12 Ekim 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

12 Ekim 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Celâl Muhtar Beye çatanlara!.. Bizim matbuatın iptilâların- Ban biri de arada bir doktor Ce- Gl Muhtar Beye çatmak, onun asisliğinden ve | zenginliğinden ahsetmektir. Bu iptilâ o kadı iteviye gidiyor ki; adeta takı deki filiz kıran fırtınası gibi din da bir tarih tesbiti kabil ola- Celâl Muhtar Beyle ahbaplı- m yoktur. Ben onu görsem şöh- eti itibarile tanırım amma, © be- li görse tanımaz... Fakat bu ada- « karşı sarsılmaz bir itimat ve ıpta beslemekteyim... Onun için- tarizlere ve lüzumsuz çe ara cevap vermek isteyorum. , Gene son günlerde matbuatta bir haber görüldü ve derhal bir ledikodu şeklini aldı. Bu haber şudur: » “Celâl Muhtar Bey Pastör ens- itüsüne yarım milyon franklık bir berrüde tim müesseseler dururken oraya rmiş?,, Derken arkasından bir haber aha : “Hayır! Böyle bir teberrüde bulunmasına imkân ları vermedi,, ve bütün hikâyeler İönüp dolaşıp Celâl Muhtar Be- in neden öleye beriye para ver- Mediği iddiasına dayanır... Bu ne garip ve ne abes ir/. Celâl Muhtar Bey bu mem- etin fakir bir ailesinden yetiş- iş, alnının terile kazandığı az pa- ayi çoğaltmağa muvaffak olmuş bir adamdır. Bugün Sb elinle birkaç parası varsa bunu hiç kim- ye borçlu olmadan, hiç bir hi- den istifade etmeden sırf i aklı, | teşebbüsü ve sebatı İe kazanmıştır. On kuruşu an sekiz kuruşunu eğlenceye ve- irken o dokuz otuz parasını birik- irmiş ve bize meteliğin kıymeti- ilk bağıran o olmuştur... Eğer bugün Celâl Muhtar Beyin serve- Dizim çenemizi yoruyorsa bu - ne umumi harp gibi fırsatların El kesesinden bahşiş bana da olay geliyor. Ben de Ali Beyin Beyin su hayrata paralar vermesini istiyo- rem. Lâkin o hele biraz da kendi 'cebimizi yoklayıp £ birkaç kuruş kendimiz vereli, im... Bu memlekette Celâl Muhtar Beyden başka teberrü | beklenen zengin kalmadı mı? Ve eğer zem ginlerin memleket hayrına teber- rü yapmaması bir manevi suç ise ön safta Celâl Muhtar Bey mi ge- dir?... Hayrata para yatırmak her seyden evvel bir terbiye bir ter- biyei medeniyedir ve mesele yütı- rılan paranın o miktarında değil, Para yatırma hareketindedir. Bir odamın mürvet sahibi olması da zengin (olmasına bağlı değildir. iç bir hayır müessesesi eğer ora- Ya yirmi kuruş gönderseniz * “— Azdır, almam, demez...,, , Neden bütün böyle teberrüle- ri zenginlerden - bekleriz ve ne- “den bu asil hareketi münhasıran Celâl Muhtar B. «Buna karşı en cömeriçe hareket, gazetelerde dedikodu yapmak değil, çıkarıp kudretinin müsaade ettiği kadar ir seyi kendi vermektir. Tekrar. ediyorum. El kesesinden cömertlik hüner değildir. İlâca narh... Okudum ki; Ankavada ilâç fi- atlarına narh koymak için bir emi ın teşekkül etmis... Bu ko- Gi a iştirâk etmek üzere için- © benimde tanıdıklarım (olan eczacılar İstanbuldan Anka- Taya gidiyorlarmış... > Ört ki; ölem!... > edem ki; bir komisyon teskil yilecek... Oraya yalnız eczacılar- ar eğil, depoculardan, doktor- wn ve bizden yani müşteri - ii de aza almalı ki; müvaze- ira il olsun. İş eczacılara