiliye vekâletinden bildirilmiştir. heee Dünkü hava Sıfır derecei hararete ve deniz seviyesine indirilmiş barometre bu sabah saat 7de 764, saat l4te 764,5 Derecei hararet saat 7 de 16,5 saat 14 te 21. Azami dereceli e t 23, asgari derecei hararet Rüzgâr poyrazdan esmiştir. Aza mi sürati saniyede 10 metreye ka- dür çıkmıştır. ciye Fazıl Hanım Kadıköy kız or- ta mektebi türkçe hocalığına ta - yin edilmişlerdir. m Bir Spor Bir spor hödisesi münaseBetile yaz- | muştem. Sporu severim. Güzel bir futbol ma- şı seyretmek bana güzel bir kitap okumak kadar zevh verir. Bu- nun için kuvvetli takımların yaptıklar rı maçları kaçırmak istemem. kezi gitmeğe hacet yok, Bal kan derecelerinden çok aşağı... Arna- vatlardan evvel geliyoruz! 4 Diyeceksiniz ki futbol öyle, atletizm de ondan beter, Peki il iz a mr e piyonluğu bizde. le bir Çoban Mehmet bir Saim ve diğer değerli güreşçilerimiz. var, Fakat demirbaş eşya gibi ba takı: mu kaydıhayat şartile şampiyonluğa bağlamağa imkân var mı? Sovyet Rusyaya giden spor hafile- sinde idareci olarak bulunan bir des- tum anlattı: Tırpan İl Tehiikesi — Ruslarla geçen prşmamı, Yin fane bir sefer hnm tık Kanlar. bakmışlar ki bu iş kuvvetli bir teşki. lila edam yetiştirmekle olabilecek, Koca memleketin otuz yerinde güreş merkezleri ve bir yılda yal. bilecekler.,, Güzel. O zaman biz ne yapacağız. Gene Çoban M. > İİ ea lehmet, gene Saim, ge- yani Zannederim ki bur onlara i füzeli ölesi e ii Abdülkamidin demirbaş sadrazamları ye sporcularımızı sal göbek - erine ininceye kadar Fatbol, atletizm, güreş, bütün benle memleketin her tarafında: açılacak ve sıkı, âdeta aikerce bir disiplinle kontrol edilecek spor genç liği toplamak, çalıştırmak ve elekten gesirmekle ileri götürülebilir. Milli ta kımlar böyle meydana çıkar. Çoban Mehmetler, Saimler; Besim- ler, Fikretler, Nihatlar, Niyaziler, Ce. vatlar, Eşvefler, Şerefler bizim gedikli #por Tedailerimiz değidir. Spor bir mü- cadeledir ki sonu yoktur. Otamabil ya. rışlarına her yıl bir saniye rekor kıra: rütmehten baska bir şey değildir. MAHKEMELERDE Üvey babasını Öldüren Muhakeme dün bitti karara kaldı Örey babası Rifat efendiyi öldür- mekten suçlu — İsmail ile bu hâdisede kendisine yardım etmekten suçlu Ali Ekberin mübakemesine dün ağır ceza mahkemesinde devam edilmiştir. « Bu dava makzen rüyet edilmekte dir. Ağır çeza mahkemesi evvelce vermiş! Bilihara karar nakzedilmiş, dava- nın yeniden rüyetine başlanmış ve 3,5 sene yatan İsmail efendi de bilâhara tahliye edilmiştir . Muhakeme neticesinde iddia maka- mı İsmail efendinin masumiyeti sabit RİDA 3 Çeşmenin suyunu mu kesmiş? a e Bere im ai i Hi İ İ :| ! Janmıştır —— Bırakılmış çocuk Kadıköyde Mahmut baba mezarlı- Eında dün gece bırakılmış bir çocuk bu- hunmuş ve Darülücezeye teslim olun Burhan CAHİT | muştur. İcatlar ve icatlardan istifadeler Pariste her sene bir otomobil sergisi açılır, bu sergide bütün oto mobil fabrikaları en yeni icatları. nı, modellerini teşhir ederler. Bu seineki yeni otomobillerin