16 Ekim 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

16 Ekim 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Harami polisler Avrupada, Amerikadaki emni- yet işleri o hale geldi ki; polise iti- mat etmek şöyle dursun birazda ona karşı | ihtiyatlı bulunmak Kiye hâsıl olan vakalar bile ol- Netekim, Fransada patlayan şu mahut Staviski rezaleti ve onun akabinde o işten dolayı öldürülen hâkim Prince'in katli hâdiseleri 0- rada polisin maalesef ne kadar çü rümüş halde olduğunu meydana çı dı. Hükümet adamlarının bü - tün iyi niyetlerine rağmen işi bir dürlü bu çürümüş polis şebekesi - nin elinden kurtaramıyorlar. Çün- kü her biri yekdiğerine suç bağla- #ile bağlanmış olan bu adamlar dü rüstlüğün zararına olarak işleri ka Tıştırmakta ve bu karıştırmaları ya Panlar biribirini korumaktadırlar. Fransanın (Lil) şehrinde göçen lerde tevkif edilen (Mariani) is - mindeki polis müfettişinin yaptık- larını #renk gazetelerinde okuduk- şa hayret etmemek ve böyle mü - iel ve medeni mevzuatı ve teşkilâtı olan bir memlekette böy- ie (harami - polis) ler bulunduğu- nu öğrendikçe şaşmamak kabil ol- muyor. Bu adam hakkında yapı - lan tahkikatta mal sandıklarından salınmış resmi vergi pallarını hır- sızlarile birlikte sattığı, bu işi tah- kike memur edilen polisleri de cür müne teşrik ettiği, bütün eğlence yerlerini haraca kestiği ve bir ta - kım katil ve hırsızları kendi hima Yesine alıp bunlarla hem hüküme- #i, hem hususi eşhası kâh tehdit, kâh idare ettiği anlaşılmıştır. Bu herifin foyasının meydana çıkma - sına gene böyle bir şerikinin tevki- fi sebep olmuş, zaten ötedenberi bu adam son derece şık giyinir ve şok para sarfeder görünürmüş. hattâ arkadaşları daha doğrusu meslektaşları bunun için: — Orun kostümünden başka dürüst yeri yoktur. derlermiş. Senelerce böyle halkı ve hükü- meti soyan bir (Harami) nin polis müfettişliği etmesi ne feci şeydir. Ayni şekilde ittihamlar altında bu İanduğu halde tıpkı (Mariani) de olduğu gibi Fransa Farmason teş- hilâtının himayesine mazhar olan ve bir türlü tevkif edilemiyen Fran memurların sa Emniyeti Umumiye dan bir de (Rony) vardır. Bu ada mında birçok mücrimlerle kafa- dar olduğunu ve kanun harici iş - ler yaptığını gazetelerde okuyo - ruz. Lâkin herif hâlâ zabıta me - murudur. Ufuneti artık böyle dışarıya vu- ran bir zabıta şebekesinin memle- yeis icap eden eni il 1, ün gibi açıktır. Onun ilem aa e denip üni i iri olan Borsa binasının ö- minde Si adamın halk içinden sıyrılıp bir hayli yürüdükten son - ra zavallı Kral Âleksandrı öldür- mesine mâni olamayış şaşılacak bir şey değildir. Bütün bunları gördükten sonra fenni tekemmülâtina şaştığımız Avrupa polisindeki bu çürük nok: talar beni Avrupa Zabıtası hak » kında endişeye düşürdü. Bence bir polisin her şeyden evvel çürüme- ley ve eri yıpratmamış olma sı birinci edir... irinci şartı ii nm te Yugoslavya sefiri ugoslavya sefiri Mösyö Yankoviç dün akşamki trenle Ankaraya gitmiş- ör. BORSA (İş Barikasından alman cetveldir) 15T. Evvel 934 j AKŞAM FİYATLARI ISTIKRAZLAR a, Betikranı dahili .. 