ka - suyu lokman ruhu fiatina a- zi FELEK bulunmuş,, neden bi EKONOMİ Almanlar Tütün alacak İzmir, Samsun tütünleri Al manyada rağbet görüyor| Mühim Alman fabrikaları mem | | leketimizden tütün salmağa karar vermişlerdir. Bilhassa İzmir, Sam sun, tütünleri Almanyada pek çok rağbet gördüğünden Almanlar bu mıntaka tütünlerinden satm alacak lardır. Gelen haberlere göre Dres- ten de stok olarak mühim mikdar- da tütün vardır. İstanbulda Yunan sergisi Türk - Yunan ofisi son toplan - tısında İstanbulda Yunan malların dan mürekkep bir sergi açmağa ka yar vermişti. Ofis bürosu idare he yetinde verilen bu kararı Iktısat Vekâletine bildirmiştir. Vekâlet - ten gelecek cevaba göre serginin nerede ve nasıl açılacağı anlaşıla- caktır. Öğrendiğimize göre İstan - bulda açılacak sergide yalnız Yu - “nan malları teşhir edilecek ve bu suretle Yunanistanla muamele ya- pacak olanlara Yunan malı hak - kmda tam malümat verilmiş ola - caktır. Istanbulda Yunan mallar dan mürekkep sergi açılmağa ka - yar verilince Yunanistanda da bir Türk hali sergisi açılacaktır. Ofis son içtimamda bunada karar vermiştir. Bu kararda ani şe kilde Iktısat Vekâletine bildirilmiş tir Almanyaya gönderilen çürük yumurtalar Türk ofisin Berlin mümessilli - ğinden gelen bir haberde son baf- ta içinde Alman piyasalarına 200 | sandık Türk yumurtası sevkedil - miştir. Fakat yumurtalar her ne - dense çürük çıkmıştır. Ofisin Ber - lin mümessili alâkadar makamata bu haberi verirken ibraç edile - cek Türk yumurtalarınm çok sıkı kontrol edilmesini bildirmektedir. Almanyada türk ihraç malları Türkofisin Berlin mümessili - ğinden memleketimiz ihraç malla: alkali Tinde kuru üzüm piyasası kuv. vetlidir. Bilhassa Türk malları 100 kilo başına 3 florin yükselmiştir. İncir piyasası ise iyidir. 100 kilo ba şma 9,5 Florindir. Türk mallarının çok yükseleceği beklenmektedir. Iç fındık piyasasındaki fiyatlar da çok iyidir. 100 kilo başma 40 Fransız frangıdır. Badem fiyatı ise 100 kiloda 62 florindir. Kayısı çe- kirdeği Alman piyasasında yoktur. Türk piyasasında da kayısı çekir- deği olmadığı için fiyatlar tesbit edilememiştir. Tiftik piyasası ise durgundur. Ancak Türk malı çok aranmaktadır. Fakat Rusya Türk malı tftiği çektiği için Türk malı bulunamamaktadır. Firdevsi için bir toplantı İstanbul Halkevinde bu pazar günü saat 12'de büyük. İran şairi Firdevsinin bininci yıldönümü mü- nasebetile ününü içim bir toplantı yapılacaktır. İ | BORSA | | Üs Bankasından alınan cetveldir) 11T. Evvel 934 AKŞAM FİYATLARI MİLLİYET CUMA 12 TEŞRİNİEVVEL Silivride belediye intihabatı ikmal ki İstanbul kazalarmda ilk önce intihabı aym sekizinde başlamış, onuncu günü ve heyecanlı olmuş, bilhassa kadınlar İntihap neticesinde Silivri belediye rı, Ziya, Tevfik Musa, Haklı, Bekir, ril, Osman Beyler seçilmişlerdir. Şehir hudutları haricindeki belediye salarda İstanbul urmumi meclisine seçil İstanbul meclisine gelecek namzetler Radyodan istifade Vekâletler (o propağanda servisleri ihdas edecekler Radyo ile yapılacak neşriyatı mürakabe için Dahiliye Vekâletin de bir komisyon seçilmiştir. Komis