şekille- rini gazetelerde gördük. Yeni mo - del gittikçe cüceleşmekte ve yerle bir olmaktadır. Nasıl eskiden Av- rupada herkesin, hergün giydiği si lindir bir şapka, yerini alçak bere. lere, kasketlere bıraktıysa otomo - bil de boyundan kaybetmiş koca fenerleri ve geniş çamurluklarile kırlangıç balıklarına dönmüştür. Hakikaten son kırk beygirlik - ler fennin bir harikası, zerafetin bir şaheseridir. Tasavvur edin ki bu otomobiller, bazı günler dün - yanın en güzel, en cana yakın, en can çeken kadınlarile beraber teşhir olunmaktadır. Güzel kadın otomobili, güzel otomobil güzel kadını itmam etmektedir. İşte bu canlı ve cansız enfes ma kinelerin bulunduğu yerin yanınde bir de eski icatlar, ilk otomobillere bir paviyon ayrılmıştır. Burada 0- tomobillerin Zaro Ağaları, dört te kerlek üstünde Teylek gibi havaya kalkmış iskeletleri görünmektedir. Insan bugün ve geçen asirki oto - mobiller arasınd. yaptığı ve fendeki ilerlemeye hayran halı yor. 1770 deki buharla hareket e- den ilk otomobil ile bugün saatte 140 yapan kik gibi otomobiller a- rasında ne büyük farklar var... Fark sade otomobilde değil otomo bili ima? edenlerde, ve bunların vaziyetlerinde de görülüyor. Meselâ Fransada 1770 de atı - lan adım üzerinde ilk defa yürü. yen ve nihayet 1874 sene:inde kö- mürle müteharrik bir otomobil yap mağa muvaffak olan Paul Jacgue- min isminde bir adam bugün bi” höyde saatçilik yaparak hayatını kazanmaktadır. Halbuki Pariste Eyfel kulesi, her gece sabaha ha - dar binbir ışıkla Citroen'in ismini beş milyonluk bir kütlenin gözüne sokmaktadır. Ford, bu otomobil sayesinde mi? hâkimi olmuştur. Diğer otomrobil fabrikaları bütün cihan piyasalarını 5 harıl harıl para kırıyorlar. yanda ise, otomobil sanayiinin bu ak saçlı ba bası, yalnız kendisini gazetecilere hayatını anlatmakla meşguldür. Diyor ki: Halamdan borç aldığım 1000 #rankla, bin bir müşkülât içinde ilk otomobilimi yaptığım zaman herkes telâş etti. Herkes korktu. Arabamın ismini şeytan arabası koydular. En nihayet belediye rei- si beni çağırdı, ya bu makineni sök at, yahut ta seni, tımarhaneye yol- larım,, dedi. Ben de mecbur 0'in arabayı hurdahaş etmiğe... Bizim ve frank ta bu suretle yandı ul. Bu adamın sözlerinden alınacak bir hisse vardır: Hayatta birçok fikirler ve zer ler vardır ki başkalarına aittir. Fa kat bunlardan istifade edenler vas kalarıdır. Onun için yapamk kâfi değildir. Bundan istilade etmesini de bilmelidir. Bu küçük hikâye, ri kir adamlarile, iş adam'arı ara: x- daki farkı gösterir. Amma, iş adam ları çalışmamışlar mıdır?. Hayır, bunu idida etmiyoruz... Fakat bir şey ibda etmek başka, o ibdaı tekâ mül ettirmek ve onu islifade olu» nur bir şekle koymak gene başka- Mümtaz FAİK Bugün limanımızda Omerik ad ls büyük bir trans atlantikle 450 İngiliz seyyahı gelecektir. Seyyah- huriniyim şeh” yikesikler Ve ya rn Pireye gideceklerdir. Yurttaş C. Halk fırkası bü- yük Türkiye, Kema- list Türkiye ve yek- pare millet ülküsü- nün ifadesi ve tek teşekkülüdür.