1083 Ergani 87) An. Mümessil 4095 X m. Tahvili 1, VE 45AS 2970 $ An. Tahvili 1 Vi ağ 175 Reji kuponsuz Telefon v0 Terkes 067 v. NUKUT (Satış) Kurun 20 |, bevişre 1 Pezeta 1 Mark 1 Zieni vr 20 Dimi Y Çarnavia EKONOMİ Egede Tütün vaziyeti Bu seneki kalite daha iyi, ihracat az Alikadarlara gelen malümata gö- ve, bu senenin tütün mahsulü Eçe hav zasında ve Samsun mıntakasmda mik 'dar ve kıymet itibarile fazla ve iyidir. İstihsal mıntakalarında da oetışm de vamına rağmen, ihracat vaziyeti mem Suniyet uyandıracak vaziyette değil dir. Hazırlanan son istatistiklere göre tütün ihracat mikdarı son bir yıl zar: İmda bir hayli azalmış bulunmaktan dır. 932 - 933 senesinde Almanyaya Yaptığımız 12 küsür milyon kiloluk Tütün satışı 933 » 934 yılında 7,5 mil. yana düşmüştür. Ayni şekilde geçen yıl muhtelif rımızdan yapılan 30, milyon kiloluk ihracatın bu sene 20 mil | yon kiloya düştüğü görülmektedir. Başlıca ihracat maddelerimiz arasın - da bulunan tütüne, müsait mahreçler temini için Türkofis ehemmiyetle meş gul olmaktadır. İnhisar idaresile Çek- Elorakya arasmda yapılmakta olan ların müsait bir safhada yürüdü | ğü haber verilmektedir. Tülbentler için bir teşebbüs Yazmacılar ve dokumacıların a: larında teşkil ettikleri , lâkadarlar nezdinde bir teşebbüste bulunmuşlardır. Kendi imalâthanele- rinde, işleyecekleri tülbentlerin evvel ce verilen Vekiller Heyeti e iresinde kontenjane harici burakılma- m yeli deki bu istek tetkik edilmekte- dir. Yumurtacılık için broşürler Yumurtacılar birliğinin hazırla - makta olduğu broşürler yakında köy lere ve köylüye tevzi edilecektir. Ik- tsat Veküğetince hazırlanan yumurta İ ihraç nizamnamesinin tatbikıma geçi mek Di olması dolkyeiile birlik ha zırlıklara başlamıştır. Türk - Yunan ofisinin raporu ürk - Y. ofisinin iki memle- İREM dn mevcut ticaret itilâfne- mesinin tatbikında rastlanan güçlük- ler hakkında hazırladığı rapor tamam lanmıştır... Bugü: İktısat Vekâ « Arpa vaziyeti Almanya Ticaret odasından gelen malümata mazaran, arpa fiyatlarında hafif bir düşüklük kaydedilmiştir. > fazla alâka ve ihtiy: Blu aya in ye al Mersinden yüklenen Türk arpalarmın iyi rağbet bulduğu kayde- dilmektedir. si Avusturya rejisinin al Viyanaya dönmüş- Türkiyenin 1934 senesi tütün mahsu - Jü hakkında tetldkatia bulunmuştur. INHİSARLARDA Ankara Afyon fabrikası Ham afy onumuzu mamul hale getireceğiz Aldığımız malümala göre, uyuştu. rucu maddeler inhisarı idaresi ile Av- rupadaki afyon fabrikaları karteli mü- swessilleri > arasındaki temaslar kat'i ©- İarak menfi netice vermiştir. Kartel mümessillerinin ristek müzakerelere iştirâk &den bheyetimizin dönüşünden sonra yaptığı murecaat bir anlaşmaya bağlanamamıştır. Bu vaziyet, maddeler inhisarı idaresinin doğrudan doğruya herekete geçmesini intaç etmiştir. Hü- kümet merkezinde kurulması tasarla