yonda her vekâletten birer murak bas bulunmaktadır. İktısat Vekâle tinden de neşriyat müşaviri Ser - vet Bey bulunmaktadır. Öğrendi - ğimize göre komisyon her pazar - tesi günü muntazaman toplanarak bazı kararlar vermiştir. Bu karar - lara göre Avrupada olduğu gibi memleketimizde de radyolardan istifade için her vekâlet birçok programlar hazırlayacaktır. Bu programlara göre haftanın inlay - yen gün ve saatinde bir vekâlet pro paganda yapacaktır. Bilhassa Ik tısat ve Ziraat vekâleti halkı irşat için radyodan fazla istifade ede - cektir. Kararların tatbikına yakın- da başlanacaktır. “MİLAYETTİ O R Balkanlardan muhacir akını devam ediyor Balkanlardan muhacir gelmesi sürmektedir. Muhacirlerin, rıhtı - ma gelirgelmez orada bekletilme- meleri için lâzmmgelen tertibat a - Immıştır. Muhacirlerin işlerine bak mak üzere ayrıca rıhtımda polis teş kilâtı da yapılmıştır. Vergi itirazları Toptan ve perakendeci tabirin- den çıkan itirazlar bir kısmı hal ledilmiştir. Ancak yeni yeni itiraz. lar da vâki olmaktadır. Maliye mü dürleri haftada iki üç defa topla - narak bu işleri görüşmektedir. Pul ve milli emlâk müdürleri Istanbul pul müdürü Şefik Be- Silivride Belediye intihabı bitti 1934 i edilmiştir. Ve şehir hudutları haricinde- bitiren Silivri olmuştur. Burada seçim akşamı bitmiştir. . İntibap çok hararetli büyük bir elâka göstermişlerdir. azalığına asli olarak Haydar, Ilyas, Sir- Şevket, Mahmut, Ahmet, Hüseyin, Şe intihapları neticelendiklen sonra bu ka- ecek öza intihabına . Henüz fırkaca ilân edilmemişlerdir. Heybeli faciası Motörün gürültüsü va- purdan duyulmadı mı? Heybeliada önlerinde vukua ge len deniz kazasının lahkikatma müddeiumumilikçe devam edilmek tedir. Mevkuf bulunan motör kap tanı dün Heybeliden getirilerek tev kifhaneye konulmuştur. Motörün asıl kaptanı Salih Efendinin ifa - desi alınmak üzere Yalovaya ya - zılan tezkereye henüz cevap gel - memiştir. Ayni zamanda evrak, ehli vukuf raporunun bazı kısım- larmın tamamlanması için alıko - nulmuştur. Öğrendiğimize göre, tamamlanması istenilen cihet, mo- tör gürültüsünün vapurdan duyu- lup duyulamıyacağının tesbitidir. Bunun için debir gece karşı hâdisenin vuku bulduğu yer de tecrübe yapılacaktır. Bu itibar. Ja tahkikat evrakı ancak pazar gü nü Adliyeye verilebilecektir. eme aa ra Adli ıstılahlar Adli ıstılahların öz türkçe mu- kabillerini tesbit etmek üzere Ad - Niyede bir komisyon teşkil edilmiş Br. Bu komisyona, birinci ticaret reisi Memduh, azadan Burhanet - tin, Sedat, noterlerden Fahrettin, Galip Bingöl, Hüsamettin Haydar, avukat Diyamandi Geçeoğlu Bey- Ter seçilmişlerdir. Komisyon, ve - kâletten gönderilen adli ıstılahla- rn türkçe mukabillerini arayacak ve tesbit ederek bildirecektir. yı dürlüğüne ve yerine de Beyoğlu nm vee Beyin tayinleri" hakkındaki emir vilâyete gelmiştir. | up par İl Sokak terbiyemiz — Arkadaşım ve adaşım “Felek,, gene sızlara si- geçen gön biyesine dair güzel bir fıkra yazdı. Bu, beni de sıksık coşturan bir me- seledir. İstanbulum daracık yaya kaldı- rımlarında yol âdâbını ve sokak terbi- yesini düşünerek