nam afyon fabrikasının derhal inşa edil. mesi, kararlaştırılmıştır. y Öğrendiğimize göre, fabrikanm plân- ları ve projesi hazırlanmış, makine ve tesisatının temiri edilmesi için temmele- girişileniştir. "“ "ia afyonun muhtelif tiplerde ma- mul hale getirileceği bu fabrikanın aya kadar inşastma başlanılacaktır. Liman şirketinde tasfiye muamelesi Liman şirketinin son heyeti umur toplantısında verilen karar mu - çalışmağa başlayan hususi AR mi miye cibince, İ müracaatlar heyetinin mesaisi bir hay İ Ki ilerlemiştir. Bu heyet, - 984 senesi başından fesh kararının verildiği ta » Wi 12 Ağustosa kadar devam €- den şirket muamelâtını tetkik etmek- tedir, Hazırlanacak raporlar, Teşrini- saninin 19 unda yapılacak fevkalâde | i umumiye içtimasmda görüşüle * Hökür, Diğer taraftan, eylül ayında tatbi ksahasma konulan Liman şir - keti tarifesi İltmat vekâletince önü - müzdeki şubat ayna kadar uzatılmış İ dün okşa geç | 25371, muharrir MİLLİYET SALI 16 TEŞRİNIEVVEL 1934 Belediye intihabı Beşiktaş ve Eminönünde kazananlar da anlaşıldı Beyoğlu ve Fatih kazalarında tasnif neticesi bu sabah anlaşılabilecek Belediye intihabatı neticeleri pey» derpey alınmaktadır. Kazalarda inti-. hap encümenleri gece yarılarına kar dar çalışarak reylerin bir an evvel tasnif edilmesini ışmaktadırlar. Ew velce yazdığımız kazalardan başka Eminönü ve kazaları intihap neticesi de anlaşılmıştır. Beşiktaşta kazananlar Yapılan tasnif neticesinde Beşik - daşta tayyare piyankosu müdürü Fil ri, sabık Darülfünun müderrislerin » den Dr. Etem Akif, avukat Ahmet | Arif, avukat Abdülkadir Ziya, Esnaf Bankası müdürü Hamdi Rasih Bey » ler asli aza olmuşlardır. İhsan Narsk, avulmt Ferit, Yusuf Ziya, Recep Fer Ziya Beydir ki yerini muhafaza etmiş tir. Diğer dört aza yenidir. Eminönü kazası intihap neticesi de £ anlaşılmastır. Eminönünde Kavalalı Hüseyin Bey 31076, erkânı harp mütekaidi Feri » dün Bey (31058), İş Bankası müdürü Yusuf Ziya Bey 31012, Hasan Fehmi Bey 30967, Raşit Bey 30717, sabık müddeirmemi Esat Bey 30675, muhar rir Refik Ahmet Bey 30579, Dr. Ali | Rıza Bey 29951, muharrir Selâmi İz- zet Bey 29873, Refika Hulüsi Behçet Hanun 29502 reyle asli aza olmuşlar dır. Dr. Refik Münir Paşa 27925, Dr. Orhan Tahsin Bey 26974, Cemal B. Neşet Halil o Bey 24845, Hakkı Cenap 24149, avukat İbrahim Şükrü Bey 23599, Hüseyin Kâzim Bey 23553, Nemli zade Cemal Bey 23332, Nafiz Bey 23372, Rama. zan zade Cemal Bey 23096 reyle ye- dekte kalmışlardır. BELEDİYEDE Hal vaktinde Yetiştirilemeyor Rl Daha yedi sekiz ay beklemek lâzım Belediyenin kerestecilerde yaptır « makta olduğu muvakkat şehir halinin, bir türlü ikmal edilmemesi, kabzımal larla belediyenin arasmı tekrar açma- ğa vesile olmuştur. Hal, yeniden ya - ii beraber pılmağa başlanan a: 300 bin liraya mal olmaktadır. Ha - Fin 29 Teşrinievvel Cumhuriyet bay » Çünkü hal binası beniz iskelet helin- dedir. Bu vaziyetten kabzımallar şi » küâyet etmeğe başlamışlardır. e