gezenlerimiz pek dır. Hele sabah ve akşam saatlarında bazı caddelerde bir kördüşüdür gi - der, Vapurlara, sinemalara, tramday- lara girip çıkanlar her biri bir havada, kendinden başka bir insanın yürümek, girmek, çıkmak, oturmak hakkını te- mımayarak bir derebeyi saygısızlığı ve sorbalığı ile kendilerine yol ve yer &- şarlar. Geçen gün başıma tuhaf bir vaha gel rüden matbaaya © Geliyordum. Hacı Bekir mağazasından Sirkeciye doğru giden caddenin sağ tarafı der kaldırımlıdır. Tramvay da pek kıyıdan geçer. Bu yan kaldırım üzerinde iki ahbap karşılıklı durmuşlar, yolu kes- mişler, tetle bir sohbete dalmışlardı. Bir taraftan tran:vay geçiyor. Bir yan dan halk gelip gidiyor. Yere | inmek tehlikeli. Yan kaldırımı sökmek bir me sele. Ne olursa olsun dedim, Avrupa'- ISTIKRAZLAR TAHVILAT. yutikraı dak ee $ Raha AZ Ersmmi 57 $ An. Mümessil Ünilürle " zes $ An Takviik, 104535 mn zğ O s0 Zed ozaas ESHAM İş Banner Nama 10 $ Reji kapanana 230 .. 10 $ Telefo 1050 27 Mümeie 165 Türkiye Cambu: riyet Bankmaı (SE Tramsay 3 Anadolu Hisse 7750 Şir, Hayriye — 2880 ÇEK FİYATLARI 811,80 $ Prağ 190275 1200 $ Belgrat 2806 7050 | Moskova © 108450 Mi sım 19748 Cenevre ZA 423 Atina 0,835 37 Brüksel, 4028, 38125 Amuterdam © TAZAA 7054 Sofya s9 4276 NUKUT (Satış) Kurun Kuru ama ER $ 20 İ Hevişra BİS ep 18 18 .. “ 5 2 67 is ne “ n >> “5 m 2450 . Pp da yol yürümesini bilmeyenlere yap - tıkları gibi şöyle kuvvetlice bir yüklen- dim. Iki ahbap biri duvara. biri tram vay yoluna açıldılar. Ban de geçtim. Arkamdan neler söylediklerini güp- hesiz tahmin edersiniz. Ben koşup çetmadıklarına şührede- yeli yoluma devam ettim. İşte bu, hemen her gün hepimizin ndan geçen ve artık tabü görünen hâdise, sokak terbiyesinin kutlığından- dır. Bu adamlar yaya kaldırımın her- kese ait olduğunu idrâk etseler şüphe- siz hi böyle yol hesmezler, Sonra kazalara karşı kabahati hep şoförlere, vatmanlara © yükletiyoruz. Yolun yan kaldırımı varken rahmetli pederinin gül bahçesinde tenezzüh e- der gibi caddenin ortasını arşınlayan. lara şoför ne yapar, vatman ne yapar? Makine bu. ,. Ne kadar ağır gitse ge- ne insan ından hızlı gider. Zaten hep hazolar böyle oluyor va. Mek ne süra'tini kendi baca; enler karşıdan otomobil geldiğini gördükle- ri zaman hiç telâş etmiyorlar. Bu mis kınliğin cezası tabii ağır oluyor. Belediyeler yol nizamı, seyrisefer ni zarı için şoförleri sıkıştırdıkları kadar halka da sıkı yol ve sokak terbiyesi öğ- retseler isabet olur. Avrupada buna gok ehemmiyet veriliyor. Nakliye vö- sıtaları arttıkça ve sür'atlendikçe ko- runma çareleri de kuvvetleniyor, Biz çok değil, yalnız yolun sağını, solunu öğrensek kâfi... Frenk ellerin. de yol kaidesini, sokak terbiyesini bil. meyenleri boğa gibi toslar devirirler ve polis böyle cahilleri halkın selâmeti namına takip eder. Bürhan CAHIT ŞEHİR HABERLERİ mil | Neden çıktı? Beyoğlunda yanan bir ma- ğaza davasına başlandı Beyoğlunda İstiklâl caddesin- deki mağazasında, dikkatsizlik ve tedbirsizlik yüzünden yangın çık- masma sebebiyet verdiği iddiasile mahkemeye verilen İskender Efen e emanmene dün