Kabz mallar, kış geldiğini, halbuki kış için eski halde bir takım tertibat alınmak Jâzım geldiğini, halbuki, yeni binanm yakında biteceği ümidile, şimdi bir sey yapılamıyacağını söyelmektedir - ler. Kabzmmallar yapılmakta olan halin darlığından şikâyette ısrar etmekte ve dükkânların çok küçük olduğunu, mal ların dükkâna sığmayacağını söyle - mektedirler. Moda - Fenerbahçe tramvayları Moda, Fenerbahçe tramvay hatla- rının inşası ayın 25 inde bitirilecek ve tecrübeleri yapılacaktır. o Kadıköy ve Bostancı hatlarının açılma resmi, 29 Teşrinievvelde yapılacaktır. Cumhuri- yet bayramında bütün hatlar işleme - ğe başlayacaktır. Açiliş merasimi, Kadıköyünde Altıyol ağzında yapıla- caktır. Sovyet sefiri M. Karahan ayın 19 unda geliyor Sovyetlerin Ankara büyük elçiliği- ne tayin edilmiş olan M. Karahan'ın 19 Teşrinievvel cuma günü Varşova ve Bükreş tarikile şehrimize gelmesi beklenmektedir. M. Kara M. Meclis reisimiz dün Ankaraya gitti Büyük Millet Meclisi reisi Kâzm Paşa Hazretleri “dün akşamki trenle Ankaraya gitmişlerdir. Paşa Hazretleri istasyonda vali Mu- hittin Beyle vilâyet erkâm ve diğer bir çok zevat tarafından teşyi edilmiştir. Büyük Millet Meclisinin 24 teşrini evvelde toplanması takarrür etmiş gi bidir. Bu hususta mebuslara, o günkü toplantıda hazır bulunmaları için tb gat yapılmış ise de mechs henüz kanu Abdülkadir Ziya, Kavalalı Hüse- yin, Esat, Yusuf Ziya, Refik Ah - met, Etem Akif Beyler rasmda yalnız Esat, Refik Ahmet Bey lerle Refika Hulüsi Behçet Hanım 68- ki yerlerini muhafaza etmekledirler. Diğer yedek aza yeniden seçilen 26- vattır. 2 Fatih ve Beyoğlu kazalarında dün gece yarısından sonra dahi tasnif de- vam ediyordu. Gazetemizin taba veril diği saate kadar bu neticeler yetişir- se on haberler kısmımızda neşrede - ceğiz. VİLAYETTE Undan “Alınan vergi Bazı şikâyetler üzerine undan bazı ihbarlar vaki olmuştur. İhbarlara göre ekmek yapılması hâ- zım gelen un yerine vergisi ve cinsi İ- kinci derecede olan ve hattâ vergi harici tutulan kepekli unların da h oylanan kağ are maliyece tetkik ettirilmektedir . Gizli nüfusun cezasız yazılma müddeti bitti MAHKEMELERDE Adli istilâhlar komisyonu işe başladı Adli istrlahlerm Türkçe mukabille- çini bulmak üzere teşkil edilen komis- yonun dün müddelumumilikte ilk içti - . mami siktetmiş ve aralarında iş bökü - mü yapmışlardır. misyon bilfiil mesaiye başlamış- tr. İlsinci içtima bugünlerde yapıla - caktır, Şehzade > otomobil tramvaya çarpmış, M. Vily, Janımş, Mel Neli ölmüştü, 7 rini anlatmışlardır. diğer hitlerin celbine karar vermiştir. Suç - Muların vekilleri ehli vukuf raporumun okunduğunu, şahitlerin bir kasınmm dinlendiğini söyliyerek © müvekillerinin tahliyelerini istemişlerdir. « Fakat mahkeme bu talebi reddet- eniştir. Muhakeme başla bir güne bı - rakılmıştır Fransız torpitoları MAARIFTE İkmal İmtihanları bitti Bütün fakültelerde ders- lere bugün başlanıyor Üniversitede dün ikmal imtihanla- nı bitmiştir. Kayıt