üçüncü eza holi Ünşlümilmeytir, İskender Efendi, yangının hakiki sebebini bilmediğini, fakat atılmış bir cigaradan çıkabileceğini söyle #nişiir. Mağaza içerisindeki eşya 10 bin liraya sigortalı bul tadır. Duruşmn, şahitlerin çağırik. yalar iç b tenli tar. Ölçüler kanununa muhalefet Ölğüler kaitamımla shalefetten suçlu bulunan Arsemiz isminde bi risi, üçüncü ceza mahkemesinde 10 İira para cezasına mahküm ol - muştur. Ancak, yaşı nazar itibara almarek cezası tecil. edilmiştir. Arşemiz Efendinin yalnız 200 ku: ruş mahkeme masrafı ödeme Ka var akına alınmıştır. Maslak yolu kazası Maslak yolunda vukun gelen o- tomobil kazasından doğan daya - ya dün ağır ceza mahkemesinde devam edilmiştir. Dünkü celsede, Sinan Ahmet ve Hakkı isminde iki şahit dinlenmiştir. » Hapishanede mahküm bulunan Hayati Efendi, suçlulardan Hakkı Efendinin esrar içip içmediği hakkında malömet olmadığını söylemiştir. Müddeiu - mumi muavini Kâşif Bey, evrakı mütalcaya istemiş, iddisnm serdi için duruşma başka güne bırakıl - miştar. Neşriyat davaları Hafta mecmuasmda Morg hak kında çıkan bir yazı dolayısile açı Jan davaya dün üçüncaü ceza mah kemesinde devm edilmiş, suçlula- n sabıkaları bal ii > me, ayni meseleden dolayı açılan diğer dava ile tevbidine karar ver miş, duruşma başka güne kalmış - tar. BELEDİYEDE İlk tedbirler - Alınıyor Gürültü ile mücadele için arabaların tekerlekleri değişecek Gürültü ile mücadele için, bele- diye herkesten evvel, kendi nakil vasıtalarında tedbirler almağa baş lamıştr. Teşrinisaniden itibaren bütün belediye arabaları tekerlek: leri lâstikli olacaktır. Belediye bu- mun için 1800 metre uzunluğunda dolma tekerlek lâstiği almıştır. Bu suretle arabalar gürültü etme- den yürüyeceklerdir. Tepebaşı bahçesinden kâr yok Şehir Tiyatrosu artistler koope ratifinin açtığı Tepebaşı bahçesi, mevsim sonu dolayısile kapatılmış tır. Bu yaz kooperatif, bahçeden pek fazla kâr temin edememiş, ya pılan tesisat masrafı çıkarılmıştır. imüzdeki yaz için burada bir - gok yenilikler yapılması düşünü - lüyor. sahnede balet oynatılacak, halka bazı sürprizler gösterilecek tir. Bu şekilde halkım daha ziyade rağbeti celbedilecektir. Cerrahpaşa ve Haseki hasta- hanelerine yeni aletler alınacak Cerrahpaşa ve Haseki hastaha neleri için, Üniversitenin gösterdi- ği lüzum üzerine bazı âlet ve ede- vat alınacaktır. Bunlardan büyük kıtada olanlar Almanyaya sipariş edilmiştir. Diğerleri memleketimiz den münakasa suretile temin edi- lecektir. 16 mart şehitleri âbidesi plânları Şehzadebaşında belediye tara- fından imşa edilecek olan konser- vatuvar binası ile 16 Mart şehit » leri âbidesi için, şimdiye kadar Portekizde İzmir! Beynelnilel Selânik panayırin- da Türk paviyonunun > her pavi « yondan daha ziyade beğenildiği - ni gazetelerde okuduğumuz za - man doğrusu iftihar ettik. Bu iyi bir m ileride açılacak pa- nayırlara ve sergilere iştirak için de bir kavvet Büryenkair, e Filhakika, ancak binlerce tica- ret erbabının ve müstehlikin gözü önüne serilen bu paviyonlarımız vasıtasile hariçte ihracat malları - mıza en iyi propagandaları yapa- bilir, ve bunları tanıtırız. Fahat ta mıtmak kâfi değil, ayni zamanda bunları satmak, ve isteyenlere bol bol o mallardan temin etmek te lâ- zımdır. Meselâ Türkiyemiz kuru meyve ihracatçısı bir memlekettir. İzmirin incir ve üzümleri her yer. de aranır, Onun için Avrupada her mağazada en iyi incirler ve ü- zümlerin üzerinde “İzmir” damga sını görebilirsiniz. Çünkü aranan mal odur. Fakat acaba satılan mal o mudur?. Bundan bihakkin şüp » he edebiliriz. , Bundan hayli müddet evvel, Bel sikada böyle şarka ait mallar sa - tan bir İspanyol mağazasına gidip öteberi almıştım. İzmirin tahta ka tülar içine istif edilmiş, üzeri def- ne dallarile süslenmiş | incirlerini görünce doğrusu hayret ettim. Bu güzel incirleri İstanbulda bile bul manın pek imkânı “ yoktu. Satıcı kadına sordum: —— Bunlar hakiki İzmir inciri mi? — Evet... Hakiki İzmir, — Nereden geliyor? z — Sira kei Son zamanlarda ortekiziiler iyi yapmağ. ladılar).. De Kr Portekizle Izmir arasında ne mü nasebet olabilirdi? Sordum: — Demin Izmir dediniz? Şim « di de Portekizden bahsediyorsu « nuz? — Evet, bu incirler Portekizden geliyor. Fakat İzmir inciridir. Ya kadın İzmirin nerede oldu - ğunu bilmiyordu. Yahut Portekiz. de İzmir âyarında incir yetiştirili- yordu. Üzerinde fazla ısrar etmek lözımgeldiğini hissettim; tekrar sordum; kadından aldığım cevap şa oldu: . — İzmir Portekizde değil mi yağ Bu cahil bir kadındı. Ihtimal bu incirlerin muhakkak Portekiz. den geldiğini biliyor, fahat patro- nu kendisine bunları İzmir inciri diye tanıttığı için İzmiri Portekiz. de zannediyordu. , Fazla israr etmedim ve mütecs siren dükkândan çıktım. İşte ba misal bize gösteriyor İsi ihracat mallarımızı hariçte e .. > pe la etmekle bera r, kendi İumızdan gayrısının bizim malımız diye satılmasına karşı da ciddi tedabir almamız lâ. zımdır. Yoksa yapılan propagan - dalar beyhudedir. Bu başkalarının ceplerini doldurmağa yarar. Vaktile hait ihracatımızda da maalesef ayni şeyi görmek kabil- di. Yunanistana hicret eden Rum- lar orada dokudukları halıları Av- ruparın birçok yerlerinde hakiki Gördes halısı diye uzun zaman sat maşlardır. Yunanistanda drahmi düşük olduğu için-bu halılar bitta- bi hakiki Gördes halılarından da- ha ucuza mal olmakta ve maiları- muzla rekabet etmektedir. Son zamanlarda öğrendik ki ha la ihraç eden tüccarlarımız malla - rına soğuk damga vurmağa başla maşlardır. Bu damgalar malların menşelerini göstermek itibarile çok mühimdir. Herhalde ihracat mallarımız i - çin bu gibi tetbirlerih alınması çok lâzımdır, Yoksa emeklerimiz başa gider, Mümtaz FAİK 200 mimar müracaat etmiştir. Mi- marlar i alarak tetkik Ölçüler teftiş ediliyor Dünden itibaren bütün kaza » larda belediye müfettişleri, ölçü âletlerini muayeneye başlamışlar dır. Her ölçü âleti muayeneden sonra damgalanmaktadır. Muaye - neler bu ayın sonuna kadar süre - cek, ay sonunda, damgasız bulu- nan ölçü âletleri müsadere oluna - cak, sahiplerine ceza verilecektir. Istanbul Eminönü, Fatih, Beyoğlu ve Kadıköy olmak üzere dört ölçit muayene müfettişliğine ayrılenış - tır. Bozuk veya eksik tartan ölçü