ve kabul muamele- si de ikmal edilmiştir. Bugünden iti baren Üniversitenin bütün fakült lerinde tedrisata başlanacaktır. bancı diller mektebi de bugünden iti- beren açılacaktır. Üniversiteye devam eden bütün talebe yabancı diller mek tebine devam edeceklerdir. Derslere gelmeyen muallimler Dün bir çocuk velisinden aldığı - muz bir mektupta ilk, orta ve İise mek teplerinin birinci teşrin başında açıl- mış olmasına rağmen haftalar geçtiği halde bazı mekteplerde muallimlerin derslere gelmedikleri, bu yüzden boş yere inlebenin vakit © geçirdikleri acı acı şikâyet edilmektedir. Alâkadar ma kamların ehemmiyetle dikkat nazar nı eelbederiz. Galatasarayda Orta tedrisat müdürü umumisi Ha- san Ali Bey dün Galatasaray lisesini gezmiştir. ği Ee Vakil muallimler İlk mekteplerdeki vekil muallim - leri başmuallimler inha etmekte idi. Maarif idaresince verilen karar üzeri ne bundan sonra bu kabil muallimle- ri de Maarif müdiriyeti seçecektir. Mühendis mektebindeki elektro mekanik subesi Yüksek mühendis mektebinde, yeni ilâve edilen şubeler de dahil olduğu hal de tedrisata başlanmıştır. Fen fakültesinden ayrılarak buraya bağlanan elektro mekanik losmma ait makine ve tesisat ta yeni ilâve edilen Elektro mekanik için gelecek sene civardaki arsada büyük bir bina yaptı- rdacakter. - Yük taşırken Kavga çıktı, sandalcıyı denize düşürdüler İzmirden gelen İnebolu vapurun dan yük taşımak için sandalcı Akif ile Mehmet ve Ahmet arasında bir kavga çılamıştır. M yaftası yelliilmiğ ve: ALİ kertede 4. Mehmet ve Ahmet te yaka) Janımaş- tar. Gazocağını yakarken Pangaltıda oturan mütekait Ali Bey gaz ocağını yakmak istemiş, oca- ğ#m kenarma dökülmüş « olan gazlar parlayarak yaralanmıştır. Ali Bey has tahaneye kaldırılmıştır. | Bir kamyonla tramvay çarpıştı Dün öğleden sonra Ortaköyde 1145 numaralı vatmanın idaresindeki tram vay arabası ile şoför Osmanm idare - sindeki kömür yüklü kamyon çarpışa rak her ikisinin ön çamurluğu hasara uğramıştır, İnsanca zayict olmamıştır. Sarhoş Taksimde fazla sarhoş olarak dola şan Hayri yakalanmıştır. 1750 seyyah geliyor 1 teyrinisanide | İtalyan bayrağını taşıyan Volcania vapurile © şehrimize 1750 Kalyan seyyah gelecektir. Şefik Bey, iyi bir varidatçı ve ma- Biyecidir. Yeni vazifesimde de muvaf. takiyet dileriz. Bir İngiliz mektep gemisi geliyor Gelecek cumartesi günü bir İngiliz cek ve iki gün limanımızda — kalacak. tar. imgiliz babriyelileri Fenerbahçe ta- kumu ile bir futbol maçı yapacaklardır. Ziya Gökalp günü 24 teşrinievvel büyük Türk âlimi müdür. Sıfıra karşı 20 gol! - si yeiey anlamam. Ömrüm e bir kere futbol o; ei, Hattâ küçükken İpe eklebi - ne giderken, çocukların limon ka- Buğüle yaptıkları maçlara bile işti- yak etmedim. Bir kere merak edip “Slavya” ile bizimkiler arasında yapılacak maça gitmiştim. Neden bilmiyorum. O gün maçta İsmeti oynatmak istemediler. Bir yarım saat kadar bekledim ve çıktım. Taksim bahçesine gittim. Neden sonra haber aldım ki, ben stad - yumdan çıkar çıkmaz maç başla » muş ve oynanmış... Ayıptır söylemesi, o gün bugün dür de pek maçlarla alâkadar ol - mam. Ne olur ne olmaz belki gene bir aksilik çıkar... Maçları seyret » mem, fakat gazetelerde takip ede- rim. Onu da sırf gazetecilik heve- sile yaparım... Dün gazetelerde gördüm ki bi - zimkiler şehrimizde misafir bulu- nan Fransızların Cassard'la Gue - pard torpidolarının mürettebatile bir maç yapmışlar ve bahriyelileri sıfıra karşı 20 golle yenmişler. Ken di kendime bir hesap yaptım: Bir maç kırk beşer dakikadan 90 dakika sürer, 90 1 yirmiye tah- sim ettim. Demek ki bizimkiler Fransız kalesine dört dakikada bir gol sokmuşlar, Bu dört dakika. nan bir dakikası oyun başlangıcı o larak gitse, geriye üç dakika kalır ki top ta ancak bir iki çalımla or- tadan kaleye kadar üç dakikada gi der, Bundn ötesi de Fransız kale. cisinin himmetine kalmış bir şey... Doğrusu bu galibiyetten iftihar mı etmeli, üzülmeli mi bilemem... Bundan hayli müddet evvel, Ka dıköy stadında Bohemians takımi Je yapılan maçları düşütüyorüu'n da diyoram ki; — Bizimkiler acaba, bir hafta on gün zarfında bu kadar terakki mi ettiler? Yoksa acaba, bu Fran- sız bahriyelileri mi fena oyuncu? Spordan anlamadığımı tekrar i- tiraf ettikten sonra, diyebilirim ki ikinci şık daha varittir. O halde bi zimkiler niçin bunlarla oynadılar? Veyahut oniarın karşısına kendi - lerine muadil bir takım çıkarma - dılar? Eski mağlâbiyetleri bu yir- mi golle unutturmak için mi? Bizim kanaatimize göre spor milli bir davadır. Bir meseledir. Bir gençlik siyasetidir. Onun için spora daha ziyade ehemmiyet ver- mek, onu teşkilâtlandırmak, ve memleket gençliğine sporu bir zevk olarak değil, bir kuvvet olarak a- şılamak lâzımdır. Bu yirmi gölün haddi zatında hiç ehemmiyeti yok tar. Bu sporun bir nevi leblebisi : dir. Seyredenlere hoşça bir vakit geçirtir. Fakat kimse, zanneder - sem bundan dolayı fazla bir heye- can duyamaz. Çünkü bir tüy sik- let şampiyonla, bir ağır siklet şam piyonu karşılaştığı zaman netice zaten malâmdur. Orada merakla beklenen, seyredilebilen şey tüy sikletin, ağır sikletin yumrakları altında ne vaziyet alabildiğidir. Nasıl çırpındığıdır. Ve bunun is - mi de hiç bir zaman spor olamaz. Sporda bir mücadele bir iddia mâ nası mündemiçtir. Maalesef futbol sahaysında biz böyle iddialı, mücadeleli maçlar - da daima mağlâp olmaktayız. Evet bir mücadeleye girildiği zaman mağlüp olmak ta hesapta vardır. Fahat bu ihtimal yüzde yüze çık- mamalıdır. Bunun için sporu fut - bolü ile, atletizmi ile, daha ne bi - leyim ben, güreşi ile bir prensip olarak ele almalı ve bununla ciddi kild. düemalkecu Rremibbi beslemek mecburiyetinde olduğu muzu zannederim spordan anla - yanlarımız benden daha iyi takdir ederler, Amma nasıl? Onu gene bu işten anlayanlara bırakıyorum. Mümtaz FAİK yonun ne suretle tasfiye edileceği hak - kında evvelki gün başlanmış olan mü- zakercye devam etmiştir.